Det er et enormt paradoks. Har man høy inntekt og/eller stor formue og slipper å bekymre seg for pensjon, trygd, arbeidernes rettigheter etc. kan jeg til en viss grad forstå at man vil stemme frp. Det er et rasjonelt valg. Men det er ikke disse som stemmer frp. De fleste som stemmer frp ser ikke ut til å forstå sitt eget beste.Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Er det bare meg, eller ligger det et paradoks her?
Nei, men det er noe alvorlig galt når det er egen inntekt som avgjør hvilke verdier en har.Rhesus skrev:Er det bare meg, eller ligger det et paradoks her?
Tror neppe 26.5% av HifiSentralens medlemmer er uføretrygdede og lavtlønnede :Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Hehe, forundrer meg ikke. Da er vi enige iaf.Rhesus skrev:Om det handlet om rene politiske verdier, altså ikke penger, så kunne jeg vært enig, men slik jeg ser det handler det mest om bompenger, bensinavgifter og inntektsskatt.
Populær blant industriarbeidere også..Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Man skal ikke sy puter vet du...f skrev:Gode?
Dette er jo en rasering av hele velferdssamfunnet :'(
Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Trodde liberalistene ble skviset ut for lenge siden.Skink_123 skrev:Jeg stemmer FRP pga miljø, fattigdom og frihet. Paradoksalt nok, om noen lurer på hvordan dette kan ha seg så er det bare å spørre.
Globalt.
Du mener at du er for økt fattigdom, frihet for de rike, og at miljøet ordner seg selv?Skink_123 skrev:Jeg stemmer FRP pga miljø, fattigdom og frihet. Paradoksalt nok, om noen lurer på hvordan dette kan ha seg så er det bare å spørre.
Globalt.
Og i Finnmark, hvor FrP har vært største parti i enkelte meningsmålinger. Det gjør ikke paradokset noe mindre.Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Jeg skal være veldig forsiktig med hvordan jeg ordlegger meg, men det er vel ikke umulig at de gruppene FRP hovedsakelig appelerer til ikke har mest skolegang og innsikt i hvordan verden fungerer og da er mere troende til å sluke slike sort/hvitt scenarioer som FRP representerer.Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Poenget var vel at forholdsvis mange av de som trenger velferdsstaten mest stemmer på et parti som vil fjerne store deler av grunnlaget for den. At folk med god råd stemmer FRP er jo ikke så spesielt.limvingen skrev:Tror neppe 26.5% av HifiSentralens medlemmer er uføretrygdede og lavtlønnede :Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37725.0
Haha, hvis FRP får bestemme så tar det ikke mange år før Norge MÅ sy puter for å overleve.. Kommer til å bli U-land på meget kort tid.. Regnestykket er meget enkelt, penger ut av kassen uten å få noe inn = fort tomt!topline skrev:Man skal ikke sy puter vet du...f skrev:Gode?
Dette er jo en rasering av hele velferdssamfunnet :'(
Intet paradoks her. Frp er omtrent den eneste institusjon(?) i det nosrke samfunnet som er systemkritisk. Det er partiet for de som er i oposisjon til makta og konsensusen. Synd at politikken deres ikke henger på greip.....Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Sosialpolitisk er det nok en smule paradoksalt, men hvis du legger innvandringspolitikk til grunn, ser det straks litt mer logisk ut. Det er ikke så underlig at de med lavest utdannelse er de som mest føler seg truet av det de ser på som ukontrollert, ufaglært arbeidsinnvandring og medhørende sosial dumping.Rhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Folket står aleneDet er riktig. Men politikk handler om noe mer. Det handler også om nasjonalisme, om tilhørighet, om tro på fellesskapet. Dette fellesskapet var der hele tiden, vi tok det for gitt. De enorme forandringene de senere år har vist oss at det er sårbart. Regjeringen og den politisk-kulturelle eliten ønsker å avnasjonalisere Norge. Denne erkjennelsen begynner langsomt å demre for folket. Den er ubehagelig. Vi er blitt konfliktskye, og liker ikke så alvorlige problemstillinger. Men det finnes ingen vei utenom. Folket står alene og må stole på egne krefter.
FRP og Olav Gunnar Ballo fra SV har i Finnmark dratt stemmer på bekostning av AP primært på grunn av folkelig motstand mot Finnmarksloven og Sametingets maktmisbruk i fylket.asbjbo skrev:Jeg har vanskeligere for å se det geniale i at en uføretrygdet finnmarking gjør det.
Det finnes ikke menneskeskapt global oppvarming forårsaket av co2.topline skrev:Du mener at du er for økt fattigdom, frihet for de rike, og at miljøet ordner seg selv?Skink_123 skrev:Jeg stemmer FRP pga miljø, fattigdom og frihet. Paradoksalt nok, om noen lurer på hvordan dette kan ha seg så er det bare å spørre.
Globalt.
Jepp dette er nøkkelen.Finn M skrev:Hvorfor folk stemmer FrP?
Svaret er enkelt, Siv Jensen sa det selv under Apellen i Partilederdebatten:
"Er du irritert over bompenger, irritert over den store innvandringen, irritert over høye bensinpriser.... Stem FrP!"
FrP er de irritertes parti! Enkelt og greit!
Og hvem er mest irritert? Jo, pensjonister! Der er vi fremme ved cluet ang velgergrunnlaget til Frp...
Nemlig ! Selv undertegnede, og mange med meg, som kunne ha stått i "mantallet" ønsker dette tullet dit peppern gror. Vi er NORSKE helt uavheng av våre forfedres etniske utspring!Skink_123 skrev:Og om dere lurer på hvorfor finnmarkinger stemmer frp, så kan det ha noe med sametinget å gjøre. Svært få ønsker sametinget der oppe.
Nei da. Hele denne 1/3-delen består ikke bare av lavtlønnede og uføretrygdede. Du finner også de åpent og nakent grådige og rike, rassister (som ville stemt på gygrid, unnskyld vigrid men er for taktiske), kristne med blått blikk og brune skjorter, forlorne røykere, dansebandentusiaster, "Stena sagas-venner", markedsspiritister, "vi med over 3l motor", tunnelsynforeningen, navleloforbundet, aksjonen for svart arbeid/hvitt nabolag samt Ola Donk og ikke minst hans oldemor (ja hun har flere barne-barne-barn)norcad skrev:1/3 av landets innbyggere er mao lavtlønnet, uføretrygdet, ønsker å skyte seg selv i foten, har manglende iq, gidder ikke lese, bor antagelig i Finnmark og har ingen forståelse for samfunnsøkonomi.
Ja, ja, slik kan det gå.
Verdens rikeste nasjon, og et av verdens dyreste land, med europas laveste arbeidsledighet og verdensledende innen alt fra idrett til industri, er egentlig bare en haug med tullinger. :
Nei skal vi ikke heller klage på været? Det er vi antagelig best i verden på også.......
FRP omtales konsekvent som misnøye-partiet i svenske medier.Finn M skrev:Hvorfor folk stemmer FrP?
"Er du irritert over bompenger, irritert over den store innvandringen, irritert over høye bensinpriser.... Stem FrP!"
Og hvem er mest irritert? Jo, pensjonister! Der er vi fremme ved cluet ang velgergrunnlaget til Frp...
er du redd for å miste trygda de ;DRhesus skrev:Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
En etter min mening ikke helt ueffen kronikk av Dag Hareide: Misnøyens politikkWergeland skrev:FRP omtales konsekvent som misnøye-partiet i svenske medier.Finn M skrev:Hvorfor folk stemmer FrP?
Fin den. Har ikke sett den førParelius skrev:En etter min mening ikke helt ueffen kronikk av Dag Hareide: Misnøyens politikkWergeland skrev:FRP omtales konsekvent som misnøye-partiet i svenske medier.Finn M skrev:Hvorfor folk stemmer FrP?
(Den er kanskje linket til i andre sammenhenger før; i såfall sorry for gjentagelsen)