iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.650
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Der kom uttrykket jeg har lett etter for å beskrive Gismo's og hans likesinnede overflatiske omgang med musikk:

Digital Apati!

Det er godt å få stillt diagnosen og delt ut litt merkelapper..
    Takk! 😁😂🤣👌
    Sist jeg var «på are sia» kunne jeg ikke se annet enn digital avspilling (cdp) på begge anlegg oppe i stua😅😜
    Men rett meg….om je så feil…🥺

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.318
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Der kom uttrykket jeg har lett etter for å beskrive Gismo's og hans likesinnede overflatiske omgang med musikk:

Digital Apati!

Det er godt å få stillt diagnosen og delt ut litt merkelapper..
    Takk! 😁😂🤣👌

M
    Hilsen fra, sundkoien; Den Analoge Apatiens Anakronistiske Apostel 😆

Hvilket format synes jeg er det beste? Totalt uinteressant så lenge foten min beveger seg til musikken 😊

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Makrokosmos
    Hilsen fra, sundkoien; Den Analoge Apatiens Anakronistiske Apostel 😆

Hvilket format synes jeg er det beste? Totalt uinteressant så lenge foten min beveger seg til musikken 😊
    Heldigvis finnes det forskjellige musikkformat til enhver tid og tilstand man befinner seg i.

Verre er det om det er omvendt, når musikken beveger seg til foten. Da har man demping-, resonanse- og vandrende bølger-problemer :cool: .

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Makrokosmos
    En tur til Hifi-Sanatoriet og omegn

Når solen står høyt men ikke varmer noe særlig er det fint å gå ut med en bestemt destinasjon innendørs. Med flere innstilte tog både i går og i dag tok jeg allikevel sjansen med suksess og ankomst i det store Ski. Det er hyggelig å treffe på kjente og ukjente med samme interesse. Likesinnede er nok et ord som sitter langt inne til å brukes med større frihet, med tanke på det varierte klientelet. Samtaler om hifi kan være nok så forskjellige.

Noen er sikker på sin retning med anlegg, merker og løsning på den totale lyden. Noen stresser litt, har nevroser, var "det kjøpet" riktig? Noen er inne på de store spørsmålene kring anleggets være eller ikke være. Noen debatterer, eller kanskje mer kverulerer egentlig. Noen selger og andre kjøper. Jeg tar meg en runde i butikken, blar litt i platehyllene. I mitt stille sinn tenker jeg at fotskammelen ved bordet kanskje egentlig er en biktstol for hifi -"Fall ned på kne og kunngjør dine inre hifi-synder". Mangfoldet i å være en trigger- og en støttegruppe i samme sleng er et tveegget sverd.

Men samlet er vi på en eller annen måte, selvom vi ikke holder hender og synger Kumbaya, i dag rundt godteri på bordet, det er jo tross alt lørdag.
    Og moro har vi det sammen, ler gjør vi også i all kalabalik som just hifi kan innebære.

20250315_191924.jpg

Noen plater ble det også, og da jeg er inne på Mahler om dagen passet det fint med noen flere. Stravinsky med Markevitch blir interessant å høre på. Da blant annet tidligere live innspillinger med Igor og hans orkester fra Stalingrad på 60-talet er veldig støyete. Ikke fordi at det er dårlig kvalitet på opptaket, men fordi halve publikum hoster i tuberkulose. EMI platen har et kult repertoar som ikke er så vanlig å høre på HiFi-messer ihvertfall.

20250315_191628.jpg

På en annen bruktbutikk fant jeg mange bra CDs til en rimelig peng. Det digitale domenet må jo også få sitt.

En hyggelig lørdag, og uansett hvor rare vi er alene eller i grupp, så er det fint å treffes på et felles sted.
    Tenker at jeg er litt heldig som bare kan dra innom et slik oppsamlingssted, å gå derfra med både musikk i hånden og nye refleksjoner kring det vi driver med.
    I mer eller mindre grader av galskap og eufori.

I morgen blir det nye eventyr.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.848
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk @ou812rh ! Kunne ikke sagt det bedre selv, helt enig. Det er mye med vinyl som gjør det til et litet event, også på godt og vondt som du sier. Hadde faktisk en vinylspiller med auto-lift som var feil justert, så den løfte armen når det var 1.5 minutt igjen av platen. Den gangen var det greit å ha en streamer hvis man lurte på hvordan siste spåret ble avsluttet 🙃 .

Men det er absoutt fint å ha streaming og CD også, lyden er vel tekniskt sett bedre. Men lyden på vinyl oppleves på noen rar måte bedre mange ganger. Og for hvert digitalt album så sparer jeg jo på PU :cool:. Du har jo fått inn noe spennende fra Chord som du kanskje kan belære meg om en dag i fremtiden 😇.
    Det er VEEELDIG mye som tyder på at begge dere herrer snart er klar for rør-amper...

Når man har gått mange nok runder med seg sjøl. Som jeg pleier å si :
    -før eller senere ender man opp med rør og køntri.
    🤠😆

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.318
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er VEEELDIG mye som tyder på at begge dere herrer snart er klar for rør-amper...

🤠😆
    Den dagen trådstarter begynner å digge køntri og tygge skrå skal jeg høre gjennom hele Ringen uten pause 😆

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.848
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den dagen trådstarter begynner å digge køntri og tygge skrå skal jeg høre gjennom hele Ringen uten pause 😆
    Nå må du ikke love for mye...
    Jeg vet hvordan det står til med tålmodighet hos deg. Du er frustrert fordi promillen ikke stiger før du har svelget.

Har mer tro på trådverten akkurat her. 😎

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Makrokosmos
    🤠😆
    Det bilde som etser seg fast innenfor hornhinnen når jeg hør banjo-køntri er fra filmen Deliverance. Og jeg vet ikke om det er helt bra altså..

"Squeal like an audiophile!" 🐖

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Makrokosmos
    ^^ Tviler på at Bach hadde likt dette i Weimar 1708, eller Mozart i Salzburg 1769.

Men hva vet jeg egentlig, noen kanskje liker å dra in en harpe i et fjøs og spille Willie Nelson..

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Polen
    Da foretrekker jeg nok heller mazurka med Chopin..
    Som jeg tenker meg alle i Polen danser i hverdagen, også på fabrikker under lunsjpausen.
    Nå jobber jeg tilfeldigvis på fabrikk, i Polen, og jeg kan bekrefte at det du skriver, medfører riktighet. Mazurka på mandag, onsdag og fredag, og polonese på tirsdag og torsdag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn