Som lovet tidligere i tråden, har jeg / vi nå fått gjennomført en AB-test mellom ASR Emitter 1 Plus (Plus = dobbel kondensatorbank i effekttrinnet), og Ncore 400, sistnevnte velvillig stillet til disposisjon av EHED her på forumet.
Som vel de fleste vet ASR er jo en velrenommert forsterker i HighEnd-klassen, og kan jo derfor fremstå som en kompetent utfordrer til Hypex Ncore400?
Jeg vil i alle fall påstå det.
Som musikkilder ble benyttet streaming fra server via Logitech Duet, og CD-avspilling via OPPO BDP 83, alt digitalt levert til Hegel HD20 som pre.
Derfra ble det analoge signalet splittet i to, slik at begge forsterkerne fikk nøyaktig samme signal / gain.
Deretter ble det gjennomført en nivåjustering via pink noise på ASR, slik at denne matchet NC400 innenfor 1 til 2 dB. Mer nøyaktig klarer jeg ikke å få det, med det måleinstrumentet jeg har tilgjengelig.
Switchboksen som er involvert i testen, skifter mellom forsterkerne på brøkdelen av et sekund, og det er lydmessig bortimot umulig å høre switchingen mellom forsterkerne.
Skiftet mellom forsterkerne er fjernstyrt via en kabel fra lytteposisjon.
Boksen er for øvrig noe hjemmemekk, som antakelig vil få håret til å reise seg på hodene til en og annen kabelnerd?
Men det fungerer etter mitt (og andres skjønn) alldeles problemfritt, og de elektriske forholdene vil uansett være de samme for begge forsterkerne.
Kablingen mellom switchboks og forsterkere er så kort som praktisk mulig, ikke minst av hensyn til den / de som måtte mene noe om kabler og de iboende skavanker disse måtte besitte. 8)
Kablingen fra switchboks til høyttalerne - Martin Logan Vista, er av type Van den Hul M.C Magnum Hybrid, 2x3meter.
Med fare for å gjenta meg selv rommet er et akustisk sett godt behandlet sådant, dedikert til kino og lydopplevelser, med hovedvekt på sistnevnte alternativ.
Det ble spilt forskjellige typer musikk, på forskjellige lydnivåer, innenfor 85 - 105dB.
For å nevne noe av materialet: The Fairfield Four - These Bones, Gordon Haskell Feelin Loose, Joe Bonamassa High Water Everywhere, + en del klassisk musikk jeg dessverre ikke kan navngi for øyeblikket.
Konklusjon:
Vi byttet om på å lytte til forskjellig musikk, og på forskjellige lydnivåer.
Jeg kan bare svare for meg selv: Jeg klarte ikke på noe tidspunkt å avdekke forskjell i lyden fra de to forsterkerne, selv etter intens lytting.
Og som en liten digresjon: Jeg hoppet nærmest høyt i stolen, da Morten J. kom til å kremte i stolen bak meg!
Nevnt bare som et lite understatement omkring konsentrasjonen under lytteseansen.
Igjen det er rett og slett imponerende hva NCore400 kan levere av lyd og lydkvalitet.
Holdt opp imot et forsterkeri som fort kan gi en stakkar et skiveprolaps eller to om man måtte forsøke å flytte på bortimot 50kg ASR-elektronikk og transformatorer, er det mildt sagt forunderlig at man på en flate med fysiske mål mindre enn en CD, og med en vekt på linje med et godt måltid, kan klare å frembringe såpass til lyd!
Det er bare å bøye seg i støvet, enn si i den musikalske opplevelsen.
Fremtiden? Uten tvil.....