Og der siteres jeg plutselig fra en annen tråd som er fra mars 2018. Selvfølgelig tatt ut av sammenhengen og så trekkes det i tillegg inn sammenligning med kabler med 50-100pF kapasitans som ikke var tema hverken i den gamle tråden eller i denne tråden så vidt jeg ser, men jeg tenker heller ikke bruke mer tid på å finne det ut. Hva var forresten hensikten med å sitere dette? Du kan gjerne sitere ditt eget innlegg også fra samme tråd der du sier at ohm kun har med DC å gjøre ("0,17 ohm..selv en uten fagbrev vet at det er for DC.") .... Kabler dreier seg om mer enn strømkabler som virker å være din store kjepphest. Jeg spesifiserte ikke. Du vet heller ingenting om hvordan jeg har utformet min strømforsyning eller hvilke kabler jeg benytter i alt fra inntak til høyttalere. Ei heller hvordan jordingen er utformet. Det virker som du i stedet er svært forutinntatt om hva jeg mener. Den gamle tråden dreide seg også om hørbare effekter og ikke bare teoretiske effekter. Det har aldri blitt sannsynliggjort eller vist noen sammenheng der selv om det er teoretiske forskjeller. Da må gjerne andre påvirkninger elimineres først. Mitt generelle utsagn i denne tråden, som du på en merkelig måte tar til inntekt for et syn du bare antar, som jeg skriver fordi jeg ikke går vitenskapelig til verks med målinger og utredninger hvis jeg kan oppleve ting forskjellig fra tid til annen, betyr at jeg ikke har noen grunn til å påstå at dagsform og andre forhold ikke spiller inn. Det jeg skriver som du siterer meg på i denne tråden er at mine store musikkopplevelser ikke kommer av magiske egenskaper i anlegget, men at jeg personlig lar meg henføre av musikken. Det er ganske langt fra påstander om at elektriske egenskaper i lavspentnettet er hørbart til at jeg kan la meg henføre av musikk uten å tenke på om nettimpedansen er 0,06 ohm for høy eller at det er utfordringer med overharmoniske i høyspentnettet på vestlandet. Jeg er usikker på hvorfor du mener jeg skal bruke tid på å bevise din kjepphest. Jeg kjenner nettet ganske godt her jeg selv bor og kan oppleve subjektive forskjeller i eget anlegg, men har ikke interesse av eller til hensikt å dokumentere noe rundt dette. Først og fremst fordi nettet hos meg er rimelig stabilt og støyfritt, dernest fordi menneskelige faktorer varierer over tid og er vanskelig å isolere vekk, ergo blir det bare meningsløse udokumenterbare påstander. Dokumentasjon av noe jeg ikke har problemer med, som er ekstremt tidkrevende og krever utstyr jeg ikke har, blir derfor usedvanlig lite egnet bruk av tid. Den dokumentasjonen må nesten de som påstår at dette har enorm påvirkning av lydkvaliteten foreta. Da holder det ikke med 100-talls sider med målinger av spenningskvalitet og påstander om at dette er hørbart. Hvis du tror at vi (altså du og jeg) er uenige i alt som dreier seg om nettets impedanser, resonanser, overharmonisk støy, forplantning av støy, refleksjoner og hva det nå dreier seg om så er det grunn til å bli overrasket uten at jeg ønsker bruke livet mitt til å dokumentere om det er noen sammenheng med lyden jeg opplever. Kanskje Francis-turbiner låter bedre enn Pelton også? Hvem vet, jeg har ikke nok interesse av det til å undersøke saken. Like lite som jeg sjekker om ABB har bedre transformatorer lydmessig enn Møretrafo.Vel,jeg siterte deg på din generelle uttalelse om at årsaken til de fleste subjektive opplevelser er åDu siterte meg tilsynelatende på følgende:"Jeg tillegger bare ikke dette kabelegenskaper eller innspillingsmagi, mer dagsform og subjektive forklaringer"Hvorfor postet du denne til meg? Jeg kjenner ikke igjen påstandene du tillegger meg.
Dine ord eller?
Kan heller ikke huske at det er kommet andre forklaringer på subjektive opplevelser,
hverken fra deg eller andre.
Vis meg event. teoretiske/tekniske forklaring som du/dere har servert som mulig årsak til
div. subjektive erfaringer.De innleggene er det laaaangt mellom.
For teoretiske/tekniske forklaringer finnes,selv om enkelte hevder det motsatte.
«Når du ikke,som du sier "ikke kan forstå " at kabel med 7-800 pF kapasitans kan skape mer problemer
enn en kabel med en kapasitans mellom 50 og 100pF,alt avhengig forholdene,
vel,da er det mer du/dere som har ett problem,enten pga manglende erfaring med problemet og/eller kunnskap,
og det du/dere en en håndfull og to.»
Du skriver til og med «som du sier» og tillegger verdier for kapasitans som ikke har vært omtalt og som om jeg uttalte meg om det. Usaklig stråmannsbygging? Ta deg sammen!
Ikke forsto du innlegget heller med tanke på at du trakk en liten setning ut av sammenhengen. Spesielt tydelig ble det siden jeg snakker om opplevde forskjeller i et ellers uforandret anlegg.
Ellers er det ikke noe kontroversielt i at det finnes opplevde forskjeller som kan forklares teknisk? Hvorfor påstå det hvis det ikke er for å bygge enda en stråmann? Det er kanskje lurt å sette seg inn i ting før man uttaler seg så bastant?
finne i begrepet "dagsform" eller også som noe som foregår "mellom ørene".
Jeg forstår fremdeles hele innholdet ditt innlegg som en generell påstand om at de fleste
subjektive opplevelser er å finne mellom ørene eller som dagsform,
og som ikke kan forklares teoretisk teknisk.
Dette med kapasitans uttalelsen var ett eks. som jeg burde vist til.
https://www.hifisentralen.no/forume...todikk/91360-fa-rste-eller-siste-meter-4.html
"Jeg skjønner ikke helt den kabelen med 700pF kapasitans. Det tilsier skyhøy støyfrekvens eller resonnering med en stor induktans. Tenke mere.."
"Men det er rimeligere verdier. 700p er ingenting"
Det er fremdeles langt mellom forsøkene på en teoretisk teknisk forklaring på subjektive
erfaringer mange har.Mesteparten blir avfeid som dagsform,"det sitter mellom øra"
eller defekt feilkonstruert elektronikk.
Og fremdeles..
Sikkert lettere å ta kritikk om mye ukompetente fagfolk fra likesinnede
Power systems for critical audio installations - REFLEXION-ARTS
Et lite tips fra gode gamle Per Abrahamsen på spørsmål om hvorfor han ikke konstruerte rørforsterker var noe sånn som at han da bare ville sitte å høre etter om røret var i orden eller i ferd med å bli dårligere. Derfor lagde han transistorforsterkere slik at fokuset ble formidling av musikk. Bare som et apropos.
Sist redigert: