Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    878
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    Nyt Stockholm , håper du finner litt software til Bergman :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dit skal jeg garantert, Figge! Takker! Et platekjøp har det blitt så langt. Bowies doble "Stage" i britisk førstepress fra -78. Den har jeg lett etter en stund!
    Min eldre bror kjøpte den i sin tid, og den hørte vi mye på rundt 79-80. Han har den vel fortsatt, kanskje jeg skulle tape den når jeg henter Naka-komponentene mine i Oslo i oktober? Begynner å lage små lister i hodet over vinyl som ikke vokser på trær for kassettspilleren. :rolleyes:
    Det finnes knapt "utilgjengelig" vinyl lenger. Discogs, Musicstack og EBay fikser det aller meste. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Takker, Frikken. Jeg tror platehandlingen nesten må begrenses! Det er for mye interessant her! Man skal jo ha det med seg hjem også.
    Vet ikke hvordan folk har det med bruktplater, Dazed. Men jeg foretrekker å heller bruke mer tid og lete i bruktbutikker som her i Stockholm. Det blir en litt sterkere opplevelse av det, synes jeg. Dessuten får jeg sjekket ut kvaliteten. Ikke helt uvesentlig!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt er det en helt annen sjarm ved det å bla i hyller og finne ting man har lett etter. Ingen diskusjon der. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Alle som har et forhold til fotografi kan vel i grunnen tenke seg hva det betyr å få med seg denne utstillingen på Fotografiska...

L1206284.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.508
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Runt Runt på Odengatan husker jeg nå også! de hade den gangen ett brukbart utvalg med jazz/blues der om jeg ikke minnes feil?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det så veldig bra ut på lørdag i alle fall, Cash. Jeg skal tilbake i morgen for å kikke mer. De hadde ikke søndagsåpent.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dit skal jeg garantert, Figge! Takker! Et platekjøp har det blitt så langt. Bowies doble "Stage" i britisk førstepress fra -78. Den har jeg lett etter en stund!
    Min eldre bror kjøpte den i sin tid, og den hørte vi mye på rundt 79-80. Han har den vel fortsatt, kanskje jeg skulle tape den når jeg henter Naka-komponentene mine i Oslo i oktober? Begynner å lage små lister i hodet over vinyl som ikke vokser på trær for kassettspilleren. :rolleyes:
    Det finnes knapt "utilgjengelig" vinyl lenger. Discogs, Musicstack og EBay fikser det aller meste. ;)
    Sant nok, det meste. Men noen ganger til en pris som ikke er helt grei. Og så er det gøy å ta ting opp på tape. Har hørt på kassettopptak av safety master tapes i natt, helt utrolig bra! ;D

Fortsatt god tur til Stockholm, og god tur hjem, impulse.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    av hva da?
    "Har hørt på kassettopptak av safety master tapes i natt, helt utrolig bra!"

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Takker så mye, Baluba!
    I dag er det en slakk dag i Wasastan etter unevnelig mye tråkking siden vi kom hit. Lunchen ble unntatt på en ny, bengalsk restaurant bare et par hundre meter fra hotellet, og det er seriøst noe av det aller beste jeg har spist! Ikke bare den siste uka eller det siste året, men i det hele tatt. Noen gang! Så er man glad i indisk mat og befinner seg i Stockholm, er "Muskot" på St. Eriksgatan helt essensiell å få med seg. Jeg er en matnerd som har elsket indisk mat siden jeg spiste det første gang for over førti år siden, og tidligere var "The Peacock" og nå nedlagte Chelsea Tandoori i London favorittene. De ble grundig tuktet av en nyåpnet liten "upstart" I Wasastan for etpar timer siden. Jeg tror vi har funnet ikke bare strøket vårt, men også restauranten "vår" her i byen.
    Vi koser oss grenseløst og lider nok av vårt helt egne "Stockholmsyndrom"...

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.508
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Menar det ligger noen beg vinyl butikker før eller etter St Eriksbron? Trur det var etter om man kommer fra St Eriks plan.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    De har jeg ikke sjekket ut enda, Cash. Fant en liten en i en sidegate til Odengatan i går med en del interessant. Vasa Skivbørs. Men han tok ikke kort, så det ble ingen handel der og da. I dag er det (selvfølgelig) nok en lunch på den bengalske topprestauranten, så Moderna Museet, og så en tur til Veteran Hifi...
    Det blir sikkert nok en strålende Stockholmsdag, selv om det regner litt.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye, Baluba!
    I dag er det en slakk dag i Wasastan etter unevnelig mye tråkking siden vi kom hit. Lunchen ble unntatt på en ny, bengalsk restaurant bare et par hundre meter fra hotellet, og det er seriøst noe av det aller beste jeg har spist! Ikke bare den siste uka eller det siste året, men i det hele tatt. Noen gang! Så er man glad i indisk mat og befinner seg i Stockholm, er "Muskot" på St. Eriksgatan helt essensiell å få med seg. Jeg er en matnerd som har elsket indisk mat siden jeg spiste det første gang for over førti år siden, og tidligere var "The Peacock" og nå nedlagte Chelsea Tandoori i London favorittene. De ble grundig tuktet av en nyåpnet liten "upstart" I Wasastan for etpar timer siden. Jeg tror vi har funnet ikke bare strøket vårt, men også restauranten "vår" her i byen.
    Vi koser oss grenseløst og lider nok av vårt helt egne "Stockholmsyndrom"...
    Notert! :)

Neste gang du er i London må du gå hit:

Indian Restaurant London | French Indian Restaurant

Tre minutters gange fra Marble Arch-stoppet på Central Line.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det var nok Veteran HiFI som ble drevet av Kaminsky, en gammel legende i hifi verdenen i Sverige
    han er vel neppe i drift lenger...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det er notert, Dazed. Takk for tips, den er inne på restaurantlista!

Stemmer det, Leif. Det var Kaminsky som drev Veteran. Nå tror jeg det er sønnen hans som sitter ved roret.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Moderna Museet var ikke uventet helt avsindig fint. En busstur rundt i byen var riktig stas. Nok en lunch på den fantastiske Bengalske var helt der oppe blant det beste jeg har spist, akkurat som i går. Nå skal pedalene hviles litt før det jaktes mer musikk. Storbyferie kan anbefales!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Stockholm, ass....
    Nok en fantastisk dag. Skansen, libanesisk lunch, litt mer musikk, meget fornøyd kjæreste, og nå avsluttet vi nettopp et helt fantastisk måltid på en vietnamesisk restaurant. Nevnte jeg at denne byen er et helt fantastisk reisemål, eller?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Tilbake i hjemlandet etter en kræsjlanding av en hjemtur. Først var det visst ringt inn en terrortrussel fra IS som meldte at de ville slå til mot "sentrale deler av Stockholm" mens vi var der. Da det ble gjengitt i Dagbladet, fikk vi noen lettere nervøse meldinger fra venner og famile. Da var det altså det som var grunnen til alle helikoptrene og den litt hektiske politiaktiviteten rundt Centralen de siste dagene. Jeg kan bekrefte at sånt gjør noe med en. Vi kom oss hjem, men ikke før min relativt dyre skinnbag med kameralader, briller, toalettsaker og klær ble borte mens vi drakk kaffe før toget gikk. Faen så irriterende, men reiseforsikring er heldigvis noe man har. Oppholdet har vært strålende uansett.
    Ettersom jeg da må ty til det jeg har liggende i mangel av noe bedre, barberte jeg meg i dag morges med en tysk kvalitetshøvel av gammel, klassisk type,noe som i og for seg burde være nærmest optimalt. Det er denne type høvel jeg vanligvis bruker også. Men akkurat denne fra Germania har en vektfordelig for spesiellt interesserte, og har dermed fått plass i roteskuffen. Effektiv som pokker er den, når man først har lært seg balansen.Før man kommer så langt kan det gå riktig ille. Det er som å barbere seg med en miniatyrisert skarpretterøks. Det gikk heldigvis bra i dag også. Hue er på plass. Såvidt.

Så var det byturen i går for å ordne litt småtteri. Selvfølgelig falt hjemturen sammen med NSBs episke helveteskveld. Man kan jo etterhvert lure på hva i himmelens navn de driver med. Strømløst både her og der, jordfeil og brann. Samtidig. Totalt kaos på Oslo S, ingen informasjon bortsett fra all den totalt misvisende, som sendte passasjerer i alle retninger med løfte om busser og alternative transportmidler som selvfølgelig aldri dukket opp. Jeg gikk ned på Nationaltheateret Stasjon 16.50 for å ta toget 20 min senere. Det var innstilt. Det var også neste. Og neste. NSB Kundeservice var misinformasjonens episenter. De kunne fortelle at toget mot Moss kl. 19.42 hadde forlatt Ski stasjon i rute. At jeg og sikkert åtti andre fremdeles sto der en time etter som et påtagelig bevis på det motsatte, og hadde gjort det i halvannen time uten å ha sett nevnte tog, gjorde ikke inntrykk på skrekkøgla fra Kundeservice. Hun kunne se på skjermen at toget var gått, og da var det gått, må vite. Jeg kjente et øyeblikkelig behov for nitroglyserin og bestemte meg for å finne en bil med lys på taket. Det tok sin tid. Jeg var ikke alene om å søke den løsningen. Jeg var hjemme først kl. 21.40, lettere stressa og oppgitt, for å si det diplomatisk. Det ble jo ikke bedre av at jeg la igjen mobilen i taxien jeg måtte ta for i det hele tatt å komme hjem.
    Jeg avreagerte med Dylan på platespilleren og den siste slanten med Glenmorangie Port Wood Finish jeg hadde i hus.

Det låt så hinsides bra at jeg ble sittende å spille plater til 03.15 i dag morges.
    Selvfølgelig våknet jeg med trang hjelm og desperat behov for kaffe, men det lar seg jo ordne. Tilløpet til pelstryne ble også relativt raskt ekspedert, som jeg har vært inne på, selv om søvnunderskuddet gjorde prosessen litt i overkant spennende.
    Telefonen er tilbake, familiære plikter unnagjort, og jeg har spilt enda flere plater. Van The Man, Marianne Faithful, Bowie, TWOD, Sting før han ble en gymsokk, Tony Banks,Dr. John, Randy Newman og andre artister det er så lett å gripe til når en mann på min alder skal nyte en søndagskveld foran platespilleren og anlegget.

Å gå til innkjøp av en Bergmann Magne var helt åpenbart det helt rette å gjøre, for den passer symbiotisk inn i resten av riggen og spiller så helt hinsides bra at den makter å kombinere kvalitetene til tre av mine favorittspillere, WB ACT, WB Circle 25 og Well Tempered Classic, for så å skru til skruen en god del flere runder. Den låter så kontant og med så maktfull, naturlig og elegant substans og så mye dreiemoment at å flire vantro i lyttesofaen er noe jeg har gjort hele søndagen.
    Så intenst levende, fysisk, fargerikt, dynamisk og fullstendig motstandsløst, tredimensjonalt og kroppslig at det er helt umulig å løsrive seg for heller banale ting som måltider og andre trivialiteter. . Det er detaljer og informasjon i rillene på platene mine jeg ikke var klar over, samtidig som ting jeg bare før har ant, nå er utvetydig til stede. Jeg vet om veldig mange langt dyrere spillere som ikke når Magne til anklene engang.
    Det er så sant at det kan hugges i stein først som sist, det LMC nevnte tidligere i tråden. Har du først fått smaken på luftlagret tangensial, er det ingen vei tilbake.

O lykke! ;D ;D ;D

IMG_1601.jpg

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Selvfølgelig dukker det opp noen praktiske problemer. Det ene er ikke et problem, bare et litt beklagelig faktum. Magnetplattformen fra JAS Audio kunne ikke brukes under Magne. Etter siste oppgradering veier den nemlig 3,5 kg for mye, så plattformen bånner.

Og selvfølgelig kommer en platespiller som dette uten medfølgende kabel. Den jeg hadde tilgjengelig er kortere enn jeg trodde, og å flytte om på komponentene er ikke særlig aktuelt. Da er det bare noe annet som ikke rekker dit det skal.

Så jeg trenger plutselig en rca signalkabel av skikkelig kvalitet på 1.5 m. Om noen har noe de skal kvitte seg med som de føler passer til beskrivelsen, er jeg åpen for forslag.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så jeg trenger plutselig en rca signalkabel av skikkelig kvalitet på 1.5 m. Om noen har noe de skal kvitte seg med som de føler passer til beskrivelsen, er jeg åpen for forslag.
    Dette er vel sannsynligvis ikke det du er ute etter, men Blue Jeans Cable LC-1 har lav kapasitans og god skjerm, og egner seg glimrende til både tonearmskabel og mellom RIAA og forsterker. Usikker, men mulig at jeg har en liggende. Skal sjekke, hvis det er interessant. Det hadde vært moro å høre hva du syntes om en sånn kabel.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    God morgen , baluba!
    Ja, det var en litt spesiell hjemtur og en helg med noen traumatiske øyeblikk, men som du sier, det var godt å ha en ny platespiller å komme hjem til. Ikke minst hadde jeg med meg nyinnkjøpt vinyl fra den svenske hovedstaden. Gabriel, Marianne Faithful,Cannonball Adderly, J.D. Souther og Bowie. Så den siste delen av lørdagskvelden og mye av natta ble en fantastisk fin lytteøkt.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Dette er vel sannsynligvis ikke det du er ute etter, men Blue Jeans Cable LC-1 har lav kapasitans og god skjerm, og egner seg glimrende til både tonearmskabel og mellom RIAA og forsterker. Usikker, men mulig at jeg har en liggende. Skal sjekke, hvis det er interessant. Det hadde vært moro å høre hva du syntes om en sånn kabel.
    Dette høres spennende ut, Dazed! Jeg har et ganske avslappet forholdtil de greiene der. Om Blue Jeans låter på høyde med andre ting jeg har erfaring med, er jo det helt fantastisk. Jeg har ikke vært borti merket før utenom omtale, så jeg er"lutter øre" om du har noe liggende!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette høres spennende ut, Dazed! Jeg har et ganske avslappet forholdtil de greiene der. Om Blue Jeans låter på høyde med andre ting jeg har erfaring med, er jo det helt fantastisk. Jeg har ikke vært borti merket før utenom omtale, så jeg er"lutter øre" om du har noe liggende!
    Skal ta en kikk i skuffen. Når jeg tenker etter, så mistenker jeg at de kablene jeg evt. har er 3 fot. Altså drøyt 90cm.

Men, du kan ha en i postkassa på en drøy uke. 5 fot (152cm) vil koste $45 med pyntestrømpe. Verdt å teste, synes jeg da. :)

...Men jeg skal sjekke hva jeg har i kveld uansett altså.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Da ringes vi, Jørgen! Flott at du hadde liggende! Det skal bli spennende å sjekke ut.

Ettermiddagen har gått med til å spille igjennom endel klassiske album jeg kan utenat.

Genesis-grunnlegger Anthony Phillips ´"1984", som låter som et samarbeidsprosjekt mellom Genesis og Tangerine Dream, og som definitivt kan anbefales, hans gamle Genesiskameraters "Selling England by the pound", min gamle keyboardhelt Joe Samples "Rainbow seeker",
    Lyle Lovetts "Pontiac", som både er gåsehudfremkallende så det holder og låter nydelig, Steely Dans opus "Aja" og den ikke fullt så gjennomført perfeksjonistiske "Katy lied"
    Elton Johns "Goodbye yellow brick road", ZZ Tops "Deguello" og selvfølgelig "Belonging" med Jarrett, Garbarek, Christensen og Danelsson. Mye forskjellig musikk som det ofte er. Men uansett hva jeg satte på, låt det helt fenomenalt bra. Det blir nok først og fremst vinylinnkjøp fremover, for å si det sånn...

220px-1984_(Anthony_Phillips_album).jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Husets førstedame er på jobben, så jeg har en hel lyttekveld sånn helt for meg selv. Og etter forrykende opplevelser med Beatles Dylan i mono, Santana fra -77 og virkelig gamle klassisk-opptak, havna jeg på en gammal favoritt som til og med inneholder stepping for åpen mikrofon...

Jeg har alltid vært svak for klassike, amerikanske entertainere, og da særlig "The rat pack", kara som var så coole at de sikkert bar ut søpla i smoking. I kveld er det ikke "The chairman of the board" det gjelder, men Sammy Davis Jr, og hans "Our shining hour" sammen med Count Basie. Selvfølgelig tatt opp i en tid da det å feste fremførelser til tape for ettertiden ble betraktet som et edelt håndverk, og følgelig brukt både tid og ressurser på.
    Sånn låter det jaggu også. Og aldri har denne plata, eller for den saks skyld noen av de andre jeg har spilt i kveld eller de siste dagene, gjort så sterkt inntrykk som nå.
    Utgitt i 1965, arrangert av Quincy Jones. Fett som pokker, selvfølgelig.

Ourshininghour.jpg

Så en annen kjempeskive av en kar som visste å underholde. Den ikke helt ubeskjedent titulerte "The genius sings the blues". Geniet det er snakk om i dette tilfelle er Ray Charles. Skiva er helt hinsides bra. Her snakker vi om en fyr som legger sjela i det han gjør. Litt mer rufsete produksjon, men bevares, det låter så fett at man kan lure på hva de som produserer Adele, TWOD eller alt annet som kommer ut i dag egentlig driver med. Her er det sjel, atmosfære og tilstedeværelse som er nesten skremmende "i rommet". Småskranglete piano, tidvis litt overstyrt vokal, digre, dype trommer. The Raylettes plassert litt bak i det som låter som en trang klubb, men sikkert var et romslig studio...Utgitt i 1961, og var det siste han gjorde for Atlantic. Det er ingen tvil om hvor et lass av nåtidige vokalister har fått inspirasjonen fra. Forskjellen er bare at gamle Ray faktisk låter som om han har gjennomlevd det han synger om.

The_Genius_Sings_the_Blues_cover.jpg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.290
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sammy Davis jr. er grovt undervurdert som artist, IMO. I sine siste år prøvde han kanskje litt for hardt å være alle ting for alle mennesker, men i sine beste øyeblikk var han fenomenal som både sanger og danser.

Veldig synd at han nesten er gått i glemmeboken.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn