TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.007
Takk for innlegget!
I rommet mitt er dette ekstremt merkbart fordi rommet blir så tett. Jeg går fra et waterfall som henger igjen i 500ms i hele bassen og nedre mellomtone, til en rak linje ned til 40hz ved å åpne døra eller vinduet..Det er helt latterlig stor forskjell. Må nesten høres for å tro.Det kunne fått katastrofale konsekvenser ja!
Høres logisk ut det. Det er nok noe sånt ja.Relativt svære bassfeller som åpnes ja.
Her er det jo omvendt, får booming når jeg åpner. Har ikke målt, men regner med at dempingen ved å åpne forårsaker at utfasinger av ressonansen blir borte dermed kommer ressonansen frem.
Takk for tipset, Atle! Hørte på denne platen for ca. et år siden og likte den veldig godt, men så "glemte" jeg den igjen. Men ble minnet på den nå, og har hatt den på repeat noen ganger. Utrolig fine greier.Husker noen albumet med tubaist Herskedal jeg postet for noen måneder tilbake? Her er han igjen. Gitarer, fiolin og tuba surrer på anlegget nå. Huset er stille, vinduene står på vid gap på grunn av tropevarmen og livet er godt.
Du får ta med en bukett palituner!Bra jeg ikke tok med en petunia eller begonia da jeg var på besøk.. Hadde fått store konsekvenser for lyden .
+1 Ikke sikkert jeg svarer, men leser med interesse. Kommer til å fortsette med det, og håper du tar deg bryet med å fortsetteHe he, det innlegget falt på stengrunn bortsett fra hos en. Jeg tar hintet og skriver om noe annet neste gang. Det er nok en grunn til at så få tråder handler om lytting.
ØY! Ingen stengrunn her i gården!He he, det innlegget falt på stengrunn bortsett fra hos en. Jeg tar hintet og skriver om noe annet neste gang. Det er nok en grunn til at så få tråder handler om lytting.
Veldig mye klokt og verdifullt her, Atle! En del ting er i tråd med ting jeg allerede tenker, og andre ting var tankevekkere som jeg lærte noe av og må tenke litt gjennom. Punkt 4 som jeg siterer over er vel det eneste punktet der jeg er litt usikker på hva du mener... og hva i din egen lytting som tilsier dette. Mener du at alle elektroniske komponenter høres forskjellige ut? Er det ikke ganske så mange elektroniske komponenter som har blitt lydmessig transparente i våre dager? Men dersom du mener å høre forskjeller på komponenter – på hvilke områder er det du hører forskjellene?4. Legg merke til gjentakende signaturer. Alle komponenter gjør ting på sin måte. Kartlegg fellesnevnerene og finn ut hvilke fellesnevnere du vil leve med og ikke.
Du må jo la folk få tid til å lese innlegget først.He he, det innlegget falt på stengrunn bortsett fra hos en. Jeg tar hintet og skriver om noe annet neste gang. Det er nok en grunn til at så få tråder handler om lytting.
Det er sommer Atle. Som jeg har nevnt før er det begrenset hvor mange tråder man kan henge med i, og enda mindre tid er det til å delta aktivt i de man leser. Kammersalen er blant de prioriterte, og din "lytteoppdragelse" tas ad notam. Er litt overrasket over at dine lyttetips ikke iherdig oppfordrer til å oppsøke levende musikk overalt hvor dette forekommer. I helga som var hadde vi to konserter i to vidt forskjellige lokaler, og nok en gang ble jeg slått av hvor stor lydmessig forskkjell det var på disse framføringer. Dette er reelle referanser å ta med seg hjem i lytterommet. En annen ting er alderen på ditt publikum. Jeg har på fornemmelsen at de fleste som frekventerer kammersalen er godt voksne karer. Hvis så er tilfellet har vi nok gjort oss opp en mening om hva som funker i eget slott. Det som kan få oss eldre besservissere til å endre oppfattning, er hvis vi blir presentert for noe bedre/anderledes, eller hvis vi ergrer oss over ikke å kunne skjelne oboen fra klarinetten.He he, det innlegget falt på stengrunn bortsett fra hos en. Jeg tar hintet og skriver om noe annet neste gang. Det er nok en grunn til at så få tråder handler om lytting.