Inn i Montana! og pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24
    Nei, hvorfor den Stabien ikke er solgt er jo noe av det mer forunderlige jeg kan tenke meg. Rent ut himmelsk spilte denne på Hortenmessa. Og, her kan man få den uten arm. Da kan man kjøpe en billig arm først hvis man vil, eller så kan man kline til med høykvalitet med en gang. Er forresten enig meg deg, vegghylle anbefales.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Stabi og vegghylle fra Finite Elemente, for eksempel...? Bedre platespillerverk til den prisen finner du i alle fall ikke NOE sted. Og en anstendig arm er jo ikke hokuspokus...

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nei, hvorfor den Stabien ikke er solgt er jo noe av det mer forunderlige jeg kan tenke meg.
    Har tenkt tanken sjøl, synest også dette er litt rart.

Rent ut himmelsk spilte denne på Hortenmessa. Og, her kan man få den uten arm. Da kan man kjøpe en billig arm først hvis man vil, eller så kan man kline til med høykvalitet med en gang. Er forresten enig meg deg, vegghylle anbefales.
    Himmelsk - oh yes indeed, det vesle eg fekk av smakebit av denne i Horten gjorde inntrykk utanom det vanlege. PeterD fekk det til i år. Og vegghylle, ja det er eit must ut frå mine erfaringar.

_______

Edit: Såg ikkje dette, las kun siste innlegga før eg svarte. Ser no at du ønsker å plassere platespelaren din inn i Montana, hengande på veggen. Då skal eg ikkje anbefale deg noko anna, Kuzmaen på brukten er for bred. Lovar å saumfare trådar nøyare heretter.

Viser til dine innlegg heilt innledningsvis:

To spørsmål på en gang:

1) Altså, Jeg er på utkikk etter en grammofon som er smal nok til å gå inn i en 8 enheter bred Montanamodul, dvs. 45cm.
    Nu må jeg forske litt, mine herrer. Er der flinke og holder totalbudsjettet firesifret?
    Jeg hadde min forrige grammofon i 19 år, så den nye blir værende ja.
    Mitchell TechnoDec er for bred, 48cm. GyroDec også.

Reolen skal henge på veggen, ja.
    Mvh. Karl

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hørte denne spilleren hvor han spilte en pianokonsert, en kompis som ikke er geek som oss hørte dette, og var 100% sikker allerede nede i svingtrappen på at det var en pianist som satt der oppe i 2.etg :D Ja, må si det spilte vakkert, det der.

Nei, hvorfor den Stabien ikke er solgt er jo noe av det mer forunderlige jeg kan tenke meg. Rent ut himmelsk spilte denne på Hortenmessa. Og, her kan man få den uten arm. Da kan man kjøpe en billig arm først hvis man vil, eller så kan man kline til med høykvalitet med en gang. Er forresten enig meg deg, vegghylle anbefales.

K

kbwh

Gjest
    Well, den kan gå inn i et 12 enheter bredt Montanakabinett (de har en en underhengslet variant som egentlig er ment brukt som "sekretær"), og uten støvlokk er Stabien grunn nok.
    Fosse har vært inne på det i løpet av tråden: Hvorfor begrense seg til 8x8 enheter?
    Jeg håper noen lesere finner interesse av høyttenkningen min...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24
    Det gjør vi Valentino, finner interesse i tenkingen din.

Vær bare oppmerksom på å bestille hyllen med skikkelig hengsel slik at den får støtte i åpen stilling. Jeg har radio og dvd-spiller i en 12X7 modul med dør (hengslet i underkant), hos meg er dette greit da den står på gulvet, men hos deg vil du trenge noe som holder døren igjen. (Du har sikkert tenkt på det, men siden vi først er innom høyttenking).

K

kbwh

Gjest
    Leverandøren snakket om en 12x8 sekretær-variant, der døren faktisk skal kunne brukes som skrivebord når den er åpen, Fosse.

K

kbwh

Gjest
    Det var ikke jeg som kjøpte Kjetil_Ms Stabi. Jeg hadde lyst, men så falt avgjørelsen om ikke å kjøpe for måneders lagring etter et øyeblikks uoppmerksomhet ved passering av en fotoboks på E18 i Vestfold på fredag. Nuvel.

Liste:
    Funk Firm Funk/Funk Vector + arm og pickup (~11000/20000 for pakke)
    Opera Conconance LP 6.0 m/RB300 + pickup (~16000 for pakke m/Benz Ace H)
    Kuzma Stabi S m/Stogi S + pickup (~18000 for pakke)
    JR Transrotor Cellino 25/40 Metal m/Transrotor 2.6 arm [kabel, endestubbe, og kontravektmoddet RB250] (~15000 + pickup)

Jeg har ikke handlet Montana ennå, og en fullsize bruktgrammofon kan stadig være aktuell.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det der er jo en Well Tempered-arm, Valentino..den kjenner jeg godt,og bruker til daglig. Du skal laaangt opp i prisklasse for å finne noe bedre.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    En Kuzma med WT-arm burde være en fantastisk kombinasjon.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24
    Er vel ikke Kuzma dette? Men fin var den.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det har du selvfølgelig rett i, Fosse..sånn går det når jeg kikker på sentralen og skriver strategidokument samtidig....flaut!

VPI, er det ikke? Eller en eldre Sota. Fin platespiller uansett. Og WT-armen er fantastisk. Passer veldig fint til en Grado Sonata også, Valentino! :)

K

kbwh

Gjest
    Det er grammofonen til Dr. House dette her, Sota Sapphire.
    Hvordan trives du med armen, impulse?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg trives veldig godt med armen, rett og slett. Opplever at den har mange av de samme kvalitetene som Mørch rent lydmessig, utmerker seg ved å ha en veldig uanstrengt signatur og et stort og detaljert, men slett ikke klinisk og analytisk lydbilde. Den er relativt enkel å sette opp og passer til en lang rekke pickups. Jeg har aldri hørt Ortofon MC30 Supreme låte så fint som den gjorde i denne armen, for å si det sånn. Ikke Dynavector DV 17 heller.
    Den leveres med internkabling fra Cardas, og det er jo utmerket i seg selv, men den er gebrekkelig som få, så vær forsiktig ved pu-montasje!

K

kbwh

Gjest
    Jeg har kirurgfingre. Det skal gå bra.
    Hvilken versjon er det du har? Den jeg har hånden på har armrør i karbon.
    Er det noen form for tonearmløfter på/til den?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Karbonversjonen er siste versjon,har bedre bassgengivelse og litt mer dynamisk mellomtone og har kraftigere og bedre internkabling, så da bortfaller min eneste egentlige innsigelse! Jeg har armrør i aluminium, dempet med sand. Tonearmsløfter er ikke levert orginalt, men kan skafffes fra stanalog.com.
    Jeg har faktisk aldri savnet det. Ettersom armen er silikondempet, blir likevel armens bevegelser såpass myke at det ikke er et stort problem å bare løfte armen av / legge p.u i rillen.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg tror jeg kan finne fram Peter Moncrieffs legendariske 17-siders omtale av Well Tempered Classic (med WT-arm) fra International Audio Reveiw, om du er interessert....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Har du akkurat sendt noe? Da er det litt jetlag på meldingene her i dag....
    Har forresten mailadressen din fra før, mener jeg å huske....

K

kbwh

Gjest
    Hvis lykken står meg og selger bi blir blir det altså en Sota Sapphire III med Well Tempered Reference Arm. Jeg håper at den litt tunge spillestilen til verket (Vidar P's input) balanseres av egenskapene til tonearmen (impulses input) Om slagskipet havner inn i Montana eller oppå er litt tidlig å si. WAF. Jeg synes Sotaen er tøff, men 50x40x10cm amerikansk fingerskjøtt eik er voldsomt for enkelte.

Pickup? En barnesikker Ortofon OM30 (det er jo bare å bytte stift!) kanskje?

Tusen takk til impulse for all hjelp.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ser nydelig ut det der Valentino :)
    Kan godt tenke meg at dette er en kanonmatch.

Gratulerer!!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Når det kommer til PU, så selger jo Kjetil_M sin Grado Reference Platinum til en meget fordelaktig pris ;-)

K

kbwh

Gjest
    Fristende, men jeg har ikke gain nok i RIAAen. Barna mine er også i en alder der det rett og slett er kjekt å kunne ta av stiften...

Ellers er jo ikke Sotaen i hus ennå. Den er et par fjelloverganger unna, og årstid og vær vanskeliggjør dette. Skal si fra når den er under mitt tak. :)

S

slowmotion

Gjest
    Jeg tror jeg kan finne fram Peter Moncrieffs legendariske 17-siders omtale av Well Tempered Classic (med WT-arm) fra International Audio Reveiw, om du er interessert....
    Hvis du har dette lett tilgjenglig på .pdf eller noe sånt,
    er jeg også interessert i å lese den omtalen.
    Bruker et Well Tempered verk med firkantmotor.

Er det mye jobb for deg skal du få slippe! ;)

;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Selvfølgelig er det ikke mye jobb, Slowmotion! :) Må jo kunne bistå en mann med såpass god smak mht. platespiller! ;-) Jeg skal finne testen, scanne i løpet av helga og sende over så fort jeg kan...

Veldig hyggelig å finne fler her inne med WT-produkter!

Og til deg, Valentino, Gratulerer med my spiller og usedvanlig god arm!
    Det er en ren fornøyelse å bistå deg, og skulle det være noe i opppmonteringsfasen, vet du hvor du finner meg.

S

slowmotion

Gjest
    Selvfølgelig er det ikke mye jobb, Slowmotion! :) Må jo kunne bistå en mann med såpass god smak mht. platespiller! ;-) Jeg skal finne testen, scanne i løpet av helga og sende over så fort jeg kan...
    Takker og bukker! :D

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    Takk ahe! Den hadde falt ut fordi den hyggelige hifiguide heller ville vise meg Opera. Jeg vet altså hvor Roksan Radius5 bor. Linker inn et bilde:

Jaggu er ikke pickupmonteringsplaten i akryl også.
    Det ligger en brukt en på hifi huset, i tre

K

kbwh

Gjest
    Takk for det, argh, men nå har jeg bestemt meg for en svær brukt amerikaner i stedet for en søt liten europeer.

There is no substitute for cubic inches, oder etwas.

Fant et bilde av en Sapphire sammen med en engelsk kjenning.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Veldig lekker spiller, Valentino! Registrerer jo for øvrig at denne eieren har valgt å montere en SME på Sota og en ganske mye mer beskjeden RB300 på sin ellers utmerkede Gyrodeck......Kanskje det sier noe om hans personlige rating?
    Er det samme finish på din?

En helt annen ting; det er bare småbarnsforeldre som er logget inn og aktive på sentralen noen få minutter over syv på en lørdagsmorgen! ;-)

K

kbwh

Gjest
    Er det samme finish på din?
    Hehe, jeg er ikke sikker. ;D
    Selger sier at motordekselet er svart, så jeg antar det. Eikeramme har de alltid hatt, men noen har sort topp og andre eik. Selger har lovet bilder. Vi regner med kjørbar vei og overhending om en måneds tid. Den som venter på noe godt kan vel tåle å vente litt?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Definitivt! Gratulerer! Nå er det jo bare avtasteren som mangler, og det er jo en langt enklere sak å finne ut av.

K

kbwh

Gjest
    Her er den. Bildet er tatt med mobiltelefon av selger.

Dette blir så flott at!

Hankjønn-XLRen er til en norskprodusert ekstern strømforsyning. RCA-pluggløsningen er standard for Well Tempered-tonearmen. Pickupen er en "rimeligere" Van den Hul som i utgangspunktet ikke er med i handelen. Designfreak Valentino vil muligens flytte armhvileren slik at tonearmen blir parallell med grammofonens side.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Gratulerer så mye med ny spiller!! Den ser kjempe fin ut.

Mvh
    Kjetil

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.738
    Torget vurderinger
    24
    Ja, dette er spennende ut Valentino. Her er det bare å gratulere. Synes også den ser flott ut. Ellers tror jeg du har gjort et klokt valg som har valgt spiller etter dens kvaliteter og ikke etter om den passer inn i den og den reolen. Når det kommer til stykke så spilte min Orbe adskillig bedre på Audio Magic vegghylle enn rett på Montana-reolen. Riktignok stod min reol på en isoporskive på gulvet, men reolene er ikke stive nok til å gi tilstrekkelig demping for spilleren, og det på tross av at mine er fylt med LP-plater som demper en del.

Lykke til og hold oss oppdatert, ikke minst med bilder.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den var virkelig flott, gratulerer!

P

Parelius

Gjest
    Gratulerer, Valentino. Nok en gang gjør du et utmerket valg. Tenke seg til å få en slik spiller, og samtidig få lov til å opprettholde lengselen etter en VPI!

Var forresten på Tannum og så på Montanahyller i dag. De har jo 8 ukers bestillingstid! Med tanke på at det tar meg et halvt år å bestemme meg, så forstår jeg ikke den sendrektigheten. Men de så absolutt herlige ut in real life også.

Som Fosse har vært inne på, så vil jeg også ha en egen hylle for spilleren, og ikke sette den oppå Montanaen, på tross av at jeg skal ha dem hengende på vegg. Ad vinylen: Mine stakkarslige utregninger sier meg at det greier seg med *6 (35,4 cm) høyde og 38 cm dybde. Men det er mulig jeg går feil her. 35,4 er vel ytre mål, så da blir vel indre mål 33 cm. Kanskje i knappeste laget. Noen som har prøvd. (Fosse? anbefalte vel *6 (46,8 cm), som da blir indre mål på 44,4 cm. (Har forstått det slik at målene som er oppgitt er ytre, og at sidene er 1,2 cm tykke.)

Et annet problem er jo vekten av vinylen, og faren for at hyllene siger? Noen som har erfaringer her. Hvor bred bør en ha disse modulene? Ellers så skal jeg gjemme bort elektronikken i disse hyllene også. Er bare så lei disse rackene. Passer ikke inn i en veldesignet stue!

Jævlige priser, forresten!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn