En tur til Hifi-Sanatoriet og omegn
Når solen står høyt men ikke varmer noe særlig er det fint å gå ut med en bestemt destinasjon innendørs. Med flere innstilte tog både i går og i dag tok jeg allikevel sjansen med suksess og ankomst i det store Ski. Det er hyggelig å treffe på kjente og ukjente med samme interesse. Likesinnede er nok et ord som sitter langt inne til å brukes med større frihet, med tanke på det varierte klientelet. Samtaler om hifi kan være nok så forskjellige.
Noen er sikker på sin retning med anlegg, merker og løsning på den totale lyden. Noen stresser litt, har nevroser, var
"det kjøpet" riktig? Noen er inne på de store spørsmålene kring anleggets
være eller ikke være. Noen debatterer, eller kanskje mer kverulerer egentlig. Noen selger og andre kjøper. Jeg tar meg en runde i butikken, blar litt i platehyllene. I mitt stille sinn tenker jeg at fotskammelen ved bordet kanskje egentlig er en biktstol for hifi -
"Fall ned på kne og kunngjør dine inre hifi-synder". Mangfoldet i å være en trigger- og en støttegruppe i samme sleng er et tveegget sverd.
Men samlet er vi på en eller annen måte, selvom vi ikke holder hender og synger
Kumbaya, i dag rundt godteri på bordet, det er jo tross alt lørdag.
Og moro har vi det sammen, ler gjør vi også i all kalabalik som just hifi kan innebære.
Noen plater ble det også, og da jeg er inne på Mahler om dagen passet det fint med noen flere. Stravinsky med Markevitch blir interessant å høre på. Da blant annet tidligere live innspillinger med Igor og hans orkester fra Stalingrad på 60-talet er veldig støyete. Ikke fordi at det er dårlig kvalitet på opptaket, men fordi halve publikum hoster i tuberkulose. EMI platen har et kult repertoar som ikke er så vanlig å høre på HiFi-messer ihvertfall.
På en annen bruktbutikk fant jeg mange bra CDs til en rimelig peng. Det digitale domenet må jo også få sitt.
En hyggelig lørdag, og uansett hvor rare vi er alene eller i grupp, så er det fint å treffes på et felles sted.
Tenker at jeg er litt heldig som bare kan dra innom et slik oppsamlingssted, å gå derfra med både musikk i hånden og nye refleksjoner kring det vi driver med.
I mer eller mindre grader av galskap og eufori.
I morgen blir det nye eventyr.