Politikk, religion og samfunn Innvandringsregnskapet - på tide å tenke nytt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men i mange år har jo venstresiden sagt at FRP ville ødelegge velferdsgodene i Norge, så viser det seg at det innvandringen som ødelegger den.

Det er ikke noe annet en løgn og dritt som kommer ut av enkelte.
    Begge deler er riktig.

Frp vil stort sett avvikle dem, mens de rødgrønne sørger for at det ikke er mulig å finansiere dem i lengden.

Det går stort sett ut på det samme.
    Men som du sier har FRP vært åpen med at de ville ødelegge velferden, men venstresiden har jugd i alle år,

D

DL

Gjest
    Kanskje det. Da slipper man å se brudebilder hvor middelardende, gode norske nordmenn ser litt betuttet ut ved siden av den smilende Thai-bruden og hennes nyinnflyttede barn.
    Min kone som er barnløs og samme alder som meg, jobber og betaler skatten sin, og alderdommen skal vi tilbringe i hennes hjemland.
    Alternativet til at hun fikk komme hit, er at jeg hadde bosatt meg i hennes hjemland og betalt skatten min der.
    Det hadde blitt en langt større kostnad for samfunnet.

DL
    Min barndomsvenn er gift med ei dame fra Kenya og hun jobber også, men det er ikke det som er problemet.
    Problemet er at det har kommet alt for mange og Norge har ikke råd til det i lengden.

Hvem er det kommet for mange av?

Vi har en eldre bølge som har startet i Norge, og som kommer til å vare i flere årtier.
    De fleste av disse menneskene som vil bli pensjonister, har jo i dag en jobb.
    Hvem skal erstatte disse i arbeidslivet i fremtiden om ikke arbeidsinnvandring skal forekomme?
    Det fødes ikke nok barn i Norge i dag til å erstatte disse i arbeidslivet.

DL

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Min kone som er barnløs og samme alder som meg, jobber og betaler skatten sin, og alderdommen skal vi tilbringe i hennes hjemland.
    Alternativet til at hun fikk komme hit, er at jeg hadde bosatt meg i hennes hjemland og betalt skatten min der.
    Det hadde blitt en langt større kostnad for samfunnet.

DL
    Min barndomsvenn er gift med ei dame fra Kenya og hun jobber også, men det er ikke det som er problemet.
    Problemet er at det har kommet alt for mange og Norge har ikke råd til det i lengden.

Vi har en eldre bølge som har startet i Norge, og som kommer til å vare i flere årtier.
    Hvem skal erstatte disse i arbeidslivet i fremtiden om ikke arbeidsinnvandring skal forekomme?

DL
    Det kommer for mange som koster det norske samfunnet for mye penger, rapporten til SSB forklarer det bedre.

Eldrebølgen hørte jeg om første gangen i sluttet av 80-tallet, så en bølge går opp og så går den ned igjen, det må vel snart gå ned igjen vil jeg tro.
    Japan har akkurat det samme problemet med eldrebølgen som Norge, de sliter men de får det til, i tillegg kunne Norge brukt arbeidskraft fra andre land så lenge eldrebølgen varer.

Det hjelper ihvertfall ikke på eldreproblemet at vi tar i mot innvandrere/asylsøkerer som er 30-40 år når de kommer.

D

DL

Gjest

DL
    Det kommer for mange som koster det norske samfunnet for mye penger, rapporten til SSB forklarer det bedre.

Eldrebølgen hørte jeg om første gangen i sluttet av 80-tallet, så en bølge går opp og så går den ned igjen, det må vel snart gå ned igjen vil jeg tro.
    Japan har akkurat det samme problemet med eldrebølgen som Norge, de sliter men de får det til, i tillegg kunne Norge brukt arbeidskraft fra andre land så lenge eldrebølgen varer.

Det hjelper ihvertfall ikke på eldreproblemet at vi tar i mot innvandrere/asylsøkerer som er 30-40 år når de kommer.
    Kina får sin eldre bølge også, de skal løse dette ved å fravike sin ett barns politikk, og tillate 2 barn pr familie fra 2015.

Pensjonen i dag er beregnet ut i fra hva man har tjent i hele sin yrkes aktive periode, så innvandrere i 30-40 års alder får ikke stort.

Problemet utgjør vel asylsøkere, og disse er jo strengt talt ikke tatt inn for å bidra med noe som helst, de er tatt inn på humanitært grunnlag.

DL

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

DL

Kina får sin eldre bølge også, de skal løse dette ved å fravike sin ett barns politikk, og tillate 2 barn pr familie fra 2015.

Pensjonen i dag er beregnet ut i fra hva man har tjent i hele sin yrkes aktive periode, så innvandrere i 30-40 års alder får ikke stort.

Problemet utgjør vel asylsøkere, og disse er jo strengt talt ikke tatt inn for å bidra med noe som helst, de er tatt inn på humanitært grunnlag.

DL
    At 30-40 år gamle innvandrere ikke får stort i pensjon stemmer nok vil jeg tro, men de har krav på bolig og en haug av stønader før de får evt minstepensjon.
    Så er de en grunn til at eldrebølgen er så stor som den har blitt.

Problemet er all type innvandring,asylsøkere,familiegjenforening og flyktninger, landet Norge har ikke lenger råd til og ta i mot en eneste en lenger, vi har tatt i mot alt for mange allerede.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes det er på høy tid å legge fra et arbeidsledig-regnskap også. Og et pensjonist-regnskap. Og et skole-elev-regnskap. Og et ansatt-i-kommunen regnskap. Og dessuten har jeg lenge savnet et bonde-regnskap. For ikke å snakke om alenemor-regnskap, hvorfor ber ingen om det? Pasient-på-sykehus-regnskapet må også fram snart. Og politiker-regnskapet, hvor faen blir det av, tør de ikke prate om hva en folkevalgt koster samfunnet?? Hvor er avisene?

Honkey
    En slikt ønske vil vel være naturlig å legge frem for SSB. Det er de som har laget disse kategoriene. Ellers er det jo snakk om "livsløpsregnskap" og da bommer du kitt med å trekke frem studeneter og pensjonister. Alle de kategoriene du nevner er jo også inkludert i regnskapet som diskuteres her, men er jo da gruppert anerledes enn du ønsker!

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    At 30-40 år gamle innvandrere ikke får stort i pensjon stemmer nok vil jeg tro, men de har krav på bolig og en haug av stønader før de får evt minstepensjon.
    Så er de en grunn til at eldrebølgen er så stor som den har blitt.

Problemet er all type innvandring,asylsøkere,familiegjenforening og flyktninger, landet Norge har ikke lenger råd til og ta i mot en eneste en lenger, vi har tatt i mot alt for mange allerede.
    1. La oss innledningsvis forsøke å rydde et punkt av veien: Dette spørsmålet er stort og infløkt, det gir ingen mening å plassere dette i en politisk høyre/venstre-akse, eller benytte skjellsord for å desauvere meningsmotstandernes standpunkt. Det norske velferdssystemet er under press, et eller annet må gjøres, spørsmålet vi ikke finner enighet om er hva og hvordan. Greit?

2. Det har i alle tider vært et menneskelig trekk å dele opp mennesker i "oss" og "dem", dette har vist seg uten unntak konfliktskapende. Den eneste fornuftige årsaken til å dele verden slik, er å skaffe seg årsaker til å på et eller annet vis undertrykke "dem", dvs "de andre", de som ikke er som "oss". Dette er et meget problematisk standpunkt, slik jeg ser det, mennesker er like forskjellige som snøfnugg, uansett hvor de måtte ha sitt opphav.

3. Norge er et land i verden, å mure seg inne er aldri en god idé, hilsen Nord-Korea. Problemet i dagens internasjonale virkelighet, er at verden har flere mennesker og betydelig bedre infrastruktur enn noensinne tidligere. Dermed flytter mennesker seg, og, opportunister som vi er av natur, er det åpenbart at der honningkrukka står, der samler det seg mange søtsugne. Spesielt i tider der økonomien vakler, og religøse forestillinger kniver om en plass i verdensherredømmet. I slike transisjonsperioder vi nå er inne i, vil det uvegerlig danne seg steile fronter, det blir mye støy, og mye blod. Dermed er folk på flukt.

4. Verden er, utrolig nok, relativt sett fredelig i disse tider, om vi ser det i et historisk perspektiv. Derimot vil vår medievirkelighet ustanselig fortelle hver og en av oss om så å si all elendighet som finnes, og, naturlig nok vil vi bli skremt av det vi ser, og anta at helvete er løs, sånn ca.

5. Problemet jeg har med din innstilling til problemkomplekset er enkelt: du velger ut noe du kaller en gruppe, "dem", de fremmedkulturelle, og henge dem ut som selve årsaken til de fleste utfordringer i samfunnet. I tillegg ønsker du å fremstille dem som kriminelle, voldelige, undertrykkende, etc, etc. Se punkt 2. Mens virkeligheten er at det finnes en hel masse mennesker i Norge som representerer en netto kostnad, og jeg er usikker på hvor produktivt det er å velge ut en uensartet mix av befolkningen å beskrive alle disse menneskene (som ikke føler noen samhørighet overhodet) som et problem. Eller selve problemet, om du vil. Jeg tror dette er en farlig vei å gå.

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men kjære deg, Fjernekontrollen, hvis det blir slutt på innvandringen hvem skal da tømme søppel, kjøre buss, vaske sykehus, være hushjelp, male huset ditt for en billig penge? Hvem skal vaske bæsjen av de gamle på gamlehjemmet eller for den saks skyld vaske bilen din innvendig og utvendig for 200 kroner?
    Eller skal vi pælme alle u-produktive mennesker ut av landet?
    Vel - det kan vi gjøre selv.

Det mange ikke tenker på er at når vi får 50 eller 100 tusen nye beborer, så må det en gjennomføres en massiv oppgradering av veier, barnehager, skoler, helsetjenster, fellesgoder osv. Når det da er slik at grupper av disse nye ikke har like høy arbeidsdeltagelse, så blir svaret på spørsmålet ditt at de som skal gjøre dette er de som i dag holder norskkurs for innvandrere, de som bygger nye boliger til innvandrere, de som jobber i barnehager hvor det er innvadrere, de som henter søppla, kjører buss og maler huset til innvandrere.

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Synes det er på høy tid å legge fra et arbeidsledig-regnskap også. Og et pensjonist-regnskap. Og et skole-elev-regnskap. Og et ansatt-i-kommunen regnskap. Og dessuten har jeg lenge savnet et bonde-regnskap. For ikke å snakke om alenemor-regnskap, hvorfor ber ingen om det? Pasient-på-sykehus-regnskapet må også fram snart. Og politiker-regnskapet, hvor faen blir det av, tør de ikke prate om hva en folkevalgt koster samfunnet?? Hvor er avisene?

Honkey
    En slikt ønske vil vel være naturlig å legge frem for SSB. Det er de som har laget disse kategoriene. Ellers er det jo snakk om "livsløpsregnskap" og da bommer du kitt med å trekke frem studeneter og pensjonister. Alle de kategoriene du nevner er jo også inkludert i regnskapet som diskuteres her, men er jo da gruppert anerledes enn du ønsker!

Mvh
    OMF
    Eeehh... OMF, oppfattet du meg dithen at disse regnskapene er noe jeg anser for ønskelig eller fornuftig for et samfunn? Ironien min er åpenbart ikke god nok, her har jeg et forbedringspotensiale. Beklager.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Med spett skal landet bygges, med våpen skal landet trygges.
    Hva med å legge opp en kvalifiseringsløype - alle nyankomne må gjennom ødemark, glesbygd og bygdedyr, for å samle nok poeng til å få adgang til mer urbane strøk?
    Det er ganske fornøyelig å lese hvordan dere snakker rett forbi hverandre.

Når utgangspunktet er som galest, blir titt resultatet originalest.

Det er valgår, en viktig velgerknapp er innvandringsspørsmålet, men man er skuggredde når det gjelder hvordan man skal takle dette. Derfor anvendes det både statistikk (for den må da være nøytral), og partieksterne (som Hege Storhaug), til å målbære standpunkt som skal vekke velgerne og få mobilisert dem.

Her kan man ta det lange perspektivet - Europa har i noen århundreder tatt rått for seg av verdens ressursfat, og nå kommer en del som anser seg som kreditorer for å få tilbake sin del.
    Eller det korte perspektivet - Norge er så rikt at pengebingen renner over, og samtidig så gavmildt at tilreisende tror vi er fulle sjømenn med hyre i kontanter stukket ned i jakkelommen. "Skarre verra en tusenlapp, eller?"

Politikerne, uavhengig av partifarge, er helt ute av takt med problemstillingen. Høyresiden har brukt innvandring for å presse lønninger, venstresiden har brukt den i håp om å kompensere for velgerfrafall. Begge unnlater å påpeke de egentlige motivene, og viser til eldrebølgen, og har uansett null styring med hva de nyankomne måtte ha for preferanser. Imens er ene langveggen på pengebingen skutt vekk, og midlene renner unna lynkjapt - og mesteparten av utbetalingene går ikke til innvandrere, så det er sagt.

Vi har alle ingredienser til en skikkelig 17. mai salutt, og den kommer før eller siden. Etterpå får vi se hva som står igjen, og bygge videre på det.

etlitestykkenorge.jpg

Sist redigert:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det er ganske fornøyelig å lese hvordan dere snakker rett forbi hverandre. Når utgangspunktene er som galest, blir titt resultatet originalest.
    :) Kan du hjelpe meg litt på vei her, så jeg skjønner litt bedre hva "de andre" forsøker å fortelle meg?

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Det er ganske fornøyelig å lese hvordan dere snakker rett forbi hverandre. Når utgangspunktene er som galest, blir titt resultatet originalest.
    :) Kan du hjelpe meg litt på vei her, så jeg skjønner litt bedre hva "de andre" forsøker å fortelle meg?

Honkey
    I mine øyne, og etter mitt ståsted, syns jeg du har både en historisk og systematisk orientering til problemstillingen, og må smile når andre tar dine retoriske eksempler som konkrete forslag til tiltak.
    Men det er som sagt i mine øyne, og etter mitt ståsted - på dette området vurderes folks oppfatninger og "innsikt" enten som inntertier eller helt på vidda, alt etter hva andre mener om samme problemstilling.

I gamle dager ble slike konflikter løst vha et slag eller to, fordi standpunktene er uforenlige. Skal bli interessant å se hvordan det vil bli løst i dag.

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    I gamle dager ble slike konflikter løst vha et slag eller to, fordi standpunktene er uforenlige. Skal bli interessant å se hvordan det vil bli løst i dag.
    Vi ser jo hvordan "man" forsøker løse dette i Sverige idag, eller Frankrike for en tid siden. Blusser nok opp mer og mer, så fort det blir innsett at det ikke var så bra i det nye landet som man hadde drømt om... Enden på visa er at det nye landet blir like crap som det gamle...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Vi ser jo hvordan "man" forsøker løse dette i Sverige idag, eller Frankrike for en tid siden. Blusser nok opp mer og mer, så fort det blir innsett at det ikke var så bra i det nye landet som man hadde drømt om... Enden på visa er at det nye landet blir like crap som det gamle...
    Uten å forsøke en nedtoning av det som for øyeblikket pågår i Stockholm, men tror du det er et enkelt problem som utløser disse voldsomme opprørene? I så fall, hva var problemet de årene norske ungdommer gikk bananas i Oslos gater natta til 1.mai? Verden har i uminnelige tider vært fylt av voldsomme, opprørslignende netter i bystrøk, og det lar seg neppe gjøre å finne enkle svar på hva som skjer. Vi har fotballpøbler, vi har politiske protester som kommer ut av kontroll, vi har protester etter påstått politivold (Los Angeles) etc, etc... Det er underliggende frustrasjon, utvilsomt, men ved å sette den enkle merkelappen "innvandrere" på utfordringene, gjør man vondt verre, og viser uforstand.

Honkey

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    Uten å forsøke en nedtoning av det som for øyeblikket pågår i Stockholm, men tror du det er et enkelt problem som utløser disse voldsomme opprørene? I så fall, hva var problemet de årene norske ungdommer gikk bananas i Oslos gater natta til 1.mai? Verden har i uminnelige tider vært fylt av voldsomme, opprørslignende netter i bystrøk, og det lar seg neppe gjøre å finne enkle svar på hva som skjer. Vi har fotballpøbler, vi har politiske protester som kommer ut av kontroll, vi har protester etter påstått politivold (Los Angeles) etc, etc... Det er underliggende frustrasjon, utvilsomt, men ved å sette den enkle merkelappen "innvandrere" på utfordringene, gjør man vondt verre, og viser uforstand.

Honkey
    Jeg brukte med vilje ikke ordet innvandrere, selv om det i tilfellet med Sverige, frankrike og her hjemme for et par år siden var det som jeg vil kalle ikke-vestlige som lagde bråk. Når det er snakk om innvandringsregnskapet så er poenget at jeg hverken vil ha svensker, polakker, amerikanere, arabere, islendinger eller hva det måtte være, som kommer hit og ikke gjør nytte for seg, mens de istedet hever trygd eller andre goder som vi betaler sure skattekroner for. Da kan de holde seg hjemme...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

DL

DL
    Dette er en interessant vinkling på problemstillingen.

Eldrebølgen er i høyeste grad reell - og hva skal man gjøre for å løse den...?

Mitt forslag vil være å reformere i retning av:
    *høyere pensjonsalder
    *insentiver til fortsatt yrkesdeltakesle etter oppnådd pensjonslader
    *noe kutt isykelønnsordninger
    *Betydelig økning av midler til NAV for å få folk ut i arbeid
    *effektivisering av offenltig sektor

At man skal løse problemet med eldrebølgen med "importere" en gruppe mennesker som faktisk krever relativt mye mer stønad enn de yter er i mine øyne helt feilslått.

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Honkey

Mvh
    OMF
    Eeehh... OMF, oppfattet du meg dithen at disse regnskapene er noe jeg anser for ønskelig eller fornuftig for et samfunn? Ironien min er åpenbart ikke god nok, her har jeg et forbedringspotensiale. Beklager.

Honkey
    Joda, forstod i grunn det, men skjønner ikke helt hvorfor du ironiserer over et regnskap som er gjort av SSB - og viser en økonomisk byrde på 4 000 000 000 000,- kroner. Hva er det med dette som gjør at du ikke ta inn over deg at dette faktisk er såpass betydningsfullt at det bør diskuteres saklig.

Mvh
    OMF

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4

*høyere pensjonsalder

At man skal løse problemet med eldrebølgen med "importere" en gruppe mennesker som faktisk krever relativt mye mer stønad enn de yter er i mine øyne helt feilslått.

Mvh
    OMF
    Bra innspill! :)

D

DL

Gjest

DL
    Dette er en interessant vinkling på problemstillingen.

*høyere pensjonsalder

Mvh
    OMF

Selv om alle de 3% arbeidsledige vi har pluss samtlige unge går ut i arbeidslivet, så vil det fremdeles ikke være nok til å erstatte de vi mister til pensjonsalder.
    Skal vi da leve med at vi ikke har folk til å gjøre disse jobbene?

Eldrebølgen er en bølge ja, men den varer i veldig mange år.

Næringslivet er av den oppfatningen at det må være en viss arbeidsledighet for at man skal ha mulighet til å velge de beste for jobbene, og dagens 3% er for lavt.
    Det finns jo mange ubesatte stillinger i dag også, selv om vi har arbeidsledige.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har lest regnskapet, men de som har studert det kan vel svare på om bedriftenes tap som følge av ubesatte stillinger er tatt høyde for.

Familiegjenforening vil vi alltid ha, og arbeidsinnvandring vil det alltid være behov for, så det det koker ned til er hvor mange flyktninger vi skal ta inn. Dette er jeg enig at må tilpasses det samfunnet har råd til.

Skal like å se unge fra byer og tettsteder flytter til landsbygda for å jobbe i dårlig betalte jobber i fiskeindustrien etc.
    Strømmer vel ikke på med søkere til restaurantbransjen, eller renholdsbransjen heller.

Med velstand så fødes det ferre barn, dvs jo fattigere man er jo flere barn får man.
    Folketallet i vestlige land synker og det eneste som hindrer dette er innvandring.

DL

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Skal prøve å kommentere noe av det du skriver.

Selv om alle de 3% arbeidsledige vi har pluss samtlige unge går ut i arbeidslivet, så vil det fremdeles ikke være nok til å erstatte de vi mister til pensjonsalder.
    Skal vi da leve med at vi ikke har folk til å gjøre disse jobbene?
    Vel – ting tilpasser seg.
    La oss ta søppelkjøring. Dersom en kommune har problemer med å få folk til å hente søppel – så kan de sette ut denne tjenesten til private. Da får vi konkurranseelementet inn i bildet, og noen vil da sitte og tenke på hvordan man kan gjøre denne tjensten så effektivt som mulig. Kanskje vil de lage nye og større søppelbøtter, som har fire rom (restavfall, papir,glass/metall og organisk) og også skaffe seg en større bil – som gjør at man kan hente samme mengde søppel med halvparten av bemanning. De vil også kune gi bedre lønn til de som gjør jobben, slik at jobben blir mer attraktiv.

Eldrebølgen er en bølge ja, men den varer i veldig mange år.
    Det gjør den – og siden folk har bedre helse oglever lengre – så burde man kanskje vurdere å heve pensjonsalderen – fremfor å senke den.
    Og ikke minst stimulerere folk til å stå lengre i arbeid.
    Hvis man tilbyr en alderspensjonist å jobbe – uten noen som helst avkortning i trygd – og også med feks flat skatt på 30% så vil han hvis han tjener 400 000,- i året bidra ganske mye til felleskapet.
    Arbeidsgiver vil betale ca 50 000 i arbeidsgiveravgift.
    Han vil selv betale ca 120 000,- i skatt
    Når han bruker de resterende 280 000,- vil han trolig bidra med rundt 50 000,- i mva og særavgifter til staten.
    Så alternativet til at han sitter hjemme er at vi får flere hender i arbeid, lav skatt og ingen avkortning gjør at arbeidstakeren sitter igjen med betydelig mer midler – og AS Norge får 220 000,- mer i inntekter det ene året!
    Dette er en mulighet for å få flere i arbeid – frem til kun kort tid siden har det vært slik at hvis man velger å jobbe etter 67 så blir man trukket så mye i pensjon at det ikke lønner seg – gaslkapen kjenner ingen grenser i offentlig forvaltning.

Næringslivet er av den oppfatningen at det må være en viss arbeidsledighet for at man skal ha mulighet til å velge de beste for jobbene, og dagens 3% er for lavt.
    Det finns jo mange ubesatte stillinger i dag også, selv om vi har arbeidsledige.
    Dette har med kapaistetsutnyttelse i økonomien å gjøre. 3% arbeidsledighet er lite. Dersom arbeidsledigheten blir for lav – er det vanskelig å finne arbeidtakere til jobbene, og selskapene vil begynne å by over hverandre (altså høyere lønninger) for å sikre seg arbeidskraft. Dette skaper en kostnadsspiral, som er veldig uheldig – fordi det ikke øker produksjonen. Altså hvis vi i Norge har 50 000,- ingeniører som i snitt tjener 600 000.-. Så vil ikke de produsere noe mer dersom arbeidsgiverne ønsker å sikre seg sine ansatte og øker lønnen med 100 000,-. Det blir bare en uheldig kostnadsspiral – dette skjer i dag feks i olje og gassindustrien.

Det vil alltid være en del ledige – det er noen som ikke har spesielt lyst til å jobbe, noen er ledige pga geografi (Feks når REC legger ned fabrikekr i Nord Norge så hjelper det lite at samtlige av de kunne fått jobb i løpet av et par uker her i Bergen –det er nemlig ikke alle som kan/vil flytte. I tillegg er det jo slik i Norge at studene ungdommen kan utdanne seg til hva de vil – og det er veldig mange som utdanner seg i fag hvro det er få arbeidsplasser.
    Det finnes vel i Norge kanpt en brukanes ingeniør som er ufrivillig arbeidsledig.
    Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har lest regnskapet, men de som har studert det kan vel svare på om bedriftenes tap som følge av ubesatte stillinger er tatt høyde for.
    Nei, dette er ikke tatt høyde for.Men som påpekt tidligere så skaper innvandringen mer aktivitet ( i form av bygging av skoler, barnehager, hus, veier og annen infrastruktur og behov for tjenester i barnehage, skole, helse) enn det de tilbyr – så problemet blir faktisk bare større jo flere vi tar inn. Her er regnskapet nyansert – hvor ikke vestlige kommer særdeles dårlig ut pga lav yrkesdeltakse (det er få som faktisk jobber), mens vestlige innvandrere bidrar en del.
    Det er også en diskusjon om høna og egget – er vi fekst tjent med at vi bygger opp en ”enorm” kapasitet innen olje og gass slik at Asta Hansteen, Goliat, Ivar Aasen, Mariner, Skarv, ++ mange store modifikasjon og oppgraderingsprosjekterav eksisterende rigger kan kjøres samtidig. For mange av de utenlandske igneniørere vi henter inn, bosetter seg her med familie – og hvis boblen sprekker –så har vi plutselig overflod av oljeingeiører som vi må ta vare på. Den voldsomme aktiviteten gjør også at kostandene blir høyere, og vi får mindre ”fortjeneste” på prosjektene som kjøres – nettopp fordi alle de ionvolverte tjener 50% mer i oljen enn i andre branskjer!
    Familiegjenforening vil vi alltid ha, og arbeidsinnvandring vil det alltid være behov for, så det det koker ned til er hvor mange flyktninger vi skal ta inn. Dette er jeg enig at må tilpasses det samfunnet har råd til.
    Som sagt så har vi ikke behov for arbeidsinnvandring. Det er også fullt mulig å gi feks fremmedarbeidere maks 5 år i Norge, hvorpå de får lov til å ta med seg en del av sine trygdeinnbetalinger hjem til sitt hjemland. Bare for å komme med et annet forlag. Slik som feks au-pair orning er – man har så vidt jeg vet ikke lov til å søke om arbeidstillatelse i Norge når man har status som au-pair.
    Skal like å se unge fra byer og tettsteder flytter til landsbygda for å jobbe i dårlig betalte jobber i fiskeindustrien etc.
    Strømmer vel ikke på med søkere til restaurantbransjen, eller renholdsbransjen heller.

Med velstand så fødes det ferre barn, dvs jo fattigere man er jo flere barn får man.
    Folketallet i vestlige land synker og det eneste som hindrer dette er innvandring.

DL
    Jeg sitter vel ikke med inntrykk av at lønnignene i fiskeindustrien er dårlige i Norge!

Mvh
    OMF

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Beundringsverdig at noen skriver innlegg så omfattende som dette,ovenfor.
    Jeg tror det er behov for arbeidsinnvandring til Norge, men må da understreke, for å jobbe, ikke sugerør til NAV.
    Der må det gjøres noe.
    Asylsøkere, hvor ca. 80-90 prosent ikke er reelle, bør fraktes ut fort, men det har Norge ikke taklet, og mange som er sendt ut kommer tilbake, mens mange bare blir her, med avfilte fingeravtrykk.
    Om arbeidsledigheten i Norge vil jeg tilføye, at den er egentlig ganske mye høyere enn 3 prosent. Alt for gunstige regler og utbetaling for uføretrygd, maskerer realiteten. Det er AP politikk.
    Et typisk eksempel, er at faren på gården blir uføretrygdet når sønnen kommer hjem fra militæret.
    Gårdbrukerkona er også ofte uføretrygdet selv om hun kan utføre mye arbeid på gården.
    I Norge er det ganske lett å få en diffus diagnose, fibrositt, nakkesleng, og nå ME.
    Ingen funn, kun et tros spørsmål.
    Men det er slik at hvis en diagnose eller sykdom gir rett til økonomisk utbytte, så vil noen få denne sykdommen, og bestandig gjelder
    dette personer med lav inntekt og små utsikter.
    Jeg tror det er grunn til skepsis og tvil til velferden i landet fremover, ikke for meg, men for den yngre garde.Får håpe jeg tar helt feil,
    men jeg er bekymret.

V

vredensgnag

Gjest
    Hege Storhaug kan faktisk veldig lite, og har hatt en del problemer med det. Men nå kan hun prøve å spisse blyanten og skrive et tilsvar til OECD. Statistikerne på SSB, bak statistikken hun misbruker i din link, har hatt litt å si når det gjelder Storhaugs bruk av arbeidet deres - men de kan noe, i motsetning til Storhaug.

Vi avventer ny artikkel fra henne etter dette: OECD: Innvandrerne i Norge lønner seg - Aftenposten

Og kommentartråden hos Aftenposten er fantastisk underholdende, som vanlig.

N

nb

Gjest
    Hege Storhaug kan faktisk veldig lite, og har hatt en del problemer med det. Men nå kan hun prøve å spisse blyanten og skrive et tilsvar til OECD. Statistikerne på SSB, bak statistikken hun misbruker i din link, har hatt litt å si når det gjelder Storhaugs bruk av arbeidet deres - men de kan noe, i motsetning til Storhaug.

Vi avventer ny artikkel fra henne etter dette: OECD: Innvandrerne i Norge lønner seg - Aftenposten

Og kommentartråden hos Aftenposten er fantastisk underholdende, som vanlig.
    Nå er ikke utregningene veldig sammenlignbare siden OECD ser ut til å se på noen få av de siste årene mens SSB regner ut et slags "generasjonsregnskap" der man ser på hva man tror skjer fremover med barn og barnebarn. Ser ikke ut som SSB er særlig uenige med hva OECD har begregnet. Hva som skjer når disse blir gamle og skal ha tilgang til norske velferdsrettigheter sier ikke OECD noe om så langt jeg kan se. OECD ser også på noen år der Norge har gått så det suser og arbeidsledigheten har vært omtrent den laveste i landets historie.

Eller for å si det på en annen måte: SSB er enig i at konantstrømmen fra innvandringen er positiv for Norge på kort sikt (spesifikt for årene 2007-2009), men "investeringen" er ulønnsom på lang sikt.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    "Hege Storhaug kan faktisk veldig lite, og har hatt en del problemer med det."

Da venter jeg på at du plukker innlegget i filler.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    "Det ville være veldig rart og veldig skremmende hvis de årene vi nettopp har lagt bak oss, ikke viste positive tall for innvandrerne, sett under ett. En rekke folk i sin mest produktive alder har kommet til Norge og fått jobb i et stramt arbeidsmarked. Svært mange av dem har gått rett i jobb uten ytterligere utdannelse, jobber fullt, har få barn og bruker få helsetjenester og mottar lite trygd, sier Erling Holmøy, forsker i SSB og en av forfatterne bak SSB-rapporten. Han understreker at SSBs beregninger har et betydelig lengre tidsperspektiv."

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Poenget som forsvant er at en blendavit, gjennomsnittelig norsk nordmann også er et underskuddsforetak. Så det mest lønnsome er å avfolke landet og ikke reprodusere seg selv men dø ensom og familieløs.

Det ligger også i sakens natur at så lange man importerer lavtlønnet arbeidskraft så vil det være et underskuddsforetak. Grunnen er ikke at de er fra det store landet utlandet, men at de utfører jobber som er for dølle til at nordmenn på uføretrygd grunnet diffuse lidelser gidder å gjøre de for en betaling arbeidsgivere er villige til å betale. Norge har delvis valgt å ha ca 700.000 personer i arbeidsfør alder stående utenfor arbeidslivet. Det er en mye, mye større kostnad enn å få inn noen folk fra fjernt og fjerenere enn fjernt.

At innvandring er så lønnsomt ser det ikke ut til å være særlig grunn til å prøve å innbille folk, jeg ser ikke at det poenget er rokket ved i nevneverdig grad uansett hva OECD mente skjedde i årene 2007-2009.

Unasett er det sannsynligvis et mye større problem at det blir færre og færre som arbeider pr. person som mottar ytelse fra fellesskapet.

Det er nok å anbefale og selv spare til egen pensjonstilværelse og anta at det ikke blir noe særlig til overs til eventuelle arvinger.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    Noen kommer til Norge for å arbeide for slik å tjene penger til livets opphold,og betale skatt, og det kaller jeg arbeidsinnvandring.
    Det er bra lønninger og rettigheter for arbeidstakere her i landet.For akademisk arbeidskraft er det bedre mange ander steder,og ikke så mange velger å komme hit.
    Når det gjelder asylsøkere er situasjonen en helt annen.
    Norge er et kaldt land,elendig klima, og uten NAV ville det ikke kommet en eneste asylsøker/flyktning hit til landet. De ville valgt et land lenger syd, mer komfortabelt.
    Det perverse er at naive norske politikere tar det som et kompliment at så mange vil komme hit.De tolker det slik at de fører en god politikk og at Norge er et godt land og det har de jo rett i, men de har et problem som de kaller integrering, og de greier ikke å løse dette, men de tror at alle ønsker å bli integrert, og det tror ikke jeg.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Bjørnestad, i Aftenpostens økonomiredaksjon, tar folk forsiktig gjennom noen nødvendige betraktninger, og begynner med "Aller best er det å avfolke landet."

Innvandrere med prislapp - Aftenposten

For å belegge at Hege Storhaug kan veldig lite linker du til et raljerende, helt generellt, innlegg fra Bjørnestad.
    Du klarte altså ikke å plukke innlegget til Storhaug fra hverandre til tross for at "hun kan faktisk veldig lite".
    Hvor mye kan du da?

V

vredensgnag

Gjest
    Bjørnestad, i Aftenpostens økonomiredaksjon, tar folk forsiktig gjennom noen nødvendige betraktninger, og begynner med "Aller best er det å avfolke landet."

Innvandrere med prislapp - Aftenposten
    For å belegge at Hege Storhaug kan veldig lite linker du til et raljerende, helt generellt, innlegg fra Bjørnestad.
    Du klarte altså ikke å plukke innlegget til Storhaug fra hverandre til tross for at "hun kan faktisk veldig lite".
    Hvor mye kan du da?
    På engelsk har man et fint uttrykk: "Preaching to the choir" - å holde preken for koret.
    Det er høy sannsynlighet for at dets medlemmer er i sammenfall med menighetens oppfatninger, og dermed er det unødvendig med en preken for koret, bruk heller energien på de frafalne.

Hege Storhaug har, i dette og andre tilfeller, fått en del motstand for sin hang til å preke for koret, fremfor å prøve og nå tvilerne. Og i likhet med mange allerede overbeviste, har hun en tendens til å plukke i fakta som er blitt påpekt gjentatte ganger. Derfor tas hun ikke alvorlig i samfunnsdebatten, og brukes heller som pauseklovn.

Det er årsaken til at Bjørnestad, som sitter i Aftenpostens økonomiredaksjon, tillater seg å raljere, fremfor å gå seriøst til verks.

Medlemmer av koret lar seg gjerne fascinere av prestens malmfulle røst, eller et budskap de gjenkjennende kan nikke til.
    "Å, så godt det er å komme i kirken, og få høre slike sannhetens og visdommens ord, fjernt fra den forvirrede kakofonien der ute! Sukk, om bare alle så lyset."

Jeg har faktisk startet en tråd her inne om problemene jeg ser ved den økte innvandringen (Jo flere vi er sammen.) Men jeg tror det er klokt å forsøke å skjelne mellom klok argumentasjon og hysterisk propaganda, om man virkelig vil ha gjennomslag.

(Ellers - det er valgår, og vi har kun sett begynnelsen.)

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Hege Storhaug har endel poenger (og Bjørnestads innspill i debatten var ganske slett), men hun har også et problem med at hun bare maler og maler på det samme hele tiden. De fleste vil nok tenke hakk i plata når de tenker HRS. At politisk korrekthet kommer i veien for fakta er imidlertid ikke mindre sant av den grunn. Selvsagt vil immigranter som kommer fra land/samfunn så kollektivt hjernevasket av religion at rasende mobber dreper en doktor for ingenting, være utrolig mye mer vanskelig å tilpasse en moderne verden enn folk som faktisk har blitt lært å tenke noenlunde rasjonelt. Men "ethnic profiling" har en ekstremt mørk forhistorie, som gjør temaet svært betent. Annet er ikke å vente.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.365
    Torget vurderinger
    23
    Det er ikke vanskelig å få en visuell bekreftelse på at det er hold i disse tallene. Særlig for oss som er født og oppvokst i Oslo og fortsatt bor her. Og det er skremmende. Jeg har ingen som helst tilhørighet til noe politisk parti eller side, men det må være lov å forholde seg til fakta og de tilstander vi vitterligen ser og opplever! I dette spørsmålet her har vi rett og slett ikke råd til sedvanlig strutsepolitikk. Hva må til for at folk skal reagere på de ansvarlige politikeres unnfallenhet?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Hva må til for at folk skal reagere på de ansvarlige politikeres unnfallenhet?
    Det norske folk reagerer ikke på noe som ikke kan "løses"ved hjelp av et fakkel/rosetog, allsang og generell polering av sitt ego.
    Selve kjernen i dette handlingsmønsteret er at folk skal føle at de er med, at de hjelper og at de føler seg bedre av det.
    Resultatet er underordnet den gode følelsen det skal gi deltakerne.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.365
    Torget vurderinger
    23
    Javel, men dette er da for fanken ikke til hjelp for NOEN........ det er ingen som "tjener" på slik vettløs håndtering, hverken de som er her eller de som siger til..

Må folk få skriftlig beskjed om at de f.o.m. neste år må betale 10% mer skatt og at pensjonistene får redusert pensjonen med 30% før noen i det hele tatt reagerer?

Hvor tykk er grilldress- sydentur- fernissen egentlig?? Har de fra før av -50dB ørepluggene til alle smaskende selvforherligende nordmenn fullstendig vokst til "Full Body Harness" ???

Sigbjørn kan jo bare dra seg tilbake til Toten når det blir for ille her i byen. Og resten av Norges befolkning som ikke ser/kjenner Oslo på kroppen distanserer seg selvsagt, selv om dette automatisk vil vokse til et nasjonalt problem om ikke lenge.

Det virkelig skumle er også at dagens politikere åpenbart er i utakt med folket, så til de grader. Skyldes naturlig nok det fenomen at de ikke lenger stammer FRA folket (og et skjønnsomt utvalg av alle våre yrkesgrupper) men fra egne rekker og utdannelsesinstitusjoner.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Tja ... dersom en statsmann folk flest stoler på og f eks sjefen for Norges Bank hadde koblet seg på NRK, TV2 et al samtidig og sagt noe sånn som at:

så mye penger har vi, så mye penger bruker vi, så mye penger sitter vi igjen med = vi må sette opp skatten med X % og kutte lønninger med X % for at dette ikke skal gå lukt i grava. Jo forresten, bensinprisen blir 40 kroner literen fra i morgen.

Da kan det nok være at grilldressbataljonen mobiliserte. Men jeg er ikke sikker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.365
    Torget vurderinger
    23
    Jeg skulle faktisk ønske at noen sa ifra i så klare ordelag som dette - DET ville nemlig være en ansvarlig måte å prøve å vekke folk på. Skal du få frukt ned av treet før det råtner så må det ristes litt.

Foreløpig er det kun en minimal andel av Norges befolkning som ser/forstår omganget av problemet, og en kanskje enda mindre relevant andel som vitterligen føler noe som helst på kroppen. Ideen med å forkynne en bensinpris as from today på 40,-/liter er egentlig drita god, og enkel nok til at den blir forståelig. Tenk deg ramaskriket.

Det vi trenger akkurat nå er en ny kortstokk, uten dette allestedsnærværende rasistkortet, og en god kortkunstner som vet å dele fra bunnen når det trengs.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns Tybring-Gjedde legger problemet frem langt klokere enn Storhaug, men finner grunn til å stusse over kommentartråden til artikkelen, der vi igjen ser at folk leser slik de vil.

Tybring-Gjedde peker til begge politiske fløyer, og påpeker at da Erna styrte ansvarsområdet, var det utvidet løp inn over grensen, et løp som har fortsatt. Siden de borgerlige er i flertall i Oslo, dog med Frp på furtebenken, så burde de, innbiller jeg meg, vært i stand til å demme opp bedre enn hva de tilsynelatende har klart, om man legger Tybring-Gjeddes egne tall til grunn?

Men problemet begynner selvsagt ved grensen, og med det faktum at mange innvandrere søker seg til Oslo, etter å ha kommet inn i landet. Byrådet skal ikke ha murvakt og byporter opp igjen, eller er det dette han ønsker seg? Han sier han skal tale i klartekst, men er vel diffus.

Nei - han ønsker at posisjonen på Stortinget skal ta ansvar i henhold til hans verdensanskuelse (det Oslo jeg vokste opp i). Men posisjonen består av to partier som er meget åpne for det flerkulturelle og internasjonalt samarbeid, og ett parti som har solgt sjelen sin for landbruksstøtte. Sp er spesielt hyklerske, siden de deltar i en regjering som tillater en innvandring de spesifikt går ut i mot ellers.
    Disse partiene er dog demokratisk valgt inn, og ønsker tydeligvis i sum at man skal opprettholde nåværende politikk på området. (Selv om de i disse valgtider har valgt å stramme litt inn - bl.a. får vi meldinger om folk som kastes ut midt på natten, så vi skal skjønne at det tas grep).

Roberten er inne på noe vesentlig - det er - p.t. - ingen politisk heder eller makt i det å være hard på dette området. Hittil har flertallet i befolkningen, i valg, støttet partier som ikke er tilstrekkelig restriktive. I inneværende Stortingsperiode har innvandringsproblemet blitt såpass mye tydeligere, at man ser en klar bevegelse i velgermassen som konsekvens, og kommende valg kan bli avgjort på dette ene punktet, snarere enn å være et resultat av en vurdering av en bredere regjeringsfilosofi over flere viktige områder.

Men merk dere at Tybring-Gjedde tydelig understreker Høyres innvandringsvennlige holdning sist partiet satt i regjering. Det er en grunn til at Høyres bakland har ønsket det slik, selvsagt. Og innlegget skal leses i lys av det, siden Frp har hatt fallende oppslutning, og Tybring-Gjedde nå minner frafalne Frp'ere om hvor landet likevel kan komme til å ligge, om Erna får for mye makt i september.

Politikken på dette området forstår man kun om man slutter å reagere spontant på øyeblikksmeldinger, og heller forsøker å se de virkelig lange linjene. Og det hjelper å huske at politikere er verdens største prostituerte når det gjelder å legge seg flate for folkemeningen, når de først er sikre på hvor den er på vei.

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Det blir da sagt fra stadig vekk, men det møtes f.eks. slik:

"Hege Storhaug kan faktisk veldig lite, og har hatt en del problemer med det. Men nå kan hun prøve å spisse blyanten og skrive et tilsvar til OECD. Statistikerne på SSB, bak statistikken hun misbruker i din link, har hatt litt å si når det gjelder Storhaugs bruk av arbeidet deres - men de kan noe, i motsetning til Storhaug.

Og kommentartråden hos Aftenposten er fantastisk underholdende, som vanlig."

Altså stort sett med avsporinger, en nedlatende mine, og "stakkars lille deg som ikke forstår noen ting".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn