Innercover til vinylplater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Men altså

    For å holde oss sånn halvvegs til topic her.

    Å oppbevare de i outer sleevet slik som på bildet under. Er det helt fy det da? Se vekk fra shrinkwrap ;) De er i ferd med å tas av på ting as we speak.
    Har aldri tenkt over dette som vitenskap egentlig, men der tok eg grundig feil...
    Shrinken bør av ja, det er rett som det sies at den vil lett kunne bøye og skade coverene over tid. Har vel å gjøre med at papp er et "levende" materiale, iallefall hygroskopisk, som reagerer med en anelse fuktighetsopptak og hevelse på luftfuktighet vil jeg tro.

    Åpningen opp er vel ikke så egnet for "vanlige" platehyller vel? En ting er jo at støv legger seg på toppen, dvs kommer inn til coveret. En annen ting er jo at ryggene blir så vanskelige å lese.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Townes skrev:
    Men altså

    For å holde oss sånn halvvegs til topic her.

    Å oppbevare de i outer sleevet slik som på bildet under. Er det helt fy det da? Se vekk fra shrinkwrap ;) De er i ferd med å tas av på ting as we speak.
    Har aldri tenkt over dette som vitenskap egentlig, men der tok eg grundig feil...
    Shrinken bør av ja, det er rett som det sies at den vil lett kunne bøye og skade coverene over tid. Har vel å gjøre med at papp er et "levende" materiale, iallefall hygroskopisk, som reagerer med en anelse fuktighetsopptak og hevelse på luftfuktighet vil jeg tro.

    Åpningen opp er vel ikke så egnet for "vanlige" platehyller vel? En ting er jo at støv legger seg på toppen, dvs kommer inn til coveret. En annen ting er jo at ryggene blir så vanskelige å lese.
    Har ikke hatt nevneverdige problemer med å lese ryggen egentlig, men kjøper for så vidt ressonementene dine. Nå bor eg med ei som har støv på hjernen, så støvansamligen har vært tilnærmet ikke-eksisterende. Vel vel, har jo tatt av shrink på samtlige plater der eg har følt den har vært "stram" for coveret, men det er vel noen igjen. Blir en gøyal kveld det... Rive av plast og snurre vinyl :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er i ferd med å legge alt mitt i yttercover. Planen er å sette alt med (ytter)åpningen opp, og plate med inner utenfor pappen, med (inner)åpningen vendt innover i hylla. Jeg går dessuten for yttere av 'tynn' plast og uten den stygge sømmen. Jeg har startet med et par hundre og det ser fint ut. Eneste aberet er at volumet ser ut til å øke med rundt 40%, noe som betyr enda en utvidelse av hylla. Et støvsugerhode som kommer til på oversiden av platene hadde forresten vært fine greier.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg er i ferd med å legge alt mitt i yttercover. Planen er å sette alt med (ytter)åpningen opp, og plate med inner utenfor pappen, med (inner)åpningen vendt innover i hylla...
    Det er mulig at det er jeg som er treig her, men dette skjønner jeg ikke hensikten med. Hvorfor?

    Hva er fordelen med denne retningen på yttercover ift å ha åpning ut av hylla slik at toppen (dvs støvsamler pr excellence) er lukket, og ryggen lett leselig?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vel. Vi har jo hatt en lengre diskusjon om sollysets påvirkning. Mulig at det blir litt mer coverbleking i fronten enn på toppen, som er skjermet av hylla over uansett. Ellers blir det muligens mer 'fingre' på coveret når man tar inn og ut med åpningen i front? Åpningen inn er helt umulig fordi plasten krøller seg når man skyver inn. Jeg vet ikke, har ikke hatt plast på skivene mine siden jeg hadde plass til overs i en hjemmesnekra hylle med to ganger 50 cm.. Dagens løsning er etter anbefaling fra Andreas hos Big Dipper, brukes visst av mange. Jeg skal gjøre en komparativ studie sammen med din løsning, så velger jeg vel et eller annet. Vi får se.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Åpningen inn er ganske riktig umulig med de myke yttercoverne ja. Ikke er den særlig bra heller, fordi det åpner innercoveret og det gir vanskelig lesbar rygg. Jeg gjorde det før i tiden (på 80-tallet) fordi… vel, bare derfor. "Alle" gjorde det.

    Med min løsning blir det ikke fingre på coveret om man gjør det rett (hehe), siden man bruker mykplast og platene står i egnede hyller med plass til å legge handa over, så tar man i plata på oversida, ikke på ryggsida! Det blir enklere å nappe ut skiva slik. Det betyr igjen at det faktisk blir mer fingring på cover i utplukkelsen av skiva med åpningen på yttercover opp. Uten at jeg tror det spiller noen rolle dog.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Food for thought, Vidar. Testes med det første.

    Edit: Men krølles ikke plasten på platene på hver side? Jeg kan gripe platene i toppen men ikke trekke dem oppover til de er fri fra naboene sine, eller viktigere, skyve dem inn fra toppen. Jeg må trekke dem mer eller mindre rett ut (mot meg).
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Vidar P skrev:
    Shrinken bør av ja, det er rett som det sies at den vil lett kunne bøye og skade coverene over tid. Har vel å gjøre med at papp er et "levende" materiale, iallefall hygroskopisk, som reagerer med en anelse fuktighetsopptak og hevelse på luftfuktighet vil jeg tro.

    Åpningen opp er vel ikke så egnet for "vanlige" platehyller vel? En ting er jo at støv legger seg på toppen, dvs kommer inn til coveret. En annen ting er jo at ryggene blir så vanskelige å lese.
    Jeg har LP'er som nærmer seg 40 år som har shrink-wrappen på uten å ha tatt skade av det, så jeg tror ikke dette stemmer (feks gamle Flying Disk skiver). Jeg har også en god del LP'er med Electric Circus plast-covere (for dere som husker disse) som sikkert er bortimot 35 år gamle, og som i utgangspunktet er veldig slaskete så de tillater god "utlufting" for å si det sånn. Pappen på disse platene er mer slitte enn de med plastcover som sitter tett, så det tyder ikke på at luftfuktighet har særlig stor innvirkning på holdbarheten, men at mekanisk slitasje er et større problem. Det største problemet med tettsittende plastcovere er at trykksverten fra pappen overføres til plasten hvis platene står tett i hylla over lengre tid.

    Jeg har alltid hatt åpningen på cover og plastcover mot høyre, og innercover opp.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Jeg har LP'er som nærmer seg 40 år som har shrink-wrappen på uten å ha tatt skade av det, så jeg tror ikke dette stemmer (feks gamle Flying Disk skiver).
    Nja, det kan du si. Jeg har også plater som er 30-40 år gamle med intakt shrink som er like fine. Men jeg har også en del med mindre solide covere som er mye nyere, som ikke er like fin. Så det er visst både og. Noen cover er visst bedre enn andre, og noen shrinker er visst mer compliant enn andre.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Vidar P skrev:
    ayaboh skrev:
    Jeg har LP'er som nærmer seg 40 år som har shrink-wrappen på uten å ha tatt skade av det, så jeg tror ikke dette stemmer (feks gamle Flying Disk skiver).
    Nja, det kan du si. Jeg har også plater som er 30-40 år gamle med intakt shrink som er like fine. Men jeg har også en del med mindre solide covere som er mye nyere, som ikke er like fin. Så det er visst både og. Noen cover er visst bedre enn andre, og noen shrinker er visst mer compliant enn andre.
    samme erfaring her.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.960
    Antall liker
    784
    Dere burde snart vurdere en fagartikkel om emnet :) Mulig det finnes konferanser som inkl. preserving av vinyl-plater.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    torem skrev:
    Dere burde snart vurdere en fagartikkel om emnet :) Mulig det finnes konferanser som inkl. preserving av vinyl-plater.
    Det finnes jo allerede en glimrende Vidars-vinylvask - kanskje det kommer en Vidars-vinylbalsamering :) :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.694
    Antall liker
    1.464
    torem skrev:
    Dere burde snart vurdere en fagartikkel om emnet :) Mulig det finnes konferanser som inkl. preserving av vinyl-plater.
    Eros har såpass med nevroser rundt alt som har med typen innersleeves, type plastcover etc at han sannsynligvis kan komme med en lengre avhandling til oss ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    La oss nå si at man har et solid antall vinylskiver, og at hovedparten av de er valgt ut med så stor omhu at omsetningsverdien i snitt er 100,-. Om man så har 10.000 skiver (ingen umulighet for en samler gjennom årtier) så blir det da en verdi til en mill kr. Ikke rart da at man vil verne om sine verdier :)

    Selv har jeg rundt 20.000 LP'er, og samlingen inneholder så mange verdifulle serier og plater at jeg vil tippe gjennomsnittspris langt over 100,- på enkeltsalgsbasis. Uansett, det er mye verdier i platesamlinger, og for mange så er det å bevare de (gjerne for fremtidige generasjoner Vidar P'er) et ekstra moment som gir ytterligere glede.
    Så jeg har full forståelse for de som deler mitt syn på at vinyl skal man være tilnærmet overbeskyttende med :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Roberten skrev:
    torem skrev:
    Dere burde snart vurdere en fagartikkel om emnet :) Mulig det finnes konferanser som inkl. preserving av vinyl-plater.
    Eros har såpass med nevroser rundt alt som har med typen innersleeves, type plastcover etc at han sannsynligvis kan komme med en lengre avhandling til oss ;)
    Egentlig ikke, men min kompis T, han har gal han (ja du har jo hørt når han setter igang) ;D
    Ifølge T, så er nesten alle inner/yttersleeves jeg bruker skadelig for vinylen. :-X ::)

    Mulig det er et og annet å plukke opp her:
    http://www.recordcollectorsguild.org/
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.694
    Antall liker
    1.464
    Det er jeg helt enig med deg i, Vidar. Og jeg kjører selvfølgelig proper lagring og stell av mine lp'er, jeg bedrev bare litt internhumor med Eros :)

    Eros, T sin utlegning om hvor hysterisk ille det er at du bruker innercover type X, det er en av de mest søkte, og samtidig herligste samtalene jeg noen gang har vært med på ;D
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Vidar P skrev:
    Uansett, det er mye verdier i platesamlinger, og for mange så er det å bevare de (gjerne for fremtidige generasjoner Vidar P'er) et ekstra moment som gir ytterligere glede.
    Så jeg har full forståelse for de som deler mitt syn på at vinyl skal man være tilnærmet overbeskyttende med :)
    Det stemmer. Vinylsamling er som frimerkesamling, - det blir aldri lagd nye orginaler.
     

    Elevatoo

    Medlem
    Ble medlem
    13.07.2007
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Sjekk ut prisgunstig alternativ fra British Audio Products. Helt grei papir innerpose, veldig lik tilsvarende pose fra Elusive, The Garden etc. Med dagens pundpris sklir 100 stk akkurat under 200,- grensen for Mva. Det er godt mulig å forhandle med dem ved større kjøp, fikk sendt 1500 stk til Strømstad for noen år siden og da mener jeg pris pr stk inkl shipping kom på 1,32 NOK.

    www.britishaudio.co.uk.

    Elevatoo ;)
     
    M

    miaN

    Gjest
    Mange gode argumenter rundt det å ta vare på vinylskivene.
    De er sårbare, har høy verdi når man ser på volum og ser man verdien for neste generasjon så er det verdt å være nøysom.

    Idag mottok jeg innercover og tynnplast yttercover fra Elusive.

    Innercover er noe stivere enn de hos Apollon så sånn sett passet de fint.
    Plastcoverne er også fine og litt tykkere enn de som følger med platene. Fine de også.

    PS! Det fulgte med noen vinylplater i pakken fra Elusive også ;)

    Takk for hjelpen og tipsene.
     
    M

    miaN

    Gjest
    Virker som innercoverne jeg kjøpte mangler 10- 15mm på dybden. Platen går ikke helt nedi.
    Noen med erfaringer?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke av de, de med papir ytterhette eller de som kun er rispapir?
     
    M

    miaN

    Gjest
    De med papir ytterst og rispapir innvendig.
    Litt av ytterkanten, ca 10-15mm stikker på utsiden og platen/ labelen sentrererer ikke i papirhullet
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noe galt da ja. De skal ikke være slik. Labelen skal havne rett i "vinduet" og det skal ikke være vinyl utenfor kanten. Fabrikasjonsfeil? Går det igjen på hele serien eller kun noen få?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Her er det nok en brette/klippemaskin som er stilt inn feil... Jeg skulle mene det er reklamasjonsgrunn. Personlig hadde jeg nok ikke brydd meg om at label ikke treffer vinduet, men hele plata må inn i coveret for at det skal være noe vits, i hvert fall den delen som det er musikk på.

    Hvor har du kjøpt dem?
     
    M

    miaN

    Gjest
    Alle jeg har benyttet hittil i pakken er sånn ja.
    Kjøpt på Elusive.

    Når dere nå bekrefter feilen skal det nok ordne seg med reklamasjon. De er smidige sånn.

    Igjen takk for hjelpen!
     
    M

    miaN

    Gjest
    Brukte kvelden igår (og litt av natten) til å ordne i platene.

    Tok av "gladpack" på nye plater og erstattet med de ankomne mykplast cover.
    Tok av gamle stive plastcover og erstattet med myke.
    Flyttet over det jeg klarte av merker, labels osv.

    Fulgte oppskriften til Vidar P der cover rygg er fri fra plasten, synlig og leselig og det var som å få ny platesamling.
    Veldig oversiktlig, delikat og ....ja, veldig innbydende å bla i vinylrekken om jeg kan si det sånn.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Skal konvertere til Vidar P-metoden jeg også, med rygn fri skal det endelig bli råd å finne platene raskt og effektivt.
     
    M

    miaN

    Gjest
    miaN skrev:
    Alle jeg har benyttet hittil i pakken er sånn ja.
    Kjøpt på Elusive.

    Når dere nå bekrefter feilen skal det nok ordne seg med reklamasjon. De er smidige sånn.

    Igjen takk for hjelpen!
    Løser seg ikke med Elusive. De sier jeg må finne meg i at noen av rillene er synlige utenfor papiret og at label ikke sentrerer i cover vinduet. Kjøper ikke flere cover der ifra, jeg vil ha cover identisk med originale og med litt stivt papir.

    Dette er hva de skriver:
    Steinar,

    Upon further inspection and comparisons to Inner Sleeves that have come directly from R.T.I., we have determined that these Inner Sleeves are not defective. This is just how they are made. The Rice Paper does not come all down to the bottom of the paper sleeve by design. This is in part so that when you put your record in the sleeve, your record does not split the outside paper. The Record Inner Sleeves that R.T.I. uses are made the exactly same. I tested other boxes of sleeves that we have here and they are all the same. The label is not centered exactly in any of these sleeves I tried, our sleeves nor are they centered in R.T.I.'s sleeves. They show 90-95% of the label so that you can see all the important information. The top of the LP is visible, except for a portion of the top of the LP, which is the lead in groove and is only exposed on one side, the music and grooves are protected by the sleeve.

    If you were to purchase any more of these sleeves from us, they would all be the same.

    We do have a different kind of Inner Sleeve which would cover the entire LP, they are clear so that you would be able to see the entire side of the LP on one side, it is from Mobile Fidelity, but is a little more expensive:
    http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=MFSL-RICE
    $19.99 - 50 Pack
    Buy 2 or more packs and pay only $17.50 each
    Buy 4 or more packs and pay only $16.50 each
    Buy 20 or more packs and pay only $15.00 each

    I apologize for the inconvenience. Please let me know what you would like to do.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi få bilder av dette? Det er rett at den ene siden er litt lavere enn den andre på disse coverene.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der er fabrikasjonsfeil. Her er de opprinnelige RTI-coverene som Elusive har solgt i all tid, som du ser så er det en hensiktsmessig høydeforskjell på toppen, men allikevel havner labelen sentrert og vinylen er beskyttet.

    Feel free til å bruke mine bilder, eller be om mer detaljerte, overfor Elusive. De bør ta en runde med RTI, for de har åpenbart fått covere som avviker fra det RTI har pleid å levere tideligere.







    Beklager å evt ha villedet ved anbefaling av kjøp av disse, men jeg må understreke at jeg aldri har fått cover med slike feil fra Elusive/RTI selv om jeg har handlet tusenvis av cover derfra. Så det var i beste mening, og i den tro at coverene holdt samme presise standard som de alltid har gjort.
     

    Vedlegg

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Fikk cover for en uke siden fra Elusive, slik ser de ut.
    Toppen er som på Vidar P sine, men labelen er ikke 100% sentrert.

    Mvh Geir
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der ser jo tilforlatelig ut Gemini, hadde ikke reagert på det selv. Men når plata stikker langt utenfor coveret så er det ikke noen unnskyldning, og Elusive bør ta en prat med sin underleverandør. Slikt kan de ikke være bekjent med, selv om alle andre pakkene de har inne er likedan. Kanskje særlig dersom de er likedan.

    Får kanskje foreslå for MiaN at han sender over detaljerte bilder til Bob på Elusive (som er mannen å snakke med).
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Er fornøyd med coverne jeg, la inn bilde slik at miaN skulle få se.
    Helt enig med Vidar P at miaN bør klage på nytt.

    Mvh Geir
     
    M

    miaN

    Gjest
    Jeg skal ta det opp pånytt med Bob Kantz.
    Det er ingenting å beklage, jeg har gode erfaringer med Elusive og kjøper av egen fri vilje.

    Tusen takk for bildene som jeg som det nevnes, kan benytte som referanse.
    Skal holde tråden oppdatert.

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    miaN skrev:
    Jeg skal ta det opp pånytt med Bob Kantz.
    Det er ingenting å beklage, jeg har gode erfaringer med Elusive og kjøper av egen fri vilje.

    Tusen takk for bildene som jeg som det nevnes, kan benytte som referanse.
    Skal holde tråden oppdatert.

    Mvh
    Bob (Robert) Gantz :)

    Hils gjerne fra meg og be ham revurdere disse innercoverene.
     
    M

    miaN

    Gjest
    Vidar P skrev:
    miaN skrev:
    Jeg skal ta det opp pånytt med Bob Kantz.
    Det er ingenting å beklage, jeg har gode erfaringer med Elusive og kjøper av egen fri vilje.

    Tusen takk for bildene som jeg som det nevnes, kan benytte som referanse.
    Skal holde tråden oppdatert.

    Mvh
    Bob (Robert) Gantz :)

    Hils gjerne fra meg og be ham revurdere disse innercoverene.
    Begge tar visst litt feil, men det gjør vel ikke noe ;)
    Thank you!
    Bob Bantz/President Elusive Disc

    Steinar, these sleeves are not made by RTI but purchased from a company about 30 miles from our location.

    We have inspected several boxes of these sleeves and they all vary as far as the record being centered or not and thank varies with the record we tried in the sleeves...I have contacted the manufacturer of these sleeves and they do not consider this variance a defect.

    These sleeves are made in batches and they make make perfect ones periodically but they will not take back any sleeves we have nor guarantee that they will be perfectly centered in the future...I apologize but this is beyond our control. Please advise.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Et innercover til tolvtommere som ikke helt har plass til en helt ordinær tolvtommer skive er ikke en defekt? Den kjøper jeg ikke. Shame on Elusive! De er visst ikke spesielt interessert i ettersalg om dagen da.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    miaN skrev:
    These sleeves are made in batches and they make make perfect ones periodically but they will not take back any sleeves we have nor guarantee that they will be perfectly centered in the future...I apologize but this is beyond our control. Please advise.
    Beyond our control...my ass. Den er for tjukk. Elusive må selvsagt ta disse i retur hvis de vil beholde deg (og andre) som kunder. Det er ikke kunden som skal lide for at de har en elendig leverandør uten snev av kvalitetskontroll.
    Jeg har vært veldig fornøyd med Elusive og president Bob så langt, men ikke veldig imponert nå............
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn