Klær, briller og klokker I en tynn tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Haha. Følger ikke moten, vettu.
    Bredstripet cord er klassisk britisk herrebekleding. Google Cordings og få en oppvåkning fra 80-tallet.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Grått og lilla er en fin-fin kombinasjon, og da jeg hadde dress, måtte jeg få laget skjorte til.

Dress MTM fra W&S
    Skjorte MTM fra Turnbull & Asser
    Slips og strømper fra Charles Tyrwhitt
    Pocket square fra Kent Wang
    Seler fra Albert Thurston
    Sko fra Loake

InkedP1100025 – Kopi_LI.jpg

P1100047.jpg

P1100037.jpg

InkedP1100007 – Kopi_LI.jpg

InkedP1100002 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Anderson & Sheppard regnes som de aller beste.
    Italienske dresser har jeg hatt noen av, men har kvittet meg med rubbel og bit etter hvert.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Svein Arne, hvis du en gang innimellom går i jeans, hva er dine preferanser da?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det er mange år siden, sikkert 10 år eller mer. Da var det Levi's 501 som gjaldt, hva som er bra nå aner jeg ikke.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Tenkte jeg skulle lærer dere et lite knep i Ludo som vil imponere i selskaplivet og gi inntrykk av at dere har virkelig kunnskap og klasse: en enkel måte å se om en dress er skreddersydd eller spyttet ut av maskin på.

På ferdigdresser er knapphullet i jakkeslaget ca 2 cm, men på en skreddersydd er det i alle fall 2.5cm.

P1100003.jpg
    En jakke fra CT, knapphullet er ca 2 cm.

P1100004.jpg

En jakke fra English Cut (MTM), knappehulet er ca 2.5 cm.

Så følg med neste gang du treffer noen med finklærne på, og om du synes knapphullet er litt stort, så kan du starte en konversasjon. Eventuelt om du synes det er litt smalt, kan du i ditt stille sinn tenke 'stakkar', for en gentleman ville aldri komme på å bringe den andre i forlegenhet ved å påpeke mangler ved hans antrekk.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Fine youtube-snutter du har lagt ut, cruiser. Spesielt de om Anderson & Sheppard. Når vi ser hvor mye arbeid som er lagt ned i plaggene, så skjønner vi hvorfor prisen er så høy.

En artighet med Anderson & Sheppard er at de ikke holder til i Savile Row, men i en av sidegatene; Old Burlington Street. Like fullt er de Savile Row-skreddere så god som noen - om ikke bedre.
    De er top notch og lager klær til alle in the establishment.
    For kun få år siden fjernet de frostede utstillingsvinduene og lot kunder komme rett inn fra gata; tidligere måtte en som ville bli kunde ha anbefaling fra minst to andre kunder. Litt frimureraktig, i grunnen.
    Anderson & Sheppard holdt seg i alle år for seg selv og deltok ikke på sosiale arrangement i skredderibransjen. Det kan virke som om de ville være i en egen liga.
    Det er det slutt på, og de har meldt seg inn i den moderne tid - men de er likevel blant de aller, aller mest anerkjente.
    En annen liten artighet med Anderson & Sheppard er at de ikke lager funksjonelle knapper i jakkeermene; de er kun til pynt. Jeg vet ikke om noen andre on the Row som tillater seg det.
    Det er ikke de dyreste i Savile Row, det er det Huntsman som er.

Så en liten tilståelse: jeg har aldri våget meg inn der. Ellers har jeg vært i det som er av skreddere on the Row, men akkurat der så slår blygheten inn. Kan være jeg har en utfordring der, men at jeg ikke er helt klar til å ta den.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.511
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det er nevnt tidligere i tråden, men jeg spør nå likevel.
    Er det noen regler eller kutyme for fargevalg etter sesong ? Eller går det mer på val av stoff ?
    Selv ville jeg nok følt meg vel sommerlig til midt i januar å være dersom jeg skulle kledd meg i den lyse dobbeltspente.

Kanskje bare mitt tungsinn som slår inn når jeg kikker ut av kontorvinduet og ser friske snøbyger i der ute i mørket.....

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Ja, det er visse regler, Trane, og de følger sunn fornuft.

Lyst og lett om sommeren, tyngre og mørkere jordfarger om høst og vinter, og lysere farger til våren igjen.
    I tillegg kommer også tykkelsen på stoffet inn, du kan ha lysere plagg i den kalde årstiden, men de må være varme nok, og det er ikke uvanlig å se mørke jakker om sommeren, f eks navy blazer.

Dressen jeg har på i dag er ganske tykk, det er ingen sommerdress. At den er dobbelspent gjør også at den varmer ekstra.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Jeg går ikke så ofte i skjorter med doble mansjetter lengre, men i dag hadde jeg lyst.

P1120002.jpg
    To knappehull er en liten detalj som noe få skjortemakere har, deriblant CT og Thomas Pink. Det gjør at det er lettere å tilpasse lengden på ermet.

I dag er det dressbukser og vest fra English Cut og jakke fra Whitcomb & Shaftesbury
    Skjorte og frakk fra CT
    Slips fra Dehaviland
    PS fra Berg & Berg
    Mansjettknapper fra aner ikke lengre, har hatt dem i tusen år
    Strømper fra Pringles
    Sko fra Allen Edmonds
    Hansker - MTM fra Chester Jefferies
    Skjerf fra... husker ikke, kjøpte det i en random butikk i Inverness for et par år siden

InkedP1120033 – Kopi_LI.jpg

P1120063.jpg

P1120053.jpg

InkedP1120046 – Kopi_LI.jpg

InkedP1120048 – Kopi_LI.jpg

P1120077.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk for det, Deff, men om jeg skulle sette fingeren (ikke 65, asså) på noe, så er det capsen. den er grå og forholder seg ikke til noe annet i antrekket.
    Jeg sikler litt på denne fra Bate's Tror det hadde blitt prikken. Koster knapt mer enn en kveld på byen, og da har jeg ikke regnet med taxi, nachspiel og taxi hjem dagen etter.

Nå er det bare halvannen uke til jeg skal over og prøve dress hos Redmayne. Og så har jeg gjort noe jeg har hatt lyst til i mange år; jeg har bestilt klipp hos Truefitt & Hill. Det blir stas. Eller forresten etter å ha sett øyebrynene til the Duke of Edinbourgh kan det være jeg skal senke forventningene noe.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset om skjorteermer og doble knapphull, det skal jeg ha i bakhodet. Raffe hansker og skjerf forresten, dessverre spanderer jeg ikke mange kronene på hansker og skjerf lenger. Årsaken er at jeg sjelden beholder dem særlig lenge, litt hottalaus som jeg kan være. Men hatter og sixpencer klarer jeg å beholde, så det er der jeg legger mine småkroner for å sette prikken over i-en.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I dag prøver Svein Arne å kombinere fem ulike mønstre, det regnes som en krevende øvelse. Det gikk vel sånn passe, kunne hatt et annet PS, kanskje.

Jakke - El corte ingles
    Skjorte - bespoke - W & S
    Slips og bukser - CT
    PS - Walton of Oxford
    Strømper ... hm, husker ikke
    Chukka boots - Russell & Bromley

InkedP1150025 – Kopi_LI.jpg

P1150036.jpg

P1150030.jpg

InkedP1150022 – Kopi_LI.jpg

InkedP1150003 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Hvit skjorte går jeg med kun i gravferd, men dette slipset passer ikke til annet enn hvitt. Bra i grunnen at ingen skulle følges til graven i dag.

Dress - McGee
    Skjorte og slips - CT
    PS - hvit lin fra Walters of Oxford
    Strømper - Pringlels
    Sko - Loake

InkedP1160047 – Kopi_LI.jpg

P1160035.jpg

P1160030.jpg

InkedP1160014 – Kopi_LI.jpg

InkedP1160003 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Noen ganger er det helt ålreit, andre ganger er det helt umulig å få til lyset.

Flanell er et fint-fint stoff som passer når det ikke er for kaldt eller for varmt.

Dress - MTM - Whitcomb & Shaftesbury
    Skjorte - MTM - Turnbull & Asser
    Slips - TM Lewin
    PS - Kent Wang
    Seler - Albert Thurston
    Strømper - Charles Tyrwhitt
    Sko - Alfred Sargent

InkedP1170030 – Kopi_LI.jpg

Vis vedlegget 476232

P1170038.jpg

P1170033.jpg

InkedP1170017 – Kopi_LI.jpg :mad::mad::mad::

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det har blitt full vinter på kanten, og da er det godt å hive på meg min tjukkeste tweed. Denne er kanskje en av mine favorittdresser, laget i 2013, og brukt jevnt og trutt siden. Stoffet er i Donegal, dette karakteristiske spettete stoffet opprinnelig fra Irland.

Dress - MTM - English Cut
    Skjorte, slips og strømper - Charles Tyrwhitt
    PS - Kent Wang
    Seler - AT
    Sko - Cheaney

InkedP1180013 – Kopi_LI.jpg

P1180051.jpg

P1180063.jpg

InkedP1180046 – Kopi_LI.jpg

InkedP1180017 – Kopi_LI.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har så vannvittig lyst på en tweed-dress. Men det får nok vente en stund, det er endel annet jeg begjærer meg i samme prisklasse. :rolleyes:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det trenger ikke være dyrt, baluba. Du får tweed dresser i mange prisklassert. Og husk at nå er det salg.
    Jeg drar til London på onsdag, og da har jeg nok med med en og annen ferdigsak.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det trenger ikke være dyrt, baluba. Du får tweed dresser i mange prisklassert. Og husk at nå er det salg.
    Jeg drar til London på onsdag, og da har jeg nok med med en og annen ferdigsak.
    Januar i år har vært betydelig hardere enn tidligere år, men jeg skal ha det i mente ved neste årsskifte at en shoppingtur til London er på sin plass. Synd at Ryanair har lagt ned sin London-rute fra Helganes. Er alltid kjekt med flybilletter for noen hundrelapper fra en flyplass ti minutter fra Krypten.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det har vært en uke med mange tweed-antrekk, og det har vel utelukkende vært donegals om jeg ikke husker feil.

Dress - Ede & Ravenscroft
    Skjorte, slips og covert frakk - CT
    PS - husker ikke
    Seler - AT
    Strømper - Falke
    Boots - Russel & Bromley

InkedP1190012 – Kopi_LI.jpg

P1190038.jpg

P1190029.jpg

InkedP1190018 – Kopi_LI.jpg

InkedP1190016 – Kopi_LI.jpg

InkedP1190056 – Kopi_LI.jpg

P1190008.jpg
    Sånn skal ei dressjakke sitte over ryggen. Ikke overflødig stoff eller folder, men heller ikke pinnetrang. Second skin, som de kaller det. Og lang nok til å dekke rumpa.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Lufter det nye PSet fra Drake's; en av de mer eksklusive haberdasherne i London, mest kjent for sine slips, i grunnen. Ligger i en parallellgate til Savile Row. Jeg kjøpte dette på restesalget hos Høyer her på kanten.

Dress er MTM fra W&S
    Skjorte og slips er fra CT
    Seler fra AT
    Strømper fra Pringles
    Sko fra AE

InkedP1220029 – Kopi_LI.jpg

P1220039.jpg

P1220032.jpg

InkedP1220013 – Kopi_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    I morgen er det off to swingin' London og da er det nok begrenset med postemuligheter. Jeg tror likevel jeg tar bilder, for jeg må en tur innom og jobbe litt før flyet går.

I dag er det mix and match.
    Jakke - bespoke fra Whitcomb & Shaftesbury
    Skjorte og slips fra Charles Tyrwhitt
    Pocket square fra Berg & Berg
    Bukse MTM fra Gieves & Hawkes
    Strømper fra Falke
    Sko fra Allen Edmonds

InkedP1230032 – Kopi_LI.jpg

P1230036.jpg

P1230049.jpg

InkedP1230034 – Kopi_LI.jpg

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    God tur herfra óg. Håper du tar med kamera:).

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Takk, takk begge to - kamera tar jeg med. Blir bedre bilder enn iPhone - og jeg har kontroll på hvilken vei bildene kommer på skjermen.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Det var drittvær i London i går og det ble kun til at jeg orket de aller mest nødvendige ærend.

P1240006.jpg
    Tower bridge i fjærran.

P1240011.jpg
    På dagstur til London blir det mye undergrunn - og litt taxi.

P1240015.jpg
    Hos Redmayne har de lagt glass i gulvet slik at vi kan se ned på skredderne som sitter og jobber, og de kan få litt ekstra dagslys.

P1240016.jpg

Her er den legendariske Thomas Mahon, og den nye søte lærlingen hans, Eddie. Sa han var 20, men så ut som 14. Dette er den tredje lærlingen han har utdannet i den tiden jeg har hatt kontakt med han.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P1240030.jpg
    Videre til Whitcomb & Shaftesbury for å hente en jakke og reparere en annen. Her er supersøte Emily i sving med nåla. Hun sier hun er 28, men ser ut som 27. Fikk ikke tid verken til mat eller drikke med henne denne gangen, men neste gang, da har vi en avtale.

P1240032.jpg
    Her er plagg plukket ut til salget seinere. Kan gjerne gå for en £500 under vanlig utsalgspris.
    Ikke noe jeg falt for sånn uten videre, en jeg bestilte bukse og vest til jakka jeg hadde på jobb i dag. Tror det funker bra som dress.

P1240035.jpg
    Hos Ede & Ravenscroft i Savile Row har de salg. Og jammen fant jeg ikke en dress til £350. Må ha buksene til sydame her på kanten, det koster 500NOK. Totalt er det latterlig billig for en høykvalitets-dress.

P1240038.jpg

P1240041.jpg

Så var det avgårde for å få en stuss av fjona.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Truefitt & Hill er verdens eldste barbersalong, de har holdt det gående i 212 år, og har klipt mange fra fiffen, forsvaret og åtte generasjoner av kongelige. (Sånn kan det se ut også, noe særlig fancy-pancy på knollen er de ikke).

P1240042.jpg

P1240045.jpg

P1240048.jpg

P1240049.jpg

P1240051.jpg

InkedP1240054_LI.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    P1240055.jpg
    PINK er en fin skjortebutikk i Jermyn Street som er vel verd å sjekke ut, og det har etter hvert mer enn bare skjorter.

P1240059.jpg
    Brukte en del tid hos Harvie & Hudson, men fant ingenting; jeg har så mye allerede og kjøper ikke bare for å kjøpe.

P1240058.jpg
    Denne er det vel en del som drar kjensel på.
    CT har salg på nettet, men jeg har vel aldri sett at de har salg in store - kampanjer derimot, det har de hele tiden.

InkedP1240065_LI.jpg
    Talte litt på knappene angående denne til £179. Stoffet var helt greit, skulderlinjene fine og jakkeslagene ikke helt spillville, men jakka er litt for kort og knappen litt for høyt. Og da blir det litt meningsløst å kjøpe den.

Så det endte med en dress + en del alkohol.
    Ble tatt færre bilder enn jeg hadde håpet på, men det er litt upraktisk å drasse på kamera i regnvær.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Men hvem kan vel hvile på laubærne, opp igjen i dag og av gårde å håve inn penger, nytter ikke bare å pøse ut.
    Gjorde det enkelt, og kjørte seift.

Jakke + bukse fra W&H (det er denne jakka jeg har bestilt lik bukser og vest)
    Skjorte MTM og PS fra Turnbull & Asser
    Slips, frakk og bukser fra CT
    Seler AT
    Sko cordovan fra Carmina

InkedP1250001_LI.jpg

P1250036.jpg

P1250026.jpg

InkedP1250014_LI.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der var du hjemme, ja. Har jo vært en ganske vellykket kort tur selv om været kunne vært bedre. En dress på salg til £ 350 pluss noen hundrelapper til justeringer og noe skreddersydd å vente på er slettes ikke verst.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn