Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Knallbra jobb med ht Andreas.Kanskje du skulle prøve en rør regulator i stedet for disse sandhaugene ;D
    Merker meg ellers at barneflokken vokser nesten like fort som det kommer til nye diy bygg. :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    vega65 skrev:
    Knallbra jobb med ht Andreas.Kanskje du skulle prøve en rør regulator i stedet for disse sandhaugene ;D
    Merker meg ellers at barneflokken vokser nesten like fort som det kommer til nye diy bygg. :)
    Vegard: Det er en TL431/6np1 basert reg, og jeg klarer å ta knekken på TL431 hver gang jeg kikker neddi der. Nå som jeg har fått noe spennende i posten blir det kanskje ren SS reg.

Pelsjeger: Det er en utfordring å få til slikt her i huset hvor det er leggetid fra 1930 til 2200, men vi må holde på tanken. Ikke noe problem for meg å ta med utstyr om noen andre har lokaler.

M&S: Aldri noe poeng å bli ferdig, men det e et satans stort poeng å ha et anlegg å avslutte kvelden foran. I går gjorde æ en artig liten oppdagelse: Mbare sin gamle Kimber Hero kabel ble bytta ut med litt ELFA-ledning (belden) som Valentino (trur æ) tipsa om i en eller annen tråd, og mye av hardheten fra Thai-preampen forsvant. Hero skal brennes på bålet.

Klonene spiller ellers fint. Bassen er litt bløt og fyldig foreløpig, og det mangler litt presisjon i lydbildet, men det er likevel så mye å glede seg over at gliset sitter smurt utover trynet når jeg lytter.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Andreas skrev:
    M&S: Aldri noe poeng å bli ferdig, men det e et satans stort poeng å ha et anlegg å avslutte kvelden foran. I går gjorde æ en artig liten oppdagelse: Mbare sin gamle Kimber Hero kabel ble bytta ut med litt ELFA-ledning (belden) som Valentino (trur æ) tipsa om i en eller annen tråd, og mye av hardheten fra Thai-preampen forsvant. Hero skal brennes på bålet.
    Du, kompisen, jeg har sett deg lodde kabler. Ikke kom å snakk om at kabelen er problemet - innrøm det: hva var greia denne gang? Kaldlodding? Jord til pluss? Minus til jord? Muligheten er mange. ;D

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Lodda til feil leder på en XLR plugg en gang Mbare var på besøk. Har fått høre det noen ganger, ja. Men han må da bare holde på nå som jeg har feitere bass i anlegget enn han har...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    De er kilne på plassering klonene. jobbet en del med hvor nær vegg de skulle stå. Litt for nær press på mellomtonen og booming. litt for fjernt bassfattig

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Lodda til feil leder på en XLR plugg en gang Mbare var på besøk. Har fått høre det noen ganger, ja. Men han må da bare holde på nå som jeg har feitere bass i anlegget enn han har...
    Helt enig angående bass.
    Disse digre rammene passer best til å lage speil av. ;D

Har du xlo skiva til massering av bassen?

Håvard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det skal vel være massering, Haavard? "Nassering" er vel noe de holder på med i Hundremeterskogen? ;) Ellers er "The XLO Test and Burn-in record" utmerket til å få nytt utstyr til å gå seg til,ja...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hehe. Flink gutt! Dere lærere må jo ha kontroll på rettskrivingen, må vite! ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Har stort sett kontroll på rettskrivingen, men det er verre med tastaturet ;)
    Frisk og rask, eller stemmeløs?

Håvard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Formen kommer seg, den. Og nå er anlegget oppe etter all flyttingen. Det hjelper jo! ;D Ellers kjenner jeg til det med uvillig tastatur. Det hender visst det er sånn her også.

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    impulse skrev:
    Det er jo slik at noen av oss sliter med U.T *, da ;)

*
    Usamarbeidsvillige Tastaturer

;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Når jeg ser at det jeg har skrevet er noe (helt) annet enn det intensjonen var, pleier jeg glatt å skylde på det ikke ukjente "Tastatourettes Syndrom".

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    impulse skrev:
    Når jeg ser at det jeg har skrevet er noe (helt) annet enn det intensjonen var, pleier jeg glatt å skylde på det ikke ukjente "Tastatourettes Syndrom".
    Haha, Impulse ;D Glad du ikke har tatt copyright på den..
    Jobber i IT-bransjen til daglig og kommer till å adoptere begrepet Tastatoutrettes Syndrom fra mandag av ;D
    Man takker
    ;)
    Øistein

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Nå står de godt: Soundcare skrudd i to alubraketter med silikonlim imellom. Strammet opp bassen, og godt var det. TReklosser og teppe var nok ikke helt optimalt.

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er de blitt lilla nå? ;D
    Fin løsning på spikes.
    tenker litt det samme med mine. Har bestillt metall spikesbeskyttere som jeg skal smøre silikon under. Bruke silikon som et mykt dempemateriale. bruker nå betong, men jeg tror at med høyttaleren tetter ned mot gulvet kan være en fordel.

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Er de blitt lilla nå? ;D
    Fin løsning på spikes.
    tenker litt det samme med mine. Har bestillt metall spikesbeskyttere som jeg skal smøre silikon under. Bruke silikon som et mykt dempemateriale. bruker nå betong, men jeg tror at med høyttaleren tetter ned mot gulvet kan være en fordel.

Håvard
    Lilla!!! en av farvene som var på den forrige shortlisten!! Good!!

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Lilla/rød/rosa - noe slikt. Det ser ut som at mens lakken tørker trekker den røde fargen mer og mer inn i det hvite. Det blir omlakkering. Kan ikke leve med fargen slik den er nå. Skal ta en prat med min "venn" lakkerern og høre hva han sier. For min del kan det godt vente til sommern igjen, for klonene spiller såpass bra at jeg gidder ikke en lang høst og evt vinter uten dem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kjipt at du må lakke om Andreas :-\ Hvordan utvikler klonene seg. Fått bassen til å sitte?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Det kommer seg. Toppen og bassen begynner å spille veldig bra. I mellom der sitter det ikke helt som f.eks på Mbares maggies, men det kan jeg kanskje heller ikke vente.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Med litt dempet belysning, ett glass vin så bryr du deg neppe så mye om fargen lenger. ;)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Tja, ettersom jeg nå ikke så rent sjelden sitter med en glovarm loddebolt i handa er det forsåvidt utfordring nok å være lettere beruset. Skal det nå også være bikkmørkt tror jeg fort det kan bli mer enn bare morsomt ;D.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Andreas skrev:
    Tja, ettersom jeg nå ikke så rent sjelden sitter med en glovarm loddebolt i handa er det forsåvidt utfordring nok å være lettere beruset. Skal det nå også være bikkmørkt tror jeg fort det kan bli mer enn bare morsomt ;D.
    hehe

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    ;D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.913
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei!
    Har fulgt denne tråden en stund, og synes det er moro å lese alt det positive som skrives.
    Har tidligere fått tips om at dette kunne være en høytaler for meg, ut fra hvordan vedkommede (go`e gamle Rotekroken) mente å kjenne mine lydmessige preferenser.
    Og jeg ser ikke bort fra at han kan ha hatt rett den gangen, for han har truffet ganske bra i blink tidligere mht råd og tips.
    Nå er ståa sånn at jeg ikke umiddelbart har mulighet til å få hørt verken H6 eller klonene, noe jeg seff skulle ønske jeg kunne fått til.
    Derfor fyrer jeg av et par spørsmål her inne.

Hva er det som gjør at dette er så forbaska bra høytalere?
    Hva gjør de bra/riktig?
    Hvilke høytalere kan de minne om i klang og karakteristikk?
    Er det overhodet noe minus ved dem? (skulle jo tro at det er noe å kicke litt på, all den tid de jo må anses for å være relativt rimelige....men for all del, det ER mulig å få tak i kremkomponenter uten at det MÅ koste skjorten!)

Har tidligere hatt SF, og likt lyden de ga.
    Har også sansen for Carlsson høytalere.
    Har nå BKS 107 supreme...
    Min absolutte preferense mht høytalere er muligens Gradient Revolution.....
    Hva tilsier så at H6 eller klonene skulle matche mine prefenser, som i stor grad ønsker:
    -en varm, levende, organisk, fysisk, kjøtt-og-blod/hjerte-og-smerte mellomtone
    -en kontant, men ikke nødvendigvis kjellerdyp bass
    -en oppløst og ikke-skrikende diskant

For ordens skyld: forsterkeriet jeg benytter meg av, finner du i "profilen" min....

Da venter jeg litt spent på innspill fra "menigheten"............. ;D

mvh
    Proffen

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Kortversjonen Proffen, er at de låter akkurat som du beskriver preferansene dine, særlig om du legger til dynamikk, enorm spilleglede og vektløshet. Jeg har hørt dem drevet med SET 300B (Heart Double beat, dengang i 65 fingers eie, nå står de hos Haavard.) Det er mange velanskrevne og dyre høyttalere som ikke når H6-klonene til knærne engang! Særlig ikke om du går for det dyreste delefilteret og virkelig førsteklasses internkabling. Da har du en gigantknuser. Bare spør Clintern her på sentralen, som overtok de jeg hørte....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Enig med impulse. De spiller også alle musikksjangere svært bra

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Men husk, Proffen: DIY er for folk som synes det er gøy å bygge selv. Har du fulgt tråden en stund har du sikkert skjønt at resultatet også er avhengig av håndverkern i ganske stor grad.
    Det finnes kommersielle utgaver som ligner, det er det jo linket til i tråden her. Når det er sagt, så kan jeg vanskelig tenke meg et DIY-HT prosjekt som er enklere å ro i land enn dette. Her er så mange som nå har gjort seg erfaringer og som kjenner konstruksjonen at du kommer til å få all den støtte og veiledning du trenger. Kjør på.

I går var jeg på trening sammen med lakkerern av de rosa utgavene mine. (Dvs halve kassen er nå helt rosa og andre halve ganske hvite ;D). Det blir omlakkering en eller annen gang. Enn så lenge er det bare en morsom historie. Ganske mange gjestende som har fått seg en god latter etterhvert. Skal prøve å ta nye bilder slik at dere kan få flirt litt dere også. De spiller fint, dog. Har akkurat hengt opp en haug med akkustikkplater på veggene i stua og da ble det litt jobb med å finne riktig plassering av H6ene, men en liten finalerapport om lyden fra dem kommer sikkert snart.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir vel stadig vekk mer imponert over disse.

Håvard

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    961
    Etter en kort, men hyggelig seanse hos Haavard for et par dager siden, stiller jeg meg bak at de ihvertfall KAN spille bra. Går ut fra at utstyret ellers, som alltid, spiller inn. Jeg har lang erfaring med Focal i systemet, mener matching er uhyre viktig på disse diskantet og antar såvel originale H6 som Cloner er intet unntak. Men når det spiller bra, presenterer det på en måte JEG liker. ;D
    H6 deler jo bass-mellomtone ellementet relativt høyt og uten for det omtalte kritiske området, sammenhengen i mellomtonen oppleves kanskje nettopp derfor meget bra. hos Haavard spiller systemet IMO meget åpent og frigjort. Har hørt enda bedre oppløsning og mere slam nedover i andre systemer (men det skulle altså bare mangle, dette er nåtross alt noen"småtasser"). Men impulsvilligheten satte seg mere enn litt her, og brakte gamle ideer om anskaffelse av "bakladahønn", sterkt frem igjen.

Jeg er litt usikker på om dette er allroundløsningen som spiller bra på ALL type musikk. Har hatt en kort seanse med samme anlegg tidligere, da med en hel gjeng (med samme sykdom) derav litt lite kritisk lytting dengang men det ble da vitterlig spilt noe Marius Muller som låt sånn ca. "huggorm" selv laaaangt ut av sweetspot. (ja,da Haavard jeg skriver med CAPS LOCK PÅ :)) Ser de som har mye mer erfaring med høyttaleren mener noe annet, det er i tilfelle er en vært hyggelig fordel. Det låt ihvertfall knakende flott på Brubeck og Bratland, som vel var de to eneste vi spilte under seansen mandag (vi holdt på med noe preamp sammenlikninger)

Teller på knappene selv om jeg skullle bygge meg et par slike og bruke til et anlegg nr.to. Da i et lite rom, drevet av SET 300b (kun 8w). Alternativt gå for noen store hornladede fulltoner, men det får jeg ta i en dertil egnet tråd.

Mitt poeng: Ett par korte seanser med H6 har vært svært positiv. Verten selv synes helt klart å ha funnet sin vei med disse Bbygger man selv er jo prisen meget hyggelig lav også. Så ift. pris/ytelse hvem er konkurrenten?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Det var en god beskrivelse Kwil. Har langt på vei samme inntrykk. Man må jo huske at H6 klonene bruker ikke SOTA elementteknologi, og sammenlignet med elektostater eller toppmodeller fra de beste produsentene faller kanskje H6ene gjennom på det man kanskje kan kalle "presisjon" (framfor "oppløsning"??). Samtidig kan man si at rørforsterkerne H6 ofte kobles opp mot har jo ganske mye høyere utgangsimpedans enn megawatt-ampene som skal til for å drive andre store HT-konstruksjoer og det bidrar nok litt til dette inntrykket av litt mangel på "stram" eller "presis" lyd.
    Noen som har sammenliknet lydene av H6ene med rørforsterkere og kraftige transistortrinn i mellom?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har eksprimentert litt med underlag og føtter i det siste.
    Har noe interessant å poste, når jeg får tid.
    Nå er det bort med betongklumpen.

Håvard

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Har det vært vurdert noe midrange notch filter på klonene ?

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Kjenner jeg Haavard rett kunne du like gjerne banne i kirken, som å begynne å nevne delefiltre med hauger av komponenter ;D
    Mener å huske han har kommentert filtrene til Gravesen omtrent i den retning før ::)

Begynner du å måle på denne konstruksjonene finner du mange ting som kunne gjort frekvensgangen flatere, men om det hadde gjort lyden bedre? Tviler.
    Det er andre parametre denne scorer på, og de feilene den gjør frekvensmessig er på de "rette" stedene, slik at det ikke gjør særlig negativt utslag i tonealiteten til høyttaleren.

At de er kjempegode allroundere og gode på alle parametre burde vel de fleste skjønne at de tross alt ikke er. Det er kompromisser her som i alle andre høyttalere.
    Men de gjør en del ting veldig bra (spes ifht til pris) og gjør ikke så store feil, på feil plass :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    norcad skrev:
    Kjenner jeg Haavard rett kunne du like gjerne banne i kirken, som å begynne å nevne delefiltre med hauger av komponenter ;D
    Mener å huske han har kommentert filtrene til Gravesen omtrent i den retning før ::)

Begynner du å måle på denne konstruksjonene finner du mange ting som kunne gjort frekvensgangen flatere, men om det hadde gjort lyden bedre? Tviler.
    Det er andre parametre denne scorer på, og de feilene den gjør frekvensmessig er på de "rette" stedene, slik at det ikke gjør særlig negativt utslag i tonealiteten til høyttaleren.

At de er kjempegode allroundere og gode på alle parametre burde vel de fleste skjønne at de tross alt ikke er. Det er kompromisser her som i alle andre høyttalere.
    Men de gjør en del ting veldig bra (spes ifht til pris) og gjør ikke så store feil, på feil plass :)
    Jasså, jeg skjønner du begynner å like hornlyd du også.
    Nå er det snart tomt for basser, sikker på at du ikke skal ha et par, sånn just in case ;D
    Jeg er sikker på at det står H6 i stua di om et par år.
    Du har rett, notch filter er ikke noe for meg.
    Andreas kan vel si noe omlyden fra sine Proac cloner kontra lyden i h6. I proac er det notch filter.

Håvard

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    norcad skrev:
    Ops, I did it again.

Satser på at Haavard forstår at det er på grunn av at det er et spennende prosjekt han presenterer her.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    norcad skrev:
    Ops, I did it again.

Satser på at Haavard forstår at det er på grunn av at det er et spennende prosjekt han presenterer her.
    At det går an å tråkke slik i salaten. Uff, Uff. ;D ;D ;D ;D

Håvard

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Når får vel jeg også tyn for å ha tråkket i salaten iflg enkelte i denne tråden :p Jeg satser uansett på at et litt mørkt "vintage" utseende blir best ;D Selv om det påstås at hvitt er best ??? Bildet lyver litt ang farge, ser litt mørkere ut i virkeligheten og ikke så mye glans...

Venter på et par småting, så skal jeg forsette. Det som gjenstår er feste elementer, montere høyttalerterminaler, lodde delefilter, intern kabling og lage noen ben til kassene. Nærmer seg endelig slutten etter mye om og men...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn