Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bachs franske suiter har fylt biblioteket med underholdning, i den mer reflekterte forstand av begrepet, denne ferie-morgenen. Perahia har traktert treklossene fullstendig tilfredsstillende (Deutsche Grammophon, 2016) og livet er godt.

Apropos fruer, estetikk, møblering og impulsiv irrasjonalitet, dro jeg til hus et par beist av noen høyttalere her om dagen. I utgangspunktet en mental kortslutning, jeg innrømmer det, stikk i strid med omtrent alle ideer jeg har om design og audiofile prinsipper. Der stod jeg med en 127x27x44,4 cm kasse i armene (Dynabel 2815R), og ikke et vondt ord kom fra hennes munn. Noen timer senere, i et lydmessig heller mørkt øyeblikk - mens bassen truet med å rive plankene løs fra gulvet, stakk hun hodet inn og gratulerte med "noen riktige fine party-høyttalere". Med et smil, selvfølgelig, og to tonn feminin underfundighet uanstrengt deponert foran alteret.

Troll kan temmes, og nå sikter jeg ikke til kvinner, men høyttalere. Bach lyder forbausende nær slik jeg helst vil høre ham, selvbygg kan virkelig overraske og kvinnen avstår inntil videre fra ytterligere kommentarer i sakens anledning. Jeg har en vag fornemmelse om at det kanskje er å foretrekke.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Oj! Nytt selvbygg på høyttalersiden, awe? Dynabel? Dette blir spennende å høre mer om. Disse tonnene med feminin underfundighet du er inne på.. vel, gudene skal vite at jeg vet hva du snakker om.

Her i huset er Micro Seikis mest maskulint elegante platespiller oppe og går. Magnesiumshell fra Tonar, ECP 2 riaa fra Electrocompaniet med en ufattelig mengde justeringsmuligheter, i anledning dagen og favorittpicupen innstilt på 56Ohm. Det låter meget bra! Men den tukter ikke WB ACT. Det skulle tatt seg ut!

• Liker
    Reaksjoner: awe

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.999
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye, Tønnes! Spiller jaggu ikke så verst heller!
    Interessant PU/arm- kombinasjon. :)

Er såre fristet til å prøve ut Koetsuen min på FR 64 S, evt. montere opp en FR 64 FX jeg har liggende og sette Koetsuen i den. Har du noen synspunkter på det?

Mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er muligens ikke så mange som bruker en Urushi i en Micro 505, men det funker, i alle fall så lenge man har det ekstra motvektsloddet. Siden du har en FR 64 fx tror jeg det hadde vært mitt førstevalg. Den passer bedre mht armkabling og masse.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Noen tanker etter endel timer med Micro DDX 1000 i huset.
    Den oser klassisk vintage fra den tiden platespillere var kilden med stor K.
    Den er et smykke, rett og slett. Den låter meget bra, med driv, dynamikk og dreiemoment man må ty til direktedrift for å oppleve. Og den ser hyperstrøken ut. Jeg skal sende den på overhaling etter ferien, slik at den virkelig er som ny.
    Men det er en ting jeg sliter litt med. Det er jo mulig nevrosene går seg til, men å montere en klassisk Koetsu på en spiller uten lokk som står såpass utsatt til som platespilleren gjør her..vel, det krever...en indre ro og tro på at man har gudene med seg. Om jeg har det? Slett ikke sikker på noen av delene.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.871
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Noen tanker etter endel timer med Micro DDX 1000 i huset.
    Den oser klassisk vintage fra den tiden platespillere var kilden med stor K.
    Den er et smykke, rett og slett. Den låter meget bra, med driv, dynamikk og dreiemoment man må ty til direktedrift for å oppleve. Og den ser hyperstrøken ut. Jeg skal sende den på overhaling etter ferien, slik at den virkelig er som ny.
    Men det er en ting jeg sliter litt med. Det er jo mulig nevrosene går seg til, men å montere en klassisk Koetsu på en spiller uten lokk som står såpass utsatt til som platespilleren gjør her..vel, det krever...indre ro og tro på at man har gudene med seg. Om jeg har det? Slett ikke sikker.
    Dette har vi snakket om,Trond ;).
    Kommer det småttinger inn i rommet så ta den av,det gjør jeg.

O

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.645
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Tenkte sammen tanken flere ganger i dag. Jeg har en Lyra Helikon på min og den "stikker ut". Da barna kom i hus i dag, måtte far kjøre en liten formaningsrunde. Det endte med at jeg snudde (vridde hele) spilleren litt, slik at armen kom litt lenger inn på benken.
    Samtidig begynte jeg å google Micro Seiki C-1000....
    Skjermbilde 2017-07-10 kl. 00.03.17.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Joda, Evo. Det har vi snakket om. Men det er bare deler av problemet. Sånn som spilleren står her, går folk forbi om de skal ut i vinterhagen, sette seg i den av stolene som er på venstre side av sofaen, evt sette seg i det hjørnet av sofaen. Alt som skal til er at en flik av et plagg henger seg fast, så vipps, skal de fattige ha wienerbrød. Dessuten, en gang i uka kommer det folk hit og vasker,. De vet de ikke skal holde på borte ved anlegget, men de vimser likevel rundt her med langkoster, støvsugere og annet tjafs. ...Å snu spilleren er bare delvis mulig så lenge den skal stå på magnetplattformen, Jorwed. Og så følsom som DDX 1000 er for plassering, trenger den noe skikkelig å stå på..
    Et lokk hadde jo løst det meste, men nærmere fem tusen for et lokk? Det sliter jeg med, gitt..

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hmm... med den pickupen trenger du en form for beskyttelse. Å ikke ha lokk kan virkelig bli dyrt og forsmedelig. Forøvrig en virkelig lekker spiller den Mikro Seikien. Passer perfekt til underlaget gjør den også.

Final

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er akkurat det, Final. Den passer perfekt og spiller uforskammet bra. Men den er litt vel naken, for å si det sånn.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.999
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har løst problemet med en romslig DIY vegghylle i ca. 120 cm høyde. Det bringer armer/pickuper opp i ca. 150 cm, og ute av rekkevidde for barnefingre og (hittil iallfall) nysgjerrige katter.

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er jo en god ide, men av møbleringsmessige hensyn og retningslinjer fastsatt av innenriksministeriet, er jeg redd det utgår.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Romstering er en del av det audiofile liv. Selv får jeg en eksistensiell tomhetsfølelse ved på tanken på et liv uten å være tett på musikk jeg virkelig bryr meg om, så romsteringens pris må betales. Det er en livsinnstilling.

Avdraget denne gangen var to samfulle dager i konfliktsonen mellom et par høyttalere og mitt kjære bibliotek. Men hvilket diplomati! Da løsningen til sist kom, overgikk resultatet enhver fornuftig forventning. Det ble en av disse sjeldne anledningene der nattetimene og sjelen - på musikkens vinger - flyr uten blygsel og omsvøp. Nærmere salighet kommer vi ikke i denne syndens jammerdal.

Vinylmaskinen din er er en lykke å se på, impulse. Unnselighet er kanskje ikke det ordet en først tenker på, og slikt lukter det romstering av. Et lokk må til på et eller annet vis. Og ettersyn. For salighetens skyld. Per aspera ad astra, gjennom tåken til stjernene, sa romerne, og det kan de ha evig rett i.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nok engang leverer du et fornøyelig lite skråblikk på hifi-tilværelsen, awe.
    Takk skal du ha, lunchen ble straks flere hakk bedre.
    Du har helt rett, det må romsteres. I dag har nemlig husets førstedame, på tross av oppfordringer om å vise forsiktighet, gjort akkurat det jeg så for meg forleden. Hun passerte stereobenken på vei ut i vinterhagen for å drikke morgenkaffen. Kjolen hennes hang seg fast i platespilleren, og katastrofen kunne allerede vært et faktum. Men heldigvis var det armliften som var synderen denne gangen.......

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.999
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nok engang leverer du et fornøyelig lite skråblikk på hifi-tilværelsen, awe.
    Takk skal du ha, lunchen ble straks flere hakk bedre.
    Du har helt rett, det må romsteres. I dag har nemlig husets førstedame, på tross av oppfordringer om å cise forsiktighet, gjort akkurat det jeg så for meg forleden. Hun passerte stereobenken på vei ut i vinterhagen for å drikke morgenkaffen. Kjolen hennes hang seg fast i platespilleren, og katastrofen kunne allerede værtet faktum. Men heldigvis var det armliften som var synderen denne gangen.......
    En glimrende anledning til å foreslå å flytte platespilleren høyt opp på veggen.......:)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er foreslått,Tønnes. Hun så poenget, men var ganske overtydelig på at det må finnes bedre løsninger. Så vegghylle utgår nok med høye kneløft.

Godt forslag, Leif !! 8)

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gjelder å være løsningsorientert
    ikke koster det noe heller :D

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.930
    jeg har tenkt å gjøre følgende:

finne et vakkert stykke tre, bore hull til mine 3 spu-er (slik at de kan stå vertikalt). Når spiller ikke er i bruk, står de der i giv akt og venter.

Har gjort dette før, og det funker!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.912
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    i så fall er det trolig verdt det
    dessuten får du mye korte skjørt/kjoler for prisen av en Koetsu Urushi.....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    jeg har tenkt å gjøre følgende:

finne et vakkert stykke tre, bore hull til mine 3 spu-er (slik at de kan stå vertikalt). Når spiller ikke er i bruk, står de der i giv akt og venter.

Har gjort dette før, og det funker!

Det er en god idé, Kim. Har ikke jeg sett en pickup-holder i tre hos deg før? Eller er det jeg som hallusinerer?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk til alle som har vært innom tråden i årenes løp, og en ekstra varm takk til alle gjengangerne som deler, spør, vurderer, svarer, er entusiastiske, evt det motsatte, fargelegger og gjør hele tråden levende! Vi er på side fem hundre, mine herrer!!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hjertelig takk, baluba! Selv takk for tilstedeværelse, kunnskap, bidrag og høy feelgoodfaktor i tråden!

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.645
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sidetall er nå en ting, Impulse. Hos meg er det på side 334. Dette kan stilles individuelt. DET som dog er en kommende jubileum er at det er 5 innlegg til nummer 10.000

:) Skal vi la trådstarter få æren?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.335
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Takker, Dazed! Det høres umiddelbart litt mer spiselig ut.
    Kan absolutt støtte opp under forslaget til @Dazed. Mario lagde deksel (etter mine mål) til den ene DIY Thorens'n min. Strøkent resultat, rask levering og rimelig pris.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehehe. Jeg forholdt meg i grunnen til hva maskinen min forteller meg, Jørgen. Men jeg ser jo at sideantall er avhengig av et par faktorer. Innlegg, derimot!
    Så "jubileum blir det uansett..!

Jeg skal vurdere lokk derfra ptb. Egentlig er det plasskrevende som pokker, så jeg hadde håpet å unngå det. Men som alle vet, hifi skal ikke være enkelt!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    i så fall er det trolig verdt det
    dessuten får du mye korte skjørt/kjoler for prisen av en Koetsu Urushi.....
    Det skal gudene vite, Leif.

Tja. Ordet "boutique" som i "boutique-pickuper" som f.eks. nevnte Koetsu har jo sitt opphav i en annen bransje. ;) Tror fort man kan finne noen kvadratdesimeter designtekstiler som tangerer og overgår alle pickupene vi sikler på i pris. ;)

Men, la oss håpe vi ikke må finne det ut. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå kupper jeg post #10 000. :cool: I en av de fineste tråden på HFS!
    Gratulerer med jubileum nummer to på samme dag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn