Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt krenket ut fra hva en ungdom i dag utsettes for av påvirkning i å finne ut av seg selv og sin seksualitet , når det ikke er en nyhetssending uten at skeive er et tema. Disse 7% har vist blitt den nye normalen. Ønsker meg et hetroflagg jeg kan heng opp for å balansere litt 😁
    Jeg må si meg enig i det med balansert. Jeg har ingenting imot at andre lever sine liv annerledes enn jeg selv som er hetero. Vær stolt uansett, men må jeg flagge det med å gå i tog??

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Jeg må si meg enig i det med balansert. Jeg har ingenting imot at andre lever sine liv annerledes enn jeg selv som er hetero. Vær stolt uansett, men må jeg flagge det med å gå i tog??
    Det har kanskje ikke vært så mange terroranslag mot heterofile i det siste, bare fordi de er heterofile? Ikke så mange land det er dødsstraff for å være heterofil heller, kanskje? Eller så veldig mange cis-personer som blir drept her i verden bare fordi de er cis? Tror det har vært lovlig å være heterofil i Norge også lenger enn for bare inntil ca. 50 år siden. Kan ha noe med det å gjøre. 🙃

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det har kanskje ikke vært så mange terroranslag mot heterofile i det siste, bare fordi de er heterofile? Ikke så mange land det er dødsstraff for å være heterofil heller, kanskje? Eller så veldig mange cis-personer som blir drept her i verden bare fordi de er cis? Tror det har vært lovlig å være heterofil i Norge også lenger enn for bare inntil ca. 50 år siden. Kan ha noe med det å gjøre. 🙃
    Ja, jeg ser den selvsagt. Men betyr det samtidig at hvis jeg ikke går i tog, så støtter jeg indirekte umenneskelige handlinger mot skeive eller er det også ok at jeg ikke velger å gå i pride tog ? Spør fordi jeg ønsker et klart svar på dette.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ellers går de for å få seg en fest - legitimt det. Brorparten av oss er ikke radikale eller politisk engasjert.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg ser den selvsagt. Men betyr det samtidig at hvis jeg ikke går i tog, så støtter jeg indirekte umenneskelige handlinger mot skeive eller er det også ok at jeg ikke velger å gå i pride tog ? Spør fordi jeg ønsker et klart svar på dette.
    Selvsagt er det greit at du velger å ikke gå i tog. Det er vel ingen som har sagt noe annet? Det er mange skeive som heller ikke går i tog av forskjellige grunner, og det vel ingen som har prøvd å lage et problem av det. I år er det kanskje også en del som ikke vil gå i tog fordi de er redde det skal skje noe lignende som i fjor.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Ellers går de for å få seg en fest - legitimt det. Brorparten av oss er ikke radikale eller politisk engasjert.
    Det er ikke så lenge siden det var radikalt å mene at det skulle være lovlig å være homofil her til lands f.eks. Så dagens radikale kan fort ende med å være morgendagens konservative.

It only takes 20 years for a liberal to become a conservative without changing a single idea.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Det kjennes nesten absurd at vi i disse dager har (nok en) offentlig debatt om Pride som utspiller seg nærmest som om terroren aldri fant sted. Hva skjedde med god, gammeldags taktfullhet og folkeskikk?
    En viktig del av å bli voksen i et pluralistisk samfunn er å ikke plassere seg selv og egne verdier i sentrum absolutt hele tiden. Det er denne mekanismen som gjør at folk kan feire jul selv om de legger vidt ulike ting i feiringen, at bondebevegelsen har sluttet å spre møkk på 1. mai, og at grupper som ellers har fint lite til felles samles til fest på 17. mai. Nå er tiden kommet for å tenke på samme vis om Pride. De som har innvendinger, må rett og slett lære seg å innse at deres følelser ikke er viktigere enn andres, slik voksne folk greier å gjøre resten av året. Særlig når bakteppet er et terrorangrep storsamfunnet ikke greide å forhindre.

Men slik er det ikke under Pride. Det virker nesten som om det viktigste akkurat nå for alle som har den minste innvending mot arrangementet, er at de roper det ut av sine lungers fulle kraft.

Dette fenomenet tror jeg er et uttrykk for et noe banalt syn på den offentlige debattens rolle. Men det er også litt symptomatisk for hvordan vi ter oss i Norge når utsatte grupper, eller grupper som er utsatt for urett, tar mer plass i offentligheten enn vi er vante med.

For å si det rett ut: Det er meg knekkende likegyldig at konservative selvutnevnte forvaltere av god moral, det være seg konservative muslimer eller kristne, ett år etter et terrorangrep mot skeive, får vondt i viljen av å utsettes for regnbuer i juni måned. Det vi burde diskutere, er hvordan staten ikke greide å stanse et islamistisk terrorangrep mot det skeive Norge. Eller at PST melder om flere trusler mot Pride. Eller at Amnesty melder om en «eksplosiv økning av kritiske ytringer mot skeive» i sosiale medier.

Kontekst har noe å si. For et år siden ble skeive utsatt for terror i Norge. Et helt grusomt angrep. I alt er fire menn siktet for angrepet eller medvirkning til det, hvorav en er en Arfan Bhatti, en av Norges mest kjente ekstreme islamister. Skeive inngår i fiendebildet til både ekstreme islamister og høyreekstreme. En skulle tro at behovet for samhold med utsatte grupper i Norge trumfet behovet for å klage og bære seg over det verdimessige anstøtet en måtte ta av å se så mye Pride-flagg og parader. Viktigere ting står ganske enkelt på spill. Angrepet på skeives frihet er et angrep på alles frihet.

Enkelte må ganske enkelt reflektere dypt og grundig over at det ikke alltid handler om dem selv, og at det å oppleve litt ubehag som utelukkende bunner i egne ideer om verdier og moral, hører med det å bli voksen i et pluralistisk samfunn. For de det bør handle om nå, er alle de som var kriminaliserte langt inn i det vi ellers omtaler som «moderne tid» – de som måtte oppleve at samfunnet som skulle beskytte dem ikke greide å fange opp og forhindre fjorårets terrorangrep mot Pride.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Jeg våkner i dag, igjen, med en klump i magen. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg utsetter meg selv for dette her, men det føles så håpløst dersom jeg ikke skulle gjøre min bitte lille «kamp». For venner på sosiale medier fremstår jeg som en småsint karakter rundt Pride-tider, hvilket egentlig er helt på andre siden av skalaen av hvordan jeg har lyst til å gå på min lille inkluderingssti. Uansett.

Det er alltid motstandere av Pride. Og jeg forstår det. Jeg kan til dels begripe den menneskelige måten å håndtere fremmedfrykt og uvitenheten på. Vi har sett det i alle år. Dersom man ikke kjenner til noe, frykter man det. Og det er her Pride kommer inn.

Pride er ikke indoktrinering av barnet ditt. Pride er ikke (bare) fulle mennesker i sentrumskjernen som holder hender og kliner. Pride er en hastesak forsøkt gjort på den mest effektive måten, uten å måtte gripe til våpen. Ethvert samfunn ellers i verden hadde tydd til kniver og pistoler når de blir skutt på. Men hva gjør vi? Vi danser hardere, holder hender hardere og elsker høyere. Hvordan kan du hate dette?

Hvordan kan man redusere Pride til at det er indoktrinering av barn? Jeg er vokst opp med heterofile som kliner og puler i beste sendetid på både NRK og TV 2. Jeg er da likefremt homofil. Funket visst ikke så bra med den heterofile agendaen med heterosex på TV. Eller alle religiøse som prekte om at man ender i helvete når man er homo. Funket visst ikke på legningen min, det. Jeg må være helt spesiell.

Det å vokse opp på Vestlandet kunne være en prøvelse. Jeg skal ikke si jeg har hatt det verst der ute, for de sørgeligste historiene har mange flere aspekter og kjipe opplevelser enn det jeg har hatt. Men jeg har kjent på det. Ensomheten, og det å føle seg helt alene på denne jorden.

«Jeg må være den eneste som liker noen av samme kjønn som meg.» Livredd for hva venner skal si, hva familie skal si og hvordan skal det egentlig gå med livet mitt? Kanskje det bare er like greit å ende det.

Dersom du har et snev av innsikt i psykologi, vet du at man ofte danner grunnlaget for sin egen psyke i oppveksten. Det lille barnet inni deg som mange psykologer omtaler, skapes her. Hva tror du det lille barnet inni sønnen din tenker når du hamrer løs på kommentarfeltet om at «transbevegelsen» er skapt for å rekruttere nye transer ved å tvinge folk på hormonbehandling. Eller at det finnes en agenda som skal sanke flere homser.

Jeg vil ha det sagt at jeg er her for sønnen din. Jeg er her for datteren din. Og jeg er her for barnet ditt som sliter med å finne sin egen kjønnsidentitet fordi du har skjermet hen for alt av informasjon og mulighet til å være seg selv. Jeg er her for deg, men du vet det ikke takket være din egen forelder.

Tenk at vi står her ett år etter skytingen på London og må forsvare det vi forsvarer. Tenk at vi som har gått med krummet rygg i 365 dager, er de som fortsatt må vokte kommentarfelt på Facebook, se oss over skulderen på gaten, ikke være for mye av oss selv og passe på at de som faller mellom stolene, plukkes opp. Tenk at det finnes mennesker der ute som heller vil redusere Pride-bevegelsen til «et sirkus for de gale» – og en indoktrinerende bevegelse med en agenda om å mønstre på med flere.

Alt dette når vi bare kjemper for å leve. Om ikke med gjensidig respekt, så i alle fall i fred.

Mange fikk med seg Gunnhild fra Stord som har gått aktivt ut for å amputere sin egen fot hun står på. Hun aner ikke hvor mye makt det ligger i et innlegg av en lesbisk som går så hardt ut mot Pride. Hva tror du skjulte, skeive «Espen» (16) nederst i gaten din, i det røde rekkehuset tenker nå? Tror du han synes at livet er enklere? Følelsen av å elske noen, men våger han?

Sukk.

Tenk om homser ble like flinke med maskingevær som vi er med mote, glitter, kjærlighet og interiør. Bare tenk.

Kanskje det ikke er så halvgærent med boa og menn i høye hæler, likevel.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    ^Det dukker opp sånne ting hele tiden egentlig, jeg orker ikke å følge med på alt sammen. Jeg bare syns det er litt suspekt når noen vil cashe inn på noe, men ikke stå for det, eller at de egentlig mener noe helt annet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Ja, herlig. Hvem er egentlig Matt Walsh, da? 🤔 En ting er de mange meningene han har om mangt, en annen ting er metodene han benytter seg av.

LGBT issues
    Walsh is an outspoken opponent of the LGBT rights movement and the LGBT community, in particular the transgender rights movement and the idea of being trans in general.[4][52]

In June 2015, Walsh condemned the U.S. Supreme Court case Obergefell v. Hodges, which ruled that the U.S. Constitution guaranteed the right to marriage for same-sex couples, arguing that "a union between two homosexuals is not, never has been, and never will be a legitimate marriage", while insinuating that the ruling will set marriage to become "an institution populated by all forms of depravity and corruption".[53][54][third-party source needed]

In February 2021, after a Gallup poll showed a sharp increase of people who identify as LGBT, especially bisexual and transgender, in Generation Z compared to previous generations, Walsh accused "the media, Hollywood, and the school system" of recruiting children into the LGBT community. Other commentators quoted by PinkNews argued that Walsh was wrong, attributing the increase to different factors, including an easing of social stigmas among younger people.[55]

Shortly after the Russian invasion of Ukraine began on February 24, 2022, Walsh accused President Joe Biden of feminizing the U.S. military and recruiting lesbians who he said "can't do three pushups", and said that it was "not a coincidence that [Russia's invasion] happened after Biden spent his first year in office focusing primarily on wokeness".[56]

The New York Times columnist Michelle Goldberg argued that Walsh's commentary, as well as that of other right-wing commentators, have caused an increase of anti-LGBT violence and sentiment in the United States.[57] The Southern Poverty Law Center (SPLC) described Walsh as one of the "peddlers of fear and disinformation about LGBTQ people" in the wake of the Club Q mass shooting in November 2022.[58] Walsh had previously said opposing all-age drag events was like fighting cancer,[33] and "just like cancer, stopping it is not a gentle or a painless process".[57][59] Following the shooting, Walsh lambasted critics of his rhetoric as "soulless demons" and "evil to the core", accusing them of using the shooting to "blackmail us into accepting the castration and sexualization of children".[60][61] He also rhetorically asked those on the left who felt that "the drag queen-child combination" would lead to "violent backlash" from right-wingers, "if it's causing this much chaos and violence, why do you insist on continuing to do it?"[62][63] Jeet Heer from The Nation described Walsh's comments, along with those of a few other right-wing figures, as "implicitly a threat. The right is trying to create a new lynchingculture, with LGBTQ people as the target."[63]

In April 2023, Walsh deemed opposition to proposed legislation against homosexuality in Uganda a form of "neo-colonialism" claiming that opponents of the bill "don't think that Uganda has any particular right to govern itself and have its own culture and its own way of life."[64] Under this legislation, "aggravated homosexuality" would be punishable by death.
    Transgender issues
    Walsh has repeatedly opposed the transgender community,[4] notably with his children's book Johnny the Walrus,[4] his documentary What Is a Woman?,[65] and campaigns involving hospitals and schools.[5][66] Walsh and his campaigns are sometimes described as anti-trans and transphobic.[25][67][68][29] Progressive magazine The New Republic named Walsh "Transphobe of the Year" in 2022, saying he "has made a name for himself by demonizing medical professionals and pushing conspiracy theories about 'grooming' and pedophilia in the LGBTQ community".[25] Walsh has referred to being transgender as a "delusion" and a "mental illness",[69] and has compared giving hormone treatments and gender reassignment surgery for transgender youth to child molestationand rape. In May 2021, Walsh called doctors who perform gender-reassignment surgeries for transgender youth"Nazi scientist-evil", "pedophiles", and "plastic surgeons basically acting like Leatherface from The Texas Chain Saw Massacre".[70][4] Walsh's views are in opposition to the stance of leading American medical groups, which have established guidelines to treat transgender youth; those groups and some research say that denying such care can lead to higher rates of suicide and other mental health issues.[28][5]

Walsh rented an apartment in Virginia for one day in 2021 to qualify to speak out against the Loudoun County School Board for allowing transgender students the use of restrooms matching their gender identity.[66] During his speech, which he later featured in his film What Is a Woman?, Walsh said: "You are all child abusers. You prey upon impressionable children and indoctrinate them into your insane ideological cult, a cult which holds many fanatical views but none so deranged as the idea that boys are girls and girls are boys."[68]

In January 2022, Twitter suspended Walsh's account for 12 hours for tweets it deemed as hateful content against transgender people.[71][better source needed]In October 2022, after business magnate Elon Musk acquired Twitter, Inc., Walsh encouraged his followers to misgender transgender people, writing that "we have made huge strides against the trans agenda", and that the acquisition, which he called "the liberation of Twitter", will allow them to "ramp up our efforts even more".[30]

In November 2022, Walsh was challenged as a guest on the podcast The Joe Rogan Experience for suggesting that "maybe millions of kids" had been put onto puberty blockers. Producer Jamie Vernon interjected and stated that only 4,780 children had been put on puberty blockers within the past five years. Walsh lowered his guess to "hundreds of thousands" and said he "could be wrong", adding, "who are you gonna trust when they're telling you the numbers?"[22]

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Skal se den ved anledning (lang) men kom så langt at jeg la merke til at han satt ved enden av bordet....

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    10
    Nei, siden jeg vet hvem Walsh er og hva han står for trenger jeg ikke det. Retorikken og synspunktene er allerede godt kjent.
    Ja, men da vet jo på forhånd hva dette handler om, herlig....

Mvh.
    SAL

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Ja, men da vet jo på forhånd hva dette handler om, herlig....

Mvh.
    SAL
    Jeg trenger ikke lese Mein Kampf for å vite hva Hitler stod for heller. 😅 Foreslår heller at du leser litt om den nye helten din, og ting han har sagt og gjort.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Herlig sak, må sees!

Mvh.
    SAL
    Interesant og ikke lite skremmende. Forstår at Bambi ikke like Matt, men her har han intervjuet mange av dine meningsfeller Bambi, så verd å ta en titt da de får tale fritt, dog litt styrt. Det siste likte ikke kongress mannen som ga seg etter først spørsmålet - den største fjolla i hele dokumentaren. Du er til og med selv Bambi (Han lyshårede professoren fra den Amerikanske universitetet) :)

Godt de har tatt tak i tvitolinger/transer i idretten men det er jo på internasjonalt nivå - verre på lavere nivå, og på universitetnivå er dette stort i staten og der er det vist fritt fram for transversitter. Skremmende og å høre hvordan klinikkene fare fram med å starte med hormon terapi. Var vel er far som skulle inn for soning da han hadde motsatt seg at datteren hans skulle starte med hormoner under en time etter at hun hadde kommet til klinikken - ikke akkurat grundig undersøkelser som var lovet - penga rår (om jeg fikk det riktig med meg).

Forstår dette er en bølge som går over verden, som vi og ser her og med flagg på stenger og Pride parader hele sommeren. Har dog ikke nådd Somali folket enda ;). Plager ikke meg nevneverdig men trist å se de i dokumentaren som hadde hoppet på bølgen og nå slet og ikke så for seg et langt liv :(

Bloggere som du linker til Bambi, og som bare babler sitt eget syn, har jeg ikke så mye til overs for.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.142
    Sted
    Holmestrand
    Har du prøvd? Sånn ordentlig, liksom? Man kan få endre juridisk kjønn, og da hadde det vel vært svært upraktisk og ulogisk om det gamle kjønnet fortsatt måtte stå i alle offentlige registre og dokumenter? Hva skal hensikten med å få endre juridisk kjønn være hvis det ikke er dokumentert noe sted, og er det man viser utad overalt?
    Jeg er nokså åpen på dette, men kjønn i passet vel er utelukkende for identifikasjonsformål, og da spliller det vel mindre rolle om jeg føler meg som en kvinne hvis jeg biologisk sett er mann?
    Ja, jeg er klar over at det er mange gråsoner og om og men her. 🙂

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er nokså åpen på dette, men kjønn i passet vel er utelukkende for identifikasjonsformål, og da spliller det vel mindre rolle om jeg føler meg som en kvinne hvis jeg biologisk sett er mann?
    Ja, jeg er klar over at det er mange gråsoner og om og men her. 🙂
    Prøv å tenke deg selv da at du prøver å passere som kvinne, og har undergått behandling som får deg til å se mer kvinnelig ut. Kanskje du til og med passerer så bra at ingen egentlig tror du er noe annet enn kvinne heller. Tror du ikke det hadde vært ganske kjipt for deg om det stod mann i passet ditt da?

Men uansett, når man har endret juridisk kjønn så er det også det kjønnet man har endret til som står i passet. Heldigvis er det ikke et krav om at man MÅ passere som ønsket kjønn, for det er ikke alle det er mulig eller enkelt for. Noe av grunnen til det er jo også at veldig mange har vært nødt til å gå gjennom feil pubertet når de var unge, og at det ikke er reversibelt med hormoner eller andre ting når det først har skjedd.

Edit: for å komme noen i forkjøpet, så vil jeg ikke si at jeg nødvendigvis forsvarer pubertetsutsettende medisiner for unge, for jeg vet for lite om det. Men dette er dilemmaet som gjør at jeg syns det er et vanskelig sprsømål: skal man la unge få utsette puberteten mens de utredes og blir sikre på hva de vil, eller skal man heller la dem gjennomgå en pubertet som gjør at de for alltid vil føle på dysfori hvis de faktisk er kjønnsinkogruente? Noen sier at pubertetsutsettende behandling er ufarlig og fullstendig reversibel, men det er vel også andre som sier det motsatte. At man kan bli beinskjør og ikke utvikles normalt på andre måter etc.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.053
    Torget vurderinger
    1
    Denne syns jeg var bra:

Synes egentlig at alle disse passer fint inn i hva som har gått galt i Norge

https://www.muslimskemodre.com/blog...Z4wm0eNRDwi4MmZ2j4PXXa_5LSqoFP_rt-WXgUznei9vo

https://www.muslimskemodre.com/blog/en-rektors-melt-down

https://www.dagsavisen.no/debatt/ko...s-til-kroppskontakt-og-belaeres-foran-venner/

De viser klart og tydelig at her vil man ikke tilpasse seg

• Liker
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.871

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Personer som fra naturens side tilfeldigvis er i stand til å bli gravide skaffer seg læringspunkter når de går på badevekten før de blir gravide..

Gjelder vel ikke bare damer selv om de er værst.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.051
    Jeg er enig med rektor når hun sier at det blir kronglete å gå ut det norske samfunnet med helt andre "skikker" det er helt naturlig at en norsk kvinne vil strekke ut en hånd og håndhilse når en mann kommer på et jobbintervju f.eks. Muslimer burde reflektere litt over det. Samtidig når jeg har tenkt meg om var det et klart overtramp å tvinge til seg kroppskontakt fra noen som åpenbart ikke var interesert og samtidig skape dårlig stemning på en stor dag for elevene.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.053
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig med rektor når hun sier at det blir kronglete å gå ut det norske samfunnet med helt andre "skikker" det er helt naturlig at en norsk kvinne vil strekke ut en hånd og håndhilse når en mann kommer på et jobbintervju f.eks. Muslimer burde reflektere litt over det. Samtidig når jeg har tenkt meg om var det et klart overtramp å tvinge til seg kroppskontakt fra noen som åpenbart ikke var interesert og samtidig skape dårlig stemning på en stor dag for elevene.
    Så var man tilbake til krenkede følelser, og overtramp å håndhilse, nå må man slutte med dette tullet! Dette er akkurat denne type holdning som gjør at folk sannsynligvis født her og har fullfør ti år med skolegang fremdeles sitter fast i holdninger fra steinalderen, mangel på konsekvenser på egne holdninger og oppførsel vil aldri føre til endring.

• Liker

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.051
    Så var man tilbake til krenkede følelser, og overtramp å håndhilse, nå må man slutte med dette tullet! Dette er akkurat denne type holdning som gjør at folk sannsynligvis født her og har fullfør ti år med skolegang fremdeles sitter fast i holdninger fra steinalderen, mangel på konsekvenser på egne holdninger og oppførsel vil aldri føre til endring.
    Tja, det og være hensynsfull, vennlig og ha respekt for sine medmennesker er også godt integrert i norsk kultur og folkeskikk, der har du litt gå på med tilpasning til det norske samfunnet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Denne syns jeg var bra:

det er noen gode poenger der.

jeg var der ikke, så skal ikke bli firkantet. det jeg har sett på youtube (link over), viser vel en form for litt feilbedømming fra begge parter. at det er haram å ta kvinnfolk i hånda er jo ikke noe å rope hurra for, men det er vel ikke den beste måten å løse det på av rektor heller. vanskelig for meg å se om gutten gjør hilsen med hånda på hjertet med det samme; virker ikke slik. da er jo det også en provokasjon som forklarer noe av feilbedømmingen.

så kan en sikkert snakke om feilvurdering fra rektors side, men den reaksjonene som nå kommer i ettertid om rasisme, norsk overkultur, ja den neste heksejakten vi etter all sannsynlighet ser komme, den er ikke helt god. det er separatsamfunnet som gjør seg gjeldende. dette er de; «oss muslimer har ingen planer om å adoptere den liberale formen for norskhet». på en slik bakgrunn gir i det minste innholdet i det rektor sa, god mening.

elller litt merkverdig at det en kvinnelig rektor gjør, blir til menns overgrep mot kvinner i teksten fra muslimmødrene.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.142
    Sted
    Holmestrand
    Prøv å tenke deg selv da at du prøver å passere som kvinne, og har undergått behandling som får deg til å se mer kvinnelig ut. Kanskje du til og med passerer så bra at ingen egentlig tror du er noe annet enn kvinne heller. Tror du ikke det hadde vært ganske kjipt for deg om det stod mann i passet ditt da?

Men uansett, når man har endret juridisk kjønn så er det også det kjønnet man har endret til som står i passet. Heldigvis er det ikke et krav om at man MÅ passere som ønsket kjønn, for det er ikke alle det er mulig eller enkelt for. Noe av grunnen til det er jo også at veldig mange har vært nødt til å gå gjennom feil pubertet når de var unge, og at det ikke er reversibelt med hormoner eller andre ting når det først har skjedd.

Edit: for å komme noen i forkjøpet, så vil jeg ikke si at jeg nødvendigvis forsvarer pubertetsutsettende medisiner for unge, for jeg vet for lite om det. Men dette er dilemmaet som gjør at jeg syns det er et vanskelig sprsømål: skal man la unge få utsette puberteten mens de utredes og blir sikre på hva de vil, eller skal man heller la dem gjennomgå en pubertet som gjør at de for alltid vil føle på dysfori hvis de faktisk er kjønnsinkogruente? Noen sier at pubertetsutsettende behandling er ufarlig og fullstendig reversibel, men det er vel også andre som sier det motsatte. At man kan bli beinskjør og ikke utvikles normalt på andre måter etc.
    Som sagt: du har mange gode poenger. 💝
    Fra mitt ståsted slår man inn enkelte åpne dører. Samtidig er det mye rare holdninger, så diskusjonen er nok nødvendig.

lurvis

vegspringar
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    6.212
    Sted
    Nesodden-Toten-Valdres
    Torget vurderinger
    0
    Homoterapi og anerkjennelse er gammelt nytt! Her er Nesoddversjonen ca.1985 ved lillebrutters kompis Roger A!
    personlig tror jeg ikke saken har utviklet seg i den grad enkelte håpet på?

IMG_0077.jpeg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Interesant og ikke lite skremmende. Forstår at Bambi ikke like Matt, men her har han intervjuet mange av dine meningsfeller Bambi, så verd å ta en titt da de får tale fritt, dog litt styrt. Det siste likte ikke kongress mannen som ga seg etter først spørsmålet - den største fjolla i hele dokumentaren. Du er til og med selv Bambi (Han lyshårede professoren fra den Amerikanske universitetet) :)
    "Fritt, men litt styrt", det høres jo ut som en nøytral, faktaorientert og uhildet framstilling fra antitrans-aktivisten Walsh. Ellers er det vel kanskje ikke så mye du egentlig vet om meg, vil jeg tro.

Godt de har tatt tak i tvitolinger/transer i idretten men det er jo på internasjonalt nivå - verre på lavere nivå, og på universitetnivå er dette stort i staten og der er det vist fritt fram for transversitter. Skremmende og å høre hvordan klinikkene fare fram med å starte med hormon terapi. Var vel er far som skulle inn for soning da han hadde motsatt seg at datteren hans skulle starte med hormoner under en time etter at hun hadde kommet til klinikken - ikke akkurat grundig undersøkelser som var lovet - penga rår (om jeg fikk det riktig med meg).

Forstår dette er en bølge som går over verden, som vi og ser her og med flagg på stenger og Pride parader hele sommeren. Har dog ikke nådd Somali folket enda ;). Plager ikke meg nevneverdig men trist å se de i dokumentaren som hadde hoppet på bølgen og nå slet og ikke så for seg et langt liv :(

Bloggere som du linker til Bambi, og som bare babler sitt eget syn, har jeg ikke så mye til overs for.
    Dave er ikke bare en blogger som babler sitt eget syn (som f.eks. Matt Walsh), men en som imøtegår tingene han sier på noe som for meg høres ganske vitenskapelig og faktabasert ut. Anbefales.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er noen gode poenger der.

jeg var der ikke, så skal ikke bli firkantet. det jeg har sett på youtube (link over), viser vel en form for litt feilbedømming fra begge parter. at det er haram å ta kvinnfolk i hånda er jo ikke noe å rope hurra for, men det er vel ikke den beste måten å løse det på av rektor heller. vanskelig for meg å se om gutten gjør hilsen med hånda på hjertet med det samme; virker ikke slik. da er jo det også en provokasjon som forklarer noe av feilbedømmingen.

så kan en sikkert snakke om feilvurdering fra rektors side, men den reaksjonene som nå kommer i ettertid om rasisme, norsk overkultur, ja den neste heksejakten vi etter all sannsynlighet ser komme, den er ikke helt god. det er separatsamfunnet som gjør seg gjeldende. dette er de; «oss muslimer har ingen planer om å adoptere den liberale formen for norskhet». på en slik bakgrunn gir i det minste innholdet i det rektor sa, god mening.

elller litt merkverdig at det en kvinnelig rektor gjør, blir til menns overgrep mot kvinner i teksten fra muslimmødrene.
    heksejakta er begynt. det er fra egne kolleger en skal få det.

vi hadde diskusjonen i 2019 også. god kronikk fra den gang:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn