Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    FAB skrev:
    Det er bare å smøre seg med tålmodighet.
    Den som venter lenge nok... venter på noe godt 8) ahh
    Sant så sant ;)

mvh Filip

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Filip, du kan jo bygge dem i eikefinert mdf også vet du :p Jeg ble veldig fornøyde med mine...litt vintage på en måte :p Du har hvertfall veldig mange valg når det kommer til utseende ;)

Mine ble seende sånn ut...

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    F.E. skrev:
    jaggu hjelpsomme folk her i denne tråden :eek: :eek: Det må æ si,kommer tilbake på den folkens,vess fruen akseptere blir det H6 her.Trur nok det nå ho ser de kabinettene til Andreas 8) Skål førr DIY-folket ;D

mvh filip
    Gi meg et hint om du vil ha elemeter.

Håvard

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    3
    Veldig mange fine kloner her inne bare å pøse på med bilder gutter det tåler vi vel :)
    Og F.E med alt det verktøyet på baklomma blir nok klonene ferdig ,men jeg er spent på hvordan du skal bruke gressklipper'n på dette prosjektet ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    og førr ikkje å snakke om kløyvøksa :eek: Hehehehe,kjem tilbake i et meir edru øyeblikk ::) :) Nu e det kveld her,VI legg oss ;D

mvh Filip

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    F.E. skrev:
    Og i motsetning til store deler av HFS er her ingen krangel eller teite nedlatende svar å spore,veldig trivelig :) Stå på gutter (og jenter hvis noen her i tråden),bøyer mæ i støvet for sånne som dere :D

mvh Filip
    Her er jeg "moderator" ;D
    En risikerer skarpe pm'er og besøk av meg personlig på fritida om man kødder det til i denne tråden ;D
    Infantile tullinger må bare holde seg unna, og viser noen seg, så vit bare at ignorans er det beste virkemiddlet.
    Ellers takk for skryt F.E. og takk til andre som holder denne tråden gående i "opplysningens tjeneste".

Synes faktisk synd på Gunnar Brekke i sitt forsøk på å gjøre noe positivt i sin tråd. Kommunikasjon er vanskelig.

Håvard

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig :D Enig mht G.Brekke sin tråd ::) Skal ikkje være enkelt å kommunisere på HFS nei :p
    Godt det fins noen få unntakstråder da :)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    Lydfreak skrev:
    Filip, du kan jo bygge dem i eikefinert mdf også vet du :p Jeg ble veldig fornøyde med mine...litt vintage på en måte :p Du har hvertfall veldig mange valg når det kommer til utseende ;)

Mine ble seende sånn ut...

Flotte blei de også men sjefen SKAL ha white highgloss sier ho ;)

mvh Filip

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Laget en ny plate til terminalene. Den forrige i plexiglass ble stygg. Med litt linolje på blir denne treklumpen ok.

Vedlegg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    3
    Den så veldig fin ut Andreas det kommer opp mange gode ideer her inne.
    Fint at de blir dokumentert med bilder :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skulle du koble H6 på en spesiel måte Andreas?

Håvard

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Andreas skrev:
    Laget en ny plate til terminalene. Den forrige i plexiglass ble stygg. Med litt linolje på blir denne treklumpen ok.
    Hmm...dine høyttalerterminaler var veldig like de jeg har brukt. Eneste forskjellen jeg kan se er selve hetten som står over den delen man skrur løs bakerst...

Noen som vet noe mere om dette? Supra selger disse rebranded vet jeg. De jeg hadde får man kjøpt i gold plated, silver plated og noe som heter pure red copper. Man får dem også med umbraco eller sånn skrue som er avbildet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.398
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    F.E. skrev:
    De H6ene i highgloss til Andreas ser jo F.. mæ ut som Merlin VSM 8)

mvh Filip
    Du får ringe på om du vil ha nordnorske byggetips i tillegg til dem Haavard kan gi deg. Kan anbefale en lakkerer her i Tromsø :).
    -håper ikke hvitt leveres med nyanser man ikke har bestilt. ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Haavard skrev:
    Skulle du koble H6 på en spesiel måte Andreas?

Håvard
    Nei, mine kobles på helt vanlig måte.
    Skjønte bare ikke helt det du og mbare snakket om. :)¨
    Balansert og Whistler kabel.

Håvard

aspstein

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Antall liker
    1
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Haavard:

Er det mulig å legge ut litt mer info i første posten på denne tråden?

Kanskje et par bilder av de forskjellige variantene folk har bygget og litt angående oppsummeringen du har hatt på test av ulike elementer og delefilter?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    aspstein skrev:
    Haavard:

Er det mulig å legge ut litt mer info i første posten på denne tråden?

Kanskje et par bilder av de forskjellige variantene folk har bygget og litt angående oppsummeringen du har hatt på test av ulike elementer og delefilter?
    En eller annet sted i denne tråden ligger det bilder av alle klonene.
    Vi snakker ikke om så mange varianter egentlig, samme kasse, vifa elementer og stort sett Focal diskanter. Noen har bygd med Vifa d26 diskant, Nikko + en kompis. Ellers er resten bygd med Focal.

Angående Vifa elementene så er klonene bygd med c17wg6908, c17wh09-08 og v17wh16-08.
    Alle funker veldig godt i klonene selv om de er noe forskjellige.

Jeg har hørt alle elementene og me er målt.
    Målinger legger jeg ikke ut, stort sett er det frekvensmålinger som sier ganske like, samt noen målinger av impedanse og fase som beviser at dette er høyttalere som elsker rør og små klasse a forsterkere. Dog blir det spilt på mye annet også. Jeg vil neste si det er nyanseforskjeller mellom de ulike vifa elementene.

Hvis du er interessert i et par bør du si ifra nå, helst i går. Det ligger noen i Ungarn og jeg har bestilt oppover 3 par.

Håvard

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.629
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje vi skal lage en tråd med ferdige H6 kloner? :D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Kanskje det ja, med oppskrift og det hele.
    Desverre er jeg redd at denne tråden da dør ut :p

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    hel skrev:
    Kanskje det ja, med oppskrift og det hele.
    Desverre er jeg redd at denne tråden da dør ut :p

Håvard
    denne tråden virker og er kul. ikke kødd med det Please!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært lett å presentere alle klonene på side 100 i denne tråden.
    Alle som har bygd legger ut bilder av sine med en kort kommentar.
    Hva skal vi evenetuellt finne på fram til side 100?
    Klonene spiller musikk, presentere musikk?

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Det hadde vært lett å presentere alle klonene på side 100 i denne tråden.
    Alle som har bygd legger ut bilder av sine med en kort kommentar.
    Hva skal vi evenetuellt finne på fram til side 100?
    Klonene spiller musikk, presentere musikk?

Håvard
    Klart de spiller musikk!! de er da ingen pottestands

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    3
    javisst spiller de musikk med svær S. Uansett hva jeg setter på blir det rockefot her i gården :)
    Også lurer jeg på om diameteren på hullet til diskanten er det samme på focal som på vifa diskanten.
    på vifaen er det 73mm.
    Hadde vært lettvint om det var samme diameter. Bare å legge de oppi å tegne rund og frem med fresen ;D
    måtte bare spørre i tilfelle det blir en oppgradering her. også er vi ett innlegg nærmere 100 ;D

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    javisst spiller de musikk med svær S. Uansett hva jeg setter på blir det rockefot her i gården :)
    Også lurer jeg på om diameteren på hullet til diskanten er det samme på focal som på vifa diskanten.
    på vifaen er det 73mm.
    Hadde vært lettvint om det var samme diameter. Bare å legge de oppi å tegne rund og frem med fresen ;D
    måtte bare spørre i tilfelle det blir en oppgradering her. også er vi ett innlegg nærmere 100 ;D
    Focal er firkantet, og diameteren er vel 10 cm om jeg ikke husker feil.
    Du kan jo se her

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.p...1/anid/d824bbd95776e71b5.53300700/tpl//lang/1

eller her

http://www.diyparadiso.com/datasheets/speaker/focal/TC120TD5.pdf

Håvard

PS klar til å legge ut bilder på side 100?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Nikko03 skrev:
    på vifaen er det 73mm.
    Focal er firkantet, og diameteren er vel 10 cm om jeg ikke husker feil.
    Du kan jo se her

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.p...1/anid/d824bbd95776e71b5.53300700/tpl//lang/1

eller her

http://www.diyparadiso.com/datasheets/speaker/focal/TC120TD5.pdf

Håvard

PS klar til å legge ut bilder på side 100?
    side 100!!!! det er jo for pokker 210 innlegg til. 85 får holde :mad:

bperu

Medlem
    Ble medlem
    10.04.2007
    Antall liker
    3
    Ja enig, jeg er bare halveis i fineringen ;), med progresjonen min trenger jeg ca et halvt år...

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    bperu skrev:
    Ja enig, jeg er bare halveis i fineringen ;), med progresjonen min trenger jeg ca et halvt år...
    Du får legge ut det du har.

Håvard

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.933
    Torget vurderinger
    3
    Takk for linkene Håvard :) Blir ikke så ille mye jobb alikevel. Ytterdiameteren på vifa diskanten er 10.3 cm så da blir det nesten bare å skjære ut den gamle utfresingen å tegne rund. For så å frese ut for focalen. Hmm må nesten prøve å få til det her etterhvert.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.230
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen der ute som vil prøve elementet www.hifikit.se i Sverige mener funker i H6?
    Skal sende en mail til dem om forespørsel på 4-5 par Focal diskanter. Tenkte å be om en bra pris, kan ta med et sett basser i samme slengen. Som sagt tidligere, like C17WG69-08, men med tynn gummi som oppheng i stedet for foam.

Håvard

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen som har tenkt å bygge h6 og har lyst på vifa-elementer?
    jeg har 2 par.
    hadde tenkt å lage living voice-høyttalere, men innser at det ikke blir så mye hi-fi i tiden fremover.

gi beskjed til meg eller haavard dersom du er hypp på 1 eller 2 par.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.629
    Torget vurderinger
    10
    Så trist da. Har du solgt de flotte Avantgardene også?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, neida.
    jeg har ikke gjort noe flere forsøk på å selge ag'ene siden den ene annonsen jeg satte inn i våres.
    har ingen planer om å selge dem heller.

jeg skal jo ikke slutte å høre på musikk...

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Hei Haavard!
    Takk for en fortreffelig dag med mye snakk om H6 og musikk. Og JA du har et floff anlegg som formidler flott musikk og jeg sitter med ettertanke på at for deg er det musikken som sitter i føresete. Det er moro og se at et er H6 som sammen med AN DAC 2.1 som er i vente.
    Igjen TAKK for en hyggelig dag.
    ;D MVH mw.k

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.629
    Torget vurderinger
    10
    Helt enig, et kjempefloff anlegg ;D (Det ligner da ikke deg mw.k?)

Takk for at du hadde tid til oss i dag Haavard. Flere timer med lytting og hyggelig hifiprat. Tre porsjoner med is og kaffe.

Jeg lærte litt om nye musikkgenre jeg ikke har vært innom: Pål Flaata, Tom Waits, Walkabouts også var det en dame fra 1979???

300B blokkene var ordentlig lekre. Det er det ultimate etter min mening. Man kommer ikke lenger opp i næringskjeden innen forsterkeri. Det måtte i såfall være når de finner opp 350B rør? ::)

Audio Note DAC det er det nærmeste man kommer ekte analog lyd. Noe switchingen mellom Carys analogutganger viste tydelig. Jeg har tilgode å høre andre dacer enn AN som har analog organisk klang.

Oblivion kabler. Dyrt og mystisk. Jeg er vist en novise i kabeldebatten. Må undersøke mer på dette området. Det kommer etterhvert. Fikk en innføring i bilen på vei hjem om flatsølv i bomull. Må få noen tips fra Fallena om dette her. Så får vi kjøpe bulletplugger engros. Kanskje Audiomix lodder for oss så blir det perfekt?

Konrad Johansen forsterkeren var en solid sak. Skikkelig byggekvalitet. En volumpot med trinn som krever litt muskler i fingrene.

Likte racket ditt. Skal snuse litt på Bauhaus og se hva de har av heltree der. Mitt eget rack kneler av vekten og platespillern er på vei ut av vater.

H6 klonene:

Sist men ikke minst H6 klonene. Flott byggekvalitet til å være DIY. Akkurat som innen fotofaget så selges det modeller for amatør, semiproff og proff. Du Haavard har tatt steget opp som semiproff innen DIY. Kanskje derfor du bygger eget isolert lodderom i garasjen. Det å beskrive noe så subjektivt som lyd er ikke lett men jeg skal forsøke.

Det som utmerker seg ved H6 er luft, oppløsning og transparens. Det blir litt som forskjellen mellom CD og SACD på en litt mindre luftig høyttalere (selv om du bare spilte CD). Med H6 trenger man ikke elektrostater fordi man får dynamikk i tillegg.

Jeg har tidligere erklært meg som grunnleggeren av S.M.D.D. (Støtteforeningen Mot Dome Diskanter). Selv om det finnes mange flotte høyttalere der ute (Proac, Dynaudio osv) så har de aller fleste den svakheten at det skjer noe nederst i diskantens frekvensområde hvor den begynner å dele. Det gjør at kvinnestemmer lett blir litt skrikete. Som en så treffende beskrev i en tråd tidligere "så liker vel ingen av oss at et kvinnfolk skriker oss i øret". Du forklarte at delingen lenger opp gjør at H6 mer uanstrengt, det er jeg helt enig i. Tydelig at Focal diskanten har en stressfri jobb.

Hornløsningen med bassen gjør at den også jobber lett. Null tendenser til membranvandring som man så ofte ser på en bassrefleks når man guffer på litt. Vi spiller da ikke taffelmusikk gjør vi?

Mellomtonen er detaljert og fin. Musikken presenteres detaljert med et stoooooort perspektiv. På toppen (eller bunnen) av det hele er det faktisk litt dypbass også.

Skal jeg komme med et ørlite savn til slutt, som helt sikkert har mye med mine preferanser og gjøre så, er det grunntone/midbass. Jeg savner litt "kjøtt", "kropp", kall det hva du vil. Nå sammeligner jeg riktig nok med Klipsch og det er kanskje litt urettferdig. Det blir på en måte pærer mot bananer. Mulig en stram og presis sub tilpasset H6 er løsningen? Ja, jeg vet det ikke er politisk korrekt mtp sammenheng osv men er man bassfrik så er man det 8)

Alt i alt en meget god høyttaler. Tror man må opp i +40K klassen for å finne tilsvarende transparent lydbilde.

Her kommer et lyttebilde + et bilde til mw.k om at vifa bassene ligger trygt i boden mellom en super t-amp og et par JBL utehøyttalere som jeg skal ha på verandaen. Nå må vi bare få fart på "Haldenmannen".

Takk igjen for en svært hyggelig dag. Nå spiller jeg Sonny Rollins ;D

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.629
    Torget vurderinger
    10
    Nå satte jeg på Pale Sun med Cowboy Junkies. Det er vel musikk i deres gate Haavard og mw.k?
    Jeg liker den. Dere får komme med en liste over musikk jeg bør utforske ;)

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Hei HEL!
    Damen vi snakket om og lyttet til er Rickie Lee Jones sin aller føste plate. Denne finnes som Ny audiofil pressing og er mulig å finne brukt.
    Du må også løne øret til hennes "POP POP"
    Ja etter som lytte inntrykkene synker inn er det mye men reflekterer over nør dt gjelder H6. De er gode musikk formidlerer og stesser ikke musikken. Man møter musikken på dems primiser ikke ens egene og forunintatte.
    Haavard, det som savnet var å høre dem opp mot orginalen.
    ;D me gled oss!!
    HEL god tur til sørvestlandet.
    Mvh mw.k

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mw.k skrev:
    Hei HEL!
    Damen vi snakket om og lyttet til er Rickie Lee Jones sin aller føste plate. Denne finnes som Ny audiofil pressing og er mulig å finne brukt.
    Du må også løne øret til hennes "POP POP"
    Ja etter som lytte inntrykkene synker inn er det mye men reflekterer over nør dt gjelder H6. De er gode musikk formidlerer og stesser ikke musikken. Man møter musikken på dems primiser ikke ens egene og forunintatte.
    Haavard, det som savnet var å høre dem opp mot orginalen.
    ;D me gled oss!!
    HEL god tur til sørvestlandet.
    Mvh mw.k
    klonene er et hakk kvassere enn orginalene

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn