HYPEX Ny toppmodell forsterkermodul

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.540
    Har inte fattat något av de 10 sista sidorna i denna tråden, men jag är ju svensk också :)

Hemma hos mig spelade nCore klart bättre än min Burmester 956 mk2. Jag har nu bryggkopplade nCore som låter fantastiskt bra.
    Har aldrig gillat klass-d tidigare. nCore är något annat.
    Jo giver dig ret NCORE er et step forward compared with other Class D. Kunne tænke mig at give den nogle bedre modstande i kredsløbet etc. Vanskeligt da alt er SMD. Endvidere er der for få watt til min smag.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.540
    Har inte fattat något av de 10 sista sidorna i denna tråden, men jag är ju svensk också :)

Hemma hos mig spelade nCore klart bättre än min Burmester 956 mk2. Jag har nu bryggkopplade nCore som låter fantastiskt bra.
    hvor mye effekt / strøm er det ved brokobling?
    Omkring 800 W.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den generelle tommelfingerregelen ved brokobling er den doble effekten i den doble impedansen. NCore er oppgitt til 400 W i 4 ohm, så 800 W i 8 ohm virker realistisk. Men siden den kan gi såpass mye strøm som 24 A, kan man nok også si at brokoblede NCore kan gi fire ganger den opprinnelige effekten, altså 1600 W i 4 ohm. Det burde jo holde.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Den generelle tommelfingerregelen ved brokobling er den doble effekten i den doble impedansen. NCore er oppgitt til 400 W i 4 ohm, så 800 W i 8 ohm virker realistisk. Men siden den kan gi såpass mye strøm som 24 A, kan man nok også si at brokoblede NCore kan gi fire ganger den opprinnelige effekten, altså 1600 W i 4 ohm. Det burde jo holde.
    He he, det burde holde ja...:)

Hvor kan jeg finne målingen som viser 24A i peak Asbjørn?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    Snicers is jeg bruger ik "halvslappe" AB som sammenlignings grundlag. Du insinuerer helt uden grundlag. Det er tværtimod klasse D princippet som har behov for korrektion. Desuden dem som Er " slappe". Vi bliver aldrig enige da vi bruger forskellige højttalere som reference. Mine er impulskorrekte og dine er " halvslappe " insinuerer jeg. :)

Dæmpningfaktor på mine monoblokke er 1300.
    Så du påstår at ved å redusere dempningsfaktoren på den slappeste forsterkeren med en seriemotstand nærmer den seg egenskapene til forsterkeren med langt bedre dempingsfaktor?
    Præcis :) Alt kan ik forklares teoretiskt men sådan er det tilnærmelsesvis ja.
    Vel, dette kan i det minste lett forklares teoretisk, noe både jeg og Asbjørn har gjort i detalj på de foregående sidene.

Du må ikke la deg lure av resistive målinger av utgangsimpedans. Det er derfor vi digger klasse D, fordi de oppfører seg slik forsterkere skal, også ved reaktive laster.

ssnht

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    3
    er
    der 48 ampere da ?

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    The Moon av Patricia Barber

the moon.jpg

The Lost Art Of Keeping A Secret av Queens Of The Stone Age. En del verre ja:)
    the lost art of keeping a secret.jpg

Engel av Rammstein

engel.jpg

Liebe Ist fur Alle Da av Rammstein

liebe ist fur alle da.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    er
    der 48 ampere da ?
    Nei, forsterkerne blir stående på hver sin side av den samme lasten, så de leverer dobbelt så stort spenningssving, men den samme strømmen. Effekten øker som kvadratet av spennngen, altså 4x.

De 24A står på databladet for NC400.

8

8x12_TOM

Gjest
    Litt pirk dette, men de to siste Rammstein låtene ser helt like ut.

S

Sommerand

Gjest
    Litt pirk dette, men de to siste Rammstein låtene ser helt like ut.
    Det har du vist ret i

ram.jpg

drvalue.PNG

En Dynamic Range værdi på 6 er dårligt DR Database men som man kan se klippes der ikke, men der er sat en limiter værdi på -0.01 db så tættere på 0 kan man ikke komme.
    En limiter er også er en slags komprimering som virker ved at skære alle spidserne af på en pæn måde ved en værdi produceren bestemmer, typisk 0.1 db fra fuld udstyring.

Så selv om noget ser ud til at det klipper i et redegerings program er det ikke sikkert det gør , man nødt til at gå helt tæt på, så opdager man som regel at det ikke klipper men at der er brugt limiter.

Visningen af DR værdi er et plugin for Foobar Dynamic Range Meter

Angående Patricia Barber så er hendes plade ikke særlig komprimeret, selv om det umidlbart godt kan lyde sådan, nummeret i ovenstående indlæg har en DR værdi på 12, men det ser ud til at der også bruges limiter på hendes plader, her sat til -0.1 db.

Problemet med Barber er sådan set være end komprimering efter min mening, fordi her kan man virkelig tale om EQ lyd , manipuleret, EQ'et og fløde behandlet så der med garanti ikke er en naturlig tone tilbage på pladen.
    Alt er manipuleret og EQ'et i en grad så jeg for brækfornemmelser allerede fra den første tone.

Men det er som sagt lavet/designet sådan for at det skal lyde feeedt g lækkert på det gennemsnitlige stereoanlæg og det er der jo også nogen som synes at det gør, og fred være med det , problemet er bare når den slags hifiiiii l..t bliver brugt som reference for hvad hi-fi er, og til vurdering af hi-fi apparater.

For mit eget vedkommende vil jeg hellere høre en voldskomprimeret plade med eksempelvis Rammstein.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For mit eget vedkommende vil jeg hellere høre en voldskomprimeret plade med eksempelvis Rammstein.
    Hver sin smak. Her er noen av mine favorittspor fra forskjellige Patricia Barber-plater. Noen steder er det en limiter i bruk, en kompressor kan såvidt anes på noen av sporene, og på mange av de andre sporene som ikke er blant mine favoritter er limiteren mer hardhendt enn her. Men dette er da ikke så aller verst, synes jeg. Spesielt de to første sporene, "Ode to Billy Joe" og "A Taste of Honey" fra "Café Blue", låter riktig bra. Det siste sporet i dette utvalget, "Morpheus", kommer rett etter "The Moon" på platen "Mythologies".

patricia.gif

Et anlegg som ikke får hårene til å reise seg på hodet når "Ode to Billy Joe" spilles av er bare å skrote, spør du meg. :)

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Bare en liten input hva for eksempel Audio Note sier om motkobling : Audio Note
    The design practices most obviously eschewed in the development of the Audio Note Real Audio amplifiers (using direct heated power triodes) is the use of negative or local feedback. Negative feedback, quite simply, is the application of an inverted portion of an amplifier's output signal to its input terminals. This "extra" signal is subtracted from the input and serves to reduce the effective amplifier gain (as the input signal is then smaller). In addition, steady state distortion is thought to be reduced as the out-of-phase distortion components contained in the feedback signal cancels out some of the errors created by the amplifier circuitry.

This scheme presents two very obvious problems. Firstly, all amplifiers introduce some delay to passing a signal from its input, to its output and then back to its input. During this delay period, a feedback amplifier is operating at its natural (referred to as "open-loop") gain. It is not until this initial delay period is over, that the circuit begins to exhibit its intended operating ("closed loop") gain characteristics. There must be, by the very definition of a feedback system, some change in the gain factor G, during the transition from open to closed loop operation. This gain modulation would probably not be audible by itself, as the propagation delays of most good amplifiers are quite small, except that the increased gain of the amplifier during the initialization period results in a decreased maximum input capability before overload. Simply put, an amplifier which utilizes 20 dB of feedback (a relatively modest amount by modern standards) and requires an input of two volts to clip during closed loop operation, would overload with only two tenths of a volt input during the forward delay period. Once the amplifier is overdriven, it may take many times its delay period to become fully restored to normal operation. The distortion created by this condition has been commonly referred to as Transient Intermodulation Distortion (TIM), Dynamic Intermodulation Distortion (DIM), and Slew Induced Distortion (SID).

In addition to this obvious form of feedback induced distortion, there exists another more subtle effect of signal regeneration.
    Because all amplifiers have some forward propagation delay, the fed back portion of the output signal will always lag behind the input. There is therefore a constant introduction of "out of date" information into the amplifier. Under transient conditions (which is what music is; transients), this results in the presentation of an error correction signal intended to reduce the distortion of an input signal which has already passed through the amplifier and is either already out of the circuit or well on the way out of the circuit. The signal present at the input by the time the feedback has arrived may bear no relation to the previous signal and thus will not be properly acted upon by the regenerated information. The current input signal is then distorted once, through the subtraction of an erroneous feedback waveform, and again by the amplifier. Additionally, the error signal present in feedback is passed through the amplifier and again fed back, with all of the newly created distortions, to make yet another trip through the circuit, until it is allowed to decay through successive attenuation. Thus, a distortion signal which originally may have lasted only a few microseconds, can pass through the amplifier enough times for its effective duration to have exceeded the threshold of human audibility. The mechanism originally designed to reduce audible distortion, actually, under transient conditions, serves to regenerate, emphasize and, in fact, create distortion.

Er ikke ute etter å ta Hypex,liker det jeg har hørt som sagt veldig godt,men jeg synes det er feil å gi andre inntrykk av at Hypex er "perfekt" .Der er mange kompromisser,og en god rørforsterker har muligens enda flere utfordringer.Alle både legger til og trekker fra ganske så solidt.
    Jeg er igrunnen enig med Audio Note,en av de beste måtene å fastslå nøytralitet og mest mulig ufarget gjengivelse er sammenligning av kontraster.De komponenter som har minst egenkarakter er de som vil forandre seg mest fra innspilling til innspilling.Det råeste jeg har hørt på det punktet var et dyrere Audio Note oppsett jeg hadde med deres egne høytalere,300B forsterker med sølvtrafoer,osv. Innspillinger kunne gå fra å høres ut som de var innspillt via et telefonrør,men likefullt musikalsk innsiktsfullt,til å låte så mektig,stort og fett at man kunne tro gulv,tak og vegger var forsvunnet.Mine billige Hypex UcD400 har aldri vist like store kontraster,selv om jeg regner med nCore er enda et hakk vassere etter å ha lest folks kommentarer på de.Men som det var nemnt tidligere,motkobling skal øke båndbredden,og slik høres det ut på alle innspillinger,et eget preg i bassen,et eget preg i toppen,som alltid ligger der.Dette preget har jeg hørt forsvinne i stor grad på de rørforsterkere der jeg har kuttet motkoblings-sløyfen.Plutselig blir bassen mindre bass som i en egen lyd og sound,men heller mer bassgitar og basstromme,og større forskjeler på de forskjellige bassgitarer og trommer.Og generelt større forskjel på innspillingene,noen får feitere bass,andre mindre,osv.Jeg mener jeg har hørt en fellesnevner,et eget preg,på alle variantene jeg har hørt av klasse D,ICE,Midgard,Hypex,Channel Island Audio og Spectron Musician.

Dette er ikke ment som noen kritikk av Hypex for min del,som sagt så plukker jeg fram min egen Hypex sak fra tid til annen,og har ingen plan om selge den,fordi jeg koser meg med musikk med den.Men jeg synes det er feil å dra ufarget kortet om de.
    Og som sagt,de beste rørforsterkere har også masse kompromisser og egenkarakter:)

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.540
    Jeg synes også NCORE er en rigtig god forstærker på de fleste punkter. Noget mere saft og kraft og den var nærmest perfekt. Overgår langt mine tidligere Coldamp fra øvre mellemtone og op. Men perfekte forstærker er det absolut ik.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    AN stryker NFB-begrepet over en flisete kam...og med den beskrivelsen spikret de ennå en spiker i "nei-takk"-kista.
    Håper designerne kan mer enn markeds-avdelingen.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.540
    AN stryker NFB-begrepet over en flisete kam...og med den beskrivelsen spikret de ennå en spiker i "nei-takk"-kista.
    Håper designerne kan mer enn markeds-avdelingen.
    Det kan de ik . Bruger konsekvent for små overførings kondensatorer. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som Audio Note skriver tar jeg for min del ikke som god fisk. Har hatt et par Audio Note høyttalere. Der snakker vi om seriøs farging av lyden. Elektronikken virker også å være preget av noe euforisk forvrengning framfor nøytral og gjennomsiktig. Se f.eks på målingen av denne:
    Audio Note Jinro integrated amplifier Measurements | Stereophile.com

Dersom tilbakekoblingen i Ncore skulle ha klare og tydelig negative hørbare trekk, finner jeg det veldig rart at flere som har sammenlignet Ncore med gode klasse A forsterkere erfarer at de låter svært likt. Noen av de har godt over til Ncore, mens noen foretrakk klasse A forsterkeren med et hårstrå og beholdt de. Greit nok at det er noen subjektive inntrykk og ikke forteller noen sannhet, men det er trolig lite sansynlig at vi da snakker om noe som er spesielt ille og hørbart.

Jeg har vel nevnt det til deg før Rune. Dersom det er 400HG modulene du har, så burde du oppgradere de med HxR regulatorer. Det gjør stor forskjell med betydelig klarere og åpnere diskant. Billig oppgradering er det også.
    https://www.hypexshop.com/shop/shop.jsp?groupID=119
    Enda bedre er selvsagt om du skaffer deg Ncore.
    Om det er veien for deg er uansett slettes ikke sikkert. Jeg tror rommet, høyttalerne og deres samspill spiller en stor rolle her.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Audio Note beskriver en forsterker som er så treg at jeg tviler på at noe sånt finnes lenger. Alt som trengs for å unngå de problemene de beskriver er et inngangstrinn med tilstrekkelig høy slew rate til å kunne gjengi et 20 kHz signal ved full utstyring. Hvis vi har en forsyningsspenning på +/- 40 V, og stigetiden fra null til full utstyring er en kvart periode ved 20 kHz, så er den gjennomsnittlige stigningsraten 3,2 volt per mikrosekund. Bølgeformen er litt brattere midt på, så la oss si at 5-6 V/us er tilstrekkelig for å stige minst like fort som ethvert hørbart signal uten TIM eller SID (som er en bedre betegnelse på fenomenet). De fleste moderne forsterkere har slew rates fra 15 V/us oppover til flere hundre. Raskt nok i massevis til at dette bare ikke er et problem. Kanskje det problemet eksisterte rundt 1970, men nå er det der ganske misvisende.

Med denslags stigetider er det også en bedre tilnærming å si at spenningssignalet når utgangen i samme øyeblikk som det når inngangen. Den bølgen forplanter seg med en anseelig andel av lysets hastighet, kanskje 40-50 %, og et signal som går med sånn ca 150000 kilometer i sekundet bruker ikke så fryktelig lang tid på å krysse et 20 cm bredt kretskort. Sammenlignet med stigetidene og endringsratene i selve lydsignalet er det momentant. Det oppstår ikke hørbare "ekkoer" eller forvrengningsprodukter av at signalet reflekteres frem og tilbake mellom utgang og inngang via feedback-kretsene. Spenningssignalet er bare der, alle steder samtidig.

Channel Islands er Hypex UcD-forsterkere med et par egne tweaks, forresten.

Rajapruk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg

hvor mye effekt / strøm er det ved brokobling?
    1,2kw i 4ohm.

nc1200 ger 1,2kw i 2ohm.

S

Sommerand

Gjest
    så la oss si at 5-6 V/us er tilstrekkelig for å stige minst like fort som ethvert hørbart signal uten TIM eller SID (som er en bedre betegnelse på fenomenet). De fleste moderne forsterkere har slew rates fra 15 V/us oppover til flere hundre. Raskt nok i massevis til at dette bare ikke er et problem. Kanskje det problemet eksisterte rundt 1970, men nå er det der ganske misvisende.

Med denslags stigetider er det også en bedre tilnærming å si at spenningssignalet når utgangen i samme øyeblikk som det når inngangen. Den bølgen forplanter seg med en anseelig andel av lysets hastighet, kanskje 40-50 %, og et signal som går med sånn ca 150000 kilometer i sekundet bruker ikke så fryktelig lang tid på å krysse et 20 cm bredt kretskort. Sammenlignet med stigetidene og endringsratene i selve lydsignalet er det momentant. Det oppstår ikke hørbare "ekkoer" eller forvrengningsprodukter av at signalet reflekteres frem og tilbake mellom utgang og inngang via feedback-kretsene. Spenningssignalet er bare der, alle steder samtidig.

Channel Islands er Hypex UcD-forsterkere med et par egne tweaks, forresten.

Shown below in blue is the large-signal step response of a UcD running off 40V rails. The red curve is the step response of the lowpass filter (the ideal response) and green is the response of the output filter only, to a 80V step.

image012.gif

Så er det da godt at sådan en UCD lige klarer 8-9V pr uS i medvind og ned af bakke, taget herfra Hypex Electronics BV - UcD

Ps Og du burde måske tænke lidt over hvad grundbetingelsen er for at modkobling virker efter hensigten.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til en oplysning vil jeg nævne at den måling jeg blot skimtede kortvarig på Patricia Barber ikke var komprimeret men derimod gik over 0 altså overstyring. Kan lyde ligeså dårligt øverst som komprimering.
    En digital innspilling kan ikke gå over 0. Den kan treffe 0 dBFS og digital klipping, og det låter pyton, men det er ingen måte den kan gå over 0 dBFS på. Hvilken innspilling var dette?
    Aner det ik var optaget af andet på det tidspunkt. Samlede et Tunami netkabel for en Ven. Foregik mange ting samtidig. Fik vide det var over nul. Har set display på Squeezeboxe gå over nul og det lyder ja : pyton hvilket jeg heller ik aner hvad betyder. Hørte Digital filtre for 14 dage siden i klubben spille fornuftigt og i går hørte vi klubbens anlæg spille et quantespring mere detaljeret og dynamisk.
    Jeg gjorde et lite forsøk: Skrudde av ReplayGain og satte på Aerosmith's skrekkinnspilling "Honkin' on Bobo". Da ble nålene på VU-metrene stående og banke mellom 0 og +3 på VU-skalaen med enkelte utsving helt opp til "off the scale". Men strengt tatt klipper den ikke, den er bare brickwalled så til den milde grad. Med ReplayGain aktivt slår viserne mellom -10 og -7 VU i stedet.

Overview.gif

Jeg gjorde den testen med effektforsterkerne avslått, forresten. :)

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så er det da godt at sådan en UCD lige klarer 8-9V pr uS i medvind og ned af bakke, taget herfra Hypex Electronics BV - UcD

Ps Og du burde måske tænke lidt over hvad grundbetingelsen er for at modkobling virker efter hensigten.
    Ja, som sagt er det omtrent dobbelt så mye som nødvendig for å gjengi ethvert hørbart signal uten Slew-rate Induced Distortion. Det er dessuten ikke spesielt sannsynlig at en musikkinnspilling inneholder et signal med 0 dBFS ved 20 kHz, så sikkerhetsmarginen er egentlig mye større enn 2x her. Det er utgangsfilteret (induktans) som ruller av ved ca 40 kHz og gjør den UcD-forsterkeren såpass "treg", forresten. 40 kHz = 2 x 20 kHz, ikke sant? SID oppstår gjerne på inngangen, og den er mer enn rask nok.

Grundbetingelsen? Tenker du på tilstrekkelig høy open loop gain opp til tilstrekkelig høye frekvenser? Grunnen til at de fleste forsterkere har økende forvrengning ved høye frekvenser er at open loop gain faller med 6 dB/oktav over en eller annen frekvens, og at NFB-faktoren faller tilsvarende. Her er et typisk eksempel, THD+N i 4 ohm med hhv 2, 20, 100 og 300 W effekt:

distortion_frequency.gif

Forvrengningen stiger fra et sted rundt 1 kHz. Samtidig øker utgangsimpedansen raskt, dvs at dempefaktoren faller, hvis man foretrekker å se det på den måten:

dampingfactor_frequency.gif

Det som egentlig skjer her er at forsterkeren slipper opp for open loop gain, og at tilgjengelig negativ feedback avtar raskt over 1 kHz. Det er i sin tur en balansegang med stabilitet. En "ultrarask" forsterker vil oscillere for et godt ord og vil være ganske kilen på kapasitive laster. Den "trege" UcD-forsterkeren du viste har flat utgangsimpedans, flat frekvensgang og flat forvrengning til over 20 kHz. NCore også, bare med mye bedre tall.

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det som Audio Note skriver tar jeg for min del ikke som god fisk. Har hatt et par Audio Note høyttalere. Der snakker vi om seriøs farging av lyden. Elektronikken virker også å være preget av noe euforisk forvrengning framfor nøytral og gjennomsiktig. Se f.eks på målingen av denne:
    Audio Note Jinro integrated amplifier Measurements | Stereophile.com

Dersom tilbakekoblingen i Ncore skulle ha klare og tydelig negative hørbare trekk, finner jeg det veldig rart at flere som har sammenlignet Ncore med gode klasse A forsterkere erfarer at de låter svært likt. Noen av de har godt over til Ncore, mens noen foretrakk klasse A forsterkeren med et hårstrå og beholdt de. Greit nok at det er noen subjektive inntrykk og ikke forteller noen sannhet, men det er trolig lite sansynlig at vi da snakker om noe som er spesielt ille og hørbart.

Jeg har vel nevnt det til deg før Rune. Dersom det er 400HG modulene du har, så burde du oppgradere de med HxR regulatorer. Det gjør stor forskjell med betydelig klarere og åpnere diskant. Billig oppgradering er det også.
    https://www.hypexshop.com/shop/shop.jsp?groupID=119
    Enda bedre er selvsagt om du skaffer deg Ncore.
    Om det er veien for deg er uansett slettes ikke sikkert. Jeg tror rommet, høyttalerne og deres samspill spiller en stor rolle her.
    Gode poenger:)
    AN E er langt fra perfekt,og AN utstyr måler nok generelt sett rimelig ræva:D

Det var kanskje uansett feil å ta dette i denne tråden.Ikke spiller det noen rolle for meg heller,hifi har absolutt ingen form for prestisje for meg,poenget må vere at hver enkelt er fornøyd og koser seg med musikk.

Selv skal jeg bygge mer basert på DHT:)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er mig der er vennen og jeg havde begge forstærkere stående i længere tid. NCore og Coldamp S750 begge bygget af Drossel.
    NCore i en 1,5 månedstid og Coldamp Sonare 750 endnu længere, indtil jeg købte dem. Alle bygget som monoblokke og alle med en overdimensioneret strømforsyning. Coldamp med en trafo på 2300 watt pr. monoblok. NCore lidt mindre, dog med en endnu bedre type.
    Drossel er en person, der har lavet mange ombygninger for mig. Og er, ja dygtig.
    Forstærkerene er meget forskellige. Det den ene var suveræn til var den andens svage punkt.
    NCore havde en meget fint dybde og godt med plads rundt om instruementerne. Meget nemt at høre forskel på, hvordan strengen blev trukket på en cello. Lyden meget ren og detaljeret. Den reneste lyd hørt til dato.
    Det svage punkt var, at den manglede råstyrke, saft og kraft i bassen.
    Coldamp Sonora 750 er den forstærker jeg har hørt, der har haft den bedst basgengivelse nogensinde. Urkræfter. Råstyrke med fuld kontrol over bassen.
    Jeg bruger NLE 1000, konstrueret af Niels Larsen, idag til at trække hovedhøjtalerne. Den er modificeret af Drossel med kraftigere kabler og to ekstra lytter i hver monoblok, som er det maksimale softkredsløbet kan trække. 132.000 uf. NLE 1000 er en fantastisk forstærker.
    Coldamp bruges til at trække en subwoofer med en 18 tommers Monarcor i et 324 liters lukket kabinet. Det gør den fremragende. Iøvrigt fremragende subwoofer.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Det var jamen lenge siden sist, Sven. Godt å se at det fortsatt er liv i deg. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Drukner i det termiske støygulvet og oppløsningen på måleriggen. Det der har jeg selv diskutert med Bruno Putzeys, og han var ganske klar og sterk på akkurat det punktet. På en måling av THD+N er det først ved ca 10 W at det blir såpass mye forvrengning at den stikker opp over støygulvet ca -138 dB under full utstyring. Det ser man tydelig på grafene:

nc400 dist.jpg

Den første delen av THD+N-kurvene, den som er rett og skråner nedover med økende frekvens, er støygulvet. Det ligger på et fast nivå, men blir prosentvis lavere og lavere andel av signalet ved høyere effektuttak. Derfor skråningen. Rundt 10-15 W brytes den rette linjen av egentlige forvrengningskomponenter. Man kan selvsagt ekstrapolere litt ut fra hvordan forvrengningskurven ser ut på UcD-forsterkere og gjette at forvrengningen ved 1 W også er et sted rundt 0,0005 %, men det er noe sånt som -158 dB under fullt signalnivå og 20 dB under støygulvet. Det blir nok litt vanskelig å få tak på, selv med nyeste Audio Precision målerigg. Legg merke til at de kurvene er i 2 ohms last, forresten. Ganske tøff liten krabat dette.

Edit: Jeg tar forresten tilbake det jeg skrev om at den bør greie 1600 W i 4 ohm ved brokobling. Disse kurvene viser at det gjør den ikke, ettersom det blir ca 600 W i 2 ohm før den treffer de "magiske" 1 % THD. Da blir det nok 800 W i 8 ohm og 1200 W i 4 ohm ved brokobling, ja.

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jepp. Drukner i det termiske støygulvet og oppløsningen på måleriggen. Det der har jeg selv diskutert med Bruno Putzeys, og han var ganske klar og sterk på akkurat det punktet. På en måling av THD+N er det først ved ca 10 W at det blir såpass mye forvrengning at den stikker opp over støygulvet ca -138 dB under full utstyring. Det ser man tydelig på grafene:

Vis vedlegget 190293

Den første delen av THD+N-kurvene, den som er rett og skråner nedover med økende frekvens, er støygulvet. Det ligger på et fast nivå, men blir prosentvis lavere og lavere andel av signalet ved høyere effektuttak. Derfor skråningen. Rundt 10-15 W brytes den rette linjen av egentlige forvrengningskomponenter. Man kan selvsagt ekstrapolere litt ut fra hvordan forvrengningskurven ser ut på UcD-forsterkere og gjette at forvrengningen ved 1 W også er et sted rundt 0,0005 %, men det er noe sånt som -158 dB under fullt signalnivå og 20 dB under støygulvet. Det blir nok litt vanskelig å få tak på, selv med nyeste Audio Precision målerigg. Legg merke til at de kurvene er i 2 ohms last, forresten. Ganske tøff liten krabat dette.

Edit: Jeg tar forresten tilbake det jeg skrev om at den bør greie 1600 W i 4 ohm ved brokobling. Disse kurvene viser at det gjør den ikke, ettersom det blir ca 600 W i 2 ohm før den treffer de "magiske" 1 % THD. Da blir det nok 800 W i 8 ohm og 1200 W i 4 ohm ved brokobling, ja.
    Forvrengningsmålinger sier selvsagt langt fra allt, men la oss for moro skyld tenke oss at det her totalt sett er så bra, ville alle hatt en slik ? Neppe - jeg tror ikke alle ønsker en ekstremt gjennomsiktig forsterker uten egenlyd. Positiv egenlyd skal det være , men bær det være i sluttrinnet ? Holder det med positive egenskaper i dac/stepup og pre ?

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    Jeg fatter ikke hvorfor produsentene er så lite interessert i å måle forsterkerne sine med realistiske laster. Da hadde vi fått et mye klarere bilde av hva som skjer med forsterkere og hvorfor de låter så forskjellig.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Hallo?
    Med all respekt - gjør de ikke det da?
    Ellers vil de jo famle i blinde, hva slikt angår??

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Jeg fatter ikke hvorfor produsentene er så lite interessert i å måle forsterkerne sine med realistiske laster. Da hadde vi fått et mye klarere bilde av hva som skjer med forsterkere og hvorfor de låter så forskjellig.
    Ja, et merkelig fenomen det der.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    Hallo?
    Jeg har kun untaksvis sett slike målinger, og som oftest er de utført av tredjepart.

Hva de måler på laben for eget bruk vet vi selvsagt ikke alt om, men jeg tror nok det er en bra slump produsenter som famler i blinde. Ikke nok med det, men jeg tror til og med en del famler i blinde uten en gang å vite det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forvrengningsmålinger sier selvsagt langt fra allt, men la oss for moro skyld tenke oss at det her totalt sett er så bra, ville alle hatt en slik ? Neppe - jeg tror ikke alle ønsker en ekstremt gjennomsiktig forsterker uten egenlyd. Positiv egenlyd skal det være , men bær det være i sluttrinnet ? Holder det med positive egenskaper i dac/stepup og pre ?
    Forvrengningsmålinger på dette nivået sier nesten alt - det er ingen hørbar forvrengning der. Ting under -100 dB er ferdig arbeid. Personlig vil jeg ikke at kabler og sluttrinn skal farge lyden, bare slippe den rett gjennom. Ikke kilden heller. Det eneste stedet i kjeden hvor jeg "tillater" farging er i pre, som hos meg er en DEQX med innebygget parametrisk equalizer, høyttaler- og romkorreksjon. Ideelt skal alt annet være helt transparent. Alle transparente komponenter låter likt, forresten.

S

Sommerand

Gjest
    Hallo?
    Jeg har kun untaksvis sett slike målinger, og som oftest er de utført av tredjepart.

Hva de måler på laben for eget bruk vet vi selvsagt ikke alt om, men jeg tror nok det er en bra slump produsenter som famler i blinde. Ikke nok med det, men jeg tror til og med en del famler i blinde uten en gang å vite det.
    Hvad vil du have de skal gøre, de kan jo ikke vise hvordan den evt behandler små signaler, det vil jo bare være en masse støj indhyllet i resterne af bærebølgen, firkant signaler vil helle ikke se ud som vi er vant til at se dem fra analoge forstærkere, med stejle og rene flanker.
    Slev Rate har vi været inde på, der er ikke særlig imponerende at kunne opgive en værdi på 8-9V, det giver mere anledning til et forklarings problem over for den almindelige kunde, ligesom de to andre ting faktisk også gør.
    Og de fine data som der så er tilbage at vise de er kun opnået på grund af modkobling, det kunne man også finde ud af i hvalfjersene og firserne

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Forvrengningsmålinger på dette nivået sier nesten alt - det er ingen hørbar forvrengning der. Ting under -100 dB er ferdig arbeid. Personlig vil jeg ikke at kabler og sluttrinn skal farge lyden, bare slippe den rett gjennom. Ikke kilden heller. Det eneste stedet i kjeden hvor jeg "tillater" farging er i pre, som hos meg er en DEQX med innebygget parametrisk equalizer, høyttaler- og romkorreksjon. Ideelt skal alt annet være helt transparent. Alle transparente komponenter låter likt, forresten.
    Jeg tror nok hørselen vår er ekstemt følsom, ( i tillegg til dagsformen..) . Du legger jo premissene her selv: " Alle transparente komponenter låter likt" blir som og si " alle klare glassruter er klare" !. Når vi ikke engang klarer å kartlegge 100% hva som er på ferde i en kabel med målinger, overrasker det meg at forsterkere er så enkle..

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.780
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå mener jeg at kabler er ganske enkle skapninger, og at det ikke er så veldig vanskelig å forklare hva som skjer i dem. Not much, liksom. Forsterkere er noen millioner ganger mer kompliserte enn kabler, men det er ikke det samme som å slå ut med hendene og si at ting er totalt uforståelige, målinger er bare tull, og alle markedsføringspåstander er like sannsynlige. Hørselen er ekstremt følsom, men forvrengning nede ved -158 dB hører hverken du eller jeg. Jeg har ikke testet NCore i mitt eget anlegg ennå, men det er ingen grunn til å tro at de farger lyden på noen som helst måte. Når jeg kikker inn i krystallkulen for å spå hifi-fremtiden min ser jeg en liten flokk runde forsterkerkort der....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn