Hei

Takk for det

. Liker å planlegge ting (mange ganger ned til minste detalj). Dette tar som regel altfor mye tid, og jeg må nok regne meg selv som en av de treigeste her inne til å få ting ferdig. Denne gangen kommer også kostnadene inn i bildet, her må jeg fordele det litt over tid. Nok om det.
I dag tok jeg med de to Pass kortene med på jobben. De ble vasket rene for flussmiddel med isopropanol. Jeg måtte faktisk vaske de i to omganger for å få de helt rene. Vet at mange av dere ler av dette (vaske korta). Men, jeg kan fortelle dere, at det er ikke rent lite flussmiddel som ligger igjen etter at et slikt kort er ferdig loddet. Korta blir skinnende blanke, slik de var
før lodding. I en serieproduksjon hos en elektronikk-fabrikant, blir alle kort vasket etter lodding.
Så nevnte jeg litt om røntgen av kort i går. Der jeg jobber har vi en slik maskin:
Her er et av korta mine i maskinen.
Her kjører vi med minimal forstørrelse, da korta mine, blir å regne som "elefanter" i denne sammenheng med store hullkomponenter. Normalt blir denne maskinen brukt på våre kort med 1000-vis av smd komponenter. Kortene er meget avanserte, med opptil hele 17 lag med baner. Alt er smd, bortsett fra kontakter.
Utsnitt fra mitt kort:
Dette var bare vist som en kuriositet ang. kortproduksjon.
Mvh.
Johnny