topline skrev:
OMF skrev:
Honkey-Chateau skrev:
OMF skrev:
Til FrP hetsen din så vil jeg vel også si ....
Mvh
OMF
Er enig i mange av dine betrakninger, men så langt jeg har kjennskap til private bedrifter som jobber med statens penger som kilde til inntjening, så er ikke disse mer veldedig innstilt enn staten selv. Og jeg har sett en del litt uheldige eksempler, dessverre. At kjøp av private tjenester ofte er suksesshistorier betviles ikke, på linje med at det finnes en del motsatte historier også. komplekse greier dette også.
Jeg hetset ellers ikke frp, jeg bare påpekte at Frp og deres tilhengere ofte oppfatter det som hetsing dersom noen er uenige med dem på saklig grunnlag. Som f.eks. ca 70% av Stortinget rent faktisk er.
Honkey
Et privat sykehus eller behandlingssted er avhengig av gode tilbakemeldinger fra sine kunder for å bli valgt igjen. Dette er veldig viktig. De må også konkurrere på pris - og det er i denne pris/kvalitet konkurransen at nye måter å levere tjenestene på kommer til å oppstå! Antakelig kommer mye av helsetjenestene om 50 år til å bli utført på en måte vi i dag ikke kan forestille oss....og det er denne utviklingene de private kommer til å bidra med - og som kommer til å løse problemene våre....
Mvh
OMF
I teorien kan jeg gjerne være enig med deg, men i praksis oppleves det annerledes. Private går inn i omsorgsmarkedet for å tjene penger. Det gjør de vet å ha størst mulig gap mellom inntekter og utgifter. Inntektene er låst via anbudet de legger inn, men utgiftene kan kuttes. I tillegg tilbys det ekstratjenester som kan kjøpes dyrt, tjenester som gjerne lå inne i det eksisterende tilbudet. Det er denne praksisen som gjør at det noen ganger går helt galt.
Et eksempel er Midtåsen sykehjem i Oslo, der fylkeslegen til slutt grep inn. Var mye avisskriveri om det for et par år siden.
http://www.nettavisen.no/nyheter/valg/article2703535.ece
Der svenske Attendo Care hadde ansvaret for driften, et selskap som ikke akkurat hadde dårlig økonomi, men likevel måtte de spare på bleiene..
Men mistet de kontrakter? Nei, i stedet fikk de et par nye. De var jo så billige...
Se også vedlegget under her.
En kommentar til dette med å tjene penger.
Selvsagt er alle private selskaper interessert i å tjene mest mulig penger - det er et gode, for det er dette som driver utviklingen og effektiviseringen videre. Men det er ikke slik at tilbydere kan levere et dårlig produkt - da vil kjøperen bli missfornøyd og velge noen andre neste gang. Derfor vil avansen innen en branskje tilnærme seg avkastningskravet for den risikoen branskjen opererer i!
At man trekker frem et enkelt pleiehjem - eller noen enkelthendelser som trekkes frem i artikkelen - er i denne sammenhengen en pølse i slaktertiden. I Norge idag skjer det mer eller mindre grov feilbehandling på alle institusjoner hele tiden. Det kan ha mange årsaker - personlige feil, for høyt arbeidspress, ressursmangel, manglene kontrollsystemer, dårlig organisering, osv osv. At det er speiselt verre i det private tror jeg faktisk ikke.
Jeg tror at ved økt bruk av private tjenester - så vil det offentlige øke sin kompetanse på å skrive kravspesifikasjoner, man vil få et større utvalg av tjenestetilbydere å velge mellom og man vil få et marked som fungerer bedre. Det vil gi bedre resultat for alle. De som leverer gode varer vil tjene penger, useriøse aktører vil bli fjernet og staten vil få mer pleie for pengene sine.
I det private greier man fint å bygge oljeplattformer, leiligheteskomplekser, tilby rådgivning ved sammenslåing av konsern, bygge skyskrapere, foreta drift og vedlikehold av store bygningmasser osv osv - basert på kontrakter mellom to parter uten at noen blir urettferdig behandlet. At det skal være umulig å lage en kravspesifikasjon som dekkende for det arbeidet som skal gjøre på en eldrehjem, et pleiehjem, ved en kneoperasjon eller for å operere grå stær tror jeg ikke. Dette er tjenester som enkelt kan spesifiseres.
Så kan de rødgrønne selvsagt komme med sitt kronargument om at man ikke skal regne kroner og øre - eller bruke stoppeklokke. Men det er en gang slik at hvis du setter krav om 25 minutter pr besøk for en hjemmehjelstjeneste - hvor pri 1 er mat/medisiner, pri 2 er personlig hygiene, pri 3 er rydding/trivsel, og man i tilegg spesifisere at pasienten skal dusjes minst 1 gang i uka, osv osv. Så er man sikret at pasienten får denne pleien. Dersom man ikke bruker stoppeklokke, men alikevel har 10 pasienter på en dag...så behøver man jo ikke å være Albert Einstein for å skjønne at man hvis man tar lengden på arbeidsdagen - trekker fra lunch og kjøring og deler på antall pasienter...så får man et tall der også...
Var en tur hos legen i dag...måtte vente 25 minutter. Har måttet vente mye lengre før, men man får liksom aldri noen beklagelse fra legene "beklager at du måtte vente - vi hadde en akuttsak her i dag"..nei det er liksom blitt slik at vi pasienten må være takknemlig for at vi i det hele tatt får komme til lege....vi slipperj o å betale for det - så hvorfor skal vi da stille krav...? En bagatell, men dette irriterer meg...det normale på et offetnlgi legekontor er å måtte vente i 30-45 minutter er min erfaring.
Mvh
OMF