Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Hei!
    Det var det Haavard sa også, men det er noe med å skaffe seg en egen erfaring på foskjeldene! Men jeg føler dere. Jeg GLEDER meg meget:)
    God natt til dere.
    Mvh mw.k

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker Hans Erik og Morten
    Hyggelig besøk fra dere, hadde ikke noe i mot å tilbringe noen timer med dere.

Håper dere kommer til å sitte med et fårete smil når deres egne kloner er på beina.

Håvard

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Vi må vel forsøke å få til et klonetreff i løpet av høsten. Kan ikke si annet enn at jeg er nyskjerrig på de andre klonene som finnes rundt omkring. Har bare hørt mine egne så langt ::) Og det er ikke tvil om at det finnes kloner som lever sammen med bedre elektronikk der ute :p

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Lydfreak skrev:
    Vi må vel forsøke å få til et klonetreff i løpet av høsten. Kan ikke si annet enn at jeg er nyskjerrig på de andre klonene som finnes rundt omkring. Har bare hørt mine egne så langt ::) Og det er ikke tvil om at det finnes kloner som lever sammen med bedre elektronikk der ute :p
    God ide
    Toten? ;D

Håvard

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    3
    Her kommer noen bilder i rask rekkefølge i fra lytterommet der mine gamle h6 kloner har fått nytt liv.
    De spiller flott i det nye hjemmet sitt fyldig og klar lyd gir en klar tendens til rockefot hos tilhørerene.
    rett og slett geniale er de med sin beskjedne størrelse og det store lydbilde :)

Vedlegg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    3
    Det var det jeg hadde å rapportere denne gangen etter en veldig vellykket lytterunde hos en kolega av meg.
    alltid morro med musikk fra klonene :)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Det var det jeg hadde å rapportere denne gangen etter en veldig vellykket lytterunde hos en kolega av meg.
    De var flotte Nikko. :D
    Morsom tråd å følge med på!

mvh
    Lars

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    3
    sclalars skrev:
    Nikko03 skrev:
    De var flotte Nikko. :D
    Morsom tråd å følge med på!

mvh
    Lars
    Takker Lars :) ja her inne er det mange nevenyttige, og kreative mennesker. Som alle bidrar til en hyggelig tråd det er helt sikkert.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mae Set neste gang Nikko?
    De såg fine ut, selv om dejg ville dratt dem noe mer ut på gulvet lydmessig.
    Er denne kompisen din her inne på sentralen?
    Planlegger å legge ut bildeshow på side 100 i denne tråden, da skal alle klonene presenteres.

Har nå sendt forespørsel til hifikit på diskanter.
    5-6 par. Vi får se.

Håvard

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    3
    Haavard skrev:
    Mae Set neste gang Nikko?
    De såg fine ut, selv om dejg ville dratt dem noe mer ut på gulvet lydmessig.
    Er denne kompisen din her inne på sentralen?
    Planlegger å legge ut bildeshow på side 100 i denne tråden, da skal alle klonene presenteres.

Har nå sendt forespørsel til hifikit på diskanter.
    5-6 par. Vi får se.

Håvard
    Jeg kikker mye på rør om dagen ja det er helt sikkert. Det går jo trill rundt for meg her. Trur jeg har blitt litt rørete ;D
    Det blir nok en annen plassering etterhvert. Vi snakket om å dra de lenger ut, for å dempe bassen endel da det kunne bli litt mye til tider.
    Jeg tror ikke han har registrert seg her inne ennå men jeg har vist han tråden. slik at han har litt å lese på :)
    Skal bli spennende å høre hva prisen blir hos hifikit. Er i oppgraderings modus om dagen trur jeg ;D

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Nikko03 skrev:
    65finger skrev:
    Fine se gamle H6ene dine Nikko!
    Morro at de er i bruk igjen :) ble bra med svart på sidene syns jeg.
    Jepp. Bedre etter min smak. Veldig bra jobba Nikko
    Nå er det han som har overtatt dem som har vært kreativ og utført malejobben. Så jeg kan ikke ta kred for det ,men fine ble de synes jeg.
    sitter her å lytter til mine high end hvite jeg ;D blir lissom ikke lytte trett av klonene bare nyter lyden og utsikten foran meg :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Nå har mine stått å spilt litt i stua. Slik ble de til slutt.

Det ble ikke værre med asfaltplater innvendig ihvertfall ;D. Nå er jo føttene også nye, og jeg har dem 6 cm over gulvet i stedet for 5 som før. Mener at jeg hører litt mindre til kassa ved litt renere mellombass, men det er bare basert på hukommelse og magefølelse. Skal prøve å få gjort måleinger etterhvert.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.522
    Torget vurderinger
    10
    Nydelig finish. Fortell litt om grunnarbeidet før lakkering?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    3
    Kanon strøkne eller kanskje hyperplutoniumskanon strøkne er mer dekkende :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nikko03 skrev:
    Kanon strøkne eller kanskje hyperplutoniumskanon strøkne er mer dekkende :)
    hyperplutoniumskanon strøkne som jeg skulle skrevet det selv

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Takker. Da tåler dere kanskje noen detaljbilder.

Grunnarbeidet gikk vel til omtrent slik at jeg sto på kjøkkenet å slipte til kjæresten nesten gikk bananas, og så gjorde de vel alt om på lakkverkstedet tror jeg. Han smilte nå litt i skjegget han lakkern da vi snakket om det. "Don´t do it at home" er vel det beste rådet jeg kan gi til de som går med pianofinish-planer.

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer Andreas! Dette er den vakreste ever. Uansett om det er klone eller orginal :)...Og når sant skal sies begynner den orginale finish-messig å henge etter endel av det folket har fått til her. Bare å bøye seg i støvet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ganske imponert, Andreas. Gratulerer. Dette her så meget flott ut. :D

-disse vil jeg gjerne ta en prøvetitt/lytt på en gang om det lar seg gjøre. Jeg bor tross alt ikke mer enn ca. 2km... ;D

Mvh. Bjørn

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må revurdere hvordan jeg lager mine føtter etterhvert.

Håvard

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Hyggelig med tilbakemeldinger.

Vi må få til en lytteseanse, ja. Slik jeg har det hjemme er det faktisk tidlig ettermiddag, mens ungene er ute å leker, som passer best for å få hørt musikk.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Heeelt sinnsykt pent arbeid Andreas! Mye finere enn den rosa fargen :)

Veldig lekkert med de føttene også, og de edeltre brettene for tilkoblings terminalene. Skikkelig synd at jeg gikk glipp av dette når jeg var i Tromsø!

- Slarssen

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fantastisk finish på høyttalerne dine Andreas! :)

Ellers fikk jeg mine i hus i går kveld. (Mange takk for både transporten og besøket Mbare!! :))
    Har dessverre ikke hatt tid til å lytte så mye enda, men jeg synes førsteinntrykket var over all forventing.
    @gut_man var innom og ymtet innpå at førsteinntrykket var bedre på disse enn på Living Voice ;)

Allikevel så var det veldig tydelig at jeg har mye innspilling foran meg, og en transistor amp som kan spille 24/7 skal lånes.

Sliter med en litt anemisk fremtoning, og "mangel" på mellombass (mangler brystklang. Cash låter som en smurf, og Patricia Barber er helt flatbrøsta), men dette ble noe bedre med kortere avstand til bakvegg, og relativt mye "toe in". Men jeg tenker nok at dette løsner mye når jeg får banket løs på Vifa bass/mellomtone elementet. Inntrykket for min egen del var at bassen spilte veldig raskt og kontant, og relativt dypt i dette rommet. Gjennomsiktighet og oppløsning var helt superb, men altså så er det en hel del som skorter i mellomtone/mellombass enda ;)

Kanskje jeg kan spørre dere andre Klone eiere hvordan dere plasserer ht i forhold til bak og sidevegg, samt lytteposisjon?

Mitt rom er 5,5 x 3m, og høyttalerne står med front baffel 87cm fra bakvegg (noe kortere enn alle andre ht jeg har hatt innom, som har endt opp 115-125cm på samme avstand), og ca 25 cm fra sidevegg. Det kan se ut som om denne horn ladede bassen gjør at ht responderer anderledes i rommet i forhold til alle de andre som har vært her.

Mulig at noe mye energi i toppen stjeler glansen fra mellombass/mellomtone, så det er ikke umulig jeg må inn og kikke på L-paden når høyttalerne har fått seg noen timer.

@Andreas.... 6 cm fra gulvet sier du.... Hvordan opplevde du egentlig den forskjellen? Mine var forhåndsprogramert fra Håvard til 5cm ;)

Ellers så beklager jeg mangelen på bilder så langt, men jeg har hatt så vannvittig mye å gjøre, men det kommer etterhvert :)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Anemisk var mine også i starten, det kommer seg. H6 er nok litt slanke i mellombassen, det viser iallefall målingene jeg har gjort, men det skal ikke være slitsomt å lytte på av den grunn. Mine står vel gjerne 1m++ fra bakvegg og 1,5m fra sidevegger vinklet mot lytteposisjonen. Flyttter mye rundt på høytalerne hver gang det skal lyttes (de bor innmot veggen når det ikke spilles) men ender stort sett opp slik som over.

simrol

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig finish Andreas,
    Virker som alle dine DIY er godt gjenomført,

Kunne og tengt meg en lytt, Andreas,
    Har noen gamle 6.5" element jeg kunne tengt meg å prøvd i clonene, så vis noen kunne sent meg tegningene på kassa :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    65finger skrev:
    Jeg bruker 300b S.E.T forsterker 18w og en rørbasert preamp mot mine H6 inspirerte (for å være presis)høytalere. Så inntrykkene er basert på det. H6 spiller svært åpent fra topp til bunn, de er meget dynamiske i hele frekvensområdet. Jeg lytter til mye forskjellig som klassisk (nybegynner) jazz (fra swing til Arild Andersen, aarseth m.m) Pop,rock m.m. og H6 fungerer godt til alt etter min oppfattning. De er kilne sett i forhold til plassering og jeg har jobbet mye med nettopp det. HT står ca med 3.5 meter fra hverandre, lett vinklet mot lytteposisjon. HT er ca 2 meter fra lytteposisjon. De er avhengig av like forhold mot bakvegg for å få bassen til å sitte. I mitt rom står. de ca 75 cm fra bakvegg. Man må prøve seg frem og trekke de cm for cm inn og ut fra bakkvegg til man får det bassnivået man mener er riktig. står de for nærme bakvegg opplever jeg at mellomtonen blir "presset" for langt ut blir bassnivået for "svakt". Impulse har lenger opp i tråden beskrevet lyden godt (og elegant)
    Poster et gammelt innlegg fra side 10 i denne tråden FallenA hvor jeg beskriver litt om plassering. mulig det er et innlegg til skal sjekke og eventuelt poste

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    65finger skrev:
    davalex skrev:
    Det var en god skildring, 65finger!

Hvordan synes du at H6-ene dine er mtp. holografi og perspektiv?
    Svært gode! Riktig plassert skapes et stort lydbilde, både i bredden og dybden. Jeg har som nevnt over HT ca 4 meter fra hverandre og vinklet inn mot lytteposisjon. Racket står i et hjørne og HT på hver sin vegg. (dette har skapt problemer grunnet ulike forhold bak. Racket blir nå flyttet) Jeg har målt opp slik at HT har lik avstand til meg (helt nødvendig) og vinklet de cm for cm de jeg mente det "satt" Dette tar tid og man bør være 2. fantastisk godt skille mellom musikanter, de er tydelig plassert. Elektronikken kan sikkert spille en rolle. Jeg har ikke forsøkt annet enn den som står i underskriften.
    Dette innlegget sier også litt

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mange takk for at du fant frem disse @65fingers :)

Har pratet litt med Haavard, og hatt noen "utenforstående" her.
    Konklusjonen er at det er for mye nivå i diskanten.
    L-paden er tilpasset Monacor elementet som hadde en følsomhet på 91db mot Vifas 89db.
    Mener at vi fant ut at Focal diskanten er 95db 6 ohm (stemmer det Håvard?) var dempet med 3db.
    Når man da har 89db på bass/mellomtone, og en diskant som blåser avgårde med 92db, så stjeles ganske mye av oppmerksomheten til mellomtonen ;)

Men jeg spiller og koser meg jeg...... spiller høyt, og driver med andre ting enn å sitte mellom høyttalerne for å analysere.
    Haavard jobber med å få sendt meg de motstandene jeg trenger for å komme ned på 89-90db, så jeg regner ikke med det er så lenge før jeg kan slappe av i sweetspot :)

Mange takk for all velvillig service, og hjelp så langt i prosessen.
    Og mange takk til Mbare som tok med seg høyttalerne på sin sledetur ;D

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49496.0/all.html

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.522
    Torget vurderinger
    10
    Er det disse jeg hørte på i forrige uke hos deg Haavard?

FallenA skrev:
    Mange takk for at du fant frem disse @65fingers :)

Har pratet litt med Haavard, og hatt noen "utenforstående" her.
    Konklusjonen er at det er for mye nivå i diskanten.
    L-paden er tilpasset Monacor elementet som hadde en følsomhet på 91db mot Vifas 89db.
    Mener at vi fant ut at Focal diskanten er 95db 6 ohm (stemmer det Håvard?) var dempet med 3db.
    Når man da har 89db på bass/mellomtone, og en diskant som blåser avgårde med 92db, så stjeles ganske mye av oppmerksomheten til mellomtonen ;)

Men jeg spiller og koser meg jeg...... spiller høyt, og driver med andre ting enn å sitte mellom høyttalerne for å analysere.
    Haavard jobber med å få sendt meg de motstandene jeg trenger for å komme ned på 89-90db, så jeg regner ikke med det er så lenge før jeg kan slappe av i sweetspot :)

Mange takk for all velvillig service, og hjelp så langt i prosessen.
    Og mange takk til Mbare som tok med seg høyttalerne på sin sledetur ;D

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49496.0/all.html

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn