Hr. Stoltenberg har iallefall rett i en ting; man kan ikke gjøre alt man har lyst til.Friminutt.
Jeg siktet til hans siste uttalelse i videon.Har du lyst har du lov. ;p
Neppe, det ville vel være en krenkelse å legge noen begrensning på dét.gis det noen regler for hvor mange ganger en kan skifte kjønn?
Hvordan skal du avsløre det?Men man burde kanskje heller rette skytset der det hører hjemme, og ta de som eventuelt utnytter en lov som er ment å hjelpe en utsatt minoritet isteden?
Sant, Rolness innleder da også med "spinnvill konsekvens".De fleste "skifter" nok bare en gang. Men man burde kanskje heller rette skytset der det hører hjemme, og ta de som eventuelt utnytter en lov som er ment å hjelpe en utsatt minoritet isteden?
Jeg har ikke tenkt å avsløre noe som helst. Men det er ikke helt utenkelig at det kanskje burde være krav om noe som indikerte at kjønnsinkongruensen er reell, som f.eks. at man har startet behandling for samme på et eller annet nivå. Usikker på om det kunne slått uheldig ut, men såvidt jeg vet er de fleste som skifter juridisk kjønn allerede innrullert i et eller annet behandlingsopplegg. Så hvis noen f.eks. vil starte opp med hormon-blokkere og -tilskudd for å få studieplass kanskje det viser så stor dedikasjon at det nesten er fortjent.Hvordan skal du avsløre det?
Virker som det er flere som blir krenket over at det faktisk er mulig å skifte juridisk kjønn.Neppe, det ville vel være en krenkelse å legge noen begrensning på dét.
Ja, han har sikkert transpersoners beste i mente når han skriver om dette også. 🫶Sant, Rolness innleder da også med "spinnvill konsekvens".
Nei, vi får heller gå ut fra at han skriver dette av ren ondskap.Ja, han har sikkert transpersoners beste i mente når han skriver om dette også. 🫶
/s
Motstand? Jeg syns han blir heiet fram både her og der, men som regel av heterofile cis-personer som ikke har noe å tape eller berøres av de tingene han kritiserer. Jeg syns man trygt kan si at om ikke av ren ondskap, så iallfall med en tydelig mangel på empati.Nei, vi får heller gå ut fra at han skriver dette av ren ondskap.
All motstanden Rolness får understreker bare hvor viktig hans bidrag er.
Motstand mot fornuften...Edit: Jeg kan være med på at hans bidrag er viktig på den måten at det mobiliserer motstand og resiliens.
"Ok".Motstand mot fornuften...
det eneste vettuge som kom der, er at de skeive må bruke ytringsfriheten for alt det den er verdt. selvfølgelig, kunne en si.Litt om ytringsfrihet, som ofte løftes så varmt fram her.
«Ytringsfrihet og retorisk medborgerskap for skeive; ja takk!»
«Historiefortellingen som blir brukt i diskusjonen om ytringsfriheten blir fortalt fra en posisjon av makt og privilegier», skriver Paul Omar Lervåg, masterstudent i retorikk og språklig kommunikasjon.blikk.no
Ok, hvis du sier at bare er tull alt sammen så er det vel det, da.det eneste vettuge som kom der, er at de skeive må bruke ytringsfriheten for alt det den er verdt. selvfølgelig, kunne en si.
det som ikke er så lett å gripe tak i, er hva det følgende innebærer: «Historiefortellingen som blir brukt i diskusjonen om ytringsfriheten blir fortalt fra en posisjon av makt og privilegier». men det er ingen drøftelse av en historiefortelling om ytringsfriheten der. nada.
Jeg setter ordet debatt i gåsetegn her, nettopp fordi måten samtalen rundt minoriteter eller «debatten» som de kaller det blir ført, i utgangspunktet skjer ved at konkrete skeive mennesker blir gjort til en farlig og skummel ideologi framfor levende mennesker med behov og følelser. For dem er samtalen om skeive, og spesielt transpersoner og ikke-binære, et interessant samtaleemne framfor noe som har realpolitiske konsekvenser for dem selv.
Hvis skeive stemmer blir stilnet på grunn av overveldende press fra majoriteten, blir det som om majoriteten er de eneste med ytringsfrihet, slik det har blitt i totalitære land som Russland. I Russland har russiske skeives legitime ytringer blitt redusert til ideologi og propaganda, og gjort forbudt, selv om det egentlig handler om livskvaliteten til skeive i Russland, og at russiske myndigheter egentlig bruker skeive som syndebukk for å beholde makten etter flere års vanstyre.
Vi ser konturen av at skeive blir framstilt som ideologi framfor mennesker her i Norge også. Der ytringene til de privilegerte (les. de som gjerne er både heterofile og ikke-trans/cispersoner) blir fremstilt som vanlige ikke-politiske, ikke-ideologiske og ikke-propagandistisk, mens ytringene til skeive blir fremstilt som unormale, «politiske», «ideologiske» og «propagandistiske». Dette blir gjort for å fremmedgjøre skeive og dytte ytringene våre ut av kategorien «akseptable ytringer», og derav dytte skeive ut av samfunnet.
Uansett bekrefter vel kronikken min betraktning om at aktører som Rolness mest av alt oppnår å skape motstand og resiliens, så jeg vil kanskje takke ham litt for akkurat det. <3Dette er ganske spesifikke aktører. Deriblant konservative kristne med tydelige teologiske og ideologiske motiver for å opprettholde det heteronormative patriarkatet som fremstiller kjernefamilien med mor, far og barn som den ideelle familiekonstellasjonen, mens alt annet er katastrofe i emning! I tillegg har vi den delen av majoriteten som er i ferd med å stupe hodet rett inn i en moralpanikk, spesielt knyttet til behandlingstilbudet til unge transpersoner.
det han skriver om er vel et forsøk å beskrive hvordan han ser på ordskiftet. det er jo greit og legitimt nok. men da er det kanskje mulig for andre å si at den virkelighetsbeskrivelsen som hevder at skeive ikke kommer til orde i diskusjonen, som noe fremmed. det er da ingen som trues til taushet i ordskiftet? og det han omtaler som definisjonsmakt er jo i denne sammenhengen ikke noe annet enn at andre kan ha andre meninger enn ham. også helt legitimt.Ok, hvis du sier at bare er tull alt sammen så er det vel det, da.
Syns allikevel disse utsnittene virker ganske greit funderte over velkjente temaer:
Uansett bekrefter vel kronikken min betraktning om at aktører som Rolness mest av alt oppnår å skape motstand og resiliens, så jeg vil kanskje takke ham litt for akkurat det. <3
Jeg vet at mange kvier seg for å delta i "debatten" på grunn av at klimaet er som det er, og ikke orker belastningen det medfører. Andre som har stått fram og vært synlige i media kan fortelle om hets og drapstrusler, men utenom det er det også noe med det jeg har prøvd å tydeliggjøre flere ganger, at for skeive kan dette handle om å diskutere sin egen eksistensberettigelse og krav på behandling, mens for motstemmene er det mest bare en akademisk øvelse hvor man uttrykker bekymring for ting som det over, at noen urettmessig får studieplasser p.g.a. lover som er til for å hjelpe transpersoner. Ingen skal fortelle meg at sistnevnte eksempel er et så stort og omfattende problem at det blir satt fokus på i god tro. Her er det vel mest snakk om å lete med lys og lykte etter noe som kan framstilles på en tendensiøs og negativ måte.det han skriver om er vel et forsøk å beskrive hvordan han ser på ordskiftet. det er jo greit og legitimt nok. men da er det kanskje mulig for andre å si at den virkelighetsbeskrivelsen som hevder at skeive ikke kommer til orde i diskusjonen, som noe fremmed. det er da ingen som trues til taushet i ordskiftet? og det han omtaler som definisjonsmakt er jo i denne sammenhengen ikke noe annet enn at andre kan ha andre meninger enn ham. også helt legitimt.
at det i denne debatten også dreier seg om – om en nå skal bruke uttrykket – ideologier, som f.eks. motsetninger mellom et liberalistisk og identitetspolitisk grunnsyn, er jo ikke noe nytt; heller ikke at det skulle være noe beklagelig i at det skjer. det er syn som må bryne seg på hverandre.
Forkastelig, og en del av helheten. Holdninger som dette er noe som må dyrkes fram for at det skal kunne gå så langt.når det gjelder disse hærverksakene du viser til, så er jeg helt enig med deg, bambi. det er forkastelig.
Det som er mest interessant og betenkelig synes jeg er at det er klart mer av dette hærverket nå enn det var for noen år siden, det blir verre.Forkastelig, og en del av helheten. Holdninger som dette er noe som må dyrkes fram for at det skal kunne gå så langt.
Ja, det er en skremmende og urovekkende utvikling. Men paradoksalt nok føles det samtidig som det er større aksept og åpenhet. Skulle gjerne hatt en forklaring på begge deler, men når man ser i kommentarfeltene rundt omkring får man jo følelsen av å se ned et i slags mørke mange ganger. Jeg syns det er trist.Det som er mest interessant og betenkelig synes jeg er at det er klart mer av dette hærverket nå enn det var for noen år siden, det blir verre.
Det som er mest interessant og betenkelig synes jeg er at det er klart mer av dette hærverket nå enn det var for noen år siden, det blir verre.
Når kommer det guttepoeng på medisin og psykologi?
Det var mer kritikk enn et ønskeEtt kjønnspoeng på psykologi ga studieplass til 17 menn
Høsten 2019 ble det gitt ett ekstrapoeng til menn ved opptak til psykologi ved universitetene i Oslo og Bergen. 17 menn fikk plass, mens 17 kvinner rykket ned.kjonnsforskning.no
Jeg har gått på Ind. Øk. og bruker enhver passende anledning til å fraråde noen å gjøre det samme, så ditto her - styr unna. Skifte av juridisk kjønn eller ikke.juridisk kjønnsskifte for å få ekstrapoeng ved opptak. som en kommenterte: «Kjønnsessensialisme (kvotering) og kjønnsrelativisme (skifte) i sin paradoksale forening».
gis det noen regler for hvor mange ganger en kan skifte kjønn?
Hva er et bra alternativ?Jeg har gått på Ind. Øk. og bruker enhver passende anledning til å fraråde noen å gjøre det samme, så ditto her - styr unna. Skifte av juridisk kjønn eller ikke.