I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skulle önska jag hade ett stamcafé i närheten, bor litt för långt ut för det. Om jag minns riktigt är det på Holtet? Det nyöppnade? Var inom för ett par veckor sedan och fick kjöpt kanelsnurr och skolebröd. Förstaklassens! Här får det i stället gå i hembrygt kaffe och Alpebröd från Meny :D

    Ha en god, internetfri frukost!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Kiipt å høre at planene om eget lytterom har gått i vasken, eller skal jeg si WAFen :)
    Det viktigste er uansett at ikke interessen for musikk ryker og det skal vel litt til siden du er musiker.
    Tror det er bra å ikke bruke for mye tid på smarttelefonen, lett å bli oppslukt.. Har selv lagt ut min nye tilsalgs på finn..
    Fikk med meg den første sendingen til Bergen filharmonien og syns den var veldig bra. Har en bekjent som spiller der. Ble veldig skuffa, da det viste seg at de ikke skulle sende live sist torsdag. Heldigvis sende Oslo filharmonien live på NRK Klassisk da og kvelden ble reddet.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    344
    Antall liker
    848
    Sted
    Akershus
    Det var da en standhaftig start på året Atle, men jeg ser hva du mener med at man blir mer og mer avhengig av å hele tiden dra opp telefonen og sjekke for oppdateringer. Synd det ikke blir noen kammersal i nærmeste fremtid, ikke la det stoppe deg i å komme med akustiske betraktninger og annet i tråden din. En fattig trøst men du får bidra med litt akustikkhjelp når vi starter å bygge rommet hos meg da :p
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Skulle önska jag hade ett stamcafé i närheten, bor litt för långt ut för det. Om jag minns riktigt är det på Holtet? Det nyöppnade? Var inom för ett par veckor sedan och fick kjöpt kanelsnurr och skolebröd. Förstaklassens! Här får det i stället gå i hembrygt kaffe och Alpebröd från Meny :D

    Ha en god, internetfri frukost!
    Takk, det ble en rolig og fin stund foran peisen.
    Det å plassere Åpent bakeri på Holtet er som å sette "bukken til havresekken". Stor oppgradering i nærmiljøet. Åpnet oktober/november. Forstår at din hjembryggede kaffe nok ikke står noe tilbake for noen kaffebar? :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei. Kiipt å høre at planene om eget lytterom har gått i vasken, eller skal jeg si WAFen :)
    Det viktigste er uansett at ikke interessen for musikk ryker og det skal vel litt til siden du er musiker.
    Tror det er bra å ikke bruke for mye tid på smarttelefonen, lett å bli oppslukt.. Har selv lagt ut min nye tilsalgs på finn..
    Fikk med meg den første sendingen til Bergen filharmonien og syns den var veldig bra. Har en bekjent som spiller der. Ble veldig skuffa, da det viste seg at de ikke skulle sende live sist torsdag. Heldigvis sende Oslo filharmonien live på NRK Klassisk da og kvelden ble reddet.
    Hei John Harald
    Lytterommet gikk nok ikke i WAFen. Er veldig heldig med den bedre halvdelen, hun finner seg i det meste. Hun er ikke så glad i min type musikk så hun er nok lei seg hun og for at hun ikke kan se på tv mens jeg holder på med mine ting. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det var da en standhaftig start på året Atle, men jeg ser hva du mener med at man blir mer og mer avhengig av å hele tiden dra opp telefonen og sjekke for oppdateringer. Synd det ikke blir noen kammersal i nærmeste fremtid, ikke la det stoppe deg i å komme med akustiske betraktninger og annet i tråden din. En fattig trøst men du får bidra med litt akustikkhjelp når vi starter å bygge rommet hos meg da :p
    Å få være med å boltre seg sammen med deg er da ingen mager trøst. Det er et prosjekt jeg ser meget frem i mot. :)
    Kjenner jeg meg selv rett så klarer jeg nok ikke holde fingrene unna tastaturet fremover heller. ;)

    I morgen får jeg forresten et strømfilter som skal være veldig bra til test. Alt annet av liknende remedier har hittil bare blitt kastet rett ut igjen, så det blir spennende.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23

    Free Your mind and Your Ass will follow!

    funk-groovy-afro-flower-power-boy--T-Shirts.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    Å bli fratatt et forespeilet og lenge etterlengtet lytterom for en MUSIKER... jeg har ikke ord! Vi får løse det midlertidig ved å øke frekvensen på musikkaftener i Slukoteket, Atle! Ingen vei utenom. Og her har ikke eiendomsterrorister adgang!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk skal du ha Sluk! Thats a deal (og en skikkelig god en for min del)! :)

    Må presiseres litt at alt håp ikke er ute for lytterommet, men at jeg har lagt sjebnen i andres hender. Den som lever får se...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skulle önska jag hade ett stamcafé i närheten, bor litt för långt ut för det. Om jag minns riktigt är det på Holtet? Det nyöppnade? Var inom för ett par veckor sedan och fick kjöpt kanelsnurr och skolebröd. Förstaklassens! Här får det i stället gå i hembrygt kaffe och Alpebröd från Meny :D

    Ha en god, internetfri frukost!
    Takk, det ble en rolig og fin stund foran peisen.
    Det å plassere Åpent bakeri på Holtet er som å sette "bukken til havresekken". Stor oppgradering i nærmiljøet. Åpnet oktober/november. Forstår at din hjembryggede kaffe nok ikke står noe tilbake for noen kaffebar? :)
    Ja till fler caféer i närmiljöet och mer kaffe till folket!:)

    Tack för tro på mina kaffekreationer, men är nog många kaffebarer som slår mig big time på fingrarna. Skulle väl bara mangla egentligen, all tid de lägger ned på sitt hantverk. Men med det sagt är det minst lika många "kaffebarer" som borde skämmas och ta sig i kragen all tid de tar 40,- plus för övertempeterat automatblask. :cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja, Oslo er jo rene mekka hvis man er glad i kvalitetskaffe. Når vi først er inne på kaffe så bruker jeg kaffetrakter selv. Har hatt denne Wilfaen i et halvt års tid og er veldig fornøyd.
    9071680552990.jpg
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    sett slikt – denne lurte seg gjennom postluken idag:

    aesthetics_of_appearing.jpg


    har vel noen timer akademisk kodeknekking foran meg her tenker jeg.

    e

    ps. marcus paus falt i smak, takk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oisann... Gøy. :) Er redd du har fått litt å tygge på der ja. Du må gi meg et kort og lettforståelig resume når du har knekt kodene.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag har nästan slutat helt med trakter (med mindre vi är många) och använder stort sett Aeropress. Funkar perfekt till en kopp, men helt ok till 2-3 koppar, men det tar ju litt mer tid och insats. Aeropress måste vara en av de största innovationer när det kommer till kaffelaging i hemmamiljö! Kaffen blir bara helt magisk. Anbefales på det starkaste:)

    image.jpg



    Annars går det i espressomaskin till finstunderna:) Quick Mill Vetrano, kräver litt mer, men ger så klart massa glädje tillbaka.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Der ser du, jeg hadde nok rett likevel. :) Aeropress er gull, nå minnet du meg på at jeg burde ha skaffet meg det for lengst. En god kompis (trompetist/kokk) hadde en stund med aeorpress på øvinger og jobb. Da dryppet det ofte litt kaffe på oss andre også.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    Ja, Oslo er jo rene mekka hvis man er glad i kvalitetskaffe. Når vi først er inne på kaffe så bruker jeg kaffetrakter selv. Har hatt denne Wilfaen i et halvt års tid og er veldig fornøyd.
    Vis vedlegget 302240
    Separat bass-tårn? :D

    BTW, lurer på om designerene av disse dingsbomsene noen gang har vært på et vanlig kjøkken? Sjekket høyden mellom benk/overskap f.eks. Vannpåfyllingsenheten burde vært bredere og med påfylling i FRONT.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^ Helt enig, glad jag har fast vattenanslutning till min Quick Mill. Att fylla på en liten tank på en espressomaskin med koppar, fat och andra ting på toppen är inte direkt genomtänkt eller enkelt genomförbart.

    Alternativet är ju att ha ett överskåpslöst kök! Bygga allt runt den viktigaste dingsen på köket;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    De aller sykeste kaffenarkomane har gjerne egne bord og rigger til både maskiner og kverner... kjenner bl.a. en arkitekt som er på det kjøret ja :rolleyes: ..kremt. Neste steg blir vel eget kjølerom med forskjellige temperatursoner til ymse varianter av kaffebønner.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag tillhör nog den första kategorin där som arkitekten (förmodar du tänker på en arkitekt med engelska toppspelare och högtalare) :cool: ,men har inte hamnat i kaffeböneköret. Ännu, annat än att jag må ha färska bönor som mals precis innan extrahering och förvaras på ett mörkt svalt lufttätt ställe. Kaffe är när jag tänker efter nästan lika enkelt/komplicerat som hifi.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.461
    Antall liker
    17.283
    Torget vurderinger
    2
    De aller sykeste kaffenarkomane har gjerne egne bord og rigger til både maskiner og kverner... kjenner bl.a. en arkitekt som er på det kjøret ja :rolleyes: ..kremt. Neste steg blir vel eget kjølerom med forskjellige temperatursoner til ymse varianter av kaffebønner.
    Har ikke alle et eget bord til kvern og kaffemaskin(er)? Mitt er på hjul, så det hele er godt innenfor rekkevidde, om nødvendig. Trilles utendørs i sommerhalvåret.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja, Oslo er jo rene mekka hvis man er glad i kvalitetskaffe. Når vi først er inne på kaffe så bruker jeg kaffetrakter selv. Har hatt denne Wilfaen i et halvt års tid og er veldig fornøyd.
    Vis vedlegget 302240
    Separat bass-tårn? :D

    BTW, lurer på om designerene av disse dingsbomsene noen gang har vært på et vanlig kjøkken? Sjekket høyden mellom benk/overskap f.eks. Vannpåfyllingsenheten burde vært bredere og med påfylling i FRONT.
    Ta taaaaa!!

    Wilfa.jpg


    Mister Tim Wendelboe har tenkt.
    Avtagbar vannbeholder til å fylle rett fra springen. ;D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ISOL-8

    Hepp :)

    Fikk tilbud om å teste et strømfilter av NAT forleden. Klok av skade sier jeg ikke nei til slike tilbud fra den karen. Tilbudene kommer relativt sjeldent og jeg har til nå ikke angret på noen av de tilbudene.

    Denne gangen var det et strømfilter ISOL-8 jeg fikk med meg hjem. En helt tilsynelatende ordinær padde med 5 stikk og utgang til strømkabel.
    Har ikke bred erfaring med slike filtre, men litt har jeg testet opp gjennom, blant annet ISOTEK. Konklusjonen har alltid vært den samme. Ting skjer med lyden, men i mine ører til det mindre transparente av en eller annen merkelig grunn og dermed har de forsvunnet like fort som de har kommet til.

    Med dette filteret var det anderledes. Koblet det til og lot det gå noen dager. Det låt fint, men kunne ikke sette fingeren på noen åpenbare forskjeller. Det var helt til jeg koblet det ut igjen. Da skjedde det noe merkbart. Plutselig låt det rimelig begredlig. Hmmm.... Koblet det til igjen og tilbake kom godlyden.

    Når jeg nå skal beskrive forskjellene er jeg fullstendig klar over at jeg stiller hodet mitt til hugg og de som har lyst får bare hugge i vei.

    Forskjellen består i tydligere mikrodetaljer, lyd som slipper høyttalerene bedre og en klang jeg vil beskrive som mer organisk og som skiller bedre på materiallyd. Mindre fokus på strengelyd og mer fokus på kasselyd samtidig som det er tydligere definert rom.

    I mitt hode passer dette med et godt tunet lavpassfilter over 5-10Khz. Har ikke målt effekten på frekvensresponsen, men er nokså trygg på at responsen er lik med og uten filteret.
    Alle Isotek-filtrene jeg har prøvd har hatt samme effekt, men da har det forsvunnet en del i prosessen som har gjort at lyden blir dødere og mer lik. Ikke denne gangen.

    Så hvorfor slipper lyden høyttalerene bedre? Shit inn shit out er det noe som heter. Min forståelse av dette er at feil/støy/forvrengning fra eksempelvis en dac vil sende et mer komplekst signal videre enn hva et rent musikksignal vil gi. Neste ledd tar dette med seg igjen og kan fort overføre med seg enda mer forvrengning som følge av dette som tilslutt stresser høyttalerelementet mer enn et rent musikksignal ville gjort.

    I min utforsking av targetkurver i Audiolense oppdaget jeg at eksempelvis lavere nivå i diskanten kunne gi mer oppløst lyd. Noe som er i teorien fort kunne være litt bakvendt, men det var bare den hørbare effekten av en mindre stresset diskant. For oss med menneskelige anlegg uten gigantisk headroom i alle ledd vil små ting kunne gi relativt store utslag. Jo mer headroom anlegget har jo mer robuste blir for både komprimerte innspillinger og annet rask tipper jeg.

    Nå har jeg hatt filteret koblet til i 14 dager og min konklusjon at dette filteret fjerner noe som i sum stresser anlegget mitt og oppleves faktisk som en relativ stor lydmessig oppgradering.

    Anbefaler folk å sjekke ut ISOL-filtre.


    hfc335_isol8.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    Det du opplever er et lavere støygulv, fravær av støy. Da endrer oppfatningen av ting seg. Opplevde det same med mine regeneratorer fra PS Audio, P600 og også P300.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig, men det oppsiktsvekkende synes jeg er at dette er kun en padde. Og en padde til drøye fem tusen spenn.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    Ikke alltid prisen som avgjør, jeg har også et par padder, bl.a. en feit Furutech med 8 uttak, og den fungerer aldeles strålende. Kjøpt brukt for to lakser!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    BTW, må få meg maken til den trakteren der! Den har je trua på. Med kverna som hører til. Dette er omtrent så langt jeg kan gå i kaffesnobbismen :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    :)
    Har hatt den et halvårs tid nå og den gjør jobben så bra en kaffetrakter kan gjøre. Forfriskende å ha noe annet enn Moccamaster stående på benken.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    Hvor mye tar den pr. brygging?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Plass til 75 gram kaffe og 1.25 liter. Liker at kaffen smaker noenlunde likt og ganske uavhengig av om du trakter to kopper eller 1.25.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    Flott. Den innstillingen ser smart ut. Løper og kjøper.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    3.677
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplevde noe av det samme da jeg satt inn en Supra LoRad MD06-EU/SP hos meg. Jeg har tenkt at siden jeg har klasse D og switchede strømforsyninger er det sikkert lurt å ikke spre all den høyfrekvente støyen over alt. Jeg har ikke tatt meg tid til å koble det av igjen.

    Sluket, jeg trodde du skulle opp på nivå med Fosse? ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.656
    Antall liker
    107.066
    Torget vurderinger
    23
    Jeg opplevde noe av det samme da jeg satt inn en Supra LoRad MD06-EU/SP hos meg. Jeg har tenkt at siden jeg har klasse D og switchede strømforsyninger er det sikkert lurt å ikke spre all den høyfrekvente støyen over alt. Jeg har ikke tatt meg tid til å koble det av igjen.

    Sluket, jeg trodde du skulle opp på nivå med Fosse? ;)
    Ingen ambisjoner eller mulighet for det nei! Krever mye kunnskap, jobb og fokus samt ikke så rent lite kroner heller skal det tas skikkelig ut. Dessuten, mitt forhold til kaffe er mer volumpreget, dvs. disse shotlignende fingerbøl-greiene funker ikke for meg. MEN, virkelig god trakte/press/kokekaffe i ekte kopper & krus - det setter jeg pris på og vet å verdsette mht. kvaliteten på selve kaffen og tilberedningen. Heldigvis krever det ikke riktig så mye og slemt utstyr som de andre variantene som mer går ut på å lage essenser.... For all del, en perfekt espresso eller andre eksotiske varianter etter et godt måltid er glimrende, men jeg har altså ikke det store behovet for det i det daglige så da prioriteres ikke den delen av kaffetilberedningen.

    Te derimot - der har jeg en bedre halvdel som er god, og det nyter jeg godt av. Nærmest litt ritualaktig den prosessen også, men kravet til utstyr er heldigvis ganske så minimalt. Råvaren derimot kan være svindyr, men vi har en te-ekspert bekjent i Kina, og han sørger for tilgang på godsakene til betalbare priser.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk du prøvd filteret med Ncore også AtleT?
    Med god klasse D og SMPS er sjansen mye mindre for å ha effekt av et slikt filter. De lærde på området tror i grunnen det er borkastet.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    3.928
    Torget vurderinger
    6
    Dette var hyggelig lesning Atle. Jeg vet at du som jeg har forkastet stort sett alle filter løsninger (tar dynamikk fra de fleste forsterkere som har litt over middels strømforsyning) Utenom for min del så har jeg helt klart funnet løsninger. Da har prisen vært 40K+
    Produktet du låner Powerline Axis 5 Way til Kr 5.500.- har også et effektivt DC filer som er en sjeldenhet i priser under 15K.


    Mvh
    Morten N.A.T

    ISOL-8 Axis
    Hepp :)

    Fikk beskjed om å teste et strømfilter av NAT forleden. Klok av skade sier jeg ikke nei til slike tilbud fra den karen. Tilbudene kommer relativt sjeldent og jeg har til nå ikke angret på noen av de tilbudene.

    Denne gangen var det et strømfilter ISOL-8 jeg fikk med meg hjem. En helt tilsynelatende ordinær padde med 5 stikk og utgang til strømkabel.
    Har ikke bred erfaring med slike filtre, men litt har jeg testet opp gjennom, blant annet ISOTEK. Konklusjonen har alltid vært den samme. Ting skjer med lyden, men i mine ører til det mindre transparente av en eller annen merkelig grunn og dermed har de forsvunnet like fort som de har kommet til.

    Med dette filteret var det anderledes. Koblet det til og lot det gå noen dager. Det låt fint, men kunne ikke sette fingeren på noen åpenbare forskjeller. Det var helt til jeg koblet det ut igjen. Da skjedde det noe merkbart. Plutselig låt det rimelig begredlig. Hmmm.... Koblet det til igjen og tilbake kom godlyden.

    Når jeg nå skal beskrive forskjellene er jeg fullstendig klar over at jeg stiller hodet mitt til hugg og de som har lyst får bare hugge i vei.

    Forskjellen består i tydligere mikrodetaljer, lyd som slipper høyttalerene bedre og en klang jeg vil beskrive som mer organisk og som skiller bedre på materiallyd. Mindre fokus på strengelyd og mer fokus på kasselyd samtidig som det er tydligere definert rom.

    I mitt hode passer dette med et godt tunet lavpassfilter over 5-10Khz. Har ikke målt effekten på frekvensresponsen, men er nokså trygg på at responsen er lik med og uten filteret.
    Alle Isotek-filtrene jeg har prøvd har hatt samme effekt, men da har det forsvunnet en del i prosessen som har gjort at lyden blir dødere og mer lik. Ikke denne gangen.

    Så hvorfor slipper lyden høyttalerene bedre? Shit inn shit out er det noe som heter. Min forståelse av dette er at feil/støy/forvrengning fra eksempelvis en dac vil sende et mer komplekst signal videre enn hva et rent musikksignal vil gi. Neste ledd tar dette med seg igjen og kan fort overføre med seg enda mer forvrengning som følge av dette som tilslutt stresser høyttalerelementet mer enn et rent musikksignal ville gjort.

    I min utforsking av targetkurver i Audiolense oppdaget jeg at eksempelvis lavere nivå i diskanten kunne gi mer oppløst lyd. Noe som er i teorien fort kunne være litt bakvendt, men det var bare den hørbare effekten av en mindre stresset diskant. For oss med menneskelige anlegg uten gigantisk headroom i alle ledd vil små ting kunne gi relativt store utslag. Jo mer headroom anlegget har jo mer robuste blir for både komprimerte innspillinger og annet rask tipper jeg.

    Nå har jeg hatt filteret koblet til i 14 dager og min konklusjon at dette filteret fjerner noe som i sum stresser anlegget mitt og oppleves faktisk som en relativ stor lydmessig oppgradering.

    Anbefaler folk å sjekke ut ISOL-filtre.


    Vis vedlegget 304589
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he he he, det finnes bare en "Sluk"! :)

    Uten å si et vondt ord om andre måter å lage kaffe på så synes jeg "traktekaffe" fort blir litt undervurdert i disse tider. Så lenge trakteren holdes ren og råvarene er gode så er synes jeg traktekaffe er drikkenes. Vi skjemmer oss selv bort ved en type milde og fyldige bønner fra Stochfletz (India badra) som vi begge trives med.


    Når det gjelder strømfilter har jeg aldri fått testet regeneratorer hjemme John Harald. Har inntrykk av at hvis man skal koble de til effektforsterker så bør de nærmest være samme størrelse eller større enn forsterkeren og da blir det både stort og kostbart. Har derimot fått demonstrert i butikk med godt resultat, men 30-60K i strømregenerator finner jeg ikke budsjett til rett og slett. :)

    Har ikke prøvd med Ncore Orso. Har inntrykk av at strømrensere fort kan gi ulike utslag på ulike strømnett og stereooppsett og bør prøves i hvert enkelt tilfelle. Har også inntrykk av at klasse D forsterkere ofte er mer robuste mot disse tingene. Vidarje sin tankegang tror jeg ikke er så dum hvis man har apparater med linjær strømforsyning tilkoblet samme oppsettet.

    Takk for presiseringen Morten! :)

    Prøver generelt å vite så lite som mulig om ting jeg tester hvis muligheten finnes. Pleier å lese meg opp etter at jeg har gjort konklusjonen. Prisen var en hyggelig overraskelse.

    Det mest fasinerende med disse filterene er at de faktisk fjerner lyd vi ikke hører i utgangspunktet og som også er delte meninger om faktisk finnes der. Tilbake står et renere musikksignal.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.213
    Antall liker
    15.231
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Slutt på akustikktiltak og start med strømpadder og andre tvilsomheter? ;D
    Tipper og tenker dette kan falle i smak?


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn