Inn i Montana! og pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Akkurat! Veldig god til prisen, og matcher armen din helt perfekt!. Det er faktisk mange i De Forenklede Stater som bruker Sumiko BPS i WT-armer...

Edit: Den nåla er muligens litt sårbar med småbarn i huset, men det er jo en kalkulert risiko, som det heter..

K

kbwh

Gjest
    Takk, impulse. Man kan jo håpe at den har en praktisk nålebeskytter, men det er kanskje slik at det krever en nennsom hånd å ta av og på slikt der disse WT-armene henger og dingler i silikonbadet sitt. Nakenheten taler imot Sumikoen, men den åpne konstrukjonen matcher jo armen. Litt Centre Pompidou over begge, for å dra en arkitektonisk analogi.
    Den røde DV-en et mer opplagt valg mhp. de søte små, for ikke å glemme din favoritt Grado Sonata og Ortofon OM30/40 Super.

Pickupens konstruksjon er ikke viktig for meg, men den skal rett inn i RIAA uten noen form for forforsterkning/stepup.

K

kbwh

Gjest
    Det blir Sumiko BPS. Stor takk til impulse igjen!

Edit:
    Men nålebeskytter finnes ikke. Lykken står den brave bi.
    Det vil helst gå godt, skrev Max Manus.
    Eller som man må si av og til når ungene kaster seg uti det: Det kan veldig fort gå bra.

K

kbwh

Gjest
    Ah, jeg har akkurat lest siste nytt i Norcargo-tråden. Fabelaktig, Fosse!

Jeg kom i kontakt med Sotaens første eier.
    Verket er kjøpt i 87-88.
    En eller annen gang har den fått en slegge av en 24VDC strømforsyning bygget av Morten på Norsk Audioteknikk.
    Ved årtusenskiftet fikk den:
    a) Armbord i alu/akrylsandwich
    b) Ny motor/motorstyring
    c) Sota Akrylmatte (da var den biten på plass, gutter)
    d) Spikes fra Sota
    e) Well Tempered-armen

Oh bliss!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer Valentino!
    Nydelig platespiller! Denne tråden er jo som et langt vorspiel, og nå gleder jeg meg til utløsningen (da tenker jeg naturligvis på første lytteinntrykk...kremt ;))

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    Må bare få slenge på en gratulasjon Valentino. Dette gleder jeg meg også til å få lytteinntrykk fra.

(Og så har jeg en kompis som har kjøpt seg en skikkelig versting-spiller, den også gleder jeg meg til å høre inntrykkene fra. Er vi inne i en analog blomstringstid her?)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer nok en gang  :)

Jeg må si at jeg også aner en viss blomstringstid for vinylen....
    Se bare på prisene på utstyr og brukte plater........
    Helt klart at etterspørselen er der!
    Og enn så lenge er det fremdeles mulig, for en grei penge, å få seg brukbare spillere på bruktmarkeder rundt om kring. Men jeg har på følelsen det ikke er så lenge ;-)

K

kbwh

Gjest
    Takk igjen! Det er ikke spesielt hurtigblomstrende her da, men det kan jo være at rockinterressen kommer tilbake.

Det har kommet endel fin musikk i det siste som det har vært ulidelig å høre på CD-utgavene av, men som også er tilgjengelig på vinyl. Jeg har noen deilige 10" klassisk-LPer som jeg gleder meg til å høre på igjen. Og tidlig REM, Dream Syndicate, Prince, SRV, T-Birds, Springsteen, Doors, og så burt etter, som de vel sier der grammofonen min er, gjemt bak snødekte fjelloverganger.

Hyggelig dame (Donna) hos SOTA, svært god produktkunnskap. Kjekt å høre bredt american english igjen var det også. Folk som er på utkikk etter ny grammofon bør avlegge www.sotaturntables.com et besøk. Deilig nittitallsestetikk på nettsidene  ;D, og de har tilbud for overseas trade. De leverer drivverkkassene sine i svart piano også nå...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Oj! Dette ble jo plutselig et ENDA bedre kjøp, Valentino! Bare oppgraderingene og armen beløper seg jo til en svært anseelig sum. Gratulerer nok engang! Det blir veldig spennende å høre lytteintrykkene når pakken kommer ned fra viddene. Den lille pakken gikk nemlig i posten i dag! :)

K

kbwh

Gjest
    Takk for alle hyggelige ord og all god hjelp. Det kan virke som at Underwater seiler opp som polyvinylkloridpub nr. 1.

nå gleder jeg meg til utløsningen
    Fra en norsk humorklassiker:
    - Biltur?!! Eg har vore på sjøen i fire veker! Eg vil heim og eg vil sove!
    Lang fregattfart forstår jeg!  ;D

Jeg gleder meg til det hele er på plass og spiller. Det snør. Igjen.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    4
    Lang fregattfart forstår jeg!  ;D
    Jo, men nå er jeg hjemme igjen og har farspermisjon. Det har motsatt effekt. Nå har jeg "hodepine" hver kveld. ;)

Jeg fikk forøvrig en apollo platespillerhylle levert på døra for et par uker siden (brukt). Virker solid (tåler 40 kg), ser greit ut, og er ganske billig.

K

kbwh

Gjest
    Jeg har sett på Apollohyllen, kjoenik. Ser absolutt ut til å kunne gjøre jobben, men jeg tror det blir Target jeg kommer til å handle.

K

kbwh

Gjest
    Selve hyllen på AM kan også flyttes litt ut fra veggen, da det er mange kombinasjonsmulighet for spikesene. Så med mindre føttene på spilleren overstiger målene skal du ikke avskrive denne.
    Fosse, kan du finne ut hvor langt ut fra veggen hyllen kan flyttes? Intet skal her avskrives, heller ikke Apollo, kjoenik.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    Senere kjære Valentino. Den har én spike foran, og én bak og to på sidene om jeg ikke husker feil. Men, du kan med fordel bruke kun tre av dem og slik flytte plate ut forbi bakre spike. Men det kommer jo litt an på spillerens vektfordeling. Uansett står ikke spiken helt inn ved veggen, så noe kan den flyttes.

K

kbwh

Gjest
    Hva skjer?
    Ikke mye. En liten AM-hylle blir for liten (takk for din tid, Fosse). Spilleren står fremdeles hos selger. Pickupen har kanskje Posten kontroll på. SOTA kan muligens sende over et nytt støvlokk (det originale har reddet en TV!) og nye fjærer (det er visst de opprinnelige som sitter på) uten at det koster en formue. theStig har sagt seg villig til å langtidsteste riggen mens vi venter på hus&Montana.

Egentlig er det ganske deilig med slike lange forspill.

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Du er tolmodig, Valentino - det skal du ha! Men så har du vel ikke så rent lite å glede deg til heller, vil jeg tro...

Rock on. (Du skjønner betydningen).

K

kbwh

Gjest

SOTA Sapphire er i heimen, Sumiko BPS i tollen på OSL.

Pop quiz:
    Hva står SOTA for tror dere?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    4
    Super Original Turntable Arrangement
    Sound Of The Ages
    Stuck On Turntables Again

hva vet jeg... ::)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    DÆVEN ;D

Lekre greier!

Nå ser jeg frem til lytteinntrykk, og MANGE flere bilder ;-)
    Gratulerer!!

K

kbwh

Gjest
    En ting er sikkert: Jeg må ha nye fjærer. Subchassis får maksimalt henge 1/8" under hovedchassis på disse spillerne. Øyemål på denne: 1/4". Den bouncer i vilden sky også. Gir seg aldri. Må nok maile Donna. Støvlokket (det knekte) er for lavt for armen, så der må jeg finne på noe. FOSSE! HVEM LAGER AKRYLMØBLER I DETTE LANDET (og off topic: hva er NCS-kodene hjemme hos Sverre Fehn)?

theStig og jeg har en cunning plan om SOTA Sapphire v.s. Alphason Sonata i hans oppsett (nam nam) mens fruen og jeg venter på hus & Montana.
    Watch this space.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    4
    State of the art, mjo det er nok litt mer sigende ja.
    Ser ualminnelig lekker ut.
    Jeg har begynt å følge med på Dr House etter at jeg hørte han hadde en SOTA i stuen :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Enda bedre, Kjoenik! Han har en SOTA på kontoret!

Edit: Tror jammen du liker The Residents! ;-)

Mine hjerteligste gratulasjoner, Valentino! Den ER virkelig lekker! Og HVILKEN arm! ;-)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.376
    Torget vurderinger
    2
    En ting er sikkert: Jeg må ha nye fjærer. Subchassis får maksimalt henge 1/8" under hovedchassis på disse spillerne. Øyemål på denne: 1/4". Den bouncer i vilden sky også. Gir seg aldri. Må nok maile Donna. Støvlokket (det knekte) er for lavt for armen, så der må jeg finne på noe. FOSSE! HVEM LAGER AKRYLMØBLER I DETTE LANDET (og off topic: hva er NCS-kodene hjemme hos Sverre Fehn)?

theStig og jeg har en cunning plan om SOTA Sapphire v.s. Alphason Sonata i hans oppsett (nam nam) mens fruen og jeg venter på hus & Montana.
    Watch this space.
    Grattis med en veldig fin spiller !

Jeg tumler litt med ideer om akryl som møbelmateriale, men hittil er det blitt med litt til bad og kjøkken, vanskelig å lime, en drøm å gjenge ( !) og bedre enn sitt rykte på riper og statisk.(støpte plater )
    Det eneste jeg kommer på er Gandia Blasco som Tannum forhandler, men det er utemøbler og jeg er ikke sikker på om det er PMMA eller om det er noe lignende f.eks POM eller PCM eller hva de heter alle sammen..
    http://www.gandiablasco.com/flash/gandiaBlasco.htm
    polyethylen var det visst..

Jeg tror jeg har en anelse om hvilke NCSer (Kjempe)Sverre Fehn har hjemme,de litt tilskitnede primærene fra funkistida , selv om han nå bor i 1910 eller deromkring mellom vestkanttorget og Briskeby ..
    Fortidsminneforeningen har gitt ut noen hefter om farger fra forskjellige perioder, kan kanskje grave de fram om du er interessert.

P

Parelius

Gjest
    Pop quiz:
    Hva står SOTA for tror dere?
    Seriously Overrated Turntable Acquisition.

Gratulerer, Valentino. Ventingen er over. Vi trenger flere bilder og inntrykk.

P

Parelius

Gjest
    Skal vi se; nå har du altså:

SOTA Sapphire
    Well Tempered arm
    BPS Evo III PU

Hvilket RIAA-trinn har du, Valentino?
    Blir alt sammen puttet ned i kjelleren til du får nytt hus? (Det vil jo være forferdelig, men jeg har sikkert misforstått.)

K

kbwh

Gjest
    Min RIAA? MM-trinnet i min Tandberg 3028A. Det er superenkelt, med fornuftige komponenter og én opamp per kanal. Jeg har satt i sokler, og per i dag kan jeg rulle mellom 604, 627 og 134-opamper. Det er vel det jeg har liggende.

Skal ikke i kjelleren mens jeg venter. Skal kappkjøre med theStigs Benz H2 Wood/Alphason HR-100S/Alphason Sonata hos ham. RME Fireface 800-micinngang og digital RIAA der i gården.

P

Parelius

Gjest
    Skal ikke i kjelleren mens jeg venter. Skal kappkjøre med theStigs Benz H2 Wood/Alphason HR-100S/Alphason Sonata hos ham. RME Fireface 800-micinngang og digital RIAA der i gården.
    Dæven, det blir spennende. Skulle vel nesten være mulig å lagre deler av kappkjøringen til almen fornøyelse.

(Er det analoge RIAA-trinnet det neste som nå fyker ut av anlegget, etter at CD-transporten forsvant?)

K

kbwh

Gjest
    God idé til en uformell blindtest det der, Parelius. En høre forskjell-test eller kanskje "Hva foretrekker du av A og B?". Dette kan vi gjøre pinlig nøyaktig med farts- og nivåutlikning. Men vi får se hva vi gidder da. Vi har en lei tendens til bare å høre på musikk ute i Løten.

Jeg kommer nok til å beholde analog signalbehandling i overskuelig framtid. Jeg sysler med planer om aktive DIY-suber og Behringer-EQ av disse, men først skal vi få på plass det eksisterende i nytt hus, inklusive jakt på -30dB for reflektert lyd i lytteposisjonen. Billig og viktig synes jeg.

CD-spilleren skal inn igjen i anlegget etter flytting. Ingen video i husalteret lenger da. Man får kvadratmeter for pengene i provinsen.

Og Kreativ Plast kan lage nytt støvlokk sier de. 635,- pluss moms og frakt.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    4
    Enda bedre, Kjoenik! Han har en SOTA på kontoret!

Edit: Tror jammen du liker The Residents! ;-)

-
    Hm, jeg får nøye meg med Dual'en på kontoret. Men så er jo ikke jeg like kul som Dr House...foreløpig ;)

Koser meg dønn i hjel med 40-50 Residents-utgivelser (mest på vinyl :D).

Har jeg forstått det riktig Valentino, at du skal sette opp spilleren sammen med TheStig, hjemme hos TheStig, inntil du får husogmontana?

K

kbwh

Gjest
    Stemmer det kjoenik. theStig har intet imot å langtidsteste SOTAen sier han, så den blir stående hos ham til huset er klart for Montana.

@superhkm: Takk for innspill og tilbud. Fortidsminneforeningen skulle ha 80,- for Gode råd om farger og stil. Kjekk å eie synes jeg, så jeg bestilte.

K

kbwh

Gjest
    Strømforsyningen er ikke underdimensjonert. Det står Audioquest på nettledningen. Bemerk CDen:

Min SOTA Sapphire har blitt kompis med theStigs ene subwoofer og hans Alphason Sonata:

Nå mangler bare én liten blå ting. Ja, også hus&Montana da.

Se hvordan de koser seg:

K

kbwh

Gjest
    Det er svære saker hos theStig. 4" Philips, 8" SEAS og 18" Beyma. Fryden ville ingen ende ta i går kveld:

Men til slutt måtte de legge seg, tøysekoppene.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    Herlig Valentino, herlig. Dette ser skikkelig lekkert ut. Synes strømforsyningen ser godt dimensjonert ut også.
    Tipper du gleder deg til utlånet er over...

K

kbwh

Gjest
    Den strømforsyningen er, well... 630VA for å drive en grammofon!

Nå skal jeg se på Dr. House. Gjett hvorfor. ;D

K

kbwh

Gjest
    Den Posten, den Posten. Jeg vet i det minste hvor Sumikoen har vært:
    22.03.07  06.37  AVVIK I PRODUKSJONEN
    Årsak: Feilsendt
    Tiltak: Videresendt  2309 HAMAR  
    21.03.07  06.51  VIDERESENDT  3169 STOKKE  
    21.03.07  06.51  AVVIK I PRODUKSJONEN
    Årsak: Feilsendt
    Tiltak: Videresendt  3168 MELSOMVIK  
    20.03.07  09.23  UTSENDT  2061 GARDERMOEN  
    20.03.07  07.51  FORTOLLET  2061 GARDERMOEN  
    16.03.07  23.27  SENDT LAGER  2061 GARDERMOEN  
    16.03.07  20.30  STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING  2061 GARDERMOEN  
    16.03.07  20.30  ANKOMMET MOTTAKERLAND  2061 GARDERMOEN  
    15.03.07  11.39  SENDT FRA AVSENDERLAND  9999 INGEN NY POSTADRESSE  
    15.03.07  11.28  SENDT FRA AVSENDERLAND  9999 INGEN NY POSTADRESSE  
    14.03.07  16.29  INNHENTET  9999 INGEN NY POSTADRESSE  
    ;D

En korreksjon, for rett skal være rett.
    Jeg har tidligere skrevet at armen er en Reference. Der rotet jeg gitt. Det er en Classic V. Låter sikker greit allikevel, men for å finne ut det må jeg ha bedre hjelp av Posten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn