I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Angående pris så har jeg siktet meg inn på å kjøpe denne preampen. Ta en titt på hva man kan få for litt over 2.000,- svenske.
    Et produkt helt etter min smak.

    Vis vedlegget 495901

    Line Audio Design - Made in Sweden
    Trodde først det var et knallkjøp på en fin pre mellom en USB-DAC og aktive høyttalere, men så fort at det vare en mikrofonforsterker. :) 2500 svenske pluss frakt og mva. blir vel fort 3 lapper?
    Fortsatt et kupp:) Min en kanals micpreamp koster neste 15k
    Vis vedlegget 496140
    Du er vel troenes til å ville sammenligne disse du vel? Kunne vært artig å gjøre musikkopptak med Earthworksen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Neste gang du får lyst til å høre på et litt nakent-lydene oppsett, ta gjerne med noe av kunsten din.
    Boksen kan du låne med deg, den brukes jo ikke så ofte her....men det er bare en kanal da
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Neste gang du får lyst til å høre på et litt nakent-lydene oppsett, ta gjerne med noe av kunsten din.
    Boksen kan du låne med deg, den brukes jo ikke så ofte her....men det er bare en kanal da
    Ja, på tide nå. Skulle jo komme innom på vårparten, men har vært helt kaos her en lang stund. Dessverre og heldigvis. :)
    Takk for generøst tilbud.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, denne må jeg nesten bare dele. Lurer på hva GIK og Real traps sier til slik markedsføring.

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk! Fikk ikke frem kommentarene, men ser det nå. :)

    Bassfeller er vel noe av de mest vanskelige produktene å sammenligne resulater mot hverandre. Håper de avslører gullkorn i diskusjonen. Første gang jeg har sett noen som presiserer hvor mange bølgelengder resultatene er blitt målt etter. Det er jo et helt essensielt parameter å sammenligne etter.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt rar grafe å presentere når skalaen går mye lengre og de har data? Hvis man ser på rådataene er det lett å forstå hvorfor (80Hz):)

    acda-12-2.png


    Clipboard01.jpg


    Henger på en skisse av bassfellen:

    DA-NEW-SCHOOL.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Moro dette med demping av bass, og er glad jeg kjenner de proffe og deres kjennskap til det som virker. Kommer etterhvert til å ta i bruk noen av de produktene.
    Kan aldri bli god nok kontroll på rommet i de nederste oktavene.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt rar grafe å presentere når skalaen går mye lengre og de har data? Hvis man ser på rådataene er det lett å forstå hvorfor (80Hz):)

    Vis vedlegget 496553

    Vis vedlegget 496554

    Henger på en skisse av bassfellen:

    Vis vedlegget 496555
    Beklager seint svar her. Tenkte å sjekke det opp, men det var såpass ullent dokumentert at jeg ikke har hatt tid før nå pga mye jobb. Nå er imidlertid videoen stengt, så da er det kanskje ikke noe poeng i å følge det opp? Jeg fant ikke grafen du postet noe sted. De jeg fant var hele veien opp.

    At dokumentasjon på virkningen av bassfeller er en kilde til missforståelse er ikke noe nytt og man skal rett og slett være litt skeptisk. En annen faktor hvis man har plass til flere bassfeller er avveiingen virkning vs linearitet på dempingen.

    Synes likevel det er interessant dette med karbonen de bruker som demper mye mer effektivt enn noe annet materiale. Jeg er så nysjerrig på dette i praksis at jeg vurdere å kjøpe en felle bare for å teste. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Moro dette med demping av bass, og er glad jeg kjenner de proffe og deres kjennskap til det som virker. Kommer etterhvert til å ta i bruk noen av de produktene.
    Kan aldri bli god nok kontroll på rommet i de nederste oktavene.

    Hvem er det som er proffe når det kommer til bassdemping lurer jeg på. Er det noen jeg kjenner?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Moro dette med demping av bass, og er glad jeg kjenner de proffe og deres kjennskap til det som virker. Kommer etterhvert til å ta i bruk noen av de produktene.
    Kan aldri bli god nok kontroll på rommet i de nederste oktavene.

    Hvem er det som er proffe når det kommer til bassdemping lurer jeg på. Er det noen jeg kjenner?
    Har fått noen linker fra Rune Skramstad, som jeg holder litt for meg selv. Han jobber som utvikler for et kjent firma og kjenner de proffeste i studiosammenheng over der. Ganske dyre ting noe av det, men så virker det - full kontroll på etterklang ned til 10 hz er nevnt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Aha, jeg lette bare på grafene til ACDA-10. :)

    Det er noe rart med rådataene. Tror det er lagt inn feil fil på disse. Det står Low frequency diffusers øverst og dimensjonene passer heller ikke. Det var det jeg mente med ullent.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Moro dette med demping av bass, og er glad jeg kjenner de proffe og deres kjennskap til det som virker. Kommer etterhvert til å ta i bruk noen av de produktene.
    Kan aldri bli god nok kontroll på rommet i de nederste oktavene.

    Hvem er det som er proffe når det kommer til bassdemping lurer jeg på. Er det noen jeg kjenner?
    Har fått noen linker fra Rune Skramstad, som jeg holder litt for meg selv. Han jobber som utvikler for et kjent firma og kjenner de proffeste i studiosammenheng over der. Ganske dyre ting noe av det, men så virker det - full kontroll på etterklang ned til 10 hz er nevnt.
    Skjønner. Kult. Skjønner at du holder det for deg selv. Man kan dele mye på åpent forum, men ikke det helligste. :cool:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Aha, jeg lette bare på grafene til ACDA-10. :)

    Det er noe rart med rådataene. Tror det er lagt inn feil fil på disse. Det står Low frequency diffusers øverst og dimensjonene passer heller ikke. Det var det jeg mente med ullent.
    Det burde stått ACDA-12 Activated Carbon Diaphragmatic Absorber. Jeg fikk inntrykk av at karbonmaterialet var noe nytt (målingen er fra 2007)?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Beklager Vidar, har oversett responsen din. Skrev om det karbonmaterialet her i tråden for 4-5 år siden hvertfall, men 2007 var da veldig tidlig. :confused:
    Tror det er feil rapport rett og slett.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er ferietid. Hadde siste jobbdag i går, kona og ungen er i Danmark og jeg er alene hjemme.

    Var på Hi-fi besøk i går og vi kom i snakk om hvordan man kan lytte seg til kvalitet siden veldig mye av forskjellene man hører kun handler om tonal balanse.

    Derfor tenkte jeg å skrive om mine to parametre som jeg lytter etter som jeg mener er mer "objektive" enn andre.

    1. Hurtighet: tenker ikke nødvendigvis på transienter, men konturer og teksturer i tonene. Ofte er toner for eksempel ruglete og man kan aldri komme så nær som live eller ekte lyd, men jo mer teksturer jo bedre er lyden. I min bok handler dette om fravær av timesmearing. Ikke den man får fra akustiske refleksjoner, men den mikrosmearingen som "glatter" ut lyden. God lyd er ikke glatt og blank, men teksturfylt.

    2. Kameloneffekt: nevnt mange ganger før. Evnen til å få frem forskjeller blant ulike innspillinger. Størrelse på lydbildet, romklangen, presisjon i attakker og plassering i lydbildet. Den høyest hengende frukten er for eksempel å kunne høre forskjell på varme mellom de ulike instrumentene på samme innspilling.

    To punkter som gir et kompass i en subjektiv verden. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er vel visse ting som følger med automatisk mår man nærmer seg den andre siden av regnbuen?:rolleyes:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine betraktninger Atle. Kommer hjem fra Skottland i dag. Tar opp kontakten. Er ikke så farlig hvor jeg er ifht regnbuen, selvskryt har jeg vokst fra, men et ønske om litt regn over denne nettplass. Så nye spirer av kunnskap kan gro og en ydmykt kan ta til seg mer kunnskap..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det er vel visse ting som følger med automatisk mår man nærmer seg den andre siden av regnbuen?:rolleyes:
    Etter sommeren er forhåpentligvis en frisk forsterker på plass igjen sammen med Audiolense 5.3 og en del utbedringer av middbass/rom. Da sier mitt usedvanlig ydmyke vesen at det hadde vært meget hyggelig med et lite treff der vi sammen kan forsøke å nærme oss ennå litt mer enden av regnbuen. Har også vidarje og emokid på deltagerlisten.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fine betraktninger Atle. Kommer hjem fra Skottland i dag. Tar opp kontakten. Er ikke så farlig hvor jeg er ifht regnbuen, selvskryt har jeg vokst fra, men et ønske om litt regn over denne nettplass. Så nye spirer av kunnskap kan gro og en ydmykt kan ta til seg mer kunnskap..
    Flott! Er litt spent på hvor langt du har kommet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er vel visse ting som følger med automatisk mår man nærmer seg den andre siden av regnbuen?:rolleyes:
    Etter sommeren er forhåpentligvis en frisk forsterker på plass igjen sammen med Audiolense 5.3 og en del utbedringer av middbass/rom. Da sier mitt usedvanlig ydmyke vesen at det hadde vært meget hyggelig med et lite treff der vi sammen kan forsøke å nærme oss ennå litt mer enden av regnbuen. Har også vidarje og emokid på deltagerlisten.
    Det hadde vært meget hyggelig å treffe Emo og Vidar, men hvis det er jobb og kalibrering av oppsettet ditt som er målet for treffet så lukter jeg søl og mange kokker. Kanskje bedre å tilkalle en og en. Hvis målet er å slappe av, nyte god lyd og utveksle erfaringer så blir det selvfølgelig noe helt annet. Kommer gjerne nedover.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det er vel visse ting som følger med automatisk mår man nærmer seg den andre siden av regnbuen?:rolleyes:
    Etter sommeren er forhåpentligvis en frisk forsterker på plass igjen sammen med Audiolense 5.3 og en del utbedringer av middbass/rom. Da sier mitt usedvanlig ydmyke vesen at det hadde vært meget hyggelig med et lite treff der vi sammen kan forsøke å nærme oss ennå litt mer enden av regnbuen. Har også vidarje og emokid på deltagerlisten.
    Det hadde vært meget hyggelig å treffe Emo og Vidar, men hvis det er jobb og kalibrering av oppsettet ditt som er målet for treffet så lukter jeg søl og mange kokker. Kanskje bedre å tilkalle en og en. Hvis målet er å slappe av, nyte god lyd og utveksle erfaringer så blir det selvfølgelig noe helt annet. Kommer gjerne nedover.
    Har jo fått med meg noen av triksa så regner med å kokkelere så godt jeg kan på forhånd. Måleprosessen er noe jeg liker å gjøre på egenhånd med minimalt med forstyrrelse. Tror det kan bli nytbart, men muligheter for å prøve egne target er jo til stede. Skal vi si musikken i fokus:) + hyggelige meningsutvekslinger.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er vel visse ting som følger med automatisk mår man nærmer seg den andre siden av regnbuen?:rolleyes:
    Etter sommeren er forhåpentligvis en frisk forsterker på plass igjen sammen med Audiolense 5.3 og en del utbedringer av middbass/rom. Da sier mitt usedvanlig ydmyke vesen at det hadde vært meget hyggelig med et lite treff der vi sammen kan forsøke å nærme oss ennå litt mer enden av regnbuen. Har også vidarje og emokid på deltagerlisten.
    Det hadde vært meget hyggelig å treffe Emo og Vidar, men hvis det er jobb og kalibrering av oppsettet ditt som er målet for treffet så lukter jeg søl og mange kokker. Kanskje bedre å tilkalle en og en. Hvis målet er å slappe av, nyte god lyd og utveksle erfaringer så blir det selvfølgelig noe helt annet. Kommer gjerne nedover.
    Har jo fått med meg noen av triksa så regner med å kokkelere så godt jeg kan på forhånd. Måleprosessen er noe jeg liker å gjøre på egenhånd med minimalt med forstyrrelse. Tror det kan bli nytbart, men muligheter for å prøve egne target er jo til stede. Skal vi si musikken i fokus:) + hyggelige meningsutvekslinger.
    Skjønner. Jeg hører mer enn gjerne bare på dine egne targets jeg. Jeg må holde på alene i en 3-4 timer hvis jeg skal få til noe brukbart, så det rekker vi ikke da. Håper vi kan time det slik at Emo også er klar for besøk, så kanskje vi rekker begge på en dag? Er mildt sagt spent på hjemmebrygget hans og fritiden til å bruke på Hi-Fi er skremmende liten for tida. :(
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    PMC Fact 8

    Hva bruker en gressenkemann tiden til når man ikke har noe fornuftig å gjøre? Jo, endelig fikk jeg besøkt Morten på NAT. Det er leeenge siden sist.

    Det som var koblet opp nedi kjelleren var to PMC Fact 8 høyttalere. Spilte meget bra. Homogent, potent, gjennomsiktig og med stor bass.
    Deilig var det.


    fact8-01.jpg



    Husker ikke når sist jeg kjøpte meg en popplate, men denne har jeg hatt lyst på en stund og har store forventninger til og spinner for første gang i bakgrunn nå. Virker lovende.

    ahamtv.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Easy come, easy go?

    Etter Hi-fibesøk hos Morten, is fra Gutta på haugen og kaffe fra Java på St.Hanshaugen gikk jeg innom Platekompaniet og kjøpte plate og filmer.

    Platekompaniet på Oslo City har vært stor på musikk. I dag selger de fortsatt musikk, men de er også blitt store på Hodetelefoner, bøker, magasiner, platespillere, film og ikke minst dataspill.

    Jeg fikk tre ganske nye filmer for 200 kroner pluss plata til 149. Man kjenner nesten på blikket til ungdommen bak kassa: "hvorfor kjøper du dette i butikk, filmene ligger på Netflix og plata ligger på spotify og Tidal?"

    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    steinway-model-D-concert-grand-piano-BIG.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mange på jobben min skjønte ikke hvorfor jeg skulle bruke 3 timer av tiden min på solo konsert med Chick Corea i Bærum her forleden.
    HA, de skulle bare ha visst.

    Et minne for livet var det. :D

    Ingen av de hadde engang hørt om han.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Etter Hi-fibesøk hos Morten, is fra Gutta på haugen og kaffe fra Java på St.Hanshaugen gikk jeg innom Platekompaniet og kjøpte plate og filmer.

    Platekompaniet på Oslo City har vært stor på musikk. I dag selger de fortsatt musikk, men de er også blitt store på Hodetelefoner, bøker, magasiner, platespillere, film og ikke minst dataspill.

    Jeg fikk tre ganske nye filmer for 200 kroner pluss plata til 149. Man kjenner nesten på blikket til ungdommen bak kassa: "hvorfor kjøper du dette i butikk, filmene ligger på Netflix og plata ligger på spotify og Tidal?"

    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Jeg er nå på hotell. Har vært her mange ganger før. De har skiftet ut hotellnøklene - av den meget tunge typen med et stort vedheng på nøkkelringen - og erstattet de gamle nøklene med plastkort. Er det en god eller dårlig ting?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Lette plastnøkler er helt klart å foretrekke, og el-piano er nødløsning. Hørte lekepianoet til G-nøkkel. Vil helst slippe må si hva jeg synes om det.;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Neste fredag er det både hotell og god "gammeldags" konsert med a-ha i Kongsberg:) Må innrømme at jeg er litt dårlig til å kjøpe musikk, men går på relativt mange konserter:)
    Blir foresten veldig gjerne med på tur til den sjenerte og emogutten :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Lette plastnøkler er helt klart å foretrekke, og el-piano er nødløsning. Hørte lekepianoet til G-nøkkel. Vil helst slippe må si hva jeg synes om det.;)
    Når man ikke lenger legger fra seg nøkkelen i resepsjonen, mister man noe av interaksjonen med de ansatte.

    Å gå inn på hotellet igjen, uten å sette av litt tid til nøkkelhenting, gjør at man bruker mindre tid i resepsjonsområdet.

    Med plastkort endres ritualene, vanene. I tillegg er det noe annet ta på et plastkort enn på en nøkkel med ring og vedheng.

    Om plast er bedre enn fysisk nøkkel avhenger vel av preferanser?

    Minner det litt om hifi?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Ja, ekte flygler er noe helt annet! Besøkte en kompis av meg forleden som har et eldre Steinweg, som jeg fikk spille på en stund. For en dynamikk. Det er bare noe helt annet. Følelsen av å kunne spille helt, helt stille det ene øyeblikket - og så lage en sann kakofoni av lyd et øyeblikk senere.

    Jeg synes jo at digitalpianoer har kommet langt. Toppmodellene til Yamaya og Kawai er bra (N2 hos Yamaha, CS11 og NV-10 hos Kawai). CS11 (og CS10 som jeg har) synes jeg kan matche en god del akustiske pianoer i den rimeligere prisklassen. Jeg foretrekker mitt eget CS10 fremfor en god del av pianoene jeg har prøvd. Men for prisen av et N2 eller NV-10 kan man allerede få seg et decent flygel, hvis man har plass! Og ja, det er veldig få ting som kan matche et godt flygel i spillefølelse, klang og dynamikk. Elektronisk reproduksjon av lyd er og blir reproduksjon.

    Og det er nok det eneste jeg har å utsette på vårt nye rekkehus på Holmlia... ikke plass til flygel! (da blir det ikke plass til spisebord, og da sier nok kjæresten stopp)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er ferietid. Hadde siste jobbdag i går, kona og ungen er i Danmark og jeg er alene hjemme.

    Var på Hi-fi besøk i går og vi kom i snakk om hvordan man kan lytte seg til kvalitet siden veldig mye av forskjellene man hører kun handler om tonal balanse.

    Derfor tenkte jeg å skrive om mine to parametre som jeg lytter etter som jeg mener er mer "objektive" enn andre.

    1. Hurtighet: tenker ikke nødvendigvis på transienter, men konturer og teksturer i tonene. Ofte er toner for eksempel ruglete og man kan aldri komme så nær som live eller ekte lyd, men jo mer teksturer jo bedre er lyden. I min bok handler dette om fravær av timesmearing. Ikke den man får fra akustiske refleksjoner, men den mikrosmearingen som "glatter" ut lyden. God lyd er ikke glatt og blank, men teksturfylt.

    2. Kameloneffekt: nevnt mange ganger før. Evnen til å få frem forskjeller blant ulike innspillinger. Størrelse på lydbildet, romklangen, presisjon i attakker og plassering i lydbildet. Den høyest hengende frukten er for eksempel å kunne høre forskjell på varme mellom de ulike instrumentene på samme innspilling.

    To punkter som gir et kompass i en subjektiv verden. :)
    Dette er interessant, TrompetN! En ting jeg har merket meg når jeg sammenlikner mine AVI DM10 med mine nye Dutch & Dutch 8C er at AVIene spiller ekstremt "smooth". 8C har mer "tekstur". Det er mer ruglete. Marginal forskjell mellom to veldig gode aktive høyttalere, men det er der. Men jeg har ikke helt visst hvordan jeg skal tolke dette. Er det Aviene som glatter ting over, eller det Dutch & Dutch som innfører ørlitegrann forvrengning? Jeg er faktisk litt usikker. AVIene får meg til å slappe mer av, Dutch & Dutch vekker interessen min for hva som skjer - for å si noe enkelt om den psykoakustiske forskjellen.

    Jeg opplever generelt hornhøyttalere som mer ruglete. Tidligere mente jeg at det var fordi de var mer avslørende, men jeg har blitt usikker. Kanskje er det kompresjonsdriverne og truten som innfører ørlitegrann mikro-forvrengning også. Hva vet jeg :) Uansett går det nok en god stund før vi får høyttalere som er helt uten egenlyd, tror jeg!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mange på jobben min skjønte ikke hvorfor jeg skulle bruke 3 timer av tiden min på solo konsert med Chick Corea i Bærum her forleden.
    HA, de skulle bare ha visst.

    Et minne for livet var det. :D

    Ingen av de hadde engang hørt om han.
    De skulle bare ha visst ja.:D Et lite sidespor. Jeg har sett små videosnutter fra den konserten at en av mine kollegaer spilte piano sammen med Corea på den konserten. Var det på samme konserten og vet du foranledningen til det? Har enda ikke fått snakket med han selv. :)

    Var det mange her som fikk med seg Grieg minutt for minutt forrige helg? Fantastisk og svært prosjekt med mange av våre flotteste klassiske artister involvert.

    Mediedekning utenfor NRK? Nope...

    Grieg.jpg



    https://www.vl.no/kultur/musikken-drives-inn-i-ekkokammer-1.1162798?paywall=true
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Etter Hi-fibesøk hos Morten, is fra Gutta på haugen og kaffe fra Java på St.Hanshaugen gikk jeg innom Platekompaniet og kjøpte plate og filmer.

    Platekompaniet på Oslo City har vært stor på musikk. I dag selger de fortsatt musikk, men de er også blitt store på Hodetelefoner, bøker, magasiner, platespillere, film og ikke minst dataspill.

    Jeg fikk tre ganske nye filmer for 200 kroner pluss plata til 149. Man kjenner nesten på blikket til ungdommen bak kassa: "hvorfor kjøper du dette i butikk, filmene ligger på Netflix og plata ligger på spotify og Tidal?"

    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Jeg er nå på hotell. Har vært her mange ganger før. De har skiftet ut hotellnøklene - av den meget tunge typen med et stort vedheng på nøkkelringen - og erstattet de gamle nøklene med plastkort. Er det en god eller dårlig ting?
    Tror jeg må svare at det kommer litt an på. Hvis det er et intetsigende hotell så vil nok moderne løsninger klart være å foretrekke, men hvis det er et erverdig hotell med lange tradisjoner trenger ikke svaret være like åpenbart. Mener nå jeg... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Neste fredag er det både hotell og god "gammeldags" konsert med a-ha i Kongsberg:) Må innrømme at jeg er litt dårlig til å kjøpe musikk, men går på relativt mange konserter:)
    Blir foresten veldig gjerne med på tur til den sjenerte og emogutten :)
    Konsertgjengere er edleste sort i min bok Vidar. Flott at du vil være med på tur. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn