Alle racerbaner har en historie å fortelle, og selv om Texas Motor Speedway bare er 20 år, har den vært avgjørende for en racingserie.
Etter at Indy Racing League ble dannet i midten av nittitallet og tok med seg mange team fra CART serien, sleit egentlig begge seriene. Dette kulminerte under etterspillet av Firestone Firehawk 600 på Texas Motor Speedway i 2001. På trening var Paul Tracy raskest med en snittfart på 239 mph, beste kvalifisering ble gjort av Kenny Brack med en snittfart på 233 mph. Både under trening og kvalifisering begynte bjellene å ringe etter hvert som førerne rapporterte svimmelhet og tilløp til tunnelsyn etter en økt ute på banen og mange valgte å bli sittende i bilen en stund etter at de hadde parkert. Det ble etter hvert avdekket av førerne ble utsatt for opptil 5,5 G i lengre tid rundt banen og løpet ble avlyst pga førernes sikkerhet.
Indy Racing League kjørte også løp på Texas Motor Speedway på den tiden, men hadde rundt 300 hk mindre effekt enn turbomotorene til CART, så de kom aldri opp i de hastighetene.
Avlysingen av CART-løpet i 2001 førte til en del rettsaker i ettertid, som igjen førte til konkurs av CART. Serien forsøkte å overleve under forskjellige navn, men ble etter hvert innlemmet i Indy Racing League, og ble til det som vi i dag kjenner som Indycar Series.