Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Se der, ja! Vi får satse på å ta en øl der til neste sommer, Leif!

Ser du bildene mine nå, eller er det fremdeles ugyldige vedlegg?
    Det ble visst litt kaos, det her. Uvisst av hvilken grunn. Man skulle jo tro det burde la seg gjøre å få orden på bildeproblemene etterhvert...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ser de nå
    en miks av Fiskebeckskil og Grundsund
    gikk dere til Stockevik? Skavlan har hytte ute ved havet på Skaftø, så han har skjønt det...
    btw når du ser ut vinduet fra andre etasje i Pelles, ser du rett mot Vasholmorna og en knall fin skjærgård
    også kult å ta ferja fra Grundsund til Lysekil...

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Bildene synes i min nettleser. Kjenner jeg gleder meg til ferie når jeg ser de - Idylliske:rolleyes:

Edit: ser LMC kom meg i forkjøpet - skulle bare mangle, han trekker jo raskere enn sin egen skygge.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg tar fire strake på bøljan fra neste helg....havnekapteinen står nok klar og tar imot oss....han er hovgodisleverandør til Allvis Otto von Christensen, så han vet godt hvilken kurs han skal holde :D

Allvis tar hundevakta 18sept 2016.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi kom oss ikke til Stockevik, Leif. Vi ble sittende på et svaberg å nyte sola i stedet. Det overrasker meg ikke at Skavland har investert her, nei! Skulle gjerne gjort det selv, om jeg hadde noe å investere. Vi får vel heller konsentrere oss om å leie innimellom.

Vi satt ute hos Pelles, men en ting som er sikkert, er at vi skal tilbake dit, så jeg skal sjekke den utsikten fra 2. etasje neste gang!
    Fergene er jo et lite eventyr, særlig i forhold til de man finner her til lands. Det mest radikale er jo at de er gratis fordi de rergnes som en del av veinettet..at de er presise er ikke så dumt det heller.
    Godt at du har noen gode uker i vente! God sommer til deg, og hils både Alvis og fruen! Blomstene trives her ute, forresten! ;D
    Regner med at du har vært på Brygghuset i Fiskebäckskil også..heller ikke det usleste stedet man kan spise lunch..eller middag. Om man får bord.

Hyggelig å høre at du blir feriesugen, Final. God sommer til deg!

Karmana, Bergen er en vakker by, men pissregn er oppskrytt. Jeg håper du ikke skal feriere der!(..om det fortsetter å regne..)

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Fantasiske bilder i tråden nå. Sol sommer og det oser av lave skuldre. Lmc sin kaptein Allvis er jo ett blinkskudd som ikke dukker opp for ofte :)
    Kjempekoselig tråd å svinge innom :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hjertelig takk, Opeth og Nikko.
    Jeg kan bekrefte at skuldrene var lave, ja. Som de skal være når man er i feriemodus.
    Kapten Alvis har latt seg avbilde i akkurat riktig øyeblikk. Sånne anledninger kommer nok ikke hver dag, nei!

Inspirert av responsen og ønsket om å tilbringe mye tid på Skaftø i årene som kommer, pøser jeg på med etpar bilder til!

IMG_1480.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk klare Skudeneshavn-vibber av bildene fra den vakre vestkysten i Sverige, men det ser nok mer livat og enda mer idyllisk ut. I alle fall er det mer dimensjon på idyllen på en måte, Skudenes har nok ikke samme magneteffekt på turister. På godt og vondt. Får ta meg en tur i Søragata snart, har ikke vært sør for Åkrehamn i sommer. Det er min sørlands/vestkystidyll. :cool:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Der er det også idyllisk, baluba. Jeg har ikke vært der på mange, mange år, men jeg er svak for vestlandsidyller. Kanskje på sin plass med en gjenvisitt.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    18. Juli 2017.
    Det er litt av en merkedag her i huset.
    Sånn i halv to-draget i dag er det på timen tjue år siden jeg ble pappa til verdens fineste jente.
    Tida går fortere enn man er klar over, og barn er faktisk synlig tid.
    Sånne dager setter ting i perspektiv. Ikke minst blir det tydelig hvor forgjengelig ting er, og det gjelder selvfølgelig det vi er opptatt av her inne også.

IMG_1386.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der er det også idyllisk, baluba. Jeg har ikke vært der på mange, mange år, men jeg er svak for vestlandsidyller. Kanskje på sin plass med en gjenvisitt.
    Ser at den oppvoksende slekt har likhetstrekk med den i balubske hjem, fokusen er solid plassert mot noe lite i fanget og et pledd over beina er visstnok ålreit året rundt. Ellers er nok din sommervakre datter den diametrale motsetning mht utseende, av naturlige årsaker.
    O0

Skudenes er fin om sommeren, men like fin de andre årstidene. Når det blomstrer om våren og de fine, tidlige høstdagene synes jeg egentlig er finest i den perlen, Norges nordligste sørlandsby. September og oktober kan være nydelig. Du får regne litt på fingrene om det kanskje er noen skikkelige hifigærninger Fidelity trenger å foreta hjemmebesøk hos i distriktet, det finnes flere interessante personer. Som for eksempel av flere omtalte Ongaku, som det står endel om i en besøkstråd for Nord-Rogaland. Akustikk skreddersydd av tilreisende svenske eksperter, før det var lytterommet konstruert av akustikere fra NTNU. Og i det rommet finnes det bare TOTR Audio Note. Burde jo være noe for Fidelity å presentere for leserne sine, for et lignende gjennomført AN-anlegg må vi nok til andre land for å finne. Og like inn i Ryfylke har vi jo et bittelite firma som lager noen svarte bokser som noen mener lager fine lyder.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Det er nok endel likhetstrekk når det kommer til den oppvoksende generasjonen, ja...

Ellers sier jeg hjertelig takk for påminnelsen, baluba. Du har nevnt denne kresne herren før, og det høres definitivt ut som en mann å besøke. Om det er sånn at han vil ha greiene omtalt i pressen da, selvfølgelig. Men en vestlandstur hadde nå vært hyggelig uansett!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det har skjedd litt i lytterommet det siste året. Det skal jaggu innrømmes. Og i dag kom det jammen til ytterligere et kapittel. Det kom en kabel fra en hyggelig herre et annet sted i landet i posten som var helt nødvendig for å sjekke ut neste innlånte komponent, så dermed ble en Velodyne SPL 1000 Ultra koblet inn i riggen. Liten., potent, relativt kostbar og fra folk som kan litt om subwoofere. Riktignok har eieren somla bort både målemikrofon og fjernkontroll, og fasejusteringen er selvfølgelig kun tilgjengelig på akkurat fjernkontrollen, så gudene vet hvordan er stilt inn i default.
    Men uansett, med beskjedent nivå., plassering på venstre side av benken bare fordi det var mest plass akkurat der, deling på 40 og litt oppvarming?
    Bassen er anderledes, det låter litt friere oppover, det er klart bedre romillusjon, og fundamentet kan justeres. Gode ting alt sammen.
    Men de seriøse øktene begynner ikke før jeg får tak i en fjernkontroll. Å kunne ha kontroll på fasen er jo ikke helt uvesentlig om man skal få sånt som dette til å funke. Eller en SPL 1000 Ultra til. Det er jo tross alt stereo vi driver med, ikke sant?

velodyne-spl-1200u-noir_3qd_1200_1.jpg

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.643
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Grattis! Logitech Harmony fjernkontroller fikser den biffen om du skulle bli utålmodig. Velodyne SPL-1000 finnes i basen, så den kan lett settes opp til å funke helt fint :)
    Eksemplarer finnes i nærområdet.
    Skjermbilde 2017-07-20 kl. 17.51.46.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se der, det finnes en løsning på det meste. Erfaringene mine med den lille GoldenEar-suben min bror kjøpte seg er at det mest er hvor fritt bassen spiller som er den store og positive forskjellen. Avlastningen suben utgjør i bunn er merkbar på det minskede stresset i bassregionen til hovedhøyttalerne. Nå har jeg ikke testet på noe større enn Rega Ela, men så er da heller ikke suben særlig stor. Den er nok altfor liten til at den skal kunne tilføre Monopulse noe, jeg må nok et steg eller to opp på stigen før det blir noe poeng i krypten. Men erfaringene så langt får meg til å vurdere sub i krypten med tid og stunder, selv om det er langtfra påkrev. Bassen er definitivt blant Monopulse' styrker.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha en nydelig kveld med sommerlys, blomsterduft og lette toner fra anlegget. Kanskje ledsaget av søte smil fra den vakre. ( nei, Baluba- ikke deg.)
    Den er i og for seg selvforklarende. Jeg er kjent for å smile og le mye, men søte smil er ikke på repertoaret, jfr ganske treffende profilbilde. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God ide, Jørgen! Og takk! Jeg sjekker med Neby i morgen, de enten har eller hadde agenturet, så det er mulig den finnes der. Ellers har jeg koll på en sub til, om det skulle vise seg at jeg blir bitt av basillen. Vi får se.

Hvordan likte du den, Cash?

Det takkes hjerteligst, Opeth. Husets førstedame reiser på en liten familietur snart, så hun klargjør hagen. Men det smiles stadig, på tross av at stuen er okkupert av hifikartonger. Jeg må visst gjøre noe riktig! Hils !

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.107
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Likte den veldig godt:) syns den integrerte fint brukte den inbyggde Dsp'n og fasen med fire valg.
    Den finns nå i Grumpys anlegg.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da er valget tatt, og et kunstverk av et hifikomponent har fått en ny og lykkelig eier. Hovland HP 100 har reist videre.
    CJ Premier 16 spiller bedre hos meg i oppsettet og rommet jeg har nå.
    Dessuten ser det ut som om det er en veldig god ide å fylle på litt aller nederst med en Velodyne Ultra, så den blir nok den også.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.845
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren av en ganske utmerket tråd her inne hadde i går gleden av samvær med mesteren selv. Ord som beskriver godfølelsen strekker ikke til og tiden gikk så alt for fort. Vi sees imidlertid snart. Det ble en lytt på et par lydspor og det er bare å si; her vet man hva man driver med. cd riggen låt helt uanstrengt og alt hang sammen. Nydelig stort lydbilde med deilig oppløsning og utklinging. Dessuten spiller det helt skjønt selv ved moderat til lavt volum. Om suben var på anes ikke- var den det var det perfekt integrert. Single ended blodtrimma monoblokker, kabling fra verdensrommet og premium forforsterketen til Conrad via CD rigg til relativt kompakte horn var innertier. Takk!

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    At Hovland forsvant var overraskende, men en ting er jeg sikker på, bestemmelsen om å selge var nok ikke basert på spontanitet og/eller skudd fra hoften :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hjertelig takk for så gode ord, Opeth. Det var ufattelig hyggelig med besøk, og fint at du endelig fikk hørt riggen. Gledelig at du åpenbart likte det du hørte også! Jeg hadde egentlig tenkt å utsette deg for litt Mahler eller Beethoven også, men det får heller vente til neste anledning. Du er alltid velkommen!
    Subwoofeewn var faktisk på, ja. Men sånt skal jo ikke være påfallende, så da er jeg i det minste litt på vei med innjusteringen..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Baluba og Karmana, det er jeg faktisk enig i, for Hovlands legendariske preamp er et kunststykke. Men det er ikke til å komme fra at cj Premier 16 spilte hakket bedre her, med sin litt mer bredskuldrede signatur.
    Nå viste det seg jo at Hovland var en helt annen historie lydmessig da den kom fra service, men jeg står ved at riggen har godt av den klanglige varmen som cj alltid har vært så gode på. Så det er så definitivt ikke en impulsiv(pun very much intended!) handling å gjøre et bytte, selv om det kan virke litt radikalt.
    I min bok er Hovlands HP 100 fremdeles en av de aller aller beste forforsterkere jeg vet om, og definitivt den aller vakreste.
    Dessuten hjelper det litt på følelsen av å være litt ute av ekvilibrium at den har kommet i hus hos en uhyre musikalsk og kulturelt bevisst sjel. Det er et sted hvor den blir satt pris på.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.845
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren elsker Mahler og Mr. B - og ikke minst Brahms. Sistnevnte er vel kostet inn i skyggene, men Farfar spilte ham på sitt Blüthner etter at alle andre hadde lagt seg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.332
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Syklet forbi det røde huset i bakken ved 13-tiden i dag, men det så stille ut. Så, det ble en pitstop på kafeterian i steden:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn