Rhesus skrev:
Slo av en prat med en fylkespolitiker borti gata her om dagen. Han fortalte at undersøkelser viser at FRP er populært blant lavtlønnte og uføretrygdede.
Er det bare meg, eller ligger det et paradoks her?
Har vel skrevet det før her på sentralen, men det er ingen tvil om at den rødgrønne Regjeringen i forrige periode har hatt større muligheter enn noen annen Regjering i Norge - og trolig også i verden. De har hatt flertall på Stortingen og har nesten druknet i penger. Vi har hatt en sjelden høykonjunktur som har gitt særdeles høye skatte/avgiftsinntekter som kan brukes direkte, oljeprisen har vært skyhøy og man har til og med det siste året hatt en legitim grunn til å bryte handlingsregelen med 40MRD på toppen av det hele.
Og hva er så status etter disse 4 årene....for de svake i samfunnet - lavtlønnete, uføre, de med rusproblemer, osv.
Ellers er du vel en oppegående fyr så du kan jo titte litt på de foreslåtte skatte og avgiftselttene til FrP - så vil du nok se at det er en profil på de skattelettene som i langt større kommer de svake til gode, enn det som er foreslått av Høyre og Venstre...eller for den saks skyld hva den Rødgrønne Regjeringen har gjkort....Nå har jeg ikke detaljkunnskap om hva de rødgrønne gjorde på skatte og avgifter i foregående periode, men de har vel redusert formueskatten, redusert toppskatten, redusert arveavgiften, økt egenandelene for syke, økt avgiftene på bensin og strøm, økt matmomsen, gjennomført en pensjonsreform som sikrer de som har hatt god jobb og masse penger høy pensjon og som også sørger for at de som ikke har vært i jobb eller ikke har jobbet nok forblir minstepensjonister til de dør....ikke et jævla tiltak som kommer de svakeste til gode. Det er ikke ofte man har poltikere (SV) som unskylder seg offentlig om at de har sviktet sin hjertesak etter 4 år i en slik posisjon - men det gjorrde altså Krist Halvorsen - hun ba om unnskyldning for at Regjeringen hadde sviktet de svake - og det som sagt i den beste peridoen vi noensinne har hatt!
Jeg har forøvrig også hatt en del med offentlig forvaltning å gjøre innen områder som rusbehandling, rehabilitering, uføre osv de siste årene. Og der kan jeg faktisk si at så godt som uten unntak, så møtes man der med en fullstendig manglende forståelse og respekt for at det andres liv man håndterer. Instituasjonene sender folk hjem så fort de har lovlig hjemmel til å sparke de ut døra, saksbehandlerne bruker månedsvis på å saksbehandle søknader - hvior den det gjelder faktisk ikke har nåla i veggen....
Jeg tviler som sagt ikke på viljen til noen av partiene, men jeg tror ikke de rødgrønne har løsningene eller evnen til å gjennomføre.
Dog tar de borgelige feil på et viktig felt - barnehage, SFO, kulturskole, idrett og alle disse "samfunssbyggende" aktivitene må være så billig at det ingen uteblir pga kostander!
Jeg skjønner veldig godt hvorfor mange av de svakeste i samfunnet stemmer FrP - Arbeiderpartiet bryr seg ikke om de fattige og svake - de bryr seg om den arbeidende middelklasse og hater de rike!
MVh
OMF