Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.618
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fint, da vet vi at oppsettet ditt består av feilkonstruerte komponenter siden du får frem forskjell på kabler. Når du først er i gang, så kan du jo sammenligne dine Energetic med VD også. Tar seff høyde for at evt forskjell kun skyldes placebo og annet viss-vass som kjent vitenskap og måleapparater ikke kan detektere. Da skulle vel det meste være gardert, tenker jeg.;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.652
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En liten digresjon mht kabler.

Våren 1993 så flyttet vi inn i det huset vi bor nå, og etter å i en del år ikke hatt noe nevneverdig anlegg brukte jeg litt penger på en grei Arcam amp og QLN høyttalere. En Teac CD-spiller gjorde jobben som signalkilde. HT-kablene var 2x3m "monsterkabler" av type mulittråd m/orange transparent isolasjon. Dette låt greit.
    Etter å ha lest en artikkel om kabler som gikk over et par nr av Audio den gang kontaktet jeg en av kildene bak artikkelen - Erik Steen, som da jobbet ved ABB Norsk Kabel. Steen, som selv ikke var spes HiFi interessert hadde, slik jeg forsto det, god kontakt og omgang med både Børja, ABE og Ernsten. Med sin kunnskap og viten (og de som referanse) konstruerte han en prøveserie med to ulike ht-kabler.
    Den ene av disse sendte han meg, slik at jeg kunne prøve den selv. Dette var en 7-tråder lett-tvunnet ren kobber m/tverrsnitt på 2,5 kv m/polyetylen isolasjon.
    Når jeg koblet den til, så fikk jeg et lite hakeslipp. Alt ble renere, klarere og mer definert. Spesielt bassen ble vesentlig strammet opp og fremsto samtidig også som dypere.

På det tidspunktet hadde jeg et åpent sinn og tok denne klare forbedringen for gitt. Jeg besatt ikke den gang all informasjon som der det hevdes og bestrides hørbare forskjeller på kabler.

Men - det som er greia her er at det var temmelig lett og innlysende å registrere forskjellene. I stua, midt mellom høyttalerne hadde vi den gang en seksjon, der den ene øvre del var et vitrineskap m/glasshyller - og ja, fullt av glass. Men den nye kabelen så skranglet det i glass over et ganske så bredt volumregister. Med "monsterkabelen" så var det ikke mulig å fremprovosere dette i det hele tatt. Jada - jeg foretok gjentakende kabelbytter. Mao - her var det ikke kun snakk om en eller annen grad av hørbar forskjell (som evt kunne bortforklares med allskens placebo osv), men direkte fysisk forskjell.

Sett i dagens lys, der man av enkelte blir "idiotforklart" om man hevder man hører forskjell på kabler, så skulle jeg jo ha beholdt både anlegg og seksjon. Da kunne gudoghverman av tvilere og skeptikere tatt en tur og forklart hva årsaken var, om det ikke var direkte relatert til kabelen.

Tydeligvis har også samtlige av de komponenter jeg har hatt i hus i etterkant av dette også vært feilkonstruerte.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Strålende historie til ettertanke, ptb.
    God helg til deg og alle som måtte ramle innom.
    Regner med at jeg ser mange av dere i Horten i morgen!

• Liker
    Reaksjoner: ptb

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Fint, da vet vi at oppsettet ditt består av feilkonstruerte komponenter siden du får frem forskjell på kabler. Når du først er i gang, så kan du jo sammenligne dine Energetic med VD også. Tar seff høyde for at evt forskjell kun skyldes placebo og annet viss-vass som kjent vitenskap og måleapparater ikke kan detektere. Da skulle vel det meste være gardert, tenker jeg.;)
    Ja jøss, ærr'u gæær'n... her er det nesten bare ufattelig feilkonstruerte komponenter, serru! Rart at det speller!!
    Visst har jeg sammenliknet VD med Energetic! Tror jaggu du må lese en gang til jeg, kompis!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.618
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Done! Siste delen vakke med da jeg leste 1. edition av innlegget. Uansett, så er siste rest av tvil fjernet.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.928
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    PSB kan nesten ikke unngå å lage gode ht, selv om jeg får småangst hver gang jeg ser så store (bass)hull.:p
    Ja jøss, ærr'u gæær'n... her er det nesten bare ufattelig feilkonstruerte komponenter, serru! Rart at det speller!!
    Visst har jeg sammenliknet VD med Energetic! Tror jaggu du må lese en gang til jeg, kompis!
    Hvis det er sånn da nekter jeg å kjøpe riktigkonstruert utstyr ;);)

O

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg har hørt forskjell på mye ledning i flere år, Ove. Så jeg har vel i grunnen ikke eid annet enn "feilkonstruert" utstyr. Heldigvis.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.544
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det må jeg bare si, at det var særdeles hyggelig å få hilse på impulse i egen person i Horten.
    Lite tid, mye fok og surr, men håper å få anledning igjen.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hjemme foran eget anlegg etter en hel lørdag og en halv søndag i Horten.
    Da er det tid for noen strøtanker.
    Det er like morsomt hvert år. Stort sett.
    De siste to årene har det faktisk vært påfallende mye mer folk innom enn før, observert fra Fidelitys utkikkspost i foajeen. Om ikke det er gledelig, vet jeg ikke hva som er det.
    Som alltid er det stas å møte lesere, gamle kjente og nye fjes, så det aller beste er det sosiale ved alt sammen. Veldig overraskende og hyggelig å kunne veksle noen ord med Ottone, for eksempel. Å se ansiktene bak nickene er nbåde spennende og tankevekkende.
    I år fikk jeg anledning til å skåle med litt folk, siden jeg ble til søndagen. Det frister til gjentakelse neste år!
    En stor takk til Terje og Jørgen, som med betydelig gjennomføringsevne og energi og et tydeligvis aldri sviktende humør får dette prosjektet til å ta av år etter år. I år får faktisk Jørgen en ekstra stjerne i boka for å ha tatt med seg et lass uthyre smakfulle vinylplater fra butikken. Disse solgte han til veldig gode priser. Jeg fikk tak i Marianne Faithfulls liveskive fra 2014-turneen og Rickie Lee Jones¨siste fonogram. Ingenting er som å komme hjem med kvalitetsskiver. Særlig ikke nå om dagen!

Messas beste lyd i forhold til prisen går utvilsomt til Buchardt, som virkelig fikk de alldeles fantastiske, små høyttalerne sine til å spille musikk. De bekreftet alt jeg opplevde da jeg hadde dem hjemme.
    Her har vi med en klassiker å gjøre! I min bok er dette tidenes kanonkjøp om det er en mindre, plasseringsvennlig og ekstremt gunstig priset høyttaler man leter etter.
    Mads Buchardt var ganske målløs over den overveldende mottagelsen, så responsen gjorde inntrykk.

Ellers var Endpoint Audios oppsett det som kom nærmest nirvana for meg. Særlig med mastertape på Studer A 80, men både Reed-platespilleren og toppdrev/Dac fra CEC var avsindig bra.
    Det låt glimrende hos Nordic Sound Design, Doxa og Audioaktøren også, selv om jeg hørte mange mene at det med fordel kunne vært skrudd opp litt. PMC hos NAT var helt kanon. Det låt helt forbløffende bra. Fin platespiller hadde de jaggu med seg også!
    Exotic får det alltid til å funke. De har noen helt bemerkelsesverdige agenturer, og i dag hadde de tatt med Lamm, noe av det grommeste jeg vet om.
    Mala stilte med noe av det aller lekreste jeg har sett av rørforsterkersett, i form av den nye referansepreampen og de nye monoblokkene i samme klasse. Det utstyret utstrålte en udiskutabel kvalitet, og det er ikke fritt for at jeg fikk alvorlig lyst til å rigge det opp hjemme ved anledning. Sveinung og Christian hadde med des sin egenutviklede høyttaler kalt Ø Audio også, den viste definitivt potensiale, selv i et notorisk vanskelig rom med mange oppsett og enda flere mennesker.
    Ellers fortjener Sveinung heltemedalje for å ha baller nok til å sette på Mozarts klarinettkonsert med Mathias Fröst, en krevende klassisk innspilling, på høyttalere som åpenbart ikke er skrudd sammen for sånt. Den nye Ø-høyttaleren kom skremmende godt fra det.

Ellers går det en heltemedalje til Evo, som da jeg var relativt sliten etter å ha stått opp i grisotta,slept med meg rollups fra Hølen, satt opp greiene , hentet bord og andre ting, så hva som trengtes og hentet en øl i baren.

Vel blåst til alle involverte og tusen takk til utstillere, gamle kolleger, gamle og nye venner og den hyggelige og arbeidsomme jenta som hadde ansvaret for frokosten på hotellet.

Avslutningsvis, en diger lårhøne til alle bransjeaktørene som lot Horten være Horten og ikke prioriterte å stille opp for å vise greiene sine. Det kalles å ikke møte konkurransen, mine herrer.
    I dagens, for ikke å snakke om morgendagens marked, kan det fort vise seg å være veldig ubegavet.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    God morgen!
    I dag tråkker jeg til med en mandagsanbefaling. Litt skal man jo møte den nye uka med. Om Rocken har en "Grande Dame", må det jo være Marianne Faithfull. Hennes "No Exit" er tatt opp under 2014-turneen som feiret 50 års karriere. Her er det gåsehud fra første til siste takt. Et av de mest intense album jeg har. Versjonen av "The ballad of Lucy Jordan" er verdt prisen helt alene. Hun kan kunsten å formidle, og du begriper fort at hun har levd mer uten filter enn de aller fleste andre. Selv om det er noen ganske vare låter her, er dette definitivt ikke "easy listening". Men pokker så bra!
    Jeg kjøpte mitt eks av Dacapo HiFi på messa. Sjekk ut om de har flere, for denne hører hjemme i enhver skikkelig kuraterte kvalitetsamling!

Unknown-1.jpeg

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.652
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg likte den godt. Nå har jeg alltid satt pris på musikk av den eldre garde, men etter D500 kom i hus har det blitt veldig mye soul, blues og jazz. Tannoy glimrer på denne type musikk så jeg setter nå enda mer pris på det enn før. ;D
    DSC01970.jpg

Siklet lenge på D500 i sin tid, men de var alt for dyre for meg den gang. I senere tid fulgte jeg ofte med på bruktmarkeder, men det dukket aldri opp noen.
    Så da ble det kun med brosjyren;)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg likte den godt. Nå har jeg alltid satt pris på musikk av den eldre garde, men etter D500 kom i hus har det blitt veldig mye soul, blues og jazz. Tannoy glimrer på denne type musikk så jeg setter nå enda mer pris på det enn før. ;D
    Vis vedlegget 460150

Siklet lenge på D500 i sin tid, men de var alt for dyre for meg den gang. I senere tid fulgte jeg ofte med på bruktmarkeder, men det dukket aldri opp noen.
    Så da ble det kun med brosjyren;)
    Jeg tror jeg var dritheldig for å si det slik. I løpet av året har jeg sett 2 annonser med salg av D500 og det ene paret kjøpte jeg. Tydelig mange fornøyde D500 eiere som ikke kvitter seg så lett med dem ;) Jeg er særdeles fornøyd med dem. Eneste jeg virkelig kunne tenkt meg var å sette opp mitt anlegg i et skikkelig rom og virkelig hørt hva dem er god for, for jeg tror ikke at jeg får full uttelling i mitt noe dårlig lytterom (liten stue, gips, betong, etc.). Når det er sagt låter det virkelig ikke ille hos meg heller, men tror som sagt at de kan glimre enda mer i et annet rom.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det må jeg bare si, at det var særdeles hyggelig å få hilse på impulse i egen person i Horten.
    Lite tid, mye fok og surr, men håper å få anledning igjen.
    Takk i like måte, ottone!
    Det var veldig hyggelig å få hilst og få en prat, selv om det ble litt vel hektisk på standen akkurat da du var der. Vi får ta en øl i baren neste år!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Ellers er det jo hyggelig med litt fokus på hederskronte produkter fra Tannoy og PSB, to produsenter som knapt har laget en likegyldig høyttaler, og som stadig leverer ganske ekstremt vellydende ting. Tannoy har jo vært i hardt vær det siste året, med en ganske brutal "takeover" med derpå følgende omstrukturering, organisasjonsslanking og nedleggelse av både ressurssentra og fabrikker. Ikke helt ulikt den skjebnen som er blitt JBL til del etter Samsungs overtakelse.Tragisk, men uunngåelig når nye eiere med nye strategier og andre mål tar over skuta.

Det er harde tider og for mye blåruss i omløp, men samtidig er det ting som tyder på at interessen for tokanals kvalitetsgjengivelse er på vei tilbake.

Det er vel i grunnen troen på det som gjør at undertegnede og den øvrige Fidelity-redaksjonen ubegripelig nok er igang med neste nummer av Fidelity, med beregnet utgivelse før jul......

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Se det! Fidelity er et velsignet godt eksempel på at lidenskapen ikke alltid tar regi. Den åpenbart betydelige arbeidsinnsatsen som ble nedlagt i forrige nummer, ga oss betraktninger på det nivået Fidelity er alene om i Norden. And that's the misery of it: Nettopp refleksjonsnivået gjør Fidelity utrydningstruet i en underholdningsverden der fort, grunt og skandalisert utløser flest klikk. Fidelity løser ikke denne forflatningskrisen, men er sannelig en velsmakende motgift.

Omstendighetene rundt dette nettstedet, som jeg ikke finner et mer dekkende ord for enn lurvete, gjorde at jeg snudde ryggen til en stund. La meg nå i alle fall få gratulere med en platespiller som vekker vilt begjær og salighet på en gang.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hjertelig takk, awe.
    Både for vakkert formulerte betraktninger som varmer en entusiastisk sjel med hang til tidskriftproduksjon og evne til å overse de som hevder det er gaslskap å drive med så marginale greier i det herrens år totusenogsøtten, og ikke minst for at du er tilbake på dette subkulturelle opplevelsesloppemarkedet.
    Vi trenger dine betraktninger og erfaringer, min venn.

Hva platespilleren angår, kan jeg bare si at jeg forstår hva du mener. Den låter bedre enn noen gang, og sørger for en enda sterkere emosjonell kobling til musikken enn jeg har opplevd før. Det sier ikke lite.

• Liker
    Reaksjoner: awe

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det meldes om nok en oppgradering i lyttestua i landsbyen like på grensen til Østfold.
    Akkurat denne oppgraderingen var både ganske betydelig og helt gratis. Det er jo i grunnen en befrielse, etter noen kostbare sådanne det siste halvannet året.

Jeg har fjernet en støykilde som inntil i dag tidlig hadde sitt tilhold i nærheten av følsomme hifikomponenter. Dekoderen fra Canal Digital.
    Det ble roligere, strammere i bassen, og ikke minst ble det helt tyst ved platespillerbruk. Det har vært litt brum å spore, og jeg har byttet kabler, flyttet bokser og bannet heftig når ingenting blir bedre. Så kasta jeg ut den lille svarte plastboksen, og lydkvaliteten ble merkbart bedre. At ikke TV´n viser så mye lenger, er egentlig bare en ekstra bonus, så mye realitytjafs og dritt som sendes nå om dagen.
    Som Springsteen sier; "Fiftyseven channels and nothing on.."
    Takke meg til Bill Evans Live at the Village Vanguard!

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.928
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Godt det løste seg,var særdeles plagsom støy du hadde der :mad:.
    Ha en fin kveld!

O

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Godt å være kvitt den, ja! Men uansett hvor plagsom den var, er det faktisk enda mer stas med den betydelige kvalitetshevingen det medførte å hive ut dekoderen. Det låter rett og slett betraktelig bedre over hele linja!

En riktig god kveld til deg også, Ove.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    ...0g siden det låter enda fetere i dag, kunne jeg ikke dy meg. Jeg fant fram en gammel live-favoritt fra riktig gamle dager, Little Feats live-epos "Waiting for Colombus" i Mobile Fidelity-utgave fra 1981. Den har alltid vært fantastisk, og lyden har vært strålende. På Bergmann låter denne skiva sjokkerende enormt! Så medrivende og berusende fantastisk at jeg måtte spille gjennom alle fire platesidene to ganger...Den er ikke lett å få tak i, men gudene skal vite at den hører hjemme i enhver møblert musikksamling!

Det er forresten ganske påfallende at en MFSL-skive jeg har hatt siden sommeren jeg var russ, og spilt et utall ganger, låter klart tystere enn nye plater fra Mobile Fidelity jeg har kjøpt de siste årene...

Unknown-2.jpeg

Sist redigert:

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    878
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    10
    En virkelig perle av en live plate det der , Impulse :) Mangler den MFSL versjon dog.....Standard vinyl og CD finnes i hylla her.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Stjerne i boka, Frikken! Det er en av de kuleste platene jeg har. Finner du MFSL-utgaven, er det bare å handle!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hifi er rare greier.
    Jeg leverte tilbake Leema Agena riaa-trinnet til Evo i går kveld, og koblet det opp i går natt ren gang. Så fikk det stå å varme seg opp via en Oblivion strømkabel. Etter fjerning av dekoderen fra Canal Digital var anlegget helt tyst også når jeg spiller vinylplater, og det, samt relativt forsiktig økning av gain, medførte en klart større ro, strammere og mer definert bass og en mer rytmisk og snappy mellombass. Helt klart bedre ytelse enn ECP 2 kunne varte opp med før det forlot huset for et lite gjestespill. Det har ikke helt oppløsningen og dybden til Leema, men bassgjengivelsen er plutselig helt på høyde. ECP 2 har gått fra å være eksepsjonelt bra til prisen, og til å være helt formidabelt og ikke-helt-til-å-begripe til utlegget som kreves. Skal dette byttes ut, må jaggu alternativet være skremmende eksepsjonelt. At dette trinnet er tilgjengelig til en sånn pris (ca. 15000,-), og attpå til er bygget på Tau i Ryfylke, er nesten ikke til å forstå. Alternativene er vel Grandinote, EAT, Manley, Leben, Aestethix og Heed, for å nevne noen..og de koster seriøst mye mer alle sammen.
    Hvorfor kikke etter alternativer når det er så bra? Vel, alt kan bli bedre.
    Det er ufattelig deilig med en helt knepptyst riaa, men jeg må innrømme at jeg har lyst på rør også i riaatrinnet..

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.165
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ...0g siden det låter enda fetere i dag, kunne jeg ikke dy meg. Jeg fant fram en gammel live-favoritt fra riktig gamle dager, Little Feats live-epos "Waiting for Colombus" i Mobile Fidelity-utgave fra 1981. Den har alltid vært fantastisk, og lyden har vært strålende. På Bergmann låter denne skiva sjokkerende enormt! Så medrivende og berusende fantastisk at jeg måtte spille gjennom alle fire platesidene to ganger...Den er ikke lett å få tak i, men gudene skal vite at den hører hjemme i enhver møblert musikksamling!

Det er forresten ganske påfallende at en MFSL-skive jeg har hatt siden sommeren jeg var russ, og spilt et utall ganger, låter klart tystere enn nye plater fra Mobile Fidelity jeg har kjøpt de siste årene...

Vis vedlegget 461659
    Hmm, var inom The Garden på väg till flytoget nu och dåg den stå där i hylla till 799,-
    Värt pengarna?

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.165
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Då plockar jag upp den på väg hem i morgon förmiddag! Blev Tom Waits konsertalbum Big Time idag.

God helg!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.618
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har den i vanlig utgave. Misliker tanken på at det finnes bedre utgaver lydmessig derute:mad:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46

Vis vedlegget 461659

tape mat? :confused:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Et klokt trekk, Cross. Den er jo ikke tilgjengelig i en evighet heller, så det er om å gjøre å sikre seg et eks før den forsvinner.
    Riktig god helg!

Gunner, den nevrosen bør du forsøke å bli kvitt for nattesøvnens og sinnets skyld. Det er alltid noe der ute som låter bedre. Uansett.
    Desverre.

• Liker
    Reaksjoner: oct

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen

Vis vedlegget 461659

tape mat? :confused:
    Det skal gudene vite at det er, Leif.
    Du kommer meg i forkjøpet der, jeg satt faktisk og tenkte på å sende deg en melding om denne skiva i går...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.638
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har Night Hawk og Soulville på inngående
    da havner denne på neste forsendelse

da har jeg lastet den ned på Spotify for lytting på vei hjem...Sony MDX-1000 er gansk bra for slik bruk....

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn