INFINITY`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Har fremdele Kappa senter med de små blytunge bak høyttalerne med veggbraketter. Bare stått her til pynt i godt over 10 år. Emit R.
     

    lp45

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    22
    Sted
    Drammen
    Noen som har hørt de minste i IRS serien og kan mene noe om hvem som er å anbefale og eventuelt forskjellene. Tenker da hovedsaklig på Sigma, Omega og Epsilon. Dette er modeller som avogtil dukker opp for salg for en billig penge.
    Om noen vet om slike eller eventuelt RS2A/B gjerne med deffekte elementer osv til salgs.
    Har hatt alle du nevner her. Alle spiller glimrende med gode forsterkere, men har du først hørt Epsilon så vil den "ødelegge" for de andre.
    De "ødelegger" for stort sett alle andre merker også 😁
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^Vet du om noen som faktisk har fått til et par Epsilon?
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    ^Vet du om noen som faktisk har fått til et par Epsilon?
    Ja her hjemme låt de fantastisk så lenge jeg hadde dem i 3 år før jeg ble bitt av byttesyken. Den store feilen var at "styringsboksen" (Som heter noe jeg husket for 5 min siden) som var merket feil på inn og utgang. Koblet man feil som anvist kom det et kraftig smell fra bassene som var så kraftig at det tok lang tid å få ut av kroppen. Fantastiske høyttalere, og veldig trist for de som ikke fikk dem til.


    Edit: Epsilon Servo Control
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Spilte bra hos meg også med ML no33 på topp og Krell MCX 750 på bass
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Spilte bra hos meg også med ML no33 på topp og Krell MCX 750 på bass
    Brukte flere forskjellige forsterkere, men alltid parvis av samme merke. Morsomste var Swiss Physics som låt bra, men de var påmontert kjølevifter jeg ikke likte lyden av. Derfor boret jeg hull i stueveggen slik at forsterkerne kunne stå på soverommet. ;D
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke høyttalere av nyere dato låter nærmest det Kappa 8.1 gjør?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg byttet ut disse poly domene på på en kappa 6 for noen år tilbake med noen Vifa erstattninger for en kompis. Det ble litt lavere frekvens målt med Clio. Husket ikke om det ble noen lysere klang. Ellers ble kantene og støvhettene byttet, da det var vanskligere å sentrere en hva JBL elementene er. Membran kantene måtte slipes for at limet skulle holde. Jeg handle hoshttp://simplyspeakers.com
    Infinity kappa 6 2M.jpg
     
    Sist redigert:

    madman1

    Fersking
    Ble medlem
    16.08.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Kappa 9

    Har et par kappa 9 i god stand. Forsterkerne sliter dog, Adcom GFA-565. Disse har et kjent problem, lekk kondensator. Reparatør vil ha laget nye kretskort (Kina). Antyder total kostnad på 10-15K. Det betyr vel fort 15K. Da er de sikkert kurert for godt.
    Nå er jeg ikke så orientert innen emnet, så vil gjerne ha litt påfyll fra forumet. Alternativet er å skrote de. Hva er passende forsterkere til disse høyttalerne, og hva er prisen? Det har sikkert vært en viss utvikling innen forsterkere også, de siste 25 år.
    Takk for svar.
    Hans
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har hatt veldig god erfaring med Holton på gammle Infinity, ikke prøvd Kappa 9, men Kappa 8.7.6 og RS 3 2 og 1
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Har et par kappa 9 i god stand. Forsterkerne sliter dog, Adcom GFA-565. Disse har et kjent problem, lekk kondensator. Reparatør vil ha laget nye kretskort (Kina). Antyder total kostnad på 10-15K. Det betyr vel fort 15K. Da er de sikkert kurert for godt.
    Nå er jeg ikke så orientert innen emnet, så vil gjerne ha litt påfyll fra forumet. Alternativet er å skrote de. Hva er passende forsterkere til disse høyttalerne, og hva er prisen? Det har sikkert vært en viss utvikling innen forsterkere også, de siste 25 år.
    Takk for svar.
    Hans
    Ja du har ikke akkurat de greieste høyttalerne på markedet å drive. Tungdrevne som fy. Pleide å bruke Nakamichi tror den het pa-7 og Chord spm 1200/1400 får å få de til å funke brukbart, men billig var det ikke. Nesten fristende å be deg tenke på om høyttaler bytte kan være ett alternativ. Er ikke mange av dagens forsterkere som er så glad i lav ohm heller, så litt usikker på hva som kan funke godt. Du kan Kanskje teste for eksempel Primare A32 og Anthem effekttrinn.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spilte bra hos meg også med ML no33 på topp og Krell MCX 750 på bass
    Hugsar godt den fantastiske lyden då eg testa desse, saman med ML 33 og ML 333. Eg talde veldig på knappane om eg skulle kjøpe desse. Thomas og Eivind køyrde dei heim til meg og rigga dei opp, slik at testen skulle verte optimal. Eit av dei beste oppsett eg nokonsinne har hatt i hus.
     

    madman1

    Fersking
    Ble medlem
    16.08.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Takk for respons. Må innrømme at mye av dette blir gresk for meg. Høyttalerne blir beholdt. Det jeg som sagt lurer på, er om jeg skal på reparert Adcom 565'ene for 15K. Når disse virker, noe den ene gjør, lyder det veldig bra. Så, får jeg tak i noe til 15-20K som er like bra? Bra det finnes forum, så kan slike amatører som meg bli litt opplyst.
    Hans
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har aldri hørt «gammel» Infinity. Ikke ny heller, når jeg tenker meg om. Hvordan står for eksempel Kappa 6 eller 7 seg i dag sammenlignet med moderne høyttalere?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.694
    Antall liker
    37.929
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har aldri hørt «gammel» Infinity. Ikke ny heller, når jeg tenker meg om. Hvordan står for eksempel Kappa 6 eller 7 seg i dag sammenlignet med moderne høyttalere?
    Da har du gått glipp av noe imo, tror kappa 8 er noe av det beste jeg har hørt i pris klassen

    mvh
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Her var det mange deilige høytalere, jeg har selv et 7.1 sett med Infinity Kappa.





    Har

    2x Kappa 600
    2x Kappa 200
    2x Kappa Surround
    Kappa Center
    Kappa sub

    Har hatt dette settet siden 2005 og er meget fornøyd.
    Har disse i hjemmekinoen enda - bare økt med 4 stk JBL i taket for å få Atmos :) Siterer mitt 10 år gamle innlegg 😁
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.694
    Antall liker
    37.929
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Går og lurer på et pent brukt par Kappa 7.2i, ser du. Cirkus 4000 kroner.
    Er litt tvilende til det, 7,2i er litt nyere og ikke helt i samme gate som den eldre gaten som er veldig vellydende med rett forsterker men mulig jeg tar feil :)

    mvh
     

    haugern

    Fersking
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Lommedalen
    Torget vurderinger
    0
    Hei
    Har litt lyst på å teste Infinity Kappa på mine vintage Sansui forsterkere.
    Er det bortkastet eller er det noen som kan komme med en anbefaling?
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Infinity Epsilon fungerer utmerket på kontoret mitt også gitt:)

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er litt tvilende til det, 7,2i er litt nyere og ikke helt i samme gate som den eldre gaten som er veldig vellydende med rett forsterker men mulig jeg tar feil :)

    mvh
    Frister ennå, men det polydome-elementet er jo veldig «utsatt» og vanskelig å få erstattet/fikset. Orker ikke kjøpe problemer.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    De jeg spesifikt tenker på, er disse. Ser ikke mellomtonene veldig gule og tørre ut? Er visst en her i Polen som restaurerer for ca. 1000 kr stykket, som jo ikke er så halvgalt.


    kappa_2.png
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Frister ennå, men det polydome-elementet er jo veldig «utsatt» og vanskelig å få erstattet/fikset. Orker ikke kjøpe problemer.
    Jeg byttet ut til ''replacement'' for disse polydome elementene. Jeg valgte ut disse mellomtone polydome elementene m. VIfa tekstil. på Kappa 6. Samtidig med kantoppheng. Et par tusenlapper må man regne med. Spiller også godt opp mot JBL L112.
    De gamle var bare missfarget. Og har også sett at de har blitt skiftet til plast type.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er en som holder til ikke langt unna meg, som har et par for salg, men han har valgt andre løsninger, både for diskant og mellomtone. Mellomtonen er ScanSpeak og diskanten laget av Morel. Tror jeg må ta en tur og prøvelytte.

    1605352373279.png


    Men tviler på at kona er gira på å få de inn i stua ha-ha
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er viktig at det er fra Arnie Nudell tida. Det var han som var gryderen av Infinity serien. Han startet opp et nytt firma senere. Det var han som utviklet den store reference serien også.
    Kappa serien er mindre og større WAF. Det er ikke bare å lure de inn bakveien :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er viktig at det er fra Arnie Nudell tida. Det var han som var gryderen av Infinity serien. Han startet opp et nytt firma senere. Det var han som utviklet den store reference serien også.
    Kappa serien er mindre og større WAF. Det er ikke bare å lure de inn bakveien :)
    Leser på nettet at Nudell sluttet i Infinity i 1991, og Kappa II-serien, som jeg ser på, kom først ut i 92-93. Leser også at Kappa II-serien ble bygget slik at de ikke ble like strømkrevende som den foregående serien.

    Uansett er det lytteinntrykket som avgjør for min del.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Kappa 9.2i her. Låter helt topp!

    Noen som har noen mindre kappaer, typ 6/6.2i å kvitte seg med? Tenker at Monitor Audio må vike på kontoret til fordel for kappa.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Har fått tak i noen Kappa 6.2i nå.
    Skal si det er noe litt annet enn 9.2i. Virker som de bare har skalert ned en stor høyttaler med samme drivere utenom bass og klemt det ut døra. Dette er ingen god høyttaler som står i stil med sine storebrødre. De ser kule ut og tar seg svært godt ut på kontoret hos en relativt nybakt Kappa-fan. Diskant og mellomtone et innertier som på de større. Bassen henger ikke med. Driver med liten magnet og stansa blekk. Ikke så påkostet akkurat.

    de erstattet MonitorAudio R652MD, som egentlig er en god høyttaler i alle slags rom. Litt farget i lyden dog.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn