Litt for mye på tallerkenen?
Jaja, livet er ikke bare sol og glede. Det er i alle fall visst.
Var i Stavangeren i går og så den fantastiske forestillingen 'Lykkeliten' av og med Rune Andersen. Fy faen så bra. Jeg har sjelden ledd så mye og grått så sårt. En utrolig gripende oppvekstfortelling, om en voldelig og alkoholisert far - men også om langt mye mer, og ikke minst om alle de gode hjelperne som gjorde at påkjenningene var til å bære. Alle de som så ressursene og løftet disse frem.
Rune Andersen fortjener medalje for det han her gjør, han viser at det kan gå godt, selv med et veldig krevende utgangspunkt. Og så er forestillingen full av varme og kjærlighet, og er langt i fra noen elendighetsberetning - det er en overlevelseshistorie.
Det er bare å gå mann av huse, folkens men husk cleenex.
Så ble jeg også en venn mindre i går - på grunn av min kjærlighet til den unge, vakre mannen. En litt halvperifer bekjent, som jeg typisk har gått i teater og sånt med, strakk strikken min for langt i går, og jeg måtte si opp vennskapet. Det var tre forhold hun reagerte sterkt på: aldersforskjellen, som jo riktig er stor; men ingen skal få meg til å skamme meg over mine følelser, kjærligheten kjenner ingen begrensning - tvert i mot - kjærligheten sprenger grenser og setter fri. Det fikk jeg ettertrykkelig satt på plass.
Så var det at den ungen mannen bruker rus, og at han og jeg har brukt det sammen. Det var helt kategorisk en no-go- for henne. Sånn halvveis ned i det andre glasset med hvitvin var det ikke vanskelig å spørre om hvor rusfri hun selv er, og at det beste ikke må bli det godes fiende. Hun ga nå seg på det, og men virket langt fra enig.
Etter en liten time, tikker det inn en sms fra den unge, vakre mannen: han ville ikke leve mer, og var redd han holdt på å gå fra forstanden.
Dette er jo problem jeg langt fra er fremmed fra å jobbe med, selv om jeg sjelden forholder meg til suicidaliet en lørdagskveld og litt godt i gassen. Og ikke med en jeg har rotet med og fremdeles er følelsesmessig involvert i, da kan det bli krevende å drive akuttpsykiatrisk førstehjelp.
Det ble en del meldinger frem og tilbake; han ville ikke snakke på telefonen.
Og det er det samme som utspiller seg; han avviser mine forsøk på å komme han i møte, og er negativ til alle forsøk på å kaste litt lys inn hans totale mørke. Det er slik jeg kjenner han fra før av; han har det fælt, men vil ikke snakke om hva, hvordan eller mulige veier ut.
Diagnostisk er dette også interessant, for tidligere på dagen var han i alminnelig godt humør. Dagene før, litt opp og ned.
Det underbygger hypotesen som han selv har lansert, at han også har en Ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er det etter hvert gode grunner til å anta. Han har da altså en Ustabil PF, et pågående rusmisbruk, tilbakevendende depresjoner, er mulig grensepsykotisk og har selvmordstanker - så i sum må jeg enn så lenge konkludere med at han står i heavy shit, for å være liiitt forsiktig - og er i relativt stor risiko for å ta sitt liv. Det er høy dødelighet i denne gruppen mennesker, og i hans alder er denne komboen dødsårsak nr 1.
Da er det flere betenkeligheter ved at jeg tar så pass aktiv del i hans vansker. Det er i utgangspunktet vanskelig å behandle Ustabil PF, det er ofte veldig mye sjau og spetakkel med disse folkene, det bør påregnes mye manipulering og styr.
Når det samtidig er pågående rusmisbruk, så lyger de også som regel. En kan aldri være helt sikker på hva som gjelder og hva som er bløff.
Når det i tillegg er relasjonsskader, som med denne karen her, hans avvisning av mine forsøk på å komme han i møte kan tyde på det, da er det svært krevende å komme i en posisjon der en kan bli enig om et felles mål å jobbe mot; det vi kaller en arbeidsallianse.
Han gjør det som er veldig vanlig for denne type personer, han dytter bekymringen for eget liv og helse over på andre, i dette tilfelle meg, og nekter å ta i dette ansvaret med ildtang, når jeg forsøker å gi det tilbake.
Men så er det det, da... at jeg har han kjær, og har gitt han et løfte at han kan lene seg mot meg når motbakken blir for bratt. Han har hørt meg si at han kan komme i hvilken som helst tilstand, av hvilken som helst grunn, selvforskyldt eller påført av andre, og han vil ikke bli møtt med pekefinger eller utnytting.
Skal jeg vel da feige ut når the shit hits the fan?
Utfordringen blir hvilken posisjon jeg kan klare å ha til han - ikke bryte kontakten, men prøve å finne en optimal balanse mellom hjelpende nærhet og støttende distanse. Men det er jaggu ikke lett.
Kjærlighet gjør blind, det vet alle. Og jeg kan aldri bli noen behandler for han - jeg kan kun være en venn. Denne gang en venn i nøden. Kun en trøster, ingen frelser.
Har meldt han i dag tidlig, men har ennå ikke fått svar. Så da er det å gå i uvisshet om det blir begravelse til uka, eller om jeg kan puste lettet ut - for denne gang.
Jeg skal hvertfall ut og gå i fjellet, her er det mye som jeg må få rast ut fysisk.