Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dette er tydeligvis tiden for radikale endringer på det lokale husalteret. For nå har jeg satt igang en prosess jeg ærlig talt ikke trodde jeg skulle vurdere engang. Det har seg slik at den eneste platespilleren jeg noen gang har hørt under særs kontrollerte forhold som jeg ytelsesmessig synes at er enda et knepp bedre enn kunstverket fra Sheffield som har vært i mitt eie i årevis, faktisk er bestillt.

Så unikumet fra familiebedriften i det gamle industrisentrum må vike plassen. Det er nesten så jeg ikke helt tror det selv. Det skal sies at det gjøres i full visshet om at en Wilson-Benesch ACT, kanskje verdens mest "ukjente" referansespiller, ikke er noe man får tak i igjen sånn uten videre, men det er betryggende at den skal videre til et godt og særs verdig hjem.
    Den er til dags dato den beste platespilleren jeg har eid.

Da blir det stående en ny og ekstremt kompetent platespiller her utpå høsten en gang.
    Det kjennes omtrent som et audiofilt strikkhopp..

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.845
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Fortell mer kjære Forfatter ( stor forbokstav). Her nede, i skyggene av hovedstaden klarer man seg etter beste evne. Solen kommer og går med jevne mellomrom og det er brød i skuffen og bringebær på riset.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Man kommer langt med brød og bringebær, særlig om det ledsages av kaffe. Uten kaffe i skapet er ens helbred og sinnets munterhet for alvor truet.
    Når det er sagt, jeg ville foretrukket at det også er smør med i bildet. Og muligens litt salt.

Hva skal man si? Det grammofonplateavspillingsmaskineriet som kommer i hus etter hvert, kan sies å følge en rett linje. Også fordi det finnes andre ting i huset som kan sies å bekjenne seg til det samme formspråket og komme fra samme opprinnelsesland.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.643
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Her må jeg tippe mangne ganger før jeg finner ut av det! Du hendelse.... Gratulerer uansett :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.447
    Torget vurderinger
    4
    Dæven, Impuls !
    Kondolerer & gratulerer.
    Betyr det at ACT & Triptych er avhendet allerede ?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.721
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, kompis!
    Magne og The Circle er de to som estetisk faller meg mest i smak.

Da får jeg vel bære WB-fanen videre, da:rolleyes:

Skal vi se, ila kort tid så er det nytt cd-drivverk, ny pre, ny dac, ny gramofon, ny riaa...da gjenstår monoblokkene, kabler og de romlekassene h2. På tide å svinge øksen der også?;)

Sist redigert:

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    889
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Gratulere med innkjøp av en vakker spiller , Impulse :) Betryggende er det vel at Act kommer til et særdeles velmøblert hjem.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker så mye,karer. Det kjennes veldig bra og litt uggent på en gang. Å gi slipp på WB ACT er ikke lett. Et unikum av en platespiller som ikke ble forstått da den kom fordi den var for radikal med sin utstrakte bruk av kullfiber, som har feid alt annet av banen med den største selvfølgelighet (inkludert en særs minneverdig fullstendig maltraktering av en helt-på -toppen-utstyrt LP 12..) og som er sjelden som øyenbryn på egg. Men dansken som tar hedersplassen har imponert voldsomt og oppleves som en klar oppgradering.

Du har rett i dine antagelser, Trane. Både spiller og bord har fått nytt hjem. Og når man sender slike ikoniske ting videre, er det viktig at hjemmet er det hele verdig. Det er virkelig ingen fare i dette tilfelle.
    D
    Jeg er enig med deg der, baluba. Vel er den vakker, men den har noe ekstremt dedikert over seg. Den mener alvor.

Det har blitt noen endringer det siste året, gunner. Men resten blir. Å finne noe jeg synes spiller bedre enn H2 som jeg har plass til, råd til , effekt nok til og som ikke ser ut som noe E.T. Satte igjen da han dro hjem, er en nærmest umulig oppgave, så de står veldig trygt. Kabler er en ikke-sak. Raymond C er et geni. De er det ikke så mange av i denne bransjen. Så kabler og filtre er optimalisert. Monoblokkene? Ikke tale om. Der er vel situasjonen som med H2...

Nå får det bli deg og Frikken som holder WB-fanen høyt hevet fremover. Om jeg skal ha en spiller til noen gang, blir den garantert fra Sheffield. Så mye er sikkert.

Takker, frikken. Og takk for sist! Det med velmøblert er viktig, som vi har snakket om. Det har jo blitt ytterligere velmøblert i hifi-sammenheng hos deg også i det siste.

Sist redigert:

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    889
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    God morgen og takk for sist ! Særdeles hyggelig å besøke det rød huset i Hølen. Frister til gjentagelse.

Du har helt rett at møbleringen har fått seg en oppgradering her hos meg , såpass at fruen er fornøyd med hifi i stua :) Analoglydmessig har det også vært en ommøblering til det positive.

Ha en fin dag på andre siden av fjorden

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.476
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flott Bergmann.:)
    Jeg tror ikke du vil savne WB og unipivot når du først er avvent.:cool:
    Skal Urushien over, eller blir det ny plog også?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gjentakelse får vi til, Frikken. Velkommen skal du være.

Takker så mye, blues.
    Urushien skal over, ja. Jeg kan ikke helt se for meg hva som skulle passe meg bedre enn den.
    Jeg har riktignok ikke prøvd den i Bergmann-armen, men får ha is i magen og håpe på kanonmatch....

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.719
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer!!! Du er rene ungfolen for tiden med endringer på løpende bånd, Impulse. For meg er det for strenge linjer til å kalle det en vakker spiller, mer en utrolig stilig og estetisk flott spiller. Me Like! Må være noe med dette merket når de får innpass i begge redaksjonene :)

Jeg ønsker meg ikke platespiller, men en slik helårs-nisse, som kommer til snille voksne barn, hadde gjort seg. Må være noe du gjør rett der nede i eller borte i Hølen :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.910
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mulig Koetsuen hadde likt seg bedre om det var et dempetrau...finnes det som ekstra utstyr?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Her smeller det, gitt. Ny preamp, subbass(er) og platespiller på en og samme sommer kan ved første øyekast se dramatisk ut, men er vel snarere ledd i en evolusjon basert på inngående kjennskap og reflekterte parametre. Evne til utforsking og fornyelse er nødvendige egenskaper i denne livsstilen. Så kan det hete hva det vil, så lenge det fører frem til den kvaliteten en søker.

Her er et tips det musisering og saliggjørende lydkvalitet går opp i en høyere enhet:

Melnikov 1.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.332
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Takker for (alltid) eksemplarisk kaffe, hyggelig prat og god musikklytting i dag:). Må dra frem Mitchell-skiva fra arkivet og kjøre den en runde når jeg lander i byen igjen.

Å skille seg av med WB´n forstår jeg er en markert terskel å krysse - ikke minst i form av at om angeren skulle komme, så er det jo langt fra bare å re-anskaffe en slik:eek:.
    Men, når det er sagt, så er det jo et formidabelt alternativ du har satt i bestilling da:cool:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.447
    Torget vurderinger
    4
    Takker så mye,karer. Det kjennes veldig bra og litt uggent på en gang. Å gi slipp på WB ACT er ikke lett. Et unikum av en platespiller som ikke ble forstått da den kom fordi den var for radikal med sin utstrakte bruk av kullfiber, som har feid alt annet av banen med den største selvfølgelighet (inkludert en særs minneverdig fullstendig maltraktering av en helt-på -toppen-utstyrt LP 12..) og som er sjelden som øyenbryn på egg. Men dansken som tar hedersplassen har imponert voldsomt og oppleves som en klar oppgradering.

Du har rett i dine antagelser, Trane. Både spiller og bord har fått nytt hjem. Og når man sender slike ikoniske ting videre, er det viktig at hjemmet er det hele verdig. Det er virkelig ingen fare i dette tilfelle.
    D
    Jeg er enig med deg der, baluba. Vel er den vakker, men den har noe ekstremt dedikert over seg. Den mener alvor.

Det har blitt noen endringer det siste året, gunner. Men resten blir. Å finne noe jeg synes spiller bedre enn H2 som jeg har plass til, råd til , effekt nok til og som ikke ser ut som noe E.T. Satte igjen da han dro hjem, er en nærmest umulig oppgave, så de står veldig trygt. Kabler er en ikke-sak. Raymond C er et geni. De er det ikke så mange av i denne bransjen. Så kabler og filtre er optimalisert. Monoblokkene? Ikke tale om. Der er vel situasjonen som med H2...

Nå får det bli deg og Frikken som holder WB-fanen høyt hevet fremover. Om jeg skal ha en spiller til noen gang, blir den garantert fra Sheffield. Så mye er sikkert.

Takker, frikken. Og takk for sist! Det med velmøblert er viktig, som vi har snakket om. Det har jo blitt ytterligere velmøblert i hifi-sammenheng hos deg også i det siste.

Her snakker vi vel mer om adopsjon enn noen annen form for transaksjon.
    Sender gratulasjoner og lykkeønskninger....og en passende dose misunnelse...til den nybakte far.

Frikken får si i fra om han skulle få behov for å sende den nyankomne videre. Jeg stiller meg i adopsjonskø. ;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Oktober og desember 2013, i Teldex Studio Berlin. Flott dynamikk og definisjon i hele frekvensregisteret. Når både flygel og cello gir på i det nedre registreret samtidig, byr det ofte på betydelige utfordringer mht. presisjon i akustikk, overtoner, anslag, strøk og resonanser ved opptak. Her går påfallende lite tapt, synes jeg, og uten at lyden blir tørr inntil det vakuumpakkede.

Melnikov kan se ut som en kommunekasserer i et av våre mindre lokalsamfunn - av det heller tilbaketrukne slaget, men det sparker fra seg bak fasaden. Han spiller like fabelaktig bra i samme komponists fiolinsonater med Isabelle Faust på samme selskap, forresten.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Spennende saker. Gratulerer med innkjøp av Bergmann Magne. Har siklet på den selv og tror ikke det er lett å oppgradere derfra. Det kan bli endestasjonen på platespillersiden - kanskje rett og slett ikke mulig med flere impulsive oppgraderinger:rolleyes:

Final

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det takkes ydmykt nok engang. Det skal bli veldig spennende å få det luftlagrede danske vidunderet i hus, men det skjer ikke før senere på høsten av praktiske og logistikkmessige årsaker.

Awe, du har helt rett. Det har skjedd og skjer mye, men det er slett ikke inpulsivt, egentlig. Det er mer snakk om at tilfeldigheter og "justeringsbehov" treffer påfallende rett på og sammenfallende i tid.
    Takk for glimrende anbefaling, forresten! Den er innkjøpt.

Leif, jeg har også tenkt på demping. Foreløpig tror jeg ikke det finnes, så jeg har is i magen og satser på at Urushien liker seg i armen. Jeg husker du nevnte at du jobbet litt for å få den til da du hadde en, så jeg er klar over at det muligens må jobbes litt. Alle picupene jeg har hørt i Bergmann-armen har spilt strålende, så jeg håper det blir kanonmatch.

Final, du kan ha mer rett enn du aner. Jeg tror det fort kan vise seg at jeg nærmer meg grensen for hva jeg kan få ut av de midlene jeg har til rådighet. Det finnes alltid noe som er bedre, men det betyr ikke nødvendigvis at det ville spilt bedre her, at det passer inn, at jeg ser poenget eller at merutlegget rettferdiggjør forbedringen.

Selv takk, ptb! Veldig hyggelig med formiddagsbesøk i forrige uke! Det er ingen enkel manøver å bytte ut favorittplatespilleren, og jeg kommer sikkert til å få øyeblikk av anger, men den kunne ikke havnet i et bedre hjem. Det hjelper en hel del. Godt du liker kaffen!

For ordens skyld kan jeg avkrefte antakelsene som kom fram i et innlegg her. Selv om Frikken nok hadde vært en verdig arvtaker, er det ikke dit WB ACT skal reise, Trane....
    Ellers har du jo rett, med en sånn platespiller er det mer snakk om adopsjon.

Nå har vi hjemmeferieuke her, selv om omstendigheter utenfor vår kontroll har gjort den uka litt hektisk og ferieopplevelsene litt vel fragmenterte. Vel, husets førstedame skal få oppfylt et ønske. Formiddagstur til Botanisk hage. Vi håper været holder!

God fredag, venner!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hovedstadsdag nummer to brakte oss til nevnte Botanisk Hage. Det var riktig vakkert en stund. Botanisk Hage er i det hele tatt en perle. Problemet var selvfølgelig at parkeringsplassen man naturlig bruker om man vil enten dit eller til det ikke ukjente, men veldig nedslitte Munch-museet, i sin helhet var overtatt av noen folk fra Øya-festivalen, som holdt på å rigge et eller annet. Så noen parkering var ikke sansynlig akkurat der. På parkeringsplassen altså. Det skulle jaggu tatt deg ut.
    Ved en andre inngangen var det veiarbeid, så det var relativt kaotisk der også. Veiarbeiderne hadde satt opp noen skilter for å antyde hvor det som følge av arbeidet ikke var lov til å parkere. Som flere andre som åpenbart hadde litt å bestille i området og følgelig hadde tatt med bilen sin, parkerte vi lenger bort i samme gate. Det skulle vi åpenbart ikke gjort. Da vi kom tilbake til bilen, hadde vi fått en bagatell av 900,- i bot, fordi vi burde ha forstått at forbudet gjaldt for hele gaten. Det åpenbare spørsmålet er selvfølgelig da hvorfor ikke skiltene var satt opp slik at det i tilfelle ville være innlysende. Det var det ingen av de tilstedeværende veiarbeiderne eller parkeringsvaktene som kunne svare på.
    Det ble en kostbar dag i hovedstaden.
    Bildet er selvfølgelig tatt før vi fant boten under vindusviskeren.

IMG_1527.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parker på oppsiden, ved Kampen, neste gang. Der er det i alle fall mulig å finne parkering innimellom. :rolleyes:

Like i nærheten av der jeg bodde med junior da jeg var i Oslo sist, Det er faktisk en veldig fin del av Oslo. Så mye urban variasjon over en relativt liten radius rundt botanisk hage, ikke bare botanisk mangfold i hagen. Liker meg i aksen Løkka, Tøyen og Kampen. Flere gode venner i gangavstand, rett og slett greie bydeler for meg. Kjekt å se det er liv i deg, begynte nesten å bli litt bekymret her. ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi venter til veiarbeid og festival før neste besøk, baluba. Men oversiden er nok en smule safere, jeg ser den. Hadde det vært strålende vær i dag, hadde vi nok tatt en tur for å få med oss resten av hagen, men det får bli en annen sensommerdag.
    Det er en stund siden sist, ja. En uke med uggen form og en med litt uforutsette andre greier flyttet fokuset litt. Men nå er dagene tilbake til det normale, sånn omtrent.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.845
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Man kan betale skatt med glede, men ran på høylys dag er lite sjarmerende. Trist lesing fra en by som snart er eksklusivt reservert for bruspulver- og belgfruktadelen med Tesla og hytte på Hemsedal og ved Blindleia.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er synd at det snart er umulig å få satt fra seg bilen i landets hovedstad, ja. I mitt gamle oppvekststrøk er det bare beboerparkering eller grisedyr sone begrenset til to timer, parkeringshus er avsindig kostbart og medfører ofte lakkskader og bulker fordi det er trangt som faen og utfordrer folks labre mestringsevne. Det blir tog neste gang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn