Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det der med salg hos CT.... Det ser ut som ny sesong dyttes inn i butikkene, og utgående sendes tilbake til sentralt lager og selges på nett.

Det har i det minste blitt sånn at enkelte ting kommer på salg, forsvinner, og dukker opp igjen, og igjen, og igjen.

Klarte i alle fall endelig å slå kloa i et slips jeg hadde lyst på til slutt, etter at jeg har sett det, og ikke sett det noen ganger. og et par andre slips og et belte. Men selvsagt ble det to separate ordre av det, uten at det ble stort til tap i og med at det enkle slipset gikk under momsgrensa med billigste fraktalternativet.

Må dog innrømme at det hadde vært hyggeligere å betale en hundrings i moms til AS Norge enn en hundrings i frakt til DHL. Sossialist!

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    CT har et stor sentrallager i Midt-England. Det har hendt noen ganger at jeg har bestilt derfra og fått varene sendt til Jermyn Street hvor jeg har hentet dem en liten uke seinere.

• Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    Utmerket "lite reisebrev" fra de sartoriale nestorer. Akkurat hva jeg hadde i bakhodet, da jeg ymtet frempå om å medbringe kamera. Flott reportasje:).

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det oct. Det ble nå så som så med knipsingen siden kameraet måtte tilbringe mye tid i kofferten i det londonske regnværet.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Glemte å si, og ikke minst ta bilder av, at jeg var lenge innom Bates; hattebutikken i Jermyn Street.
    De har hatter i tre prisklasser, fra £140 til £420, og jeg å for meg noe i midten, ca £220.
    Greia var å finne en hatt som passet i størrelse til mitt litt knatrete hode, og som passet i fargene til mye av de brunsjatteringene jeg går i.
    Jeg var sikker på jeg skulle finne noe etter å ha drevet research på nettet.
    Men i butikken var det jammen ikke så lett. Enten var fargen litt feil, eller så var bremmen litt for stor.
    Det kan være jeg hadde for dårlig tid, og jeg tror jeg skal ta turen innom igjen. Er i alle fall glad jeg ikke kjøpte på nettet, for fargene er annerledes in real life.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Rosa og navy, en slitesterk kombo.
    Kommer ikke frem på bildene, men foret i hanskene og sjalet har samme rødfarge.

Dress - bespoke fra W&S
    Skjorte, slips, strømper og frakk fra CT
    PS fra Hawes & Curtis
    Sko fra Allen Edmonds
    Hansker fra Chester Jefferies
    Sjal - husker ikke, Inverness
    Cap - husker ikke, Roma

InkedP1260014 – Kopi_LI.jpg

P1260049.jpg

P1260045.jpg

InkedP1260026 – Kopi_LI.jpg

InkedP1260042 – Kopi_LI.jpg

InkedP1260064 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    På vei til noe så selsomt som en date. Det er ikke hverdagskost for en mann nærmere 60 enn 70.

Nesten hele antrekket er fra CT; unntatt støvlene som er fra Russel & Bromley og PS er fra Drake's.
    I dette antrekket har jeg på en cardigan, det er en relativt tynn strikket jakke, som kan minne om den norske koften. Cardigans kommer i mange farger, er som regel uten mønster, og brukes over skjorten, og det trengs ikke jakke over.
    Buksene er i det erkebritiske stoffet 'moleskin', egentlig arbeidsklær som har fått navn etter likheten til mulvarpskinn; et mykt og litt loddent bomullsstoff.

InkedP1260019 – Kopi_LI.jpg

P1260030.jpg

P1260036.jpg

InkedP1260028 – Kopi_LI.jpg

Om bildene virker enda mer uklar og diffuse enn til vanlig så avspeiler det bare sinnstilstanden til en en litt nervøs herre på vei mot livet.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk, takk begge to.
    I vår alder skal man kanskje ikke gå i for mange detaljer om slike stevnemøter, men det ble rørende og ikke uten håp om noe mer. En gammel flamme som har dukket opp igjen dette. Mye latter og litt tårer hos begge.

Vi får se; våknet idag, i egen seng bare med meg selv - uten anger - og har intensjon om å møtes igjen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk, takk begge to.
    I vår alder skal man kanskje ikke gå i for mange detaljer om slike stevnemøter, men det ble rørende og ikke uten håp om noe mer. En gammel flamme som har dukket opp igjen dette. Mye latter og litt tårer hos begge.

Vi får se; våknet idag, i egen seng bare med meg selv - uten anger - og har intensjon om å møtes igjen.
    Gamle flammer kan være farlige for single-livet, IMO. Jeg endte opp med å gifte meg med en. Fant ut at vi bare hadde hatt en 30 år lang pause. Ønsker deg det aller beste, hva nå det måtte være. :)

Mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk min venn.
    Den gang var det en litt krøkkete forbindelse. Men jeg er villig til å se på saken enda en gang. (No pun intended!)
    Det som var bra den gang er der jo fremdeles, det kommer bare til at en del negative sider etter hvert kom til syne. Så da er det om det lar seg gjøre å balansere ut, og ende med noe bedre med enn uten.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    På kirkevei for første gang på flere måneder. Det er ikke hva det en gang var, men oppleves mer og mer som stivnet, tomt og fremmedgjørende. Og slik har det ikke alltid vært, så noe er tapt eller endret.
    Sentrale trosbegrep er også en bitter pille å svelge; at menneskene er fortapt og trenger frelse gjennom tro, får meg til å frykte at Gud er sadist. Hvilken kjærlig far gjør sånn mot sine barn?
    I det hele er frelsesidéen vanskelig å forholde seg til; vi lever i ytterste fare og skal berges fra å fortapes ved å tro at Gud skapte seg om til sin egen sønn og lot seg drepe. Nja, vet ikke det akkurat. Vi skal jo alle dø en dag, men alle andre dager skal vi ikke det. Ellers er vi vel ikke spesielt fortapte. Det er en veldig snål forestilling, det der.
    Jødedommen har ikke dette, det er noe særkristent. Vel, de har det også i islam, etter det jeg forstår.
    For jødene er det annerledes; de er utvalgt av Gud okkesom, og poenget er ikke at de nødvendigvis skal tro så sterkt på Gud, men at de skal leve slik at Gud kan tro på dem. Det finnes ingen fortapelse; når en bryter Guds lov, så må en utføre visse handlinger - og da er det greit igjen.
    Jeg har mer sansen for buddhismens idé om å frigjøre seg, og at det en stadig pågående prosess - ikke en éngangshendelse i kraft av at en tror på Jesus, men en form for avgiftning fra denne verdens slagg.

Og her er noe av slagget:

Dress - MTM - English Cut
    Skjorte - bespoke - Whitcomb & Shaftesbury
    Slips - Turnbull & Asser
    PS - Charles Tyrwhit
    Seler - Albert Thurston
    Strømper - Pantherella
    Sko - Loake

InkedP1280018 – Kopi_LI.jpg

P1280039.jpg

P1280044.jpg

InkedP1280007 – Kopi_LI.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.620
    Torget vurderinger
    27
    Ikke enkelt dette med tro. Eller, jeg ble tvunget til tidlig stillingstagen. Vokste opp i pinsebevegelsen på Sørlandet og hadde et par år som «misjonærbarn» i overgangen fra barn til ungdom. Hadde en del motforestillinger og spørsmål knyttet til tro det ikke var enkelt å få svar på i bibelgruppene i PYM.

Som eldste barnebarn med pinsevenner, frie venner og synd alle andre veier var det lite aktuelt med tvil. Aldri sett meg tilbake siden, men har selvsagt full forståelse for at andre har det anderledes.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hele den tanken om fortapelse som moderkirken innførte etter at kristendommen opphørte som jødisk kult er absurd, helvetebildet og frykten for undergangen er blant de største og ødeleggende dogmene (opprinnelig: løgnene) menneskeheten har blitt utsatt for. Det gjør tro og tvil et vanskelig landskap å bevege seg i.

Edit: Ordet løgnene bør skiftes ut med ordet dogmene etter en liten korreksjon fra trådens eier.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg for min del har vel egentlig ikke noen problemer med Gud, Jesus, Allah eller hvilken annen gud det måtte være.

Jeg er desto mere skeptisk til bakkemannskapet...

Johan-Kr

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det er interessant hvordan menneskene til en hver tid har tenkt om hvor alt kommer fra, hva greia er med det hele og hvor vi ender hen når vi går ut av tiden. Trangen til å tro på noe uten for oss selv, tror jeg er dypt plantet i oss - og handler selv sagt om at vi ikke evner å fatte dette med vår lille hjerne.
    Hvilke svar menneskene har funnet, avhenger alt av tid og sted. Kristendommen var en naturlig utvikling av polyteismen som gikk forut, slik reformasjonen var en del av den nye tid, osv, osv. Religion er alltid et produkt av tiden den oppstår i.

Jeg er også skeptisk til supporterne, som du Fena.
    Men da er vi inne på makt og politikk, ikke nødvendigvis på religionen selv. Selvsagt har religion blitt brukt til å legitimere makt, og slik har religion endret seg alt etter omskiftelige maktforhold. Disse sidene ved religion er viktige, men det er ikke de som opptar meg mest for tiden. Jeg er mer opptatt av troen slik den erfares, og ikke religion i betydning slik troen forklares.

Når vi snakker om trosforestillinger, baluba, blir 'løgn' en ubrukelig kategori. For løgn forutsetter at noe annet er sannhet. Siden vi nå snakker om 'tro' så har ingen fasit. :) Kun ulike forestillinger, ikke rett eller galt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Platon snakker om 'det sanne, det gode og det vakre' som alle peker mot 'det ene'.
    Denne ideen tar Augustin opp som ulike måter vi kan erkjenne Gud på, og dette synet er gjeldende i kristendommen helt frem til reformasjonen.
    Luther ville ha det greske ut av teologien, og protestantene var skeptisk til utsmykning og så på det som et overflatisk skinn. Lengst gikk kalvinistene som i likhet med islam innførte billedforbud. I kalvinistiske kirker fjernet man all dekor og sto tilbake med kun ordet. Selv altertavler består bare av skriftsteder.
    I katolsk tradisjon, senest igjen understreket av pave emeritus Benedikt, ser en i alle sanser som en mulig åpenbaringsvei for Gud: fornuft, følelser, hørsel, syn, lukt kan alle være måter å konkretisere det hellige på. Katolikker pleier å si på spøk at protestanter tror litt for mye på litt for lite.

Jødene har et begrenset billedforbud, i det de ikke har lov å avbilde Gud eller uttale Guds navn. Det bygger på samme tankegang som i islam, at skaperverket kan ikke konkretisere og uttrykk skaperen uten også å redusere og banalisere Gud.

Jeg har flere ganger uttrykt min beundring for kardinal Carl Rahner, som hadde en usedvanlig kirkelig karriere, som frigjøringsteolog fikk han i en periode prekenforbud av Roma, for å ende opp som en av mennene bak og premissleverandørene til Det annet vatikankonsil; den katolske kirkes store reformasjonsprosjekt på 60-tallet.
    Han skriver et sted at i fremtiden så vil alle kristne være mystikere, eller ikke kristne i det hele tatt. Mystiker i denne sammenheng betyr å oppleve direkte kontakt med Gud. Historien har gitt han rett, den troende som ikke opplever en levende relasjon til Gud kan like gjerne melde seg inn i en forening. Da blir det kun å gi sin tilslutning til et sett av synspunkt, og ikke å gi seg hen til noe ubegripelig og større enn seg selv.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Nok Gudegrubling og Jesusbabel, nå trengs det klær i tråden!

Dette er min første Savile Row-dress, den har rukket å bli ni år snart. Jeg synes de sitter suboptimalt, jakka er litt for lang, og buksene er litt for lav i livet. Men selve stoffet er fint; fra Holland & Sherry. I deres kontor ble også målene tatt, samme bygning der Beatles hadde sin legendariske hustak-konsert i -69. Syntes jeg hørte litt av etterklangen i gangene der.
    PS fikk sceneskrekk og sank sammen. Oppdaget det først da jeg kom på jobb, og fikk gudskjelov dradd det opp før noen så meg! Skulle tatt seg ut.

Dress - MTM - Manning & Manning
    Skjorte - MTM - Turnbull
    Slips - Charels Tyrwhitt
    Seler - Albert Thurston
    Strømper - Falke
    Sko - Allen Edmonds

InkedP1290008 – Kopi_LI.jpg

P1290045.jpg

P1290035.jpg

InkedP1290017 – Kopi_LI.jpg

InkedP1290029 – Kopi_LI.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når vi snakker om trosforestillinger, baluba, blir 'løgn' en ubrukelig kategori. For løgn forutsetter at noe annet er sannhet. Siden vi nå snakker om 'tro' så har ingen fasit. :) Kun ulike forestillinger, ikke rett eller galt.
    Du har helt rett, alt som ikke kan bevises kan heller ikke påstås å være en løgn. Ordet dogme var det jeg burde brukt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Regel: Aldri mer enn ett bråkete plagg pr antrekk. Og jo mer støy i ett plagg, jo roligere i resten.
    I dag er det skjorta, i det typisk landlige tattersal-mønsteret, som får lov å herje fritt.
    En slik skjorte kan ikke brukes til en formell dress, men hadde gått sammen med tweed.

Jakke - El corte inglese
    Skjorte og bukse - CT
    Slips og PS - Kent Wang
    Strøper - Falke
    Sko - Alfred Sargent

InkedP1300005 – Kopi_LI.jpg

P1300034.jpg

P1300046.jpg

InkedP1300026 – Kopi_LI.jpg

InkedP1300008 – Kopi_LI.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke du på alder med Sven Åge Birkeland da? Han er jo fortsatt en form for punker. :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ah, han har vel et par år igjen til 60 når jeg tenker meg om. Men hva med Morten Jørgensen? Han er født i '54 men nyter likevel punkstatus.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Denne komboen har jeg brukt flere ganger, og spesielt jakken er anvendelig for den kan matches med ganske mye - ra disse gule buksene til ganske mørke ullbukser, som dem jeg fikk laget til.

Jakke - MTM - W&S
    Skjorte - bespoke - W&S
    Slips og bukser - CT
    PS - Drake's
    Strømper - Sockshop
    Støvler - Russell & Bromley

InkedP1310007 – Kopi_LI.jpg

P1310034.jpg

P1310029.jpg

InkedP1310010 – Kopi_LI.jpg

InkedP1310008 – Kopi_LI.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, aner ikke. Ingen jeg omgikkes med.
    Poenget var at aldersargumentet ditt ikke holder vann, men du skal slippe buksevann for den blunderen. Den grove tweeden i siste antrekk minner meg om noe jeg lette etter på åttitallet, men som jeg ikke fant. I alle fall ikke innen min budsjettramme. :rolleyes:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Endelig helg. Travel uke. Men nå er det tid for å skli helt ut.

Jakke, skjorte og buker - bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury
    Slips - Charles Tyrwhitt
    Pocket Square - Viyella
    Seler - Albert Thurston
    Strømper - Pantherella
    Sko - Russell & Bromley

InkedP2020055 – Kopi_LI.jpg

P2020039.jpg

P2020036.jpg

InkedP2020008 – Kopi_LI.jpg

InkedP2020030 – Kopi_LI.jpg

InkedP2020012 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Nå henger jeg ikke med, som vanlig.
    Og vær grei, jeg skal på date igjen, og er passe nervøs.
    Vet ikke hva som skjer for tiden, dette var jo sånn jeg drev med for 20-30 år siden. Kan hende jeg har begynt å gå i barndommen..?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare en liten parafrase over en aktuell hit her på Vestlandet, i lys av din uttalelse om vester et par innlegg lenger oppe.
    Lykke til i kveld, stay sharp and keep your cool.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk, gode baluba.
    Jeg må visst ha god karma for tiden. Har ikke hatt draget på årevis, har i grunnen bare stengt av og stengt ute, men så kliner jeg til to ganger på rad (pun not intended). Noe sier meg at kvelden gjerne ble en ONS, og at den kanskje bør forbli det. Men honningsøtt var det. Sikkert og visst.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    For ei helg. Phju. Kjenner at jeg ikke er 40 lengre.

Men klær må vi ha på, hver dag. Jaffal når vi skal på jobb.

Dressen har jomfruturen i dag, kjøpt i hos Ede & Ravenscroft i London på siste turen i slutten av januar; hjem fra systue på fredag. Den sitter langt fra perfekt, litt stor og buksene faller ikke så godt. Men for £350 er den et kupp.

Skjorte er bespoke fra W&S
    Slips fra Turnbull & Asser
    PS fra Berg & Berg
    Seler fra AT
    Strømper fra Falke
    Sko fra Allen Edmonds

InkedP2050025 – Kopi_LI.jpg

P2050051.jpg

P2050044.jpg

InkedP2050020 – Kopi_LI.jpg

InkedP2050013 – Kopi_LI.jpg

Status