Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hydrogen energy storage in AMMONIA: Fantastic future or fossil fuel scam?

    Hydrogen energy storage in ammonia is not something that would be instinctively obvious to most of us, but the folks in the energy industry are apparently getting quite excited about the concept. It's a far safer, easier and more energy dense way to transport hydrogen around the world and could be the final cog in the gears of a true hydrogen economy of the future. But some warn that it could actually be a smokescreen enabling the fossil fuel industry to continue burning huge quantities of natural gas and maintain their vice-like grip on the global energy market.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se hva Hyundai kommer med på "Hydrogen Wave". Reklamen kan tyde på en ny sportslig hydrogenbil er underveis:

    Toyota kommer med ladbare hybrid hydrogenbiler av Prius og Corolla i 2023. Det kan muligens indikere at de kommer med en ny batteriteknologi. Og kombinere hydrogen med ladbart batteri med dagens litiumbatterier stjeler nemlig ganske mye rekkevidde. På en annen side er det gjerne et nødvendig stepping stone så lenge det er få hydrogenstasjoner. Men tipper uansett ut fra annen info, at de også kommer med en forbedret batteriteknologi her.
    Toyota will launch its new hydrogen-powered Prius and Corolla in 2023 as it looks to enhance its zero-emission vehicle range.

    As reported by Forbes, Toyota plans to launch an all-new hydrogen powered plug-in electric hybrid version to its line-up in 2023.

    This will be the first time that Toyota has blended its two signature technologies in plug-in hybrids and hydrogen power for the new hydrogen Prius.
    Kilde: https://www.h2-view.com/story/toyota-to-launch-hydrogen-powered-corolla-and-prius-in-2023/
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På tide og regner det blir realisert, men trist at det måtte en krig for å få fortgang i dette.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mye teknisk utvikling som tar fart i krig, det vet vi fra mange kriger. I krig må man handle ikke bare prate...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen nyheter på hydrogensiden.

    BMW lanserer i5X i svært lite antall i 2022:

    Ford har patentert en turbo hydrogen forbrenningsmotor:

    Super hydrogenbil fra Matador:

    Høyere effektivitet på elektrolyse (95%) og hvor det spås at hydrogenprisen i 2025 kan komme ned $1,5 per kilo. Time will tell om dette blir en realitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.184
    Antall liker
    18.482
    Torget vurderinger
    2
    Grunnleggeren av Nikola er dømt for svindel.
    Selskapet som lot en lastebil trille ned en svakt hellende vei klarte å få NEL til å kjøpe seg tungt inn.

     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Hva med hydrogenbasert fuel, bare at det erstatter bensin direkte?


    Porsche har kjørt de siste sesongene i motorsport med dette for å teste smøring og slitasje på motorer. Det var også med i den aller siste episoden av Top Gear, der det var en Porsche og en Lamborghini de kjørte med dette drivstoffet. Rart det ikke har fått mer oppmerksomhet, de signaliserte jo dette for noen år siden og satser på større produksjon fremover.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med hydrogenbasert fuel, bare at det erstatter bensin direkte?


    Porsche har kjørt de siste sesongene i motorsport med dette for å teste smøring og slitasje på motorer. Det var også med i den aller siste episoden av Top Gear, der det var en Porsche og en Lamborghini de kjørte med dette drivstoffet. Rart det ikke har fått mer oppmerksomhet, de signaliserte jo dette for noen år siden og satser på større produksjon fremover.
    Det har vært nevnt tidligere i denne tråden.
    Det er nok bare en midlertidig løsning for Porsche og evt. andre merker for å holde liv i eldre biler. Det er nemlig mer kostbart enn hydrogen.

    Mer sannsynlig at ICE motor som drives av hydrogen kan være en potensiell løsning inntil brenselceller faller i pris.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hydrogenbil med over 2000 km rekkevidde. Og VW er selvsagt med. Ja, alle skjønte vel at det var et spill for galleriet når VW tidligere hevdet at hydrogenbiler ikke var fremtiden og kun sagt for å overbevise folk om å investere i elbil nå? De har jo drevet forskning på hydrogen hele tiden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Renault har jo sagt at de gjerne skulle bli et elbil-merke, men de skjønner ikke hvor batteriene skal komme fra. Allerede nå er det problemer med å få tak i batterier. Så langt har vel ingen klart å lage faststoffbatterier som lar seg masseprodusere slik at de er brukbare i elbiler, og uten faststoffbatterier kommer man til å slite med å skaffe nok materiale til å lage batterier. Mye kan nok gjøres gjennom gjenvinning og optimalisering av drivlinjene, men er det nok? Man har jo også klart å redusere mengden av noen av stoffene som behøves, men holder det i lengden?
    Akkurat som plug-in hybrider er et mellomsteg til elbiler kan det virke som om at elbiler er et mellomsteg til noe annet.
    Er dette hydrogenbiler? Eller motorer som bruker kunstig drivstoff som slipper ut like mye CO2 som det brukes for å lage drivstoffet (slik at det blir karbon-nøytralt), som de skal bruke i F1 fra 2026-sesongen? Gudene vet.
    Akkurat nå er det jo elbiler med batterier som gjelder, men om 10 år?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det grunnleggende problemet med hydrogen som energibærer er fortsatt at det er store energitap både i hydrolysen (strøm => hydrogen) og i brenselcellen (hydrogen => strøm). Det skal godt gjøres å komme over ca 50 % energieffektivitet, der en batteribasert energikjede er på 90 % eller mer. Det behøves litt enkelt sagt dobbelt så mye strømproduksjon pr km med en «grønn» hydrogenbasert bil som med en batteribasert.

    Dessuten er brenselceller fortsatt svinedyre, mens modifisert forbrenningsmotor er enda mindre effektiv. Det finnes sikkert et markedssegment for det, for en eller annen kombinasjon av vektbegrensning og rekkeviddekrav, men det er ikke godt å si hvor stort det segmentet viser seg å være. Det er veldig få som behøver å kjøre 2000 km uten tissepause.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, problemet er først og fremst tilgangen på batterier. Man må vel få til masseproduksjon av faststoffbatterier for at det vil bli nok av dem. Verden er stor og det skal mye til for å lage nok batterier. I Europa kan man jo delvis løse det med mindre batterier, rask lading og tett mellom ladestasjonene, men verden er litt større enn Europa.
    Det er klart at den mest energiøkonomiske løsningen er elbiler med batterier.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    For meg så er værken EL-BIL eller hydrogen noen fremtid. Det er så få fyllestasjoner for hydrogen, at det noe må skje noe hær. EL-LADNING offesielt ser helt tåpelig ut, med all trengsel rundt disse ladestasjonen og bilene som henger tilkoblet strøm. Vil aldri erstatte en bedre fossilbil på den praktiske bruken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vil aldri erstatte en bedre fossilbil på den praktiske bruken.
    Joda, jeg har kjørt elektrisk i snart 10 år nå, og ser ikke noen praktisk grunn til å gå tilbake til fossilbil. Bråk og røyk og søl av illeluktende drivstoff og motorolje, og en hel masse bevegelige deler som slites ut - hvorfor? Den teknologien er allerede erstattet av noe bedre.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Sunndalsøra
    Joda, jeg har kjørt elektrisk i snart 10 år nå, og ser ikke noen praktisk grunn til å gå tilbake til fossilbil. Bråk og røyk og søl av illeluktende drivstoff og motorolje, og en hel masse bevegelige deler som slites ut - hvorfor? Den teknologien er allerede erstattet av noe bedre.
    10 år er ikke så lenge det. Har fire biler, en som er over 40år gammel med V8. Sliter ikke ut den i mi tid. Men elmotoren er det jeg har mest tro på når det gjelder EL-BIL. Men all elektroniken og batteri levetid har jeg mindre tro på. Har ikke så god tro på nyere biler lengre heller. Det gjelder alle nasjonaliteter.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Husker såvidt jeg var på en ladestasjon i sommer, da var det lite trengsel. Tror de fleste overvurderer hvor ofte man trenger en ladestasjon, sannsynligvis fordi man er vant til å besøke en bensinstasjon et par ganger i uka.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Det er vel litt avhengig av hvor i landet man er? Eller i hvilket land man er? Men hvis man primært bruker bilen til lokal kjøring og lader hjemme er jo ikke lading noe problem. Heller ikke hvis man kjører i perioder der få andre kjører langt. Generelt sett er vel ikke lading noe stort problem i Norge sør for Steinkjer lenger. Hvordan det er lenger nord vet jeg lite om.

    PS: Jeg var i Praha for en liten stund siden og satt på med en kjenning som hadde en plug-in hybrid. Hun ville egentlig ha en elbil, men det hadde vist seg å være et stort problem. Få ladestasjoner og svært få har lademuligheter hjemme. De bor i en blokk med 8 leiligheter og parkeringsgarasje. En av de andre i huset hadde fått montert en ladeboks, og hun hadde spurt om de også kunne gjøre det, men fikk nei fordi strømnettet i huset ikke ville tåle 2 ladestasjoner. Verden er større enn Norge.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men man trenger sikkert ikke å importere alle mulige forbehold fra utlandet til Norge.

    Jeg bor i Møre og Romsdal, kjører 25k i året og har til dags dato aldri sett ladekø her i fylket.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Nå er det vel snakk om en generell diskusjon om forskjellige drivlinjer, ikke en diskusjon om elbiler har en fremtid i Norge? Dette er tross alt en tråd om hydrogenbiler og hvilken rolle den teknologien vil spille. Det er vel først og fremst innen langtransport den vil være aktuell.

    Jeg lurer fremdeles på hvor alle batteriene som skal sitte i disse elbilene skal komme fra hvis man ønsker å ta i bruk elektrisk drevne biler i andre deler av verden enn bare i noen land som Norge og Nederland (f.eks.). Det var vel det sjefen for Renault lurte på også.

    At det pr. i dag ikke er noen store problemer forbundet med å bruke en elbil i Norge (kanskje med unntak av deler av Troms og Finnmark) er det vel få som er uenige om?

    PS: Skulle jeg kjøpe ny bil nå ville det selvfølgelig bli en elbil. Da ville jeg fly når jeg skal ned til Praha og ha en leiebil der nede når jeg trengte det. Med min plug-in hybrid har jeg så langt fyllt bensin 2 ganger i år - totalt ca 50 l (det ble mindre langkjøring til utlandet i år enn jeg hadde trodd).
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Vel, de fleste i denne og andre tilsvarende tråder ser ikke verden primært fra tidligere Sovjetunionen. Vi har stort sett norske briller og de fleste av oss har et gjennomsnittlig kjøremønster(og blære)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husker såvidt jeg var på en ladestasjon i sommer, da var det lite trengsel. Tror de fleste overvurderer hvor ofte man trenger en ladestasjon, sannsynligvis fordi man er vant til å besøke en bensinstasjon et par ganger i uka.
    Ja, på ni år har jeg tilsammen stått ca to minutter i ladekø. Det var en gang alle superladere var fulle da jeg svingte inn, jeg tenkte «nah, jeg kjører til neste», men så var det en som var ferdig og plassen ble ledig. Problemet med rekkevidde og ladetid som man ser for seg å løse med hydrogen som energibærer i stedet for batterier er ikke så veldig stort i praksis. Man får bare problemet med å bygge ut en infrastruktur for å produsere og distribuere hydrogen i stedet, og halve energieffektiviteten slik at man behøver dobbelt så mye kraftutbygging for å drive et gitt antall biler.

    Husk at en hydrogenbil er en elbil med hydrogentank og brenselcelle i stedet for batteri, og en «grønn» hydrogenbil får hydrogenet fra elektrolyse av vann. Kjeden starter og slutter med elektrisitet, hydrogenet er bare en energibærer som erstatter kraftlinjer, ladestasjoner og batterier. I praksis er det meste av hydrogenet alt annet enn «grønt», siden det er fremstilt ved splitting av metan og andre naturgasser. CH4 + O2 = CO2 + 2 H2. Slipper ut like mye CO2 som å brenne gassen i et varmekraftverk. Jeg ser ikke poenget.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Nå handler jo denne tråden om alternativer til batteriløsningen. Eller er det noen som innbiller seg at det vil være problemfritt å produsere batterier til det som finnes av biler i den rike delen av verden? Bare i Mexico finnes det godt over 50 millioner biler. I England er det nærmere 35 mill biler. Hvordan får man denne bilflåten til å bli utslippsfri? Og hva med langtransport? Er det noen som tror at de store Peterbilt og Kenworth-bilene i USA noen gang vil gå på strøm med dagens løsning? Eller at man får en storstilt utbygging av jernbanenettet i USA slik at langtransporten kan gå på jernbane? Etc...

    At det er få eller ingen problemer med å kjøre elbil i Norge er det vel liten tvil om, men vi er en liten "fis" i den store sammenhengen. Man må finne løsninger som egner seg for storskalaimplementering av utslippsfrie biler.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Husker ikke om jeg har linket denne før, men uansett relevant fortsatt

    Har absolutt ikke tro på ren batteriEL for langtransport eller maskiner! Er som de sier i videoen, er forskjell på driftstid pr døgn på en personbil og en lastebil.

    Kjenner en som driver en liten anleggsentrepenør bedrift. Han mista tidigere i år en kontrakt på ett graveoppdrag langt faen oppe på ett fjell fordi han ikke hadde El graver! De som vant anbudet bruker ikke El graver til oppdraget. De bruker diesel graver. Det var jo en god kilometer ned fra fjellet for å finne strøm!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er nok et segment for hydrogen, men spørsmålet er hvor stort det er. Toyota gamblet på at skillet mellom batterielektrisk og hydrogen ville gå et sted mellom rene bybiler og mellomklassebiler. De tapte veddemålet sitt så det suste etter. Skillet kommer til å gå langt høyere i vektklassene. Det ser ut til å være realistisk med batterielektriske kjøretøy også for mellomstore lastebiler for varedistribusjon, mer et åpent spørsmål for langtransportere. Tesla Semi finnes, men det er ikke opplagt hvor konkurransedyktig den er mot hydrogenløsninger. Det er energitetthet vs energieffektivitet, og selv langtransportere har kjøre- og hviletidsbestemmelser. Time vill sjåvvv.

    1667761974604.png
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er nok et segment for hydrogen, men spørsmålet er hvor stort det er. Toyota gamblet på at skillet mellom batterielektrisk og hydrogen ville gå et sted mellom rene bybiler og mellomklassebiler. De tapte veddemålet sitt så det suste etter. Skillet kommer til å gå langt høyere i vektklassene. Det ser ut til å være realistisk med batterielektriske kjøretøy også for mellomstore lastebiler for varedistribusjon, mer et åpent spørsmål for langtransportere. Tesla Semi finnes, men det er ikke opplagt hvor konkurransedyktig den er mot hydrogenløsninger. Det er energitetthet vs energieffektivitet. Time vill sjåvvv.
    Lastebiler veier jo endel tonn (15-ish tonn) fra før, og nyttelasten går dermed ned om man skal stappe inn 5-10 tonn med batterier og lastebilen blir da å veie halve bruttovekta som er max 50 eller 60 tonn avhengig av akselavstand og antall aksler etter ny lovgivning i 2020. Dette er tonn man kan frakte last med istedet, også var det rekkevidde og lading da fra allerede pressede hvile/kjøretid forhold..
    Om bilen blir å veie halvparten av lasten så vil jo det si at man ikke kan laste noe mer på bilen da antall tonn allerede er på grensen pr. Aksling og man må da ha henger for å få med seg last.

    Dette er jo også et moment mange nok ikke tenker på når det gjelder batteri og lastebiler/vogntog.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det stemmer, men forbrenningsmotor, girkasse og dieseltanker som man hiver ut veier også en del. Nettoreduksjonen blir ikke all verden. Fra Traton, tidligere kjent som VW Truck & Bus (MAN, Scania, Navistar etc):

    1667763148538.png

    Motargumentet er fortsatt halvparten av energieffektiviteten for hydrogen vs batteri, altså at energikostnad pr km er minst dobbelt så høy med hydrogen som batteri. Det vil også ha betydning for transportfirmaets regnestykke.

    Og så er det spørsmålet om hvor alt det «grønne» hydrogenet er tenkt å komme fra.

     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det stemmer, men forbrenningsmotor, girkasse og dieseltanker som man hiver ut veier også en del. Motargumentet er fortsatt halvparten av energieffektiviteten, altså at energikostnad pr km er minst dobbelt så høy med hydrogen som batteri. Det vil også ha betydning for transportfirmaets regnestykke.
    En elmotor med slik dimensjon vil vel også veie endel..? Man snakker jo om noen tusen nm i dreiemoment, altså en hel del mer enn en liten Tesla. Drivverk og girkasse er vel uansett en fordel selv med elmotor, å dra igang noen tusen nm på et vogntog på 50 tonn er ikke noe man ønsker på høygir fra start, drivakslinger etc. vil man jo at skal vare litt mer enn en mnd eller to.
    Det er jo ikke en hemmelighet at elbiler er ganske mye tyngre enn bensinbiler heller, så når man har 1000l tank og forbruk på 3-4l mila på en lastebil så må jo batteriet ha en brukbar størrelse for å tilnærme seg dette. Hydrogen er vel ganske lett i sammenligning.
    Hydrogen har en energi tetthet på 33KWh pr kg. 10 på diesel og 9 på Bensin. En ting er utnyttelses graden, som jo er god på elmotor. De har laget en Hydrogen pasta med samme energi tetthet som bensin, og det skjer jo litt innenfor Hydrogen forskning også selv om våre politikere ikke henger helt med med sine skylapper som bare tenker batteri.
    Også var det produksjon av hydrogen som jo er sløsing med strøm, Porsche har jo en fin løsning der på sitt eFuel som består av Hydrogen der fabrikkene er selvforsynte med strøm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk at en elmotor har max dreiemoment ved null omdreininger. Man behøver ikke lavgir. Det er ikke noe problem å trekke et godstog med en Tesla Model X i lav hastighet. Hvis man behøver giring er det ved høye hastigheter, men vogntog skal helst ikke gå fortere enn 90 km/t. Alt det gjelder for hydrogen også, siden det også er en elbil, bare med annen «batteriteknologi».
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo ikke noe problem med dreiemoment i en lastebil fra før heller (litt over 3500nm på de råeste, det må til for å ha nok moment i oppoverbakker for å holde farten med full last), men drivverk etc. slites utrolig fort ved å kjøre for hardt ut fra start. Metaller vrir seg på slik pågang. Det skal jo tross alt vare i 500k km+++ uten problemer. Det er jo en litt annen øvelse enn å få 2-3 tonn opp i fart, eller å dra noe tungt på flatmark.


     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.026
    Antall liker
    10.552
    Tesla dra et godstog, ja. Hvor lenge da? Regner med at ledningsnett og drivverk er dimensjonert for full pupp over litt tid.
    Et vogntog vil teoretisk bruke ca. 4kW pr km, beregnet ut fra at en personbil på 2.5 tonn bruker ca. 0.2 kW/km og vogntoget veier 20 ganger så mye. Med kjøreetapper på 25-30 mil så bør man ha ganske store batterier, 1200-1500 kW. Så skal dette lades, sammen med andre i samme situasjon, og det lyt skje kjappt. Tid er penger, sies det. Gjøre det mens man har døgnhvil, sa du? Jada, sikkert lurt det, med en sjåfør sovende inne i bilen. For ladingen er vel ikke helt risikofri, selv om Asbjørn aldri har hatt problemer med dette?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Bortsett fra at det ikke er riktig, 2kw km er mye nærmere sannheten, i tillegg så er drivlinjen såpass mye lettere at lastevekt forskjellen er nesten neglisjerbar. Både asko og ragn sells har biler med disser sifferne i aksjon allerede i dag. I tillegg er det relativt sjeldent biler med skap laster helt ut på vekt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.876
    Antall liker
    4.379
    Torget vurderinger
    1
    Tesla sin semi har jo gode ytelser, men så var det dette med rekkevidde da. Si til en lastebilsjåfør at han kan bare kjøre 40 mil, deretter er det bare å parkere og ta døgnhvile for da må bilen lades i noen timer. Få dette til å klaffe med et sted å spise i Norge, eller et sted for å parkere og sove for den del. Nesten alt er lagt ned av spisesteder, Alvdal er et unntak. Hvor skal neste stopp være? Det er en litt annen infrastruktur her enn i USA.
    Større rekkevidde = større batterier, som da går utover laste evnen.
    Visste dere at lastebilsjåfører får betalt pr tonn de frakter? Så det er svært dårlig inntjening på å kjøre tom bil, ikke bare for eier men også for sjåfør.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.847
    Antall liker
    40.012
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla dra et godstog, ja. Hvor lenge da? Regner med at ledningsnett og drivverk er dimensjonert for full pupp over litt tid.
    Et vogntog vil teoretisk bruke ca. 4kW pr km, beregnet ut fra at en personbil på 2.5 tonn bruker ca. 0.2 kW/km og vogntoget veier 20 ganger så mye. Med kjøreetapper på 25-30 mil så bør man ha ganske store batterier, 1200-1500 kW. Så skal dette lades, sammen med andre i samme situasjon, og det lyt skje kjappt. Tid er penger, sies det. Gjøre det mens man har døgnhvil, sa du? Jada, sikkert lurt det, med en sjåfør sovende inne i bilen. For ladingen er vel ikke helt risikofri, selv om Asbjørn aldri har hatt problemer med dette?
    Det fungerer ganske lenge, forutsatt tilstrekkelig lav hastighet. Det er tungt og fort som blir et potensielt problem med både batterikapasitet og varmetransport.
    Tror ikke teorien din er helt patent. Kraften som behøves for å flytte noe horisontalt med konstant fart er delvis rullemotstand (proporsjonal med vekt) og luftmotstand (proporsjonal med frontareal og kvadratet av hastigheten). For en elbil vil luftmotstanden dominere fra ca 30 km/t og opp. Et vogntog er langt og slankt, så motstandskoeffisenten (Cw) blir ikke så mye høyere enn for en personbil. Ja, vogntoget har større frontareal, men kraften som behøves i motorveihastighet kommer mer an på det arealet enn på vekten. Tesla Semi oppgir «under 2 kWh pr mile», altså mindre enn 1,24 kWh/km, eller ca 6 ganger forbruket i en Model S. Det tilsvarer ganske nøyaktig energien fra 1,24 liter diesel på mila. For et fossilvogntog er vel 5 liter mer typisk. La oss si at strømmen koster en krone pr kWh og dieselen 25 kr pr liter, og da får vi drivstoffkostnad 1,24 kr vs 12,50 kr pr km.

    Nå vet jeg ikke om jeg ville sovet så mye bedre oppå en drivstofftank med noen hundre liter diesel og med en Webasto-varmer gående hele natten heller. Eller en hydrogentank… :oops:
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.603
    Antall liker
    2.992
    Ingen sjåfører som får betalt pr tonn, eller kilometer i Norge, langtransport går på døgnpris og nærtransport på timer. Man bør sette seg inn i tingene før man prøver å få realitetene til å passe med fordommene
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn