Noen oppklaringer for de som måtte lure:
Det er i hovedsak to grunner til at jeg skrev at disse i teorien er "feil".
Når jeg først så dette prosjektet fra Haavard, stusset jeg over tanken på å bygge en kopi av kassen, inkl "hornet", men benytte andre elementer. Uansett type kabinett, er volum og port/horn tilpasset elementet, ingen ht produsenter gjør den delen av konstruksjonen på "måfå".
Etter hva jeg har forstått fungerer denne konstruksjonen som et horn i mellomtonen, men som en br i bassen. Og alle vet hva en feil avstemt br kan gjøre av ugang.
Delefilteret er teoretisk beregnet av Norbert Kulcsar, og som han også påpekte, er bare er utgangspunktpunkt. Riktignok inneholder det en zobel, og er den riktig konstruert vil jo bassdelen av filteret fungere som i teorien.
Hvis man tar et element med andre S/T parametre, og benytter et teoretisk beregnet delefilter, og med det oppnår lyd som i orginalen, vil jeg fortsatt kalle det flaks Haavard!
Og det er også grunnlaget for at du burde forsøke å tweake delefilteret, det er nemlig ytterst sjelden at et teoretisk beregnet delefilter et det som låter best, selv om det i utgangspunktet kan låte bra. Og om man bytter ut en kondensator på diskanten vil det ikke akkurat være vanskelig å reverse den endringen, hvis man ikke liker resultatet.
Når jeg var hos Haavard og målte disse, viste målingene at diskantnivået var noe høyt, noe vi korrigerte for i L-pad i delefilteret.
On-axis målingene viste også en pukkel rundt 1khz, som viste seg å stamme fra diskanten. Med full output fra diskanten rundt 1khz, forventet jeg unødig høy forvrengning.
Målingene viste også en dip i mellombassen, og en peak rundt avstemmingsfrekvensen.
Dette antok jeg stammet fra mangel på BSC og feil avstemt port ifht element.
Vha av Baffle Diffraction Simulator, fant jeg ut at baffelen og plasseringen av diskanten på denne, gir et stort bidrag rundt 1khz, og dermed er muligens min antagelse om høy forvrengning i diskanten feil.
Som Haavard nevner, er det mulig at dipen i midbassen var utfasing mellom elementet og hornmunningen, men den er godt synlig også på farfield målinger i sweetspot, men ikke på langt nær så hørbare..............
Nå er dette bare teoretiske betraktninger fra min side. Jeg er ingen rør/horn mann, ei heller lytter jeg (bare) til type musikk og på lyttenivået der det gjør seg best. Så ang lydpreferanser må som sagt folk gjøre seg opp sin egen mening.
Haavard liker fremhevingen/betoningen av mellomtonen som rørforsterkere ofte gir, og som denne høyttalerkonstruksjonen også bidrar til, jeg gjør det ikke.
Jeg ville pga min musikksmak gjerne byttet det i noe bedre punch i midbass/nedre mellomtone, noe man ikke kan hente i delefilteret, men muligens i en endring av porten.