Hypotese: Hvorfor noen foretrekker vinyl.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.570
    Antall liker
    103.017
    Torget vurderinger
    23
    Operasanger Ivar F. Andresen! Anbefales til talere og røkere..
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    Ble medlem
    12.08.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    21
    Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self

    Det går en tråd på diyAudio der man prøver forstå hvorfor man foretrekker vinyl. Douglas Self, en kjent designer, tar opp tråden fra et leserinnlegg i HiFiNews, des 2015.
    Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self - diyAudio

    Bakgrunn for hypotesen:
    Fra pick-up/vinyl grensesnittet kommer et signal med en lav frekvent bakgrunnsstøy grunnet begrensning i kvalitet på pressing osv. Dette signalet er ute av fase og kan vanskelig bli lokalisert av øret og derfor kan det bli tolket som «surround sound» - i betydning av større rom.

    Alle som har lekt litt med surrond DSP modi på ulike AV recivere kjenner igjen følelsen av at lydbilde vokser litt i forhold stereo modus.

    Synes tråden fra D.S. var såpass interessant at jeg fikk lyst dele…
    jeg skulle så inderlig gjerne sett at man sluttet å bruke begrepet "vinyl" om LPr. Det er da vel ingen som omtaler CDr som "polykarbonat"? Huff! Dette er et slikt forferdelig hipsterbegrep introdusert av den generasjonen som lever i den tro at hifi - klubben oppfant den analoge platespilleren ;-)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, mine gode mann, betegnelsen vinyl kom lenge før hipster var et daglig begrep og det er faktisk en hipster-greie å være motstander av ordet. ;) Vinyl dukket nok opp som følge av at begrepet plate, som forøvrig vi brukte og jeg fortsatt bruker hjemme, ikke lenger var spesifikt nok og kunne like gjerne bety CD. Må gjerne si LP, men det er jo kun ett av formatene, nemlig 12" 33. Det finnes også 12" 45, 10" 33 og singler, men det kan man kalle CD-singelen også, så da må man spesifisere og si 7" 45 eller bare 45, som jo igjen er en hipster-betegnelse. Synes vinyl er et godt fellesbegrep jeg...:)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    For å koble sammen med tråden om tweaks over toppen, mer spesifikt innlegget om flasker med fjelluft fra preikestolen: Etter røykeloven, kanskje det ligger en smule livefølelse i svette- og prompelukt på flaske. Gjerne koordinert med musikken så man får en jevn fin duft av svette, og en og annen braker i forbindelse med med crescendi i musikken.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Ble medlem
    12.08.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    21
    Vel, mine gode mann, betegnelsen vinyl kom lenge før hipster var et daglig begrep og det er faktisk en hipster-greie å være motstander av ordet. ;) Vinyl dukket nok opp som følge av at begrepet plate, som forøvrig vi brukte og jeg fortsatt bruker hjemme, ikke lenger var spesifikt nok og kunne like gjerne bety CD. Må gjerne si LP, men det er jo kun ett av formatene, nemlig 12" 33. Det finnes også 12" 45, 10" 33 og singler, men det kan man kalle CD-singelen også, så da må man spesifisere og si 7" 45 eller bare 45, som jo igjen er en hipster-betegnelse. Synes vinyl er et godt fellesbegrep jeg...:)
    mårnings!

    takk for tilbakemelding! At det var en hipstergreie å være motstander av vinylbegrepet var nytt for meg, men på den annen side ikke overraskende tatt i betraktning at hipstere er de siste som ønsker å bli klassifisert som hipstere. Jeg får holde kjeft om temaet og spille mine plater. ;-)
     
    Ble medlem
    12.08.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    21
    For å koble sammen med tråden om tweaks over toppen, mer spesifikt innlegget om flasker med fjelluft fra preikestolen: Etter røykeloven, kanskje det ligger en smule livefølelse i svette- og prompelukt på flaske. Gjerne koordinert med musikken så man får en jevn fin duft av svette, og en og annen braker i forbindelse med med crescendi i musikken.
    Prudence var tidlig ute her med å lansere ideen om "skitlukt fra en trøndersk utedass"
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Siden denne tråden har tydeligvis har vekket en del gamlinger som ikke har et så "romantisk" syn på saken som vi yngre entusiaster har. Kan noen av dere gamlinger huske å ha lyttet på DBX-skiver?

    Aldri høyrt DBX-skiver, men hadde ein DBX 122, som eg brukte å gjere opptak med. Vart bra, bortsett frå nokre hysteriske dynamiske pumpeeffekter som gjorde at eg kutta det ut etter kvart.
    Trur eg har boksen ein stad, om du har mykje pengar og sære interesser...
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.406
    Antall liker
    3.197
    Hadde ( har? ) en kassettspiller med dbx, men det var ubrukelig i praksis. Støygulvet gikk opp og ned sammen med musikken, veldig forstyrrende.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ( har? ) en kassettspiller med dbx, men det var ubrukelig i praksis. Støygulvet gikk opp og ned sammen med musikken, veldig forstyrrende.
    Ja, du kunne få ganske uheldige pumpe-effekter i lyden på grunn av det. Husker Petter Rønneberg (Wahn etc) hyllet DBX. Han drev kz-labelen Sophisticated Artwork på åttitallet. Men akkurat til hans type musikk (ambient analoge synthlandskap) fungerte det greit, men i det øyeblikket det ble litt mer dynamisk begynte det å pumpe i noen tester jeg var med på.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kjekt å få noen førstehåndserfaringer for på papiret skulle jo dette ha tatt av.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Husker jeg prøvde en dbx-enhet på en diger Sony båndspiller jeg hadde. Funket ok på noe, men helt ubrukelig straks det kom en pianoakkord. Pusting og bråk. Bare å hive ut.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ganske nyansert prat rundt vinyl vs cd.


     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self

    Det går en tråd på diyAudio der man prøver forstå hvorfor man foretrekker vinyl. Douglas Self, en kjent designer, tar opp tråden fra et leserinnlegg i HiFiNews, des 2015.
    Hypothesis as to why some prefer vinyl: Douglas Self - diyAudio

    Bakgrunn for hypotesen:
    Fra pick-up/vinyl grensesnittet kommer et signal med en lav frekvent bakgrunnsstøy grunnet begrensning i kvalitet på pressing osv. Dette signalet er ute av fase og kan vanskelig bli lokalisert av øret og derfor kan det bli tolket som «surround sound» - i betydning av større rom.

    Alle som har lekt litt med surrond DSP modi på ulike AV recivere kjenner igjen følelsen av at lydbilde vokser litt i forhold stereo modus.

    Synes tråden fra D.S. var såpass interessant at jeg fikk lyst dele…
    Jeg brukte Vinyl i mine yngre konfirmantdager den gang jeg hadde oppsett med Quad ESL63 ++. I dag bruker jeg kun digitalt grunnet krav til ryddighet i stua, og ikke minst fordi jeg elsker å grave på TIDAL og Spotify etter ny musikk. I tillegg har jeg alle mine favorittalbum på SSD disk på DSD eller highres - mye jazz, klassisk og prog-rock...

    Jeg vurderer sterkt å handle en vinylspiller igjen. Jeg savner å kunne sette på en vinyl for spille av hele albumet - det blir et salgs ritual: Å hente albumet, sette på musikken og la hele plata spille (gjerne med et glass single malt hvis det er helg).

    På 90-tallet da CD-spilleren hersket og herjet så var det et argument å bruke vinyl - ettersom CD høres ut som flatbrød vs. Vinyl. Jeg hadde den gang en ganske så OK Sony-spiller - men den var ikke i nærheten av vinyl. I dag, med TIDAL, highres etc. og ikke minst med sofistikerte DACer - så synes jeg digital avspilling er like bra som Vinyl - men jeg klarer ikke å slappe av på samme måte når jeg har hele verden av musikk 2 tastetrykk unna på mobilen eller tableten. Det er noe særegent og bra med vinyl som man ikke har med moderne teknologi :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ein trenger ikkje lese andres erfaringer og meininger alltid,det beste er å få erfaring sjøl.
    Prøv og feil metoden er heilt genial,glede og fustrasjon hånd i hånd.

    Den som har prøvet og feilet "nok" med feks vinyl,oppdager at vinyl er klasser bedre enn digitalt på feks vokal,klang,rytme,trøkk,3d.(4d?)også bortetter.
    Nevnte eg klangen i vinyl forresten?

    Men det finst masse dårlige innspillinger på vinyl,akkurat som på cd,desverre.
    Ikkje treng det vere dyrt heller,sjøl bruker eg lenco l75 med tungt plinth,2 armer(rega rb250+stax ua70)totalpris snurrer,ca10k.
     
    Sist redigert:

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Det fine med vinyl, er at det, rent fysisk, ikke kan bli offer i noe særlig grad for altfor hard limiting og kompresjon i masteringen. Ei heller kan man pøse på med harmoniske bassgeneratorer slik at man kan sparke opp volumet enda et hakk. Dermed blir det gjerne grei dynamikk på vinyl-masterere, såfremt at det var det i miksen, noe det som regel er tilløp til.


    Vinyl v's CD - Mastering In the Loudness War



    Men må likevel innrømme at digital avspilling i diverse former, for det meste har overtatt i heimen.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ein trenger ikkje lese andres erfaringer og meininger alltid,det beste er å få erfaring sjøl.
    Prøv og feil metoden er heilt genial,glede og fustrasjon hånd i hånd.

    Den som har prøvet og feilet "nok" med feks vinyl,oppdager at vinyl er klasser bedre enn digitalt på feks vokal,klang,rytme,trøkk,3d.(4d?)også bortetter.
    Nevnte eg klangen i vinyl forresten?

    Men det finst masse dårlige innspillinger på vinyl,akkurat som på cd,desverre.
    Ikkje treng det vere dyrt heller,sjøl bruker eg lenco l75 med tungt plinth,2 armer(rega rb250+stax ua70)totalpris snurrer,ca10k.
    Problemet - om man kan kalle det for et problem - er at man også trenger et godt RIAA-trinn, og at man snart vil oppdage at lyden blir enda bedre dersom man legger på en del tusenlapper. Og dermed har man det gående. :)
    Jeg har en CD-greie til 30k, DAC til 20k, mens jeg ikke tør nevne hvor mye jeg har brukt på LP-avspillingsutstyr.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn