I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    FWIW,

    Genelec valgte horn da de for et par år siden oppdaterte sin flaggskipshøyttaler, 1236a:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor
    https://www.genelec.com/sites/defau...o Monitors/1236A/1236a_operating_manual_0.pdf
    https://www.genelec.com/sites/defau...gues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf

    Genelec er et forskningsstyrt selskap, trygt plassert i den objektive leiren.

    1236a-høyttaleren, som veier nær 200 kg stykket inkl. DAC og forsterker, er ment brukt i store rom for å demonstrere musikk i de mest prestisjefylte studioene. Her må imponatorfaktor (morofaktor) kombineres med det korrekte. Det minner kanskje mer om behovet folk har i stuen hjemme enn ved miksebordet?

    Sånn sett har man støtte fra den kanskje mest objektivt orienterte høyttalerprodusenten der ute for at horn er interessant når man skal helt opp i referanseklassen hvor man med letthet kan spille musikk for et større antall personer i større rom med en SPL som ligger godt over 100 dB.

    Vis vedlegget 498821
    Genelec er et merke med tyngde ja. De bruker jo waveguider og kontrollert direktivitet helt ned til de minste monitorene sine de. Vil jo si at JBL også er et merke med en viss tyngde som kanskje er enda tydeligere på bruken av horn. De fleste kommersielle kinoer eller mindre PA systemer bruker horn i mellomtone og diskant.

    Horn er egentlig ikke noe nytt i Hi-fi sammenheng, men det blir for stort og dyrt til at Hi-Fi produsentene kan gjøre penger på det.
    Tidligere har delefiltrene satt visse grenser for hornhøyttalere, men med elektronisk eller digital deling har mulighetene for store og kompliserte rigger blitt mulig.

    På dette er det faktisk folk på HFS som har eller har tilgang skyhøy kompetanse. Midbasshorn eksempelvis finner man nærmest kun i DIY og det mener jeg noksø bestem er Guds gave til hifientusiasten, men så langt skal ikke jeg gå på en god stund. :)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Mange på jobben min skjønte ikke hvorfor jeg skulle bruke 3 timer av tiden min på solo konsert med Chick Corea i Bærum her forleden.
    HA, de skulle bare ha visst.

    Et minne for livet var det. :D

    Ingen av de hadde engang hørt om han.
    Har smakt Chick Coreas hjemmebakst hos en venninne som spiller i Trondheim Jazzorkester. Hun ville spandere kakene på noen som visste å sette pris på opphavsmannen. ;D De smakte helt greit. Visstnok sunne, siden mannen har lagt om til en sunnere livsstil de siste åra.

    Gøy å følge tråden din TrompetN, selv om jeg stort sett holder meg i bakgrunnen.
    Takk for det JENO, hyggelig at du er innom!

    Morsomt! Trondheim Jazzorkester har litt av noen bånd til mannen. Vet du om det er blitt eller blir plate av jubileumskonsertene de gjorde? :)
    Ikke som jeg vet. Det kom nettopp ut ei plate, "What games shall we play today", men de opptakene tror jeg er fra 2010.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hearing is believing

    Gammelt sitat, men alltid aktuelt og brennhett tema.

    Så denne linken i en annen tråd. Artikkelen er nok det beste jeg har lest om emnet. De som har fulgt med en stund eller vært i arkivet vet at jeg har vært opptatt av emnet og gjort mine egne tanker og undersøkelser rundt samme emnet. Selv har jeg aldri skrevet en artikkel, men undersøkelsene har endt i svar i funnet i psykologien og fysikken. Det var veldig interessant å lese en artikkel som har funnet mye av de samme svarene de samme stedene.

    Etter å ha lest artikkelen kan man lett konkludere med at man ikke kan stole på hørselen. Jeg vil heller velge å fokusere på at artikkelen tydeliggjør hva som kreves for å være en god lytter og at det går an å løse de fleste utfordringene med trening.



    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/can-you-trust-your-ears-by-tom-nousaine.1669/
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hearing is believing er nok relevant men kan komme an på så mye ikke minst dagsformen. En erfaren "lytter" vil raskt skjønne at han/hun er utenfor dagsform i en gitt situasjon.

    Min mening er at dersom en skal stole på hørselen og evaluere et oppsett ell bør man absolutt ikke ha kjørt bil i forkant, især dieselbil, Tesla/El eller tysk, den lavfrekvente romlingen i disse bilene legger et "bias" til hørselen som forstyrrer en ekte HiFi evaluering.

    Om jeg skulle ha noen på "lyttebeseøk" ville jeg starte med særdeles lave nivåer i nokså lang tid for at vedkommede skulle få "tune in", akklimatisere hørslen.

    Er jeg selv i tvil fyrer jeg opp Fender Twin Reverben for å evaluere :)

    Vel, mine 2 CDs.. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig i dine punkter. Hørselen blir sliten som alle andre muskler og eksempelvis bilstøy er jo trøttende i lengden. Skal hørselen virkelig være i toppmodus er min erfaring at man må være avslappet og i psykisk balanse også. Det er det jo sjelden man trenger til lytting av hifi med mindre man skal nerde skikkelig og sammenligne ting. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Apropos Chick Corea og Trondheim jazzorkester så benytter jeg muligheten til å skrive litt om Erlend Skomsvoll som er hjernen bak samarbeidet mellom TJO og Chick Corea.

    Skomsvoll som er pianist, komponist/arrangør og orkesterleder (skaptubaist) er en herlig type som jeg har vært heldig å jobbe med i alle de sammenhengene.

    Skomsvoll.jpg



    Mest kjent er han kanskje for å være pianist og bandleder i Come Shine. Han er født i Bærum, men er så ujålete som man kan være. Han er både veldig unorsk og veldig norsk på samme tid. Han er alltid 100% engasjert i prosjektet han driver med akkurat nå at han glemmer tid, sted og bryr seg ikke om noe annet enn at musikken blir som han har tenkt. Veldig ukonvensjonell og ekstrem i det han gjør, men samtidig fungerer det alltid.

    Husker når Come Shine virkelig "tok av" med store salgstall, så passet det dårlig for han. Det var slettes ikke meningen at Come shine skulle være en kommersiell suksess, så han sluttet i bandet for å ha få tid til mer "skapende" prosjekter. Det er lite som gir mer kred hos undertegnede enn å gi avkall på det kommerse for å gjøre musikalsk spennende prosjekter. Et av de har vært samarbeidet med Corea.

    Come shine har sakte begynt å spille igjen og har gjort en flott skive sammen med KORK som kan anbefales.

    Caravan.jpg


    Hold et øye med godeste Skomsvoll. Det er alltid sært og ukonvesjonellt, men han mener det alltid 100%. Det virker det som også Chick Corea forstått. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Artig bilde av første møtet da Corea var årets artist på Molde Jazzfestival 2000 og hadde en halv øving med TJO før den legendariske konserten med Skomsvolls arrangementer av Coreas låter.

    ChickSkoms.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kalibrering

    På onsdag ser det endelig ut til at jeg får et etterlengtet Hi-Fi besøk. I den forbindelse tenkte jeg å gjøre en ny kalibrering av oppsetet og se om jeg kan skrive litt om prosessen her.

    Først må jeg si at jeg opplever at en kalibrering må fornyes i jevne mellomrom. Det låter dårligere over tid rett og slett av mistenkelige årsaker.

    I helgen la jeg nye tv og internett kabler og da blir ting flyttet på noen centimeter og da kan man kaste Audiolensemålingen i søpla.

    Derfor tenkte jeg det var en fin unnskyldning å gi onsdagens besøk en lytt på et nykalibrert anlegg.

    Dette er oppsettet.

    Flerkanalstereo.jpg


    Gammelt bilde, men det ser fortsatt omtrent slik ut.

    Oppsettet.jpg



    Jeg regner med at vi gjør dette på omtrent samme måte så dere får bære over med meg hvis dette er kjedelig lesning.


    Høyttalerplassering:

    Først skrur jeg av all mulig DSP og setter høyttalerjusteringer til default.

    Jeg har tre stereopar og i dag har jeg gått over disse med målebånd slik at de har mest mulig symmetri.
    Lytteposisjon er på ny målt opp og spissingen er justert.


    Jeg lytter til hvert stereopar alene. Veldig enkelt med lydkort som man enkelt kan mute og justere volum på hver enkelt høyttaler. Først spiller jeg i mono på hver enkelt høyttaler for å lytte etter vibrasjoner eller andre artifakter. Målet er at høyttaleren skal låte så rent og ufarget i mellomtonen som mulig og fange opp basstendenser. Deretterog justerer jeg spissingen til phantom center er i midten og opptaksrommet trer frem på alle sider av høyttaleren. Bruker ulike musikkspor som jeg vet at sanger er i midten og andre opptak som har stort rom.

    JBLene fungerer best pekende rett mot lytteposisjon, mens Responsene fungerer best ved at lyden treffer ca en meter bak hodet.

    I dag var det skrekkelig mye som hadde skjedd med plasseringene siden sist og forskjellen på før og etter denne runden var rett og slett ganske stor.

    Nå spiller det så bra jeg får til uten DSP. I morgen blir det måling og korreksjonsfiltre på Audiolense. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    DSP-kveld

    I dag har hatt huset for meg selv, så bortsett fra en tur ut for spillejobb og noen fotballkamper så har jeg fått boltre meg i kalibrering.

    Når det gjelder DSP og lydkorrigeringsprogrammer er min erfaring at målingen er viktig. Min tankerekke er slik at man legger inn en korreksjonsfilter i signalveien som absolutt all lyd skal gå gjennom. Lydkvaliteten på denne korreksjonsfilen kommer kun fra målingen fra målemikken.

    En akustikkmåling er veldig robust, men en korreksjonsmåling bør ha så høyt signal/støyforhold som mulig. God elektronikk i dag har jo godt over 100db SN. Det får jeg ikke til med målingene rett og slett. Dette betyr at digitalfilteret potensielt kan være hørbart alene. Derfor gjelder det å tyne ut så mye som mulig.

    Når noen uttaler seg negativt om korrigering så rynker jeg alltid pannen og lurer på hvor mye flid det er gjort med målingene før man konkluderer.

    I min stue så er det mye støy, vi har åpen kjøkkenløsning, det bor folk over oss og det surrer og går noen hardisker og tvbokser.

    Det gjelder å måle så høyt som mulig uten at høyttalerene får høy forvrengning og rommet settes i sving med vibrasjoner. Driver man med tidskorrigering som Audiolense så er vibrasjoner drepen. Det samme gjelder mikrofonpreampen, at den får høyt signal inn uten forvrengning og få støyen i rommet så lavt som mulig. Jeg trekker ut stikkontakter på alt som er og legger tepper over laptopen som tar målingene.

    Selv om AL korrigerer volum så bruker jeg mye tid på å nivåmatche alle høyttalerene fordi alt som må trekkes ned digitalt går utover signal/støyforhold og i siste ende analogt gain.

    Min stue er på ingen måte et High-end lytterom, så her er det kun brannslukking som gjelder og klemme så mange gullklumper ut at kampesteinene som mulig. Men det har egentlig vært intensjonen med sånn jeg har det nå. Har vært interessert i å se hvor god lyd man kan få ut av et nakent rom.

    Ved å legge litt tunge bøker hist og her, bære ut lettvibrerende innbo og legge kroppen inntil døra fikk jeg skvist ut dette i dag.
    Signalstøyforhold.JPG


    Mikrofonen er plassert akkurat i senter mellom høyttalerene med mikken stående der hvor nesetuppen er. Kan være små lokale forskjeller på utfasinger i bassen så jeg gjør flere målinger med noen centimetere forskjell i lengderetningen. Flytter unna ting som kan gi små refleksjoner i nærheten av mikken og henger et teppe på mikrofonstativet.

    Når målingen er unnagjort kan "kosen" begynne.

    Siden i går har jeg fått lyttet en del ukkorigert og gjort meg opp mening om hva som bør fikses og hva som fungerer. Forsøker å tenke nytt og intuitivt hver gang, så jeg ikke forsøker å kopiere tidligere prosesser.

    Denne gangen har jeg lyst til å forsøke å få JBLene til å fungere enda mer som "klanghøyttalere" og forsøke å korrigere Responsene tørrere.

    Dette kan jeg kun påvirke i "Partial correction" funksjonen i AL.

    Dette er første utkast. Har endret Responsene til 15.000hz etter dette bildet. Det som i mine ører skjer med lyd som er korrigert helt opp i Audiolense er at man får en hybrid lyd hvor man på en måte blir tranportert til romklangen i opptaksrommet, men man sitter jo fortsatt i lytterommet. Noen liker å komme inn i opptaksrommet, men de fleste er vant til å høre høyttalere i rom, så for å få i pose og sekk bruker jeg litt partial correction. Nå vil jeg se hvor tørre jeg kan ha Responsene før de ikke blander med JBLene.

    Partial.jpg


    Jeg deler front høyttalerene med JBLene på 70 hz med en halv oktav overlapp. Så skjærer jeg av bak JBLene på 40 så de får en litt tidligere avrulling. Responsene spiller helt ned.

    Når det gjelder tidsvinduene så har jeg gjort det sånn.

    Perioder.jpg


    Mellomfrekvensen er satt ganske lavt så jeg har bedre kontroll på hvor kraftig korreksjon jeg får i mellombassen og oppover.

    Her er målingen av alle høyttalerene filtrert med en frekvensperiode. Dette betyr mer eller mindre direktelyd med boundery gain i bassen.

    En periode.jpg


    Her er ETC før og etter korreksjon. Ideelt sett ville jeg hatt preringing og støy 100 db ned, men her i denne stua får jeg det ikke under 50-60 dessverre. Det blir ikke verre etter korreksjon og det må være et mål.

    Her etter måling:
    ETC måling.jpg


    Etter korreksjon:

    ETC korreksjon.jpg


    Nå lager jeg et korreksjonsfilter som jeg bruker som utgangspunkt. Noen ganger lager jeg 10-20 nye filtre før det sitter, andre ganger kan jeg treffe på de to-tre første.

    Gjør som i går og hører en og en høyttaler og skiller ut stereoparrene og justerer nivået mellom parrene og sub.

    Kveldens første filter låt litt hot i presensområde og fikk ikke frem effekten med klanghøyttalerene som tenkt så da dro jeg ned 0.5db på 2000hz og hevet korreksjons frekvensen på Responsene til 15.000Khz. Nå har jeg lyttet en times tid uten å ha funnet de store skavankene så nå blir det bare finpussing av det samme før besøket kommer i morgen. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Langesund
    Artig å følge med på prosedyren din. Biter meg merke i ting som må prøves ut hjemme.

    Var forresten en liten tur og hørte oppsettet til besøke du venter i morgen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så bra, det er alltid noen småting som kan testes. Skjønte at du var på horninspeksjon i Hovedstaden i går ja. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Langesund
    Ja han var her.
    Jeg får nok passet påskrevet jeg
    Har ikke rett til å klistre pass på noen jeg, ikke synes jeg det spilte dårlig heller. Sikkert noe finpuss igjen, men det er det hos oss alle. Mulig det er apekiste-mannen som kommer fram i meg, men reagerte litt på at stemmer hørtes litt som det kom fra horn.
    Ellers lett å få fot der
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.819
    Antall liker
    3.499
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja ikke noe spøk å få Sinnasnekkern og Karate Kid på besøk samtidig :)

    Men dere er likandes karer og oppførte dere eksemplarisk.
    Har vel i mangt lik innstilling til hobbyen gjennom DIY og DSP, og mer konkret tilnærming og mindre woodoo
    Spiller så å si samme idrett bare i litt forskjellige ligaer, der jeg kan vel sies representere norsk bedriftsfotball mens dere er mer
    La Liga.
    Svært lærerikt med besøk av kompetente, velmenende folk som kommer med konstruktive tilbakemeldinger.
    Skal følge opp mer Roald sitt forslag til target, mener at vi var inne på noe der.
    Det er klart at et hornbasert anlegg vil altid presentere musikken litt annerledes en kasseløsninger.
    Tar uansett det du sier på alvor og skal fundere på det.
    Men nå må jeg huske at jeg er i Atle sin tråd nå.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du hadde begge på besøk ja. Det var modig!:D

    Neida, det gjelder å benytte sjansen når man har kompetansen innom. Så kan du slikke sår og slukke tørsten her i stedet så blir alt bra igjen.

    Gleder meg til å få deg på besøk!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oppsummering

    Det er egentlig ikke så mye mer å fortelle om kalibreringen enn at jeg lagde to filtre til med to targetkurver hvor den ene ble trukket ned 1 db ved 2.000hz og den andre 0,5. Ganske stor forskjell på de hvor den med 1 db ned ble veldig lukket og treg mens den andre beholdt kjappheten og de "rullende" overtonene og samtidig fikk litt mørkere bakgrunn og en dose mindre energi enn den første.


    Besøket fra Habicht var som forventet lowshoulders med masse positivitet og dype samtaler om lyd og musikk. Han døpte vel anlegget mitt til DIY og skal jeg klare å leve med tror jeg. Jeg merker som vanlig godt at jeg ikke er vant til å snakke om lyd, det er i tenkeboksen eller skriftlig det meste skjer. Ellers ble det jo sedvanlig hylling av Bernt og hans Audiolense som seg hør og bør.

    Ellers var det få skandaler å melde om og jeg fikk ikke lurt i han en eneste tørr kalori selv om han høflig takket ja til litt alkoholfri sukkerdrikke.
    Velkommen tilbake skal du være! :)

    PS: jeg fikk tilogmed musikalsk gave, men den har jeg lyst til at du presenterer her selv.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er ungdommen interessert i lyd?

    Det snakkes om rekruttering til Hi-FI og testing. Et bilde sier mer enn tusen ord og en video sier...... Morsom video.


     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk, den plata har gått meg hus forbi. Har flere andre av TJO, men ikke denne. :)

    Vis vedlegget 498980


    Her er litt bakgrunnsinfo til den interesserte.




    https://jazzinorge.no/anmeldelse/lekekameratene-10-ar-etter-mirakelkonserten/
    Da var denne kjøpt inn. Veldig bra. Det er Jan Erik Kongshaug og Rainbow studio som står for miks og mastring. Låter veldig fint og musikalsk sett er konseptet selvfølgelig mer rendyrket siden konsertplata fra 2000.

    En rask presentasjon av deler av bandet for jazzkjennere:

    Frode og Atle Nymo
    Kjetil Møster
    Mathias Eick
    Tore Johansen
    John Paal Inderberg
    Øyvind Brække
    Øystein Baadsvik (!)
    Steinar Raknes
    Håkon Mjåset Johansen
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kunnskapsfellen

    Jeg måtte humre litt da jeg leste Stereopluss dagens "hjemme hos" besøk hos Mr. Shy. En fin artikkel med den hyggelige stemningen en "hjemme hos" artikkel gjerne har. Satt nesten kaffen i det vrange hullet da jeg leste at Tor Arne ikke hadde bygd det perfekte anlegget på grunn av utdaterte forsterkere til mellomtonen og diskant og dårlig D/A konvertering.

    Det perfekte anlegget finnes ikke, så langt er jeg enig, men årsakssammenhengen her er jeg en smule uenig i.

    Det fikk meg til å tenke på alle former bias. Det skrives ikke så mye om dette nå til dags, men tidligere rundet nok bruken av bias-ordet 100 ganger i døgnet på HFS.

    En type bias som ofte blir trukket frem er selfconfirmation bias som i praksis styrker sin egen overbevisning. En av de sterkeste formene av denne er all kunnskapen som hver enkelt besitter. Gjerne den man har lest eller studert og generelt kunnskap er veldig sikker på stemmer. Slik som konklusjonen i reportasjen her.

    Selv opplever jeg at noe av det vanskeligste i lydsammenheng å finne ut av er årsakssammenhengene for hvorfor ting låter som det låter. Det er så uendelig mye enklere å trekke "kunnskapskortet" fremfor å stikke fingeren i jorda og forsøke å finne ut av den egentlige årsaken.

    Får man til dette så finner man i mine øyne snarveien til bedre lyd.

    Stereopluss må ha meg unnskyld for at jeg trekker frem bladet. Jeg er generelt veldig fan av hjemme hos reportasjene og en av årsakene til det er sikkert at det ikke blir konkludert som i denne. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.395
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Jeg måtte humre litt da jeg leste Stereopluss dagens "hjemme hos" besøk hos Mr. Shy. En fin artikkel med den hyggelige stemningen en "hjemme hos" artikkel gjerne har. Satt nesten kaffen i det vrange hullet da jeg leste at Tor Arne ikke hadde bygd det perfekte anlegget på grunn av utdaterte forsterkere til mellomtonen og diskant og dårlig D/A konvertering.

    Det perfekte anlegget finnes ikke, så langt er jeg enig, men årsakssammenhengen her er jeg en smule uenig i.

    Det fikk meg til å tenke på alle former bias. Det skrives ikke så mye om dette nå til dags, men tidligere rundet nok bruken av bias-ordet 100 ganger i døgnet på HFS.

    En type bias som ofte blir trukket frem er selfconfirmation bias som i praksis styrker sin egen overbevisning. En av de sterkeste formene av denne er all kunnskapen som hver enkelt besitter. Gjerne den man har lest eller studert og generelt kunnskap er veldig sikker på stemmer. Slik som konklusjonen i reportasjen her.

    Selv opplever jeg at noe av det vanskeligste i lydsammenheng å finne ut av er årsakssammenhengene for hvorfor ting låter som det låter. Det er så uendelig mye enklere å trekke "kunnskapskortet" fremfor å stikke fingeren i jorda og forsøke å finne ut av den egentlige årsaken.

    Får man til dette så finner man i mine øyne snarveien til bedre lyd.

    Stereopluss må ha meg unnskyld for at jeg trekker frem bladet. Jeg er generelt veldig fan av hjemme hos reportasjene og en av årsakene til det er sikkert at det ikke blir konkludert som i denne. :)
    Det er ikke overraskende at journalisten er hjelpeløs når han spekulerer om årsak-virkning. Men han har et utmerket poeng; og det er at anlegget i hans ører ikke skårer 100 av 100 poeng. Alle som har vært hos Tor Arne vet at det ikke er helt på 100 poeng, men samtidig burde man vite at 100 poeng er en illusjon pga. preferanser, bidrag fra rom, kompleks fordreining og mange andre faktorer.

    Jeg sammenliknet The Shy tidligere med trestjerners Michelin-restauranter. Serverer de verdens beste mat? Dumt spørsmål! For mors kjøttkaker, konas ribbe og selvfanget fjellørret grillet på bål smaker bedre, på en måte.

    Det unike med The Shys oppsett er vel membranarealet (i forhold til romstørrelsen)? Hvordan låter Norges største membran for lyd? Bare The Shy kan svare på det.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det du refererer til er vel kjerneproblematikken i lydinntrykkvurdering. Det første som slår meg er det du nevner om "bias".

    Kjenner hverken Stereo+ sine medarbeidere eller TheShy men har noen egne erfaringer på området.

    Om yngre mennesker med "hørselskade" (mitt "hypoteum") som er vant til moderne musikk vil de, etter min oppfatning ikke "catche" hva som bor i et "full range" anlegg. De er rett og slett "stone deaf" for - la os si "real life" gjengivelser.

    Har hatt besøk av noen som er av yngre og eldre garde som ikke har nubbesjans til å "catche" essensen av særdeles potente saker.

    Den eldre garde har vel vært igjennom hele regla av hype på denne siten - og - ikke noe av det har noen sinne låt særlig bra fra AAA og ned på megatonn variasjoner og kombinasjoner.

    Den yngre garde "catcher" hva som gjelder når de blir fortalt hva som er "hemmeligheten" men faller fort tilbake i en enklere modus for musikk konsum/lytting slik jeg mener å forstå dette.

    Tror kanskje en slik vurdering som du refererer til er "Random Access Memories" by chance. Vil tro at ethvert anlegg, særlig DIY har sin egen sjel og kontur og om en ikke er vant til å lytte "bak fasaden" kan vurderingen bli så som så.

    Litt på siden,
    Det virker for meg som mange med over-hypede anlegg ala mye som "boostes" på denne siten spiller noe jævlig høyt for å si det mildt. Jeg var selv på en seanse for litt siden hvor et kjempe anlegg med "hypede" komponenter ble demonstrert, jævlig høyt. null bass og vel, hanskje grei diskant selv om mellomtonen som var mest fremtredende var fryktelig "uren" hva som enn var årsaken til dette men Youtube er full av "crap" fra noen som forsøker å bruke volum for å "bevise" at de har top notch greier ved å sku opp volumet over taket.

    Et eksempel på noe jeg mener er helt på trynet og som viser hva jeg tror/mener, forøvrig synes jeg ingen slike høyttalerdesign låter bra, er mer fasinert av originalløsningene som ligger til grunn for de fleste innspillinger (ikke klassisk),

    Shoot, My Twin Silver Discs....



    Originallåten som spilles for de som er interessert:
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg måtte humre litt da jeg leste Stereopluss dagens "hjemme hos" besøk hos Mr. Shy. En fin artikkel med den hyggelige stemningen en "hjemme hos" artikkel gjerne har. Satt nesten kaffen i det vrange hullet da jeg leste at Tor Arne ikke hadde bygd det perfekte anlegget på grunn av utdaterte forsterkere til mellomtonen og diskant og dårlig D/A konvertering.

    Det perfekte anlegget finnes ikke, så langt er jeg enig, men årsakssammenhengen her er jeg en smule uenig i.

    Det fikk meg til å tenke på alle former bias. Det skrives ikke så mye om dette nå til dags, men tidligere rundet nok bruken av bias-ordet 100 ganger i døgnet på HFS.

    En type bias som ofte blir trukket frem er selfconfirmation bias som i praksis styrker sin egen overbevisning. En av de sterkeste formene av denne er all kunnskapen som hver enkelt besitter. Gjerne den man har lest eller studert og generelt kunnskap er veldig sikker på stemmer. Slik som konklusjonen i reportasjen her.

    Selv opplever jeg at noe av det vanskeligste i lydsammenheng å finne ut av er årsakssammenhengene for hvorfor ting låter som det låter. Det er så uendelig mye enklere å trekke "kunnskapskortet" fremfor å stikke fingeren i jorda og forsøke å finne ut av den egentlige årsaken.

    Får man til dette så finner man i mine øyne snarveien til bedre lyd.

    Stereopluss må ha meg unnskyld for at jeg trekker frem bladet. Jeg er generelt veldig fan av hjemme hos reportasjene og en av årsakene til det er sikkert at det ikke blir konkludert som i denne. :)
    Det er ikke overraskende at journalisten er hjelpeløs når han spekulerer om årsak-virkning. Men han har et utmerket poeng; og det er at anlegget i hans ører ikke skårer 100 av 100 poeng. Alle som har vært hos Tor Arne vet at det ikke er helt på 100 poeng, men samtidig burde man vite at 100 poeng er en illusjon pga. preferanser, bidrag fra rom, kompleks fordreining og mange andre faktorer.

    Jeg sammenliknet The Shy tidligere med trestjerners Michelin-restauranter. Serverer de verdens beste mat? Dumt spørsmål! For mors kjøttkaker, konas ribbe og selvfanget fjellørret grillet på bål smaker bedre, på en måte.

    Det unike med The Shys oppsett er vel membranarealet (i forhold til romstørrelsen)? Hvordan låter Norges største membran for lyd? Bare The Shy kan svare på det.
    Det er litt synd at det blir uttalt såpass bastant på litt tynt grunnlag, magasiners reportasjer har mye mer makt enn besøksrapporter ellers på forumet. Kanskje det hadde vært noe om noen av de fryktelig gode her inne skriver enda mer forseggjorte hjemme hos reportasjer på forumet?

    Har vel tildligere beskrevet dette som et av 3 ultimate oppsett jeg har hørt og det står jeg ved. Det spesielle er vel helhetstankegangen. Akustikken og bassystemet er strukket så langt det går i forhold til rommet og lydpreferansen synes jeg.

    Utfordringen med så god oppsett er at det blir enda mer kilent for å få ut den siste prikken over i-en av potensialet. Det er jo denne prikken som skiller disse fra de beste andre oppsettene. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det du refererer til er vel kjerneproblematikken i lydinntrykkvurdering. Det første som slår meg er det du nevner om "bias".

    Kjenner hverken Stereo+ sine medarbeidere eller TheShy men har noen egne erfaringer på området.

    Om yngre mennesker med "hørselskade" (mitt "hypoteum") som er vant til moderne musikk vil de, etter min oppfatning ikke "catche" hva som bor i et "full range" anlegg. De er rett og slett "stone deaf" for - la os si "real life" gjengivelser.

    Har hatt besøk av noen som er av yngre og eldre garde som ikke har nubbesjans til å "catche" essensen av særdeles potente saker.

    Den eldre garde har vel vært igjennom hele regla av hype på denne siten - og - ikke noe av det har noen sinne låt særlig bra fra AAA og ned på megatonn variasjoner og kombinasjoner.

    Den yngre garde "catcher" hva som gjelder når de blir fortalt hva som er "hemmeligheten" men faller fort tilbake i en enklere modus for musikk konsum/lytting slik jeg mener å forstå dette.

    Tror kanskje en slik vurdering som du refererer til er "Random Access Memories" by chance. Vil tro at ethvert anlegg, særlig DIY har sin egen sjel og kontur og om en ikke er vant til å lytte "bak fasaden" kan vurderingen bli så som så.

    Litt på siden,
    Det virker for meg som mange med over-hypede anlegg ala mye som "boostes" på denne siten spiller noe jævlig høyt for å si det mildt. Jeg var selv på en seanse for litt siden hvor et kjempe anlegg med "hypede" komponenter ble demonstrert, jævlig høyt. null bass og vel, hanskje grei diskant selv om mellomtonen som var mest fremtredende var fryktelig "uren" hva som enn var årsaken til dette men Youtube er full av "crap" fra noen som forsøker å bruke volum for å "bevise" at de har top notch greier ved å sku opp volumet over taket.

    Et eksempel på noe jeg mener er helt på trynet og som viser hva jeg tror/mener, forøvrig synes jeg ingen slike høyttalerdesign låter bra, er mer fasinert av originalløsningene som ligger til grunn for de fleste innspillinger (ikke klassisk),

    Shoot, My Twin Silver Discs....



    Originallåten som spilles for de som er interessert:
    Kunnskap er helt uatskillelig med lytteerfaringer enten det er nybegynnere eller erfarene. I gamle dager lærte man mye rart og det skal mye til å fornye seg etter dagens bevissthet. De unge som ikke har gått gjennom alle epokene av sannheter har nok lettere for å lære ja. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så ut som et koselig sted å være. Når sommeren er over er du herved invitert. Fyre opp ris-kokeren. Gleder meg til å se deg ;). God sommer!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk dere! Har vært i dvale fra båtlivet en 20 års tid. Lysten begynner virkelig å komme tilbake. :)
    HCS: vi snakkes.
    Habicht: kos deg. Spent på skribleriene dine fra kvelden vår.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    JBL i sommersola

    Hjemme igjen. Synes litt synd på de stakkars høyttalerene som har stått inne i varmen mens jeg har kost med ute i sommerværet så jeg lot de få "sole" seg litt. :)

    JBL på tur .JPG
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, akustikken var fraværende kan man si. :)

    Dette var kun en test av det grovere slaget. Vurderer å bruke LSRene som "sanganlegg" på en jobb neste uke så dette var bare en test på hvor mye futt det er i de utendørs. Er kun en rolig sang med sang og piano som skal forsterkes så det kan holde med et nødskrik. Da slipper jeg å drasse med tyngre PA. Har ikke konkludert helt enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn