Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.930
    Torget vurderinger
    3
    Helt utrolig hvor mye noen få surrehuer kan ødelegge. Vi får forskanse oss i slike fine tråder som den her.
    Og vente på at det løyer.
    Det de vinkelrette ikke har forstått. Er at det finnes en X faktor. Noe ubestemmelig som gir fot hver gang man setter på en skive.
    Om den er i forsterkeren, i høytalerene eller i hue. Spiller liten rolle. Det viktigste er at man finner den :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det Bach klippet gav absolutt mersmak - finnes denne utgitt på CD, eller aller helst vinyl? Eller er det eventuelt andre innspillinger av samme stykke som anbefales?
    Fantastisk musikk! Min definitive favorittversjon (som også er helt utenomjordisk bra lydmessig!) er Angela Hewitts "The Keyboard concertos 1 & 2 " utgitt på Hyperion. To av de fineste platene jeg har. Desverre ikke på vinyl...

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, slettix! Hyggelig at du er innom, og ekstra hyggelig at du legger igjen noen ord, om i dag! ;)
    Jeg merker jo at det er fint å holde i alle fall denne tråden gående, rett og slett fordi jeg slipper å forholde meg til negativt slagg. Så jeg fortsetter, om enn i litt mer tilbakelent form. Så håper jeg de som er innom gjør akkurat som du og alle de utmerkede andre herrene som har traffikert her de siste dagene. Skriver litt, sier hei, deler litt og holder trøkket oppe!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for at du griper utfordringen, Cross. Det setter jeg pris på. Den Johansson-plata har jeg faktisk ikke, men den skal jeg i det minste lete etter! Både musikk og kaffe (samt selvfølgelig anlegg og kaffemaskin) hos deg er av upåklagelig og utsøkt kvalitet. Kaffe brent i Henningsvær, du! Handler det godt stykke hjemmefra da, forstår jeg. ;)

Takk for kloke, innsiktsfulle ord som vanlig, awe. Dine bidrag her inne og i tråden er uvurderlige, og får alltid sola til å bryte fram bak en sky for meg. Det er skråsikkert humoristisk, men like fullt skremmende presist for stemningen her inne med muslim/kabelparalellen.

Bare i dag har leg lest endel innlegg fra folk som kaller seg objektivister, og som i fullt alvor mener at i valget mellom en forsterker som måler prikkfritt og en som påviselig låter bedre, men måler dårligere, ville valgt den som måler best, men låter dårligst.Rett og slett fordi at man føler seg "sikrere" på den som måler best. Hva verre er, denne holdningen fåes det applaus og "liker" for. Er det rart at entusiasmen får dårlige kår her inne??
    Det er vel heller ikke akkurat en bombe at med slike holdninger blir det relativt motbakkepreget å drive et magasin eller en nettside som forfekter at det faktisk er forskjeller, at de kan høres og oppleves, at ikke alt kan måles, evt at målinger ikke er nåla i kompasset man navigerer etter.

Honnør til deg Atle, for din høyst betimelige påstand (i samme tråd) om at en objektivist bare er en subjektivist med "vitenskapelig" tilnærming.

For ordens skyld bør det vel tillegges at bruken av anførselstegn her er det jeg som er ansvarlig for. Kall det en subjektiv tolkning.
    Fint å lese at du fortsetter tråden. Jeg skal forsøke å gjøre min del og skrive et notat oftere når jeg er innom. :)

Når det gjelder de trådene på forumet vi er så glad i, så må jeg innrømme at de ikke plager meg så veldig. Det er heller det at jeg fasineres over hvor forskjellige vi mennesker er. Mange av de er bare forumtroll som faktisk bare skriver for å terge. Det er faktisk noen som synes det er morsomt (forstå det den som kan). Jeg finner mine vannhull på HFS som jeg trives i uavhengig av bråket, denne tråden for eksempel.

Jeg tror mer og mer på at vi mennesker lever i ulike virkeligheter og at den enes virkelighet ikke nødvendigvis er noe riktigere enn den andre. Jeg respekterer at mennesker som jobber med avanserte tekniske kretser har et annet syn på lyd, musikk og hørsel enn meg som ikke har drevet med noe annet enn det store deler av livet. De opplever en annen virkelighet enn det jeg gjør og for dem er kanskje Audio Critic, Sean Olive og gjengen den hellige gral. Jeg er ikke i stand til å forstå det, men prøver å respektere det at vi sitter på ulik kunnskap og erfaring uten at min er noe riktigere enn deres.

Må innrømme at det likevel skurrer litt for meg at en stor andel av den siden har en vitenskapelig tilnærming til kabler og elektronikk samtidig som de mener disse tingene er det minst viktige for totallyden i et anlegg. Så er de stort sett uenige med de som (også noen med vitenskapelig tilnærming) kan noe om lyden som går inn i mikrofonen, forlater høyttaleren og inni øregangene selv om de er enige i at det er det som har mest betydning for lydkvaliteten. Det er litt fasinerende.

Uannsett, like barn leker best. Jeg finner heldigvis fortsatt mange på forumet jeg kan leke sammen med.

God natt!

PS: Awe, you are the man!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk for en tankevekkende nocturne sent i går, Atle. Og en god morgen til deg.
    Du har selvfølgelig rett i at vi har forskjellig virkelighetsforståelser, basert på hva vi kan og hva vi sanser opplever. En manns gulv er en annen manns tak. Det var noe av det første jeg lærte da jeg studerte terapifag, men likevel er det ikke ofte at akkurat den femmer´n detter ned når jeg leser mye av det som opprører, irriterer og frustrerer meg på HFS. Takk igjen, jeg skal prøve å ta det med meg når jeg navigerer her inne, så kan det fort vise seg å gi utslag på både sjelefred og blodtrykk. Det er jo ingen liten effekt. Skulle ikke forundre meg om det er livsforlengende heller. ;D

Og apropos nattmusikk, nå spilles Goldbergvariasjonene til morrakaffen, og mandagen er god.

Sist redigert:

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Skjønner godt at det kan være vanskelig å la være å bli litt oppgitt over enkelte ting her inne når det tross alt er tema du brenner for og har stor interesse for.

Selv har jeg både kategorier/tråder jeg ikke titter innom og brukere jeg glatt hopper over innleggene til.

Koser meg storveis med andre deler av sentralen og håper så mange som mulig kan klare det samme.
    Det er mange tråder jeg har stor glede av, både med tanke på musikktips, utstyr, rom, DIY og generell feelgood og snikksnakk.

Håper du fortsatt finner de gode sidene ved HFS verdt å bruke litt tid på...
    Helt enig med hva du skriver her!

La oss andre fortsette å kose oss på sentralen, ikke les møkka, eller hopp bukk over tråder som inneholder ting som dere nevner.

Ikke la andre ødelegge morro'a og kosen for resten (deg)(dere), begynner folk å forlate, så tar det ene det andre, og så blir ting i alle fall ikke bedre.

Stå på gutter, lukk ørene for dritt (vet det kan være vanskelig) og fortsett på sentralen!

Jeg setter i alle fall stor pris på de fleste som er aktive her inne, har fått mye god hjelp, gode tips og forslag, lært mye osv...

Håper jeg fortsatt får muligheten til det...

Ønsker alle en god hifi dag 😃

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå forsøkt å oppdatere meg på hva som rører seg på HFS. Det var ingen oppløftende erfaring.

Det verste er i grunnen ikke den NTNU-initierte dokumentasjonsautismen, men alle de blindt beundrende klakørene som kappes om å få sagt hvor overstadig enige de er. Tusenvis av innlegg med omtrent samme innhold og ordlyd fra yppersteprestene - og de karene setter ingenlunde sitt lys under en skjeppe, og så en million likes og tafatte erklæringer om støtte og takknemlighet for at så storveies kompetente folk endelig rydder opp. Hele den kyniske bransjen og alle de uvitende journalistene klynges opp til hurrarop og skadefro latterliggjøring hos hopen.

Dette er ikke min form for underholdning. Det er bortkastet tid. Skal en ferdes på HFS, må veien velges med omhu. "i revnene kun er det vårliv å se" sier Bjørnson, og det er der vi må lete. Og de finnes, impulse. De finnes.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det Bach klippet gav absolutt mersmak - finnes denne utgitt på CD, eller aller helst vinyl? Eller er det eventuelt andre innspillinger av samme stykke som anbefales?
    Fantastisk musikk! Min definitive favorittversjon (som også er helt utenomjordisk bra lydmessig!) er Angela Hewitts "The Keyboard concertos 1 & 2 " utgitt på Hyperion. To av de fineste platene jeg har. Desverre ikke på vinyl...
    Takk for tips, 9 Euro for nedlastbar ALAC rett hyperion - det skal jeg nok spandere på meg når jeg får i gang anlegget igjen :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.004
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jasså, du skal få alle dine Cd'er over på disk, impuls. Da foreslår jeg at du kjøper nok maling til å male over veggene i stua i flere omganger, så kan du underholde deg selv ved å se på malingen tørke mens CD'ene rippes :p .

Selv sjekker jeg ut musikk på Spotity, setter på en CD i ny og ne - ellers snurrer vinyl. Men nå har jeg - uheldigvis - ikke overdrevent mye av noen av delene heller.

Ellers? Føkk gnålekjerringene og deres lakeier ;)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har malt nok vegger for en stund nå, Gunner. Men noe må jeg finne på. Ripping er like morsomt som å fjerne alle tenna uten bedøvelse. Det er vel derfor jeg har ventet noen år..

awe, du har begått årets mest beskrivende glose. "Dokumentasjonsautisme" ! Jeg dauer!!! ;D ;D ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Apropos ripping, trenger jeg en avspiller til dette her? Holder det ikke med en mac, en dac og en iPad å styre det fra?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger jo et sted å lagre all musikken, og å ha det på USB-disk eller i en Mac/PC blir for lite fleksibelt og for utrygt. Med en liten streamer du kan styre fra iPad-en (Bluseound, Auralic, Squeezebox, whatever) plugget i en DAC, og en NAS-boks med flere og oppgraderbare disker som kan stå et helt annet sted i huset enn anlegget, er du ganske sikret for fremtiden. Husk backup!

Det går selvsagt an å bruke en Mac (mini) som streamer/HTPC også, og det finnes skkert mange måter å styre avspillingen fra den med iPad også.

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    207
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Du trenger jo et sted å lagre all musikken, og å ha det på USB-disk eller i en Mac/PC blir for lite fleksibelt og for utrygt. Med en liten streamer du kan styre fra iPad-en (Bluseound, Auralic, Squeezebox, whatever) plugget i en DAC, og en NAS-boks med flere og oppgraderbare disker som kan stå et helt annet sted i huset enn anlegget, er du ganske sikret for fremtiden. Husk backup!

Det går selvsagt an å bruke en Mac (mini) som streamer/HTPC også, og det finnes skkert mange måter å styre avspillingen fra den med iPad også.
    Enig. En NAS, streamer, DAC og ipad som fjernkontroll og du er i mål. Dette er den løsningen som er mest stabil med minst mulig fuzz...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvis du tenker til avspilling så trenger du strengt tatt ikke mer enn det. Men du vet hvordan det er.... PC-avspilling er som et lite økosystem i seg selv med mange variabler å tweake på hvis man har lyst. Da kan det være kjekt med en streamer/mediaspiller som er ferdig tweaket.

Når det er snakk metoder for å få rippeprosessen til å gå så smertefritt som mulig har jeg funnet min metode. Jeg ripper den plata jeg til en hver tid har lyst å høre på. En plate tar ikke så lang tid å rippe inn og ofte kan man begynne å lytte når spor 1 er ferdig rippet. Evt kan man gjøre seg flid med katalogen i mellomtiden hvis noe går galt med bilde eller annet mens den ripper.
    I tillegg tar jeg noen skippertak samtidig som jeg gjør husarbeid.

Ripping er ikke fullt så kjedelig når det kommer noen på besøk med en terra med musikk på en hardisk med musikk man sannsynligvis ikke hadde kjøpt likevel og kopierer over. :)

Edit: skrevet mens Dazed postet.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    75.126
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Enig. En NAS, streamer, DAC og ipad som fjernkontroll og du er i mål. Dette er den løsningen som er mest stabil med minst mulig fuzz...
    .....og hvis du vil vente litt med rippingen, så er et enkelt alternativ å streame Tidal HIFI. Hvis det fungerer for deg kan du jo gå videre med litt mer avanserte løsninger. Det eneste du trenger er en DAC, Airport Express og en IPad eventuelt Macen din (finnes jo selvfølgelig mange andre alternativer). Fungerer for meg :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ok. Dette er jo argumenter jeg begriper, for å si det sånn. Uten at jeg helt forstår hva som gjør en avspiller mer fleksibel enn en Mac, en dac og styring via ipad. Men jeg forstår det sikkert etterhvert. Stabilitetsargumentet er veldig godt, det skal sies. Er det noe jeg får meslinger av å tenke på , er det at ting henger seg opp, tryner, at ting ikke lar seg finne osv. Hifi som ikke virker er noe av det kjipeste jeg vet, rett etter datautstyr på lista. Når man kombinerer de to, sier det seg selv at jeg har liitt trøbbel-angst...

Å få folk på besøk med noen terra musikk, det er noe jeg gleder meg til! Hører du, Swifty?? 8)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tidal er kult det, Karmana. Det kommer garantert det også. Men om jeg greier meg med det må jo gudene vite. :cool:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    En ting du ikke må finne på å gjøre Impulse, er å sjekke ut hvor enkelt, greit og stabilt dette gjøres med Devaliet. Da er jeg redd det kan bli fransk badevekt i stua. :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Dette er jo argumenter jeg begriper, for å si det sånn. Uten at jeg helt forstår hva som gjør en avspiller mer fleksibel enn en Mac, en dag og styring via pad. Men jeg forstår det sikkert etterhvert. Stabilitetsargumentet er veldig godt, det skal sies. Er det noe jeg får meslinger av å tenke på , er det at ting henger seg opp, tryner, at ting ikke lar seg finne osv. Hifi som ikke virker er noe av det kjipeste jeg vet, rett etter satautstyr på lista. Når man kombinerer de to, sier det seg selv at jeg har liitt trøbbel-angst...

Å få folk på besök med noen terra musikk, er noe jeg gleder meg til! Hører du, Swifty?? 8)
    Det var egentlig NAS/lagringsløsning som var for lite fleksibelt i/med en PC/Mac, siden man ikke uten videre kan oppgradere diskplassen uten å kanskje måtte bytte/endre på mer av systemet. Det gjelder egentlig uansett, da. Hvis man har et gitt system oppdelt i enkeltkomponenter, kan man bytte DEN komponenten som er flaskehalsen, i stedet for hele pakka.

Et godt oppsatt streaming-system er superenkelt både i bruk og administrasjon, men det er selvsagt en liten brukerterskel. OG: det er viktig å ha litt disiplin på tagging/organisering av ripping og filer, slik at databasen blir logisk, velorganisert og søkbar. Det er derfor jeg ikke bare dumper andres filer inn i mitt system uten å ha sjekket/fikset tagging først. (I alle fall hvis man skal dra nytte av databasen, og ikke bare vil sitte og bla/lete i filsystemet selv, som for all del også funker, hvis man har en velorganisert katalogstruktur på musikksamlingen, men det er litt "1998") ;)

...Og det er vel ikke til å stikke under en stol at sporadiske nettverksproblemer, konfigurasjonsproblemer, etc, kan og vil forekomme. Men alt i alt føler jeg at det er temmelig overkommelig.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.101
    Torget vurderinger
    16
    Ok. Dette er jo argumenter jeg begriper, for å si det sånn. Uten at jeg helt forstår hva som gjør en avspiller mer fleksibel enn en Mac, en dac og styring via ipad. Men jeg forstår det sikkert etterhvert. Stabilitetsargumentet er veldig godt, det skal sies. Er det noe jeg får meslinger av å tenke på , er det at ting henger seg opp, tryner, at ting ikke lar seg finne osv. Hifi som ikke virker er noe av det kjipeste jeg vet, rett etter datautstyr på lista. Når man kombinerer de to, sier det seg selv at jeg har liitt trøbbel-angst...

Å få folk på besøk med noen terra musikk, det er noe jeg gleder meg til! Hører du, Swifty?? 8)
    Du behøver egentlig ikke NAS. Kjøp to eksterne usb disker, bruk den ene til lagring av iTunes biblioteket og den andre til backup. Disk koster nada i dag og så ukomplisert som et musikkbibliotek er så hadde jeg ikke giddet å styre med NAS eller sette opp striping osv. Bare kopier inn musikken og ta en backup når du er ferdig. Lagre backup'en på jobben, behold original CD'ene og frisk opp backupdisken i ny og ne.
    Ripping kan du gjøre mens du hører musikk, jeg brukte over et år på å få inn alt men jeg stresset ikke akkurat. Det eneste du egentlig behøver å gjøre i tillegg med iTunes er å finne cover art der iTunes ikke klarer det. Det finnes billige program som klarer den biffen også, da blir det lite manuell leting på nettet etter bilder. Streaming kan du gjøre over samme boksen. En Mac Mini er enkel å komme i gang med, fungerer stabilt, gjør alt du behøver og har ytelse som ikke er langt unna de langt mer kompliserte 'all out' løsningene.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.004
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sjekk huden nå, impulse, så tipper jeg at du har meslinger - hahahaaha!!!;);) a

Bare ring meg hvis det nøder, kompis, så skal jeg forklare det basale. Men, jeg langt fra eksperten her, for å si det mildt. Har fortsatt arr etter meslinger selv :p

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fransk badevekt i stua kan det jo være det blir en dag, Atle. Men foreløpig er jeg altfor glad i Single-ended-triode-løsningen min , preampen og alt sammen. Det skal jo ikke være for enkelt heller! Men jeg var blant dem som var veldig imponert og begeistret da vi testet en badevekt i Fidelity i sin tid, og kommer det en dag hvor jeg blir lei av alt styret, så er Devialet nærliggende. Veldig nærliggende.Devialet er fristende, og har helt klart snudd bransjen på hue. Nå er det meste annet litt steinalder. Men jeg liker lyden som den er. Selv om jeg vet om en som ville likt en Devialet og etpar monitorer og en sub fra Wilson Benesch, ja...
    Selv om badevektene er fantastisk enkle i bruk og låter kanon, er det fremdeles et stykke igjen til graden av innlevelse jeg opplever med oppsettet jeg har.

Det er liksom litt som jeg fryktet, det her. Det mere styr, katalogisering, mulig avspiller.. jaja. Jeg får dypdykke i det å se hva jeg finner. Det hadde jo vært fantastisk om iTunes, en mac mini, en iPad og en dac var mer enn nok, og bilder, arkiv, tilgjengelighet og alt var gitt. Men det er vel å be om/ønske for mye..

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du har jaggu rett, gunner! Meslingutslett på armen ! 8) 8)

Takker! Jeg ringer nok i løpet av uka!

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    207
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Det er liksom litt som jeg fryktet, det her. Det mere styr, katalogisering, mulig avspiller.. jaja. Jeg får dypdykke i det å se hva jeg finner. Det hadde jo vært fantastisk om iTunes, en mac mini, en iPad og en dac var mer enn nok, og bilder, arkiv, tilgjengelighet og alt var gitt. Men det er vel å be om/ønske for mye..
    Det er jo det. Men jeg vil nå likevel anbefale deg en NAS med en streamer og DAC jeg da. Jeg har hatt pc i stereoracket i 10 år (hjemmebygde maskiner med Windows og Mac Mini), men synes det var veldig godt å droppe pc'en i anlegget. NAS'en fungerer som lagringsenhet og filserver. Streameren gir deg bedre fjernstyring gjennom app'er fra Ipad'en din. Med Tidal HiFi trenger du jo strengt tatt ikke å styre med lokal lagring, ripping og NAS i det hele tatt en gang. Jeg synes dette er et oppsett som gir deg minst problemer og kan bruke mest tid på å bare høre på musikk.

Det eneste du trenger en pc til er for å rippe cd'er og tagge / katalogisere dem, noe som er en engangsjobb. Det tar sin tid, men det er jo heldigvis pc'en som gjør mesteparten av jobben da. Skjønner at dette kanskje kan virke veldig komplisert for folk som ikke er bevandret innen data, men dette er virkelig ikke vanskelig. Jeg synes vinyl høres uendelig mye mer komplekst og tidkrevende ut (men har nå likevel lyst på platespiller som supplement da)...

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.871
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Här är jag helt lost, men kunde man löst allt detta med feks en NAS, Auralic mini, eventuellt en extern DAC och en iPad?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har tenkt til å gå for en nas og en Mac mini via dac. Man kan fjernstyre Mac via skjermdeling til iPhone eller iPad.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Fransk badevekt i stua kan det jo være det blir en dag, Atle. Men foreløpig er jeg altfor glad i Single-ended-triode-løsningen min , preampen og alt sammen. Det skal jo ikke være for enkelt heller! Men jeg var blant dem som var veldig imponert og begeistret da vi testet en badevekt i Fidelity i sin tid, og kommer det en dag hvor jeg blir lei av alt styret, så er Devialet nærliggende. Veldig nærliggende.Devialet er fristende, og har helt klart snudd bransjen på hue. Nå er det meste annet litt steinalder. Men jeg liker lyden som den er. Selv om jeg vet om en som ville likt en Devialet og etpar monitorer og en sub fra Wilson Benesch, ja...
    Selv om badevektene er fantastisk enkle i bruk og låter kanon, er det fremdeles et stykke igjen til graden av innlevelse jeg opplever med oppsettet jeg har.

He he, nettopp derfor du ikke bør sjekke det ut. Devaliet ble bare nesten lydmessig for meg også, men som kinderegg og til prisen har jeg ikke opplevd maken.
    Ved nærmere ettertanke har jeg gått over til PC avspilling kun for å leke meg med DSP funksjoner, men hadde jeg ikke trengt DSP så hadde jeg vært lykkelig med cdspiller, latt ripping være ripping og heller funnet en løsning der jeg kunne streame Tidal eller Qobuz. Bare for å forvirre deg litt mer altså...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg ser det er mer å sette seg inn i enn jeg ideelt tenkte. En av grunnene til at jeg har vært mac-mann siden siste halvdel av åttitallet, er at jeg aldri har latt meg fascinere av datasnakk, og har hatt veldig sansen for den intuitive måten produktene til eplefabrikken funker på. Data for meg er såvisst ikke noe jeg orker å gå dypere inn i. Livet er for kort til den formen for nerding. Så om jeg slipper å forholde meg til altfor mye datastyr, er det fint. Så enkelt, så stabilt og så intuitivt som mulig er målet. Hva som skal til for å komme dit, er det jeg må finne ut. Hva er det en Auralic Mini kan gjøre som jeg ikke kan få til med en mac mini og en ipad?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Slettix, dette må jeg dykke ned i de neste ukene. Du kan ha rett i at vinyl kan være komplekst, men forskjellen er at det har jeg så til de grader i ryggraden at det er en del av mitt dna, omtrent. Har tross alt vært ganske lidenskapelig mht vinyl i førti år, og da er det ikke så komplekst lenger... 8)

slettix

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Antall liker
    207
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Slettix, dette må jeg dykke ned i de neste ukene. Du kan ha rett i at vinyl kan være komplekst, men forskjellen er at det har jeg så til de grader i ryggraden at det er en del av mitt dna, omtrent. Har tross alt vært ganske lidenskapelig mht vinyl i førti år, og da er det ikke så komplekst lenger... 8)
    Jepp, skjønner det veldig godt. Og sånn har jeg det med data, så det synes jeg er veldig lite komplekst i forhold. Du får sette deg mer inn i disse digitale greiene, så skal jeg sette meg mer inn i de analoge høres det ut som :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå var jeg akkurat inne på sidene til en ingeniør og bransjeaktør som har endel konstruksjoner under beltet, og som på sidene sine påstår at det ikke er lydmessig forskjell på forsterkere om man ser bort fra klipping på grunn av effektbegrensninger, og egentlig ikke på godt konstruert elektronikk i det hele tatt. Selvfølgelig er disse (kort)slutningene truffet etter blindtester. Og siden det likevel ikke er lydmessige forskjeller å spore, anbefales det bruk av hjemmekinoreceivere, siden disse kan fåes billig, og har romkorreksjon. Sånt får meg nærmest til å måtte leste det fem ganger til, minst. Men påstandene er visst de samme uansett hvor mange ganger jeg leser dem. Det beviser vel med all ønskelig tydelighet at det er som Atle påpekte for noen innlegg siden. Vi lever i forskjellige virkeligheter.
    Jeg undres jo i mitt stille sinn hvordan en mann med en slik innstilling til lyd har funnet ut at hans kall i livet er å konstruere høyttalere, men det er vel kanskje ikke slikt man skal si høyt...eller skrive. Men skitt au, som far min ville sagt.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ikke la Itunes rippe i Apple lossless!
    låt tom dårlig over Iphone og Sennheiser PX100 ifht wav!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Apple losless er ikke aktuellt, Leif. Det strøk jeg fra lista for lenge siden.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Slettix, om du kjøper deg en kompetent vinylspiller, er det slett ikke sikkert den kun blir et supplement.
    Du ville ikke være den første som justerer preferansene etter å ha fått en platespiller i hus...

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.556
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nå var jeg akkurat inne på sidene til en ingeniør og bransjeaktør som har endel konstruksjoner under beltet, og som på sidene sine påstår at det ikke er lydmessig forskjell på forsterkere om man ser bort fra klipping på grunn av effektbegrensninger, og egentlig ikke på godt konstruert elektronikk i det hele tatt. Selvfølgelig er disse (kort)slutningene truffet etter blindtester. Og siden det likevel ikke er lydmessige forskjeller å spore, anbefales det bruk av hjemmekinoreceivere, siden disse kan fåes billig, og har romkorreksjon. Sånt får meg nærmest til å måtte leste det fem ganger til, minst. Men påstandene er visst de samme uansett hvor mange ganger jeg leser dem. Det beviser vel med all ønskelig tydelighet at det er som Atle påpekte for noen innlegg siden. Vi lever i forskjellige virkeligheter.
    Jeg undres jo i mitt stille sinn hvordan en mann med en slik innstilling til lyd har funnet ut at hans kall i livet er å konstruere høyttalere, men det er vel kanskje ikke slikt man skal si høyt...eller skrive. Men skitt au, som far min ville sagt.
    Kveld i stua. :)
    Jeg skal ikke diskutere dette med deg, for du har sikkert skrevet det i egen tråd for å unngå motforestillinger.
    Men tenkte at det kunne være litt artig å se hva Alan Shaw skriver. Les det med litt positiv innstilling så humrer kanskje du også?
    Eventuelt får et par M40.1 gratis 8)

The last words on audio amplifiers [Jan. 2015]

Corollary: use some basic test equipment to establish a common voltage to the loudspeaker terminals applicable to both amp A and B, which will result from radically different rotation of the volume controls*, and you will have the greatest difficulty detecting whether you are listening to amp A or B. That I guarantee. And I have offered a pair of M40.1s to anyone who can disprove that, but nobody has taken up the challenge.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har lest det der før, RoDa. Jo, vi oppfatter ting forskjellig. Mannen lager gode høyttalere, det skal han ha.
    Jeg har forøvrig ikke skrevet dette i egen tråd for å unngå motforestillinger, men derimot fordi det er det eneste stedet jeg snart gidder å legge ut noe som helst.

Har du også meldt deg inn i "Det-er-ikke-forskjell-på-elektronikk"-hylekoret, forresten?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.556
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du også meldt deg inn i "Det-er-ikke-forskjell-på-elektronikk"-hylekoret, forresten?
    Nope. Støttemedlem i "Det er spennende å lefle litt med tanker om hva det egentlig er som gjør at vi hører forskjeller", men aller oftest en del av "Hvor i svarte er alle disse krangletrådene som gjør folk så indignert?"

Med været utenfor vinduet passer det med litt Andrew Combs.
    For uansett hvor uenige det er mulig å være om elektronikk og kabler, så er vi alle gla i musikk. Liker jeg å tro.

Kos deg, mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det har du helt rett i, RoDa. Det liker i alle fall jeg å tro også. Nydelig låt! ;) Takker så mye !

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hvis det er noen trøst (en veldig mager en i så fall) har jeg blindtestet så mye forsterkere at jeg nesten kaster opp med nivåmatching så tett som desibelmåleren går. Det er og blir forskjeller, ferdig snakka.
    Det er derimot ingen problemer å bli overbevist om null forskjeller hvis man tror på de blindtestmetodene man finner overalt på nettet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da har vi ganske sammenfallende erfaringer, Atle. DET er en trøst, i den grad jeg trenger en. Min tanker går til dem som er overbevist om at alt vi sanser bare er noe vi innbiller oss. Stakkars folk.

Jeg lurer forresten på hvor mange av de som gnåler om blindtesting som faktisk har deltatt på en, og erfart hva det innebærer i praksis. Jeg har spurt i mange av disse dokumentasjonsautistiske (awes glimrende nyord!) trådene, men aldri fått svar...

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn