Noe av det mest service-uvennlige jeg har sett. (dette er rør som står i inngangen på en Vincent sp331 hybridforsterker). Selv om det sikkert er greitt for mange å avstå fra ekperimentering med andre rør, og selv om de anvendte typene er svært solide militær-rør med meget lang levetid, har man gjerne lyst å bytte dem ut etter noen tusen timers bruk, eller for sikkerhet skyld, om man kjøper brukt. Uansett ikke en forsterker for dem som liker å ha apparatene konstant påslått, vil jeg si. Man kommer jo opp i over 15000 timer på et par år, og da er det høy tid for bytte. Men på den annen side, hvis man bruker den i bare 3 timer pr dag, kan den holde i 16 år hvis man setter samme øvre grense. På et svensk forum var det en som siterte et svar fra fabrikken på spørsmålet, og hvis jeg husker riktig hadde de nevnt 4 år som et gjennomsnitt! Mange potensielle kjøpere hadde nok falt fra om dette hadde vært oppgitt i reklamen. De som har testet apparatet professjonelt burde ha luftet problemstillingen og hørt med importøren hva rørbytte koster. (hvis det er noe verksted som orker å gå løs på dette svineriet da..). Det som ser ut som tyggegummi er en ufyselig, seig substans som jeg ikke greidde å pirke bort så mye som en bit av med en syl.
Alt i alt ville jeg vært skeptisk til bruktkjøp av denne forsterkeren, om jeg ikke kjente prisen på rørbytte og var villig til å frakte osv. Men, men, man kan sef være heldig og få en som ikke er brukt så mye..
Printkortene er håndloddet på en eldre type fabrikk (i Kina) men det behøver ikke å bety lav driftsikkerhet osv. Det tyske firmaet sørger nok for at det er grundig sluttkontroll på produktene. Som andre har bemerket gir SP-331 mye for pengene rent lydmessig. Jeg kjøpte nylig selv en (brukt!) for å prøve sammen med et par krevende Magnepan ht, og den knuser på alle punkter min mange ganger dyrere Linn Klout (som er en velansett sak og en strømsterk liten jævel). En annen sak er spørsmålet om hvor store avvik det monne være mellom eksemplarene. No