Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    De fleste mennesker har flotte egenskaper. Ikke alltid de kommer til uttrykk i et debattfora, men jeg har tro på at alle har noen. :)

Har sett mye de siste seks årene, hvor jeg har jobbet som tillitsvalgt. Sett mennesker ramle, og mennesker reise seg. Også sett mennesker som ikke har maktet å reise seg, noe som alltid er trist.
    Det er like mange historier som det er mennesker. Jeg er heldig som får ta del i så mange historier. Det kanskje mest verdifulle jeg har tatt med meg, er et endret verdensbilde. Jeg var visst ikke i sentrum allikevel... Og man har kun begrenset styring på livet. Det man har styring på, bør man virkelig styre.

Morgenrablerier...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er gode morgenrablerier, Rune. Vi har alle godt av litt betimelig hardcore-eksistensialisme før morgenkaffen. Ettertanke og espresso er ingen dårlig kombinasjon.
    Jeg erfarte mye av det samme som deg etter å ha jobbet i en treårs tid med å finne jobber til mennesker som av forskjellige grunner ikke hadde hatt jobb på en stund. Det staket i alle fall ut en ny retning for min del, og er nok den fineste jobben jeg har hatt noen gang.
    Vi trenger å få vårt eget navlelo ut av øya fra tid til annen. Perspektiver på tilværelsen er nemlig undervurdert. ;)

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisan og god morgen.. :D

Jeg er sa hjertens ening i det dere skriver i de siste innleggene Trond/Impulse og rumath. Det er viktig å ha perspektiv på/i livet. Slik skader det ikke med en ørefik eller to fra livet selv..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Ettertanke og espresso = halsbrann.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    pengesluk skrev:
    Ettertanke og espresso = halsbrann.
    Kan så være, men i tilfelle bruker du feil kaffe, feil espressomaskin eller evt. Nespresso, som ikke er noen av delene. ;D

M

musicus

Gjest
    Tillater meg å komme med ett lite plate tips, denne er ofte brukt av undertegnede når man synes verden kommer litt for tett og hardt på, anbefales!, som meditasjon og balsam for en trett musikk sjel!

Snakkes!!

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk for tips, musicus. :) Den skal definitivt sjekkes ut.
    Og takk for sist, ikke minst. Usedvanlig hyggelig.

En god dag til deg.

Vi snakkes!

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Verkeleg kjekt å sjå aktivitet i tråden din igjen impulse,men også veldig trist å lese siste halvårs utfodringer i livet,spesielt
    det med din far,måten det skjedde på.

Håper livet og musikken finner nye verdifulle stier å tråkke,som gjer livet meiningsfullt på nye måter.
    Det trengs av og til.

Med 300b amper i heimen,burde musikkdelen gå nesten av seg sjøl:)

Mvh.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, samlanes.
    Det har vært tøffe tak, ingen tvil om det, men du vet, med skikkelig musikkframbringende utstyr i heimen,er det i alle fall lettere å hengi seg til musikken. Og det er fin terapi når livet lugger.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.263
    56fwb skrev:
    Er enig i prioriteringslista til mesut...MEN han har glemt noe som også er viktigt
    Gode Venner.. Hvordan kan man klare seg uten gode venner..??

Vil dele denne fantastiske sangen (les musikken) med dere.

Snutten er hentet fra KKV og Anita Skorgan sin siste plate
    PÅ GYLLEN GRUNN
    Endelig får Anita sin praktfulle stemme lov til blomstre for fullt... og det var på tide..
    I tillegg er det en "flokk" med meget kompetente musikere på denne skiva..
    Arve Henriksen Trompet; Rolf Lislevand Luth, Barokkgitar og Therobe; Eivind Aarseth El Gitar; Helge Nordbakken Trommer..
    Dette oser kvalitet - og ER det...

Skiva er innspilt i mausolet til Emanuel Vigeland og har en fantastisk akustikk og dynamikk.
    Tekstene har Hillestad skrevet med bakgrunn og inspirasjon i Vigelands verk "Vita" som er malt i mausolet.
    Dette er en 800m2 stor freske som fyller vegger og tak.
    En hyllest til Livets Kretsløp..Skapelse, Elskov, fødsel, død.,,Livets grunntema...
    (Passer inn i ditt åpningsinnlegg dette Trond..)

Her er gåsehudfaktoren svært høg....

En fantastisk plate dette...

mvh
    Fredd
    Tusen tusen takk for platetipset 56fwb ;D
    Som du sier er dette en fantastisk plate. Følelsen av nærvær, rom og dynamikk er rekordhøy.
    Og dama synger som en gudinne.
    Trodde aldri jeg skulle få Anita Skorgan i hus 8)
    Løp og kjøp alle sammen, man kan bli høytidstemt av mindre.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.263
    impulse skrev:
    Takk for gode ord og innlegg, alle sammen.
    Sterkt å lese at det er mange her inne som har erfart at livet kan lugge noe jævlig til tider, men at det finnes veier ut av det som oppleves som mørkt.

Takk for at du deler, Powepoint. Det har en tendens til å bli mye på en gang når vrangsida først dukker opp, men som du sier, det finnes godt med livliner. Det gjelder bare å være oppmerksom på dem.

Det var utrolig hyggelig å være på messa lørdag, møte gamle kjente, hilse på nye som jeg bare har truffet her inne før, og få mye tilbakemelding på det siste jeg har skrevet her inne og mye annet. Takk til alle sammen! Det er virkelig mange flotte mennesker her. :)

Takk for bidragene, Fredd! Skorgenskiva er vakker, og det er morsomt at Rolf endelig blir presentert for et litt bredere publikum. Det er ikke mange, hvis noen i det hele tatt, som trakterer tilårskomne strengeinstrumenter som han i hele verden.

Låta fra "Så som i himmelen" er i en klasse for seg. Filmregissøren er forresten Gestaltterapeut, kanskje ikke så rart at han når inn til skuespillerne sine..
    Det falt meg lett og åpne litt av hverdagens uutholdelige letthet når de vyrde herrer delte livets skyggeside så rundhåndet og inderlig.
    Godt at du fant trøst og inspirasjon i det jeg skrev Impulse.
    Jeg måtte liksom bare forstyrre deg kjapt i Horten, og ta deg i neven der du satt med jan Myrvold og Knut Vadseth på den indisk restauranten.
    Vi er ikke så perfekte og allvitende som det gis inntrykk av her inne noen ganger, men samlet har vi en kunnskap og erfaringsmateriale som kan deles og gi nytt pågangsmot når det røyner på.
    Og ikke minst være flinkere på å dele gleder med hifi, musikk og det søte liv.
    For min del er en dag uten ablegøyer og humor misslykket.
    Det ligger mye godt alvor og livsglede i humor 8)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Skal si det har blitt liv i denne tråden igjen. Kanskje mest levd liv, og dermed en ekstra dimensjon til hele forumet. Ellers har jo musikk den velsignede egenskapen at den forteller om alt menneskelig, så jeg tenkte jeg skulle gi til beste et musikktips for anledningen.

Rachmaninov skrev mot slutten av sin karriere et mesterverk som fikk tittelen "Symfoniske danser". Det har stor dybde, oppriktighet og alvor. Samtidig er det så briljant orkestrert, så klangrikt og rytmisk medrivende at de fleste dirigenter hengir seg til virtuositet og festivitas. Heldigvis finnes det unntak. Pletnev og Det russiske nasjonalorkesteret utgav på DG en annerledes introvert og inderlig søkende tokning, koblet med halvbroren, tredje symfoni.

Særlig den tredje og siste satsen åpner opp et mystisk, skremmende fascinerende og - i siste instans - religiøst (russisk spirituelt) rom. Og nå trer klangene og rytmene frem i sin sanne kontekst, som et livsdrama og en sannferdig beretning om komponistens liv og tanker på det tidspunkt. En vet intuitivt at meddelelsen står til troende - og at mennesker før en har prøvd den veien som Shakepeare kalte "The slings and arrows of outrageous fortune".

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei T
    takk for sist
    nå må du frem med loddebolten! ;)
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk igjen, Powerpoint. Veldig hyggelig å få tatt deg i neven i Horten! Maten på den indiske er forresten virkelig bra, så jeg tror glatt vi blir å finne der neste år også.. ;-)
    Du har rett i at det er mye levd liv og alvor i god humor. Den beste humoren står mot en mørkere bakgrunn. Sånt blir det dynamikkav. Det vet vi jo alt om, vi som driver med dette her! ;D

awe, det er alltid en glede å se deg her, og når du i tillegg har med deg Rachmaninov, vil det jo ingen ende ta. ;D Symfoniske danser er fantastisk fint, det minner meg om at det er lenge siden den ble spilt. Det skal jeg gjøre noe med i kveld! Takk! Vi må forresten ta en lyttekveld hos meg snart. Straks platespilleren er tilbake!
    Jeg mener forøvrig at liv gjør seg best levd og erfart. Det gir farge til den vi er og det vi opplever. Og de musikkopplevelsene vi gis, ikke minst! ;D

Søndag er den store loddedagen, Leif. Da har jeg tid og ro. Det er det lite med disse dagene.
    Veldig hyggelig å få prata i Horten, forresten! :) Skal en tur på dine trakter snart, det hadde vært fint å tatt opp tråden. Skulle gjerne vært i Horten på kvelden også, hørte det gikk for seg. Men det er alltids et 2012... ;)

Og til alle sammen, det er godt å være tilbake! HFS er et helt annet sted for meg nå enn det var for bare noen uker siden.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    skal du sydover, så bare gi meg en pling!
    mvh
    Leif

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi må innta mer kaffe og musikk sammen. Hos deg eller i ny tømmervilla i Kragerø, hvis du skulle være på de kanter. Har god tro på akustikken i biblioteket der, men skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Og ja, du vet nok jeg er svak for musikkformidlingen i chez TT.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dtt høres strålende ut, awe. La oss prøve å få til begge deler! Jeg trenger snart en ufiltrert dose kvalitetsmusikk med dertil hørende inspirerende samtale, for ikke å snakke om lytteopplevelser og musikkformidling via cj-elektronikk! ;D

Ellers må jeg jo si jeg blir lykkelig av å se at du bringer gamle William inn i tråden. "The slings and arrows of outrageous fortune". Kan det sies mer poetisk? Jeg tviler. ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ellers er jeg svak for gamle Williams rimelig kontante karakteristikk fra "Troll kan temmes" ; ...."And you, my lass, you will have to marry a fool, because a wise man would know what kind of monster you would make of him...."
    Man kunne være tydelige på den tiden, åpenbart. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fant fram en noe tilårskommen perle i kveld. Thomas Dybdahls "Science", en eklektisk blanding låter som henger sammen som et konseptalbum fra 1971, sterke arr, blendende prestasjoner og rett og slett bare forannet mye fin musikk. Hør bare på northern soul-hymnen "U", og legg særlig merke til David Wallumrøds uforskamment funky Hammond. Det er bare en mann her oppe i røysa som spiller sånn. Skiva er en fest som ikke åper dørene helt eller serverer maten før etter en tre, fire runder, men da kommer det til gangs! Alle med et forhold til John Martyn, Nick Drake, Van the Man og selvfølgelig Dybdahl sjøl, burde lete den opp og ta den med seg hjem.
    Anbefales! Det er forresten nok en essensiell tittel som PT er på salg på Platekompaniet, har jeg sett... ;)

Det begynner å bli rimelig å kjøpe musikk i dette landet! ;D

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.036
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noen hater den mannen, men jeg fikk ørene opp etter å ha sett en konsert med han på NRK.
    Har trilogien + denne som du skriver om.
    Bladde frem til U på SBen nå og tar den før det er natta her.
    Takk for tipset, godt å se deg tilbake her.
    Tøffe tak i livet, sterkt at du deler.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Shakespeare er en konstant kilde til vidd og visdom. Engelskmenn er som vanlig de minst ærbødige, og jeg lurer på om det ikke var Monty Python som kalte ham "shake Willy". Ellers er han nok den forfatteren som har inspirert flest komponister, ikke minst romantikerne.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at du er innom, ærede kollega! :)
    Og takk!
    Jeg sleit med Dybdahl i begynnelsen, jeg også. But not anymore. Av en eller annen grunn kikker jeg alltid i retning av Van Morrison når Dybdahl virkelig trår til. Så han er definitivt i min gate. Dessuten omgir han seg med et veritabelt superstjernelag av musikere. Det hjelper, det også. Jeg så også konserten med Kork. Vanvittig bra!

awe, her i huset er gamle Will hellig. Intet mindre. ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I forhold til pulverkaffe, kanskje. Sammenlignet med skikkelig, nymalt espresso fra en god maskin kan det ikke måle seg i det hele tatt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Det må bli SLUTT på dette kaffesnobberiet her inne! ;D ;D

Selv nøyer jeg meg med Hawaii Kona eller Brun Bali (til hverdags og ignorante gjester), trukket på oksygenberiket trippelfiltrert vann fra min 16.000 kr. EnergyPoint vannrensemaskin. Det får da jaggu være grenser!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    med den vannrensemaskinen burde du slutte å drikke Cola, i alle former
    bedre og sunnere! 8)
    mvh
    Leif

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Dere er da vanvittig fintfølende.
    Kaffegruten fra i går kan da gå en runde nummer to på morran

Fint å ha deg tilbake Trond.

RBN

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    I forhold til pulverkaffe, kanskje. Sammenlignet med skikkelig, nymalt espresso fra en god maskin kan det ikke måle seg i det hele tatt.
    Skulle bare mangle også, men å bruke tid på en manuell maskin for å lage morrakaffen og deretter rengjøre utstyret, har i alle fall ikke jeg tid til. Da er det beder å stappe i en kapsel og ha en kaffekopp på null komma niks. ;)

OG: en Nespresso-maskin får man for 6-700 Kr.

O

Oblivion

Gjest
    pengesluk skrev:

Selv nøyer jeg meg med Hawaii Kona eller Brun Bali (til hverdags og ignorante gjester), trukket på oksygenberiket trippelfiltrert vann fra min 16.000 kr. EnergyPoint vannrensemaskin. Det får da jaggu være grenser!
    Kan underskrive på at Slukets kaffe (var det den til ignorante gjester ::) jeg fikk) basert på @Slukets "oksygenberikede trippelfiltrerte vann fra en 16.000 kr. EnergyPoint vannrensemaskin" slår ut @Impulse spesial innkjøpte kaffe basert på vann direkte fra krana på kjøkkenet ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Dazed skrev:
    impulse skrev:
    Skulle bare mangle også, men å bruke tid på en manuell maskin for å lage morrakaffen og deretter rengjøre utstyret, har i alle fall ikke jeg tid til. Da er det beder å stappe i en kapsel og ha en kaffekopp på null komma niks. ;)

:eek: :eek: Utstyret bør da alltid rengjøres på morgenen..??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    diyAudio skrev:
    pengesluk skrev:

Kan underskrive på at Slukets kaffe (var det den til ignorante gjester ::) jeg fikk) basert på @Slukets "oksygenberikede trippelfiltrerte vann fra en 16.000 kr. EnergyPoint vannrensemaskin" slår ut @Impulse spesial innkjøpte kaffe basert på vann direkte fra krana på kjøkkenet ;D ;D
    Maskin er herved avsendt til den heldige vinneren!!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Dazed skrev:
    impulse skrev:

:eek: :eek: Utstyret bør da alltid rengjøres på morgenen..??
    Jadda, men ikke bruk zalo. Og prøv for all del ikke å putte det i oppvaskmaskinen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Kjoenik, Zalo er SÅ åttitalls altså... Reprin og stålull er saken! Alt. smergel etter en tøff weekend!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehe. Kaffeprat fyrer fort opp noen sjeler, som vanlig. Et bevisst forhold til kaffe skal man da ha om man skal kunne kalle seg livsnyter, Sluket. Du har jo et bevisst forhold til det aller meste, og fortjener som sådan en stjerne i boka. Ikke noe dårlig kaffevalg du tar, selv om det bare severes til folk som slenger innom... ;)

Dazed, jeg tar poenget ditt. Men det finnes mer velsmakende veier å gå. Jeg synes dette Nespressohysteriet har gått til hue på folk. Selge undermåls maskiner som om det skulle være metaprodukter blir litt på grensen til uanstendig for meg. Men så er jeg også jævlig sær på kaffe,da.

Klart vi er fintfølende, RBN. Drikker du resirkulert grut med Nevergoodopphav, har du noe tilgode. ;D
    Takker, forresten. Det er fint å være tilbake også. Hyggelig å sees i Horten!

Hehe. Gammal bekjent med nytt nick, åpenbart. Joda, det har litt å si om man renser vannet, kan jeg tenke meg. Men jeg har i det minste ny kran siden du fikk kaffe hos meg sist. ;)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    impulse skrev:
    Klart vi er fintfølende, RBN. Drikker du resirkulert grut med Nevergoodopphav, har du noe tilgode. ;D
    Takker, forresten. Det er fint å være tilbake også. Hyggelig å sees i Horten!
    Det står vel ikke så dårlig til her ute på flatbygda.
    Vi har en svart sak man heller sin utvalgte bønneblanding i, så puster og peser den litt, for så å lage en sort væske som renner ned i en kopp med skum på toppen. Deretter nytes det.
    Hyggelig, som alltid, å snakke med deg også.

RBN

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Betryggende, RBN. Kaffe er altfor viktig til å resirkuleres. Regna vel ikke akkurat med at det var det du gjorde, forresten. ;)
    Jeg kommer en tur i din retning for å hente noen greier, som du vet. Da håper jeg det blir anledning til å både smake på det sorte brygget, lytte litt og ta opp igjen praten. ;D

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Store muligheter for at det kan ordnes. Satte forresten opp noen andre høyttalere i går.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Dere burde møtes til Øssfoll-frokost ( c) Sluket. Gårsdagens Nescafe oppvarmet i micro'n, akkompagnert av tre rullings!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og gårsdagens muffins fra 7/11 ;D
    kan varmes i mikroen de også