Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt25555

Gjest
    Det ble hektisk denne perioden på jobb, men jeg tar gjerne en tur innom neste periode, om det passer å jeg ikke ramler borti alle jule forberedelsene og annet?...

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det høres strålende ut! Jeg ble lurt med til din gamle hjemby på «blåtur» i dag, i anledning førstedamens fødselsdag. Så vi har spist på byens klassiske, franske kvartalsrestaurant «Ma Cuisine» som sønnen i eierfamilien nå har tatt over. Mer raffinert meny, mer eleganse, litt dyrere (det skulle bare mangle, prisene kunne ikke være mye å leve av før...) og så definitivt et av byens beste steder å spise middag på.
    ;)

U

utgatt25555

Gjest
    Nydelig kompis, det er dere vel forunt!
    Selv må jeg si jeg overraskes av min trivsel her ute ved havet, en helt herlig og beroligende tilvärelse, trodde jeg skulle savne storbyen mer enn hva tilfellet er, men dog...det deilige er att det er såpass innen rekkevidde så kan man ta med seg resten av livet igjen etter besøk i vrimmelen og stresset..tilbake til lugnet og roen igjen ute i skärgården ;)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Havet er pur magi, rett og slett. Skulle gjerne bodd helt ute ved havet, men det koster jo snart et statsbudsjett...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig rart, det der. Vi er 5,5 mill mennesker i dette langstrakte landet med kyst lenger enn fra sør til nord. Legger vi inn alle fjordene, vikene, øyene osv, så blir det enorme med km. I tillegg har vi tusenvis av vann og innsjøer, samt milevis med elver og bekker. Likevel må man legge på masse med penger dersom man vil skaffe seg kåk med utsikt til det våte elementet.:rolleyes:

(Satt på spissen!)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Godt poeng, Gunner.
    Vi har mye olje også, men bensinen blir ikke billigere av den grunn..

U

utgatt25555

Gjest
    Veldig rart, det der. Vi er 5,5 mill mennesker i dette langstrakte landet med kyst lenger enn fra sør til nord. Legger vi inn alle fjordene, vikene, øyene osv, så blir det enorme med km. I tillegg har vi tusenvis av vann og innsjøer, samt milevis med elver og bekker. Likevel må man legge på masse med penger dersom man vil skaffe seg kåk med utsikt til det våte elementet.:rolleyes:

(Satt på spissen!)
    Ikke så rart egentlig, vil man så kan man! de fleste er jo mer opptatt av hva naboen synes og mener enn en selv...det er deilig å streife utenom forventningene å gjøre hva man kan og vil...de beste stedene er fortsatt relativt oppnåelig, det koster noen mil mer med bilen, men de milene har en snart spart inn på bl.a caffe latten allikevel :cool:

mvh

U

utgatt25555

Gjest

(Satt på spissen!)

Du får ta med deg impulse og litt geitost å besøke meg her ute i provinsen, lover ikke all verdens lyd, men en bedre sjelsopplevelse enn vika i Oslo utloves ;)

ps: geitosten er isf til svigers som bor i Skåne ;)

mvh

Sist redigert av en moderator:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godt poeng, Gunner.
    Er ikke helt enig der.
    Antall liter bensin som kan kjøpes for en netto månedslønn. Og enda langt verre i andre land, som feks Vietnam.

29793664_10155206488126123_1198202617235629957_n.jpg

Edit: Det kartet der kan likesågodt vise antall sutringer pr netto månedslønn!:D

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Musicus, jeg skrev "satt på spissen" fordi jeg tenkte nok at noen kom til å opponere ;)
    Joda, jeg bor gjerne i grisegrende strøk, jeg, hvis noen gir meg (og kona) jobb, samt flytter mine venner/familie ditt også!

Brunost skal det bli, hvis det er det som skal til!;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Impulse, du får sende meg en pm med hvilke dager som kunne passet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng, Gunner.
    Er ikke helt enig der.
    Antall liter bensin som kan kjøpes for en netto månedslønn. Og enda langt verre i andre land, som feks Vietnam.

Vis vedlegget 520150

Edit: Det kartet der kan likesågodt vise antall sutringer pr netto månedslønn!:D
    Hm. 2107 liter bensin for en netto månedslønn?

La oss si 16 Kr/liter. Da blir det Kr. 33.712,-

Hvis man har betalt 35% skatt på den nettolønna, blir det snaut 52.000 i måneden brutto. Gjennomsnittslønna i Norge pr. 2018 er vel 44-45K i måneden.

Som vanlig har slike illustrasjoner ljugd på litt. Ville det ikke gitt bedre effekt dersom de brukte reelle tall?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den bommen vedr netto månedlig gjennomsnittslønn gjelder trolig for alle land, og ikke bare for Norge, så tallet ligger ant lavere for alle land, mao.
    Seff er ikke illustrasjonen noen fasit, men kun et lite pekepinn, i beste fall - etter å ha lagt godviljen til!:p
    Det er veldig mange variabler som spiller inn, som bokostnad, inflasjon, matpris, skattenivå osv...

PS! Danskene danker ut nordmenn, så vi topper ikke.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt, men den hadde vist det samme med riktige tall. Nå kan den "tas" for å ha jukset med tallene, og da forsvinner litt av effekten.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nuvel, vi er nok blant de som ligger øverst i næringskjeden åkkesom og har det generelt veldig fett. Så hvis vi skal klage....:rolleyes:

Edit: Jeg tjener mindre enn det som står i regnestykket til Dazed, og er altså ingen hoven blei med høy lønn, uten empati for "folk flest"! ;)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.281
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nuvel, vi er nok blant de som ligger øverst i næringskjeden åkkesom og har det generelt veldig fett. Så hvis vi skal klage....:rolleyes:

Edit: Jeg tjener mindre enn det som står i regnestykket til Dazed, og er altså ingen hoven blei med høy lønn, uten empati for "folk flest"! ;)
    Joda, det er sikkert sant. :)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.630
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng, Gunner.
    Er ikke helt enig der.

Vis vedlegget 520150

Er det noe ved disse andre det er verd å feste seg ved? Det enkle faktum at befolkningen hos oss er bosatt i en nasjon som velter seg i offentlig rikdom fra petroleumsbeskatning ikke sett maken til siden
    L’état c’est mo gasset seg med piker og lever burde gjenspeiles i at nettopp den varen er billig. Gratis. Kongeriket av lys, bevegelse og varme. Men, nei godfjotter med hang til universell utforming og stadig overdrevet begeistring for egen tid og idéer rår. I offentlig sektor og på tinget. Hvorfor i alle dager skal vi late som om vi betyr noe? Korsfestelsene på Filippinene ved påsketider fremstår som logiske, veloverveide og fornuftige, bærekraftige, sett i sammenheng med de selvpiskende martyrer strandet på dette helvetes forblåste høydedraget. Fyll tanken for faen. Vive la France. Et folk som ikke faller om i nesegrus beundring, men tvert om tar til våpen når en Politicus skoleguttmann som behersker fransk, lidende av alvorlig opplåst ego og håravfal ber folk svinge misunnelsen fane, kjøre el og holde kjeft.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg tror Opeths fyndord om petroleumslkonomi og -rus, med klare referanser til republikken Frankrikes fortid og nåtid, skal få avrunde vår i og for seg hyggelige passiar om bensinprisenes eksistens og forbannelse.
    Selv har man gått over til batteribil, og er følgelig ikke lenger så opptatt av fossile drivstoff sånn helt for egen del.

Derimot er jeg fremdeles svært opptatt av fysiske fonogrammer. Det er noe poetisk-nostalgisk ved å hevde de fysiske formatenes eksistensberettigelse nå på slutten av totusenogatten, men det er en egen følelse å stå i en velassortert platebutikk som jeg gjorde i går, og plutselig stå der med en skive, vel, i dette tilfelle tre i et sk. box-set, som jeg har lett etter en lang stund. Det dreier seg om «The Brentford Trilogy» av britenes overlegent beste låtskriver Nick Lowe, The Jesus of cool.
    Den har forøvrig lånt navnet fra en novellesamling av Robert Rankin, omhandlende to dystopiske og ganske øltørste kompiser på vestsiden av London.
    Boksen består av de tematisk beslektede utgivelsene «The impossible bird», «Dig my mood» og «The convincer», samt en grundig booklet. Den sistnevnte skiva hadde jeg fra før, og den er behørig omtalt i denne tråden som en av mine favorittskiver. De to førstnevnte har jeg hørt en del, men aldri eid. Men nå! Dette er en fest på alle måter. Det er ikke særlig vanskelig å spå hva som vil bli spilt i dagene framover..

66A7B4C8-98DB-405C-8D0A-4DD8C3B2B39C.jpeg

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Det er lite som slår å endelig å ha funnet en plate man ønsker seg. Kos deg max!
    Jeg har selv noen på listen som absolutt er mulig å få fatt om jeg bare er villig til å betale nok. En vakker dag finner jeg dem på brukten til en fornuftig pris... vel, kan jo håpe :)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.339
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er enkelte elementer som skaper et sosialt fellesskap innen hobbyen. Rørutstyr og vinyl kommer i denne kategorien. Slo meg når jeg leste om OVKs julebord.

Kan ikke helt se for meg julebord for «Oss som strømmer fra Tidal (OSST)». Blir liksom ikke noe Scwung over det8)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er enkelte elementer som skaper et sosialt fellesskap innen hobbyen. Rørutstyr og vinyl kommer i denne kategorien. Slo meg når jeg leste om OVKs julebord.

Kan ikke helt se for meg julebord for «Oss som strømmer fra Tidal (OSST)». Blir liksom ikke noe Scwung over det8)
    Spot on, Final, og legg gjerne til horn og DIY på lista også. Men tilbake til rør og vinyl; jeg har ikke skrevet om det siden digitalhuer og SS-tøser kan bli fortørnet. Jeg sier ikke det lydmessig er bedre, altså!:)
    Omtrent samme greia har man innenfor fiske også. Fluefiskerjålere finner langt lettere sammen enn slukdengere. Da kan det hende at tom en asosial tåpe som meg stopper opp og tar en prat, spør om fluevalg, prøvekaster gjerne andres fiskestenger og tar en kaffe sammen mens man speider etter vak.

U

utgatt25555

Gjest
    Nydelig triologi, som har stått her i samlingen noen år, bare å kaste seg over og nyte den i dagene som kommer :)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Du sier ikke at det er lydmessig bedre fordi du er redd for å hisse på deg den lettkrenkelige transistorbrigaden, og orker ikke at de står og brøler «Forvrengning!! Forvrengning!! Korsfest!! Korsfest!!»
    Men faktum er at det låter bedre, kompis. Det vet vi altfor godt begge to.
    Det er bare å innrømme det først som sist.

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Du sier ikke at det er lydmessig bedre fordi du er redd for å hisse på deg den lettkrenkelige transistorbrigaden, og orker ikke at de står og brøler «Forvrengning!! Forvrengning!! Korsfest!! Korsfest!!»
    Nen faktum er at det låter bedre, kompis. Det er bare å innrømme det først som sist.
    Takk for en god latter :D

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, jeg vet iaf hva jeg foretrekker. Gidder bare å ikke å bruke tid og energi på å kjegle om det i dag.
    (I tillegg er jeg en skikkelig konfliktsky og ydmyk type også, men det vet alle)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Her overgår herrene hverandre i nærmest selvutslettende ydmykhet, ser jeg...

• Liker
    Reaksjoner: LMC

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.559
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    den neste jeg vet om som er mere konfliktsky og ydmyk enn deg, er...
    ja du gjettet riktig...
    meg selv.....:D
    LMC, la det være klart for alle. Du er den hårete bøllen her inne, mens jeg er den glatthudede engelen. Sånt, i tilfelle noen har latt seg forledet til å tro noe annet (Er egentlig ikke så veldig bekymret for det) :rolleyes:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det er åpenbart at selvinnsikten er like fraværende som ydmykheten..

• Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn