I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ikke noe å beklage i det hele tatt John Harald!

Dacer er noe jeg åpenbart ikke har helt taket på siden jeg nå planlegger kjøp av min 4 dac. Er kjempefornøyd med Auralicen som jeg opplever som et godt typisk hifiprodukt med tilsynelatende nøytral klang med stort lydbilde og masse punch. Den er derimot ikke så god til A-D konvertering. ;)
    Tiden vil vise om Hilo er et godt Hifiprodukt i tillegg til å være et presisjonsverktøy. I så tilfelle kan jeg bare selge unna Auralicen.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God morgen!
    Denne låta er kanskje godt kjent for deg:) Den har fulgt meg siden åttitallet og står fremdeles høyt på lista.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    God jul til deg AtleT. Følger rådet ditt, og tar en tur i domkirka nå med elsdtegutten på slep. Håper han liker orgel.

Mvh. Bergfinn

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette var første gang i domkirka. Synes det er fin klang der jeg satt. Ganske langt fremme mot midten.
    Nordstoga blåste godt i basspipene av og til. Orgelbass er sååå deeiliiig...

B

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God morgen!
    Denne låta er kanskje godt kjent for deg:) Den har fulgt meg siden åttitallet og står fremdeles høyt på lista.
    Tusen takk for fantastisk låt!! Har ikke hørt den før.
    Har hørt den tre ganger i dag og skjønner at den følger deg, den vokser på meg også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dette var første gang i domkirka. Synes det er fin klang der jeg satt. Ganske langt fremme mot midten.
    Nordstoga blåste godt i basspipene av og til. Orgelbass er sååå deeiliiig...

B
    Så fint at du likte rommet og konserten. Jeg liker godt å stå på galleriet alene å sende ut toner og høre hva rommet forvandler de til. Det er mange steder hvor klangen er god i den kirken.
    Store orgelet er noe eget. Uforsterkete instrumenter som spiller fulrange tilpasset rommet de står i og traktert av en mester blir sjeldent galt.
    For moroskyld, hvilket høyttalerprinsipp synes du gjengir bass likest orgelpipene du hørte i dag?
    God jul til deg og! Kos dere med den nyfødte. :)

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk. Fornøyd med "myk" pakke til jul. Ikke så mye far kan bidra med nå i starten, men det blir nok av bleieskift og bading. Begynner å bli for gammal til dette, men må jo holde koken noen år til.

Høyttalerprinsipp til orgelbass? På orgelmusikk har jeg bare hørt bassrefleks og trykkammer. Innbiller meg at påkostet hornbass som går dypt må låte bra på orgelbass. Det kommer jeg aldri til å få plass eller råd til så lenge jeg bor i Oslo. Det viktigeste for meg er at frekvensresponsen er jevn i dette området når du sitter i sweetspot. Veldig irriterende når basstonene gengis på svært forskjellige lydnivå.

B

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Veldig hyggelig å kunne presentere ukjent musikk for deg som du i tillegg liker:)
    Mitt første møte med låta var hjemme hos en kammerat hvor vi skulle prøve min Electrokompaniet på hans Quad høyttalere. Det var første gang jeg skjønte hvorfor mange snakker om mellomtonen til disse elektrostatene. Jeg fikk låne med meg plata hjem, men måtte kjøpe en ny til han ganske fort:)

God morgen!
    Har hørt den tre ganger i dag og skjønner at den følger deg, den vokser på meg også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk. Fornøyd med "myk" pakke til jul. Ikke så mye far kan bidra med nå i starten, men det blir nok av bleieskift og bading. Begynner å bli for gammal til dette, men må jo holde koken noen år til.

Høyttalerprinsipp til orgelbass? På orgelmusikk har jeg bare hørt bassrefleks og trykkammer. Innbiller meg at påkostet hornbass som går dypt må låte bra på orgelbass. Det kommer jeg aldri til å få plass eller råd til så lenge jeg bor i Oslo. Det viktigeste for meg er at frekvensresponsen er jevn i dette området når du sitter i sweetspot. Veldig irriterende når basstonene gengis på svært forskjellige lydnivå.

B
    Bleieskiftarbeid skal man ikke kimse av. God avlastning på slitne mødre det. :)

Takk for svaret om orgelbass. Mitt prosjekt har lenge vært å omsette mine egne akustiske opplevelser i teoretisk forståelse om bølgeteori og derfor er det interessant å høre om andres opplevelser stemmer med mine.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Veldig hyggelig å kunne presentere ukjent musikk for deg som du i tillegg liker:)
    Mitt første møte med låta var hjemme hos en kammerat hvor vi skulle prøve min Electrokompaniet på hans Quad høyttalere. Det var første gang jeg skjønte hvorfor mange snakker om mellomtonen til disse elektrostatene. Jeg fikk låne med meg plata hjem, men måtte kjøpe en ny til han ganske fort:)

God morgen!
    Pleier å si at jeg liker bra musikk. ;) Det har vært høyt nivå på det du har delt i denne tråden, så jeg håper du fortsetter å dryppe litt på oss andre i fremtiden.

Har tilgode å høre Quad elektrostater og det har jeg virkelig skjønt er mitt tap. Vi får mine veier sneier innom noen en vakker dag.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    GOD JUL!

Da har vi vaska golvet og vi har børi ved...

Nå kan bare jula komme, parkerer horna mine for en stund og lar julefreden ta meg om ikke mange timene.

hornamine.JPG

Julestjerna har jeg ikke sett noe til, men perlemorskyer var et vakkert skue over Oslo i dag som et stort plaster på såret.

Perlemor.jpg

Ønsker alle en riktig god jul og håper alle får den julefeiringen og julehyggen de fortjener!

Det er 100 års jubileum så jeg lar selveste Prøysen få siste ordet.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Riktig så god og trivelig jul til deg og familien, AtleT - håper julen byr på musikalske gleder også, ikke bare medister & smult :D Godt med litt fri fra all blåsing, får greie seg med å blåse på glovarm gløgg i noen dager nå!

There's no Job like a Blow job!

blow.png

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tusen takk Sluk, god jul til deg og!
    He he, du får sagt det du. Blir det for hett i stua får du gå ned i lytterommet og la pusteranda på blow slob-en kjøle deg ned. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk igjen Vidarje og God Jul til deg også! Sjekker den ut. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    2 Juledag

Håper alle har hatt fine juledager og kost dere! Her i huset har ting gått sin gode gang. Det er fint med jul.

Har som sagt ikke hatt anlegget i den nye boligen. Det har stått og kost seg i det gamle bøttetkottet, men dagen i dag innebar null planer, så jeg bestemte meg for at nå må det skje.

Dagen i dag viser en av de store (og eneste) fordelene med å ikke ta anlegget HELT ut, da kan man nemlig flytte på det uten store problemer.

Anlegg på tur:

Anlegg på tur.jpeg

Med litt kjapp omøblering fikk vi en plass som ser cirka slik ut.

Lyttevegg

Vegg.jpeg

Dæven, perfekt. En naken vegg jo.....

Rack må man ha når herligheten skal stå i stua, så hva passet vel bedre enn at det gamle Tanbergskapet jeg tidligere har brukt som rack stod tomt i underetasjen.

Tv skap

Rack.jpg

Å bæle med data hadde jeg ikke lyst til i dag dessuten er de fleste juleplatene urippet, dessuten har jeg en ny bunke cder som lå under juletreet for et par dager siden. Måtte rote frem en cdspiller.

Cdspiller from ancient time

Cayin.jpg

God gammel kinesisk tanks egentlig. Har tjenestegjort i mange år i mine forskjellige hjem. Den gjør en fin jobb alene, men når man har bokser liggende, så må man jo bruke dem, så vi sendte bud på forsterkninger fra Hong kong.

Auralic2.jpeg

Disse fikk heldigvis plass i racket.

Tanberg.jpg

Den onde Dansken er drøy å bære alene, men ryggen holdt heldigvis alle etasjene i dag også.

Diablo.jpg

Responsene klarer jeg ikke bære alene ned 5 etasjer, så de ble i bøttekottet enn så lenge, men kommer etter snarest. Poenget i dag var bare å få skikkelig musikk i stua. Null tweaking og tull, bare plug and play og fylle rommet med musikk. Alt er bedre enn Tivoliradioen og Geneva-en som står i stua fra før.

Kona kom på at hun ikke hadde sett de to tidligere Hobbit-filmene, så hvis vi skal se den på kino i jula, må hun få sett de to tidligere episodene og der er vi nå. Hobbiten på tven og endelig lyd fra anlegget. HERRLIG!!

Hobbit.jpg

Fortsatt GOD JUL!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    God jul til deg Atle, rart med den musikken. Man vet ikke hvor mye man har savnet anlegget / golyden før man får koblet opp og satt seg ned. Håper å få noen timer idag selv. Musikk har det vert, men ut av en kjøkken radio.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God jul til deg også Retep. :) Enig det er mange måter å få den daglige dosen sin med musikk på, men hifi er en skikkelig deilig måte å få den på. Kjøkkenradio blir liksom ikke helt det samme. Vi er noen "lucky bastards" vi hifientuaster.
    Har vært litt lett nerding i dag. Kirksaeterhøyttalerene jeg spiller på er i kategorien "komplett håpløse". Mor og Far kjøpte nye da jeg begynte å studere, så jeg fikk med meg disse i studentleiligheten som mine første store høyttalere. Det var da jeg ble bitt av basillen, så min første amp som var en integrert Krell fikk prøve seg på de, men tynn skrikete lyd med null bass har vært gjennomgangsmelodien med disse.
    Nå var det morsomt å se hva en autoritær dansk amp kunne få til og jommen låter det helt greit inntil et visst volum vel å merke. Har plugget bassreflekshullene med noen sokker og kjørt litt orgelmusikk fra Lichen Basilica og plutselig var det bass som både startet og stoppet som det skulle. Rommet låter helt greit uten et eneste teppe eller gardin, bassen er stram og tørr. Stua har vært planlagt som lytterom helt siden starten av oppussingen så det er tenkt akustikk fra grunnen av her. Kjekt å prøve det selv om det ikke er her anlegget skal stå.
    Håper du får noen timer i det fine rommet ditt i romjula. Ser i tråden din at det skjer både det ene og det andre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God Jul i nytt hjem, AtleT !
    Tusen takk Ottone! Det er nytt og spennende, men føles også bra. Hus og hage gir absolutt noe vi ikke har hatt tidligere selv om vi trivdes der og.

Legger ved et lite stemningsbilde

stemningsbilde2.jpg

Fortsatt God Jul til deg også! :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    BTW: Disse Kirksaether-høyttalerne låter faktisk ikke veldig feil i et godt tunet rom, Atle!
    Foreløpig ganske nakent ser jeg, men med god demping og ikke for høyt nivå, som du sier, kan disse faktisk låte OK....
    Hadde full surround med disse for noen år siden i en kjellerstue og det var en del personer som fikk litt aha-opplevelser.
    Kan ikke måles med Response selvfølgelig... Men fullt mulig å lytte til musikk!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei Morten! :)
    Har du hatt de samme høyttalerene, ikke en annen modell? Mine virker tungdrevne og bassreflekstuningen tror jeg de mildt talt har vært uheldige med. Og hvis man spiller spiller litt over middels lydnivå så komprimerer de tydelig. Da jeg bodde i studentleiligheten byttet jeg de ut med System Audioene mine som jeg betalte et par lapper for demobrukt og de fungerte betydelig bedre. System Audioene låter fortsatt veldig bra som tv-anlegg hos svigerforeldrene mine.
    At et riktig dempet rom kan skjule mange artifakter på høyttalerene er vi helt enige om.

Stua er helt naken ja, men det er få paralelle flater uten oppbrytninger så det er lite hørbar flutter og det i praksis er betydelig bassabsorbering i flatene samtidig som det er mye vinduer og har en U-form. Kunne blitt veldig bra med enkle tiltak tror jeg.

Hyggelig at du stikker innom HFS innimellom. :)

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Var kanskje en annen modell, husker ikke hva de het nå.

Fortsatt God Jul og Godt Nyttår.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Godt nytt år!

Da er 2014 snart ved veis ende og denne tråden har snart levd et helt år. Året har gått rekordfort.

Hifimessig har det vært et magert år for undertegnede, bare en overgang for tilkobling av Ipad og to bassfeller er innkjøpt og det har vært minimalt med research og studier om lyd, men det var på høy tid egentlig. Har fått brukt meg litt på en del akustikkprosjekter i år og det er såpass moro at det tror jeg at jeg fortsetter med.

Responsene kom inn av stuen i forgårs og jeg har fått leke med høyttalerplassering som er kanskje det jeg liker aller best å leke med i denne hobbyen. Det var gøy og nå er all WAF hevet på sjøen.
    Er veldig happy med det.

Har besøkt noen oppsett i år og opplevd RoDas Mercedes lyd med utrolig virkelighetsnær vinylrigg, 8x12toms hyperkorrekte oppsett med psykisk bass, Reteps flotte hifi-rom med det dyyype lydbildet, OB-BB sitt konsertloft med en midbass som virkelig satte spor etter seg og Slukets venterigg som vartet opp med en hittil uhørt kvalitet over hele fjøla. Lyden er en ting, men menneskene bak viste seg å være enda bedre.

Håper på liknende opplevelser i 2015! Ha en fin kveld og ønsker dere alle et godt og musikalsk nytt år!

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Godt nytt år i fra VestBredden!

og jeg er veldig enig om det du skriver her... en masse flott folk!!

Folk må besøke hverandre enda mer, det er fett rett og slett!! :cool:

/JR

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Godt Nyttår Atle.
    Alltid hyggelig og interessant å følge med i tråden din.

Final

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk og godt nytt år til begge to! :)
    Skulle gjerne vært mye mer på besøk rundt hos folk. Det er gøy å oppleve folks favorittmusikk avspilt på gjennomtenkte og høyst personlige hifialtre.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Godt nytt år til deg også Kåre!
    Fint å ha deg tilbake på forumet for fullt. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tilbake til hverdagen. Morgenkaffen med Sennheiser har blitt betydelig oppgradert i jula. Artig. :)

Morgenkaffen.jpg

Nå spilles en av årets julegaver

Johnson_Stern_HUI_35768_02_RGB.jpg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.274
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var nakent til et AtleTisk lytterom å være!!!
    God helg, ekko eller ei 8)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et atletisk rom kan ikke settes i bås veit du Mr Danielsen. ;)
    Tandberg har minst ni liv JA og det er mange igjen.

Fortsatt god helg begge to!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    En liten oppdatering

Det nye året har talt 25 dager ca 7%. Nytt år med nye muligheter.

Jeg liker nye starter og utnytter de av og til å lage meg nye vaner. Noen ganger bare fra en selvvalgt tilfeldig fra en dag til en annen, mens oftest er de knyttet til merkedager. Nyttårsforsetter er noe som derfor fungerer for meg og utnyttes grovt. Dette året intet unntak.

I 2015 er det min kjære Iphone som er under "lupen". Iphone er noe av det mest fantastiske produktet jeg har kjøpt i hele mitt liv. Så bra og genialt. Problemet er at telefonen sakte, men sikkert har tatt mer og mer kontroll over min svake sjel. Ikke at den har mer kontroll over meg enn folk flest, det er bare at jeg har bedre ting å drive meg (kjede meg blant annet) så jeg har tatt sats og hoppet av karusellen. Jeg har slettet maaange apper og skal ikke surfe internett på telefonen. Det hadde vært deilig å sluttet å være tilgjengelig på epost også, men da hadde firmaet mitt gått dårlig er jeg redd, så den funksjonen beholder jeg. ;)
    Reaksjonene blant venner og kolleger har mildt talt vært blandete, så dette er åpenbart noe som engansjerer.
    Som dere vet er jeg musiker og er ute på farten nesten hele tiden, så for meg som ikke sitter ved noen kontorpult med internett så utgjør dette en dramatisk nedgang i internettrafikk.
    25 dager er ikke noe å konkludere utifra, men livet føles mildt sagt ganske forandret. Det er jo kanskje et ganske sterkt tegn i seg selv?

De som leser denne tråden begynner sannsynligvis å lure på hvor det blir av Kammersalen. Det er dessverre en lang historie som ikke egner seg på trykk, men like før jeg opprettet denne tråden hadde jeg inngått en avtale om det mye omtalte kjellerrommet som jeg har lagt noen små planer for. Hvor mange ganger siden det jeg har måttet diskutere på nytt og på nytt om bruken av dette rommet vet jeg ikke, men et rom som kun skulle være lystbetont har blitt noe annet, så i jula gav jeg slipp på det. :( Tiden får vise om det blir den endelige konklusjonen eller ikke. DRIIIIIIIIIIIT kjipt, men, men............

Hifi dreier seg heldigvis ikke om dedikert lytterom, men om musikk og god lyd. Jeg må bare si at det har vært utrolig deilig å få anlegget opp i stua igjen. Det virker som om en del angrer på Hifi-hypen her inne, at de har brent for mye penger i rusen, men det gjør ikke jeg. Etter å ha levd uten et dedikert anlegg en stund setter jeg pris på å ha et anlegg som bare fungerer. Rent, detaljert, på høyt og lavt volum på alle musikkstiler. Gud bedre vi er priviligerte vi som henger her inne. :)
    Har kjøpt en 50-70 plater siste månedene som jeg ikke har fått hørt på før nå og koser meg med måten stua mi rom hjelper til med å skape illusjonen av naturlig lyd. Jeg har kjøpt Bach sine samlede orgelverker og hører meg gjennom en komponists skriblerier fra A-Å. Orgelpipene lyder fortryllende nå. Det låter så besnærende at jeg ikke engang har koblet til Audiolense.

Så nå er dere oppdatert og jeg skal runde av vil jeg bare tipse om at symfoniorkesteret Bergen harmonien fyller 250 års jubileum i år og har i den forbindelse blant annet laget en streamingtjeneste som man kan streame live fra konsertene. Sjekk det ut. Det er mye spennende som skjer i løpet av sesongen. De har blant annet bestilt et tyvetalls nye verk som skal urfremføres denne sesongen!!! Snakk om å slå på stortromma!? Hvilken ekstra innsats og logistikk dette medfører for orkesteret er vanskelig å forestille seg, men en bedre måte å bruke et 250 års jubileum på kan vanskelig gjøres. :)

I den anledning har jeg lyst til å rette oppmerksomheten mot en av de norske komponistene som skriver et verk for Harmonien: Marcus Paus.
    Synes han er en av de som klarer å skrive samtidsmusikk som kan treffe et bredere publikum enn de aller fleste samtidskomponister.
    Hørte denne på P2 her om dagen(hva skulle man gjort uten P2). Mørk og tøff steming.

Trauermusik av Marcus Paus.

Marcus_Paus5.jpg

http://open.spotify.com/track/5lj7gdB22ul1JTM67KRXWd

Ha en fin uke!

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tack för att du delar Atle! Känner igen mycket av det du skriver i första stycket, jag var där själv, så för två år sedan tog jag steget och gick ur Facebook. För en befrielse. Det tog mer och mer över livet mitt och hade jag fem minuter över var jag inom och checkade. Alltid. Nu två år senare utan är det bara en fantastisk frihetskänsla att inte alltid känna behovet att logga in eller trycka på appen i iphone.. ;) Har inte sett mig om och kommer nog heller aldrig tillbaka dit igen. Tiden kan jag lägga på andra, viktigare ting. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for det Crosswind. De fem minuttene kjenner jeg meg igjen i ;), selv om jeg aldri har blitt bitt av facebookbasillen.
    Det har vært nysjerrigheten som har tatt overhånd. Har ingen aning om hvor mange fagartikler jeg har pløyd gjennom de siste årene. Det at alt ligger tilgjengelig hele tiden som en uendelig godteriskål fylt med det du kan drømme om og mye mye mer er jo fantastisk, men man må man bare venne seg til å bruke det.

Nå skal jeg en tur på min stamkafe "Åpent bakeri" for dagens frokost og kaffe. Eksempelvis der sitter nærmest samtlige som sitter alene dypt begravet i sine telefoner. Jeg skjønner de så veldig godt, men jeg som deg tror og håper det er et tilbakelagt stadium for egen del. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn