Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ref #2236:
    Det er en håpløs påstand. Du vet fint lite, om noe, om hvordan jeg lever, er, har erfart og vet, men du blir forutinntatt fordi du tror. At jeg heteronormativerer deg fordi det er mine internaliserte majoritetsnormer som snakker gjennom meg er en gøyal formulering, men dessverre ikke mer enn det. Interessant at du som ønsker frihet og rett til å leve som du vil, hvilket jeg har gjentatt at jeg håper du kan og gjør, likevel båssetter alle du synes skal være konforme heteroblindgjengere. Det er et lite verdig syn på medmennesker i min bok. Like lite som jeg synes personlig økonomi egner seg for offentligheten er ikke dette heller noe jeg deler her, men du hadde garantert hatt noe å lære hva mangfold og løse snipper gjelder, som du selv uttrykte det. I bunn og grunn dreier det seg om respekt og toleranse, og det går begge veier. Styr sinnet dit det hører hjemme og ikke konformer alle som ikke åpenlyst plasserer seg selv i en minoritetsbås med resten av verden som slagmark. Hvis det ikke er krigen som er målet?
    Tiltredes. Kan dessuten gjenta ett av mine egne innlegg i denne tråden:

    donquijote.jpg

    mvh
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg forholder meg ikke til din person, men til meningene dine Trondmeg.
    Du må gjerne komme med frontalangrep på meg, en voldsom breiside du fyrer av der.
    Men det endrer ikke min oppfatning av at du har briller på og dømmer meg ut fra det du er oppdratt til å tenke er rett og galt, usømmelig eller anstendig.
    Og du unnlater behagelig å forholde deg til at jeg synliggjør en seksuell praksis som er svært vanlig blant homser.
    Du virker å ville drømme deg ut av virkeligheten. Vel, vi bygger alle luftslott, ikke alle flytter inn i dem.

    Jeg er tolerant og vidsynt, og båssetter ingen. Om du føler det slik, så er det vel fordi jeg traff et ømt punkt da.
    Tonen er til overmål aggressiv, og jeg undres på om vi ikke er vitne til en aldri så liten projeksjon når du ber meg kanalisere sinnet mitt. Mon det, jeg tenker ikke å krangle med deg, i alle fall.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Du må gjerne definere deg ut av det; fenomenenes forskjellighet forsvinner ikke nødvendigvis av språklige artigheter, men gjør språkets evne til å differensiere bare fattigere.
    Er det et argument mot en videre definisjon av kjærlighet, eller et lingvistisk innlegg?
    Ble usikker.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du må gjerne definere deg ut av det; fenomenenes forskjellighet forsvinner ikke nødvendigvis av språklige artigheter, men gjør språkets evne til å differensiere bare fattigere.
    Er det et argument mot en videre definisjon av kjærlighet, eller et lingvistisk innlegg?
    Ble usikker.
    Det var et argument om ikke å miste fenomenene av syne.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg synes du avslører kunnskapsløshet, tkr.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    Likevel velger du igjen å fremstille kampen som en kamp mot vindmøller.
    Da må jeg si at du må sette deg bedre inn i fakta, og viser større respekt for mennesker som lever med begrensede utfoldelsesmuligheter og stille deg skulder ved skulder med mennesker som sliter og har det vanskelig på grunn av det system vi har laget om våre liv.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Du må gjerne definere deg ut av det; fenomenenes forskjellighet forsvinner ikke nødvendigvis av språklige artigheter, men gjør språkets evne til å differensiere bare fattigere.
    Er det et argument mot en videre definisjon av kjærlighet, eller et lingvistisk innlegg?
    Ble usikker.
    Det var et argument om ikke å miste fenomenene av syne.
    Jo, så den. Men det er ikke et forsvar for verken det ene eller det andre, kun en påstand. Altså ren retorikk.
    Og du tar til alt overmål ikke stilling til min definisjon, men durer videre.
    Er det i det hele mulig å tenke at kjærlighet kan utvides, at det ikke bare er agape, men også eros..?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.123
    Antall liker
    8.123
    Torget vurderinger
    12
    Jeg forholder meg ikke til din person, men til meningene dine Trondmeg.
    Du må gjerne komme med frontalangrep på meg, en voldsom breiside du fyrer av der.
    Men det endrer ikke min oppfatning av at du har briller på og dømmer meg ut fra det du er oppdratt til å tenke er rett og galt, usømmelig eller anstendig.
    Og du unnlater behagelig å forholde deg til at jeg synliggjør en seksuell praksis som er svært vanlig blant homser.
    Du virker å ville drømme deg ut av virkeligheten. Vel, vi bygger alle luftslott, ikke alle flytter inn i dem.

    Jeg er tolerant og vidsynt, og båssetter ingen. Om du føler det slik, så er det vel fordi jeg traff et ømt punkt da.
    Tonen er til overmål aggressiv, og jeg undres på om vi ikke er vitne til en aldri så liten projeksjon når du ber meg kanalisere sinnet mitt. Mon det, jeg tenker ikke å krangle med deg, i alle fall.
    Da leser du nok mye mer inn i det enn jeg skrev, det er verken aggresjon eller frontalangrep herfra. Det er da vitterlig du som kjemper en kamp om å bli akseptert som du er og leve som du vil samtidig som du ensretter mine meninger til å være en heteronormativ mangel på aksept. Det er en båssetting, kjære deg. Og mon tro om ikke Svein Arnes briller fungerer på samme måten som du selv beskriver? Resten er dessverre tøysete og skyldes nok ditt homoerkjennelsesnormative heterofiendebilde ;). Det er vel ikke spesielt imponerende å argumentere på tvers av det jeg skriver og tillegge meg diametralt motsatte holdninger ift det jeg formidler. Speil, speil? Lev som du vil kjære deg, ingen ting av det opprører det minste, men jeg er jo så formstøpt, enkel og ute av stand til selvstendige tanker at jeg synes utbrodering av det er vulgært og tilhører privatsfæren.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du må gjerne definere deg ut av det; fenomenenes forskjellighet forsvinner ikke nødvendigvis av språklige artigheter, men gjør språkets evne til å differensiere bare fattigere.
    Er det et argument mot en videre definisjon av kjærlighet, eller et lingvistisk innlegg?
    Ble usikker.
    Det var et argument om ikke å miste fenomenene av syne.
    Jo, så den. Men det er ikke et forsvar for verken det ene eller det andre, kun en påstand. Altså ren retorikk.
    Og du tar til alt overmål ikke stilling til min definisjon, men durer videre.
    Er det i det hele mulig å tenke at kjærlighet kan utvides, at det ikke bare er agape, men også eros..?
    Må en jo gjerne gjøre.

    Men begjæret som er umettelig og alltid vil mer, er noe annet enn kjærligheten, også som eros. En trenger ingen akademisk grad for å se slike skiller i fenomenene. Mener du at det er det samme fenomen, så må du jo bare tro det, men det hjelper lite å stenge seg inne i sin privatforstand. Hele verden vet forskjell på begjær og kjærlighet; ingen grunn til å tro at du skal kunne omskolere resten av verden der.

    Tillegg

    Sex på nett med tilfeldigheter er begjær, ikke kjærlighet. Om du vil ha folk til å tro at det er det samme, så er det hinsides det jeg noengang har lest inn i dine innlegg.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes du avslører kunnskapsløshet, tkr.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    Likevel velger du igjen å fremstille kampen som en kamp mot vindmøller.
    Jeg fant ikke noe bilde av en ishockeyspiller på en volleyballbane i farten.

    Da må jeg si at du må sette deg bedre inn i fakta, og viser større respekt for mennesker som lever med begrensede utfoldelsesmuligheter og stille deg skulder ved skulder med mennesker som sliter og har det vanskelig på grunn av det system vi har laget om våre liv.
    -Og jeg må få spørre hva du egentlig er ute etter her:

    Akseptans? Det synes jeg at du har fått. De fleste svarene her inne har vært i tonen at du kan pule hvem du vil så lenge de er over minstemålet. Hva angår rus, så har jeg hintet frempå at du kanskje risikerer mer enn bare en bot, og det står jeg ved. Andre har hatt andre innfallsvinkler, dem om det.

    Altså: Hva mer er det du vil ha? En heiagjeng og et musikkorps?

    Mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    HVORFOR DET? Ser ingen umiddelbare grunner til at det skal være slik, med mindre såkalt skeive selv henger seg opp i gammeldagse fordommer, slik det var for noen tiår siden. De skeive jeg kjenner, er trygge nok til å stå i det, og faller overhodet ikke inn i din beskrivelse av legningsfølgevansker!

    mvh
    Proffen
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det var et argument om ikke å miste fenomenene av syne.
    Jo, så den. Men det er ikke et forsvar for verken det ene eller det andre, kun en påstand. Altså ren retorikk.
    Og du tar til alt overmål ikke stilling til min definisjon, men durer videre.
    Er det i det hele mulig å tenke at kjærlighet kan utvides, at det ikke bare er agape, men også eros..?
    Må en jo gjerne gjøre.

    Men begjæret som er umettelig og alltid vil mer, er noe annet enn kjærligheten, også som eros. En trenger ingen akademisk grad for å se slike skiller i fenomenene. Mener du at det er det samme fenomen, så må du jo bare tro det, men det hjelper lite å stenge seg inne i sin privatforstand. Hele verden vet forskjell på begjær og kjærlighet; ingen grunn til å tro at du skal kunne omskolere resten av verden der.

    Tillegg

    Sex på nett med tilfeldigheter er begjær, ikke kjærlighet. Om du vil ha folk til å tro at det er det samme, så er det hinsides det jeg noengang har lest inn i dine innlegg.
    En gang mente 'alle' at jorden var flat og universets sentrum.
    Det var ikke et gyldig argument den gang, heller ikke nå.
    Å argumentere med folkeoppfatningen er svak bevisføring.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det var et argument om ikke å miste fenomenene av syne.
    Jo, så den. Men det er ikke et forsvar for verken det ene eller det andre, kun en påstand. Altså ren retorikk.
    Og du tar til alt overmål ikke stilling til min definisjon, men durer videre.
    Er det i det hele mulig å tenke at kjærlighet kan utvides, at det ikke bare er agape, men også eros..?
    Må en jo gjerne gjøre.

    Men begjæret som er umettelig og alltid vil mer, er noe annet enn kjærligheten, også som eros. En trenger ingen akademisk grad for å se slike skiller i fenomenene. Mener du at det er det samme fenomen, så må du jo bare tro det, men det hjelper lite å stenge seg inne i sin privatforstand. Hele verden vet forskjell på begjær og kjærlighet; ingen grunn til å tro at du skal kunne omskolere resten av verden der.

    Tillegg

    Sex på nett med tilfeldigheter er begjær, ikke kjærlighet. Om du vil ha folk til å tro at det er det samme, så er det hinsides det jeg noengang har lest inn i dine innlegg.
    En gang mente 'alle' at jorden var flat og universets sentrum.
    Det var ikke et gyldig argument den gang, heller ikke nå.
    Å argumentere med folkeoppfatningen er svak bevisføring.
    Da datt du igjennom!

    Faktisk litt trist å se at et prosjekt som hadde potensiale nå forfaller til ingenting.

    Begjær = kjærlighet.

    De som er uenige tenker som de som tror at jorden er flat.

    Du har liksom ikke en sak lengre, bare insisteringen på frivoliteten. Greit nok; men det er da du som gjør homokjærlighet til rent begjær; begjæret kan de fleste av oss, trenger ikke en homse for å fortelle oss det.
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg forholder meg ikke til din person, men til meningene dine Trondmeg.
    Du må gjerne komme med frontalangrep på meg, en voldsom breiside du fyrer av der.
    Men det endrer ikke min oppfatning av at du har briller på og dømmer meg ut fra det du er oppdratt til å tenke er rett og galt, usømmelig eller anstendig.
    Og du unnlater behagelig å forholde deg til at jeg synliggjør en seksuell praksis som er svært vanlig blant homser.
    Du virker å ville drømme deg ut av virkeligheten. Vel, vi bygger alle luftslott, ikke alle flytter inn i dem.

    Jeg er tolerant og vidsynt, og båssetter ingen. Om du føler det slik, så er det vel fordi jeg traff et ømt punkt da.
    Tonen er til overmål aggressiv, og jeg undres på om vi ikke er vitne til en aldri så liten projeksjon når du ber meg kanalisere sinnet mitt. Mon det, jeg tenker ikke å krangle med deg, i alle fall.
    Da leser du nok mye mer inn i det enn jeg skrev, det er verken aggresjon eller frontalangrep herfra. Det er da vitterlig du som kjemper en kamp om å bli akseptert som du er og leve som du vil samtidig som du ensretter mine meninger til å være en heteronormativ mangel på aksept. Det er en båssetting, kjære deg. Og mon tro om ikke Svein Arnes briller fungerer på samme måten som du selv beskriver? Resten er dessverre tøysete og skyldes nok ditt homoerkjennelsesnormative heterofiendebilde ;). Det er vel ikke spesielt imponerende å argumentere på tvers av det jeg skriver og tillegge meg diametralt motsatte holdninger ift det jeg formidler. Speil, speil? Lev som du vil kjære deg, ingen ting av det opprører det minste, men jeg er jo så formstøpt, enkel og ute av stand til selvstendige tanker at jeg synes utbrodering av det er vulgært og tilhører privatsfæren.
    Hvis du ikke kjenner sinnet i posten din, så har vi en lang natt foran oss.
    Selvsagt har jeg også briller på, alle har vi det. Men du er ikke villig til å i det hele drøfte muligheten for at du har dem på. Da trenger vi deler av morgendagen og.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg synes du avslører kunnskapsløshet, tkr.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    Likevel velger du igjen å fremstille kampen som en kamp mot vindmøller.
    Jeg fant ikke noe bilde av en ishockeyspiller på en volleyballbane i farten.

    Da må jeg si at du må sette deg bedre inn i fakta, og viser større respekt for mennesker som lever med begrensede utfoldelsesmuligheter og stille deg skulder ved skulder med mennesker som sliter og har det vanskelig på grunn av det system vi har laget om våre liv.
    -Og jeg må få spørre hva du egentlig er ute etter her:

    Akseptans? Det synes jeg at du har fått. De fleste svarene her inne har vært i tonen at du kan pule hvem du vil så lenge de er over minstemålet. Hva angår rus, så har jeg hintet frempå at du kanskje risikerer mer enn bare en bot, og det står jeg ved. Andre har hatt andre innfallsvinkler, dem om det.

    Altså: Hva mer er det du vil ha? En heiagjeng og et musikkorps?

    Mvh
    Jeg vil ha anerkjennelse for at vi enda ikke er i mål, og at alle gode krefter bør stille opp og støtte skeive i kampen for å få leve som vi er. Ikke som majoriteten mener vi bør leve.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    HVORFOR DET? Ser ingen umiddelbare grunner til at det skal være slik, med mindre såkalt skeive selv henger seg opp i gammeldagse fordommer, slik det var for noen tiår siden. De skeive jeg kjenner, er trygge nok til å stå i det, og faller overhodet ikke inn i din beskrivelse av legningsfølgevansker!

    mvh
    Proffen
    Så det er skeives skyld at vi sliter? Hadde vi bare vært stoltere så hadde alt vært bra?
    Blame the victim. Jenter har seg selv å skyldes at de blir voldtatt så lettkledd og fristende som de går kledd..?
    Det er jo å rive problemstillingen helt ut av en hver samfunnsmessig sammenheng. At du ikke ser en sammenheng, betyr ikke at sammenhengen ikke eksiterer, kun at du ikke ser den.
    Det er fremdeles vanskelig å være avviker, og en blir ikke god av å ha det dårlig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.123
    Antall liker
    8.123
    Torget vurderinger
    12
    Jeg forholder meg ikke til din person, men til meningene dine Trondmeg.
    Du må gjerne komme med frontalangrep på meg, en voldsom breiside du fyrer av der.
    Men det endrer ikke min oppfatning av at du har briller på og dømmer meg ut fra det du er oppdratt til å tenke er rett og galt, usømmelig eller anstendig.
    Og du unnlater behagelig å forholde deg til at jeg synliggjør en seksuell praksis som er svært vanlig blant homser.
    Du virker å ville drømme deg ut av virkeligheten. Vel, vi bygger alle luftslott, ikke alle flytter inn i dem.

    Jeg er tolerant og vidsynt, og båssetter ingen. Om du føler det slik, så er det vel fordi jeg traff et ømt punkt da.
    Tonen er til overmål aggressiv, og jeg undres på om vi ikke er vitne til en aldri så liten projeksjon når du ber meg kanalisere sinnet mitt. Mon det, jeg tenker ikke å krangle med deg, i alle fall.
    Da leser du nok mye mer inn i det enn jeg skrev, det er verken aggresjon eller frontalangrep herfra. Det er da vitterlig du som kjemper en kamp om å bli akseptert som du er og leve som du vil samtidig som du ensretter mine meninger til å være en heteronormativ mangel på aksept. Det er en båssetting, kjære deg. Og mon tro om ikke Svein Arnes briller fungerer på samme måten som du selv beskriver? Resten er dessverre tøysete og skyldes nok ditt homoerkjennelsesnormative heterofiendebilde ;). Det er vel ikke spesielt imponerende å argumentere på tvers av det jeg skriver og tillegge meg diametralt motsatte holdninger ift det jeg formidler. Speil, speil? Lev som du vil kjære deg, ingen ting av det opprører det minste, men jeg er jo så formstøpt, enkel og ute av stand til selvstendige tanker at jeg synes utbrodering av det er vulgært og tilhører privatsfæren.
    Hvis du ikke kjenner sinnet i posten din, så har vi en lang natt foran oss.
    Selvsagt har jeg også briller på, alle har vi det. Men du er ikke villig til å i det hele drøfte muligheten for at du har dem på. Da trenger vi deler av morgendagen og.
    Men det er likevel veldig kort ift tiden det kan ta for å lytte i stedet for å fortelle hva den andre mener.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.123
    Antall liker
    8.123
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes du avslører kunnskapsløshet, tkr.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    Likevel velger du igjen å fremstille kampen som en kamp mot vindmøller.
    Jeg fant ikke noe bilde av en ishockeyspiller på en volleyballbane i farten.

    Da må jeg si at du må sette deg bedre inn i fakta, og viser større respekt for mennesker som lever med begrensede utfoldelsesmuligheter og stille deg skulder ved skulder med mennesker som sliter og har det vanskelig på grunn av det system vi har laget om våre liv.
    -Og jeg må få spørre hva du egentlig er ute etter her:

    Akseptans? Det synes jeg at du har fått. De fleste svarene her inne har vært i tonen at du kan pule hvem du vil så lenge de er over minstemålet. Hva angår rus, så har jeg hintet frempå at du kanskje risikerer mer enn bare en bot, og det står jeg ved. Andre har hatt andre innfallsvinkler, dem om det.

    Altså: Hva mer er det du vil ha? En heiagjeng og et musikkorps?

    Mvh
    Jeg vil ha anerkjennelse for at vi enda ikke er i mål, og at alle gode krefter bør stille opp og støtte skeive i kampen for å få leve som vi er. Ikke som majoriteten mener vi bør leve.
    Som undertegnede har gitt flere ganger, men konfronteres med å bo i luftslott. Houston, our communication line has gone simplex.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil ha anerkjennelse for at vi enda ikke er i mål, og at alle gode krefter bør stille opp og støtte skeive i kampen for å få leve som vi er. Ikke som majoriteten mener vi bør leve.
    -Anerkjennelse i form av hva? En egen HFS-avdeling i Pride-paraden?

    -Og støtte til hva, og i hvilken form? Er det pengebidrag, er det en petisjon om andre narkotikalover?

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Igjen er det en som tilhører majoriteten som i sin store raushet ser på en fra minoriteten, og som skryter av sin omgjengelighet og toleranse.
    Samtidig som min minoritetserfaring, jeg som lever som homo, gjøres til noe 'krampaktig' og at jeg skaper en 'stereotypi'.
    Merlidelsen ved å være homo usynliggjøres av denne selvoppnevnte gay-vennligheten, han ser ikke hva vi strever med, og han devaluerer min kamp til noe som jeg konstruerer i mitt hode. Det er en benekting og bagatellisering av hvordan mange strever med å være som de er, og få leve i pakt med sine følelser. Det er forsøk på å usynliggjøre mine og andre homoers utfordringer.

    Mitt kjærlighetsliv reduseres til 'rått begjær' og anerkjennes ikke som en av mange måter å leve på.
    Jeg skal underlegges de samme betingelser og samme restriksjoner som heteroer lever under, altså det undertrykkingsregimet som har gjort det vanskelig for homoer å leve som vi er.
    I det hele er det en klam og uvennlig omfavnelse Proffen gir, det er en invitasjon til å være homo, men kun på heteroenes premisser.
    For heteronarmativitet, at han ser andre gjennom sine egne briller, det finnes ikke i følge han.
    Det er jeg som ikke er fortrolig med min seksualitet, det er det homokampen reduseres til. Det er faen meg provoserende, altså. Mister selvoppnevnt fasit på mitt liv og mine vansker kom ikke her og sykeliggjør min frihet og de restriksjoner som du legger på meg. Homofobi, nei kanskje ikke. Men hva faen skal vi kalle dette da? Rein stupiditet? Manglende evne til å sette seg i andres sted? Selvforherligende egosentrisme? Stikke hodet i sanden-mentalitet. I don't fuckin know. Men det er jaffal ikke en åpen undring over hvor mangfoldig og rikt livet kan være. That I know.
    Det han selv ikke kan forstå at homofile bryter normer, har han ingen vilje eller evne til å sette seg inn i, og det eksisterer følgelig ikke. Altså enda en benekting.
    At mange homofile lever annerledes enn han selv i valg av samlivsformer, antall seksualpartnere, aldersforskjell, fetisjer, osv det feies glatt under teppe med det lett arrogante holdningen 'dere er vel som oss'. Det er kunnskapsløst, frekt og ganske så devaluerende.

    Du aner ikke hva det vil si å være homo, og dine holdninger er de mest undertrykkende jeg møter på. Nynazistene i Kristiansand kan vi alltids møte ansikt til ansikt og konfronte det brune slammet de kommer med. Juridiske og formelle rettigheter har vi fått på plass. Kirken er på rett vei. Mye går i riktig retning.

    Men det ekle protestantiske Frelsesarme-hykleriet: Kom som du er, bare du blir som oss, det er langt vanskeligere å utrydde. Det er undertrykking forkledd som toleranse, det er majoritetstenking og flertallet som ser ned på og fornekter minoritetens særpreg. Det er å opphøye seg selv og sin livsstil det den beste, og vurdere andres livsformer med sin egen som gullstandarden.
    Men vi er ikke heteroer og vi lever ikke som heteroer.
    Å være homo er langt mer enn bare å falle for samkjønnede.
    Og du er ikke peiling på hva vi driver med, du ser oss kun ut fra den kultur og væremåte som du har fullstendig internalisert og som du virker helt ukritisk omfavnende til. Ditt tenkesett virker slik: Jeg ser ikke noen som har det vanskelig, derfor finnes det ingen vansker, og de som hevder noe annet må konstruere vanskene i sitt hode.

    Herre Jesus, ha langmodighet med oss, vi er så visst ikke i mål, er vi vel?
    @SA: Jeg håper inderlig, og tror at du kanskje også bør ta på deg et par andre briller, når du leser mine ord. Og så bør du holde deg for god til å tolke og tro at du vet hva jeg mener, tenker og står for. Det jeg forsøkte å rette søkelyset på, var spørsmålet: Hva er det som gjør at din måte å argumentere på, kan oppfattes som litt krampaktig? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det evt skal være nødt til å være slik, og det av den enkle grunn at jeg, gjennom mine kjente skeive og streite, ikke kjenner igjen din beskrivelse av det "helvetet" det er å skulle leve ut sin legning. Og da snakker vi om at mine erfaringer løper over flere tiår!
    JA, jeg er både omgjengelig og tolerant - det er fakta. Men at jeg skryter av det? Nei, får si som de gjør i Bergen by: Ta deg en bolle!
    Videre har jeg heller ikke påstått noe, men heller forsøkt å stille noen spørsmål og rette søkelyset på elementer som gjerne lett kan bli oversett i engasjementet som legges for dagen.
    Vil derfor stille ytterligere noen spørsmål:
    Hvilke lidelser er det du mener, når du snakker på vegne av deg selv og andre skeive? Hva er det du mener at dere strever med? Jeg mener, håper og tror at verden har kommet et godt stykke på vei siden homofili virkelig ble uglesett, både av religiøse og andre - men da snakker vi om holdninger som dominerte flere tiår tilbake.
    At jeg ikke skal ha aksept for din måte å leve ut ditt kjærlighets- og sexliv, det blir jo bare bolony. Det står du like fritt til som meg. Jeg har bare forsøkt å stille spørsmål ved HVA det er som gjør at enkelte skeive kanskje har, slik du selv skriver, et kjærlighets- og sexliv som ikke er like lvarig, monogamt og "kjedelig" som heteroseksuelle. Det var overhodet ingen kritikk av deg og ditt.
    At der finnes en del skeive som strever med å leve sine liv slik de vil, har jeg heller ikke benektet. Men jeg stiller spørsmål ved om dette KUN har med omgivelsene å gjøre, eller hva som evt gjør at skeive liv ikke kan leves til det fulle pga at skeive SELV føler en høyst uberettiget "skam" eller hva man nå skal kalle det for..... OG hvis det siste er tilfelle, har jeg, ærlig talt, litt vansker med å se at dette i sin tur igjen skyldes KUN omgivelsene, for i Norge i dag har homofili blitt tålig stuerent, imvho. Unntak vil alltid finnes, men det går riktig vei, imvho.
    Ei heller har jeg kategorisert DITT sexliv som basert på begjær, men, som også andre har vært inne på, der er klare forskjeller på det rene fysiske begjær og K-ordet, og begge deler trigges vel av det samme, uansett legning? At de også kan sammenfalle, javisst! Men de fleste forhold, uansett varighet, starter vel helst med et fysisk begjær, for så å utvikle seg til K i løpet av kortere eller lengre tid. Og jeg stiller spørsmål om hvorfor det skulle være så stor forskjell på dette området, uansett legning.
    Betingelser? Restriksjoner? Undertrykking? i 2018? Not so much. i 1960, 1970, 1980, ja i større grad. Men verden beveger seg i riktig retning, om enn ikke like raskt som du gjerne skulle ønske, SA....
    Videre: Har jeg virkelig påstått "At mange homofile lever annerledes enn han selv i valg av samlivsformer, antall seksualpartnere, aldersforskjell, fetisjer, osv det feies glatt under teppe med det lett arrogante holdningen 'dere er vel som oss'"? Da tror jeg du skal lese mine ord med andre briller! Jeg forsøkte å stille spørsmål ved hva grunnen til dette er? KAnskje mest fordi jeg ikke forstår hvorfor eller hva som er bakgrunnen. Har ikke skeive samme behovet for følelsesmessig "speiling" som streite. If not, why?
    Og; der du mener at jeg "forsøker på å usynliggjøre dine og andre homoers utfordringer", synes jeg du bommer. Forsøket er heller å se på utfordringene med andre briller/fra andre vinkler - uten å stille med fasit i hånd - kanskje mest av alt fordi jeg ønsker å forstå! Iflg deg har jeg jo ikke forstått særlig mye, selv om mange av mine skeive bekjente vil være kapitalt uenig med deg!

    Du skriver også: "Å være homo er langt mer enn bare å falle for samkjønnede". Jeg lurer på hva langt mer er, og hvorfor det er slik? Igjen, fordi jeg ønsker å forstå.... Har ikke skeive de samme grunnleggende behov og "ønsker" som streite? I tilfelle ikke, hvorfor?

    Tror jeg avslutter der for i kveld, selv om jeg har mer på hjertet - men håper inderlig at du, SA, ikke ser på alle spørsmål og tanker som ikke "passer deg" som enorme vindmøller, slik andre har vært inne på - for det er ikke slike jeg planter i din tråd. Men for å se det, er det en fordel å lese innlegg med velvilje i stedet for skepsis.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes du avslører kunnskapsløshet, tkr.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    Likevel velger du igjen å fremstille kampen som en kamp mot vindmøller.
    Jeg fant ikke noe bilde av en ishockeyspiller på en volleyballbane i farten.

    Da må jeg si at du må sette deg bedre inn i fakta, og viser større respekt for mennesker som lever med begrensede utfoldelsesmuligheter og stille deg skulder ved skulder med mennesker som sliter og har det vanskelig på grunn av det system vi har laget om våre liv.
    -Og jeg må få spørre hva du egentlig er ute etter her:

    Akseptans? Det synes jeg at du har fått. De fleste svarene her inne har vært i tonen at du kan pule hvem du vil så lenge de er over minstemålet. Hva angår rus, så har jeg hintet frempå at du kanskje risikerer mer enn bare en bot, og det står jeg ved. Andre har hatt andre innfallsvinkler, dem om det.

    Altså: Hva mer er det du vil ha? En heiagjeng og et musikkorps?

    Mvh
    Jeg vil ha anerkjennelse for at vi enda ikke er i mål, og at alle gode krefter bør stille opp og støtte skeive i kampen for å få leve som vi er. Ikke som majoriteten mener vi bør leve.
    100% i mål? nei, men på god og riktig vei! Heldigvis!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    HVORFOR DET? Ser ingen umiddelbare grunner til at det skal være slik, med mindre såkalt skeive selv henger seg opp i gammeldagse fordommer, slik det var for noen tiår siden. De skeive jeg kjenner, er trygge nok til å stå i det, og faller overhodet ikke inn i din beskrivelse av legningsfølgevansker!

    mvh
    Proffen
    Så det er skeives skyld at vi sliter? Hadde vi bare vært stoltere så hadde alt vært bra?
    Blame the victim. Jenter har seg selv å skyldes at de blir voldtatt så lettkledd og fristende som de går kledd..?
    Det er jo å rive problemstillingen helt ut av en hver samfunnsmessig sammenheng. At du ikke ser en sammenheng, betyr ikke at sammenhengen ikke eksiterer, kun at du ikke ser den.
    Det er fremdeles vanskelig å være avviker, og en blir ikke god av å ha det dårlig.
    Nei, det er seff ikke de skeives skyld i at der er fartsdumper i veien.
    Men det er rart med det, kulturarven og måten å forholde seg til denne, vil gjerne gjøre noe med alle og enhver, selv om kulturarven skulle vise seg å være helt ute av kurs.
    Det jeg mener, er at de aller fleste skeive har hørt om hvordan homofili ble betraktet tidligere, som en sinnsykdom, som unormalt og feil, og som kanskje (og dessverre) ubevisst lar dette bli en del av seg selv og sitt tankegods, dvs at de, uten å skulle være nødt til det, uten selv å ville det, føler at skeivheten burde være tabu, med påfølgende skamfølelse, selv om det riktige seff hadde vært å gaule WTF!
    Og, ja, jeg synes dere skulle ha et slagord: "Gay, and proud of it!" Jeg tror ikke dere ville fått mange protester eller motforestillinger på den! Det kunne kanskje rent av fungert som en katalysator i prosessen med å nå mål?

    I hvilken grad er det vanlig at skeive går rundt og tenker på seg selv om det du kaller "avvikere"? Hvis det er tilfelle, er det jo bare trist - uten at jeg har noen fasit på hvordan man skal fjerne det tankemønsteret. Men igjen - mitt spørsmål blir da: Hvorfor tenkes det slik blant skeive? Jeg kjenner ingen streite som tenker slik om skeive, nemlig, uten at jeg dermed påstår at de ikke finnes utenfor mine kjente omgivelser.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.027
    Antall liker
    9.114
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    HVORFOR DET? Ser ingen umiddelbare grunner til at det skal være slik, med mindre såkalt skeive selv henger seg opp i gammeldagse fordommer, slik det var for noen tiår siden. De skeive jeg kjenner, er trygge nok til å stå i det, og faller overhodet ikke inn i din beskrivelse av legningsfølgevansker!

    mvh
    Proffen
    Så det er skeives skyld at vi sliter? Hadde vi bare vært stoltere så hadde alt vært bra?
    Blame the victim. Jenter har seg selv å skyldes at de blir voldtatt så lettkledd og fristende som de går kledd..?
    Det er jo å rive problemstillingen helt ut av en hver samfunnsmessig sammenheng. At du ikke ser en sammenheng, betyr ikke at sammenhengen ikke eksiterer, kun at du ikke ser den.
    Det er fremdeles vanskelig å være avviker, og en blir ikke god av å ha det dårlig.
    Det er veldig tydelig sammenheng mellom å ha en trygg partner gjennom livet og det å ha et godt liv (God helse, jobb, lite rus, osv). Dette finner vi heterofile gjerne i vår kjærest og partner som mange av oss deler mesteparten av livet med, og vi bruker begrepet kjærlighet om disse relasjonene som for oss åpenbart betyr noe annet enn for deg.

    Homokjærligheten, slik den defineres av deg, virker lite robust, kortvarig og sexfokusert.

    Så når jeg har tøffe dager, er det ekstra godt å ha en partner som kjenner meg å ligge inntil i sengen, noen som er der hele tiden, noen som husker fortiden, noen som vil være med deg i fremtiden. Kort og godt, trygghet, håp og fremtid.

    Det virker ikke som denne homoversjonen av kjærlighet med flest mulig tøm og røm gir samme glede i det lange løp. Ensomhet og whisky er nok grunnen til dårlig score på livskvalitet. Og det tror jeg faktisk alle vet...

    Mvh
    OMF
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    @Takk Proffen. Du skriver mye bra som jeg skal tenke gjennom, og du går i liten grad i forsvar eller angrep, som jo ofte er det samme.
    Synes du individualiserer for mye, og ikke vektlegger hvor dyptgående og pregende samfunnsrammene er. At formelle rettigheter og formell likestilling er på plass, betyr ikke at vi homoer da bare kan utfolde oss. Hemningene sitter dypt.
    Det er stor holdningsendringer i et skjikt av befolkningen; en politisk og akademisk elite. Men det er likevel et etterslep i store deler av befolkningen.

    OMF du bommer igjen. Det er flere faktorer som fører til en annen omgang med hverandre enn dere. Du reflekterer ikke over hva det kan skyldes, men på heterovis setter du din måte å leve på opp som det ideelle, og som vi alle børe strebe etter. Nå er det en gang sånn at alle ikke ønsker seg eller kan få villa, Volvo og voff-voff.
    Heller burde hetroer se til homoer og vurdere om det ikke er ett og annet å plukke opp av livstil og omgangsform. At et alternativ levesett kan også være en berikelse for alle, ikke bare at vi skal tilpasse oss den levemåten som representerer et system som har ekskludert og usynliggjort oss i alle tider.
    Så er jeg selvsagt enig med deg i at å hore rundt ikke er for alle, og heller ikke helsefremmede til en hver tid. Det har jeg skrevet flere ganger. Heller ikke har jeg sagt at det er høyverdig eller nødvendigvis ønskelig til en hver tid. Jeg har gang på gang sagt at om jeg finner en fast, så slutter jeg som hore.
    Det jeg har fremhevet er at dette er en praksis som foregår, og at det er også mye bra i en slik praksis, og at det er en typisk homogreie å drive med.
    Det er mange fine og nære møter, med gjensidig respekt, omsorg og kjærlighet også i flyktige møter.
    Det er også uttrykk for den samme kjærlighet som du og damen din viser.

    Alt for mange er for lite undrende over hvorfor en slik tråd er nødvendig, hvilke konkrete livserfaringer som gjør at jeg øser meg opp og krangler om å få være som jeg er. Nesten ingen reflekterer over at det kan være fordi vi ikke er i mål, og at dere som ikke lever under disse betingelsene ikke ser og lever hvordan det er å være en outsider og avviker.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.027
    Antall liker
    9.114
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF du bommer igjen. Det er flere faktorer som fører til en annen omgang med hverandre enn dere. Du reflekterer ikke over hva det kan skyldes, men på heterovis setter du din måte å leve på opp som det ideelle, og som vi alle børe strebe etter. Nå er det en gang sånn at alle ikke ønsker seg eller kan få villa, Volvo og voff-voff.
    Heller burde hetroer se til homoer og vurdere om det ikke er ett og annet å plukke opp av livstil og omgangsform. At et alternativ levesett kan også være en berikelse for alle, ikke bare at vi skal tilpasse oss den levemåten som representerer et system som har ekskludert og usynliggjort oss i alle tider.
    Du kommer til stadighet med denne " vi er ikke helt i mål ennå er vi", og i innlegget jeg siterte viste du blant annet til at livskvaliteten var dårligere for homoer.

    Jeg poengterte at det å finne en livsledsager - altså noen som er med deg i livet var viktig for å ha et godt liv:

    https://www.ted.com/talks/robert_wa...e_lessons_from_the_longest_study_on_happiness

    Dette er nok noe de fleste vet - altså at livet blir best om man etablerer familie. Derfor blir man jo gjerne ansett som litt umoden, om man fortsetter å leve livet med Tinder som rettesnor i voksen alder. Litt på samme måte som barn som spiser alt godteriet sitt. Det er jo gjort flere studier som viser at de som greier å vente litt på belønning, de som kan jobbe mot et mål noe frem i tid, gjør det bedre i livet enn de som ikke orker å vente men spiser lørdagsgodtet på fredag. Eller i dette tilfellet - de som ikke greier å avstå fra å date nye folk hele tiden, for å etablere et langvarig forhold som varer livet ut.

    Så vil jo du si at homoer er ikke slik, og det er sikkert greit. Alle heteroer er heller ikke slik. Men det viser seg altså at de som slår seg til ro - være seg meg eller de mange homofile par som lever sammen - har det bedre enn de som hopper rundt.

    Og da er ikke problemene knyttet til å være homo, de er knyttet til manglende vilje/evne til å leve sammen med noen. Mennesker har ikke godt av å være alene, og har man ikke en stabil livsledsager, så er man ofte alene - homo, hetero eller annen variant.

    Ellers ser jeg vel ikke at vi heteroer har så mye å lære av det homolivet du forfekter. Ulike Tinder varianter eksisterer jo også for heterofile, og det jeg har sett av nyhetsinnslag om fenomenet er at det blir upersonlig, uspennende, vanlig, kald, maskinelt, og ikke minst, ingen gidder å gjøre noe ekstra for noen.

    Så da ender man vel opp med å blogge om alle man knuller, mens man lurer på hvorfor den store kjærligheten ikke svarer på henvendelser - til tross for at man har vist hvor mye fint man skriver om han på nettet, mellom alle de andre knullehistoriene vel og merke.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Dette er igjen et eksempel på at majoriteten dikterer hvordan minoriteten skal leve, OMF. Dette er et stjerneeksempel på heteronormativitet.
    La homoer leve som de gjør, og ikke bestem utfra hva du selv tror er best, det er også paternaliserende.
    Det er mange måter å leve på, og en hver bør selv få bestemme hvordan - så lenge det ikke går ut over andre. Noe lever alene, noen i parforhold, noen i åpne forhold og andre er polyamorøse.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.027
    Antall liker
    9.114
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er igjen et eksempel på at majoriteten dikterer hvordan minoriteten skal leve, OMF. Dette er et stjerneeksempel på heteronormativitet.
    La homoer leve som de gjør, og ikke bestem utfra hva du selv tror er best, det er også paternaliserende.
    Det er mange måter å leve på, og en hver bør selv få bestemme hvordan - så lenge det ikke går ut over andre. Noe lever alene, noen i parforhold, noen i åpne forhold og andre er polyamorøse.
    Jeg sier da overhodet ikke noe om hvordan du burde leve - jeg viser bare at konsekvensen av måten du lever på. Men du vil kanskje bare ha den søte kløe...

    Jeg har også levd slik du gjør - riktignok for 20 år siden, det var morsomt i perioder, men for meg ble det en liten vekker og tenke på "hvordan vil jeg ha det i fremtiden" - "hva er drømmen min?", og drømmen min var ikke penthouse leilighet, stort boblebad, King Size seng og speil i taket. Drømmen min var familie med Villa, Volvo og vov-vov.

    Og når du er så oppsatt å få velge selv da, så slutt da å syt om konsekvensene av valgene dine.

    Når jeg synes det er meningsløst det du holder på med, så er det ikke fordi du er homo, men fordi jeg ikke skjønner at du ikke verdsetter andre ting i livet i din alder. Og jada, det kan du velge selv, men det gjør deg ikke noe mer spesiell enn enn heteromann som heller ikke slår seg til ro. Og min undring er like stor for begge.

    Og forskningen, som videoen viser, er jo tydelig på at man får det bedre med gode relasjoner.

    Mvh
    OMF
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Det er ikke bare heteronormativt og en klar preferanse for egen gullstandard, det var også er reduksjonisme av min person.
    Slutt å mase om at dine valg er bedre enn mine, du er belærende og har en ovenfra og ned holdning, og du gjør deg til yppersteprest over livet mitt. Jeg trenger ingen fariseer.
    Og, æh... 'ikke verdsetter andre ting i livet...' Der forsvant siste vettet ut døra, gitt.
    Du kan ikke ha lest mye i denne eller noen av de andre trådene mine. Jesus Kristus, at det går an..?
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Jeg synes du avslører kunnskapsløshet, tkr.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    Likevel velger du igjen å fremstille kampen som en kamp mot vindmøller.
    Jeg fant ikke noe bilde av en ishockeyspiller på en volleyballbane i farten.

    Da må jeg si at du må sette deg bedre inn i fakta, og viser større respekt for mennesker som lever med begrensede utfoldelsesmuligheter og stille deg skulder ved skulder med mennesker som sliter og har det vanskelig på grunn av det system vi har laget om våre liv.
    -Og jeg må få spørre hva du egentlig er ute etter her:

    Akseptans? Det synes jeg at du har fått. De fleste svarene her inne har vært i tonen at du kan pule hvem du vil så lenge de er over minstemålet. Hva angår rus, så har jeg hintet frempå at du kanskje risikerer mer enn bare en bot, og det står jeg ved. Andre har hatt andre innfallsvinkler, dem om det.

    Altså: Hva mer er det du vil ha? En heiagjeng og et musikkorps?

    Mvh
    Dette er direkte sårende og skuffende å lese. Du latterliggjør meg og du raljerer med homofiles merlidelse. Jeg forventer solidaritet, og ikke hån.
    Og spesielt av deg som har vært i mitt hjem og drukket min vin.
    Anonyme nick kan en vente seg hva som helst av, mennesker en har møtt i virkeligheten forventer jeg en åpen holding om å gå inn i hva andre strever med.

    Skeive har fått det bedre de siste ti årene, det er sant - men fremdeles er det dobbelt så høye selvmordstall, mer sykelighet, lavere deltakelse i arbeidsliv, større forbruk av helsetjenester, flere på trygd enn i seksualitetsmajoriteten. Homo er det tredje vanligste skjellsord blant ungdommer.
    Bifile strever mest, og da spesielt bifile kvinner. De kommer dårligst ut helsemessig.

    http://https://www.bufdir.no/lhbt/LHBT_og_levekar_Hva_sier_forskningen/A_leve_som_LHBT/

    Dette skyldes minoritetsstress, strukturell undertrykking, og at vi faen ikke er i mål.
    Samme hvor mange anekdoter dere kommer med, så har skeive som gruppe det vanskeligere enn streite.
    Det er forskning på dette.

    Dere gamle gubber er likevel dem som har endret dere mest; fra å være svært negativ for ti år siden, er dere nå mer aksepterende. Det er bevegelse i mannen.
    Men fremdeles viser forskning fra Norge at 20% dere ikke ville sette dere på et ledig busssete om dere visste det satt en homo ved siden av.
    Damene har stort sett vært tolerante hele veien.
    http://https://www.bufdir.no/Global/UiB_Indikatorer_LHBT_levekar_2016.pdf

    Hadde jeg vært dyrelege skulle jeg sagt at jeg kan lede hesten til kilden, men ikke tvinge den til å drikke...
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Litt mye bitching og dårlig stemning i tråden i det siste.
    Det må vi gjøre noe med.
    Hva med en sang f eks.

     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    På tide med mer kjente sysler. Må kle meg konservativt i dag, skulle til fastlegen for å ta HIV-test og hele resten av pakka med SOS. Jeg har en grei og engasjert fastlege, heldigvis. Så nå er det å leve i litt spenning inntil svarene kommer.

    Dress - MTM -Whitcomb & Shaftesbury
    Skjorte - Charles Tyrwhitt
    Slips - Harvie & Hudson
    PS - TM Lewin
    Seler - Albert Thurston
    Strømper - Falke
    Sko - Allen Edmonds

    InkedP8130014 – Kopi_LI.jpg

    P8130029.jpg

    P8130035.jpg

    InkedP8130017 – Kopi_LI.jpg

    InkedP8130028 – Kopi_LI.jpg

    P8130038.jpg

    Samle deg ikke skatter på jorden, hvor møll og rust tærer, sier St Lukas.
    Jeg har fanget fire møll for noen dager siden, og heldigvis ikke sett flere. Møllen er nok ikke så ille, men larvene spiser ull og kan ødelegge mine dyrebare antrekk. Får håpe de ikke rakk å parre seg før de la egg. Jaja, er det homomøll så trengte de ikke lange tida på å ha seg.
    Men - på den andre siden så gir jo som kjent homosex ikke avkom. Håper det var fire homomøll dette, da.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Plutoniumsfet dress. Kult med farven på skoene. Selv ville jeg brukt en»glattere» form på skoen
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ja, det er et formalitetsbrudd. Semi-brogues er et par hakk ned på skalaen, og ville vært et naturlig valg til tweed eller chinos. Til og med en brun dress, men ikke en konservativ dress som dette.
    Men så er det meg, da. Bad ass og allting. Hehehe.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Var i litt sentimentalt humør, Pantheren. Og følte jeg var bedre til å ta av enn å lande. Så da kom jeg på den låten til salige Petty.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Men var du ikke hos fastlege for samme test bare for et par måneder siden?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.886
    Antall liker
    29.265
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes du avslører kunnskapsløshet, tkr.
    Du vet at det er klart økt sykelighet, og mindre deltakelse i arbeidslivet, høyere selvmordsrisiko, mer rusmisbruk og lavere livskvalitet hos skeive.
    Likevel velger du igjen å fremstille kampen som en kamp mot vindmøller.
    Jeg fant ikke noe bilde av en ishockeyspiller på en volleyballbane i farten.

    Da må jeg si at du må sette deg bedre inn i fakta, og viser større respekt for mennesker som lever med begrensede utfoldelsesmuligheter og stille deg skulder ved skulder med mennesker som sliter og har det vanskelig på grunn av det system vi har laget om våre liv.
    -Og jeg må få spørre hva du egentlig er ute etter her:

    Akseptans? Det synes jeg at du har fått. De fleste svarene her inne har vært i tonen at du kan pule hvem du vil så lenge de er over minstemålet. Hva angår rus, så har jeg hintet frempå at du kanskje risikerer mer enn bare en bot, og det står jeg ved. Andre har hatt andre innfallsvinkler, dem om det.

    Altså: Hva mer er det du vil ha? En heiagjeng og et musikkorps?

    Mvh
    Dette er direkte sårende og skuffende å lese. Du latterliggjør meg og du raljerer med homofiles merlidelse. Jeg forventer solidaritet, og ikke hån.
    Og spesielt av deg som har vært i mitt hjem og drukket min vin.
    Anonyme nick kan en vente seg hva som helst av, mennesker en har møtt i virkeligheten forventer jeg en åpen holding om å gå inn i hva andre strever med.
    Jeg var virkelig i tvil om jeg skulle svare på dette innlegget, men jeg velger å gjøre det likevel:

    1) Ja, jeg har drukket din vin og tilbragt noen hyggelige timer i lag med deg. Jeg gjør det gjerne igjen. Likeså har du fortsatt en stående invitasjon til tkr Towers, og vin skal jeg da klare å hoste opp her også. Det hindrer meg ikke å ha andre meninger enn deg, og det skulle da bare mangle.

    Skeive har fått det bedre de siste ti årene, det er sant - men fremdeles er det dobbelt så høye selvmordstall, mer sykelighet, lavere deltakelse i arbeidsliv, større forbruk av helsetjenester, flere på trygd enn i seksualitetsmajoriteten. Homo er det tredje vanligste skjellsord blant ungdommer.
    Bifile strever mest, og da spesielt bifile kvinner. De kommer dårligst ut helsemessig.

    http://https://www.bufdir.no/lhbt/LHBT_og_levekar_Hva_sier_forskningen/A_leve_som_LHBT/

    Dette skyldes minoritetsstress, strukturell undertrykking, og at vi faen ikke er i mål.
    Samme hvor mange anekdoter dere kommer med, så har skeive som gruppe det vanskeligere enn streite.
    Det er forskning på dette.
    2) Javel. Og hva ønsker du å bevirke med denne tråden i sakens anledning? Er det opplysningsarbeid du driver med, og i så fall, hva er du ønsker å formidle? Og for å spørre på nytt: Hvis det ikke det er akseptans (det har du jo fått i stort monn), hvilke resultater er du forventer deg av denne tråden?

    Dere gamle gubber er likevel dem som har endret dere mest; fra å være svært negativ for ti år siden, er dere nå mer aksepterende. Det er bevegelse i mannen.
    Men fremdeles viser forskning fra Norge at 20% dere ikke ville sette dere på et ledig busssete om dere visste det satt en homo ved siden av.
    Damene har stort sett vært tolerante hele veien.
    http://https://www.bufdir.no/Global/UiB_Indikatorer_LHBT_levekar_2016.pdf
    3) Du vet nada om mitt forhold til homofili, og det ser heller ikke ut til at du ønsker å vite det. Derimot ser du ut til å være mer enn ivrig til å trekke homokampkortet hver gang noen går deg på klingen. Det begynner å ligne en hersketeknikk.


    Hadde jeg vært dyrelege skulle jeg sagt at jeg kan lede hesten til kilden, men ikke tvinge den til å drikke...
    4) På tysk heter det Fass dich an die eigene Nase. Du får slå det opp.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Joa, men jeg har jo slengt betydelig med snabelen siden den gang, ikke minst i ferien.
    Og når en er seksuelt aktiv homo med flere partnere må en teste seg noen ganger i året. Det er bare sånn som følger med å svingen den veien.

    Drøftet også om det er en ide å begynne på PrEP, det er en slags vaksine mot HIV.
    Går man fast på det i Norge er man hore (som jeg jo er), men om en ikke går fast på det i USA er en uansvarlig (som jeg heldigvis ikke alltid er).
    Moralen endrer seg fra kontinent til kontinent, og viser igjen at moral ikke alltid er en fast størrelse.
    Også et interessant fenomen.

    Ellers tenker jeg mye på sex-fikseringen i homokulturen, og om det ikke snart er på tide å dykke ned i den. Om ikke reelt, som i alle fall reflektere rundt hvorfor det er sånn at homoer har seg så mye med hverandre.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @Takk Proffen. Du skriver mye bra som jeg skal tenke gjennom, og du går i liten grad i forsvar eller angrep, som jo ofte er det samme.
    Synes du individualiserer for mye, og ikke vektlegger hvor dyptgående og pregende samfunnsrammene er. At formelle rettigheter og formell likestilling er på plass, betyr ikke at vi homoer da bare kan utfolde oss. Hemningene sitter dypt.
    Det er stor holdningsendringer i et skjikt av befolkningen; en politisk og akademisk elite. Men det er likevel et etterslep i store deler av befolkningen.
    Puh, takk for det, var et øyeblikk "engstelig" for at du så på meg og mine innspill som om jeg skulle tilhørt den brune berme.....
    Det tjener vel lite til å skulle angripe eller forsvare i argumenteringen - mitt "mål" er heller å se en sak fra så mange sider som mulig, for det er gjerne da man finner de beste løsningene.
    Når det gjelder samfunnsrammene du snakker om, tenker jeg at vi gjerne opplever de forskjellig, og at vi hver på vår kant kanskje ikke kjenner helt igjen den andres opplevelse. Hvor "sannheten" er, vet jeg ikke, men kanskje et sted på midten...?

    Punktet jeg sliter mest med å få forståelse for, er bakgrunnen for dine utsagn om en nødvendig, annerledes livsstil og omgangsform blant skeive, sammenliknet med streite. I så måte synes jeg jo OMF er inne på noe, når han også stiller spørsmål ved hva det er som gjør at det streite "a4-livet" ikke kan være dugandes også for skeive..... De grunnleggene behovene er vel ikke SÅ kapitalt forskjellige for skeive vs streite? Og hvis de nå skulle være det; hva er det som gjør dette?
    Ellers er det vel gjerne slik at man ganske lett kan kategorisere minst 2 homofobe grupper i samfunnet.
    Jo eldre mennesker er, desto "lettere" har de vel for å være kritisk/negative til homofili, det samme gjelder i mange religiøse samfunn, enten de nå er kristne eller ikke. Holdninger til og synet på skeive har gjerne større aksept jo større et (lokal)samfunn er. Og folkeopplysning er vel i all hovedsak en god ting.

    mvh
    Proffen
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn