Hjemme foran eget anlegg etter en hel lørdag og en halv søndag i Horten.
Da er det tid for noen strøtanker.
Det er like morsomt hvert år. Stort sett.
De siste to årene har det faktisk vært påfallende mye mer folk innom enn før, observert fra Fidelitys utkikkspost i foajeen. Om ikke det er gledelig, vet jeg ikke hva som er det.
Som alltid er det stas å møte lesere, gamle kjente og nye fjes, så det aller beste er det sosiale ved alt sammen. Veldig overraskende og hyggelig å kunne veksle noen ord med Ottone, for eksempel. Å se ansiktene bak nickene er nbåde spennende og tankevekkende.
I år fikk jeg anledning til å skåle med litt folk, siden jeg ble til søndagen. Det frister til gjentakelse neste år!
En stor takk til Terje og Jørgen, som med betydelig gjennomføringsevne og energi og et tydeligvis aldri sviktende humør får dette prosjektet til å ta av år etter år. I år får faktisk Jørgen en ekstra stjerne i boka for å ha tatt med seg et lass uthyre smakfulle vinylplater fra butikken. Disse solgte han til veldig gode priser. Jeg fikk tak i Marianne Faithfulls liveskive fra 2014-turneen og Rickie Lee Jones¨siste fonogram. Ingenting er som å komme hjem med kvalitetsskiver. Særlig ikke nå om dagen!
Messas beste lyd i forhold til prisen går utvilsomt til Buchardt, som virkelig fikk de alldeles fantastiske, små høyttalerne sine til å spille musikk. De bekreftet alt jeg opplevde da jeg hadde dem hjemme.
Her har vi med en klassiker å gjøre! I min bok er dette tidenes kanonkjøp om det er en mindre, plasseringsvennlig og ekstremt gunstig priset høyttaler man leter etter.
Mads Buchardt var ganske målløs over den overveldende mottagelsen, så responsen gjorde inntrykk.
Ellers var Endpoint Audios oppsett det som kom nærmest nirvana for meg. Særlig med mastertape på Studer A 80, men både Reed-platespilleren og toppdrev/Dac fra CEC var avsindig bra.
Det låt glimrende hos Nordic Sound Design, Doxa og Audioaktøren også, selv om jeg hørte mange mene at det med fordel kunne vært skrudd opp litt. PMC hos NAT var helt kanon. Det låt helt forbløffende bra. Fin platespiller hadde de jaggu med seg også!
Exotic får det alltid til å funke. De har noen helt bemerkelsesverdige agenturer, og i dag hadde de tatt med Lamm, noe av det grommeste jeg vet om.
Mala stilte med noe av det aller lekreste jeg har sett av rørforsterkersett, i form av den nye referansepreampen og de nye monoblokkene i samme klasse. Det utstyret utstrålte en udiskutabel kvalitet, og det er ikke fritt for at jeg fikk alvorlig lyst til å rigge det opp hjemme ved anledning. Sveinung og Christian hadde med des sin egenutviklede høyttaler kalt Ø Audio også, den viste definitivt potensiale, selv i et notorisk vanskelig rom med mange oppsett og enda flere mennesker.
Ellers fortjener Sveinung heltemedalje for å ha baller nok til å sette på Mozarts klarinettkonsert med Mathias Fröst, en krevende klassisk innspilling, på høyttalere som åpenbart ikke er skrudd sammen for sånt. Den nye Ø-høyttaleren kom skremmende godt fra det.
Ellers går det en heltemedalje til Evo, som da jeg var relativt sliten etter å ha stått opp i grisotta,slept med meg rollups fra Hølen, satt opp greiene , hentet bord og andre ting, så hva som trengtes og hentet en øl i baren.
Vel blåst til alle involverte og tusen takk til utstillere, gamle kolleger, gamle og nye venner og den hyggelige og arbeidsomme jenta som hadde ansvaret for frokosten på hotellet.
Avslutningsvis, en diger lårhøne til alle bransjeaktørene som lot Horten være Horten og ikke prioriterte å stille opp for å vise greiene sine. Det kalles å ikke møte konkurransen, mine herrer.
I dagens, for ikke å snakke om morgendagens marked, kan det fort vise seg å være veldig ubegavet.