G
Jo den der bør leses, om ikke annet enn som en illustrasjon på hvor langt fremskreden galskapen har kommet og hvor venstresiden er på vei.Her har vi en forsker på Oslo Met som tar den helt ut. Tør vi egentlig puste for å ikke bli stemplet som rasister
For å se rasismen, må vi vite hvordan hvithet virker - Fellesrådet for Afrika
Dette er helt ekstremt. For en skammelig svartmaling av hele vårt samfunn og kulturarv.Her har vi en forsker på Oslo Met som tar den helt ut. Tør vi egentlig puste for å ikke bli stemplet som rasister
Meiner du at dette er eit uttrykk for venstresida? Skal ein forstå deg slik at det motsatte, høgresida forsvarar eugenikken og den generelle rasismen? Er fellesrådet for Afrika eit forsøk på kommunisme?Jo den der bør leses, om ikke annet enn som en illustrasjon på hvor langt fremskreden galskapen har kommet og hvor venstresiden er på vei.Her har vi en forsker på Oslo Met som tar den helt ut. Tør vi egentlig puste for å ikke bli stemplet som rasister
Ingen av delene.Meiner du at dette er eit uttrykk for venstresida? Skal ein forstå deg slik at det motsatte, høgresida forsvarar eugenikken og den generelle rasismen? Er fellesrådet for Afrika eit forsøk på kommunisme?Jo den der bør leses, om ikke annet enn som en illustrasjon på hvor langt fremskreden galskapen har kommet og hvor venstresiden er på vei.Her har vi en forsker på Oslo Met som tar den helt ut. Tør vi egentlig puste for å ikke bli stemplet som rasister
Alle kan identifisere seg med en gruppe, det gjør vi nok alle. Å samarbeide om noe er god gruppetenking og å føle tilhørighet er nok et gode for mange, men å først og fremst å se på et individ som medlem og dermed representativ for en gruppe er et feiltrinn. Spesielt når alle gruppene nitidig er arrangert i et offerhierarki. Da handler det ikke om hvem du er , hva du mener, hva du har gjort på godt og vondt men hvilken gruppe du "tilhører" i følge identitetspolitikerne.deph har ikke forstått identitetspolitikkens vesen; han tror all gruppetenking er identitetspolitikk - upåaktet den selvmotsigelse hans retorikk fører ham til.
Kommunisme er vel etabletrt nok som ideologi. Vi så nok av det i forrige århundre, og jeg tror det er litt overflødig å nevne eksempler.Forsåvidt gode tanker det, deph, men da stusser jeg på dine ordvalg ellers; "søppelvenstre, venstreekstreme, kommunister, sosialister" osv.
Hvem er disse?
Når jeg f.eks bruker ordet "høyreekstreme" er det definert som grupperinger i Frp og lengre mot høyre. Dine definisjoner er litt verre å få tak på, da det til tider virker å innbefatte alle vest for Venstre.
Høyr her (veldig god lydkvalitet på innspelinga, eigentleg) frå 4min 17 sekund og ut: "Retten til å bære gevær"Alle kan identifisere seg med en gruppe, det gjør vi nok alle. Å samarbeide om noe er god gruppetenking og å føle tilhørighet er nok et gode for mange, men å først og fremst å se på et individ som medlem og dermed representativ for en gruppe er et feiltrinn. Spesielt når alle gruppene nitidig er arrangert i et offerhierarki. Da handler det ikke om hvem du er , hva du mener, hva du har gjort på godt og vondt men hvilken gruppe du "tilhører" i følge identitetspolitikerne.deph har ikke forstått identitetspolitikkens vesen; han tror all gruppetenking er identitetspolitikk - upåaktet den selvmotsigelse hans retorikk fører ham til.
Da starter alle argumenter med "jeg som en ..." i stedet for jeg, og da utviskes individet og mennesket til fordel for "gruppen", og når den er så nitid arrangert så mister mennesket all individuell verdi og innfinner seg med å være en tannhjul.
Jeg vil ikke at det skal være slik.
Kanskje, men så har du fenomener som Trump og «basen» hans. Det er ren og skjær identitetspolitikk. Alt handler om å «heie på laget», ikke om innholdet i politikken eller om smålige spørsmål som rett vs galt eller sant vs løgn. Trump har vært i stand til å kuppe GOP i en slik grad at kongressfraksjonen til enhver tid etterplaprer den seneste løgnhistorien hans, alt for ikke å bli dømt ut av realityshowet med en illsint tweet i grålysningen. Den minste kritikk anses som grov illojalitet og straffes med utstøtelse. Ubehagelige fakta erstattes av alternative fakta, som gjentas og gjentas til de blir trossetninger og bevis på at man «heier på riktig lag».Det er ingen generell rasisme på høyresiden, for der er tonen at man ser på mennesker som individer og dømmer dem ut i fra hva de har å tilby, hva de har prestert, hvilke verdier de har, hvilken agenda de har, om de er smarte eller idioter .. og alt slikt. Hvilken "gruppe" de tilhører eller identitetspolitkere prøver å pute dem i er likegyldig.
Å abonnere på sitt verdensbilde fra NYT og The Guardian medfører frivillig kastrering, underkastelse og ydmykhet. En intellektuell dørmatte er kanskje et bilde som bør komme med litt klister.i tillegg elsker jeg folk som gjør narr av profeten jordan, identitetspjatteren og aksøyguru.
https://www.theguardian.com/comment...an-peterson-anti-censorship-website-thinkspot
fra dagens morgenbladet:frode hellland, dekan ved det humanistiske fakultet på blindern. mannen som får opplysningskritikk av religioner til å bli som antisemittisme og annet styggedom. slikt gjennomsyrer nå snart vårt største universitet – dette er ledelsen, de såkalt fremst av oss. her et lite tilsvar fra truls wyller, et opplysningsmenneske det oppe i midtnorge. helland har svart i neste nummer, og wyller bør slutte å være så snill med idiotien.
Vis vedlegget 562431
her er hellands svar til wyller i morgenbladet av 29. november:
Wyllers eksempel
Religionskritikk er jeg for. Men Truls Wyllers «kritikk« av islam er noe helt annet.
I boken Rasismens retorikk analyserer jeg flere former for rasistisk retorikk som er i omløp i norsk offentlighet i dag, og Truls Wyllers tekster mot islam og norske muslimer er blant eksemplene. I sitt innlegg i Morgenbladet 22. november, stiller han seg «fullstendig uforstående» til mine påpekninger, og hevder at han aldri har «vært i nærheten av å formulere» seg slik han faktisk har formulert seg.
Dette faktum bekreftes interessant nok av hans eget forsvarsinnlegg. Også i sitt tilsvar til meg resirkulerer han nemlig forestillingen om at «mainstream islam» er det samme som religiøs ekstremisme. Dessuten gjentar han påstandene om at «mainstream-islam», altså det han hevder den gjengse norske muslim tror på, innebærer at de er «umyndige individer». Han tillegger dermed norske muslimer holdninger og tankesett som utdefinerer dem fra den rasjonelle, opplyste diskurs. Slik reproduserer og styrker han fordommer mot en norsk minoritet, fordommer som historien ha vist oss kan være farlige.
Dette blir ikke mindre illevarslende av at Wyller hevder at «mainstream» muslimer er «umyndige» i «Immanuel Kants terminologi». Det finnes nemlig en helt spesifikk «religionskritikk» hos Kant som faktisk har store likhetstrekk med den kantianeren Wyller serverer. Kant kritiserer en rekke steder én bestemt religion nettopp for å være uforenlig med autonomi og opplysning, fordi den påstås å være bokstavtro og stå for heteronomiens prinsipp, den utgjør «et teokrati» og vil detaljstyre hverdagsliv og samfunnsliv gjennom arkaiske ritualer. Den religionen Kant «kritiserer» på denne måten, er jødedommen.
Immanuel Kant inntar en viktig plass i enhver noenlunde grundig fremstilling av tysk antisemittisme, blant annet fordi han på mange måter innvarsler en ny type jødehat, nettopp gjennom sin tilsynelatende rasjonelle og opplyste argumentasjon. Og for ordens skyld: religionskritikk er jeg for. Men dette er noe helt annet.
Derfor peker jeg i boken på strukturlikheten mellom Kants «kritikk» av jødedommen og Wyllers «kritikk» av islam. Wyller hevder, helt parallelt med Kants «kritikk» av jødedommen, at «mainstream islam» innebærer dogmatisk bokstavtro, for eksempel på gamle straffemetoder, som i stedet for autonomi og selvstendig tenkning setter en «blind lydighet» som er «identisk med politisk ufrihet», og dermed utelukker «moralloven», eller den selvstendige «moralske sans» som er nødvendig for oss «borgere av vestlige land», som han uttrykker det. I begge tilfeller avskrives en minoritet, den frakjennes full menneskelighet.
Frode Helland
Jeg har aldri lest eller hørt noe av Jordan Peterson, men når han skaper et slikt blindt hat og raseri blant enkelte deler av iden etablerte ntelligensiaen, så må han gjøre noe riktig. Da rister han åpenbart opp i noen nedstøvete hjernevindinger på diverse campuser rundt om kring.herlig!
eksempel på hvordan ta klea av profet jordan:
https://www.currentaffairs.org/2018/03/the-intellectual-we-deserve
avslutningen bør en få med. en skikkelig rekyl etter å ha avkledd profeten.
This much should be obvious from even a cursory reading of him: If Jordan Peterson is the most influential intellectual in the Western world, the Western world has lost its damn mind. And since Jordan Peterson does indeed have a good claim to being the most influential intellectual in the Western world, we need to think seriously about what has gone wrong. What have we done to end up with this man? His success is our failure, and while it’s easy to scoff at him, it’s more important to inquire into how we got to this point. He is a symptom. He shows a culture bereft of ideas, a politics without inspiration or principle. Jordan Peterson may not be the intellectual we want. But he is probably the intellectual we deserve.
Legg merke til at denne lederen er låst for kommentrer.