Dazed, det rinner meg i hu at vi har snakket om dette temaet tidligere. Vel og bra det, i og for seg. Jeg skal innrømme at jeg velger å ventilere ut en ikke ubetydelig grad av frustrasjon her inne. Jeg er så grenseløst drittlei kveruleringen at jeg egentlig har fått mer enn nok av hele sentralen. Så kan det jo være at denne skuffelsen gjør at jeg er noe skarpere i kanten. Men det har jeg likevel ikke problemer med å stå for. La meg underbygge litt;
Jeg har ikke problemer med at folk ønsker å få verifisert det de hører eller ikke hører med målinger, om de tror at det alltid er sammenheng mellom dette. Det jeg sliter med, er at det er en større og større kontingent her inne som i fullt alvor mener at deres erfaringer tilsier at det ikke er forskjeller , eller i det minste ikke er forskjeller store nok til å bry seg om. Dernest er det en holdning som går i retning av at siden disse brukerne ikke opplever forskjeller, kan det jo umulig være forskjeller for andre heller. Dermed tar alle som hevder noe annet feil, er lurt, naive eller ute i et eller annet ærend som ikke er av det gode. Dette forsøkes ofte verifisert med en tittel, en grad eller en påstand fra wikipedia. DET er en relativt arrogant holdning, for å si det forsiktig. Jeg ser for eksempel mange av disse underbygge evt anbefalinger med at i følge dem er en gitt kabel, dac, forsterker eller annen kilde god nok. God nok?? Til hva da? For hvem? Og hvorfor? En slik holdning er ikke akkurat produktiv, og tyder på at denne gruppen mener å forfekte en målbar og dermed ikke angripelig sannhet. Deres opplevelser eller mangel på sådanne skal altså danne grunnlag for hva det er akseptabelt å mene, kjøpe eller hevde.
Det er videre ikke Maxwell-tråden jeg reagerer på, per se. Den forbigår jeg i stillhet. Selvfølgelig skal bevisst lureri og svindel slåes ned på. Jeg er ingen stor fan av gapestokk-mentaliteten som rådet, men det var altså ikke der jeg fant det jeg reagerer på. Ta en kikk i tråden om en kritisk presse, så ser du. Der hevdes det glatt at de som skriver om hifi er notoriske fantaster, løgnere og i lomma på bransjen. Altså fullstendig uten integritet. Igjen dukker det opp påstander om forskjeller som ikke er der, som må være et resultat av innbildning og en gjennomgående skral virkelighetskontakt hos de som måtte påstå noe annet.
Det er pokker ikke rart det står dårlig til med en bransje som vår, om utgangspunktet er at den baserer seg på bløff og innbildte forskjeller. Det påstås endog fra "bransjehold" at man like godt kan bruke en hjemmekinoforsterker , siden det ikke er forskjeller likevel. Jeg tror alle med mer enn et kvarters erfaringsgrunnlag som aktive lyttere rister på hodet over en slik påstand. Den underbygges forøvrig ikke med de forutsetningene du ramser opp. Imidlertid påstås det at siden denne høyttalerkonstruktøren opplever det sånn, kan det ikke være hold i lydkarakterene og forskjellene som presse og lettlurte entusiaster melder om.
Misforstå meg rett; folk må få påstå hva fanden de finner for godt. Hører de ikke forskjeller, så er de ikke der heller. Ikke der og da, og ikke for akkurat dem. Men å gjøre disse høyst subjektive ikke-erfaringene til noe som skal pådyttes andre, er hårreisende arrogant, selvhøytidelig og ikke så rent lite kvalmende. Ta ansvar for egen hørsel, egne opplevelser og konsekvensen av disse. Hører man ikke forskjell, er det helt fair. Bevares. Men det betyr ikke at forskjellene ikke er der for andre. Så enkelt er det.
Sånn! Nå er det sagt, og jeg begraver den bikkja.