Inn i Montana! og pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Ja, jeg har *7, som er 41 utvendig. Det måtte bli sånn, for det går opp med høyden på salongbordet og sittehøyden på EJ 660. Men, jeg var også litt i tvil om de ville gå inn i en *6 modul. Jeg tror dette går akkurat, men da tar nok yttercoveret borti.

Har en 12*12 på soverommet som bokhylle, den har fast vertikaldeling og løse horisontalhyller, en av disse mellomhyllene bikket under når den ble fullastet med bøker. Men, dette kan man løse med flere vertikaldelinger.  Ikke koster de mellomstykkene noe særlig heller. Jeg har mine på 38cm dybde til vinyl, da står platene ca 5 cm inne i reolen. Men, du vil ikke få plass til de fleste komponenter oppe på disse dersom de henger rett på veggen (kabler). Har en del Montana på soverommet også, 20cm som jeg bruker til cd-er, ypperlig.

Billig, ikke sant? Sammenlignet med belysning....

K

kbwh

Gjest
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger og ideer til et nytt tidsbilde fra tenkeboksen:

Først:
    Jeg skipper vegghengt og går for to 12x12-moduler, full dybde.
    Den ene blir til hifielektronikk og vertikaldeles 8+4 og horisontalt 6+6. Det nederste 8x6-hullet får dør, og inni der havner de stygge tingene som DAC og grammofonens strømforsyning (og etterhvert digital eq til planlagte suber). Det øverste 8x6-hullet skal huse sølvplatedrivverk og min dobbeltkabinett Tandberg-B&O receiver. Bak LP-plater i de to 4x6-hullene putter jeg forgreninger til 220v og eventuelt annet nødvendig griseri.
    Den andre modulen kan være til LPer eller kanskje et vitrineskap. Trenger ikke lagre all musikk ved anlegget.

Jeg setter modulene rett på gulvet, så passer høyden med spisebordet ( ;D, Fosse). De skal få stå på filtputer. Da blir det lett å komme til bak når jeg skal koble, for jeg kommer blasfemisk til å gå løs på bakplaten med stikksag.

Så:
    Sotaen får vegghylle. Vi har eikeparkett, bjørk kryssfiner på vegg, og hvit Montana. Forslag til noe pent å sette Sotaen på, og som matcher omgivelsene, mottas med ærbødig takk.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Dette skulle ikke, så vidt jeg kan forstå, bli noe problem. Den faste midskillen blir da horisontal, og du får vertikale, løse delere som støtter den horisontal. Dessuten skulle den tåle mer når den står på gulvet. Spør likevel hva merkostnaden er for å bestille med veggoppheng (i tilfelle du skulle ombestemme deg en gang er det mer trøbbelsomt å ettermontere).

Prisene er jo også litt lavere når du velger standardfarger (hvit f.eks) enn om du velger disse "ruglete" fargene (f.eks kaffe, hater sånn bohus-benevnelser). Det som ellers er særlig prisdrivende er skuffer og dører.

Vegghylle Valentino. Der finnes det jo mye greit. Selv er jeg godt fornøyd med min Audio Magic. http://www.hoium.no/abcsuper1/audiomagic/vegghyller.htm men her finnes det jo mange muligheter, og priskategorier.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Jeg har bestilt en slik selv! Går og venter på den. Så skal du ha en slik må du være rask for nå har Høyem de på lager, og jeg har ventet en stund. Tror ikke AUM akkurat er de raskeste på å levere varene!

Mvh
    Kjetil

K

kbwh

Gjest
    En slik Audio Magic ser riktig flott ut, men en som er dyp nok blir også svært bred (63cm).

Target VW1 virker å være en god kandidat i all sin sorte komponentmatchende nøkternhet. b54xd49 med nyttelast 20kg (eller er det 40? Target er ikke enige med seg selv) skulle passe utmerket dersom dybdeavstanden mellom ytterkantene på grammofonens føtter ikke overstiger 355mm. Det vet jeg ikke ennå, og snøen laver ned.

Fosse, anbefalingen om å kjøpe opphengsbeslag til Montana for senere tilfelle er notert. Takk!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    VW 1 er heilt utmerka, tåler mykje vekt. Sjølv har eg den noko større VW 2, som er ganske identisk, men større. På denne har eg hatt ca 60 kg platespelar utan problem (men då har eg lagt inn ekstra skruefeste inne i veggen før eg spikra på panelet)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Selve hyllen på AM kan også flyttes litt ut fra veggen, da det er mange kombinasjonsmulighet for spikesene. Så med mindre føttene på spilleren overstiger målene skal du ikke avskrive denne.

Men, Target virker flott den. Har en kompis som har en slik og den virker skikkelig bygget. Han har forresten en hylle med mulighet for underhylle, kan være kjekt mht på riaa etc. Men får selvsagt noe mer dominerende fremtoning.

P

Parelius

Gjest
    Hm, de Audio Magic hyllene så jo greie ut, men de hadde lav nyttelast (som Valentino kaller det); 10 kg på den største. Hvor tung er spilleren din Valentino/Fosse? Og har du den minste størrelsen? (Eller har jeg misforstått det med nyttelasten; at det som oppgies er vekten på hyllen?) (VPI-en min er vel rundt 40 kg)

michaelr

Medlem
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    0
    En slik Audio Magic ser riktig flott ut, men en som er dyp nok blir også svært bred (63cm).

Target VW1 virker å være en god kandidat i all sin sorte komponentmatchende nøkternhet. b54xd49 med nyttelast 20kg (eller er det 40? Target er ikke enige med seg selv) skulle passe utmerket dersom dybdeavstanden mellom ytterkantene på grammofonens føtter ikke overstiger 355mm. Det vet jeg ikke ennå, og snøen laver ned.

Fosse, anbefalingen om å kjøpe opphengsbeslag til Montana for senere tilfelle er notert. Takk!
    Denne væghylde køre jeg også med - syntes den er bedere en Audio magich væghylde !

K

kbwh

Gjest
    Det er nok egenvekt som er oppgitt på Audio Magic, Parelius.

Kjekt å se deg her på forumet, michaelr. Vi fjellaper kan trenge litt kontinental korreksjon.

Hva veier Aviden din, Fosse? Sotaen er 20kg omtrent, altså må den være omtrent halvparten så god som VPIen til Parelius. Til gjengjeld er tonearmen heftig nok (i følge impulse).

Dobbelthyllevarianten Target VW2 som A-Arve og Fosses kompis har faller igjennom estetisk er jeg redd.

P

Parelius

Gjest
    Phonosophie har også noe som ser bra ut. Topplaten blir for liten for en voksen VPI, men skulle vel passe Sotaen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    8 og 10 kg er definitivt egenvekten. Maks belastning har jeg ikke klart å finne noe svar på i farten, men det har neppe annet enn teoretisk interesse for noen av oss, forutsatt at veggen har kapasitet god nok.

Audio Magic kan sandfylles, det anbefales. Videre kan den utvides med ISP-dempeplattform dersom det er ønskelig.

Michaelr, har du testet disse direkte mot hverandre? Under Orben merket jeg stor forskjell når jeg hadde en ekstra plate mellom spiller og hylle, men dette skulle neppe spille noen rolle med Avidene, som etter sigende skal være lite følsomme for underlaget (kvalifisert gjetning).

Men, det er jo flere andre her som ser riktig så flotte ut.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Til deg Kjetil_M, når du skrur opp hyllen, ikke tight de øverste skruene til alt du kan før du tighter til de nederste. Skru sånn greit til i toppen, skru til i bunnen og etterstram i toppen til den står plant på veggen.

Da står chassiet plant på veggen og du slipper justere spikesene så mye for å få plata i vater. Bare et tips.

michaelr

Medlem
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    0
    Audio magic er da en fin hylle - men den giver sig hvis der kommer en tung pladespiller på den ... syntes den ikke er stiv nok !
    Brug aldrig ISP-dempep..... på din pladespiller hylde - det tar dynamikken !

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    Ser ut som de fleste har sin platespiller på vegghylle, er det det mest opptimale, eller er det andre grunner til det?

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Til deg Kjetil_M, når du skrur opp hyllen, ikke tight de øverste skruene til alt du kan før du tighter til de nederste. Skru sånn greit til i toppen, skru til i bunnen og etterstram i toppen til den står plant på veggen.

Da står chassiet plant på veggen og du slipper justere spikesene så mye for å få plata i vater. Bare et tips.
    Det skal jeg huske på når jeg monterer den! Takk for tipset. Har du sandfylt din hylle? Hvilken type sand bør brukes?

Mvh
    Kjetil

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Michaelr, fylte du den med sand? Jeg kan ikke si jeg har merket at den har gitt etter, men, mulig jeg husker dårlig. Vedrørende ISP og underlag så tror jeg det kommer litt ann på spilleren. Hadde min Orbe på steinhelle, det funket ikke. ISP var bra der. Ikea slakteblok var også veldig bra (i kombinasjon med trisolator og vegghylle). Avid har jeg ingen erfaring med i så henseende. Var det Diva eller Sequel du testet dette med Michaelr?

K

kbwh

Gjest
    Ser ut som de fleste har sin platespiller på vegghylle, er det det mest opptimale, eller er det andre grunner til det?
    De fleste av oss bor i trehus, der det er litt svikt i gulvdragerene. Vibrasjoner forplanter seg lett i gulvet. Så opp på veggen med grammofonen!
    Har du betonggulv er IKEAs Lack-bord en klassiker. Det er et svært vellydende grammofonbord og koster en Grolsch på Underwater Pub omtrent.

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    De fleste av oss bor i trehus, der det er litt svikt i gulvdragerene. Vibrasjoner forplanter seg lett i gulvet. Så opp på veggen med grammofonen!
    Har du betonggulv er IKEAs Lack-bord en klassiker. Det er et svært vellydende grammofonbord og koster en Grolsch på Underwater Pub omtrent.
    Hmm, jeg har en familie på 4 ovenpå, som dundrer over gulvet som en flokk elefanter på tur til neste vannhull.  :eek:

Tror jeg har mere vibrasjoner i veggene enn på gulvet gitt (betong med parkett over).

P

Parelius

Gjest
    Hmm, jeg har en familie på 4 ovenpå, som dundrer over gulvet som en flokk elefanter på tur til neste vannhull. :eek:

Tror jeg har mere vibrasjoner i veggene enn på gulvet gitt (betong med parkett over).
    Hva med å flytte denne vibrasjonsfamilien?

michaelr

Medlem
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    0
    Michaelr, fylte du den med sand? Jeg kan ikke si jeg har merket at den har gitt etter, men, mulig jeg husker dårlig. Vedrørende ISP og underlag så tror jeg det kommer litt ann på spilleren. Hadde min Orbe på steinhelle, det funket ikke. ISP var bra der. Ikea slakteblok var også veldig bra (i kombinasjon med trisolator og vegghylle). Avid har jeg ingen erfaring med i så henseende. Var det Diva eller Sequel du testet dette med Michaelr?
    Det var med Avid Diva - min Avid Sequel står på en Target væghylde !
    PS. det var ikke med sand

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Hva med å flytte denne vibrasjonsfamilien?
    Forsiktig nå Parelius, før vi vet ordet av det så har vi dem på Haugen.

Er det så å forstå at du også bor på St.Haugen Valentino? I tilfelle skulle vi tatt en tur på Underwater snart, du, jeg og Parelius.

K

kbwh

Gjest
    Nei Fosse, jeg bare mimrer. Jeg har bodd midt i Norges kornkammer i nærmere 7 år nå. Bodde i byen i 7 år før det.

En tur på Underwater med dere kunne jeg veldig godt tenke meg, men siste toget hjem går ved halv ti-tiden, dessverre, så det kan ikke skje ad hoc.

P

Parelius

Gjest
    Nei Fosse, jeg bare mimrer. Jeg har bodd midt i Norges kornkammer i nærmere 7 år nå. Bodde i byen i 7 år før det.

En tur på Underwater med dere kunne jeg veldig godt tenke meg, men siste toget hjem går ved halv ti-tiden, dessverre, så det kan ikke skje ad hoc.
    Hva gjør egentlig et homo sapiens midt i et kornkammer? Danser rundt aksene og synger "Sound of Music", mens det venter på at Hamburgeren fra McDonalds stekes ferdig? Merkverdig er livet. Sikkert ikke mindre merkverdig å sitte og sublimere på en operasangerinne i landets kvinnekammer ...

Vi får utforme en femårsplan da, Valentino. ;D

K

kbwh

Gjest
    Vi har Julie A's inkarnasjon til å gjøre den syngingen og dansingen for oss hver august, Parelius. Man venner seg til det.

Vi bør kunne avtale å møtes på UwP or å utforme en plan ja. Vi kan få inn Ane dahl Torp med et rødt flagg for å gi oss den riktige femårsplanstemningen.

Men nå: Sotaen "min" har filtmatte. Sota leverer både akryl og vinylmatte. Er det noen her som føler seg kallet til å si noe om de forskjellige materialenes soniske egenskaper?

S

slowmotion

Gjest
    Jeg foretrekker filtmatte oppå akryltallerkenen.
    Men jeg bruker ikke platestrammer....

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Akryl er på ein måte bra, men det blir ikkje så musikalsk som ein del andre materiale. I mange samanhengar likar eg Plattermatter (spesielt DD-drivverk), men det er ikkje så nøytralt (syg ut ein del øvre mellomtone/nedre diskant). Mystiske materiale har ein tendens til å vere bra (Nottingham). Og faktisk kan aluminium (den legendariske vakuum-platematta frå Audio Technica 777EX, trur eg ho heitte, var topp) fungere utmerka. Messing (Mikro Seiki og eit par andre kan gå bra, men då må du halde tallerkenen fullstendig rein. Kork er bra, det er filt også.
    Men det tryggaste er å bruke ein eller annan form for platekrans og eit tallerkenmateriale som ikkje har klokkeeffekt, meiner no eg.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hva med den nye matta til Funk Firm, Valentino? Får panegyriske omtaler, i alle fall. Både Vidar P og undertegnede venter spent på at de skal ankomme våre breddegrader. Trond Seland /Maxwell er mannen å snakke med her....

K

kbwh

Gjest
    Ok, takk så langt. impulse og Vidar P kan vel si noe om vidundermatten fra OL sånn etterhvert?

Jeg fant et stilig bilde fra the vinyl heyday. Det viser en vakuum-Sota, sannsynligvis en Star.

Så vidt jeg har forstått det er det vakuumanordningen som er eneste forskjellen på en Star og min Sapphire. Jeg skal maile litt med Sota etterhvert om oppgraderingsveier for spilleren (jupp, det er ikke bare Linn som bedriver produktforfining...).

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Nei, jeg har jo f.eks mulighet for å kjøpe reference powersupply....

Blir moro når vi får spillerene våre opp å gå Valentino.

K

kbwh

Gjest
    Koster på meg et bilde av en Sapphire nesten lik min (som har sort platetallerken, heldigvis), men med en SME 309 (trur eg) og noe som likner et Shure-element. Jeg er litt forelsket i fingerskjøtingen av eiketreet.

Mens jeg venter: Kan vi tenke litt pickup? En halvheftig HOMC i prisklassen rundt Benz ACE kunne være noe, men noe sier meg at en Benz kanskje bikke komboen Sota og WTRA i retning sløv. Hva skulle man velge da? Har Dynavector noe?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Dynavector har en veldig fin sak som jeg aldri husker betegnelsen på (men det er det sikkert andre som gjør...) Ellers går det jo an å kikke (lytte) i retning Lyric og Sumiko også....om det er HOMC du skal ha.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    De to får du i både high- og low output ja.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Stemmer! 10xs er svært god til prisen, burde funke veldig fint i armen, og er slett ikke sedat, akkurat. 20x har nærmest oppnådd legendestatus på kort tid, men koster omtrent 5000,- om jeg ikke husker feil. En rask PM til Dog her på sentralen, og du får sikkert lytteintrykk i massevis. Som gammel 17D-bruker har jeg 20x på shortlist her...

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.373
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Koster på meg et bilde av en Sapphire nesten lik min (som har sort platetallerken, heldigvis), men med en SME 309 (trur eg) og noe som likner et Shure-element.
    Tror ikke det er en 309. Kan det være en 345?
    mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn