I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Du må nok vente - nå skal jeg se en film og vælve innpå en dugelig porsjon hummersuppe med rikelige mengder Cognac, hvitvin og nykokt norsk hummer! Hej då.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Geir Lysne

Geir Lysne er en norsk musiker jeg virkelig har sansen for. Skriver komposisjoner som går rett inn der musikk gjør best for meg.
    Folketoneinspirert groovejazz i ulike former vil jeg kalle musikken hans. Det kan virkelig gå skikkelig hardt for seg med de mest hardtslående og suggurerende høydepunkt, men det trylles også frem vakre landskap man kan lene seg tilbake å nyte.

"New circle" er tittelen på hans nyeste prosjekt. Geir Lysne listening ensemble var hans egenfinansierte storband. Ellers har han mange spennende tanker for improvisert musikk.

Sjekk det ut hvis du ikke er redd for musikk som beveger seg utenfor "hovedveien".

www.geirlysne.com | www.geirlysne.com

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.950
    Takk for en variert og spennende blogg!! Han Lysne synes jeg var helt herlig jeg da. . . Bestandig spennende med folk som får til et nytt utrykk som bærer. Blir spennende å følge.:cool:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Geir Lysne var veldig bra saker, tror jeg må skaffe meg noen flac filer:)
    Sliter litt med Alison, jeg er vokst opp med Maurice Andre sin versjon av Hummel og har nok stivnet litt der.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fikk ikke helt til den Lysne greia - litt for hysto for meg en del av det - men jeg er gammel og må ha snillere ting...:D

http://www.amazon.com/Inferno-Marty...swatch_0?_encoding=UTF8&qid=1441621742&sr=1-1
    Kan ikke like alt heller! Er knakende sikker på at du hadde likt "Aurolia boralis" med storbandet hans. Jan Olav på forumet spiller bass, veldig tøft for å si det mildt.

Her er ei anna bigbænd låt du kan gi et forsøk.

Tøff link, hører alt for lite på sånt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for en variert og spennende blogg!! Han Lysne synes jeg var helt herlig jeg da. . . Bestandig spennende med folk som får til et nytt utrykk som bærer. Blir spennende å følge.:cool:
    Takk!
    Synes storbandgenren sliter litt med å bli tatt seriøst hvis man ser bort ifra swingen. Lysne er et unntak der synes jeg, men så gjør han det bra og.

Moro å blogge litt, skal pense det over på litt HiFi snart også (håper jeg). :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Geir Lysne var veldig bra saker, tror jeg må skaffe meg noen flac filer
    Sliter litt med Alison, jeg er vokst opp med Maurice Andre sin versjon av Hummel og har nok stivnet litt der.
    Er ikke lett å hoppe etter Wirkola, men når det er sagt synes jeg det trer frem andre "farger" når Tine og Alyson spiller som ikke er det når gutta boys spiller.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at de tilfører noe annet, litt friskhet kanskje, men jeg synes det ble litt unyansert frasering. Dette var jo en konsert og da øker man kanskje tempo og de dynamiske kontrastene en del, samt at enkelt toner har en tendens til å bli litt for korte. Dette er flisespikkeri og personlige preferanser, men det er vel lov?:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    For en tid tilbake leste jeg en fin artikkel om dette med økning i tempi osv. ved konsertopptak, og en del av forklaringen var rett og slett det at utøverne er mer enn vanlig trekt opp, på alerten om en kan si det sånn, og dette frigjør bl.a. adrenalin som man vet kan ha en slik effekt. Dette er enkelt å høre i mange jazz- og popsettinger men kanskje ikke så utbredt i klassiske sammenhenger der hvor det er en dirigent inne i bildet til å holde styr på det hele. På den annen side, dirigentene bestemmer jo også tempo, og de forskjellige har sine preferanser, helt klart. Jeg har hørt flere tilfeller hvor tempo ha vært såpass mye høyere på større (orkesterverk) at jeg synes det ødelegger for uttrykket og dramaet i stykket i forhold til hva en er vant med fra andre. Det samme gjelder treghet andre veien, men jeg opplever ikke det som så utpreget og ev. plagsomt. Når Karajan fyrer av en Wagner sesjon i maskingeværaktig takt så er det ikke sikkert at det passer med intensjonen til komponisten. Skal ikke mange BPM til før det høres heller. Nå får jeg vel på pukkelen for å kritisere Karajan men det får så være. Kun et lite eksempel.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    @Vidar: Hvis jeg skal ta på de kritiske røntgenbriller (les hørselsapparater) som jeg sjelden tar frem i offentligheten på forumet så blir det noe sånt som dette:

Røntgen briller på: du har rett. Er nokså ruskete spilt. Ganske urent og med mye uklare toneskift og en klang som spriker. Litt skarpe ansatser for den klassiske/romantiske stilen til Hummel. Klangen er så sprø at det heller mer mot barokk enn moderne trompet. Finner ikke helt sin rytmiske posisjon med orkesteret. Oftest før og noen ganger bak. Sliter litt. Noen få fraser klaffer bra.

Røntgen briller av:
    En energisk og flott fremføring med fine lyriske særegenheter. Forfriskende "hive seg uti" det frasering med mye overraskende vendinger. Gir et smashing inntrykk.

Maurice Andre er i en annen klasse med større "headroom". De innspillingene jeg har hørt med MA har han spilt ganske svakt og blander godt med orkesteret samtidig som den ekstremt gode tungeteknikken han til de grader kommer til sin rett i finalesatsen i konserten til Hummel. Franskmenn har en helt egen elegant fraseringsteknikk.

For å sette det litt i perspektiv var Alison Balsom sitt gjennombrudd da hun vant prisen for best klang i "Maurice Andre" konkurransen. Mannen er en gigant.
    Likevel vil jeg si at jeg liker å lytte på Balsom fordi fraseringen er så vågal. Nesten litt Hardenbergersk. Ser at hun tar timer med han med jevne mellomrom.

@Sluk: adrenalin påvirker opplevelsen av tid og rytme. Forskning som er gjort sammenligner en solotrompetist i et orkester sitt stressnivå på konsert er like stort som en jagerflyver på skarpt oppdrag. Dette påvirker timen og rytmen. Man øver på å automatisere musikken så mye at det ikke gir seg så store utslag når adrenalinet kommer, men det er klart det ofte kan høres. Dirigenter har også et visst press. :) Gang på gang blir man overrasket over opptak man gjør av egne ting. Følelsen stemmer sjelden med opptaket.

Selv ser jeg på en livekonsert og opptak av dette som en performance for publikum i nuet med en viss grad spontanitet, mens en vanlig innspilling er mer en dokumentasjon av musikken og mer kalkulert. En performance fanger mer av øyeblikkets energi i rommet og vil derfor sjelden være klinisk perfekt. Selv sliter jeg med å beholde energinivået når man spiller inn klassisk musikk i korte bruddstykker. Mye morsommere å spille konsert og gir en helt annen energi.

En symfoni tolket på nivået til Karajan kan gi følgefeil hvis man ender på et for høyt tempo på for eksempel et rolig parti som fungerer der og da, men forplanter seg i tempoene senere i satsen. Når det nærmer seg klimaks så er det for sent å stoppe.

Det er ofte meget store forskjeller på prøver og konsert med dirigenter. Noen mister hodet rett og slett, men blir det for mye øvingsenergi blir det feil det og.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Her kommer en liten reprise. Tok med Lingus til ungdomsbandet jeg underviser. Har gledet meg i flere dager til å se ansiktsuttrykket til trommeslageren når han innser hvilket fjell av arbeid han står ovenfor.
    Ellers er det mye snacksy utfordringer for ungdommen her.

Musikalsk sett er det synthsoloen som er høydepunktet her.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    God kveld!

Fasineres over bruktbørsmarkedet. Ser ut som tråden må vente på hifirelaterte greier litt til.....
    Har vært en veldig travel uke, men rakk faktisk to hifibesøk denne uken hos OB-BB og Vidarje som fylte på hifilagrene. Kjernekarer begge to!

Det virker som det er litt hornpause på sentralen for tida, så jeg får bidra med ekte vare. Var på nachspiel med disse gutta på et lite hotellrom hvor de spilte hele natta. Det er det høyeste lydtrykket jeg har utsatt ørene mine for ever, og jeg er glad jeg feiget ut tidlig. Tror ikke det hadde vært mye hørsel igjen ellers..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Maria Schneider er også en spennende dame. Komponist, arrangør og leder.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Du må nok vente - nå skal jeg se en film og vælve innpå en dugelig porsjon hummersuppe med rikelige mengder Cognac, hvitvin og nykokt norsk hummer! Hej då.
    Oj oj

litt OT men jeg må dele denne jeg fikk av kokken på gourmet restauranten på color fantasy båten, første gang jeg lagde den stod flammene en meter opp og ødela nesten den nynalte himlingen.

[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]HUMMERBISQUE[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]4 store: Gulerot sellerirot vanlig stor løk og purreløk[/COLOR][COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Ikke bruk pepperrot gir for mye smak[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Aldri salte først!![/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Sjøkreps krabbeklør/ skall eller hummer, ikke hode pga paven, ikke smågørret[/COLOR]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]1 knus skall og klør, fres, bruk usaltet smør eller olje[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]2 hell på cognac tenn på[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]3 12 liter med KALDT vann, kok[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]4 fylle på med grønnsaker[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]5 reduser til minst 50%[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]6 fløte kokes inn og reduseres litt til[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]7 pepper til slutt, kanskje ørlite salt SMAK FØRST[/COLOR]
    [/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Forvarm suppeskåler[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Litt cognac i bunnen, la fordampe[/COLOR]
    [COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]Fyll oppi suppe, legg oppi kjøtt fra klør/hale[/COLOR]

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    :D Klassisk oppskrift og fremgangsmåte det der ja :D Men hvordan gikk det med øyenbrynene?

BTW, husk ALDRI kaste rekeskall; de er verdens beste råvare til skalldyrsaus/suppe, Bare å frese på høy temp, gjerne knuse godt oppi kjelen, fllambering skader heller ikke og så koke ut og fryse ned, ev. redusere først for mer konsentrasjon. Fantastisk smak.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Vet ikke om jeg er glad eller lei meg for at bildene dine ikke vises HEL. Jeg er VELDIG glad i skalldyr (oppvokst med å fange sjøl) og dagen i dag føles veeeldig langt unna alt som heter skalldyr... :)

Og du Sluk, får ikke starte opp skalldyrkverna her inne. Hører du!!?? :cool:

Når jeg tenker meg om forresten så ligger mulighetene til rette for en rekebaguett med ferske reker og masse majones.... Mmmmmm...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    :pMEGET pussig du skulle si akkurat det - jeg tok ut noen king size extra special superior reker i går for å meske meg noe aldeles i aften - med nettopp ferske baguetter og majones! Enkelt og greit. Akkompagnert av glasscola(er)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Atle, har sanket sammen et knippe trompet & kornettblæsende utøvere fra arkivet, på tide med en runde "Skalldyr & Scherzo" nå.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Cocacolikeren har vært tørrlagt i snart 3 år.... :mad:
    Sist jeg drakk Cola var faktisk hos 8x12_tom for 1.5 år siden. Han hadde kjøpt inn cola kun for fordi han visste jeg hadde en hang til sort sukkerdrikke. Det gikk bra heldigvis....

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Cola og trompet er vel ikke helt forenelig, det blir for stopp på toogtredvedelsnotene med seige ventiler:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Huff for et deprimerende og trist vær. Fikk meg en liten solskinnshistorie i dag. Gjorde en liten jobb sammen med Erling Wicklund som er en av "gamlekara" jeg virkelig har stor respekt for. Fikk en god prat med han. Det viste seg at han var bestevennen til den viktigste trompetlæreren min som døde så altfor tidlig for maange år siden. Både Erling og jeg satte begge pris på nye historier om en felles avdød bekjent. Erling var med da det "smalt" og har vært med på å forme musikknorge. Gøy å samarbeide med sånne og gjorde dagen alt annet enn trist.

Tenkte kanskje det var morsomt å dele det her siden noen av trådens lesere kjenner han som produsent for plata Fairytales med Ratka Toneff.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.885
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Artig og fin historie:) Veldig bra album også, husker enkelt brukte LP'n som bevis på den analoge lydens overlegenhet kontra digitale innspillinger uten å vite at det (kanskje) var Norges første digitale innspilling (med unntak av My funny valentine).

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Personlig synes jeg det er blant de aller aller beste platene. Lurer på om den ikke har vunnet priser for Norges beste gjennom tidene.
    Takk, visste ikke at det var blant Norges første digitale innspilling!?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Da var Djevelen og en stk Hong Kong dac ute av huset. Hmm.. Hva skal vi finne på med de blanke svenske kronene mon tro!?
    Tror jaggu det ikke er lenge til tankskipet M/S Trompet begynner å flyte igjen gitt.

God helg!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.368
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer, AtleT! Har forundret meg litt at Djevelen var såpass kilen å få solgt. Gleder meg til neste kapittel! Når du går et steg videre lærer jeg litt på veien :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for hyggelige kommentarer! :)

Tror timingen med salg av litt dyrere utstyr ikke var helt heldig. Tror folk trenger å riste av seg sommerferien. Det var nesten litt kø for å få kjøpe nå på slutten.

Føler troverdigheten min stiger litt nå etter at jeg har solgt, så da kan jeg kanskje skrive noen ord om greiene.

Gryphon er ekte high end. Du for hele pakka. God lyd, fancy funksjoner og dyrt utseende. Diablo er i mine øyne en ekstremt bra forsterker som yter det siste lille som skiller den fra røkla av gode forsterkere. Nøytral og analytisk, sprek som en hoppe, sterk som en okse og med en egenlyd som oser av kvalitet.
    Auralic har verden begynt å få øye på med streameren og Vega dacen. MX+ var den første dacen som skulle rope: "her er vi og vi mener alvor".
    Er glad på kjøpers vegne. Mye godlyd for penga.
    Er man ute etter et integrert råskinn anbefaler jeg å sjekke ut den nye Diablo 300 på Oslo Hifi Center. Den rapporteres å være enda litt bedre og med 50 ekstra Gryphon watt.

Diablo 300.jpg

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer med salg, føles sikkert godt! Håper du tenker deg nøye om (noe du sikkert har gjort) før du tar de rette investeringene :)
    Gi meg gjerne et lite hint, hvor går veien videre?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn