Igjen er det en som tilhører majoriteten som i sin store raushet ser på en fra minoriteten, og som skryter av sin omgjengelighet og toleranse.
Samtidig som min minoritetserfaring, jeg som lever som homo, gjøres til noe 'krampaktig' og at jeg skaper en 'stereotypi'.
Merlidelsen ved å være homo usynliggjøres av denne selvoppnevnte gay-vennligheten, han ser ikke hva vi strever med, og han devaluerer min kamp til noe som jeg konstruerer i mitt hode. Det er en benekting og bagatellisering av hvordan mange strever med å være som de er, og få leve i pakt med sine følelser. Det er forsøk på å usynliggjøre mine og andre homoers utfordringer.
Mitt kjærlighetsliv reduseres til 'rått begjær' og anerkjennes ikke som en av mange måter å leve på.
Jeg skal underlegges de samme betingelser og samme restriksjoner som heteroer lever under, altså det undertrykkingsregimet som har gjort det vanskelig for homoer å leve som vi er.
I det hele er det en klam og uvennlig omfavnelse Proffen gir, det er en invitasjon til å være homo, men kun på heteroenes premisser.
For heteronarmativitet, at han ser andre gjennom sine egne briller, det finnes ikke i følge han.
Det er jeg som ikke er fortrolig med min seksualitet, det er det homokampen reduseres til. Det er faen meg provoserende, altså. Mister selvoppnevnt fasit på mitt liv og mine vansker kom ikke her og sykeliggjør min frihet og de restriksjoner som du legger på meg. Homofobi, nei kanskje ikke. Men hva faen skal vi kalle dette da? Rein stupiditet? Manglende evne til å sette seg i andres sted? Selvforherligende egosentrisme? Stikke hodet i sanden-mentalitet. I don't fuckin know. Men det er jaffal ikke en åpen undring over hvor mangfoldig og rikt livet kan være. That I know.
Det han selv ikke kan forstå at homofile bryter normer, har han ingen vilje eller evne til å sette seg inn i, og det eksisterer følgelig ikke. Altså enda en benekting.
At mange homofile lever annerledes enn han selv i valg av samlivsformer, antall seksualpartnere, aldersforskjell, fetisjer, osv det feies glatt under teppe med det lett arrogante holdningen 'dere er vel som oss'. Det er kunnskapsløst, frekt og ganske så devaluerende.
Du aner ikke hva det vil si å være homo, og dine holdninger er de mest undertrykkende jeg møter på. Nynazistene i Kristiansand kan vi alltids møte ansikt til ansikt og konfronte det brune slammet de kommer med. Juridiske og formelle rettigheter har vi fått på plass. Kirken er på rett vei. Mye går i riktig retning.
Men det ekle protestantiske Frelsesarme-hykleriet: Kom som du er, bare du blir som oss, det er langt vanskeligere å utrydde. Det er undertrykking forkledd som toleranse, det er majoritetstenking og flertallet som ser ned på og fornekter minoritetens særpreg. Det er å opphøye seg selv og sin livsstil det den beste, og vurdere andres livsformer med sin egen som gullstandarden.
Men vi er ikke heteroer og vi lever ikke som heteroer.
Å være homo er langt mer enn bare å falle for samkjønnede.
Og du er ikke peiling på hva vi driver med, du ser oss kun ut fra den kultur og væremåte som du har fullstendig internalisert og som du virker helt ukritisk omfavnende til. Ditt tenkesett virker slik: Jeg ser ikke noen som har det vanskelig, derfor finnes det ingen vansker, og de som hevder noe annet må konstruere vanskene i sitt hode.
Herre Jesus, ha langmodighet med oss, vi er så visst ikke i mål, er vi vel?
@SA: Jeg håper inderlig, og tror at du kanskje også bør ta på deg et par andre briller, når du leser mine ord. Og så bør du holde deg for god til å tolke og tro at du vet hva jeg mener, tenker og står for. Det jeg forsøkte å rette søkelyset på, var spørsmålet: Hva er det som gjør at din måte å argumentere på, kan oppfattes som litt krampaktig? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det evt skal være nødt til å være slik, og det av den enkle grunn at jeg, gjennom mine kjente skeive og streite, ikke kjenner igjen din beskrivelse av det "helvetet" det er å skulle leve ut sin legning. Og da snakker vi om at mine erfaringer løper over flere tiår!
JA, jeg er både omgjengelig og tolerant - det er fakta. Men at jeg skryter av det? Nei, får si som de gjør i Bergen by: Ta deg en bolle!
Videre har jeg heller ikke påstått noe, men heller forsøkt å stille noen spørsmål og rette søkelyset på elementer som gjerne lett kan bli oversett i engasjementet som legges for dagen.
Vil derfor stille ytterligere noen spørsmål:
Hvilke lidelser er det du mener, når du snakker på vegne av deg selv og andre skeive? Hva er det du mener at dere strever med? Jeg mener, håper og tror at verden har kommet et godt stykke på vei siden homofili virkelig ble uglesett, både av religiøse og andre - men da snakker vi om holdninger som dominerte flere tiår tilbake.
At jeg ikke skal ha aksept for din måte å leve ut ditt kjærlighets- og sexliv, det blir jo bare bolony. Det står du like fritt til som meg. Jeg har bare forsøkt å stille spørsmål ved HVA det er som gjør at enkelte skeive kanskje har, slik du selv skriver, et kjærlighets- og sexliv som ikke er like lvarig, monogamt og "kjedelig" som heteroseksuelle. Det var overhodet ingen kritikk av deg og ditt.
At der finnes en del skeive som strever med å leve sine liv slik de vil, har jeg heller ikke benektet. Men jeg stiller spørsmål ved om dette KUN har med omgivelsene å gjøre, eller hva som evt gjør at skeive liv ikke kan leves til det fulle pga at skeive SELV føler en høyst uberettiget "skam" eller hva man nå skal kalle det for..... OG hvis det siste er tilfelle, har jeg, ærlig talt, litt vansker med å se at dette i sin tur igjen skyldes KUN omgivelsene, for i Norge i dag har homofili blitt tålig stuerent, imvho. Unntak vil alltid finnes, men det går riktig vei, imvho.
Ei heller har jeg kategorisert DITT sexliv som basert på begjær, men, som også andre har vært inne på, der er klare forskjeller på det rene fysiske begjær og K-ordet, og begge deler trigges vel av det samme, uansett legning? At de også kan sammenfalle, javisst! Men de fleste forhold, uansett varighet, starter vel helst med et fysisk begjær, for så å utvikle seg til K i løpet av kortere eller lengre tid. Og jeg stiller spørsmål om hvorfor det skulle være så stor forskjell på dette området, uansett legning.
Betingelser? Restriksjoner? Undertrykking? i 2018? Not so much. i 1960, 1970, 1980, ja i større grad. Men verden beveger seg i riktig retning, om enn ikke like raskt som du gjerne skulle ønske, SA....
Videre: Har jeg virkelig påstått "At mange homofile lever annerledes enn han selv i valg av samlivsformer, antall seksualpartnere, aldersforskjell, fetisjer, osv det feies glatt under teppe med det lett arrogante holdningen 'dere er vel som oss'"? Da tror jeg du skal lese mine ord med andre briller! Jeg forsøkte å stille spørsmål ved hva grunnen til dette er? KAnskje mest fordi jeg ikke forstår hvorfor eller hva som er bakgrunnen. Har ikke skeive samme behovet for følelsesmessig "speiling" som streite. If not, why?
Og; der du mener at jeg "forsøker på å usynliggjøre dine og andre homoers utfordringer", synes jeg du bommer. Forsøket er heller å se på utfordringene med andre briller/fra andre vinkler - uten å stille med fasit i hånd - kanskje mest av alt fordi jeg ønsker å forstå! Iflg deg har jeg jo ikke forstått særlig mye, selv om mange av mine skeive bekjente vil være kapitalt uenig med deg!
Du skriver også: "Å være homo er langt mer enn bare å falle for samkjønnede". Jeg lurer på hva langt mer er, og hvorfor det er slik? Igjen, fordi jeg ønsker å forstå.... Har ikke skeive de samme grunnleggende behov og "ønsker" som streite? I tilfelle ikke, hvorfor?
Tror jeg avslutter der for i kveld, selv om jeg har mer på hjertet - men håper inderlig at du, SA, ikke ser på alle spørsmål og tanker som ikke "passer deg" som enorme vindmøller, slik andre har vært inne på - for det er ikke slike jeg planter i din tråd. Men for å se det, er det en fordel å lese innlegg med velvilje i stedet for skepsis.
mvh
Proffen