Hvorfor stemmer folk FRP?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.

Er det bare meg, eller ligger det et paradoks her?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hvorfor stemmer folk FRP? Fordi de ikke vet bedre stakkar, slipper de til (gud forby), så får folk oppleve at landet kjøres i grus og da kanskje de lærer?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Burde samfunnsøkonomi vært pensum på ungdomskolen?

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
73
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.

Det er et enormt paradoks. Har man høy inntekt og/eller stor formue og slipper å bekymre seg for pensjon, trygd, arbeidernes rettigheter etc. kan jeg til en viss grad forstå at man vil stemme frp. Det er et rasjonelt valg. Men det er ikke disse som stemmer frp. De fleste som stemmer frp ser ikke ut til å forstå sitt eget beste.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Nei, men det er noe alvorlig galt når det er egen inntekt som avgjør hvilke verdier en har.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Om det handlet om rene politiske verdier, altså ikke penger, så kunne jeg vært enig, men slik jeg ser det handler det mest om bompenger, bensinavgifter og inntektsskatt.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Om det handlet om rene politiske verdier, altså ikke penger, så kunne jeg vært enig, men slik jeg ser det handler det mest om bompenger, bensinavgifter og inntektsskatt.
Hehe, forundrer meg ikke. Da er vi enige iaf.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Rhesus skrev:

Populær blant industriarbeidere også..

Sikkert fordi FrP vil:

Kutte sykelønnsordingen
Barbere arbeidsmiljøloven
Kutte bevilgninger til arbeidstilsynet
Fjerne sentrale tariffavtaler
Kutt i ledighetstrygd
Greit med sosial dumping
Innføring av 13 timers normalarbeidsdag
Avskaffing av 1.mai som fridag
Massive skatteletter til de rikeste i Norge
Økt bruk av midlertidig ansatte..

Hmm....vel det var jo noen gode grunner..

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Gode?

Dette er jo en rasering av hele velferdssamfunnet :'(

C

CAP

Gjest
Rhesus skrev:

I så tilfelle...... snakk om og skyte seg selv i benet. Større skivebom går det neppe an og foreta. Problemet med lavtlønnede og uføretrygdede er vel at de neppe gidder og lese mere enn det som står trykket med store bokstaver på forsiden til Frp's partiprogram, hadde de bladd om til side to og tre hadde nok populæriteten dalt betraktelig.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg stemmer FRP pga miljø, fattigdom og frihet. Paradoksalt nok, om noen lurer på hvordan dette kan ha seg så er det bare å spørre.

Globalt.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
844
Torget vurderinger
6
Hvorfor folk stemmer FrP?

Svaret er enkelt, Siv Jensen sa det selv under Apellen i Partilederdebatten:
"Er du irritert over bompenger, irritert over den store innvandringen, irritert over høye bensinpriser.... Stem FrP!"

FrP er de irritertes parti! Enkelt og greit!

Og hvem er mest irritert? Jo, pensjonister! Der er vi fremme ved cluet ang velgergrunnlaget til Frp... ;)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Skink_123 skrev:
Jeg stemmer FRP pga miljø, fattigdom og frihet. Paradoksalt nok, om noen lurer på hvordan dette kan ha seg så er det bare å spørre.

Globalt.
Trodde liberalistene ble skviset ut for lenge siden. ;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Skink_123 skrev:

Globalt.
Du mener at du er for økt fattigdom, frihet for de rike, og at miljøet ordner seg selv? ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.174
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
Og i Finnmark, hvor FrP har vært største parti i enkelte meningsmålinger. Det gjør ikke paradokset noe mindre.

Det er selvsagt mulig at disse gruppene stemmer FrP ut fra en uegennyttig omsorg for andre interesser enn sine egne, men spesielt sannsynlig virker det ikke. Det kan likevel være nyttig å minne om den vanhellige alliansen av trailer trash og finanselite som holdt Bush jr i det Hvite Hus i 8 år. Mange av disse stemte også i tråd med den republikanske symbolpolitikken om våpen, religion og "freedom", heller enn å fremme sine egne (edit: realøkonomiske) interesser. Nå har trailer trash flyttet inn under en bro, forhenværende middelklasse har overtatt de ledige mobile homes, og finanseliten er på vei opp igjen. 2009 ser ut til å bli et riktig godt bonusår på Wall Street - vel fortjent, selvsagt, etter nesten 50 % oppgang siden mars, to kvartaler på rad med oppgang, og mange andre tegn i tiden på at finanseliten har gjort en fantastisk jobb og virkelig har gjort seg fortjent til bonusene sine. 2008? That's so last year. ::)

Nei, jeg stemte ikke på FrP i dag.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Rhesus skrev:

Jeg skal være veldig forsiktig med hvordan jeg ordlegger meg, men det er vel ikke umulig at de gruppene FRP hovedsakelig appelerer til ikke har mest skolegang og innsikt i hvordan verden fungerer og da er mere troende til å sluke slike sort/hvitt scenarioer som FRP representerer.
Ta f.eks Krekar saken, det er jo ikke få som sier: "få han ut!" samtidig som de reagerer på hvor dårlig rettssikkerhet våre venner i Kongo får...

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
1/3 av landets innbyggere er mao lavtlønnet, uføretrygdet, ønsker å skyte seg selv i foten, har manglende iq, gidder ikke lese, bor antagelig i Finnmark og har ingen forståelse for samfunnsøkonomi.
Ja, ja, slik kan det gå.
Verdens rikeste nasjon, og et av verdens dyreste land, med europas laveste arbeidsledighet og verdensledende innen alt fra idrett til industri, er egentlig bare en haug med tullinger. ::)

Nei skal vi ikke heller klage på været? Det er vi antagelig best i verden på også....... :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at de er enig i mye av FrPs politikk.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
limvingen skrev:
Rhesus skrev:

Tror neppe 26.5% av HifiSentralens medlemmer er uføretrygdede og lavtlønnede ::)
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37725.0
Poenget var vel at forholdsvis mange av de som trenger velferdsstaten mest stemmer på et parti som vil fjerne store deler av grunnlaget for den. At folk med god råd stemmer FRP er jo ikke så spesielt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.267
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
topline skrev:
f skrev:
Gode?

Dette er jo en rasering av hele velferdssamfunnet :'(
Man skal ikke sy puter vet du...
Haha, hvis FRP får bestemme så tar det ikke mange år før Norge MÅ sy puter for å overleve.. Kommer til å bli U-land på meget kort tid.. Regnestykket er meget enkelt, penger ut av kassen uten å få noe inn = fort tomt!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.582
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
er det noen som mener at folk med god råd ikke stemmer AP?
næringslivparti nr. 1
alle stemmer iht egne preferanser og neppe for å hjelpe naboen!
imo
mvh
Leif

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.174
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Når FrP gjør det godt i skolevalgene på yrkesfaglig studieretning, er det ikke spesielt paradoksalt. De fleste på "yrken" ser jo frem til å starte sin egen bedrift, avskyr tanken på å fylle ut kompliserte skjemaer og slåss med byråkratiet, har ikke lyst til å betale mesteparten av den eventuelle fortjenesten i skatt, liker absolutt ikke tanken på å bli etterforsket, bøtelagt og kanskje satt inn for et lite feiltrinn i mengdene av papirarbeid som følger med det å drive et lite firma, og har heller ikke veldig stor sans for at andre får sydd statlige puter under armene når de selv står på en iskald byggeplass klokka sju hver morgen. Da forstår jeg logikken ved å stemme FrP. Jeg har vanskeligere for å se det geniale i at en uføretrygdet finnmarking gjør det.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.696
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:

Intet paradoks her. Frp er omtrent den eneste institusjon(?) i det nosrke samfunnet som er systemkritisk. Det er partiet for de som er i oposisjon til makta og konsensusen. Synd at politikken deres ikke henger på greip.....

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.072
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:

Sosialpolitisk er det nok en smule paradoksalt, men hvis du legger innvandringspolitikk til grunn, ser det straks litt mer logisk ut. Det er ikke så underlig at de med lavest utdannelse er de som mest føler seg truet av det de ser på som ukontrollert, ufaglært arbeidsinnvandring og medhørende sosial dumping.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Noe av svaret finner dere i denne kronikken skrevet av norges beste journalist, Hans Rustad.

Det er riktig. Men politikk handler om noe mer. Det handler også om nasjonalisme, om tilhørighet, om tro på fellesskapet. Dette fellesskapet var der hele tiden, vi tok det for gitt. De enorme forandringene de senere år har vist oss at det er sårbart. Regjeringen og den politisk-kulturelle eliten ønsker å avnasjonalisere Norge. Denne erkjennelsen begynner langsomt å demre for folket. Den er ubehagelig. Vi er blitt konfliktskye, og liker ikke så alvorlige problemstillinger. Men det finnes ingen vei utenom. Folket står alene og må stole på egne krefter.
Folket står alene

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.031
Torget vurderinger
0
asbjbo skrev:
Jeg har vanskeligere for å se det geniale i at en uføretrygdet finnmarking gjør det.
FRP og Olav Gunnar Ballo fra SV har i Finnmark dratt stemmer på bekostning av AP primært på grunn av folkelig motstand mot Finnmarksloven og Sametingets maktmisbruk i fylket.

Vidre har FRP kjørt hardt ut mot den sykehuspolitikken som er kjørt de senere år, samme sak når det gjelder eldreomsorg. Om FRPs politikk i praksis vil bli bedre enn de rødgrønne eller "Bondevikpartiene" er en annen sak, men folk er ikke fornøyd med det de andre partiene har oppnådd. Som andre har vert inne på tror jeg en stemme på FRP primært er en protest på at de etablerte partiene ikke tar sine velgere på alvor.

Når det gjelder SV vil jeg bli forbauset om ikke de går ned i forhold til forrige valg fordi Ballo ikke stiller denne gangen.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Dette begynner å bli en Joe the plumber diskusjon...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
topline skrev:
Skink_123 skrev:

Globalt.
Du mener at du er for økt fattigdom, frihet for de rike, og at miljøet ordner seg selv? ;)
Det finnes ikke menneskeskapt global oppvarming forårsaket av co2.
Produksjon av biodisel øker matprisene.
De smeller på co2 avgift på bensin.

Hvem kjenner dette best? Jo de som har minst. Det går ut over de fattige dette tullet politikerne har fått for seg.

Og når det gjelder miljø, så tar co2 suppa opp midler som burde gå til det som faktisk forurenser. Vi puster alle ut co2. Økt Co2 i atmosfæren er en konsekvens av at temperaturen stiger.

Det verste er at vi nærmer oss hva Donald Duck i et glimt av stormannsgalskap finner på i Carl Barks sin historie "Gullhjelmen"

ALT skal være gratis, bortsett fra en ting, man skal betale 10 øre per åndedrag en tar. Vi er der nå. Det er sinnssykt.

Den beste betegnelsen for disse klimakvotene er "ran". Aldri før i historien har en kunnet tilegne seg så mye penger uten å gjøre noe.

Og om dere lurer på hvorfor finnmarkinger stemmer frp, så kan det ha noe med sametinget å gjøre. Svært få ønsker sametinget der oppe.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Finn M skrev:

"Er du irritert over bompenger, irritert over den store innvandringen, irritert over høye bensinpriser.... Stem FrP!"

Og hvem er mest irritert? Jo, pensjonister! Der er vi fremme ved cluet ang velgergrunnlaget til Frp... ;)
Jepp dette er nøkkelen.
"Folk flest" vil ikke ha bompenger og alle vil ha bedre veier. Men de styrende myndigheter ingorerer folkemeningen her. En klar FrP vinner sak.
"Folkflest" vil ikke ha massiv innvandring og asylsnylting som vi har nå. FrP er de eneste som står for en hard linje ala Danmark.
"folk flest" forstår ike hvorfor pøbler,banditter og kriminelle for herje fritt med minimalt med konsekvenser. FrP treffer folks meninger her også..

Så får det heller være at FrP vil kutte i sykelønnsorndingen, selge naturressurser(statkraft/fossefall,) og andre kompliserte saker som rente,nasjoaløkonomi,finanspolitikk, etc...

Vil du fortsatt ha fri flyt av innvandring, slappe straffer og slepphendt kriminalpolitikk, sosionomer fremfor politi, en skole uten krav og styring, høy og økende skatt og mange avgifter og mange nye bomringer med rushtidsavgift.. så er det bare å stemme rødgrønt. på kjøpet får du beholde sykelønnsordningen, Statoil og Statkraft under politisk kontroll..økende matpriser og høye landbruksubsidier.. en moderat bruk av oljefondet osv osv..

Den som står opp i morgen får se hva som betyr mest for "folke flest"..

Skrekkscenariet er Rødt på vippen, og det viser valgdagsmålingen!!!!!
Sleiven

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.031
Torget vurderinger
0
Skink_123 skrev:
Og om dere lurer på hvorfor finnmarkinger stemmer frp, så kan det ha noe med sametinget å gjøre. Svært få ønsker sametinget der oppe.
Nemlig ! Selv undertegnede, og mange med meg, som kunne ha stått i "mantallet" ønsker dette tullet dit peppern gror. Vi er NORSKE helt uavheng av våre forfedres etniske utspring!

Man kan pokker ikke være både og. Når det gjelder tilhøringhet og lojalitet til en nasjonalstat er det kun enten eller som gjelder slik jeg ser det. Vet at vår venn Slubbert har et ganske annet syn på det der med stat, men kanskje han også kan være enig i det prisippielle i at det han betegner som totalt misforståtte følelser for en stat bør kunne begrenses til en og ikke dels på flere!?

Jeg er redd denne flørtingen med samiske nasjonalistiske følelser skal kunne gi Jugoslaviske konsekvenser på sikt. Som tidligere sagt så behøver jeg ingen Ante Milosewitch til å definere min framtid og hvor jeg hører hjemme. Jeg er NORSK og bor i Finnmark som er en del av Norge. Hva mine olderforeldre var eller hvor de kom fra har ganske så ingenting i den debatten å gjøre! Derfor ønsker jeg Sametinget på historiens skarphaug som en tragisk liten parantes, en ubetydelig misforståelse og et feilgrep fra AP og "søringpolitikere" som ikke vet hva de gjør !

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
norcad skrev:
1/3 av landets innbyggere er mao lavtlønnet, uføretrygdet, ønsker å skyte seg selv i foten, har manglende iq, gidder ikke lese, bor antagelig i Finnmark og har ingen forståelse for samfunnsøkonomi.
Ja, ja, slik kan det gå.
Verdens rikeste nasjon, og et av verdens dyreste land, med europas laveste arbeidsledighet og verdensledende innen alt fra idrett til industri, er egentlig bare en haug med tullinger. ::)

Nei skal vi ikke heller klage på været? Det er vi antagelig best i verden på også....... :)
Nei da. Hele denne 1/3-delen består ikke bare av lavtlønnede og uføretrygdede. Du finner også de åpent og nakent grådige og rike, rassister (som ville stemt på gygrid, unnskyld vigrid men er for taktiske), kristne med blått blikk og brune skjorter, forlorne røykere, dansebandentusiaster, "Stena sagas-venner", markedsspiritister, "vi med over 3l motor", tunnelsynforeningen, navleloforbundet, aksjonen for svart arbeid/hvitt nabolag samt Ola Donk og ikke minst hans oldemor (ja hun har flere barne-barne-barn)

Mvh
Sniff

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
73
Torget vurderinger
1
Finn M skrev:

FRP omtales konsekvent som misnøye-partiet i svenske medier.

N

nslookup

Gjest
Rhesus skrev:

er du redd for å miste trygda de ;D

P

Parelius

Gjest
Wergeland skrev:
Finn M skrev:

En etter min mening ikke helt ueffen kronikk av Dag Hareide: Misnøyens politikk

(Den er kanskje linket til i andre sammenhenger før; i såfall sorry for gjentagelsen)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
961
Selv har jeg desverre ellendig lønn, skulle ikke falt meg inn i halvsøvne å stemme FRP likevel ::) (Det hadde jeg ikke gjort om jeg hadde r.. full av penger heller, så det er sagt)

mvh

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Parelius skrev:
Wergeland skrev:
Finn M skrev:

En etter min mening ikke helt ueffen kronikk av Dag Hareide: Misnøyens politikk

(Den er kanskje linket til i andre sammenhenger før; i såfall sorry for gjentagelsen)
Fin den. Har ikke sett den før

Mvh
Sniff

Topp Bunn