Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, det meste jeg har vært innom, tyder på at WAW er veien å gå. Program har jeg ikke landet på enda. Har du noen velfunderte forslag? 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har alltid brukt EAC og har ikke hatt noen grunn til å bytte
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk. Det må sjekkes ut. Så lenge jeg får oversikt, stabilitet, grafikk og grensesnitt som tyder på at vi er i 2015 og problemfri ripping (med riktig sporrekkefølge!) er jeg fornøyd.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.010
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det meste jeg har vært innom, tyder på at WAW er veien å gå. Program har jeg ikke landet på enda. Har du noen velfunderte forslag? 8)
    Skal du bruke iTunes så blir det AIFF hvis du ønsker ukomprimert. Personlig så hadde jeg tatt en test mellom ALAC og AIFF og hvis jeg ikke hørte forskjell (jeg hører ingen forskjell) så hadde jeg gått for ALAC pga. support for metadata.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ved å rippe i wav får du riktignok en nærmest 1:1-kopi av informasjonen slik den er lagret på cd-sporet, men du får ikke tagget filene, slik at du mister ekstremt mye funksjonalitet i forhold til å rippe rett til flac. Et lossless format som en cpu i en pc eller en moderne streamer ikke engang må over hvilepuls for å dekode realtime. Det er ingen grunn til at en flac-kopi skal miste noe som helst i forhold til wav. Og hvis du ripper til wav først og vil konvertere til flac eller noe annet senere, ser jeg ikke at automatisk tagging kan virke.

EAC (Exact Audio copy, gratis) ripper og konverterer mellom alle formater, og tagger automatisk, slik du vil etter bittelitt konfigurasjon. Det samme gjør DBPoweramp, som jeg liker littegrann bedre, men som koster noen få dollar. For å rette på og endre tagging, liker jeg Mediamonkey.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Skal du bruke iTunes så blir det AIFF hvis du ønsker ukomprimert. Personlig så hadde jeg tatt en test mellom ALAC og AIFF og hvis jeg ikke hørte forskjell (jeg hører ingen forskjell) så hadde jeg gått for ALAC pga. support for metadata.
    Vær veldig forsiktig hvis du planlegger å gå for iTunes og wav. Har du ikke satt opp riktig kan du risikere at iTunes omorganiserer og alt blir kaos. Snakker av erfaring. Jeg måtte rippe alt på nytt igjen.

Jeg benytter fremdeles iTunes innimellom, men har i hovedsak gått over til å benytte dbpoweramp til ripping og Tag&Rename til tagging. Anbefaler de på det sterkeste, men man må muligens ha en eller annen Windowsinstallasjon for å benytte de. Ville absolutt benyttet alac eller flac. Flac kan rippes ukomprimert på samme måte som wav og aiff, men med bedre taggemuligheter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flac komprimerer dataene, men ikke lossy, så det som kommer ut er det samme som ble rippet fra cd-en

PS: Hvis intensjonen er å bruke iTunes/Apples avspillingsprogram til å spille filene, blir det kanskje vanskelig med flac (og wav?), og da er kanskje Apple Lossless eneste alternativ?

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ojsann.. Dette er litt mer komplekst enn jeg hadde håpet og trodd. Er det noen som kunne tatt en konsulentjobb? 8) 8)

En ting aller først. Windowsbaserte greier vil jeg ikke ha i hus. Mulig det er fordommer, men jeg har noen ugne stabilitetserfaringer mht windows. Riktignok har jeg aldri eid noe sånt, kun brukt på jobb. Jeg må dykke langt inn i dette her, forstår jeg. Dazed, at WAW var tingen, baserte jeg på anbefalinger og litt av det jeg fant på norn fora. Ser ikke bort fra at sannheten er noe mer mangesidig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner godt at det virker kaotisk for en som ikke har interesse for eller hatt behov for å sette seg inn i dette, men sånn er det sikkert å velge drivverk, arm, pickup, stepup og riaa-trinn for noen som ønsker å kjøpe sin første skikkelige vinylrigg også, som ikke har vært borti det før. ;-)

Det gjelder bare å sette seg litt inn i sakene og gjøre noen noenlunde kvalifiserte valg ved oppstart. Det bør være overkommelig, og nå vet du jo snart nok om hva du vil ha til at det går an å lage noen kriterier for valget.
    Det blir fort litt uoversiktlig når alle (oss) forståsegpåere skal presentere sine sannsynligvis divergerende synspunkter.

Det enkleste er kanskje å alliere seg med en kompis med et velfungerende oppsett av samme type, og greie det ut over noen timer og kaffekopper. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dagens lille, store gladhistorie;
    Jeg nevnte at posten hadde surra vekk de to platene jeg har ventet på en god stund, og derfor har jeg sendt en mail til Naxos, og fått svar fra Stig, som også holder til i Hølen. Han lovte å se etter om han hadde akkurat de to platene på kontoret. Hadde han ikke det, måtte de bestilles på nytt, med alt det innebærer av tid når lageret ligger i Tyskland.
    Vel, han hadde ikke de to platene på kontoret. Så hva gjør mannen?
    Han reiser til Oslo, og går innom Eldorado Klassisk, som er delvis eid av Naxos. Der har de begge platene på lager. Så han tar dem med seg hjem til Hølen, sender meg en mail og forteller meg at det skal være pop-quiz på kafeen i kveld, så han tar dem med dit. Da er det bare å rusle en seksminutters tid bort i veien her og plukke dem opp, og få med seg pop-quiz i samme slengen. Snakk om servicenivå! ;) ;)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skjønner godt at det virker kaotisk for en som ikke har interesse for eller hatt behov for å sette seg inn i dette, men sånn er det sikkert å velge drivverk, arm, pickup, stepup og riaa-trinn for noen som ønsker å kjøpe sin første skikkelige vinylrigg også, som ikke har vært borti det før. ;-)

Det gjelder bare å sette seg litt inn i sakene og gjøre noen noenlunde kvalifiserte valg ved oppstart. Det bør være overkommelig, og nå vet du jo snart nok om hva du vil ha til at det går an å lage noen kriterier for valget.
    Det blir fort litt uoversiktlig når alle (oss) forståsegpåere skal presentere sine sannsynligvis divergerende synspunkter.

Det enkleste er kanskje å alliere seg med en kompis med et velfungerende oppsett av samme type, og greie det ut over noen timer og kaffekopper. :)
    Du har nok rett, Dazed! Det er ikke uoverkommelig, bare endel mer komplekst enn jeg trodde og var blitt fortalt. Jaja. Sånn er det å være uvitende! Jeg får inngå en rippe-allianse og sjekke ut hva de jeg kjenner har gått for, og så ta det derfra. Veldig lurt!

Det kjennes nok sikkert minst like komplekst å hive seg på vinylkjøret også, som du er inne på. :cool:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.283
    Sted
    Oslo
    ^^ Er i samme klemme selv. Vinylkjøret er godt & gammelt. Har ikke din erfaring (impulse), men dog ennu lenger fartstid, og det uten å kunne stille enkle ting som VTA, Azimuth etc. Ille å la bransjeaktører gjøre slikt:mad:.

mvh

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Flac komprimerer dataene, men ikke lossy, så det som kommer ut er det samme som ble rippet fra cd-en

PS: Hvis intensjonen er å bruke iTunes/Apples avspillingsprogram til å spille filene, blir det kanskje vanskelig med flac (og wav?), og da er kanskje Apple Lossless eneste alternativ?
    Jeg kjører med ukomprimert flac. Da blir filene like store som wav/aiff. Du har helt rett i at flac normalt ikke kan kjøres i iTunes. Jeg trives best å kjøre via nettverk til en streamer og ikke USB, men ser problemet hvis man skal benytte en pc/Mac.

Synes Aries ser ut som en spennende løsning hvis man skal ha en ren streamer. Jeg har streamer som en internmodul til DAC.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånn å forstå. Hva er hensikten med å ikke komprimere filstørrelsen i flac-enkodingen?

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Ojsann.. Dette er litt mer komplekst enn jeg hadde håpet og trodd. Er det noen som kunne tatt en konsulentjobb? 8) 8)

En ting aller først. Windowsbaserte greier vil jeg ikke ha i hus. Mulig det er fordommer, men jeg har noen ugne stabilitetserfaringer mht windows. Riktignok har jeg aldri eid noe sånt, kun brukt på jobb. Jeg må dykke langt inn i dette her, forstår jeg. Dazed, at WAW var tingen, baserte jeg på anbefalinger og litt av det jeg fant på norn fora. Ser ikke bort fra at sannheten er noe mer mangesidig.
    Jeg kan hjelpe deg, men hvis du har tusenvis av plater tror jeg det må bli men en overgang hvor du tar over etterhvert. Du får sjekke med HEL om han er fornøyd, jeg har hjulpet ham med å rippe SACD/DVDA samlingen hans ;)

Vi har vel også fremdeles en annen ting utestående :rolleyes:

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn å forstå. Hva er hensikten med å ikke komprimere filstørrelsen i flac-enkodingen?
    Vet ikke hvorfor, men fikk vesentlig mer dropouts ved avspilling 24/192 når den var hardere komprimert. Jeg benyttet opprinnelig nivå 5 komprimering. Antar det var streameren som ikke hang helt med, for dårlig jern.

Har et nytt streamerkort på inngående. Har tro på at dette håndterer komprimert flac vesentlig bedre.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var merkelig. Jeg fikk problemer med hakking på 24/192 da jeg satt squeezebox-serveren i den veldig trege NAS-boksen med slapp, liten CPU min til å dekode i stedet for å la squeezebox-en gjøre det selv. Kan det ha vært noe slikt?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sånn apropos: Hvis du har kjente som sitter på rippede kopier av platene du har (eller andre) er det fullt lovlig å få en kopi av dem i stedet for å rippe selv.

Dette kan også være en kjekk backup av musikken din. Hvis disken din dør, så har kompisen en kopi av all musikken, og vice versa. Større musikksamling får du også. Jeg har aldri fått organisert noe slikt selv, for jeg har litt tagge-OCD, og må ha det akkurat slik jeg liker. ;)

Og igjen: Om du får på plass en streamer/mac, kommer du langt med Wimp Hifi inntil du får rippet alt. Jeg vet ikke hvordan utvalget av klassisk musikk er, men...

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde den gang ingen dekoding på NAS'en, det ble utført i streameren. Jeg tror derfor ikke det var problemet da problemet omtrent var ikke eksisterende etter at jeg fjernet komprimering. I ettertid har jeg gått over til Minimserver med konvertering til wav, så det er mulig problemet ikke lenger er tilstede. NAS er en Netgear Readynas Pro som jeg tror skal være kjapp nok til oppgaven.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg må si jeg liker at folk ramler innom i tråden og legger igjen tips, meninger og strøtanker ! Det blir liv og farger av det. Fortsett sånn, mine herrer!

Jeg må få lagt turen innom deg som vi har snakket om noen ganger, oct. Gleder meg til å lytte på anlegget, de to grenseløst bra vinylriggene, og ikke minst utveksle anekdoter. ;)
    Gooner, nå er ferien over og dagene litt mer oversiktlige. Ikke minst er allergisesongen på hell, så da skal vi nok få justert litt, ja. Ellers takker jeg ydmykt for tilbud om hjelp! Det kan være jeg må ta deg på ordet der. Dessuten observerer og leser jeg det dere legger inn av erfaringer, og at dette er et større felt med flere potensielle fallgruber enn jeg hadde trodd, blir ganske tydelig for meg etterhvert. Men jeg skal i mål. Har bare ikke allverdens hastverk. I utgangspunktet koser jeg meg med oppsettet inkl. drivverk, men ser poenget med å spare plass. to tusen cd-plater tar jo litt av veggen, for å si det sånn.

Nå har jeg vært en tur bortom idylliske Hølen kunst- og bokkafé hvor noen ivrige lokale sjeler har popquiz hver måned. Og endelig fikk jeg Lislevands siste og usedvanlig vakre "Scaramanzia" og Hewitts versjon av Mozarts pianokonsert nr. 17 og 27 i hus. For noen plater!!

images-8.jpeg

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.569
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg bestilte min mac mini igår, men har allerede benyttet meg av en macbook som kilde til tider, og har rippet alle mine CDer i apple lossless, som spilles av i ett program som heter Audirvana, etter anbefalinger herifra. Den benytter seg av iTunes biblioteket men "skrur av" alt tull som kan degradere lyden. Syns det fungerer meget bra, og er veldig ryddig :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Må man i tilfelle rippe i losless, Antonsen? Eller gjør Audirvana det mulig å få iTunes-funksjonalitet med bedre oppløsning?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.569
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Litt usikker, men tror du må rippe i ett format iTunes liker. ausdirvana spiser nok det meste på egenhånd, men den har ingen "bibliotek" e.l. På egenhånd. Når jeg åpner audirvana så åpner den automatisk iTunes også.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan egentlig ikke se at Apple Lossless skulle være dårligere enn Flac, wav eller CD-plater.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Formater er morsomt! Anbefaler å rippe ned de ulike, gjerne en hel cd å lytte på de ulike. Alle skal i teorien lyde likt, men det gjør de ikke hos meg. Jeg endte på AIFF på I-tunes. Apples eget råformat.
    Hvorfor det er forskjell er egentlig et mysterium. Den mest plausible forklaringen jeg har funnet ved å google er det skjer noe i utpakkingen realtime ved USB overføring, men jeg har ikke kompetansen selv til å vite om det er årsaken.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er litt uenig med deg Dazed. På forumet ellers blir en kritisk røst sett på som noe konstruktivt, nødvendig og noe man må finne seg i. Selv om den ofte ikke treffer målskiven (det er ikke så farlig for de aller fleste vet ikke om den treffer eller ikke). Dessuten må man ikke ta seg selv eller hobbyen så høytidelig at man ikke tåler et stikk i ny og ne.

I denne tråden er man da er kritisk til denne "trenden" og blåser ut litt sammen med andre like barn. Hvorfor er det feil og trist å kritisere den andre veien?
    Synes det er fint å få vite litt hva andre synes så man kan forsøke å bidra til at "gror i sprekkene".
    Det er selvsagt et poeng, at argumenter må kunne gis og aksepteres begge veier. Jeg har ikke ment at det er "feil og trist å kritisere andre veien", men har litt problemer med enkelte av de negative/latterliggjørende vendingene og måten "de andre" blir fremstilt på innimellom. Uansett er det vel en uting at det negative blir dratt med inn i de positive trådene også?

-"Alt-låter-likt"-bevegelsen av blindtestende opplevelseshemmede sjeler

-"Det-er-ikke-forskjell-på-elektronikk"-hylekoret

-dokumentasjonsautistiske

...etc.

Og for å nyansere litt er vel "alle forsterkere låter likt"-argumentet egentlig at "alle effektforsterkere som forsterker signalet med en gitt faktor innenfor sitt lineære område, vil lyde identisk". Altså en idéell forsterker som ikke tilfører noen egenlyd, klipping eller (annen) forvrengning. Da blir det vel litt mer nyansert, hvis man tenker på hva det innebærer?

...Men nå er det sagt, og det er unødvendig å diskutere dette videre i en hyggelig anleggstråd. Jeg fikk bare lyst til å si fra om at jeg synes den ble mindre hyggelig av det jeg påpekte. Det er Impulses tråd, og jeg har ingenting med det, men i alle fall...
    Jeg ser ikke det du ser. Audiofile blir omtalt i ganske kreative negative ordlag hele tiden på forumet selv fra de mest oppegående menneskene. At det kommer noen gloser tilbake fra denne tråden er en dråpe i havet.
    Kjenner godt til argumentene om forsterkerene og er enig i teorien. I praksis ikke.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God morgen, mine herrer;
    Det kan se ut som om det blir en aktiv lyttehøst utover ! Ideen med å rippe formatene og prøvelytte er en soleklar vinner, Atle. Regner jo med at man ikke mister iTunes-funksjonalitet når man ripper i Apples eget format, og det er et betydelig pluss. Tror jeg, i alle fall. 8)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.364
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg vært en tur bortom idylliske Hølen kunst- og bokkafé hvor noen ivrige lokale sjeler har popquiz hver måned. Og endelig fikk jeg Lislevands siste og usedvanlig vakre "Scaramanzia" og Hewitts versjon av Mozarts pianokonsert nr. 17 og 27 i hus. For noen plater!!

Vis vedlegget 335803
    Betyr det at de har salg av plater der?
    I så fall - alle genre?

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.460
    Torget vurderinger
    5
    En fordel med å velge iTunes er at du kan bruke programmer som Audirvana, Pure Music og Amarra til avspilling. De linker seg på iTunes biblioteket og takler stort sett det som finnes av formater. Alle gir bedre lyd og funksjonalitet sammenlignet med iTunes, og koster relativt lite. Kan testes gratis, så er det bare å velge det man liker best.
    Lykke til med rippingen, har passert 4000 titler her :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det hadde gjort seg, ptb ! Kanskje det er en god ide å arrangere? Platemesse i Hølen? Med innlagte konserter fra lokale musikere og friluftsvisning av musikkfilmer i regi av filmklubben? Det tror jeg hadde fungert glimrende, faktisk. Det er jaggu noe jeg må gruble litt på. Om noen av dere som er innom er enige og kunne tenkt dere å komme, si ifra. Dette er et sted med mange kunstnere, mange musikere og en tradisjon for arrangementer. I kveld vises for eksempel "The last waltz" på utendørskino på kafeen.

Nei, de har ikke platesalg der, desverre. Historien er at jeg bestilte to plater fra Naxos, som holder til i Son. Det er jo ikke langt unna, akkurat. Posten greidde selvfølgelig å rote dem bort, så åtte dager etter at de ble sendt har de fremdeles ikke nådd fram hit. Jeg sendte en mail til Naxos, og sjefen, Stig, bor her i Hølen. Han lovte å sjekke om han hadde de aktuelle platene liggende på kontoret. I motsatt fall måtte de bestilles fra Tyskland. Sånt tar jo tid, som kjent. Han hadde dem ikke liggende, men Eldorado Klassisk, Oslos eneste klassiske platebutikk er delvis eid av Naxos, og de hadde begge platene på lager. Stig dro til byen og hentet dem, kjørte tilbake til Hølen og tok dem med seg på kafeen, hvor han arrangerer popquiz en gang i måneden. Jeg stakk innom, fikk endelig platene og litt popquiz i samme slengen. ;D

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    En fordel med å velge iTunes er at du kan bruke programmer som Audirvana, Pure Music og Amarra til avspilling. De linker seg på iTunes biblioteket og takler stort sett det som finnes av formater. Alle gir bedre lyd og funksjonalitet sammenlignet med iTunes, og koster relativt lite. Kan testes gratis, så er det bare å velge det man liker best.
    Lykke til med rippingen, har passert 4000 titler her :)
    Takk skal du ha, Horny ! Det er veldig god kunnskap å ta med seg ! Kan ikke si jeg gleder meg til selve jobben, men tilgjengeligheten blir det i alle fall ikke mye å si på når jeg kommer så langt.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.364
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje det er en god ide å arrangere? Platemesse i Hølen? Med innlagte konserter fra lokale musikere og friluftsvisning av musikkfilmer i regi av filmklubben? Det tror jeg hadde fungert glimrende, faktisk. Det er jaggu noe jeg må gruble litt på. Om noen av dere som er innom er enige og kunne tenkt dere å komme, si ifra. Dette er et sted med mange kunstnere, mange musikere og en tradisjon for arrangementer. I kveld vises for eksempel "The last waltz" på utendørskino på kafeen.
    Ja, for min del ville jo det være høyst interessant. Har hytte i Son som benyttes relativt mye - og platemesse(r) ++ i Hølen ville blitt prioritert høyt på lista over potensielle helgeaktiviteter:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det høres jo glimrende ut, ptb! Det er en god begynnelse. Jeg skal ta tak i det og snakke med litt folk her!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.744
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Titter innom her en tur impulse.
    Jeg har lest litt bakover i tråden, og deler noe av frustrasjonen rundt utviklingen på HFS. Jeg tenker da selvfølgelig på de rettvinkledes dominans.
    Likevel tar jeg det ikke så mye innover meg, for man kan velge sine slag, og dessuten har man sjøl ansvar for å fylle forumet med stoff man finner passende og fornøyelig.
    Jeg driver mest med mitt og mine kompiser og vil si jeg har det hyggelig med det, sjøl om det ikke alltid er på hifisaklig nivå.:p
    Jeg har vært inne på tanken om at det å sparke i gang et AV-forum hadde vært lurt, -så kunne vi sende de fleste som irriterer oss tilbake dit de kom fra.:cool:

Jeg ser du er glad i Springsteen. Jeg kan like de "gamle" albumene. Jeg tipser om denne på repressen som kom i fjor.
    Den var opprinnelig kun å få i en boks med 7 LP, men jeg tror alle titler er frigitt som enkeltkjøp i.f.b. m. RecordStoreDay.
    Det er ingen "superhifiplate", men låter godt,-særlig er trommelyden med mer definisjon og trøkk, og gitarene er fetere.
    Og etter min mening Springsteens beste verk musikalsk og uttrykksmessig.
    Den låter adskillig bedre enn min originale gamle som jeg kjøpte da den kom ut i 1978. Da jeg gikk i 1.Gym!
    (For ordens skyld snakker jeg her om vinyl!)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at du stikker innom, Bluesbreaker! Fortsett med det, for all del!
    Selvfølgelig har du rett. Man velger sine slag, og kanskje burde jeg vært mindre overtydelig mht hva jeg mener. Men jeg er genuint oppgitt og synes det var på tide å markere det. Igjen. Ikke at det er så mye som tyder på at det hjelper, men jeg fyrer av på etpar ekstra sylindre innimellom, når jeg synes det går litt for vidt. Som nå.

Du har rett, Springsteen var enormt viktig musikalsk for meg i mine lettpåvirkelige ungdomsår, og de klassiske utgivelsene hans holder jo i massevis enda, selvfølgelig. Han er ikke så relevant for meg som han engang var, men du vet hvordan det er med gamle helter. Min orginalutgave av "Darkness..." begynner å dra på åra, så en ny er sikkert ikke av veien. Innkjøpt i -78, min også. På Steen&Strøms platebar, mener jeg å huske. Førstegymmer, jeg også. Det var tider!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Slakk lørdag på landet. Middagen tilbakelagt, Lislevands siste i hodetelefonene, innenriksministeren baker, og det er nydelig kaffe i koppen. Det er dette som er å lade batteriene! ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.963
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Spotify er genialt å bruke til å lete i, Leif. Og der har du funnet en kanonskive med en gullrkke av et band..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn