I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lette plastnøkler er helt klart å foretrekke, og el-piano er nødløsning. Hørte lekepianoet til G-nøkkel. Vil helst slippe må si hva jeg synes om det.;)
    Når man ikke lenger legger fra seg nøkkelen i resepsjonen, mister man noe av interaksjonen med de ansatte.

    Å gå inn på hotellet igjen, uten å sette av litt tid til nøkkelhenting, gjør at man bruker mindre tid i resepsjonsområdet.

    Med plastkort endres ritualene, vanene. I tillegg er det noe annet ta på et plastkort enn på en nøkkel med ring og vedheng.

    Om plast er bedre enn fysisk nøkkel avhenger vel av preferanser?

    Minner det litt om hifi?
    Jeg også tenker at det handler om merkevarebygging, kultur og estetikk. Ikke temaene for de enkleste svarene. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Ja, ekte flygler er noe helt annet! Besøkte en kompis av meg forleden som har et eldre Steinweg, som jeg fikk spille på en stund. For en dynamikk. Det er bare noe helt annet. Følelsen av å kunne spille helt, helt stille det ene øyeblikket - og så lage en sann kakofoni av lyd et øyeblikk senere.

    Jeg synes jo at digitalpianoer har kommet langt. Toppmodellene til Yamaya og Kawai er bra (N2 hos Yamaha, CS11 og NV-10 hos Kawai). CS11 (og CS10 som jeg har) synes jeg kan matche en god del akustiske pianoer i den rimeligere prisklassen. Jeg foretrekker mitt eget CS10 fremfor en god del av pianoene jeg har prøvd. Men for prisen av et N2 eller NV-10 kan man allerede få seg et decent flygel, hvis man har plass! Og ja, det er veldig få ting som kan matche et godt flygel i spillefølelse, klang og dynamikk. Elektronisk reproduksjon av lyd er og blir reproduksjon.

    Og det er nok det eneste jeg har å utsette på vårt nye rekkehus på Holmlia... ikke plass til flygel! (da blir det ikke plass til spisebord, og da sier nok kjæresten stopp)
    Enig, de nyeste elpianoene gir noen ganger større spilleglede enn mange akustiske pianoer. Det er jo stor forskjell på kvaliteten på akustiske pianoer også. Det finnes fantastiske pianoer som overgår flygler som ikke er i den øverste divisjonen.
    Enig, de store flyglene er fantastiske instrumenter.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg overhode ikke kan spille piano var det en stor opplevelse da jeg for mange år siden fikk mulighet til å prøve flygelet i Universitetets aula helt alene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er ferietid. Hadde siste jobbdag i går, kona og ungen er i Danmark og jeg er alene hjemme.

    Var på Hi-fi besøk i går og vi kom i snakk om hvordan man kan lytte seg til kvalitet siden veldig mye av forskjellene man hører kun handler om tonal balanse.

    Derfor tenkte jeg å skrive om mine to parametre som jeg lytter etter som jeg mener er mer "objektive" enn andre.

    1. Hurtighet: tenker ikke nødvendigvis på transienter, men konturer og teksturer i tonene. Ofte er toner for eksempel ruglete og man kan aldri komme så nær som live eller ekte lyd, men jo mer teksturer jo bedre er lyden. I min bok handler dette om fravær av timesmearing. Ikke den man får fra akustiske refleksjoner, men den mikrosmearingen som "glatter" ut lyden. God lyd er ikke glatt og blank, men teksturfylt.

    2. Kameloneffekt: nevnt mange ganger før. Evnen til å få frem forskjeller blant ulike innspillinger. Størrelse på lydbildet, romklangen, presisjon i attakker og plassering i lydbildet. Den høyest hengende frukten er for eksempel å kunne høre forskjell på varme mellom de ulike instrumentene på samme innspilling.

    To punkter som gir et kompass i en subjektiv verden. :)
    Dette er interessant, TrompetN! En ting jeg har merket meg når jeg sammenlikner mine AVI DM10 med mine nye Dutch & Dutch 8C er at AVIene spiller ekstremt "smooth". 8C har mer "tekstur". Det er mer ruglete. Marginal forskjell mellom to veldig gode aktive høyttalere, men det er der. Men jeg har ikke helt visst hvordan jeg skal tolke dette. Er det Aviene som glatter ting over, eller det Dutch & Dutch som innfører ørlitegrann forvrengning? Jeg er faktisk litt usikker. AVIene får meg til å slappe mer av, Dutch & Dutch vekker interessen min for hva som skjer - for å si noe enkelt om den psykoakustiske forskjellen.

    Jeg opplever generelt hornhøyttalere som mer ruglete. Tidligere mente jeg at det var fordi de var mer avslørende, men jeg har blitt usikker. Kanskje er det kompresjonsdriverne og truten som innfører ørlitegrann mikro-forvrengning også. Hva vet jeg :) Uansett går det nok en god stund før vi får høyttalere som er helt uten egenlyd, tror jeg!
    Takk for innspill!

    Dette er jo en vanskelig lytteøvelse fordi det tonale også kan skape tekstur og glatthet. Jeg forsøker å sortere hva som er hva først. Tror at det like godt kan være det tonale som gjør at du AVIene får deg til å slappe mer av.
    Tankene mine skåret ned til beinet handler om at et filter av noe slag som ligger over oftest skygge for teksturer og ruglene. Det går an å få frem teksturer for eksempel i toppen ved å filtrere bunnregisteret, men da hører man også at det ligger et filter over i bunn.
    Uannsett krever det litt av lytteren.

    Hadde vært morsomt å sammenligne høyttalerene dine en gang.
    Høyttalere kommer nok aldri til å være fri for egenlyd nei, men i dag finnes det allerede flere som er så gode at jeg opplever at det ikke lenger er en tema. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mange på jobben min skjønte ikke hvorfor jeg skulle bruke 3 timer av tiden min på solo konsert med Chick Corea i Bærum her forleden.
    HA, de skulle bare ha visst.

    Et minne for livet var det. :D

    Ingen av de hadde engang hørt om han.
    De skulle bare ha visst ja.:D Et lite sidespor. Jeg har sett små videosnutter fra den konserten at en av mine kollegaer spilte piano sammen med Corea på den konserten. Var det på samme konserten og vet du foranledningen til det? Har enda ikke fått snakket med han selv. :)

    Var det mange her som fikk med seg Grieg minutt for minutt forrige helg? Fantastisk og svært prosjekt med mange av våre flotteste klassiske artister involvert.

    Mediedekning utenfor NRK? Nope...

    Vis vedlegget 498766


    https://www.vl.no/kultur/musikken-drives-inn-i-ekkokammer-1.1162798?paywall=true
    Han inviterte 3-4 stk. av publikum opp, en etter en, som skulle improvisere sammen med han.
    Det kom mye morsomt ut av det, mye latter i salen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mange på jobben min skjønte ikke hvorfor jeg skulle bruke 3 timer av tiden min på solo konsert med Chick Corea i Bærum her forleden.
    HA, de skulle bare ha visst.

    Et minne for livet var det. :D

    Ingen av de hadde engang hørt om han.
    De skulle bare ha visst ja.:D Et lite sidespor. Jeg har sett små videosnutter fra den konserten at en av mine kollegaer spilte piano sammen med Corea på den konserten. Var det på samme konserten og vet du foranledningen til det? Har enda ikke fått snakket med han selv. :)

    Var det mange her som fikk med seg Grieg minutt for minutt forrige helg? Fantastisk og svært prosjekt med mange av våre flotteste klassiske artister involvert.

    Mediedekning utenfor NRK? Nope...

    Vis vedlegget 498766


    https://www.vl.no/kultur/musikken-drives-inn-i-ekkokammer-1.1162798?paywall=true
    Han inviterte 3-4 stk. av publikum opp, en etter en, som skulle improvisere sammen med han.
    Det kom mye morsomt ut av det, mye latter i salen.
    Aha, var det sånn det var. Takk! Videoklippene så veldig morsomme ut.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Mange på jobben min skjønte ikke hvorfor jeg skulle bruke 3 timer av tiden min på solo konsert med Chick Corea i Bærum her forleden.
    HA, de skulle bare ha visst.

    Et minne for livet var det. :D

    Ingen av de hadde engang hørt om han.
    Har smakt Chick Coreas hjemmebakst hos en venninne som spiller i Trondheim Jazzorkester. Hun ville spandere kakene på noen som visste å sette pris på opphavsmannen. ;D De smakte helt greit. Visstnok sunne, siden mannen har lagt om til en sunnere livsstil de siste åra.

    Gøy å følge tråden din TrompetN, selv om jeg stort sett holder meg i bakgrunnen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Etter Hi-fibesøk hos Morten, is fra Gutta på haugen og kaffe fra Java på St.Hanshaugen gikk jeg innom Platekompaniet og kjøpte plate og filmer.

    Platekompaniet på Oslo City har vært stor på musikk. I dag selger de fortsatt musikk, men de er også blitt store på Hodetelefoner, bøker, magasiner, platespillere, film og ikke minst dataspill.

    Jeg fikk tre ganske nye filmer for 200 kroner pluss plata til 149. Man kjenner nesten på blikket til ungdommen bak kassa: "hvorfor kjøper du dette i butikk, filmene ligger på Netflix og plata ligger på spotify og Tidal?"

    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Jeg er nå på hotell. Har vært her mange ganger før. De har skiftet ut hotellnøklene - av den meget tunge typen med et stort vedheng på nøkkelringen - og erstattet de gamle nøklene med plastkort. Er det en god eller dårlig ting?
    Tror jeg må svare at det kommer litt an på. Hvis det er et intetsigende hotell så vil nok moderne løsninger klart være å foretrekke, men hvis det er et erverdig hotell med lange tradisjoner trenger ikke svaret være like åpenbart. Mener nå jeg... :)
    Enig. Nøkkelvalget påvirkes av hotelltypen. Og slik er det nok i «hifi» også. Å spille fysiske plater og bånd setter kanskje litt ekstra krav til kvalitet og estetikk i avspillingsutstyret? I en rent digital verden hopper man over mange ledd; til glede for noen, mens andre mener man mister noe i all perfeksjonen og enkelheten.

    Jeg tenker av og til på japanske teseremonier (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Chanoyu), men mat på de mer tradisjonelle trestjerners Michelin-restauranter kvalifiserer kanskje også. Det dreier seg egentlig ikke om kvaliteten på sluttproduktet, men om hele prosessen, helheten. Å bedømme en japansk te eller en trestjerners Michelin-klassiker gjennom en blindtest ville vært meningsløst, for det visuelle og det teatralske spiller så åpenbart på lag med smaken.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mange på jobben min skjønte ikke hvorfor jeg skulle bruke 3 timer av tiden min på solo konsert med Chick Corea i Bærum her forleden.
    HA, de skulle bare ha visst.

    Et minne for livet var det. :D

    Ingen av de hadde engang hørt om han.
    Har smakt Chick Coreas hjemmebakst hos en venninne som spiller i Trondheim Jazzorkester. Hun ville spandere kakene på noen som visste å sette pris på opphavsmannen. ;D De smakte helt greit. Visstnok sunne, siden mannen har lagt om til en sunnere livsstil de siste åra.

    Gøy å følge tråden din TrompetN, selv om jeg stort sett holder meg i bakgrunnen.
    Takk for det JENO, hyggelig at du er innom!

    Morsomt! Trondheim Jazzorkester har litt av noen bånd til mannen. Vet du om det er blitt eller blir plate av jubileumskonsertene de gjorde? :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Etter Hi-fibesøk hos Morten, is fra Gutta på haugen og kaffe fra Java på St.Hanshaugen gikk jeg innom Platekompaniet og kjøpte plate og filmer.

    Platekompaniet på Oslo City har vært stor på musikk. I dag selger de fortsatt musikk, men de er også blitt store på Hodetelefoner, bøker, magasiner, platespillere, film og ikke minst dataspill.

    Jeg fikk tre ganske nye filmer for 200 kroner pluss plata til 149. Man kjenner nesten på blikket til ungdommen bak kassa: "hvorfor kjøper du dette i butikk, filmene ligger på Netflix og plata ligger på spotify og Tidal?"

    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Jeg er nå på hotell. Har vært her mange ganger før. De har skiftet ut hotellnøklene - av den meget tunge typen med et stort vedheng på nøkkelringen - og erstattet de gamle nøklene med plastkort. Er det en god eller dårlig ting?
    Tror jeg må svare at det kommer litt an på. Hvis det er et intetsigende hotell så vil nok moderne løsninger klart være å foretrekke, men hvis det er et erverdig hotell med lange tradisjoner trenger ikke svaret være like åpenbart. Mener nå jeg... :)
    Enig. Nøkkelvalget påvirkes av hotelltypen. Og slik er det nok i «hifi» også. Å spille fysiske plater og bånd setter kanskje litt ekstra krav til kvalitet og estetikk i avspillingsutstyret? I en rent digital verden hopper man over mange ledd; til glede for noen, mens andre mener man mister noe i all perfeksjonen og enkelheten.

    Jeg tenker av og til på japanske teseremonier (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Chanoyu), men mat på de mer tradisjonelle trestjerners Michelin-restauranter kvalifiserer kanskje også. Det dreier seg egentlig ikke om kvaliteten på sluttproduktet, men om hele prosessen, helheten. Å bedømme en japansk te eller en trestjerners Michelin-klassiker gjennom en blindtest ville vært meningsløst, for det visuelle og det teatralske spiller så åpenbart på lag med smaken.
    Stort tema du er innom her Svart-hvitt. Faktisk det jeg vil kalle det største temaet de årene jeg har frekventert HFS. Et tema få har kompetanse på, men som det hersker mange sterke meninger rundt.

    Michelin er et godt eksempel på en testmetode der målet er å teste "hele" den subjektive pakken.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Til slutt ender alle på rør, vinyl og horn!

    Ikke la dere provosere av overskriften, men det er en sjebne mange ender opp med.

    Jeg har psykisk gått videre nå. Jeg er lei lyden jeg eier og vil ha noe annet. Jeg er langsom i prosessen så endringene vil muligens ikke skje før om 2-3 år, men prosessen har begynt.

    Jeg føler meg at jeg har lyttet meg ferdig på tradisjonelle dynamiske høyttalere for en stund og vil bytte ut Responsene mine. Det er jo flere år siden nå jeg gikk vekk fra "korrekt" lyd til kun å søke lyden som spilte musikken min på den måten jeg blir mest engasjert av å høre den.
    Nå har prosessen beveget seg enda litt og jeg kommer nok ikke unna horn på mine neste fronthøyttalere.

    Hadde de ikke vært så store og stygge ville noe slikt vært aktuelt som en begynnelse.


    4722_front_r.jpg




    Grunnen er kjappheten som jeg beskrev på forrige side. Det skal mye til for å få en ufarget gjengivelse med to veis horn, men samtidig så får man en lettbenthet i musikken som er skummelt vanedannende.

    Med Audiolense på laget så synes jeg det virker spennende. Dessuten har jeg alltid likt mellomtonen i kinosalen, som i mine øyne på sitt beste er et ideal.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Da passer det kanskje å stikke innom å prøvelytte riggen min da til høsten, ...om den er ferdig til da, vet ikke ennå.
    Fortsatt et stykke igjen til den er god nok for meg.
    Pr nå er det horn fra 1,3 khz og opp.
    Da kan det bli ganske så kompakt.
    miniSLOB tar jo litt plass, men god bass krever jo litt plass.
    Men kan jo hende du får litt inspirasjon til drodling rundt tema for et hjemmeoppsett hos deg selv.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da passer det kanskje å stikke innom å prøvelytte riggen min da til høsten, ...om den er ferdig til da, vet ikke ennå.
    Fortsatt et stykke igjen til den er god nok for meg.
    Pr nå er det horn fra 1,3 khz og opp.
    Da kan det bli ganske så kompakt.
    miniSLOB tar jo litt plass, men god bass krever jo litt plass.
    Men kan jo hende du får litt inspirasjon til drodling rundt tema for et hjemmeoppsett hos deg selv.
    Trenger jo ikke vente til høsten heller egentlig da. Hvis du har noe som spiller så er det rolige tider fremover og kommer gjerne innom på en lytt. :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ikke la dere provosere av overskriften, men det er en sjebne mange ender opp med.

    Jeg har psykisk gått videre nå. Jeg er lei lyden jeg eier og vil ha noe annet. Jeg er langsom i prosessen så endringene vil muligens ikke skje før om 2-3 år, men prosessen har begynt.

    Jeg føler meg at jeg har lyttet meg ferdig på tradisjonelle dynamiske høyttalere for en stund og vil bytte ut Responsene mine. Det er jo flere år siden nå jeg gikk vekk fra "korrekt" lyd til kun å søke lyden som spilte musikken min på den måten jeg blir mest engasjert av å høre den.
    Nå har prosessen beveget seg enda litt og jeg kommer nok ikke unna horn på mine neste fronthøyttalere.

    Hadde de ikke vært så store og stygge ville noe slikt vært aktuelt som en begynnelse.


    Vis vedlegget 498776



    Grunnen er kjappheten som jeg beskrev på forrige side. Det skal mye til for å få en ufarget gjengivelse med to veis horn, men samtidig så får man en lettbenthet i musikken som er skummelt vanedannende.

    Med Audiolense på laget så synes jeg det virker spennende. Dessuten har jeg alltid likt mellomtonen i kinosalen, som i mine øyne på sitt beste er et ideal.
    Jeg er veldig enig i mye her, synes også horn gir en morsommere/mer temperamentfull gjengivelse som jeg ikke finner noen andre steder, kanskje litt på bekostning av nerdete korrekthet, men det er som deg - et tilbakelagt stadium !
    Men veien frem og to veis blir for ekstremt for meg, ønsker heller å minimalisere bruk av equ og heller kjøre rene delinger med flere drivere/ horn langt innenfor komfortsonen.

    Rør er jo selvsagt også interessant, men føler dette er et langt lerret og en egen sjanger å utforske.

    Velkommen til Hønefoss

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk for innbydelse! Det hadde vært veldig interessant.:)
    Det er et stykke igjen til rør og vinyl for egen del, men jeg bare erkjenner at det er den veien vi fleste kommer til å gå. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Smiler lurt her jeg sitter Atle.. Godt vi kan "stjele" av hverandre... :).
    Hahaha! :D

    Det er skrevet med mye selvironi og et sitat jeg har skrevet siden tidenes morgen. Jeg har aldri vært motstander av hverken rør eller vinyl, men har kommer til å holde meg unna det fordi det er for mange ting som kan tweakes på. Kommer ikke til å bli rør eller vinyl her av de grunnene. Når jeg pensjonerer meg derimot må jeg jo ha noe å holde på med. (PS: har mikrofonpreamper med rør forresten)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bernt nevnte på DSP-kurset at det noen ganger kunne være vanskelig med horn og Al, lurer på om det har blitt bedre med 5.3 versjonen. Han sa noe om tidlige refleksjoner inne i selve hornet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kan jo utdype litt om veivalget. Det er ikke så dramatisk som det kan virke.

    Mitt mål har alltid vært å reprodusere klassisk musikk best mulig. Mye fordi det på meg har virket som en gåte Hi-Fi verden ikke har svar på hvordan man skal gjøre, men også fordi at det har føltes veldig lite motiverende å lytte til klassisk musikk uten at ting fungerer.

    Nå har jeg kommet i mål med forståelsen av hvorfor klassisk musikk ikke låter som det skal fra Hi-Fi og kan legge det bak meg. Dessuten så får jeg så mye klassisk musikk live i jobben min at jeg rett og slett ikke har kapasitet til å nyte dette når jeg kommer hjem. På anlegget spilles det mye rytmisk musikk i jazzgenren.

    Selv om anlegget mitt er det beste jeg har hørt på klassisk musikk så er det milevis unna reproduksjonen på rytmisk musikk av helt ordinære JBL toveis horn.

    Så når jeg skriver at jeg er lei av lyden jeg har nå, så er det mer at jeg ser meg ferdig med jakten på å reprodusere klassisk musikk. Been there, done that...

    I stedet skal jeg fremover dykke i alle de andre feite produksjonene som finnes. Der er i mine øyne lettdrevne, store høyttalere helt overlegne det meste.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bernt nevnte på DSP-kurset at det noen ganger kunne være vanskelig med horn og Al, lurer på om det har blitt bedre med 5.3 versjonen. Han sa noe om tidlige refleksjoner inne i selve hornet.
    Takk! Har kontroll på dette. Det handler om alle refleksjonene i hornmunningen som det ikke er lurt å tidskorrigere. Klarte å skru meg rundt det på tidligere versjoner før også, men det har blitt mye lettere med versjon 5. :)

    Er faktisk en funksjon jeg bruker aktivt på andre oppsett også for å tune lyden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tåler dere litt mer?

    Dette var opplevelsen som sådde frøet. Focal JMlab Diva kostet 100.000,- og var meget respekterte og vellykkete høyttalere. Det var en stor overraskelse for meg å sammenligne de med noen gamle og billige kinohøyttalere.


    tuning.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Blir spennende å se hva du velger. Horn har stor morofaktor. Skjønner nå at du er spendt på oppsettet til emokid:) - det blir jækla bra.
    Jeg for min del bilr nok sittende med apekister en stund til, litt på trass;)
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du erj o i trassalderen Shy :)

    Horn og AL er ikke problematisk. jeg har hørt Johoo sin store rigg og Arne M sin litt mindre i tillegg til min egen og vil si at det fungerer.
    I tilleg er det få som kan skru AL som Trompeten.
    Her skal det følges med.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må jo goså legge til at om du driver og vanker på Java er det bare rundt svingen hit til det ultrakompakte.
    Du kjenner veien og er altid velkommen.
    Helt nytt forsterker oppsett siden sist
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Blir spennende å se hva du velger. Horn har stor morofaktor. Skjønner nå at du er spendt på oppsettet til emokid:) - det blir jækla bra.
    Jeg for min del bilr nok sittende med apekister en stund til, litt på trass;)
    Ja, nei, Emo sitt er jeg spent på uannsett. Slukoteket er jo en favoritt og Emo virker å kjøre samme oppskrift. :)

    Du derimot, bør bare sitte å hvile litt på laubærene du nå. Hva skal du med horn da?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Må jo goså legge til at om du driver og vanker på Java er det bare rundt svingen hit til det ultrakompakte.
    Du kjenner veien og er altid velkommen.
    Helt nytt forsterker oppsett siden sist
    Kind of blue har ALDRI lått mindre bra her hjemme enn kvelden jeg var på besøk hos deg. Det lille hornanlegget ditt er også en medvirkende årsak til stilskiftet mitt.

    Kjenner på meg at du burde komme hit før jeg kommer en gang til. Er det en rolig juli for deg?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Du erj o i trassalderen Shy :)

    Horn og AL er ikke problematisk. jeg har hørt Johoo sin store rigg og Arne M sin litt mindre i tillegg til min egen og vil si at det fungerer.
    I tilleg er det få som kan skru AL som Trompeten.
    Her skal det følges med.
    Forsiktig nå:)
    Største grunne er nok at jeg foreløpig synes det skaper en mer troverdig scene framfor meg. (opplevd med mine ører)Har også hatt lyst til å prøve meg på et hornoppsett, men jeg er så dårlig på å gå halvveis inn for noe. Noe som igjen skaper mye arbeide med et oppsett der jeg også tror har en del svakheter. Alle hornoppsett jeg har hørt har litt mer papp tykkelse på lydbilde. Igjen opplevd med mine ører.
    Emokid sitt nye oppsett er i den sammenheng meget spennende for meg - han går all in.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Blir spennende å se hva du velger. Horn har stor morofaktor. Skjønner nå at du er spendt på oppsettet til emokid:) - det blir jækla bra.
    Jeg for min del bilr nok sittende med apekister en stund til, litt på trass;)
    Ja, nei, Emo sitt er jeg spent på uannsett. Slukoteket er jo en favoritt og Emo virker å kjøre samme oppskrift. :)

    Du derimot, bør bare sitte å hvile litt på laubærene du nå. Hva skal du med horn da?
    Hvile? ;) Ok fornøyd jeg men ønsker å heise det den siste lille biten fra 80 til 100%
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Enig med deg Atle.
    Første uken i july er vanlig arbeids uke.
    Etter det er det mye farting.
    Innom Oslo en liten tur rundt 20 july
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Blir spennende å se hva du velger. Horn har stor morofaktor. Skjønner nå at du er spendt på oppsettet til emokid:) - det blir jækla bra.
    Jeg for min del bilr nok sittende med apekister en stund til, litt på trass;)
    Ja, nei, Emo sitt er jeg spent på uannsett. Slukoteket er jo en favoritt og Emo virker å kjøre samme oppskrift. :)

    Du derimot, bør bare sitte å hvile litt på laubærene du nå. Hva skal du med horn da?
    Hvile? ;) Ok fornøyd jeg men ønsker å heise det den siste lille biten fra 80 til 100%
    Faren med å lefle høyt på 90 tallet er at man roter seg nedover igjen. Da jeg var hos deg sist vil jeg si at det var hvertfall 96%. På bakgrunn av tilbakemeldingene etter besøkene du har hatt det siste året virker det ikke som det er like bra nå.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig med deg Atle.
    Første uken i july er vanlig arbeids uke.
    Etter det er det mye farting.
    Innom Oslo en liten tur rundt 20 july
    Kanskje en kveld neste uke da? Skal undersøke med kona når hun kommer hjem. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Etter Hi-fibesøk hos Morten, is fra Gutta på haugen og kaffe fra Java på St.Hanshaugen gikk jeg innom Platekompaniet og kjøpte plate og filmer.

    Platekompaniet på Oslo City har vært stor på musikk. I dag selger de fortsatt musikk, men de er også blitt store på Hodetelefoner, bøker, magasiner, platespillere, film og ikke minst dataspill.

    Jeg fikk tre ganske nye filmer for 200 kroner pluss plata til 149. Man kjenner nesten på blikket til ungdommen bak kassa: "hvorfor kjøper du dette i butikk, filmene ligger på Netflix og plata ligger på spotify og Tidal?"

    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Restaurantbransjen omfavner kortreist mat, og enkle men spesialiserte teknikker for å ivareta råvarene på best mulig måte.
    Kanskje det er håp for håndtverket og instrumentene i fremtiden også:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Etter Hi-fibesøk hos Morten, is fra Gutta på haugen og kaffe fra Java på St.Hanshaugen gikk jeg innom Platekompaniet og kjøpte plate og filmer.

    Platekompaniet på Oslo City har vært stor på musikk. I dag selger de fortsatt musikk, men de er også blitt store på Hodetelefoner, bøker, magasiner, platespillere, film og ikke minst dataspill.

    Jeg fikk tre ganske nye filmer for 200 kroner pluss plata til 149. Man kjenner nesten på blikket til ungdommen bak kassa: "hvorfor kjøper du dette i butikk, filmene ligger på Netflix og plata ligger på spotify og Tidal?"

    Det fikk meg til å tenke på andre ting som ekte Steinway flygel, eller de store kirkeorglene, konsertsaler med klassisk musikk, ekte instrumenter laget av mestere som har lært håndverk fra generasjoner tilbake.

    Jeg spilte i Forsvarets stabsmusikkorps forleden, marsjerte og spilte marsjkonsert. I 2018 finnes det vel knapt noe som er mer dølt og utdatert på papiret. Forsvarets musikk kjemper i det hele tatt for sin eksistens. Men fy fader så tøft det er med et masjerende militærkorps som spiller marsjer. Det ser man jo lett ved alle menneskene som stimler til som får en opplevelse de tar med seg. Opplever det samme når noen tar i et ordentlig flygel for første gang. Selv om elpianoene er blitt bedre er det noe annet med et ekte flygel.

    Hvor lenge kan Steinway overleve og hvor mange mennesker vil utdanne seg til å bli instrumentmakere i fremtiden?

    Utviklingen går sin gang og stort sett til det bedre, men jeg vil oppfordre alle til å nyte gammel god kvalitet mens vi har den. Kanskje det til og med har en verdi nok til å betale litt ekstra for også.

    Vis vedlegget 498677
    Restaurantbransjen omfavner kortreist mat, og enkle men spesialiserte teknikker for å ivareta råvarene på best mulig måte.
    Kanskje det er håp for håndtverket og instrumentene i fremtiden også:)
    Ja, det tror jeg du har rett i. Tidene forandrer seg og ting finner nye veier. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Blir spennende å se hva du velger. Horn har stor morofaktor. Skjønner nå at du er spendt på oppsettet til emokid:) - det blir jækla bra.
    Jeg for min del bilr nok sittende med apekister en stund til, litt på trass;)
    Ja, nei, Emo sitt er jeg spent på uannsett. Slukoteket er jo en favoritt og Emo virker å kjøre samme oppskrift. :)

    Du derimot, bør bare sitte å hvile litt på laubærene du nå. Hva skal du med horn da?
    Hvile? ;) Ok fornøyd jeg men ønsker å heise det den siste lille biten fra 80 til 100%
    Faren med å lefle høyt på 90 tallet er at man roter seg nedover igjen. Da jeg var hos deg sist vil jeg si at det var hvertfall 96%. På bakgrunn av tilbakemeldingene etter besøkene du har hatt det siste året virker det ikke som det er like bra nå.
    Har ikke falt mye i så fall. Jeg mener enkelte ting er bedre. Nok en gang vurdert med mine ører
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FWIW,

    Genelec valgte horn da de for et par år siden oppdaterte sin flaggskipshøyttaler, 1236a:

    https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor
    https://www.genelec.com/sites/defau...o Monitors/1236A/1236a_operating_manual_0.pdf
    https://www.genelec.com/sites/defau...gues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf

    Genelec er et forskningsstyrt selskap, trygt plassert i den objektive leiren.

    1236a-høyttaleren, som veier nær 200 kg stykket inkl. DAC og forsterker, er ment brukt i store rom for å demonstrere musikk i de mest prestisjefylte studioene. Her må imponatorfaktor (morofaktor) kombineres med det korrekte. Det minner kanskje mer om behovet folk har i stuen hjemme enn ved miksebordet?

    Sånn sett har man støtte fra den kanskje mest objektivt orienterte høyttalerprodusenten der ute for at horn er interessant når man skal helt opp i referanseklassen hvor man med letthet kan spille musikk for et større antall personer i større rom med en SPL som ligger godt over 100 dB.

    D32C54FB-6D82-4EA6-BE50-BA86F878AA48.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvile? ;) Ok fornøyd jeg men ønsker å heise det den siste lille biten fra 80 til 100%
    Faren med å lefle høyt på 90 tallet er at man roter seg nedover igjen. Da jeg var hos deg sist vil jeg si at det var hvertfall 96%. På bakgrunn av tilbakemeldingene etter besøkene du har hatt det siste året virker det ikke som det er like bra nå.
    Har ikke falt mye i så fall. Jeg mener enkelte ting er bedre. Nok en gang vurdert med mine ører
    Det er jo tross alt det viktigste. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn