I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    100.000

Nå har tråden utrolig nok rundet 100.000 visninger! :)

Markerer dette ved å takke alle dere som poster, liker og leser innleggene her i HFS sitt litt dunkle og alternative hjørne. Det er dere som driver tråden og gir lysten til å skrible.:):):)

Tusen takk!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Du kunne da spandert kake i det minste! Og dette er definitivt hverken noe dunkelt eller alternativt hjørne, tvert i mot er det mesteparten av de andre trådene som sorterer der :cool: Du har tilført utrolig mye verdifullt som følge av at du ikke bare er en utøvende musiker som vil ha godlyd hjemme - for så vidt sjeldent nok det - men du forsker også i dette, med helt andre kvaliteter og sunne innfallsvinkler enn vanlige innesnødde blingmarionetter. DET er verdifullt. I tillegg deler du villig og det er noe som står respekt av! Keep up the good work.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    "Den følelsen" når man kommer hjem over 23.00 etter en lang dag i musikkens tjeneste, fyrer opp anlegget og lar Anne Sophie Mutter og Bach sette stemningen før jeg tar frem pcen for å bli ferdig med dagens gjøremål. En rask titt innom HFS før eposten. Leser dette innlegget fra sjefen sjøl og likt av både en forsker og en hifiskribent/tidligere hifiredaktør. Bra trekløver. Det var en god følelse det. :)
    Tusen takk!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg lurer nesten på om de neste innleggene burde handle om lytting jeg. Jeg synes det er bemerkelsesverdig liten del av forumet som skriver om det med lytting. Mange skriver om lytting, men da i kraftig diskusjon og gjerne med negativt fortegn.

Hvorfor finnes det ikke flere lyttetråder med tips og triks?
    Det blir skrevet om lytting som en litt skummel fiende når det egentlig er vår sterkeste allierte. Det er selvfølgelig helt ok med de som ikke ønsker å bruke hørselen som verktøy, men for alle de som ønsker det burde det være mer stoff rundt dette.

Selv liker jeg å bruke hørselen som kompass først i denne jungelen. De fleste som skriver, lager noe, selger noe eller eier noe har klokkertro på sin egen kunnskap og overbevisning, så når man har ti fasiter fremfor seg gjør jeg noe jeg virkelig elsker i dette livet. Sitter ned og lytter i ro og mak og reflekterer. Er det virkelig sånn eller er det kanskje slik. Herlig... :)

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Din måte å lytte på tipper jeg at er litt annerledes enn mange her inne, meg selv inkludert. Noe som gjør at en vektlegger ulike ting ved lyttingen, og opplever det å lytte som forskjellig. Om ikke annet så på grunn av ulikt antall dB :). Og gratulerer med 100 000 visninger. Du er en av mer ydmyke og forsiktige medlemmene jeg har har møtt her inne. Men du har fagkunnskap, humor og glød som er helt strålende , og noe et slikt forum trenger. Snar har du nok 200000 visninger.. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk takk takk! Hyggelig skrevet av deg HCS :)

Kommer det flere godord nå så blir jeg høy på pæra.

Vi lyttet nesten på fullt volum på enkelte spor da du var her og kjøkkenet holdt på å ramle ned. Likevel snakker du om lavt volum. Sånn er det å ha Hørningfolk på besøk.:D

Lytting er uendelig mangefasettert så vi har nok alle mye å bidra med på det. Før i tiden trodde jeg ikke lyttemuskelen var så ulik mellom folk, men har fått mer og mer respekt for hele det apparatet. Tror det går an å dra det til det uendelige. Spilte jobb med en meget flott musiker i dag og merket fort at mottaksapparatet der var av en edlere kaliber, så her var det bare å holde kjeft og forsøke å henge med på notene.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Husker noen albumet med tubaist Herskedal jeg postet for noen måneder tilbake? Her er han igjen. Gitarer, fiolin og tuba surrer på anlegget nå. Huset er stille, vinduene står på vid gap på grunn av tropevarmen og livet er godt.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg likte ditt forrige tips om Herskedal (merkelig nok :)). Synes dette også høres spennende ut, og de sier jo selv at den ligger på Wimp. Kommer nok til å gi den et skikkelig forsøk. Takk for tips, og god helg (i den grad du klarer å løsrive deg fra tweak-tråden :D)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Skikkelig godplate det der synes jeg. Liker ikke de funky sporene noe særlig, men det lyriske tubaspillet er besnærende. Er nesten stolt over å kjenne mannen.

Tror du likte den forrige rett og slett fordi godeste Herskedal er en flott musiker og tubaen er kun et talerør.

Når det gjelder tråden vi ikke nevner tittelen på så ville jeg bare prøve å roe ned gemyttene. Var på vei å bli litt blodig synes jeg.

Synes det i blant trengs å nevne at vitenskapen er en forklaringsmodell og ikke en absolutt sannhet. Det skrives at "lyd er vitenskap" og det er det jo pr definisjon, men lyd er først og fremst lyd og så bruker vi vitenskapen som forklaringmodell https://no.wikipedia.org/wiki/Forklaringsmodell . Det er umulig for en forumbruker å kunne vitenskapelig dokumentere sine egenopplevde lydopplevelser derfor synes jeg man kjører seg inn i en blindgate mange ikke trives i ved å blande vitenskap med opplevelser.
    Når det kommer til forskning rundt lyd, musikk og hjerne så er det skikkelig i vinden og det bevilges store penger. Det er ekstremt gledelig.

Hvis man er på konsert så kan man dokumentere denne med bilde, video og lyd. Vi kan analysere lydfilene ned til minste objektive detalj, men gir det oss egentlig en bedre forklaring enn opplevelsene til alle publikummerene? Man sier det jo hele tiden "Ikke noe kan erstatte det å faktisk være på konserten" Derfor poenget om ulik virkelighetsoppfatning. Mange trenger ikke den vitenskapelige forklaringsmodellen når de kjøper anlegg, det holder med egne opplevelser. Det tenker jeg er ganske naturlig. Dette betyr ikke at jeg forsvarer humbugget som foregår, har flere butikker jeg ikke setter min fot inn i av den grunn at de systematisk lurer folk for penger, men da synes jeg det er bedre å fortelle om hva som fungerer og gode opplevelser.

Med det ønsker jeg god helg tilbake Karmana! :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Skal ned og spille litt nå - enkel prosedyre; fyre anlegg - finne musikk, sette seg ned, kick back & relax - og bare flyte inn i musikken uansett sjanger og innspillingsfinurligheter. All teknikk forsvinner i det øyeblikk en kommer inn i sonen. Tenker ALDRI på noe annet enn musikken, ofte ikke det en gang. Er jo ikke nødvendig. Bare å flyte, en slags ørenes "joint" om du vil. Deilig å ha en slik mulighet. Musikk er stort. Mye større enn den smålige krangledelen av et marginalt forum.
    Godt å ha fred i teknodelen av sjelen - jeg synes alvorlig synd på de som IKKE har det, uansett årsak. Nok BS, - til kanonene!!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Litt pinlig situasjon i dag. Det var tordenvær her om dagen og jeg koblet anlegget ut av støpselene på hele anlegget. Koblet det på igjen i går.

Sakte synes jeg at det var mer bass enn vanlig og flere knepp mindre tørr, nesten litt boomete. Hmmm.... Hadde noen av innstillinger på suben forandret seg når jeg skrudde av strømmen kanskje?
    Tenkte, nei, det kan ikke være retning på støpselene? Dro ut suben og testet å snu støpselet, ingen effekt..
    Testet litt delefrekvenser, men neida..

Tok en timeout og tenkte litt. Det ene vinduet stod halvåpent og hverandadøra stod åpent. Det gjorde de dagen før også. Lukket disse og voila.. Tilbake kom godbassen! :)

Ganske pinlig at det ikke var det første jeg sjekket....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Fra bassrefleks til trykkammer! Jeg har prøvd noen varianter av det hjemme, med døra fra musikkrommet og ut til resten av kjelleren/huset, men ikke klart å høre noen forskjell heldigvis.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Vanligvis skulle en tro det ville vært omvendt at det ble tørrere bass med vinduer oppe, men men.. Spiller uansett veldig liten rolle så lenge jeg vet hva det er som gjorde utslaget.:)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bra jeg ikke tok med en petunia eller begonia da jeg var på besøk.. Hadde fått store konsekvenser for lyden ;).

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det kunne fått katastrofale konsekvenser ja! :D
    I rommet mitt er dette ekstremt merkbart fordi rommet blir så tett. Jeg går fra et waterfall som henger igjen i 500ms i hele bassen og nedre mellomtone, til en rak linje ned til 40hz ved å åpne døra eller vinduet..Det er helt latterlig stor forskjell. Må nesten høres for å tro.
    Lyden går fra helt ubrukelig til absolutt hørbar.

Dette er uten akustikk da selvsagt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Relativt svære bassfeller som åpnes ja. :)

Her er det jo omvendt, får booming når jeg åpner. Har ikke målt, men regner med at dempingen ved å åpne forårsaker at utfasinger av ressonansen blir borte dermed kommer ressonansen frem.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Relativt svære bassfeller som åpnes ja. :)

Her er det jo omvendt, får booming når jeg åpner. Har ikke målt, men regner med at dempingen ved å åpne forårsaker at utfasinger av ressonansen blir borte dermed kommer ressonansen frem.
    Høres logisk ut det. Det er nok noe sånt ja.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Husker noen albumet med tubaist Herskedal jeg postet for noen måneder tilbake? Her er han igjen. Gitarer, fiolin og tuba surrer på anlegget nå. Huset er stille, vinduene står på vid gap på grunn av tropevarmen og livet er godt.

Takk for tipset, Atle! Hørte på denne platen for ca. et år siden og likte den veldig godt, men så "glemte" jeg den igjen. Men ble minnet på den nå, og har hatt den på repeat noen ganger. Utrolig fine greier.

Anbefaler også soloplata til den andre halvdelen av duoen, Arild Hammerø, hvis du/dere ikke har hørt den (tilgjengelig på tidal). I mine øyne/ører er det en av de beste norskspråklige viseplatene som har kommet de siste årene. Fine melodier, tekster som er lidenskapelige og melankolske uten å bli patetiske... og tekst og melodi henger så bra sammen.

hammerø.jpg

(hvis jeg noen gang selv får ut fingern og gir ut noe av musikken jeg leker meg med å skape i heimen, blir det nok i en liknende sjanger!)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for tips Impulse! Skal sjekkes ut.:) Herskedal er verdt å følge med på. Det finnes svært få slike som bruker tubainstrumenter som talerør på den måten der ute.

Tok et bilde av oppsettet i dag for stuetråden.

Oppsettet.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Vet ikke om det er gammel vane fra skoletiden med eksamensperioder på denne tiden, men det er hvert år en herlig følelse når siste "arbeidspeak" slipper taket og vi surfer mot sommerferie. Har jobbet over 200% siste ukene med enkelte 17 timers dager. Nå er det bare en vanlig arbeidsuke igjen og så surfer vi inn i en laaang ferie.... Er egentlig ikke så glad i selve ferien, men er VELDIG glad i følelsen jeg har i dag av å snart ha ferie. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Forventningens tid er ofte den beste tiden.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Henger det sammen med prosesslykke, mestringsglede og "veien er målet" tru?!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Helt sikkert - pluss at noen ganger svarer ikke det en har ventet på til forventningene.

Oversatt til norsk så betyr det at jeg håper ferien din blir enda bedre enn forventningene!!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvordan bruke hørselen som måleinstrument?

Skrev jo for noen dager siden at jeg skulle skrive litt om lytting, og nå har jeg fått somlet meg til å skrible litt om det, her kommer det noen refleksjoner og erfaringer fra meg om lytting. Er jo et ganske bredt tema, så man får begynne i den ene enden....

Har brukt hørselen som kompass i de årene jeg har drevet med hifi og har aldri blitt lurt med et tweak eller en kabel eller jeg ikke står 100% inne for.

Tittelen over er skrevet med glimt i øyet, men på en måte mener jeg ørene i praksis det beste måleinstrumentet vi kan bruke i mange sammenhenger.

Vitenskapen har gjort mye forskning på hørsel og det har blant annet resultert i mange hørbarhetsterskler som danner viten som utgjør psykoakustikken. Når det gjelder disse tersklene så danner de en grov ramme for hva vi kan høre og ikke høre for helsepersonell og produktutviklere. Det er denne rammen som gjør at man kan si at vi ikke kan oppfatte de og de forskjellene med hørselen.

Her er jeg ganske klar på at hørsel er ekstremt komplisert og det er vanskelig å danne en eksakt universell vitenskap for alle sammenhenger vi bruker hørselen, slik at jeg synes det er lurt å ikke ta tersklene for bokstavelig. Likevel synes jeg tersklene fungerer godt som utgangpunkt.
    En del av de psykoakustiske undersøkelsene går faktisk også på hvordan vi mennesker foretrekker å lytte til ulik musikk i ulike rom og sammenhenger og da er det et gjennomsnitt av hva mennesker opplever i kontrollerte forsøk.

Vi hifientusiaster erfarer ofte at dette kan variere ganske mye fra person til person og det gjør også hørbarhetstersklene, men viktigst av alt så er preferansene forskjellige.

Hørselen brukes til å gi objektive svar i mange sammenhenger eksempelvis en hørselstest. Audiografer kan gi et ganske presist og gjentakende resultat av hørselens egenskaper ved bruk av hørselstester.

Så hva er problemet med å bruke denne sansen i hifi?

Egentlig ingen og potensielt mange. Det legges oftest psykoakustiske undersøkelser og menneskers opplevelser til grunn for det meste av produktene som blir laget kommersielt.

Utfordringen er at når vi lytter til et hifianlegg så lytter vi til alt på en gang og at vi er mer opptatt av å høre lydkvalitet enn å analysere lyden. Dessuten er man ofte følelsesladet når man skal evaluere et nytt produkt. Da lytter vi de dårligste analysene. Det er som en film som farer av gårde i et forrykende tempo. Når vi ser på en ny film som publikum som vi gjerne har gledet oss til så vil vi fungere svært dårlige som måleapparater. Vi får med oss fraksjoner, ofte de mest essensielle for handlingen og handlingen står i sentrum.

I motsetning til publikum så har vi filmskaperen som har vært med på alle de ulike delene av filmen som nok handler om flere tusen timer. Filmskaperen vil kutte filmen ned i små små biter og undre seg over klippingen, lyssettingen, sminken, de gale skyggene, alle feilene som de håper ingen vil legge merke til, hvorfor valgte de den mikrofonen, skulle den stått litt lenger unna osv osv osv... Da begynner vi å nærme oss et perspektiv som et måleinstrument. Likevel er det viktig å huske at preferanser endrer seg så når filmskaperen ser den samme filmen igjen om 5 år vil han legge merke til akkurat det samme, men vurdere det subjektivt med andre øyne.

Jeg tenker at når vi lytter til et komponent i en hifibutikk vil de fleste innta en publikums perspektiv. Når vi kjøper produktet, setter det i eget anlegg vil vi over tid nærme oss filmskaperens. Vi blir veldig godt kjent med egen lyd etterhvert.

Lyttetips:

Lyttemuskelen kan trenes hvis man har lyst og behov som en separat øvelse som ikke nødvendigvis har med musikk å gjøre, men som helt sikkert kan ta musikkgleden til nye steder. Når man skal evaluere et komponent synes jeg det er fint å både lytte etter lyd isolert og så på musikken.

1. Bruk tid. Det er ingen hast.

2. Unngå terningkastbedømming. Vi har det ofte med å gjøre oss opp en kvalitetsbedømming de første sekundene eller minuttene for så å forsvare disse i etterkant. Da havner man fort i en spiral hvor man hører det man vil høre for å bekrefte den tidlige konklusjonen. Unngå heller å kvalitetsbedømme så lenge som mulig. Del heller opp lyden i små biter, analyser og observer hvordan ting lyder og ikke hvor godt eller dårlig det lyder.. Tenk på det som en gammel god beskrivende og forklarende musikkanmeldelse som overlater kvalitetsbedømmingen til leseren.

3. Bruk naturlige opptak i prosessen. Studiopptak varierer så mye at det er vanskelig å ha en referanse å lytte opp i mot.

4. Legg merke til gjentakende signaturer. Alle komponenter gjør ting på sin måte. Kartlegg fellesnevnerene og finn ut hvilke fellesnevnere du vil leve med og ikke.

5. Referanse. Det viktigste er å ha en god referanse eller nullpunkt hvis man skal bedømme lyd med ørene. Referansen er rundt oss hele tiden. Naturlig lyd oppfører seg på en bestemt måte. Ved å analysere lyder vi hører i dagliglivet trener vi referansen og plukker lettere ut bestandeler i lyden og musikken. Plukk lydene fra hverandre, legg for eksempel merke til frekvenspekteret på biler forandrer seg med avstand, fugler, fly, blader som blåser i vinden, stemmen til kona som roper inne, ute, på badet, på soverommet eller ved middagsbordet, viftestøy etc etc..... På kort tid øker man bevisstheten og kan lettere skille mikrofoners og opptakets påvirkning. Er lyden "logisk" eller "ulogisk". Naturlig lyd er forresten alltid veldig rask. Anlegget vårt er fulle av "forsinkende" elementer og kan aldri bli raskere enn virkeligheten.

6. Akustikk. Gjør deg kjent med ulike rom. Lytt til de samme lydene (kan være hva som helst slags lyder) i ulike lokaler. Gjør A-B tester med anlegget og hodetelefoner for å bli kjent med rompåvikningen i lytterommet.

7. Når alt er analysert over tid er kvalitetsbedømmingen enkel. Hva du liker best er subjektivt og her finnes ingen fasit.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    He he, det innlegget falt på stengrunn bortsett fra hos en. Jeg tar hintet og skriver om noe annet neste gang. Det er nok en grunn til at så få tråder handler om lytting.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    He he, det innlegget falt på stengrunn bortsett fra hos en. Jeg tar hintet og skriver om noe annet neste gang. Det er nok en grunn til at så få tråder handler om lytting.
    +1 :) Ikke sikkert jeg svarer, men leser med interesse. Kommer til å fortsette med det, og håper du tar deg bryet med å fortsette :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    ØY! Ingen stengrunn her i gården! :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    +1 til - innsiktsfullt det du skriver Atle - selv tror jeg nok publikum og dets bias kan gå i såvel positiv som negativ retning. Dette med å ta seg tid tror jeg er essensielt. Fort gjort å hoppe på konklusjoner. Å bevare et åpent sinn er viktig. Gjentagende signaturer betyr for meg egenlyd - det er noe jeg prøver å unngå - å lykkes fullt ut er naturligvis ikke mulig.

Final

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ganske betenkelig, egentlig...at sentralen ikke akkurat er full av tråder, tanker og teorier om hvordan vi lytter, men derimot renner fullstendig over av tråder om hva noen mener vi ikke hører når vi lytter, og hvorfor vi ikke gjør det...
    Vi trenger en motvekt til galskapen Atle. Og akkurat nå er det du som bærer fakkelen!

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    4. Legg merke til gjentakende signaturer. Alle komponenter gjør ting på sin måte. Kartlegg fellesnevnerene og finn ut hvilke fellesnevnere du vil leve med og ikke.
    Veldig mye klokt og verdifullt her, Atle! En del ting er i tråd med ting jeg allerede tenker, og andre ting var tankevekkere som jeg lærte noe av og må tenke litt gjennom. Punkt 4 som jeg siterer over er vel det eneste punktet der jeg er litt usikker på hva du mener... og hva i din egen lytting som tilsier dette. Mener du at alle elektroniske komponenter høres forskjellige ut? Er det ikke ganske så mange elektroniske komponenter som har blitt lydmessig transparente i våre dager? Men dersom du mener å høre forskjeller på komponenter – på hvilke områder er det du hører forskjellene?

Vil bare understreke at jeg ikke sier dette for å korrigere deg eller sette deg fast eller noe, tross alt er det din egen hus-tråd :) Bare nysgjerrig på hva din egen erfaring er her.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Du må jo la folk få tid til å lese innlegget først.
    Kanskje noen har sett innlegget, og lagt det til side for å ta opp igjen senere, en dag det passer bedre.
    Og så skal det reflekteres over, og ganske mange som leser skriver ikke nødvendigvis svar og kommentarer.

Aktiviteten har også gått krafitg ned på forumet den siste tiden, mulig det henger sammen med varme og sommer.
    Når regnet kommer så kommer kommentarene også, skal du se.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.666
    Det er sommer Atle. Som jeg har nevnt før er det begrenset hvor mange tråder man kan henge med i, og enda mindre tid er det til å delta aktivt i de man leser. Kammersalen er blant de prioriterte, og din "lytteoppdragelse" tas ad notam. Er litt overrasket over at dine lyttetips ikke iherdig oppfordrer til å oppsøke levende musikk overalt hvor dette forekommer. I helga som var hadde vi to konserter i to vidt forskjellige lokaler, og nok en gang ble jeg slått av hvor stor lydmessig forskkjell det var på disse framføringer. Dette er reelle referanser å ta med seg hjem i lytterommet. En annen ting er alderen på ditt publikum. Jeg har på fornemmelsen at de fleste som frekventerer kammersalen er godt voksne karer. Hvis så er tilfellet har vi nok gjort oss opp en mening om hva som funker i eget slott. Det som kan få oss eldre besservissere til å endre oppfattning, er hvis vi blir presentert for noe bedre/anderledes, eller hvis vi ergrer oss over ikke å kunne skjelne oboen fra klarinetten.
    Fortsett med folkeopplysningen din.
    Steen

ANM.tmp

Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Jeg antar vel at du ikke ønsker at denne koselige tråden skal drukne i en langdryg debatt, så er det nok best jeg avstår fra å komme med mine innsigelser. Vil bare si at deler av listen i slutten av innlegget virket relativt fornuftig.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Oisann, her ble det fart gitt! Tusen takk for responsen! Innlegget i kveld ble skrevet litt med glimt i øyet, men oppfatter også at lytting er ganske personlig og var litt redd for å tråkke noen på tærne ved å overanalysere lyttegleden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn