HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• deepc0re

Medlem
    Ble medlem
    01.12.2007
    Antall liker
    0
    Asbjørn: Den latching versjonen jeg har av knappene er faktisk en nettbryter så man trenger ikke noe noen trigge kretser til dem. Jeg bruker aux utgangen til diodene som du nevner :)

McLaren: I følge Bruno skal det holde massevis med en SMPS600 pr NC400 modul og han mener disse gir bedre lyd enn linære strømforsyninger. Så jeg vil tro det er bortkastet penger, strøm og vekt på noen strømforsyninger med monster trafoer og kondensator banker, men det hadde jo vært kult :)

M

Mr-T

Gjest
    McLaren skrev:
    Hvordan ville komponentlisten sett ut dersom man katet å bygge en skikkelig drøy hypex forsteker.

tenker da monotrinn, fullbalansert med skikkelig med strømreserver. Jeg antar da at man trenger noe voksne trafoer?

Jeg husker mine gamle monoblokker hadde 2 stk 500Va trafoer i hver blokk. Noe som er smart i Hypex's verden og?

McLaren
    Bare å gå for en SMPS600 per modul det. I følge Hypex er det dette som både måler og låter best, bedre en "hønndigre" trafo-lytter steinalder-forsyning...

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    508
    Torget vurderinger
    5
    deepc0re skrev:
    Asbjørn: Den latching versjonen jeg har av knappene er faktisk en nettbryter så man trenger ikke noe noen trigge kretser til dem. Jeg bruker aux utgangen til diodene som du nevner :)
    Er en momentary switch en impulsbryter, mens en latching switch er en bryter med holdefunskjon?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.239
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    deepc0re skrev:
    Naturlyd skrev:
    deepc0re skrev:
    2 x NC400 og SMPS600 ble bestilt igår :)

Jeg skal bygge monoblokker og vurderer 2 av dette kabinettet;

http://www.modushop.biz/ecommerce/cat136_l2.php?n=1

Galaxy Maggiorato GX288 230 x 280 mm (Codice: 1NGXA288)

Ønsker PÅ/AV knapp (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-075-40&toc=20538) i midten på frontplanelet så må finne noen som kan drille 19mm hull. Samt kutte til bakpanel.
    Hvorfor ikke få Modushop til å frese ut de hullene du trenger? Hvis du forespør om pris så er det ofte langt rimeligere enn de veiledende prisene de har pr. hull. Her vil det lønne seg med et lite group-buy på front-/bakplata, for merprisen for å lage samme hullet i flere paneler er ikke mye (når de først har justert opp maskinen).

Husk å spesifiser absolutt alt du vil ha gjort. F.eks om du vil ha en liten fas i overgangen mellom hull og fronten (ser mye penere ut synes jeg, og viktig å gjøre før eloksering). Modushop er en proff mekanisk bedrift og gjør akkurat som de får beskjed om.

/Øystein
    Takk for tips, skal høre med modushop ang. fresing av hull.
    Hva endte du med å gjøre?

Isåfall var det greit å forklare de hva du ville ha og det ble lagd "riktig? Har eventuelt autocad selv.

Hadde vært mest gøy å lage hullene selv, men hvis dette er en løsning jeg liker er det ikke usannsynlig at jeg ender opp med fem eller sju stykker. Da er det greit at alle ser like ut, rent estetisk.

Vurderer samme kabinett som deg.

Kunne tenke meg å ha samme "oppsett" som Asbjørn på sine med stanby diode og trykkbryter med lys.

deepc0re

Medlem
    Ble medlem
    01.12.2007
    Antall liker
    0
    sirant skrev:
    deepc0re skrev:
    Naturlyd skrev:
    deepc0re skrev:
    2 x NC400 og SMPS600 ble bestilt igår :)

Jeg skal bygge monoblokker og vurderer 2 av dette kabinettet;

http://www.modushop.biz/ecommerce/cat136_l2.php?n=1

Galaxy Maggiorato GX288 230 x 280 mm (Codice: 1NGXA288)

Ønsker PÅ/AV knapp (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-075-40&toc=20538) i midten på frontplanelet så må finne noen som kan drille 19mm hull. Samt kutte til bakpanel.
    Hvorfor ikke få Modushop til å frese ut de hullene du trenger? Hvis du forespør om pris så er det ofte langt rimeligere enn de veiledende prisene de har pr. hull. Her vil det lønne seg med et lite group-buy på front-/bakplata, for merprisen for å lage samme hullet i flere paneler er ikke mye (når de først har justert opp maskinen).

Husk å spesifiser absolutt alt du vil ha gjort. F.eks om du vil ha en liten fas i overgangen mellom hull og fronten (ser mye penere ut synes jeg, og viktig å gjøre før eloksering). Modushop er en proff mekanisk bedrift og gjør akkurat som de får beskjed om.

/Øystein
    Takk for tips, skal høre med modushop ang. fresing av hull.
    Hva endte du med å gjøre?

Isåfall var det greit å forklare de hva du ville ha og det ble lagd "riktig? Har eventuelt autocad selv.

Hadde vært mest gøy å lage hullene selv, men hvis dette er en løsning jeg liker er det ikke usannsynlig at jeg ender opp med fem eller sju stykker. Da er det greit at alle ser like ut, rent estetisk.

Vurderer samme kabinett som deg.

Kunne tenke meg å ha samme "oppsett" som Asbjørn på sine med stanby diode og trykkbryter med lys.
    Jeg bare sendte dem en mail og spurte om de kunne lage et 19mm hull i midten på front platene. Det gikk uten noen problemer. Bakplatene ordnet jeg selv med drill og baufil (mye slit og strev som jeg vil unngå å gjøre igjen :))

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, ok - takk for svar. Jobber selv på ett tavleverksted så mulig jeg går for å gjøre alt selv. Tar bare litt mer tid, men mer gøy når det ferdig.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Som lovet tidligere i tråden, har jeg / vi nå fått gjennomført en AB-test mellom ASR Emitter 1 ”Plus” (Plus = dobbel kondensatorbank i effekttrinnet), og Ncore 400, sistnevnte velvillig stillet til disposisjon av EHED her på forumet.
    Som vel de fleste vet – ASR er jo en velrenommert forsterker i HighEnd-klassen, og kan jo derfor fremstå som en kompetent utfordrer til Hypex Ncore400?
    Jeg vil i alle fall påstå det.

Som musikkilder ble benyttet streaming fra server via Logitech Duet, og CD-avspilling via OPPO BDP 83, alt digitalt levert til Hegel HD20 som ”pre”.
    Derfra ble det analoge signalet splittet i to, slik at begge forsterkerne fikk nøyaktig samme signal / gain.

Deretter ble det gjennomført en nivåjustering via pink noise på ASR, slik at denne matchet NC400 innenfor 1 til 2 dB. Mer nøyaktig klarer jeg ikke å få det, med det måleinstrumentet jeg har tilgjengelig.

Switchboksen som er involvert i testen, skifter mellom forsterkerne på brøkdelen av et sekund, og det er lydmessig bortimot umulig å høre switchingen mellom forsterkerne.
    Skiftet mellom forsterkerne er ”fjernstyrt” via en kabel fra lytteposisjon.
    Boksen er for øvrig noe ”hjemmemekk”, som antakelig vil få håret til å reise seg på hodene til en og annen kabelnerd?
    Men det fungerer etter mitt (og andres skjønn) alldeles problemfritt, og de ”elektriske forholdene” vil uansett være de samme for begge forsterkerne.
    Kablingen mellom switchboks og forsterkere er så kort som praktisk mulig, ikke minst av hensyn til den / de som måtte mene noe om kabler og de iboende skavanker disse måtte besitte. 8)

Kablingen fra switchboks til høyttalerne - Martin Logan Vista, er av type Van den Hul M.C Magnum Hybrid, 2x3meter.
    Med fare for å gjenta meg selv – rommet er et akustisk sett godt behandlet sådant, dedikert til kino og lydopplevelser, med hovedvekt på sistnevnte alternativ.

Det ble spilt forskjellige typer musikk, på forskjellige lydnivåer, innenfor 85 - 105dB.
    For å nevne noe av materialet: The Fairfield Four - ”These Bones”, Gordon Haskell – “Feelin’ Loose”, Joe Bonamassa – “High Water Everywhere”, + en del klassisk musikk jeg dessverre ikke kan navngi for øyeblikket.

Konklusjon:
    Vi byttet om på å lytte til forskjellig musikk, og på forskjellige lydnivåer.
    Jeg kan bare svare for meg selv: Jeg klarte ikke på noe tidspunkt å avdekke forskjell i lyden fra de to forsterkerne, selv etter intens lytting.
    Og som en liten digresjon: Jeg hoppet nærmest høyt i stolen, da Morten J. kom til å kremte i stolen bak meg!
    Nevnt bare som et lite understatement omkring konsentrasjonen under lytteseansen.
    Igjen – det er rett og slett imponerende hva NCore400 kan levere av lyd og lydkvalitet.

Holdt opp imot et forsterkeri som fort kan gi en stakkar et skiveprolaps eller to om man måtte forsøke å flytte på bortimot 50kg ASR-elektronikk og transformatorer, er det mildt sagt forunderlig at man på en flate med fysiske mål mindre enn en CD, og med en vekt på linje med et godt måltid, kan klare å frembringe såpass til lyd!
    Det er bare å bøye seg i støvet, enn si i den musikalske opplevelsen.
    Fremtiden? Uten tvil.....

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Takk! :)
    Jeg har i alle fall gjort et ærlig forsøk på en sammenlikning, og igjen - rett og slett imponerende hva NC400 leverer!
    Det man / jeg samtidig bør huske på pris- kostnadsmessig, er at man i de fleste tilfelle bør ha en god pre i tankene, for å komplettere det hele.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Fin sammenligningstest og interessant resultat! Bra at noen tar seg bryet med å forsøke å gjøre en ærlig og skikkelig sammenligning.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vel i grunnen regnet med at Ncore skulle låte åpnere og mer oppløst enn ASR. Men kjenner ikke så godt til ASR. Er Martin Logan Vista gode nok til å skille hveten fra klinten forresten? Når begynner de å rulle av i diskanten?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Det kan jo være et betimelig spørsmål?
    Når de ruller av har jeg her og nå ikke noe konkret svar på, men det er vel allment kjent at de ikke fremstår som "hissige" i diskanten.
    Det kan sikkert være en god ide å gjennomføre samme sekvens med andre høyttalere, men det har jeg ikke umiddelbart mulighet for.
    Samtidig vet jeg at det er flere "sammenlikninger" på gang i nær fremtid, og da med ører som er atskillig mer finslipte enn mine.
    Vi får se, hva dagen / kvelden bringer.

Ellers vil jeg mene at ASR er en svært nøytral forsterker, med ganske så gode "prestanda" i alle sammenheng.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    Hadde vel i grunnen regnet med at Ncore skulle låte åpnere og mer oppløst enn ASR. Men kjenner ikke så godt til ASR. Er Martin Logan Vista gode nok til å skille hveten fra klinten forresten? Når begynner de å rulle av i diskanten?
    Hva er hensikten med å stille seg kritisk til Martin Logan Vista når du selv har brukt et par år på anbefale middels høyttalere til alle og enhver?

Et mer relevant spørsmål er når ørene begynner å rulle av i diskanten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ASR har en båndbredde på 1-100kHz innenfor +/- 1 dB - så den ruller nok ikke av i toppen!
    http://www.asraudio.de/Dpdf/IDEmitter1.pdf

ASR fikk jo gigatester for noen år tilbake i blant annet TAS - hvor den satt en ny standard i åpenhet og "Innsikt i musikken"!
    Uten å ha hørt de - så er vel mitt inntrykk av ASR er forsterker som er spesiellt oppløst, transparent og målemessig bra!

Den koster vel sånn ca 10 ganger så mye som Hypex også!

Takk for flott test!

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Scrooge skrev:
    Det kan jo være et betimelig spørsmål?
    Når de ruller av har jeg her og nå ikke noe konkret svar på, men det er vel allment kjent at de ikke fremstår som "hissige" i diskanten.
    Det kan sikkert være en god ide å gjennomføre samme sekvens med andre høyttalere, men det har jeg ikke umiddelbart mulighet for.
    Samtidig vet jeg at det er flere "sammenlikninger" på gang i nær fremtid, og da med ører som er atskillig mer finslipte enn mine.
    Vi får se, hva dagen / kvelden bringer.

Ellers vil jeg mene at ASR er en svært nøytral forsterker, med ganske så gode "prestanda" i alle sammenheng.
    Vanskelig å si. Jeg ville tro at det finnes høyttalere som er noe mer avslørende. På en annen side bekrefter jo lytteinntrykkene dine det som man tror på i obejktivistiske kretser og blant de som har studert signalteknikk. Når man kommer opp på et visst nivå, så låter det likt. Og det virker utifra det OMF nevner at ASR er særdeles bra og er en nøytral låtende forsterker.

Jeg testet for en tid tilbake en LabGruppen PA forsterker til 10k. Og ble litt overrasket over likt den låt som UcD HG. Den manglet noe av den krystallklare gjengivelsen som modulene med HxR har. Ellers låt de helt likt på høyttalerne jeg sammenlignet de på. Og dette er en budsjett forsterker fra LabGruppen.

Anonym skrev:
    Hva er hensikten med å stille seg kritisk til Martin Logan Vista når du selv har brukt et par år på anbefale middels høyttalere til alle og enhver?

Et mer relevant spørsmål er når ørene begynner å rulle av i diskanten.
    Ikke noe annet enn at jeg liker å finne ut av svar på ting. Tror ikke Scooge har noe problemer med det. Synes du godt kan skjerpe tonen din litt. Slike uttalelser fra deg som kommer fra tid til annen begynner jeg å bli litt lei.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Nei, jeg har overhodet ikke problemer med slike innspill, tvertimot! :)
    Så lenge man legger frem saklige argumenter omkring et tema, negative eller positive, så er det for min del berikende.

Jeg går slett ikke rundt å tror at jeg har "det råeste som finnes", ei heller vil jeg noengang innta en "jeg alene vite"-holdning.
    Nettopp av slike grunner har jeg ingen problemer med at det reises slike spørsmål, såpass ydmyk synes jeg man skal være!

Ellers legger jo også Anonym frem et aktuelt spørsmål hva ørene (mine) angår. Der er han definitivt inne på noe, jeg får vel si dessverre, for min del. :-\
    La det samtidig være nevnt, at det også befant seg et par ører av atskillig yngre dato i denne sammenlikningstesten, uten at det av den grunn oppstod uenighet om resultatet.

Resten av kommentaren fra Anonym synes jeg strengt tatt vi kunne vært spart for.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Flott du tar det slik Scrooge. Tror vi har mye samme innstilling til hifi. Regner ikke verken min egne ører eller eget utstyr til å gi klare svar alltid. Takk for fin rapport.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    @Scrooge - takk for en prisverdig edruelig sammenlikning og holdning!

mvh
    KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Scrooge er en fornuftig audiofil. Trodde ikke like fantes. :)

Synd jeg ikke fikk mulighet til å være med på testen, forresten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.004
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D Tror uansett at du ikke låter like bra som Hypex, Zomby!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kan jeg love deg! ;D

Men disse NC400-sakene er jeg skikkelig nysjerrig på. Snakker vi endelig om noe som er 'helt der oppe' for drøyt 10kkr i stereo? Det er virkelig interessant!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.004
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. nå våkner alle gjerrigknarkene ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er to måter å spare på, vet du.

Vi sparer på pengene når vi kan, og vi sparer på kvaliteten når vi må.

Av og til er det en ære å bli kalt gjerrigknark. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.004
    Torget vurderinger
    23
    Hmm... Nåvel.

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Kan aldri bli high-end! Dette kan alle betale for....

O

Oblivion

Gjest
    Aubi skrev:
    Kan aldri bli high-end! Dette kan alle betale for....

Det kan være High-End lyd selv om det ikke er High-End pris.
    Og det kan være High-End pris selv om det ikke er High-End lyd.

High-End er vel i hovedsak en marketings sak - eller ??

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Kan jeg love deg! ;D

Men disse NC400-sakene er jeg skikkelig nysjerrig på. Snakker vi endelig om noe som er 'helt der oppe' for drøyt 10kkr i stereo? Det er virkelig interessant!
    Jeg regner med at de er helt der oppe lydmessig. Den eksisterende UcD serien er uforskammet god og i følge brukererfaringer her på forumet er NC400 en forbedring.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Takker først og fremst for hyggelige tilbakemeldinger! Morsomt med litt ros også, innimellom "slagene". ;)

@ sirant: Nei, har vel ingen umiddelbare planer om dette. Men dermed er ikke tanken forkastet....

@ Zomby_Woof: Synd du ikke kunne være med i første omgang ja! Jeg har en viss ide om at du kunne fått deg en liten overraskelse?
    Samtidig er det jo ikke verre enn at man gå flere runder i så henseende. Og EHED stiller gjerne opp hjemme hos deg også, om det kan være et bedre alternativ?
    Tilbudet er jo også forelagt flere her i tråden etter uttalt interesse, men foreløpig er det visst smått med respons?
    --
    Ellers synes jeg at man innimellom bør klare å skyve konstellasjonen pris = ytelse og nirvana litt tilside, til fordel for hva man faktisk opplever, musikalsk og lydmessig sett.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har skrevet en liten rapport fra lytteseansen EHED, Scrooge og jeg hadde i går i anleggstråden min.

Ikke mye negativt å melde her heller. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Absolutt. Pris og kvalitet henger som regel sammen.

Når jeg kjenner disse alt for vanlige 'henger alltid sammen' vibbene går jeg fullstendig i vranglås. Jeg har alltid hatt stor respekt for audiofile som makter å erkjenne og meddele 0-resultater. Det er faktisk ikke mulig å skille to produkter fra hverandre hver gang man sammenligner. Når det er mulig å skille dem fra hverandre, er det ikke alltid mulig å velge et av dem på bakgrunn av observasjonen. Når audiofile er ærlige mot seg selv og andre, sier de fra når det skjer.

Jeg er ikke i markedet for ny forsterker, så jeg tror ikke jeg starter noe stort sammenligningsprosjekt for egen del. Men om muligheten dukker opp er jeg nysjerrig som få.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.583
    Disse anmeldelsene er jo så bra at det må jo være en god kjøpsmulighet for de som kunne tenke seg klasse D - og etterhvert burde det jo dukke opp gunstige kjøp for de som ikke vil ha klasse D også. Vinn vinn for forbrukerne dette her!

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    La inn en ordre på ncore nå. (levering uke 11 sto det, men utsolgt er vel bare nokk et tegn på at den er veldig bra).

Skal brukes til å drive senterkanalen min (både nåværende Kef, og fremtidige CBT senter). Noen som har noen tips om hvor jeg kan finne fine og små kabinetter som vil passe til en lage en monoblokk?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken Galaxy-modell er den minste som er stor nok til 1 stk. NC400 + 1 stk. SMPS600?

Er det GX183 (124 x 230 mm) ?

Hunter2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Teoretisk får du vel pressa det inn i GX183 (140mm + 88mm= 228mm). Men jeg valgte GX288 for å få litt ekstra plass.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Hunter2. Jeg trenger 6 alternativt 8 stk., så jeg ønsker så små ytre mål som mulig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Blir det ikke penere å dytte fire kanaler i en større boks for hver side, Coolbiz?

Færre bokser, færre nettledninger, begge endene av høyttalerkablene terminert sammen... Tror jeg ville gått den veien.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn