HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    for en gangs skyld holder jeg litt med gakk-gakken fra syden :cool:
    litt slankt var ordet.....
    blodfattig......
    mvh
    Leif

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Wire with gain. Så får de som liker det kjøpe det, og de som har andre preferanser (og ja jeg er også en av de) kjøpe annet med mer kjøtt på bena.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.246
    Torget vurderinger
    11
    Wire with gain eksisterer ikke.Det nermeste man kommer er etter min mening de beste DHT,direkte glødde trioder,og tipper også Nelson Pass SIT er i denne kategori.De er langt mer transparente og dynamiske enn Hypex klasse D viss man har høytalere som kan prestere med såpass lite effekt.Presser man et rør så begynner det å forvrenge ja,men de fleste DHT uten feedback klipper på en veldig behagelig måte.En standard KT88ish 50-60talls krets med feedback låter pyton når den klipper.
    Alle forsterkere jeg har hørt med global feedback mangler lavtnivåinfo,de høres mer mekaniske og 2dimensjonelle ut,de har mer egenkarakter som de legger det samme av på alle innspillinger,jeg får ikke følelsen av å se inni opptaket på samme måte,og de høres ut som en kompressor i mine ører.Jeg tenker ergo mer lyd enn musikk.
    Det sagt så har jeg en Hypex UcD400 basert forsterker og liker den godt,har ingen planer om å selge den :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Wire with gain eksisterer ikke.Det nermeste man kommer er etter min mening de beste DHT,direkte glødde trioder,og tipper også Nelson Pass SIT er i denne kategori.De er langt mer transparente og dynamiske enn Hypex klasse D viss man har høytalere som kan prestere med såpass lite effekt.Presser man et rør så begynner det å forvrenge ja,men de fleste DHT uten feedback klipper på en veldig behagelig måte.En standard KT88ish 50-60talls krets med feedback låter pyton når den klipper.
    Alle forsterkere jeg har hørt med global feedback mangler lavtnivåinfo,de høres mer mekaniske og 2dimensjonelle ut,de har mer egenkarakter som de legger det samme av på alle innspillinger,jeg får ikke følelsen av å se inni opptaket på samme måte,og de høres ut som en kompressor i mine ører.Jeg tenker ergo mer lyd enn musikk.
    Det sagt så har jeg en Hypex UcD400 basert forsterker og liker den godt,har ingen planer om å selge den :)
    Var det ikke en rimeligere UcD moduler uten spenningsregulatorer du hadde Rune S? Det er forskjell på de ulike modulene. Ncore er bedre enn den nest beste og blir da enda bedre enn de lengre ned på stigen som du muligens har testet. En forskjell på Ncore og den nest beste UcD modulen (har selv begge) er en renere tonalitet og Ncore er noe mer behagelig å lytte til.

Det er ellers lite utifra mer objektive kriterier at det du hevder skulle være riktig, selv om det området med global feedback som du nevner er et interessant spørsmål. Jeg tror personlig ikke det handler om feedback, men mer et savn en del gjør seg med mangel på forvrengning og egenlyd. Grunnen til at jeg bl.a tror der er at de som har sammenlignet Ncore med gode klasse A forsterkere (f.eks Pass), opplever at de låter svært identiske. Flere av de har solgt sine klasse A forsterkere til fordel for Ncore.

Transparent nok er det noe som heter. Og LTS sine tester viser vel at en forsterker kan være det.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de
    flere
    så vidt jeg vet er det et par Pass tilsalgs som følge av en sammenlikning og en som har byttet ut ASR Emitter til fordel for Ncore
    disse kjenner hverandre og er således ikke å betrakte som uavhengige "observasjoner/konklusjoner"
    det er heller ikke å oppfatte som noen universell fasit!? :rolleyes:
    hvorfor er det alltid slik at slankt er oppfattet som rent og følgelig korrekt, mens fyldig og rikt tilskrives forvrengning og argumenteres som feil?
    det trenger absolutt ikke være riktig.
    komponenter kan være av en slik art at de både kan legge til ting som ikke skulle være der eller "trekke fra/ ikke evne å gjengi" det som skulle vært der
    mvh
    Leif

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.246
    Torget vurderinger
    11
    Orso,husker ikke helt hva jeg har.Tror rimelig standard UcD med de standardregulatorene de ble levert med,og "vanlig" strømforsyning,ikke SMPS eller hva det nå heter.
    Det kan godt vere at Ncore og bedre reg og strømforsyning er bedre ja.Men jeg er veldig skeptisk etter å ha lest Hypex konstruktøren sin innstilling til feedback.Feedback er en mekanisk prosess man må ty til for å få lav nok utgangsimpedans og lav nok forvrenging fordi selve forsterkningsverktøyet ikke har de egenskapene uten hjelp.DHT er så lineere og har såpass lite forvrenging at man ikke trenger dette.
    Jeg er enig i at minst mulig forvrenging er ønskelig,det er eneste måten å komme nermere det opprinnelige signalet,men min mening er at det hele er langt mer komplisert enn hva man kan lese utifra noen THD målinger.
    Global feedback betyr å ta deler av signalet fra utgangen og sende det tilbake til start.Mer enn det trenger man igrunnen ikke å vite for å forstå at dette kan ha negative konsekvenser på det lett sårbare musikksignalet.
    Min erfaring så langt innen hifi er at det er veldig komplisert,det er stort sett milevis unna virkeligheten,forskjeler jeg kaller store innen hifi er som regel små sammenlignet med distansen fra reprodusert lyd til virkelighet.Men det som jeg synes har gitt meg de beste illusjoner har ofte vert de enkleste kretsene,dermed har jeg konkludert med at absolutt alle deler inni en svart boks påvirker signalet.Jo mer man prøver å "fikse" på det,jo lenger fjerner man seg fra det genuine ekte.
    Jeg jakter personlig etter ting som har minst mulig egenlyd og forvrenging,det er veien til større troverdighet,men samme hvor bra Hypex klasse D måtte måle så opplever jeg de som å ha mer egenlyd enn de beste rørforsterkere jeg har hørt. Det er en myte at rørforsterkere forvrenger mye.Det spørs hvor du måler de,en 300B DHT ved 0.5w eller nermere maks.DHT har ekstremt lav forvrenging på lave nivåer,sannsynligvis mindre enn en vilken som helst transistor.
    Hypex låter behagelig som bare det,det er ikke der skoen trykker for min del.Det låter rent og behagelig,men det har en mekanisk kvalitet over seg,og jeg savner dybde inni lydbildet og mangel på oppløsning for å bruke et annet begrep,alt dette bidrar til at jeg ofte tenker mer lyd enn instrument og musikk.
    Og jeg har fjernet global feedback på et par tre rørforsterkere nå,og mitt inntrykk om at feedback bidrar til en kompressor effekt står jeg ved 100% .En dynamisk kompresjon.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    de
    flere
    så vidt jeg vet er det et par Pass tilsalgs som følge av en sammenlikning og en som har byttet ut ASR Emitter til fordel for Ncore
    disse kjenner hverandre og er således ikke å betrakte som uavhengige "observasjoner/konklusjoner"
    hvorfor er det alltid slik at slankt er oppfattet som rent og følgelig korrekt, mens fyldig og rikt tilskrives forvrengning og argumenteres som feil?
    komponenter kan være av en slik art at de både kan legge til ting som ikke skulle være der eller "trekke fra/ ikke evne å gjengi" det som skulle vært der
    mvh
    Leif
    At det låter slankt hos deg, er jo ikke ensbytende med at det vil låte slankt i alle anlegg. Det kommer jo helt ann på.

Og den siste setningen er vanskelig å forstår. Mener du da at en forsterker skal fungere som en universal EQ?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.246
    Torget vurderinger
    11
    de
    flere
    mvh
    Leif
    At det låter slankt hos deg, er jo ikke ensbytende med at det vil låte slankt i alle anlegg. Det kommer jo helt ann på.

Og den siste setningen er vanskelig å forstår. Mener du da at en forsterker skal fungere som en universal EQ?
    Mener du at der finnes forsterkere som ikke både legger til og trekker fra?
    Kan vere jeg tolker deg feil:)
    Jeg får bare ofte inntrykket av at mange som er veldig opptatt av noen få målinger mener der er produkt som ikke farger lyden.
    Det mener jeg er helt feil.
    Da kan man gjøre som Kjell Berteusen anbefalte i sin tid,sammenligne for eksempel motstandene man finner inni en klasse D forsterker med et solid annet utvalg i en enkel "kabel med motstand i serie" test. Signalet blir påvirket på akkurat samme måten av alle komponenter inni en klasse D forsterker som det gjør i en rørforsterker. Problemet med feedback er at det legger såpass mye egenkarakter på signalet at man ikke hører desse forskjelene like godt.Det samme gjelder selvsagt også rørforsterkere med feedback.
    Litt samme forholdet blir det i en DA konverter med 5000ganger oversampling og upsampling og annen triksing,det legger såpass solid egenkarakter på hele suppa at man ikke hører forskjel på drivverk,for eksempel.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hypex låter behagelig som bare det,det er ikke der skoen trykker for min del.Det låter rent og behagelig,men det har en mekanisk kvalitet over seg,og jeg savner dybde inni lydbildet og mangel på oppløsning for å bruke et annet begrep,alt dette bidrar til at jeg ofte tenker mer lyd enn instrument og musikk.
    Så lenge du sitter med noen rimelige UcD moduler med muligens også en PSU som ikke matcher de nye SMPSene, så blir dette veldig feil å kaste alt i Hypex sekken. Det er både mer dybde og bedre oppløsning med både dyrere UcD moduler og enda mer med Ncore. Dette er til opplysning en Ncore tråd.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg mener at det ikke er gitt at den forsterkeren som gjengir lyden "renest" er den korrekte;
    noen komponenter gjengir lyden med "mangler/uteblitte detaljer"
    andre legger til artifakter som ikke skulle være der

I "Ncore village" hevder man det siste og kaller det forvrengning
    i "singleendedville" hevder man det første

mvh
    Leif

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    678
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har UCD 400 og ncore monoblokker. Ncore er, hos meg, vesentlig bedre på alle punkter, bla. dynamikk, oppløsning, transparens 3-dimensionalitet, ... i forhold til UCD400.
    Ncore er også bedre på mange punkter end mine Quicksilver kt88 monoblokke, selvom rørforsterkere på en eller anden måde giver en mere troværdig illusjon av rom (3d).
    Mine LD91 signature monoblokke slår på den anden side ncore på nesten alle punkter i mitt anlegg untaken selvfølgelig på rå kraft når der skal spilles høyt med rock og specielt store klassiske ensemble.
    På den anden side så er ncore sikker bedre egnet for flertallet af markedets høytalere i forhold til LD91 med sine 7-8w.
    mvh
    Kjartan

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Så lenge du sitter med noen rimelige UcD moduler med muligens også en PSU som ikke matcher de nye SMPSene, så blir dette veldig feil å kaste alt i Hypex sekken. Det er både mer dybde og bedre oppløsning med både dyrere UcD moduler og enda mer med Ncore. Dette er til opplysning en Ncore tråd.

det er vel ikke mere feil enn å si at rør farger og forvrenger? :rolleyes:

mvh
    Leif

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.246
    Torget vurderinger
    11
    Godt poeng:)
    Jeg må få prøve å hørt Ncore en eller annen gang.
    Og bare for å sagt det så liker jeg den Hypex forsterkeren min veldig godt:) ,har hatt mange fine musikkstunder med den.
    Jeg sammenlignet den også med et par CIA 200 monoblokker,en tidligere versjon enn den de selger nå.Den er basert på Hypex moduler,og i mitt oppsett låt CIA enda et hakk mer naturlig over hele fjøla.Både den og Hypexen jeg har er en meget fin match til Von Schweikert høytalere for eksempel.

Mvh
    Rune

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    jeg mener at det ikke er gitt at den forsterkeren som gjengir lyden "renest" er den korrekte;
    noen komponenter gjengir lyden med "mangler/uteblitte detaljer"
    andre legger til artifakter som ikke skulle være der

I "Ncore village" hevder man det siste og kaller det forvrengning
    i "singleendedville" hevder man det første

mvh
    Leif
    Vi har vel da et helt annet utgangspunkt og måte å bygge anlegg på.
    Hvis man ikke ønsker noe bidrag fra en forsterker, så blir åpenbart den som er renest med lavest forvrengning det beste valget. Da må resten av anlegget tweakes og stå for lyden man ønsker. Mener man en forsterker skal tilføre noe, så blir det noe annet og strengt tatt finnes det vel da ingen fasitsvar om hva som er best. Da blir et spørsmål om matching eller tilpasning. Men dette vet vi vel godt?

De fleste vil nok si at en forsterker som måler best, er den objektivt beste. Ikke dermed sagt at den vil fungere best i alle anlegg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Tenk om verden var så enkel at disse små eskene løser alt og spiller bedre enn svære rørsvin.... jeg ville vært den første til å juble; drittlei av å sjaue store tunge hifibokser, så gjerne at alt kom i passe modem-like små søte kabinetter med en tynn fin ledning med snepp-plugg..... så deilig...

Er det noen her inne som har bygget noen saftige N'Kåre trinn med trad. PS i stedenfor SMPS?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Orso:
    du bare gjentar det som sies i Ncore village :rolleyes:

jeg tror enkelte komponenter er "deduktive" dvs at de trekker fra informasjon eller unnlater å gjengi deler av musikken
    dette blir vi aldri enige om og det er vel heller ikke noe mål
    dette er og årsaken til at jeg vil vite hva folk spiller på for å kunne evaluere om dere oppfatning av en komponent eller generelle meninger om lyd har noen verdi for meg....
    om folk feks har OTL og minimonitorer og mener noe om bassgjengivelse, er dette totalt verdiløst for meg og interesserer meg følgelig ikke....
    mvh
    Leif

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.246
    Torget vurderinger
    11
    Tenk om verden var så enkel at disse små eskene løser alt og spiller bedre enn svære rørsvin.... jeg ville vært den første til å juble; drittlei av å sjaue store tunge hifibokser, så gjerne at alt kom i passe modem-like små søte kabinetter med en tynn fin ledning med snepp-plugg..... så deilig...

Er det noen her inne som har bygget noen saftige N'Kåre trinn med trad. PS i stedenfor SMPS?
    Samme her! For ikke å snakke om viss jeg ikke reagerte på DSP.Det må vere helt fantastisk enkelt å justere til balansen med DSP kontra å holde på med voicing med komponenter.

Mine kjipe :D UCD400 har tradisjonell PS med en voldsom nett-trafo. Jeg tror blant annet CIA,Channel Island audio,foretrekker det kontra SMPS.
    Eller SPMS,sterke premenstruelle....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso:
    du bare gjentar det som sies i Ncore village :rolleyes:

jeg tror enkelte komponenter er "deduktive" dvs at de trekker fra informasjon eller unnlater å gjengi deler av musikken
    dette blir vi aldri enige om og det er vel heller ikke noe mål
    dette er og årsaken til at jeg vil vite hva folk spiller på for å kunne evaluere om dere oppfatning av en komponent eller generelle meninger om lyd har noen verdi for meg....
    om folk feks har OTL og minimonitorer og mener noe om bassgjengivelse, er dette totalt verdiløst for meg og interesserer meg følgelig ikke....
    mvh
    Leif
    Samme forsterker kan låte både fyldig og slankt. Det beror på flere ting. Og at mange vil finne en forsterker med god kontroll til å låte for tynt, er akkurat som forventet.

Hvorfor ikke heller prøve å finne ut hvorfor det låt slik hos deg framfor å skulle bedømme forsterkeren i forhold til hva andre bruker. Slikt kan man lære noe av. Var det nok krefter? Hvordan måler anlegget både frekvensmessig og tidsmessig? Kan det ha vært en teknisk mismatch?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.688
    Noen ganger finnes det objektive sannheter også. En forsterker med 0,01 % forvrengning ved en bestemt frekvens (men ukjent lastimpedans) farger lyden mye mer enn en som har mindre enn 0,0007 % forvrengning hele veien fra 20 Hz til 20 kHz ved 200 W i 4 ohm last. Det er 14,3 ganger mer forvrengning ved den oppgitte frekvensen, og formodentlig enda mye mer ved både høyere og lavere frekvenser. I det ene tilfellet fins det en frekvens hvor forvrengningskomponentene holder seg ved -80 dB eller lavere, i det andre er det ingen forvrengningskomponenter over -103 dB uansett frekvens - altså godt nedenfor støygulvet på en CD. Det ene er hørbart, det andre ikke. Et signal/støy-forhold på 124 dB er også bedre enn et på 99 dB. Det er 17,8 ganger bedre oppløsning, for å være presis. Og da går jeg ut fra at den ukjente produsenten snakker sant med de opplysningene han gir på ebay. For meg blir det bare dumt å sammenligne disse som reelle alternativer. Hvorfor ikke en LM3886 chipamp med det samme?

Men det forutsetter jo at vi er enige om formålet med en forsterker: Å forsterke signalet uten å tilføre hverken forvrengning eller støy. Ideelt en "straight wire with gain" som Elektrocompaniet pleide å si om sine effektforsterkere. Hvis du ønsker en effektboks for å farge lyden i en bestemt retning i stedet, vel, da er det mye å velge mellom der ute.
    Måske det også var interessant at se SR værdier og nogle firkanter, i det hele taget data for de dynamiske aspekter, men det ser man jo aldrig for klasse D , er det fordi det bare er perfekt ?, eller skal det skjules fordi det faktisk er et mega/enormt talbageskridt i forhold til traditionelle forstærker.

Har nævnt det før jeg mener det bedste er klasse A , her skal man bare sørger for at de egenskaber som er indbygget i princippet kommer frem, derefter kommer klasse A/B, her skal arbejdes noget mere for at for at få lyden optimal, til sidst kommer så klasse D, hvor alt lyd som stammer fra klasse D princippet bare skal helt væk ellers er princippet så dårligt at man simpelthen tror det er løgn.
    (Men som Drossel så rigtigt tidligere sagde så forhindre cost benefit at denne rangorden træder helt tydeligt frem ved kommercielt udstyr)

Det er en kæmpe opgave og næsten uløselig at få klasse D til at spille Hi-Fi, men lykkes det har man en forstærker hvis basgengivelse næsten kan konkurrere med med en klasse A forstærker uden at man for en kæmpe el-regning.

Og det er vil nok kimen/årsagen til klasse D's popularitet at det kan for alle de dødssyge basrefleks højtaler der står rundt omkring til at spille noget nogle mener er præsis bas-gengivelse, slet ikke rigtig efter min mening , alene det man sige præcis bas så er der noget galt, men som sagt noget som nogen synes er præsis bas.

Altså, man prøver at kompenserer for et ubrugeligt højtaler princip, med et ubrugeligt forstærker princip, hvis det laves og kobles op som fabrikanten forskriver.
    Man kompenserer sikkert også for lyden i de typiske CD hi-fi valg som Patricia Barber osv.

Jeg har selv klasse D Hypex UCD 400 og har også haft og konstrueret de andre nævnte principper.
    Jeg mener absolut at Hypex er det bedste valg hvis det skal være klasse D , lige så klart for mig er det at det dårligste valg er ICE power.

Angående den nye Hypex Ncore har jeg ikke hørt den, men der er nogle uregelmæssigheder i kurverne i den høje ende som jeg ikke bryder mig om, kunne godt forestille mig at det kunne give en meget "detaljeret" gengivelse, og et lidt slankt helhedsindtryk.

Fuldstændigt korrelt Sommerand du beskriver helt præcis lyden af en Hypex NCORE. Basreflex fejlens diamentralle modsætning hvor en fejl korrigerer for den modsatte fejl.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.688

Har jeg gjort og det hjalp bare litt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Orso:
    jeg bedømmer ikke ampen ifht hva andre bruker
    jeg finner den bare ikke noe for meg
    jeg gidder ikke kaste bort masse tid på et produkt som ikke passer inn, uavhengig av årsak!

mener du at anlegget må endres slik at den perfekte wire with gain trives?

mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.688
    Man må jo spørre seg om hva formålet deres er må poste slike kommentarer i en tråd som handler om Ncore. Hvorfor ikke skrive om disse andre forsterkerne i en annen tråd?

Det sier vel seg selv at de fleste som interesserer seg for Ncore, er vel så opptatt av målemessige data som subjektive lytteinntrykk. Og det er det ikke postet noe som helst om. Jeg tror ikke akkurat det er som mange som sitter på ytterkanten av stolen i vanvittig spenning og venter på at drossel (eller hvem det var) skal komme med en tredje og "avgjørende" konklusjon av Ncore basert på lytteinntrykk i et tredje anlegg. Ja, først var jo Ncore "skit". Så i et annen anlegg var det snudd om og Ncore var plutselig meget bra. Og hva blir det tredje? :eek:

Tjae nu skal man også høvles ned for at være diplomatisk :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23

Hmm.. Jaså. Med andre ord, ikke hensiktsmessig?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso:
    jeg bedømmer ikke ampen ifht hva andre bruker
    jeg finner den bare ikke noe for meg
    jeg gidder ikke kaste bort masse tid på et produkt som ikke passer inn, uavhengig av årsak!

mener du at anlegget må endres slik at den perfekte wire with gain trives?

mvh
    Leif
    Det er jo fair enough. Men det er helle ingen grunn til å lage sannheter på enkeltes opplevelser. Dessuten spriker de stort.

Angående siste setning. Det synes jeg bør være opp til hver enkelt. Jeg ønsker for egen del at anlegget skal fungere ypperlig med gjennomsiktig elektronikk. Det er et kvalitetstegn og da har jeg nådd målet for min del. Men det er også langt mer krevende å sette opp et anlegg på den måten. Og jeg er ikke sikker på om det veien å gå i et rom uten tiltak. Selv om det er stort. Det blir fort for avslørende.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.688

Hmm.. Jaså. Med andre ord, ikke hensiktsmessig?
    Waist off time. Stadig blodfattig som en yndig pige med nervøs spisevægring.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Etter mine erfaringer med mye testing av Ncore ute i mange forskjellige anlegg, så er det veldig mye vanene og hørselen til eierne av anlegget det går på når de evaluerer Ncore.
    Ved sammenligning med Store Klasse A et sted er det ikke vanskelig å høre at Ncore er mer oppløst oppover og detaljer på cymbal, etc. klinger ut som i virkeligheten.
    Eieren oppfatter lyden som mindre dynamisk og mindre oppløst, da han faktisk ikke hører hva som skjer utover mellomtonen. Mellomtonen hans blir noe slankere, men mer detaljert. En låt som oppleves veldig lys av eieren har ikke diskantinfo i det hele tatt. En annen låt som oppleves mørk av eieren har en ganske klar og spiss diskant, men han hører det ikke.

Ved sammenligning med en god rørforsterker et annet sted hos en gitarist, så er første reaksjonen: Men, det låter jo som virkeligheten, hva er det jeg har sittet og hørt på alle disse årene? Den rørforsterkeren hadde garantert passet hos førstemann jeg nevnte, men jeg som trommis kunne aldri sittet foran det anlegget og kost meg med musikk. Jeg blir sliten når ikke alle detaljer som finnes der kommer frem og jeg savner noe hele tiden. På klassiske stykker hvor det kliner til på et sett A2 cymbaler, blir det rett og slett fjernet lyder som skulle vært der. Ikke alt er like behagelig å høre på, men slik er virkeligheten også = HiFi = High Fidelity = Høy troverdighet.

Sammenligning med andre forsterkere som nevnt f.eks. Scrooge sin eminente ASR, så er det ingen forskjeller å spore.

Jeg er helt enig med orso og Asbjørn her at det finnes utstyr som er nøytralt, og det viser målingene av utstyret også.
    Når andre forsterkere virker som natt og dag i 2 forskjellige anlegg, legger Ncore seg på samme lista hver gang. Fremhever detaljer og strammer opp bassen, gir et mer nøytralt lydbilde.

For å oppnå bedre dybde i lydbildet, kan man justere mellomtonen til å spille litt mer på enkelte frekvenser. Ofte blir Ncore sammenlignet med en rørforsterker som har litt ekstra, eller forvrengning i disse områdene og lydbildet oppleves som dypere med rør. Ikke så hokuspokus dette, men man kan ikke da konkludere med da at Ncore er farget.

Etter sammenligning med diverse PA-forsterkere som er "godkjent i hifikretser", så er det ganske sikkert at Ncore ikke vil fungere for de som er vandt til litt ekstra punch i mellombassen og mindre kontroll nedover i dypbassen, til det vil Ncore være for slank for de, men det vil ikke si at Ncore ikke er nøytral. Etter en tids lytting forbi imponatoreffekten på en del systemer, så vil Ncore etterhvert vise deg hvor stor forskjell det kan være på stortrommeklubber....

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    mvh
    Leif
    Jeg har hørt masse elektronikk som låter tynt og pistrete, men det har stort sett vært ganske rimelige greier. Når man kommer opp i et visst kvalitetsnivå så tror jeg heller dette går andre veien. En forsterker som spiller rent og korrekt blir ofte oppfattet som slank, steril, blodfattig osv fordi den er koplet til høyttalere som låter slankt, sterilt og blodfattig. Det finnes mange av den sorten. Og blodfattighet er jo den enkleste måten lage en "supertransparent" høyttaler på.

Når man kompenserer for dette med "varm og fyldig" elektronikk så låter det ofte tonalt mer korrekt, men i mine ører så ender man opp med en dovenhet i lyden som det er umulig å gjøre noe med.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har ikke hørt n-core, men å putte inn en ukjent komponent uten å legge forholdene til rette kan lett bli feil. Det er forskjell på kontroll og uvilje til dynamikk, blir som et høyttalerelement med for lav qts - det kan lett oppfattes som blodfattig ?

mvh per morten

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har ingen agenda med Ncore og sier ikke den er hverken det ene eller andre, men den er ikke noe for meg
    det dere kaller transparent kaller jeg kjønnsløst
    at en døvhørt trommeslager eller en annen musiker synes det låter som live, er jo hyggelig, men jeg står ikke midt oppe i et orkester eller rockeband
    jeg er tilhører

men når folk hører jeg skal teste, nærmest trygler de meg om å kunngjøre inntrykkene, så gjør jeg det
    når de så ikke er enige, blir det bråk
    eneste jeg klarer å konkludere med i denne tråden, er at jeg aldri kommer til å sitte og nyte musikk over samme anlegg som Orso og et par til
    det er heller ikke noe savn(trolig for begge parter)
    vi MÅ ikke bli enige om alt

mvh
    Leif

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    jeg har ingen agenda med Ncore og sier ikke den er hverken det ene eller andre, men den er ikke noe for meg
    at en døvhørt trommeslager eller en annen musiker synes det låter som live, er jo hyggelig, men jeg står ikke midt oppe i et orkester eller rockeband
    jeg er tilhører

men når folk hører jeg skal teste, nærmest trygler de meg om å kunngjøre inntrykkene, så gjør jeg det
    eneste jeg klarer å konkludere med i denne tråden, er at jeg aldri kommer til å sitte og nyte musikk over samme anlegg som Orso og et par til

mvh
    Leif
    Har sagt det før : vi er alle takknemlige for at du deler - det er ikke slik ment.

er også enig i det ; vi MÅ ikke være enige om alle ting ( det hørtes kansje litt merkelig ut..)

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Jeg har ikke hørt n-core, men å putte inn en ukjent komponent uten å legge forholdene til rette kan lett bli feil. Det er forskjell på kontroll og uvilje til dynamikk, blir som et høyttalerelement med for lav qts - det kan lett oppfattes som blodfattig ?

mvh per morten
    forholdene ble lagt til rette...............
    case closed..

mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mvh
    Leif
    Jeg har hørt masse elektronikk som låter tynt og pistrete, men det har stort sett vært ganske rimelige greier. Når man kommer opp i et visst kvalitetsnivå så tror jeg heller dette går andre veien. En forsterker som spiller rent og korrekt blir ofte oppfattet som slank, steril, blodfattig osv fordi den er koplet til høyttalere som låter slankt, sterilt og blodfattig. Det finnes mange av den sorten. Og blodfattighet er jo den enkleste måten lage en "supertransparent" høyttaler på.

Når man kompenserer for dette med "varm og fyldig" elektronikk så låter det ofte tonalt mer korrekt, men i mine ører så ender man opp med en dovenhet i lyden som det er umulig å gjøre noe med.
    sikkert greit nok, men neppe relevant for det de ble testet med i denne sammenhengen
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    mvh
    Leif
    Er jo ingen grunn til at vi snakker om det samme. Ulike anlegg, ulik lyd.

En ting er det som EHED nevner med ulike opplevelser og som ofte kan være farget av vaner og tilvenning. Men et annet faktum er det kan måle totalt forskjell i ulike oppsett.
    Det kan i tillegg se likt ut frekvensmessig og også vær like med luft som flyttes fra bassene, men alikevel være enorm forskjell på hvordan bassen er og oppleves.

Det er nok sjelden eller nesten aldri våre opplevelser er en sammenligning av noe likt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det kan vi være enig om
    nå holder det for min del
    resten blir bare jabbing
    mvh
    Leif

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    jeg er tilhører

mvh
    Leif
    Etter det jeg hører, så er du nok ikke så veldig langt unna anlegg som f.eks. 8x12_tom eller Roald, men har du vært ute og hørt på noen av de som har gjort det "riktig"?
    De har veldig mye av de samme egenskapene som hos deg, men enda mer av dynamikk, pinpointing og kontroll i bassen(8x12_tom), pga akustiske tiltak i tillegg til god sammensetning av anlegget.

Hilsen "Døvhørt trommis"

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.172
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    skal til 8x på forsommeren
    hvordan vet du det?
    mvh
    Leif

S

Sommerand

Gjest
    Typisk med sådanne forstærkere, det proklameres altid at der er sandheden man høre , og den er neutral osv. Det er altid de karaktertræk som hives op af posen, det samme med ICE power, sandheden godav min bara røv.

Jeg kan lave lyden totalt om på den Ncore på en halv times tid, for jeg et par dage så vil man slet ikke kunne genkende lyden igen, og man vil ikke kunne måle nogen som helst forskel med de målinger som eksempelvis Hypex bruger, hvad er så sandheden den første udgave eller den jeg har pillet i.

Når der komme flere OEM'er ud de vil garanteret alle lyde forskelligt afhængig hvordan de forskellige fabrikanter har implementeret og hvilken musik og højtalerer de har brugt som reference, og nogen vil kunne lide den ene udgave og andre den anden, og hvad er sandheden.

Sandheden er efter min mening meget relativ, men der er nok visse sandheder når vi taler om hi-fi bl.a. at strømforsyninger ikke kan blive perfekte og store nok. Og at en basreflex højtaler kun kan bruges som legehus til katten eller hunden.
    Så at begynde at sige at noget er sandheden uden at disse to simple ting er i orden plus at resten af kæden er i "Spitsenklasse" er efter min mening hul i hovedet.

Men selv om dette er opfyldt, er det stadigvæk kun en sandhed, men efter min mening en sandhed på et højre niveau, da lyden som sagt stadigvæk hurtigt kan laves om til en anden sandhed/lyd.

Dem som har anlæg på et højt niveau, ved at man ikke ikke forudsige en opgradering, men efter opgraderingen (den nye sandhed) undre man sig over hvordan man dog har kunnet holde lyden ud før opgraderingen.

Nej vi er hele tiden på vej (som Duelund sagde) på forskellige niveauer. Og jeg er ikke sikker på at klasse D er at være på vej mod optimal hi-fi, men muligvis en vej mod et kompromis på størrelse, strømforbrug og måske pris, og ikke mindst en god vej for profit for dem som producerer og sælger klasse D.

Ps. Det er meget positivt at se at Ncore nu ser ud til at være DC koblet, og at man har fjernet de død-syge elektrolytter som sad i indgangen på UCD 400, det giver i øvrigt en helt ny "sandhed/lyd" når de fjernes og erstattes med kortslutninger, men en risiko er der jo, så det er på eget ansvar.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.367
    Sted
    Østfold
    Det er faktisk noe i det, men først er det viktig å skille mellom slankere lyd som følge av forsterkerens kapasitet og slankere lyd som følge av mismatch mellom forforsterker og effektforsterker. Sistnevnte er selvsagt ikke noe kvalitetstrekk på noen som helst måte, verken i positiv eller negativ retning.

For det første vil det være relativt lastavhengig. En høyttaler som representerer en svært reaktiv last er vanskelig å drive, men riktig gjort er det mulig å få svært god ytelse, både kvalitativt og kvantitativt, innenfor moderate fysiske størrelser. Slike høyttalere krever veldig mye av forsterkeren, og spesielt den siden av det som har med lastkontroll å gjøre. Det er her dette med klangbalanse kommer inn. De aller fleste høyttalere er konstruert slik at når forsterkerens evne til kontroll går ned så går andelen bass rundt høyttalerens fundamentale resonans opp. Dette skjer også med spesielt 3.-harmonisk forvrengning ved lavere frekvenser, men dette er ikke nødvendigvis knyttet til selve resonansfrekvensen.

For det andre er det viktig å skille mellom "slank" og "slankere enn noe annet". En forsterker lager jo ikke, eller skal i hvertfall ikke lage lyd, kun strøm. Dersom man måler frekvensresponsen ut av forsterkeren er det gjerne de forsterkerne som med last (en høyttaler altså, ikke en motstand slik man gjerne måler selv dyre forsterkere) presenterer jevn frekvensrespons som oppfattes som de slanke, mens de som presenterer en frekvensrespons med betydelige avvik ofte blir sett på som de "fyldige" eller "fargede". Dette er jo også en svært riktig måte å betrakte det hele på.

Så var det dette med viktigheten av frekvensresponsen på strømmen mellom høyttaler og forsterker. I prinsippet er jo det helt uviktig da det er lyden ut av høyttaleren vi lytter til. Når det er sagt så vil det ofte være slik at det som får frekvensresponsen til å avvike også bidrar til å øke forvrengningen. I tillegg kan dette være symptomatisk for at forsterkeren jobber på grensen av hva den er kapabel til, og mange ulineariteter har en tendens til å øke kraftig i dette området.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn