Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Meget pen stue 65finger i uskylds hvit med noen Mørke innslag.
    nesten litt sånn.

    Riktig koselig ser det ut til å bli :)
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    På kornet Nikko! det blir nok fint når jeg får ut fingeren og får malt bort stallpreget :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Raist skrev:
    Ser flott ut 65finger!! :D

    Kan du fortelle litt om de modifikasjonene som er gjort med AE'en din? :)
    Jeg har kjøpt en AE hvor den interne strømforsyningen er utkoblet og erstatet med den du ser ved siden av AE på bildet tidligere i tråden. Hvordan psu er bygget opp har jeg null peiling på. Slett ikke verst DACen som sitter i AE. Jeg skal etterhvert bruke AE som drivverk mot en DAC
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvhis det er noen som mangler tegninger og delefilter, vennligst ta kontakt på pm.
    Begynner å pakke elementer i morgen, og håper å få sendt så fort som mulig.
    Er i kontakt med Ungarn ang delefilter. Siden disse bassene er litt mer følsomme så kommer kanskje en liten forandring i L-paden på diskanten, mindre demping. De andre forandringene som måtte på basselemetet er nok små. Vi snakker feremdeles om 6db deling. I tillegg zobel og l-pad. MAd andre ord KISS prinsippet.

    Håvard
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nå fikk jeg mine Focal fra Speakercity!! :D 9 dager fra pengene ble trukket til de lå i postkassa... Men vær obs på lang "behandlingstid" når ordren er lagt inn.. Totalt med forrige ukes dollarkurs, frakt, fortolling og moms, ca. 2150,-

    Nå mangler bare kasser og delefilter! ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Da er elementene på vei.
    Til andre som følger denne tråden, så har jeg et par elementer til overs.
    Takk til lydfreak på forumet her som hentet de i Sverige. Slapp en del moms der.
    Vi tjente litt på en felles bestilling også.
    Da er det bare å begynne folkens. Bilder er et krav.
    Husk, de låter best i hvitt, ikke sant 65finger?
    Et stalltips fra meg er å bruke kryssfiner, deretter beise dem hvite 8). Sparer tid. Evt annen ytterbehandling. Bivoks?

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    De låter best i hvitt. Det er et faktum. Mistenker at Nikko går og gnager på å male sine hvite
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er sant det gnager litt her nå. Mener nemmelig at jeg har lest
    en kommentar fra en av norges store sønner (les:65finger) (les: en av den andre er nemmelig Håvard) :)
    at treverk ikke hører hjemme på høytalere å når det er bare hvit som gjelder sitter jeg jo med en gedigen
    skivebom grå/treverk så ja det gnager som bare F ;D ;D
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Ser ut som Valentions lille spøk blir en seiglivet trend. Mine blir neppe hvite. Synes dine er flotte som de er Nikko. Flott jobb du gjorde der.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Ser ut som Valentions lille spøk blir en seiglivet trend. Mine blir neppe hvite. Synes dine er flotte som de er Nikko. Flott jobb du gjorde der.
    Ikke hvite? Shame on you ;D

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Andreas skrev:
    Ser ut som Valentions lille spøk blir en seiglivet trend. Mine blir neppe hvite. Synes dine er flotte som de er Nikko. Flott jobb du gjorde der.
    Tusen takk for det. det er altid morro med litt skryt :) :)
    Mine blir nok som de er lenge enda ja.
    Spiller så fantastisk livlig at jeg vil bare nyte musikkken en god stund fremover :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nikkofar er jo proff så Htene hans ser grisebra ut men prikken over Ien hadde vært gnistrende hvite ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Raist skrev:
    Noe nytt om endringer i delefilteret Håvard? :)
    Nei
    Venter på en epost fra han. Han er lærer som meg, så jeg tror jeg vet hva han har å sysle med for tiden.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fått svar fra han.
    Ser ut som om det kan bli noen små forandringer i diaknten, altså bare i L-paden. Mne dette vil dere høre. Låter det for lyst må det demping til. Dette kan jo være litt avhengig av rom og utstyr hos hver enkelt.

    Bassen ser ut til å bli veldig lik i delefilteret. Han manglet litt info fra meg, og dette har jeg sendt han.

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    God 17 mai til H6 klone fans :) selv ligger jeg og slanger meg i sengen på besøk i lysekil i sverige mens jeg streamer musikk via spotify ;D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil også ønske alle en god 17 mai :)
    Oh'yes den spotify greia er sjenial. Kom over den saken på sentralen her i går jeg også.
    ;D
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    God 17 mai til H6 klone fans :) selv ligger jeg og slanger meg i sengen på besøk i lysekil i sverige mens jeg streamer musikk via spotify ;D
    Kan ikke akkurat se for meg din kropp slange seg, men men.
    God 17 mai alle H6 klone eiere, samt framtidige.

    Håvard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Støtter deg der, Haavard. Mannen med alle fingrene kan knapt kalles noe slangemenneske... Men fine hvite høyttalere, det har han. Og det er jo noe. ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg tar med et spann med hvitmaling og får en anstendig farve på dine kommunebrune impulse 8)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Angående delefilter.
    Det blir som før. Ingen verdi forandringer på spoler eller kondensatorer.
    L-pad kan justeres etterhvert. Ta utgangspunkt i de verdiene som står på filteret.
    De funker i mi stue og 65 finger sine to stuer (høyttalerne har spilt i to forksjellige rom).

    Trenger du hjelp så ta kontakt.

    Håper alle har fått elementene sine.

    Håvard
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Haavard skrev:
    Håper alle har fått elementene sine.

    Håvard
    Litt mye å håpe på kanskje, med tanke på hvor jeg bor og spesielt hvem som skal levere. Om posten leverer før fellesferien er det bare å være fornøyd :p.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.438
    Antall liker
    2.874
    Torget vurderinger
    3
    Elementene ligger på posten her å blir henta i morra :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Av en eller annen grunn var bassene langt mindre enn jeg hadde inntrykk av ut i fra HFS-bildene. Spiller de virkelig bass disse klonene?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Av en eller annen grunn var bassene langt mindre enn jeg hadde inntrykk av ut i fra HFS-bildene. Spiller de virkelig bass disse klonene?
    De er 4mm mindre i bredde enn de andre elementene somer brukt.
    Spiller bass? Jada mer enn nok. Håper du ikke forventer at det skal spille 20hz.

    Lekre de Focalene? Oser litt kvalitet.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er billetter til Ungarn bestilt.
    Ny tur til mannen bak H6. Han har visst noe interessant å meddele meg sier han.
    Brev på "Reisende Mack" loves.

    Håvard
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    Haavard skrev:
    Da er billetter til Ungarn bestilt.
    Ny tur til manne bak H6. Han har visst noe interessant å meddele meg sier han.
    Brev på "Reisende Mack" loves.

    Håvard
    Hjelper vel lite at høyttaleren i utgangspunktet er rimelige dersom du til stadighet må reise til Ungarn :) Eller kanskje du tar det som en trivelig tur også :D

    Det du skriver om Focalenes kvalitet kan jeg underskrive (Nei, f... kanskje litt preget av mange års Focal eie jeg)

    Følger med på hva som skjer, artig at du legger så mye energi i dette :)
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Haavard skrev:
    Håper du ikke forventer at det skal spille 20hz.

    Lekre de Focalene? Oser litt kvalitet.

    Håvard
    Neida, har såvidt fått med meg at det må litt mer diameter til for 20Hz. Focalene var lekre, ja. Gleder meg til å høre dem.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    kwil skrev:
    Haavard skrev:
    Da er billetter til Ungarn bestilt.
    Ny tur til manne bak H6. Han har visst noe interessant å meddele meg sier han.
    Brev på "Reisende Mack" loves.

    Håvard
    Hjelper vel lite at høyttaleren i utgangspunktet er rimelige dersom du til stadighet må reise til Ungarn :) Eller kanskje du tar det som en trivelig tur også :D

    Det du skriver om Focalenes kvalitet kan jeg underskrive (Nei, f... kanskje litt preget av mange års Focal eie jeg)

    Følger med på hva som skjer, artig at du legger så mye energi i dette :)
    Dette er mest for hygge og nytte. Ikke mye arbeid som blir lagt ned egentlig, men det jo litt morsomt med all responsen fra folk som liker det de har bygd.

    Mannen i Ungarn har en dobbel så stor H6 på tapetet. Vet ikke om den er ferdig, men jeg tror den kan være veldig interessant. Med tanke på den vanlige H6 som er bygd her på forumet, så må jeg finne en løsning på et element som er lettere tilgjengelig enn Vifa. Monacor har et som må testets ut.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Haavard skrev:
    Med tanke på den vanlige H6 som er bygd her på forumet, så må jeg finne en løsning på et element som er lettere tilgjengelig enn Vifa. Monacor har et som må testets ut.
    Er det SPH-176 du tenker på Haavard?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Haavard skrev:
    Med tanke på den vanlige H6 som er bygd her på forumet, så må jeg finne en løsning på et element som er lettere tilgjengelig enn Vifa. Monacor har et som må testets ut.
    Er det SPH-176 du tenker på Haavard?
    Ja. SPH 175 har vel kanksje bedre spec (mulig jeg tar feil), men er noe flisete bygd.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg så på SPH-176 som en sterk kandidat, etter at vi hadde diskutert dette for lenge, lenge siden :)
    Sånn i første omgang ser det utrolig bra ut på papiret, hvor de aller fleste TS-parametre er veldig nær Vifa elementet (husker ikke hvilket, men det med høyest oppgitt følsomhet).
    Forskjellen er at Monacor elementet har en større motor, og ikke minst mye tyngre membran.
    I praksis betyr det at Monacor elementet vil ha betydelig mer output i bassen (40-80hz), noe som kanskje ikke vil være gunstig i denne konstruksjoenen.
    Den tyngre membranen gjør også at effektiviteten er nærmere halvparten av Vifa.
    Oppgitt følsomhet ved 1w/1m er en ting, men ser man i stedet på 2,83V/1m ser det straks annerledes ut.
    For de med store, strømsterke forsterkere er ikke det noe problem, men antar det kan være lite heldig for mindre rørsaker?

    Nå vet jeg at din musikksmak ikke setter de høyeste kravene til bassgjengivelsen Haavard, og det er godt mulig disse elementene kan være gode i mellomtonen, men en simulering av SPH-176 vs Vifa i tilsvarende BR-avstemming, ser ikke helt bra ut.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Jeg så på SPH-176 som en sterk kandidat, etter at vi hadde diskutert dette for lenge, lenge siden :)
    Sånn i første omgang ser det utrolig bra ut på papiret, hvor de aller fleste TS-parametre er veldig nær Vifa elementet (husker ikke hvilket, men det med høyest oppgitt følsomhet).
    Forskjellen er at Monacor elementet har en større motor, og ikke minst mye tyngre membran.
    I praksis betyr det at Monacor elementet vil ha betydelig mer output i bassen (40-80hz), noe som kanskje ikke vil være gunstig i denne konstruksjoenen.
    Den tyngre membranen gjør også at effektiviteten er nærmere halvparten av Vifa.
    Oppgitt følsomhet ved 1w/1m er en ting, men ser man i stedet på 2,83V/1m ser det straks annerledes ut.
    For de med store, strømsterke forsterkere er ikke det noe problem, men antar det kan være lite heldig for mindre rørsaker?

    Nå vet jeg at din musikksmak ikke setter de høyeste kravene til bassgjengivelsen Haavard, og det er godt mulig disse elementene kan være gode i mellomtonen, men en simulering av SPH-176 vs Vifa i tilsvarende BR-avstemming, ser ikke helt bra ut.
    Musikken min sette nok høye krav til bassgjengivelse, kommer an på hva man mener.
    Trenger nok ikke de laveste oktavene og det største trøkket, men jeg vil ha det tørt, rent og definert. Ikke graut.

    Monacor elementet har vi diskutert før, er nok mer egnet enn du tror.

    Element MMS FS QTS VAS
    Monacor 8ohm 14 39 0.37 27l
    Vifa 16-08 8ohm 13.47 47 0.34 25l
    Vifa 09-08 8ohm 50 0.37 31l

    Vifa 16-08 er et knallelement i H6. Synes det er vldig likt Monacor jeg. Iallefall på de parameterne som er viktige.

    Håvard
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Først; min feil. Fant igjen simuleringene nå og jeg hadde sammenlignet med C17WH-09-08 og C17WG-69-08.
    Men det er litt flere data å ta i betraktningen enn VAS, FS og QTS når den skal inn i et eksisterende kabinett.

    Her er forøvrig TS-data på de 3 Vifa elementene og Monacor:
    Legg merke til "no" og "2,83V-SPL"




    Og om man sammenligner de 4 elementene over i en kasse på 30L, avstemt til 55hz, og ser på avrullingen:
    (Blå=69-08, Grønn=16-08, Gul=09-08 og Rød=SPH-176)




    Eller for enklere å forstå hva det vil bety i bassen, ser man her en sammenligning med 1w inn:



    Det er ca 5 dB forskjell mellom WH-09-08 og SPH-176 i grunntoneområdet.
    Så som jeg skrev i forrige post, vil Monacor elementet i denne kassen antagelig dra på mer enn nok ved 50-70hz, og ellers ha en god del lavere følsomhet.

    Men egentlig er det vel det orginale Seas elementet du ønsker en best mulig erstatter for?
    Jeg kan måle opp TS-data på et av elementene i dine orginale, om det kan være til hjelp.

    PS! Jeg mener ikke at Monacor er noe dårlig element. Absolutt ikke. Jeg bare er i sterk tvil hvor god kandidat det er i denne kassen.
    Om noen kunne tilpasse kassestørrelse og horn til elementet, tror jeg det kunne bli riktig så bra, men følsomheten er fortsatt for lav IMO.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Glimernede sammenligning.
    Synes det uansett ser veldig likt ut. Lavere følsomhet er det største ankepunktet. Men i realiteten snakker vi vel om 2db?
    Vil gjerne ha målt opp det originale ja. Et pinglete, lett og lite high end element som spiller forrykende ;D Men det er dette lementet som er malen.
    Tror nok Monacor vil la seg tilpasse til kassen, siden det er nokså likt 16-08. Det spiller jo forrykende i den kassen. Er det noen som har et sett brukt til salgs?
    Alt må prøves i denne konstruksjonen.

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn