Espen R skrev:
nb skrev:
Espen R skrev:
Knutinh: Barry har i intervjuet overhodet ikke analysert hvorfor forskjellene er der, han bare konstaterer at dem ER der.
Så du utelukker altså ikke at de forskjellene Barry hører mellom ulike kabler er reelle selv om Rhesus eventuelt ikke klarer å måle forskjeller ?
En god del referanseinnspillinger er fra tiden lenge før konseptet sirkuskabel i det hele eksisterte. Du kan sikkert telle på en hånd studioer som bruker hundedyre kabler nå - det burde, om ikke annet, være en indikator på at det sannsynligvis ikke er så veldig nøye i den store sammenhengen, eller hur?
Hva som er nøye/viktig må hver enkelt vurdere. Det var ikke det jeg ville frem til.
At det eventuelt ble brukt ringeapparatkabel under innspillinga, vil det si at kabling i stereoanlegget bedre enn ringekabel ikke kan høres/har noen verdi?
Hvor vanntett er VANNTETT? Og hvor mange ekstra lag behøver man å bruke, rundt et rør, når det først er vanntett?
Din argumentasjon omkring hva som blir brukt i innspilling (ringeklokkekabel) og hvorvidt dette påvirker hva som skal brukes ved avspilling bommer på poenget? Hvor "mye" kabel trengs for å gjøre jobben en kabel skal utføre?
Og grunnen til at vi diskuterer er at vi har to helt forskjellige tilnærminger her.
Den ene søker å ta utgangspunkt i hele teorien (fysikk) bak hvorfor vi i det hele tatt er i stand til å gjenskape lyd, og hvilke kriterier som må oppfylles for at den illusjonen skal kunne oppstå.
Den andre teorien går tydeligvis ut på å forsøke å tilføre opptaket elementer som simpelthen ikke kan være der, men som likevel anses av uvurderlig betydning for opplevelsen.
Interessant nok er det oftest folk med stor økonomisk interesse av å få gjennomslag for sistnevnte som skaper mytene omkring disse uvurderlige komponentene.
But what the f*** do I care? Kjøp hvilken kabel du vil og nyt den - det er bare synd at mange lar være å gå inn i hi-fi fordi det er så mye surr og svada innen hobbyen. (Og ta en kikk på Holts svar i seneste Stereophile, du behøver ikke ta det fra meg.) MEN - jeg har vært med på å utføre spørreundersøkelser over hele Europa, på vegne av en hi-fi kunde, der et av hovedresultatene var at det var altfor dyrt og vanskelig å oppnå såkalt high end lyd, så det gadd de ikke en gang begynne med, også fordi det var så utrolig forvirrende med alle mulige påstander om hva som skulle til.
Dette siste skyldes selvsagt at bransjen mener seg tjent med denne forvirringen.